Miljøprojekt nr. 1123, 2006

Afløbssystemer under påvirkning af klimaændringer

- Hovedrapport






Indholdsfortegnelse

Forord

Sammenfatning og konklusioner

Summary and conclusions

1 Afløbssystemer og klimaændringer, projektafgrænsning

2 Scenarier for fremtidens klima

3 Klimaændringer og afløbssystemer

4 Effekter på danske afløbssystemer

5 Dokumentation af det eksisterende afløbssystem

6 Planlægning og tiltag

7 Håndtering af regnvand på terræn

8 Optimering af driften

9 Påvirkning af recipienter

10 Kystnære kommuner

11 Processen i arbejdet

12 Vurdering af klimaændringers betydning for oversvømmelser - et eksempel fra odense

13 Referencer






Forord

Nærværende rapport omhandler, hvordan afløbssystemer vil blive påvirket af  forøgede regnmængder under de forventede ændrede klimaforhold.  Rapporten giver vejledning i hvordan udbygning af afløbssystemer skal  planlægges, dimensioneres og analyseres så systemerne lever op til stillede  funktionskrav. Rapporten giver endvidere vejledning i hvordan effekt af  ekstremregn skal håndteres, således at skader fra oversvømmelser minimeres.

Rapporten er tænkt at skulle danne grundlag for et efterfølgende arbejde med  at lave en egentlig vejledning til de danske kommuner.

Rapporten er udarbejdet sammen med ”Katalog for tilpasning af  afløbssystemer som følge af klimaændringer ”. Dette katalog skal også indgå i  vejledningen af kommuner.

Rapporten er udarbejdet af DHI - Institut for Vand og Miljø og PH-Consult  med input fra Peter Steen Mikkelsen, DTU.

Projektet er udført i perioden september - november 2005.

Der har været nedsat en følgegruppe bestående af:

Povl Frich, Miljøstyrelsen  Ditte Holse, Miljøstyrelsen  Mogens Kaasgaard, Miljøstyrelsen  Kristian Friis, DANVA  Niels Bent Johansen, Københavns Energi  Niels Aagaard Jensen, NIRAS

Der har været afholdt to møder med følgegruppen, hvor rapportens indhold  er diskuteret.

Rapporten er finansieret af Miljøstyrelsen






Sammenfatning og konklusioner

Det er i samfundets interesse at beskytte befolkningen og samfundsværdier  mod de skader og omkostninger, som kan følge af overbelastning af  afløbssystemer. De klimascenarier, som eksisterer i dag, indikerer at  nedbørsforholdene over Danmark forventes at ændre sig signifikant. Det er  derfor vigtigt at afløbssystemerne i tide forberedes til at kunne håndtere de  forventede forøgede nedbørsmængder, således at der sker en forsvarlig og  sikker håndtering af regn- og spildevand i henhold til dansk funktionspraksis,  samtidig med at den økonomiske investering optimeres.

Denne rapport omhandler design og drift af afløbssystemerne under  hensyntagen til mulige fremtidige klimaforhold og ekstreme regnhændelser.  Ekstreme regnhændelser forventes at øges i hyppighed, intensitet og varighed  under fremtidige klimaforhold, derfor kræver disse speciel opmærksomhed, da  de potentielt kan forårsage store skader på samfundsværdier.

Baggrund og formål
I de seneste årtier har globale klimaændringer vakt betydelig international  opmærksomhed. I den forbindelse er der i videnskabelige kredse verden over  enighed om, at menneskets udledning af drivhusgasser er en afgørende årsag  til den globale opvarmning. En brat opbremsning af kulstofudledning vil ikke  kunne eliminere følgeeffekterne af de allerede udledte drivhusgasser, og  klimaforandringer bliver af den grund betragtet som uundgåelige.

For at imødekomme disse fremtidige udfordringer på klimaområdet har  miljøministeriet udgivet pjecen: Miljø-tema nr. 28, 2004, hvori aktører  opfordres til at indtænke kommede klimaforandringer i deres beslutninger.  Desuden har Teknologirådet afholdt borgerhøringer, hvor tilpasning til  klimaændringer i form af stigende havspejl var i fokus. Endelig har en ATV  rapport fra 2003: ”Effekter af klimaændringer – tilpasninger i Danmark”  konkluderet omkring videnbehov på området klimaændringer og  afløbssystemer:

- Afløbsanlæg bør allerede i dag opgraderes ved nyanlæg og renovering  til de forventede fremtidige nedbørsforhold.

- Det bør overvejes, om der kan udvikles nye metoder til dæmpning og  reducering af spidserne af overfladeafstrømning i byerne
- På baggrund af fremtidige nedbørforhold bør der fastlægges et nyt  grundlag for dimensionering af afløbssystemer. Dette grundlag  anvendes ved nyanlæg og ved opgradering i forbindelse med  renovering af eksisterende anlæg.

Der findes ikke i dag en anerkendt metode til at tage højde for klimaeffekter i  forbindelse med dimensionering af afløbssystemer. Det er derfor op til hver  enkelt kommune på hvilken måde der tages højde for klimaeffekter. Derfor er  formålet med denne rapport, at give de danske kommuner et sæt samlede  anbefalinger til hvordan de kan håndtere og modgå de forventede effekter på  afløbssystemer fra klimaændringer.

Rapporten
Undersøgelsen beskriver en systematik for, hvordan kommuner kan arbejde  med at reducere klimaændringers negative effekter på danske afløbssystemer.  Yderligere behandler undersøgelsen principper for håndtering af ekstreme  regnhændelser, som forventes at øges i antal og styrke som følge af  klimaændringer.

Undersøgelsen er afrapporteret i to dokumenter, som henholdsvis beskriver  hovedprincipperne for håndtering af afløbssystemer under påvirkning af  klimaændringer og ekstreme regnhændelser, samt et dokument som beskriver  de tiltag en kommune kan gennemføre for at reducere skader på  samfundsværdier, som følge af de forøgede dimensionsgivende regnmængder  pga. klimaændringer.

Hovedkonklusioner
Klimaændringer forventes at ville forøge antallet af hændelser med kraftig  sommerregn i Danmark og klimaændringer forventes at medføre et forøget  havspejl i de danske farvande. Disse forhold vil få indflydelse på funktionen af  afløbssystemerne.

Håndtering af klimaændringer kræver helhedsbetragtninger, som inddrager  flere typer af planer i kommunerne. Dette kræver en koordineret indsats af de  ansvarlige myndigheder i kommunerne.

Når der kommer vand på terræn/oversvømmelser, som følge af ekstremregn  så skal der foretages en bevidst håndtering af dette vand. Det anbefales at  foretage en problemidentifikation på tre niveauer:

- Niveau 1: Analyse af, om klimaændringer vil give anledning til  overskridelse af nuværende funktionskrav.

- Niveau 2: Overskrides nuværende funktionskrav for nye designregn  baseret på prognoser for fremtidige klimaændringer vurderes hvor stor  vanddybden og udbredelsen bliver på terræn, samt hvor stor en evt.  skade som følge af overskridelsen vil være.

- Niveau 3: Kommer der signifikante vandmængder på terræn,  foretages en vurdering af evt. skader og planlægges en håndtering af  vandet på terræn. Denne vurdering indgår i en planlægning af,  hvornår afløbssystemet bør tilpasses, så det kan håndtere den ekstra  nedbør pga. klimaændringer.

Når en problemidentifikation er gennemført, så kan en prioritering af  problemerne foretages f.eks. ved hjælp af en risikoanalyse.

Er kommunen i besiddelse af en plan for arbejdet med klimaændringer, så kan  kommunen følge den. Er kommunen ikke i besiddelse af en plan for arbejdet  med klimaændringer, så anbefales det at planen indeholder følgende  hovedpunkter, hvor der tages hensyn til klimaændringer:

1. Planlægning og design af nye afløbssystemer.
2. Vedligehold og udbygning af eksisterende afløbssystemer.
3. Håndtering af eksisterende ledningsstrækninger hvor der pt. ikke er  planlagt vedligehold eller udbygning.

Projektresultater

Prognoser for klimaændringer

Der arbejdes i Danmark med tre ligestillede klimascenarier: A2, B2, EU2ºC.  Pt. er der kun data tilgængelige for scenarium A2 i en opløsning, som er  tilstrækkelig god til at data kan anvendes indenfor afløbsteknikken. På  baggrund af klimascenarium A2, er det beregnet at den dimensionsgivende  regn i Danmark vil ændre sig som følge af mulige og forventede  klimaændringer. Ifølge klimascenarium A2 forventes de dimensionsgivende  en-times regnintensiteter at blive ca. 20-50 % større.

Kystnære kommuner skal være opmærksomme på den forventede  havspejlsstigning i de danske farvande, som potentielt kan resultere i forøgede  opstuvninger i afløbssystemet og forøgede infiltrationsmængder.

