Miljøprojekt, 1124

Katalog over tiltag til reduktion af effekten fra klimaændringer på afløbssystemer

- Tillægsrapport






Indholdsfortegnelse

Forord

1 Introduktion

2 Fremskrivning af regn over danmark

3 Problemidentifikation

4 Risikohåndtering

5 Muligheder for tilpasning af afløbssystemer

6 Referencer






Forord

Nærværende rapport omhandler, hvilke muligheder der er for at forebygge  gener og skader fra de forøgede regnmængder, der forventes som effekt af  klimaændringer. Der beskrives en lang række mulige tiltag lige fra afskæring  ved kilden, i form af nedsivning på den enkelte parcel, til udbygning af  rørsystemerne med tilstrækkeligt store rør. Desuden beskrives hvordan  kommuner kan beregne hvor oversvømmelser vil finde sted, hvor tit det vil  ske, og hvilken udbredelse de vil få.

Formålet med rapporten er at give anvisninger for arbejdet i kommuner /  kloak-forsyninger med at tage højde for klimaeffekter i forbindelse med  etablering, drift og vedligeholdelse af kloakker og renseanlæg,

Rapporten er tænkt at skulle indgå i et efterfølgende arbejde med at lave en  egentlig vejledning til de danske kommuner.

Rapporten er udarbejdet sammen med rapporten ”Afløbssystemer under  påvirkning af klimaændringer”. Dette dokument skal også indgå som  vejledning til kommuner.

Rapporten er udarbejdet af DHI - Institut for Vand og Miljø og PH-Consult  med input fra Peter Steen Mikkelsen, DTU.

Projektet er udført i perioden september - november 2005.

Der har været nedsat en følgegruppe bestående af:

Povl Frich, Miljøstyrelsen  Ditte Holse, Miljøstyrelsen  Mogens Kaasgaard, Miljøstyrelsen  Kristian Friis, DANVA  Niels Bent Johansen, Københavns Energi  Niels Aagaard Jensen, NIRAS

Der har været afholdt to møder med følgegruppen, hvor rapportens indhold  er diskuteret.

Rapporten er finansieret af Miljøstyrelsen






1 Introduktion

Det forventes at vore afløbssystemer vil blive udsat for øget belastning i  fremtiden pga. mere ekstreme regn. Derfor skal systemerne udbygges og  tilpasses de nye forhold, så opstillede funktionskrav til systemet overholdes.  Selvom udbygninger foretages korrekt vil der altid forekomme så kraftige  regnhændelser at oversvømmelser ikke kan undgås. Forebyggelse af disse  situationer samt håndteringen af situationerne vil blive behandlet i det  følgende.  Skader fra oversvømmelser som følge af klimaændringer kan reduceres ved at  reducere skadens omfang eller hyppighed. Reduktionen kan bestå af en eller  flere elementer, f.eks.:

  • Reduktion af oversvømmelsens omfang. 
  • Reduktion af interaktion med oversvømmelsen. 
  • Kontrol over hvilke områder som oversvømmes, f.eks. ved brug af planlægningsværktøjer.
  • Varsling af oversvømmelser. 
  • Beredskab til håndtering af oversvømmelser.

I udlandet anvendes en metode til at reducere skader på grund af kraftige  regnhændelser, som indeholder disse elementer og kaldes ” The flood  mitigation cycle” (Håndtering af oversvømmelser). Principperne i ”The flood  mitigation cycle”, er vist i figur 1 og principperne er kort beskrevet nedenfor:

Figur 1. ” The flood mitigation cycle”. Beskrivelse af det løbende arbejde med at  forebygge og reducere oversvømmelser.

Figur 1. ” The flood mitigation cycle”. Beskrivelse af det løbende arbejde med at  forebygge og reducere oversvømmelser.

Metoden består af fem hovedprincipper til at reducere oversvømmelser og  følgeskader:

  • Udvikling af en strategi til at reducere skader i forbindelse, med  oversvømmelser, herunder indsamling og analyse af tidligere  erfaringer med oversvømmelser.
  • By- og landskabsplanlægning, bygning af infrastruktur og
    beskyttelse  af særligt udsatte områder.
  • Varsling af oversvømmelser og alarmering af beredskab. 
  • Iværksættelse af beredskabsplan.
  • Oprydning og genopbygning, herunder refleksion og læring.