Studier i udlandet i relation til klimaændringer og afløbssystemer

I udlandet er der gennemført analyser på enkelte byer af betydningen af  klimaændringer (Semadeni-Davies et al. 2005, UK WIR, 2003), men der  findes endnu ikke i Europa officielle undersøgelser, som angiver retningslinier  for hvordan de lokale myndigheder skal håndtere effekterne på afløbssystemer  fra klima ændringer. Studier fra Helsingborg by, Sverige viser at effekterne af  klimaændringer kan få betydelige konsekvenser, hvis byen vokser som  forventet og myndighederne fortsætter med ”Business as usual”. Men studiet  viser også at effekten af klimaændringer kan elimineres gennem: aktiv  reduktion af impermeable arealer tilsluttet afløbssystemet; separering af  afløbssystemet; etablering af vådområder og reduktion af  spildevandstilledninger.

Planlægning af håndtering af klimaændringer

Effekter af klimaændringer vil få indflydelse på etablering, drift og  vedligeholdelse af de kommunale kloakker og renseanlæg. Nedenfor er angivet  de administrative dokumenter som klimaeffekter direkte kan få indflydelse  på/bør indgå i:

1. Den kommunale spildevandsplan.
2. Kloakfornyelsesplanen.
3. Risikovurdering/ekstrem regnanalyse.
4. En kommunal beredskabsplan.
5. Øvrig planlægning, kommuneplan, lokalplaner, planer for  vandkvalitet, mv.

Da der vil indgå flere typer af planer, så vil arbejdet med klimaændringer  kræve en koordineret planlægningsindsats fra kommunens side.  Klimaændringer forventes at foregå over en lang tidshorisont, men deres  størrelsesorden og det deraf følgende behov for investeringer, gør at det vil  være optimalt at analysere konsekvenserne for afløbssystemerne nu – og  derefter løbende foretage en bevidst prioritering, håndtering og  implementering af tiltag som mindsker potentielle fremtidige skader på  samfundet som følge af klimaændringers effekter på afløbssystemerne.

Problemidentifikation i relation til klimaændringers effekter på afløbssystemer

Det anbefales at foretage en problemidentifikation af effekterne fra  klimaændringer på tre niveauer:

Niveau 1 Analyse af, om klimaændringer vil give anledning til  overskridelse af nuværende funktionskrav.

Niveau 2 Overskrides nuværende funktionskrav for nye designregn  baseret på prognoser for fremtidige klimaændringer vurderes hvor  stor vanddybden og udbredelsen bliver på terræn, samt hvor stor en  evt. skade som følge af overskridelsen vil være.

Niveau 3 Kommer der signifikante vandmængder på terræn,  foretages en vurdering af evt. skader og planlægges en håndtering af  vandet på terræn. Denne vurdering indgår i en planlægning af,  hvornår afløbssystemet bør tilpasses, så det kan håndtere den ekstra  nedbør pga. klimaændringer.

Når en problemidentifikation er gennemført, så kan en prioritering af  problemerne foretages f.eks. ved hjælp af en risikoanalyse.

Håndtering af ekstremregn

En følge af klimaændringerne i klima scenarium A2, er at ekstremregn (regn  ud over funktionskravet) vil forøges i antal og intensitet. Arbejdet med at  reducere klimaeffekters negative virkninger på afløbssystemer vil have til  formål at reducere mulige skader på samfundsværdier - enten ved at reducere  oversvømmelsernes omfang eller ved at reducere skaden gennem klog  forvaltning af potentielle oversvømmelser. Det er et vigtigt punkt her, at  vandet på terræn nogle gange i sig selv ikke forårsager uforholdsmæssigt store  skader. Man bør dog altid tilstræbe, at oversvømmelser selv i sådanne force  majeure situationer sker så kontrolleret som muligt. Ligeledes anbefales det, at  man har informeret og har aftaler med de berørte grundejere, hvis der  kalkuleres med sådanne oversvømmelser.

Belastningen fra skader fra oversvømmelser kan reduceres ved at reducere  skadens hyppighed eller omfang. Reduktionen af skader kan bestå af et eller  flere elementer, herunder:

a. Reduktion af oversvømmelsers omfang.
b. Reduktion af interaktion med oversvømmelsen.
c. Regulering af, hvilke områder som oversvømmes.
d. Varsling af oversvømmelser.
e. Beredskab til håndtering af oversvømmelser.

Reduktion af effekterne fra klimaændringer

De forventede større nedbørsmængder i byerne skal enten bortledes eller  magasineres på en måde som er miljømæssig og økonomisk optimal. Der  findes i dag en lang række tekniske muligheder til at løse denne udfordring.  Disse tiltag kan inddeles i tre hovedgrupper:

• Aktiv reducering af tilstrømning af regnvand til afløbssystemet, f.eks.  gennem forøget nedsivning af regnvand.

• Midlertidig, kontrolleret opmagasinering af regnvand, f.eks. ved brug  af vådområder.

• Tiltag i afløbssystemet, som forøger transportkapaciteten, f.eks. større  rør, bassiner, mm.

Disse tiltag beskrives og vurderes detaljeret i ”Katalog for tilpasning af  afløbssystemer som følge af klimaændringer”.

Andre kilder
Miljøstyrelsen – Miljø- og Energiministeriet (v. Arnbjerg-Nielsen, K.) (2005).  Klimaeffekters betydning for ekstremregn og dermed funktionen af  afløbssystemer – litteraturstudie. Arbejdsrapport 2005. In prep.

Parkinson, J., Mark, O. (2005). “Urban Stormwater Management in  Developing Countries”. Publisher: “The International Water Association”  (IWA). ISBN:1843390574.






Summary and conclusions

In Denmark three climate change scenarios have been selected for the  analyses related to climate changes, i.e. A2, B2, and EU2C. The likely  occurrences of three scenarios are considered to have an equal probability.

The Danish EPA has initiated a proactive investigation on how the Danish  municipalities in a cost efficient way, can mitigate the impact of climate  changes on sewer systems. The management and mitigation of the impacts of  climate changes demand a holistic and integrated planning process across  departments in the municipalities, as more types of legislative procedures will  be affected compared to today’s work flow.

Analyses of the expected climate change scenarios have revealed that the  number of high intensity rain fall events will increase during the summer and  that the mean sea level in the Danish waters will increase as well. Both of these  phenomena may have an influence on the performance of the sewer systems  and hence their impacts must be clarified through analyses.

Estimates of impacts from climate changes are proposed to be carried out on  three levels. After the impact assessment, the problems should be prioritized  e.g. by use of risk assessment tools. Based on the findings the municipalities  must develop a plan for timely management and mitigation of the impacts  from climate changes. The plan should contain descriptions of how and when  climate changes are analysed and managed for:

• Planning and design of new sewer systems.

• Existing sewers where maintenance and reconstruction are already  planned.

• Existing sewers where no maintenance and reconstruction are  scheduled today.

A case study (based on a real project) has been carried out for a catchment in  the city of Odense, Denmark. The case study illustrates the impacts in terms  of flooding from potential climate changes (Scenario A2). Further, it  demonstrates analyses of a flood mitigation strategy for the catchment.

The strategic decision from the Danish EPA to develop a mitigation strategy  for climate changes has resulted in a set of guide-lines for the Danish  municipalities. This set of guide-lines provide the Danish municipalities with  the means to develop a timely and cost efficient strategy for coping with  climate changes and their impacts on sewer system.






1 Afløbssystemer og klimaændringer, projektafgrænsning

Det er i samfundets interesse at beskytte befolkningen og samfundsværdier  mod de skader og omkostninger, som kan følge af overbelastninger af  afløbssystemer. De klimascenarier, som vi har i dag for perioden 2071-2100,  viser at nedbørsforholdene over Danmark vil kunne ændre sig signifikant.  Denne rapport handler om afløbssystemernes funktionspraksis nu og i  fremtiden dvs. både håndtering af fremtidige 5- og 10 års regnsituationer  (som knytter sig til dansk funktionspraksis) og håndtering af ekstremregnsituationer, som også forventes at øges i antal og intensitet under fremtidige  klimaændringer og som derfor kræver speciel opmærksomhed.

At arbejde med klimaændringer i relation til afløbssystemer betyder at der i  tillæg til den traditionelle analyse og håndtering af afløbssystemer, nu også skal  arbejdes med et ekstra bidrag til afløbssystemet, som er behæftet med en  usikkerhed, hvilket afløbsteknikere generelt ikke er vant til at håndtere. Viden  om klimaændringers effekt på nedbøren over Danmark vil øges efterhånden  som klimadata indsamles og modellerne forbedres. Om en årrække vil de  nuværende klimamodeller være forbedret, og der vil eksistere et bedre  videngrundlag til at beskrive den forventede variation i inputparametre, f.eks.  hvordan CO2 udslippet har ændret sig, og hvordan den forventede globale  opvarmning vil udvikle sig. Derfor vil scenarierne for den fremtidige nedbør  over Danmark også ændre sig løbende og den ansvarlige myndighed vil kunne  forventes med jævne mellemrum at stille den nyeste viden til rådighed.