”The flood mitigation cycle” eller dele af den kan også udmærket anvendes  under danske forhold, som et af flere værktøjer til at håndtere regnhændelser,  der overskrider design/funktionskrav, men der er den forskel at vi her  beskæftiger os med ændrede fremtidige forhold. For eksempel kan 1)  ”Indsamling og analyse af tidligere erfaringer med oversvømmelser.” ikke  anvendes direkte, når man taler om skader som følge af klimaændringer. Men  viden om hvad som skete under en 20 eller 50 års regn, og hvordan de  situationer blev håndteret, vil være information, som man kan have stor  udbytte af, når man planlægger i forhold til klimaændringer.






2 Fremskrivning af regn over Danmark

Grundlaget for forudsigelse af den fremtidige nedbør over Danmark er  beregninger med klimamodeller. De benyttede beregninger baseres på  modeldata for to 30-års perioder, en kontrolperiode 1961-1990 og en  tilsvarende scenarieberegning for perioden 2071-2100, udført med  klimascenarium A2. Der er ikke udført modelberegninger af  nedbørsforholdene for tidsrummet mellem de to perioder.

Klimamodellerne forudsiger, at der vil komme øget årsnedbør i Danmark, ca.  10 %, og at stigningen vil komme i vinterhalvåret. Sommernedbøren vil totalt  set blive en smule mindre, men alligevel vil der optræde flere og kraftigere  ekstremregn om sommeren end vi hidtil har oplevet. Det er disse ekstremregn,  der vil blive afgørende for, hvordan danske afløbssystemer skal dimensioneres  og analyseres i fremtiden.

2.1 Datagrundlag

De omtalte modelberegninger er udført således at der for hele Danmark er  beregnet nedbøren pr time for de to 30-års perioder. Nedbøren er beregnet  som fladenedbør for kvadrater på ca. 12 x 12 km. Dvs. middelnedbør pr time  over dette areal. Der er lavet en tilsvarende beregning med arealer på 25 x 25  km, men da den finere arealinddeling passer bedst til afløbssystemer, er det  den der tillægges størst vægt i det følgende. Udviklingen i regnen fra  kontrolperioden til scenarieperioden kan bestemmes ved at sammenligne  statistikken for ekstremregn for de to perioder. Dette kan gøres for ethvert  område af Danmark.

Afløbsteknisk er det et problem, at den benyttede beskrivelse af regn i  klimamodellerne er en fladebeskrivelse, som ikke umiddelbart kan  transformeres til og dermed sammenlignes med de normalt anvendte  regndata, som er punktmålinger fra regnmålere. Middelnedbør over arealer  som de nævnte er kun yderst sjældent relevante under danske forhold. Der er  betydelig usikkerhed om, hvordan man kan sammenligne de to datatyper, og  hvordan man kan regne den modelmæssigt beregnede stigning i  fladenedbøren om til stigning i punktnedbør. Modellerne fortæller heller ikke  om ekstremregn i fremtiden vil have samme udbredelse og forløb, som vi  kender det i dag.

Det er indtil videre valgt at benytte den nemmeste metode til fremskrivning,  nemlig at de ekstreme punktregn, der benyttes til afløbsberegninger,  multipliceres med samme stigningsfaktor som er fundet ved sammenligning af  timenedbør over fladerne. Om det er på den sikre eller usikre side er ikke klart.  Der er afgjort behov for detaljerede studier af udviklingen i ekstremregn over  oplande af forskellig størrelse.

Den nævnte metode betyder at dimensionering under hensyntagen til  klimaændringerne kan gennemføres ved at multiplicere de i dag anvendte  dimensioneringsregn med en faktor svarende til den forventede stigning.

Faktoren kan benyttes både for historiske regn/regnserier og for CDS-regn.  Faktoren må dog ikke regnes gældende for alle regn i en regnserie, kun for de  ekstreme regn. Beregning af overløbsmængder mv. hvor også lavintense regn  indgår må beregnes på anden vis.