Arbejdet med anvendelse af klimascenarier vil derfor skulle integreres i den  løbende planlægning og drift af danske afløbssystemer. Denne rapport kan ses  som endnu et skridt på vejen i udviklingen af en vejledning til håndtering af  danske afløbssystemer i relation til klimaændringer.

1.1 Klimaeffekter i planlægningsprocessen

Arbejdet med klimaeffekter i forhold til afløbssystemer er tværfagligt og har  indflydelse på etablering, drift og vedligehold af de kommunale kloakker og  renseanlæg. Arbejdet med klimaeffekter kan/bør få indflydelse på følgende  administrative dokumenter:

Spildevandsplanen
Alle kommuner skal i henhold til miljøbeskyttelsesloven udarbejde en  spildevandsplan. I spildevandsplanen beskrives status og plan for  spildevandshåndteringen i kommunen. Afløbssystemets karakter, tilsluttede  industrier m.v. skal være beskrevet. I spildevandsplanen skal kommunen  forholde sig til den øvrige relevante planlægning, regionplaner (herunder  vandområdemålsætninger), kommuneplan, og lokalplaner. I  spildevandsplanen skal der være taget stilling til foranstaltninger til sikring af  at spildevandsudledningerne fra renseanlæg og regnbetingede udledninger  ikke er til hinder for opfyldelse af målsætninger for overfladevande, hvortil der  udledes.

Som følge af funktionspraksis fra Spildevandskomiteen, Skrift nr. 27,  anbefales det kommunerne at indarbejde en kommunal funktionspraksis i  deres respektive spildevandsplaner. Herved får man et retsdokument, hvor  kommunens serviceniveau for kloakforsyningernes kloakker er angivet. I  forbindelse med fastlæggelsen af kommunens funktionspraksis bør der tages  stilling til mulige klimaeffekter og der bør redegøres herfor i  spildevandsplanen.

Kloakfornyelsesplanen
I tilknytning til spildevandsplanen er kommunen pligtig til at udarbejde en  kloakfornyelsesplan (også kaldet kloakrenoveringsplan, vedligeholdelsesplan  eller kloaksaneringsplan). I kloakfornyelsesplanen skal udarbejdes en  vurdering af kloakkernes tilstand, en målfastsættelse, en opgørelse af  fornyelsesbehov og endelig en plan for fornyelsen. Der skal ligeledes redegøres  for inspektion, herunder inspektionshyppighed. Kloakfornyelsen bør udføres  på det grundlag / serviceniveau, der angives i spildevandsplanen, og herunder  tages højde for mulige fremtidige klimaeffekter.

Risikovurdering og analyse af ekstremregn  Med den eksisterende dimensionering regnes normalt med fuldtløbende rør  hvert eller hvert andet år. Med den nye funktionspraksis fra  Spildevandskomiteen skal der sikres mod opstuvning til terræn hyppigere end  hvert 5. eller hvert 10. år, for henholdsvis fælles- og separatkloakerede  afløbssystemer. Der er ikke i lovgivningen et formelt krav om at vurdere  ekstremregn, der ligger ud over disse hyppigheder, f.eks. en 50 eller 100- års  regnhændelse. Kommunerne og deres rådgivere har dog ofte i praksis,  afhængigt af, hvilket område der kloakeres, anvendt sådanne  ekstremberegninger eller mere kvalitative vurderinger af ekstremregn. Men  ekstremberegninger er ikke alle steder anvendt på en generaliseret og  formaliseret form.

I lyset af forventede klimaeffekter i form af større ekstremregn vil det være  hensigtsmæssigt at vurdere betydningen af ekstremregn for afløbssystemet -  herunder at vurdere eventuelle skader som følge af opstuvning af vand.

Beredskabsplanen
Alle kommuner skal, som del af det generelle civile beredskab, lave en  beredskabsplan. Der er ingen krav om, at der skal laves en specifik  beredskabsplan for drift af kloakker og renseanlæg. En del kommuner har dog  lavet sådanne planer. En beredskabsplan for kloakker og renseanlæg vil  normalt tage højde for en række forhold, der er kritisk for driften af  kloakanlæg, f.eks. nedbrud af elforsyning, stormflodsskader ved udsatte  lokaliteter, personale/entreprenørberedskab til i nødsituationer at kunne  opretholde en minimumsdrift.

Som følge af en risikovurdering vedrørende en ekstremregnsituation kan det  være hensigtsmæssigt at have:

- Egentlige fysiske foranstaltninger til at reducere effekterne af en  ekstremregn situation.

- Beredskab til akut ad hoc indsats.  - Information/varslinger både internt i kommunens drift og eksternt.

Der er ikke tale om at stille krav om en fuld beredskabsplan, men alene at  vurdere betydningen af ekstremregnsituationer, som input til en  beredskabsplan.

Øvrig planlægning, kommuneplan, lokalplaner, planer for vandkvalitet mv.  Klimaeffekter kan også få indflydelse på den øvrige planlægning, særligt  kommuneplan, lokalplaner, planer for vandkvalitet mv. Det er vigtigt også at  indtænke effekter af klimaændringer og ekstremregn i regionsplaner på  stadierne før detaljerede spildevandsplaner udarbejdes. I forbindelse med  udarbejdelsen af spildevandsplanen er kommunerne pligtige til at forholde sig  til den øvrige planlægning og sikre overensstemmelse. Således vil  kommuneplaner og lokalplaner kunne være styrende for spildevandsafledning,  særligt mht. tilladelige befæstelsesgrader. Ligeledes bør kommunen forholde  sig til betydningen af mere ekstremregn for vandkvaliteten i recipienter.  Det skal her bemærkes, at tidshorisonterne i klimascenarierne på 50 - 100 år  ligger langt udover tidsplaner i både spildevandsplaner og de kommende  vandplaner efter Vandrammedirektivet, som opererer med tidshorisonter på  15 til 30 år.

Arbejdet med klimaændringer vil kræve en koordineret planlægningsindsats  fra kommunens side. Herefter kan arbejdet med detaljer i håndteringen af  klimaændringer påbegyndes, jf. Miljøministeriets pjece: Miljø-tema nr. 28,  2004. Klimaændringer foregår over en lang tidshorisont, men deres  størrelsesorden og det deraf følgende behov for investeringer, gør at det vil  være optimalt at analysere konsekvenserne for afløbssystemerne nu – og  derefter løbende foretage en bevidst prioritering, håndtering og  implementering af tiltag som mindsker potentielle fremtidige skader på  samfundet som følge af klimaændringers effekter på afløbssystemernes  effektivitet.

1.2 Projektafgrænsning

Fokus for denne rapport er effekten af klimaændringer på afløbssystemer i form af  kraftige nedbørhændelser og deraf følgende potentielle oversvømmelser.

I det tidsrum, som klimaberegningerne fra DMI dækker, kan der forventes at  ske en væsentlig udvikling i vandkvaliteten i afledt regnvand og spildevand,
f.eks. som følge af ændringer i brændstofsammensætning, spildevandssammensætning fra husholdninger og krav til industrielle udledninger.

Det ligger udenfor denne rapports rammer at gennemgå effekter af  klimaændringer på afløbssystemer i relation til spildevandets sammensætning,  udledninger fra afløbssystemer og resulterende forureningspåvirkning af  recipienter. Projektet beskriver derfor kun på overordnet niveau, effekten af  klimaændringer på overløbsmængder og fysiske effekter i recipienter.

Det ligger ligeledes uden for rammerne af nærværende rapport at gennemgå  alle hydrologiske processer, som interagerer med afløbssystemerne.  Konsekvenser for afløbssystemerne af mulige ændringer i grundvandsstanden  og af mulige ændringer af vandstanden i havene (havsspejlsændringer)  beskrives kun på et overordnet niveau. Endelig ligger det uden for projektets  rammer at vurdere klimaændringers effekter i vandløb, fjorde, mm og de deraf  følgende effekter i afløbssystemerne.






2 Scenarier for fremtidens klima

2.1 Scenarier for fremtidige klimaændringer

Der arbejdes i Danmark pt. med 3 klimascenarier beregnet af DMI. Fra  officiel side er det meddelt at de tre scenarier er ligestillede. Det drejer sig om  klimascenarierne:

A2 som beskriver en heterogen verden med lokalt forankret udvikling, hvilket  resulterer i en fortsat stigning i verdens befolkningstal. Økonomisk udvikling  foregår primært på regionalt plan, og økonomisk vækst samt teknologisk  forandring er mere fragmenteret og sker langsommere end i de øvrige  scenarier.

B2 som beskriver en verden, hvor hovedvægten lægges på lokale løsninger,  som er økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtige. Det er en verden  med et fortsat stigende globalt befolkningstal, men i en lavere takt end i A2,  med mellemniveauer i økonomisk udvikling og med mindre hastig og mere  forskelligartet teknologisk forandring end de øvrige scenarier.

EU2C som beskriver en verden, hvor det internationale samfund og de enkelte  lande indgår aftaler, finder teknologiske løsninger og ændrer adfærd inden  farlige menneskeskabte påvirkninger af jordens klima fører til en global  temperaturstigning større end 2 ºC i forhold til det førindustrielle niveau.  Scenariet svarer til EU’s målsætning, som udtrykt af Det Europæiske Råd i  2005.

De tre scenarier er vist i figur nr. 1. Det skal bemærkes at de tre  klimascenarier er rimeligt ens indenfor de første 30-50 år, hvorefter  forskellene mellem scenarierne udvikler sig.

Figur 1. Udviklingen af de tre ligestillede globale klimascenarier, (A2, B2 og  EU2ºC), som er grundlaget for klimaarbejdet mht. afløbssystemer i Danmark

Figur 1. Udviklingen af de tre ligestillede globale klimascenarier, (A2, B2 og  EU2ºC), som er grundlaget for klimaarbejdet mht. afløbssystemer i Danmark.

Tabel 1. Ændringer i Danmarks klima frem til 2071-2100 (i forhold til middel af  perioden 1961-1990) for de tre ligestillede klimascenarier

Klimascenarium A2 B2 EU2°C
Land      
Årsmiddeltemperatur +3,1ºC° +2,2ºC (+1,5°C)
Årsnedbør +9% +8% (+4%)
Sommernedbør(JJA) -15% -7% (-7%)
Maxdøgnnedbør(JJA) +21% +20% (+10%)
Hav      
Middelvind(DJF) +4% +2% (+2%)
Maxstormstyrke(DJF) +10% +1% (+5%)
MaxstormflodvedVestkysten +0,45-1,05m ? (+0,2-0,5m)

Kilde: DMI.  Alle tal viser afvigelse fra perioden 1961-90. () er foreløbige tal

Tabel 1 indeholder foreløbige tal for EU2ºC scenariet i parenteser. Disse tal er  fremkommet ved en simpel nedskalering af A2 og B2 scenarierne. Danmarks  Meteorologiske Institut (DMI) og Miljøstyrelsen planlægger at gennemføre et  projekt, som forsøger at etablere et robust klimascenarium, der modsvarer  EU’s målsætning om, at den menneskeskabte påvirkning af den globale  middeltemperatur ikke må overstige 2°C i forhold til det førindustrielle  niveau. Dette konsoliderede scenarium vil tidligst foreligge i maj 2006.

2.2 Datagrundlaget for analysen af klimaændringers effekter på  afløbssystemer

Datagrundlaget som er brugt i denne rapport til at se på fremtidens  klimaændringer, og deraf følgende nedbørsforhold over Danmark er A2  scenariet produceret af DMI. DMI’s scenarier dækker i alt 30 år, perioden  2071-2100. Det er derfor kun muligt at udtale sig om den tidsmæssige  udvikling i regnintensiteter frem til 2071 i generelle, kvalitative vendinger. Det  ville være yderst relevant at kende den forventede udvikling af regnintensiteter  i den nære fremtid (f.eks. de næste 30 år), men den information er pt. ikke til  disposition.

I Danmark benyttes traditionelt en lang tidsserie af regnhændelser (adskillige  år) til at analysere overløb fra afløbssystemer, men der eksisterer på  nuværende tidspunkt (december 2005) ikke en accepteret dansk metode til at  omregne tidsserier fra DMI’s klimamodel direkte til tidsserier af regn, som kan  anvendes til analyse af overløb fra afløbssystemer. Derfor vil projektet ikke  analysere klimaændringers effekter på overløb, men blot komme med en  beskrivelse af den nødvendige viden for at kunne lave detaljerede analyser af  overløbsmængder under fremtidige klimapåvirkninger.

2.3 Klimaændringers effekter i de danske farvande

De globale klimaændringer forventes at få indflydelse på vandstandene i de  danske farvande. Ændrede vandstande kan få indflydelse på forholdene i  afløbssystemerne. De seneste vurderinger fra Intergovernmental Panel on  Climate Change (IPCC, 2001) viser en forventet havspejlsstigning på 0,09 -  0,88 m frem til år 2100. Kystdirektoratet anvender gennemsnittet af de otte  IPCC-prognoser, når der vurderes konsekvenser af denne havspejlsstigning.  Den forventede havspejlsstigning bliver med disse forudsætninger på  henholdsvis 7 cm, 15 cm og 36 cm for de kommende 25, 50 og 100 år. Disse  stigninger gælder for hele landet. For klimascenariet A2 forventes at  ekstremerne i form af udsving om denne middelvandstand bliver i en  størrelsesorden af plus 10-40 cm i forhold til i dag (ATV, 2003).

2.4 Klimaændringers effekter på nedbør over Danmark

Ifølge DMI`s klimaprognoser forventes i løbet dette århundrede både en  ændret årsfordeling af nedbør og ændrede intensiteter af de enkelte  regnhændelser. Der forventes en signifikant vækst i de ekstreme  nedbørsmængder og regnintensiteter, specielt om sommeren. I DMI’s  klimascenarium A2 (for perioden: 2071-2100) bliver årsnedbøren lidt større  og de kraftige regnhændelser om sommeren bliver flere og kraftigere.  Sommernedbøren forventes dog totalt set at blive lidt mindre.

Med klimamodellerne er nedbøren beregnet som en-times nedbør for arealer  på 12x12 km og 25x25 km både for kontrolperioden 1961-1990 og for  scenarieperioden 2071-2100. Der i en række projekter på DTU foretaget en  sammenligning af ekstremstatistikken for en-times nedbøren for de to perioder  i forskellige dele af landet. Disse sammenligninger viser en betydelig variation  i den klimabetingede ændring af nedbør fra sted til sted. Størstedelen af denne  forskel formodes at skyldes naturlig variabilitet i klimamodellen og det er  derfor usikkert hvad den reelle udvikling i nedbøren er. I gennemsnit for de  betragtede områder er der i fundet en stigning i nedbøren på 20-50% for klimascenarium A2, men for delområder er der fundet stigninger fra 10-90% -  uden at denne variation har kunnet forklares. Den bedste anbefaling i dag må  derfor være at gange den nuværende dimensioneringsregn  (gentagelsesperioder 5 og 10 år) med en faktor svarende til dette, dvs. en  faktor 1.2-1.5. En nuværende og en klimafremskrevet 10 års CDS regn for  Odense ses på figur 2.

Figur 2. Nuværende dimensionsgivende og klimafremskrevet 10 års CDS regn  for Odense. Tidskridt = 2 minutter. Klimafaktor = 1.2. Den klimafremskrevne  regn er baseret på scenariet A2.

Figur 2. Nuværende dimensionsgivende og klimafremskrevet 10 års CDS regn  for Odense. Tidskridt = 2 minutter. Klimafaktor = 1.2. Den klimafremskrevne  regn er baseret på scenariet A2.






3 Klimaændringer og afløbssystemer

De forventede ændrede nedbørsforhold og havspejlsstigninger vil, som det  fremgår af denne rapport, få stor betydning for planlægning og udbygning af  afløbssystemer i de kommende år. Afløbssystemer etableres generelt med lang  forventet levetid og er både vanskelige og kostbare at ændre eller udbygge, så  det vil være fordelagtigt at inddrage viden om de fremtidige forhold så hurtigt  som muligt. Herved kan risikoen for fejlinvesteringer minimeres, og det kan  sikres at samfundet har velfungerende afløbssystemer, også i fremtiden.

Danske afløbssystemer forventes fremover at skulle leve op til de i  Spildevandskomiteens Skrift 27 formulerede funktionskrav, som er formuleret  således:

  • I fælleskloakerede områder må der højst hvert 10. år være opstuvning  på terræn.
  • I separatkloakerede områder må der højst hvert 5. år være opstuvning  på terræn.

Disse krav er minimumskrav og kommunerne må gerne beslutte at ville leve  op til supplerende og/eller skrappere krav.

Det slås fast i skriftet, at det er de faktiske forhold i oplandene, der er  afgørende, dvs. de konstaterede opstuvningshyppigheder, og det pointeres, at  der ved dimensionering og analyser af afløbssystemer skal tages hensyn til de  forventede fremtidige ændringer i klimaet, herunder naturligvis især  ændringer i nedbørsforhold og recipientvandspejl, således at systemet i hele  den forventede levetid lever op til de stillede funktionskrav.

I byområder, hvor afløbssystemet er designet svarende til skriftet, vil der fra  tid til anden forekomme opstuvning af vand på terræn nogle steder.  Afhængigt af regnhændelsen kan der blive tale om betydelige mængder vand.  Konsekvenserne af dette bør vurderes, og der bør tages passende  forholdsregler, så skader og ulemper begrænses mest muligt (jf  Spildevandskomitéens Skrift 27, hvor der bl.a. står: ”Kommunen bør vurdere  omfang af skader ved overskridelse af de fastsatte funktionskrav.”)