2.2 Fremskrivning af CDS regn

CDS-regn anvendes i dag i vid udstrækning til dimensionering og analyse af  afløbssystemer, og det er det generelle indtryk at denne tilnærmede  regnbeskrivelse er dækkende i langt de fleste tilfælde, hvor systemet ikke er  hydraulisk meget kompliceret. I Spildevandskomiteens Skrift 26 og 27  anbefales CDS regn, men det anbefales desuden at afløbssystemet også  kontrolleres med en regnserie (MOUSE-LTS-beregning), hvis systemet er  hydraulisk kompliceret. Dette er for at kontrollere om gentagelsesperioden for
f.eks. opstuvning til terræn svarer til gentagelsesperioden for den benyttede  regn. De på nuværende tidspunkt benyttede regnserier har dog så kort  varighed, at der er betydelig usikkerhed på regn med gentagelsesperioder på  10 år eller mere. Det kan derfor være usikkert om modificerede CDS-regn  eller historiske regn statistisk set er bedst at anvende for et givet opland.  Ønskes gennemført beregninger for regn med endnu længere  gentagelsesperioder kan CDS-regn bestemmes ud fra skrift 26. For de  fremtidige forhold eksisterer muligheden ikke for at sammenligne CDS-regn  og historiske regn. Vi er her nødsaget til at anvende CDS-regnene og lade  resultaterne herfra være bestemmende for hvilke udbygninger, der skal  foretages.

Som nævnt ovenfor anbefales det at CDS-regn, der skal dække fremtidens  forhold, beregnes ved at gange alle intensiteter i regnen, der benyttes i dag,  med den faktor, som antages at svare til stigningen i nedbørsintensiteten for  de ekstreme regn. Det skal understreges, at det er usikkert om formen på  CDS-regn vil ændres i takt med klimaændringerne, så det anbefales at  udviklingen følges løbende, da der ellers kan være risiko for  fejldimensionering.

Figur 2. Nuværende dimensionsgivende og klimafremskrevet 10 års CDS regn  (faktor 1,2) for Odense. Tidskridt = 2 minutter. Den klimafremskrevne regn er  baseret på scenariet A2.

Figur 2. Nuværende dimensionsgivende og klimafremskrevet 10 års CDS regn  (faktor 1,2) for Odense. Tidskridt = 2 minutter. Den klimafremskrevne regn er  baseret på scenariet A2.

På figur 2 ses et eksempel på ændringen i CDS-regn fra forholdene i dag til  forholdene i slutningen af dette århundrede. I eksemplet er antaget at  regnintensiteten øges med 20 % i perioden.

2.3 Klimascenarier & tidsserier

Der findes ikke i dag standardmetoder til at beregne tidsserier af fremtidens  regn til afløbsteknisk brug ud fra klimamodellernes resultater. Da behovet er  meget åbenlyst forventes det dog at der snart vil komme gang i den  nødvendige forskning.

Der foregår dog allerede nu et arbejde med at vurdere om der kan ses  begyndende ændringer i nedbøren både lokalt og regionalt. Visse statistisk  signifikante ændringer har kunnet påvises selv om måleperioderne til dette  formål er ret korte. Dette arbejde bør prioriteres højt i de kommende år, idet  det er vigtigt at få klarhed over om ændringerne er startet og i givet fald  hvordan det påvirker regnforløbene.

Det forventes at der løbende vil ske en opdatering af klimamodellerne og  dermed at sikkerheden i forudsigelserne gradvist vil øges. For at få et første  grundlag for at tage hensyn til klimaændringerne rundt i Danmark vil det være  hensigtsmæssigt at få udarbejdet et kort, der ud fra de nu kendte  modelresultater kan angive hvilke ændringer i nedbør, der forventes på enhver  lokalitet. Dette arbejde vil relativt nemt kunne udføres ud fra de foreliggende  data, men det vil kræve en nøje statistisk vurdering før konkrete talværdier kan  angives. Der er i forskningsprojekter på DTU udført indledende  undersøgelser af enkelte områder, men variationen på de fundne faktorer fra  område til område er så stor, at det vil kræve en betydelig mere dybtgående  analyse af resultaterne før detaljerede resultater kan fremlægges. På det  foreliggende grundlag kan det derfor ikke præciseres nøjere, end at der kan  forventes en stigning i intensiteten i de ekstreme regn på 20 – 50 % (faktor 1,2  – 1,5) frem til år 2100. Om dette skøn vil blive ændret, når datamaterialet er  nøjere vurderet, og om der vil kunne angives lokale faktorer for forskellige dele  af Danmark er det ikke muligt at fastslå på nuværende tidspunkt.