4 Effekter på danske afløbssystemer

Klimaændringers effekter på danske afløbssystemer, skal ses som en del af  helheden af håndteringen af spildevand og regnvand. Dvs. vurdering af  klimaeffekter bør inkluderes i design og renoveringsopgaver, på lige fod med  analyser af udviklingen i impermeable arealer, ændrede spildevandsmængder  tilsluttet afløbssystemet og analyser af konsekvenserne (i form af  samfundsmæssige skader) f.eks. i forbindelse med nedbrud af pumper.

Traditionel dansk praksis inden for design og drift af afløbssystemer betyder,  at systemerne i dag mange steder har større kapacitet end mindstekravet i  SVK Skrift 27. Dette medfører, at en del afløbssystemer muligvis vil fungere  uden oversvømmelsesproblemer under fremtidige klimaforhold.

Problemstillingerne om klimaændringers effekter på overløbsmængder og  infiltration/eksfiltration til afløbssystemer behandles på overordnet niveau i  afsnit 9.

En lokal analyse af effekten af klimaændringers effekt på afløbssystemet bør  først og fremmest afdække, om nuværende designkriterier/designkapacitet og  funktionskrav overskrides som følge af klimaforandringer. En sådan analyse  kræver ikke nødvendigvis avancerede metoder eller modeller, men valg af  metode og model afhænger af de lokale forhold og kompleksiteten af  afløbssystemet. I nogle tilfælde kan en analyse af opstuvet vand på terræn  baseret på en terrænmodel være nok til en vurdering af, om dette vil medføre  skadevirkninger. De fleste tilfælde kræver en traditionel analyse med modeller  af afløbssystemet, som f.eks. en MOUSE model, som i visse tilfælde med  fordel kan udbygges med en beskrivelse af strømningen af vand på terræn.

I de tilfælde, hvor klimaændringer medfører opstuvning af vand på  terræn/oversvømmelser, bør kommunen lave en vurdering af  oversvømmelsens omfang, konsekvenser og eventuelle skader. Der anbefales  derfor analyser af effekter af klimaændringer på følgende niveauer for  eksisterende anlæg:

1. Niveau 1: Analyse af, om klimaændringer vil give anledning til  overskridelse af nuværende funktionskrav.
2. Niveau 2: Overskrides nuværende funktionskrav for nye designregn  baseret på scenarier for fremtidige klimaændringer vurderes hvor stor  vanddybden og udbredelsen bliver på terræn, samt hvor stor en evt.  skade som følge af overskridelsen vil være.
3. Niveau 3. Kommer der signifikante vandmængder på terræn,  foretages en vurdering af evt. skader og planlægges en håndtering af  vandet på terræn – se afsnit 7. Denne vurdering bør indgå i en  planlægning af, hvornår afløbssystemet skal tilpasses, så det kan  håndtere den ekstra nedbør pga. klimaændringer.

De tre analyseniveauer er beskrevet i detaljer i ”Katalog for tilpasning af  afløbssystemer som følge af klimaændringer”. Uanset om der kommer flere  oversvømmelser som følge af klimaændringer eller ej, så VIL de nuværende  designkapaciteter for mange afløbssystemer overskrides på et eller andet tidspunkt i systemets levetid, og der vil kunne komme vand på terræn.  Kloakforsyningen bør derfor løbende forholde sig til konsekvensen af en  overskridelse af kriterierne i Spildevandskomitéens Skrift 27.

4.1 Håndtering af vand på terræn under ekstremhændelser

Danske afløbssystemer dimensioneres i henhold til Skrift 27, se tabel nr. 2.  Når der falder større regnmængder (f.eks. som følge af klimaændringer), så er  der risiko for at der kommer vand på terræn. I sådanne tilfælde bør der  foretages en bevidst håndtering af dette vand (som enten kan være regnvand  eller en blanding af regn- og spildevand) – se afsnit 7.

Tabel 2. Minimumsfunktionskrav angivet som tilladelig gentagelsesperiode, samt anbefalet værdi  for fuld udnyttelse af rørkapacitet ved dimensionering (Gengivet fra Skrift 27).

Tabel 2. Minimumsfunktionskrav angivet som tilladelig gentagelsesperiode, samt anbefalet værdi  for fuld udnyttelse af rørkapacitet ved dimensionering (Gengivet fra Skrift 27).

Der er i sagens natur stor forskel på betydningen af oversvømmelser. Under  force majeure situationer (dvs. meget ekstrem regn, der ligger udenfor et  normalt dimensioneringsgrundlag (som angivet i Tabel 2) er nogle  oversvømmelser mindre uacceptable, hvis vandet i sig selv ikke forvolder  skade, f.eks. mindre vanddybder på en afgrænset parkeringsplads. Større  vanddybder på terræn kan i andre tilfælde også "være det mindst ringe", hvis  vandet i sig selv ikke forvolder skade og befolkningen er informeret i god tid  og på passende måde om, hvordan de bør forholde sig – således at personer  ikke påfører sig selv eller andre skader, ved f.eks. at prøve at forcere en  oversvømmet viadukt.

Det vigtige punkt her er, at vandet på terræn nogle gange i sig selv ikke  forårsager uforholdsmæssigt store skader. Man bør dog altid tilstræbe, at  oversvømmelser selv i sådanne force majeure situationer sker så kontrolleret  som muligt. Ligeledes anbefales det, at man har informeret og har aftaler med  de berørte grundejere, hvis der kalkuleres med sådanne oversvømmelser.

Belastningen af skader fra oversvømmelser kan reduceres ved at reducere  skadens hyppighed eller omfang. Reduktionen af skader kan bestå af et eller  flere elementer, herunder:

1. Reduktion af oversvømmelsers omfang.
2. Kontrol over, hvilke områder som oversvømmes.
3. Varsling af oversvømmelser.
4. Beredskab til håndtering af oversvømmelser.

Reduktion af oversvømmelsens omfang kan f.eks. opnås ved:

  • Aktiv reducering af tilstrømning af regnvand til afløbssystemet,
    f.eks. gennem forøget nedsivning af regnvand. 
  • Midlertidig, kontrolleret opmagasinering af regnvand, f.eks. brug  af vådområder og lavninger.
  • Tiltag i afløbssystemet, som forøger kapaciteten, f.eks. større rør,  forsinkelsesbassiner, mm.
  • Start af pumper og tømning af rør enten helt eller delvist, når et  kraftigt regnvejr varsles.
  • Styring af overløbsbygværker, så opstuvning i afløbssystemet  reduceres.

Afløbssystemet kan således forberedes til at kunne håndtere den kraftige regn.  Metoder til reduktion af oversvømmelser er gennemgået i detaljer i ”Katalog  for tilpasning af afløbssystemer som følge af klimaændringer”.

Kontrol over, hvilke områder som oversvømmes kan opnås ved brug af  planlægningsværktøjer. Det kan således planlægges at en del af  regnafstrømningen til et afløbssystem tilbageholdes i opstrøms vådområder.  Når regnen er slut og vandet nedstrøms er afstrømmet, så frigives vandet  langsomt fra de oversvømmede områder. Opstrøms kan områder således  bruges aktivt, som buffer for afløbssystemet. Alternativt kan overfladevandet  bevidst ledes hen på steder, hvor det forårsager minimale skader, f.eks. hvis det  er acceptabelt på parkeringspladser, på sportspladser, i parker og lignende  steder - eller direkte til vandløb/recipienter. Hvis oversvømmelser genereres på  sådanne områder, skal kommunen/kloakforsyningen sikre, at dette sker på  kontrolleret og forsvarlig vis, at der informeres om dette og at der er aftaler  herom med berørte grundejere. Arealer, der udlægges til kontrollerede  oversvømmelser, kan evt. indarbejdes i byplanlægningen, så der samtidig  opnås en rekreativ gevinst for borgerne.

Varsling af oversvømmelser er nyttig på steder, hvor der kommer til at stå vand  på terræn, som potentielt kan forvolde skade. Der kan være tale om skilte som  automatisk tændes, når vandstanden når et vist niveau eller når en kraftig  regnhændelse varsles. Varsling kan f.eks. anvendes ved viadukter, så disse  steder afspærres i god tid før oversvømmelsen er så stor, at folk kan komme i  fare under forsøg på at forcere vandet.

Beredskab til håndtering af oversvømmelser vil indebære, at kommunen er i  besiddelse af en relevant handlings- og beredskabsplan, som kan effektueres  når ekstrem regn (f. eks en 25-, 50- eller 100- års regnhændelse)  varsles/forekommer. En beredskabsplan kan udarbejdes på baggrund af  tidligere erfaringer med oversvømmelser og/eller på baggrund af  modelsimuleringer af ekstremhændelser. Når en oversvømmelse varsles eller  er en realitet, så iværksættes beredskabsplanen, f.eks. etablering af omkørsler,  start af nødpumper, etablering af nødstrømforsyning, evakuering af borgere,  mm.






5 Dokumentation af det eksisterende afløbssystem

Kommunen bør dokumentere den nuværende funktion af afløbssystemet, da  det uden denne dokumentation ikke er muligt at forholde sig tilstrækkelig  præcist til, hvordan afløbssystemet vil fungere under kommende ekstreme  regnhændelser.

Funktionen af afløbssystemet kan dokumenteres ved hjælp af målinger af  vandstand, vandføring og oversvømmelser, gerne i kombination med  modellering af afløbssystemet. Hvis hovedvægten af dokumentationen af  afløbssystemets funktion består af modelberegninger, så anbefales det at der  anvendes samme usikkerhedsbetragtning som i Skrift 27. Dokumentation af  større oversvømmelser kan evt. også foretages ved at spørge borgere,  slamsugerfirmaer eller ved brug af remote sensing, f.eks. i form af  satellitbilleder - taget i situationer med vand på terræn.

Det anbefales desuden, at kommunen kommunikerer nuværende  funktionsniveau og kommunens servicemål til borgerne og går ind i en dialog  med borgerne om servicemål for kloaksystemet, f.eks. som det anbefales af  DANVA i ”Kommunen Kommunikerer Kloak”, (DANVA, 2005). Denne  kommunikation med borgerne bør indeholde emnerne:

  • Hvad kloakforsyninger er ansvarlig for mht. afledning af spildevand og  regnvand.
  • Hvad husejere selv kan gøre for at reducere vand i kælder, mm. 
  • Hvad kloakforsyningen gør for at mindske risikoen for vand i kældre  og for oversvømmelser.

Mål for kommunikationen med borgerne er bl.a. at opnå reduktion af gener  og økonomiske udgifter for borger og kommune, samt at opnå en gensidig  accept af mål og serviceniveau for afløbssystemet.






6 Planlægning og tiltag

De forventede større nedbørsmængder i byerne skal enten kunne bortledes  eller magasineres for at undgå oversvømmelser. Eventuelt kan en del af vandet  nedsive lokalt, så det ikke ledes til afløbssystemet. Der findes en lang række  tekniske muligheder til at løse dette. Der kan f.eks. nedlægges større eller  supplerende rør og der kan bygges bassiner til magasinering. Alle disse  indgrebsmuligheder beskrives og vurderes detaljeret i ”Katalog for tilpasning  af afløbssystemer som følge af klimaændringer”. Hovedgrupperne af  indgrebsmuligheder er:

  • Aktiv reducering af tilstrømning af regnvand til afløbssystemet, f.eks.  gennem forøget nedsivning af regnvand.
  • Midlertidig, kontrolleret opmagasinering af regnvand, f.eks. ved brug  af vådområder.
  • Tiltag i afløbssystemet, som forøger kapaciteten, f.eks. større rør,  bassiner, mm.

Planlægningen og håndteringen af spildevand og regnvand under ekstreme  regnhændelser, skal koordineres mellem de relevante instanser i kommunen.  Koordineret planlægning og håndtering af spildevand og regnvand betyder, at  kommunen aktivt forholder sig til samspillet mellem afløbssystem, veje,  byanvendelse, recipienter, renseanlæg, m.m.. Der er således her tale om både  koordination af planlægning og design af den fysiske infrastruktur og af  driften af systemerne.

Integreret forvaltning af vand i byen bør involvere alle dele af  serviceinstitutioner, forvaltninger og infrastruktur, som er i berøring med  byens spildevand og regnvand. Udover kloakforsyningen vil dette blandt  andet inkludere byplanlægningen og vej-, miljø- og havnemyndigheder.

6.1 Prioritering af tiltag

For at kunne foretage en hensigtsmæssig planlægning af rækkefølgen af  udbygninger af et afløbssystem er det væsentligt at gennemføre en systematisk  gennemgang og vurdering af afløbssystemets funktion under kraftig  belastning, dvs. gennemføre en del af en risikoanalyse. Herved kan kritiske  punkter i systemet identificeres og der kan på et velbelyst grundlag foretages  en prioritering af indgreb og udbygninger. Afløbssystemet gennemregnes
f.eks. med en ekstrem regn (f.eks. en 50 eller 100 års regn, se ” Katalog for  tilpasning af afløbssystemer som følge af klimaændringer”.) og resultaterne  vurderes. Det kan herudfra afgøres, hvor forholdene er specielt kritiske, og  hvad der kan gøres for at forebygge skaderne som følge af oversvømmelser.  Gennemførelsen af en risikoanalyse beskrives detaljeret i ”Katalog for  tilpasning af afløbssystemer som følge af klimaændringer”.






7 Håndtering af regnvand på terræn

7.1 Samfundsmæssige konsekvenser af oversvømmelser

Det er svært præcist at kvantificere omkostningerne fra oversvømmelser i  bymæssig bebyggelse. Traditionelt deles skader pga. opstuvet vand på terræn  ind i tre kategorier:

  • Direkte skader – typisk materielle skader forårsaget af vand eller  strømmende vand.
  • Indirekte skader – f.eks. trafikulykker pga. akvaplaning,  trafikforstyrrelser, administrative omkostninger, arbejdsomkostninger,  produktionstab, etc.
  • Sociale omkostninger – negative langtidseffekter af mere psykologisk  karakter, såsom reduktion af værdi af fast ejendom i områder, som  udsættes for oversvømmelser og langsommere økonomisk vækst

En metode til at finde omkostningerne relateret til oversvømmelser i  bymæssige bebyggelser er at indsamle information om dokumenterede  oversvømmelser fra forsikringsselskaber, som det f.eks. er gjort i Norge  (Kùnig et al. 2002) og Danmark (DANVA, 2005).

Gader og veje vil nogle steder transportere vand under regnhændelser, hvor  afløbssystemets kapacitet overskrides. Det er i disse situationer vigtigt her at  kende estimater på vanddybder, vandhastigheder og have viden om, hvor  vandet flytter sig hen. Bemærk i øvrigt at veje oftest er designet til at bortlede  regnvand hurtigt og effektivt, så når der forekommer signifikante mængder  vand på veje er det muligvis i konflikt med det oprindelige design af vejen.  Viser en analyse, at en vej under fremtidige klimaforhold vil blive  oversvømmet ofte, så bør det hensigtsmæssige i dette forhold afklares med  vejmyndigheden. Evt. kan vejens konstruktion tilpasses.

Det anbefales, at følgende indgår i en bevidst håndtering af situationer, hvor  der falder regnmængder, som er ud over kravene for afløbssystemet i henhold  til funktionskravene:

1. At det i videst mulig udstrækning undgås at befolkningen bringes i  kontakt med en blanding af spildevand og regnvand på terræn, som  følge af overfyldte kloakker.
2. At vitale samfundsfunktioner, f.eks. el-forsyning, vandforsyning,  varmeforsyning, vitale kommunikationsknudepunkter og adgangsveje  til hospitaler, ikke sættes ud af funktion pga. vand på terræn.
3. At der foretages en økonomisk overvejelse af hvilke samfundsmæssige  værdier, som går tabt når der forekommer på vand på terræn. Dette  kan evt. gøres ved hjælp af en risikoanalyse – se afsnit 6.
4. At der defineres og etableres et nødvendigt beredskab til at håndtere  ekstremhændelser, som giver anledning til større skader på  samfundsværdier.






8 Optimering af driften

I dag anvendes realtidsinformation om kraftige regnhændelser med  efterfølgende oversvømmelser kun i begrænset omfang i Danmark. Det  skyldes formodentligt, at der ikke accepteres hyppige oversvømmelser med  gener for boliger, erhverv og infrastruktur, og at større oversvømmelser  historisk set er sjældne.

I Danmark eksisterer der i dag vejrradarer, som forudsiger og observerer regn  – men disse er hidtil kun i begrænset omfang blevet anvendt operationelt i  forbindelse med afløbssystemer.

I udlandet anvendes forudsigelser af regn mange steder til at reducere  omkostningerne forbundet med oversvømmelser, f.eks. kan kloaksystemet  tømmes delvist før regnen kommer eller trafikradio kan bruges til at informere  befolkningen om byområder med risiko for oversvømmelser.

Forudsigelse af regn og oversvømmelser kan både anvendes for  regnhændelser, som forekommer hyppigt med mindre gener og for  ekstremhændelser, som måske har større omkostninger. Det er vigtigt, at  relevante myndigheder varsler/informerer hurtigst muligt, således at et  beredskab kan iværksættes.

Forudsigelse af regn og oversvømmelser er ikke nævnt i skrifterne fra  Spildevandskomitéen, og den metode skal derfor ses som et supplement til  skrifterne – for på et tidligt tidspunkt at iværksætte beredskabet til at håndtere  og reducere skader fra kraftig regn og deraf følgende oversvømmelser. Hvis en  analyse viser, at der i et område vil forekomme oversvømmelser med en vis  hyppighed, som vil forvolde store skader under fremtidige klimaforhold, så  kan etablering af et varslingssystem til den tid måske være med til at reducere  skadernes omfang, indtil en ny infrastruktur er bygget. Omkostningerne ved at  etablere og drive et varslingssystem bør således sammenlignes med reduktion i  hyppighed og omfang af skader.






9 Påvirkning af recipienter

9.1 Ændrede overløbsmængder pga. klimaændringer

I afløbssystemer med minimal infiltration, hvor der er overløbsbygværker, som  hyppigt er aktive, vil antallet af overløbshændelser til en vis grad følge  udviklingen i antallet af kraftige sommerregn.

I afløbssystemer med betydelig infiltration, og hvor der er overløbsbygværker,  som hyppigt er aktive, vil det være svært at udtale sig om antallet af overløb og  overløbsmængder. Den forøgede vandstand i havet, kan i kystnære områder  ændre grundvandsstanden, således at infiltrationen til afløbssystemet bliver  større. Den modsatrettede effekt på infiltrationen - i form af mindsket grundvandsstand og forøget ex-filtration – er også en mulighed. Alternativt kan en  sænket grundvandsstand medføre mindre vand i vandløb, (sommerudtørring) i perioder, hvor overløb er særligt kritiske for vandløb. Der er her  tale om en kompleks problemstilling, hvor det er nødvendigt at analysere de  nuværende og kommende grundvands- og infiltrationsvandmængder - før  ændringen i antal overløb og overløbsmængder kan vurderes.

9.2 Effekter i recipienter

Effekten af klimaændringerne i recipienterne bør vurderes gennem en analyse  af de forøgede overløb fra afløbssystemet, sammenholdt med effekten i  recipienten – jævnfør: Larsen, T. et al. 2002.

Vurderingen af effekterne i recipienterne skal ske med udgangspunkt i  myndighedernes målsætning for recipienterne (vandområdeplanerne).  Potentielt negative effekter kan være følgende:

1. Hygiejnisk forurening, som kan overføre sygdomme til mennesker og  dyr.
2. Udledning af organisk stof, som kan medføre iltsvind og/eller belaste  gydebanker.
3. Udledning af næringssalte, som kan medføre eutrofiering i søer og  fjorde.
4. Udledning af stoffer med toksiske effekter, herunder miljøfremmede  stoffer (bl.a. tungmetaller, pesticider, olie, ammoniak, svovlbrinte  osv.), som vil kunne medføre forringelse af biologiske forhold i  recipienten.
5. Hydraulisk overbelastning, som kan medføre erosion og  oversvømmelse.
6. Aflejring af slam og andre sedimenter fra afløbssystemet.
7. Æstetisk påvirkning ved afsætning af flydestof på vandløbsbrinker.






10 Kystnære kommuner

Kommuner bør ved projektering og vedligehold af kloakker i kystnære  områder forholde sig til den forventede havspejlsstigning, som følge af  klimaændringer.

En forøget vandstand i de danske farvande kan have følgende effekter med  betydning for afløbssystemer, som påvirkes af vandstanden i havet:

  • Hævet grundvandsspejl, som kan forøge infiltrationen i utætte  afløbssystemer – med følgende potentielle konsekvenser: forøgede  overløb, forøgede oversvømmelser, forøgede mængder af fortyndet  spildevand til renseanlæg.
  • Tilledning af saltvand til renseanlæg. Oversvømmelser af havvand som  ledes bort helt eller delvist via afløbssystemet, kan bl.a. betyde, at  spildevandsslammet ikke sedimenteres med samme effektivitet, som  tidligere.
  • Forøget tilbagestuvning i afløbssystemet, som kan resultere i  oversvømmelser og/eller forøgede overløb.
  • Hævet grundvandsspejl, som kan få betydning for fundering af  spildevandskonstruktionerne med hensyn til opdriftssikring mm.  o Mere vand i åerne kan i kombination med højere havspejl påvirke  afløbssystemerne i de kystnære kommuner, hvilket kan påvirke såvel  rensningsanlæg som recipientvandspejl.

Effekterne i afløbssystemet af en forøget vandstand i de indre danske farvande  kan analyseres med en hydrodynamisk model af afløbssystemet, hvor  nuværende randbetingelser i form af vandstande ved udløb og  overløbsbygværker erstattes med de vandstande, som anbefales af  Kystdirektoratet på baggrund af det valgte klimascenarium. Analyserne  foretages ellers som i dag i henhold til Skrift 27.






11 Processen i arbejdet

Vurderingen af klimaændringers effekter på danske afløbssystemer vil være en  kontinuert proces, hvor ny information om klimaprognoser og deres  usikkerhed vil blive opdateret og stillet til rådighed for kommunerne,  efterhånden som den bliver tilgængelig. Det forventes her, at ny information  om klimaændringer vil være mindre justeringer af eksisterende klimascenarier  og f.eks. en bedre opløsning af den geografiske variation af nedbøren over  Danmark. Imidlertid kan mere drastiske scenarier ikke udelukkes, hvorfor den  generelle anbefaling er at følge de ansvarlige myndigheders råd.

Har kommunen udarbejdet en plan for arbejdet med klimaændringer i relation  til afløbssystemer, så anbefales det at det checkes at denne plan som minimum  indeholder følgende:

1. Beskrivelse af hvordan planlægning og design af nye afløbssystemer  foretages under hensyntagen til klimaændringer.
2. Beskrivelse af principper for udførelse af planlagt vedligehold,  renovering og fornyelse af eksisterende afløbssystemer under  hensyntagen til klimaændringer.
3. Beskrivelse af hvornår og hvordan analyser vil blive foretaget for  eksisterende ledningsstrækninger, hvor der pt. ikke er planlagt  vedligeholdsarbejde under hensyntagen til klimaændringer.

Har kommunen ikke allerede udarbejdet en plan for arbejdet, så anbefales  retningslinierne nedenfor:

1. Planlægning og design af nye afløbssystemer under hensyntagen til  klimaændringer
Nye ledningsstrækninger dimensioneres efter den til enhver tid  gældende funktionspraksis inkl. hensyntagen til klimaændringer.

2. Planlagt vedligehold og renovering af eksisterende afløbssystemer under  hensyntagen til klimaændringer Ledningsstrækninger, som allerede nu er planlagt til at blive renoveret  inden for en overskuelig fremtid (f.eks. indenfor de kommende 10 år),  dimensioneres, når renovering finder sted, under hensyntagen til det  på renoveringens tidspunkt, bedste bud på klimaændringer (i  systemets levetid) deraf følgende ændrede nedbørsforhold og ændrede  vandstande i de danske farvande.

3. Eksisterende ledningsstrækninger hvor der pt. ikke er planlagt udbygning  Det anbefales at ledningsstrækninger som ikke allerede i dag er  dimensioneret med hensyntagen til klimaændringer og hvor der pt.  ikke er planlagt udbygning inden for de kommende 10 år, indenfor en  periode på 5 år analyseres for om klimaændringer, vil give anledning  til at deres funktionskrav overskrides. Vil der ske en overskridelse af  funktionskrav i henhold til Skrift 27, anbefales det at der planlægges  udbygning således at kravene i Skrift 27 overholdes.






12 Vurdering af klimaændringers betydning for oversvømmelser – et eksempel fra Odense

I dette eksempel demonstreres betydningen af udviklingen i ekstremregn for et  opland i Odense. Oplandets geografiske placering er vist på figur 3. Oplandet  ligger omkring Assensvej umiddelbart nord for motorvejen og afgrænses i  øvrigt af Odense å mod øst. Gennem oplandet løber det rørlagte vandløb  Sorgenfribækken. Vandløbet afvander regnvand til Odense Å fra det separat  kloakerede opland samt vejvand fra enkelte områder i det fælleskloakerede  opland i F7. Oplandet er delvist separat kloakeret og inklusiv et  opstrømsliggende separatkloakeret opland er arealet på 273 ha (87 ha red).  Det fælles kloakerede opland er på 178 ha (50 ha red). I oplandet er der  allerede nu under kraftig regn flere steder problemer med opstuvning på  terræn.

Figur 3. Opland F7 i Odense. Separatsystemet er vist med grøn skravering, mens  fællessystemet er vist med orange skravering. Stjerne angiver områder med  opstuvningsproblemer.

Figur 3. Opland F7 i Odense. Separatsystemet er vist med grøn skravering, mens  fællessystemet er vist med orange skravering. Stjerne angiver områder med  opstuvningsproblemer.

Modelopstilling
Modelberegninger gennemføres med en koblet afløbs- og overflademodel  (MOUSE – koblet med MIKE 21), hvor oversvømmelser på terræn  synliggøres. Der foretages beregninger med CDS regn med  gentagelsesperioder på 10, 50 og 100 år. Afløbsmodellen beskriver forholdene  i afløbssystemet, mens MIKE 21 beregner strømningsforhold og vanddybde

på terræn. De to modeller kører samtidigt og udveksler under beregningen  dynamisk information om transport af vand fra afløbssystem til terræn og vice  versa. Overflademodellen er baseret på en digital terrænmodel med en grid  størrelse på 2x2 meter. Den dækker et areal på 1,1x1,2 km se figur 5. Den  digitale terræn model som anvendes i beregningen er vist i figur 4.

Figur 4. Digital terrænmodel for opland F7

Figur 4. Digital terrænmodel for opland F7.

Figur 5. Beregningsområde for overflademodel, samt afløbsmodellen. Rød  angiver de brønde i afløbsmodellen (MOUSE), der er koblet til  overflademodellen (MIKE 21).

Figur 5. Beregningsområde for overflademodel, samt afløbsmodellen. Rød  angiver de brønde i afløbsmodellen (MOUSE), der er koblet til  overflademodellen (MIKE 21).

På figur 6 ses opstuvningerne i oplandet for de nuværende forhold for  gentagelsesperiode på 10, 50 og 100 år. Beregningerne viser, at der er  problemer med opstuvninger generelt i afløbssystemet. Målsætningen er ikke  opfyldt primært omkring Lindevej, Dalumvej og langs den afskærende  ledning parallelt med Sorgenfribækken. Af hensyn til sammenligning med  udbygningsforslag er foretaget en referenceberegning, hvor det nuværende  systems funktion beregnes med samme forudsætninger som anvendes ved  beregning af udbygningsforslag. Dvs. der er regnet med en faktor på 1,2 på  regnen for at tage hensyn til statistisk usikkerhed samt yderligere en faktor på  1,2 på regnen for at tage hensyn til klimaforandringer. Dvs. i alt en faktor 1,44. Resultatet disse beregninger er vist på figur 7. Den ændrede  forudsætning, hvor tilstrømningen er øget med 44% medfører markante  forværringer af forholdene.

Et løsningsforslag for den centrale del af oplandet består i at udbygge  afløbssystemet med:

• 200 m ny Ø1200 ledning
• 650 m ny Ø1600 ledning
• Et nyt bassin med et volumen på 4000 m³

Effekten af disse tiltag beregnes med modelsystemet. Opstuvningen efter  etableringen ses på figur 8. Arealer med opstuvningsproblemer er ikke helt  undgået men der er sket markante forbedringer og der kan herudfra arbejdes  videre med yderligere udbygningsforslag. I tabel 3 ses hvor store arealer der er  oversvømmet i de forskellige beregningstilfælde.

Tabel 3. Oversvømmet areal for eksisterende og udbygget system.

Gentagelsesperiode /Oversvømmet areal Eksisterende  system [m²] Udbygget  system [m²]
T = 10 år 10 300 4 100
T = 10 år m. klimafremskrivning 14 400 5 600
T = 10 år m. klimafremskrivning &  sikkerhedsfaktor 21 500 10 000
T = 50 22 300 11 400
T = 100 28 900 14 700
T = 50 år m. klimafremskrivning &  sikkerhedsfaktor 41 800 26 400
T = 100 år m. klimafremskrivning &  sikkerhedsfaktor 48 900 31 600

Figur 6. Oversvømmede områder med eksisterende ledningsnet. Beregning er  gennemført for gentagelsesperioder på 10 (rød), 50 (blå), 100 (orange) år.

Figur 6. Oversvømmede områder med eksisterende ledningsnet. Beregning er  gennemført for gentagelsesperioder på 10 (rød), 50 (blå), 100 (orange) år.

Figur 7. Oversvømmede områder med eksisterende ledningsnet. Beregning er  gennemført for gentagelsesperioder på 10 (rød), 50 (blå), 100 (orange) år. Der er  anvendt en sikkerhedsfaktor på 1.2, samt en klimafaktor på 1.2. (Klimascenarium  A2).

Figur 7. Oversvømmede områder med eksisterende ledningsnet. Beregning er  gennemført for gentagelsesperioder på 10 (rød), 50 (blå), 100 (orange) år. Der er  anvendt en sikkerhedsfaktor på 1.2, samt en klimafaktor på 1.2. (Klimascenarium  A2).

Figur 8. Oversvømmede områder ved udbygget ledningsnet. Beregning er  gennemført for gentagelsesperioder på 10 (rød), 50 (blå), 100 (orange) år. Der er  anvendt en sikkerhedsfaktor på 1.2, samt en klimafaktor på 1.2 (Klimascenarium  A2)

Figur 8. Oversvømmede områder ved udbygget ledningsnet. Beregning er  gennemført for gentagelsesperioder på 10 (rød), 50 (blå), 100 (orange) år. Der er  anvendt en sikkerhedsfaktor på 1.2, samt en klimafaktor på 1.2 (Klimascenarium  A2).

Figur 9. Vanddybder i oversvømmede områder ved eksisterende ledningsnet.  Beregning er gennemført for en gentagelsesperiode på 50 år uden hensyntagen  til sikkerhedsfaktorer og klimaeffekter.

Klik her for at se figuren.

Figur 9. Vanddybder i oversvømmede områder ved eksisterende ledningsnet.  Beregning er gennemført for en gentagelsesperiode på 50 år uden hensyntagen  til sikkerhedsfaktorer og klimaeffekter.

I tabel 4, er vist den beregnede maksimale vanddybde på to udvalgte  lokaliteter, hvoraf den ene er en parkeringsplads ved en børnehave, og på figur  9 er vist et eksempel på et kort med vanddybder i de oversvømmede områder.  Dette kan være et centralt hjælpemiddel til vurdering af omfanget af skader fra  oversvømmelser.

Tabel 4. Maksimum vanddybde på terræn i udvalgte punkter i oplandet for  eksisterende og udbygget system.

Gentagelsesperiode /
Vanddybde på terræn
Eksisterende system [cm] Udbygget system [cm]
  Børnehave Dalumvej Børnehave Dalumvej
T = 10 år 58 0 0 0
T = 10 år m.  klimafremskrivning 71 17 0 0
T = 10 år m.  klimafremskrivning  +sikkerhedsfaktor 84 27 0 0
T = 50 år 91 29 5 0
T = 100 år 99 35 7 9
T = 50 år m.  klimafremskrivning  +sikkerhedsfaktor 122 56 17 15
T = 100 m.  klimafremskrivning  +sikkerhedsfaktor 124 59 26 21

Tabel 5. Oversigt over antal bygninger berørt af oversvømmelsen.

Gentagelsesperiode og  Klimaeffekt Antal berørtebygninger - eksisterende system Antal
berørte bygninger - udbygget system
T = 10 år 20 8
T = 10 år m.  klimafremskrivning  +sikkerhedsfaktor 36 13
T = 50 år 37 15
T = 50 år m.  klimafremskrivning  +sikkerhedsfaktor 53 30
T = 100 år 50 22
T = 100 år m.  klimafremskrivning  +sikkerhedsfaktor 92 37

Resultatpræsentationerne viser hvordan den kombinerede modelanvendelse  meget tydeligt kan illustrere udbredelsen og omfanget af oversvømmelsen.  Dette kan være særdeles nyttig viden ved planlægning af tiltag til forebyggelse  af oversvømmelser og ved planlægning af beredskab til afhjælpning af gener  fra oversvømmelser. I tabel 5 ses antallet af bygninger berørt af  oversvømmelserne for de forskellige scenarier. Det ses her at klimaændringer  ifølge scenarium A2 forventes at få betydelige effekter på antallet af berørte  bygninger. Samtidig ses at udbygningsforslaget afhjælper en stor del af  skaderne, som kommer pga. klimaændringer. Ifølge Skrift 27 kræves det at  kommunen undersøger hvordan afløbssystemer virker i situationer med  overbelastning pga. ekstremregn. Til sådanne undersøgelser er det her  beskrevne modelværktøj velegnet.






13 Referencer

Akademiet for de Tekniske Videnskaber (2003). Effekter af klimaændringer -  tilpasninger i Danmark. ISBN: 87-7836-031-5

Grum, M., Jørgensen A.T., Johansen, R.M. and Linde, J.J. (2005). The Effect  of Climate Change on Urban Drainage: An Evaluation Based on Regional  Climate Model Simulations. 10th International Conference on Urban  Drainage, Copenhagen, Denmark, August 2005

DANVA (2005). Kommunen Kommunikerer Kloak.  http://www.danva-kkk.dk/

DANVA (2005). “Funktionspraksis for afløbssystemer under regn –  Baggrundsrapport for Skrift 27”.

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2001) “Climate  change 2001, The scientific basis”.

Kùnig, A., Sægrov, S., Schilling, W. ”Damage Assessment for Urban  Flooding”. 9th International Conference on Urban Drainage, Portland, Oregon  USA, September 8 -13, 2002.

Larsen, T. m.fl. (2002), Udledningskrav for regnbetingede udløb, Rapport fra  "Udvalget vedrørende udledningskrav for regnbetingede udløb fra  kloaksystemer til vandløb" til Spildevandskomitéen, Ingeniørforeningen i  Danmark.

Miljøstyrelsen – Miljø- og Energiministeriet (2004). Tilpasning til fremtidens  klima. Miljø-Tema nr. 28, 2004.  www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2004/87-7614-179-9/html/default.htm

PH-Consult (2003). ”Hydrauliske undersøgelser af opland F7 i Odense”. PH- Consult for Odense Vandselskab.

Spildevandskomiteen (2005). “Skrift 27 - Funktionspraksis for  afløbssystemer under regn”.

 



Version 1.0 Oktober 2006 • © Miljøstyrelsen.