3 Problemidentifikation

Traditionel dansk praksis inden for design og drift af kloakker betyder at  afløbssystemerne mange steder har en større kapacitet end mindstekravet i  dag. Dette betyder at en del afløbssystemer muligvis fortsat vil leve op til  funktionskravene under fremtidige klimaændringer. Derfor vil en kommune  typisk være interesseret i en analyse af om designkriterierne, –  designkapaciteten og funktionskravene overskrides som følge af  klimaændringer. En sådan analyse kræver ikke nødvendigvis avancerede  metoder eller modeller. Metode og model kan vælges ud fra de lokale forhold  og kompleksiteten af afløbssystemet. I meget simple tilfælde kan systemet  måske overskues alene ved håndregning, men i de fleste tilfælde bør benyttes  en MOUSE-analyse med CDS-regn. I mere sjældne tilfælde, hvor systemet er  hydraulisk kompliceret, kan det være nødvendigt med mere avancerede  beregninger, som MOUSE-LTS eventuelt kombineret med en model, der  regner på udbredelse af oversvømmelse på overfladen. Det vil senere blive  omtalt, hvordan en kommune kan vurdere om klimaændringer vil medføre  overskridelse af funktionskrav eller medføre oversvømmelser.

3.1 Opstilling af metoder til at identificere og beregne lokale  oversvømmelser

I de tilfælde hvor klimaændringer medfører vand på terræn eller  oversvømmelser skal kommunen have et overblik over hvilke analysemetoder,  som i dag eksisterer til analyse og beregning af konsekvenserne af  oversvømmelser i byer. Traditionelt bruges computerprogrammer af mange  danske kommuner og rådgivere til at designe nye kloaksystemer og til at  analysere problemer med opstuvning og oversvømmelser. Modelsystemet  MOUSE bliver meget ofte brugt til disse analyser. MOUSE kan også  anvendes til at beskrive udbredelsen af lokale oversvømmelser f.eks. på gader  og veje – dette er dog ikke så ofte gjort i Danmark – da oversvømmelserne i  Danmark hidtil oftest har været af mindre omfang. At anvende MOUSE til  beregning af lokale oversvømmelser kræver en metodik, som tidligere anvendt  i f.eks. Sverige, Spanien, Thailand, Argentina og USA (Mark et al., 2004).  Figur 3 viser principperne bag en modelformulering, som både beregner  strømningsforholdene i afløbssystemet og strømningen og vandstanden på  vejen simultant.

Figur 3. Principskitse af en modelformulering som simultant beregner  forholdene i afløbssystemet og på vejen

Figur 3. Principskitse af en modelformulering som simultant beregner  forholdene i afløbssystemet og på vejen.

Figur 4. Et eksempel på en digital terrænmodel for oplandet Egebjerg i  Ballerup. Data til terrænmodellen tilhører COWI

Figur 4. Et eksempel på en digital terrænmodel for oplandet Egebjerg i  Ballerup. Data til terrænmodellen tilhører COWI.

Figur 5. Konstruktion af den digitale overflademodel baseret på viden om  beliggenhed af huse og veje

Figur 5. Konstruktion af den digitale overflademodel baseret på viden om  beliggenhed af huse og veje.

Viser en beregning at der kommer vand på terræn, så kan oversvømmelsen  estimeres på flere måder afhængigt af oversvømmelsens dynamik og terrænets  udformning. Er der tale om en oversvømmelse som optræder i en lokal  lavning, som vandet ikke kan løbe væk fra, så kan udbredelsen af  oversvømmelsen og dybden af oversvømmelsen på terræn findes ud fra en  geometrisk analyse af volumen af vand på terræn samt terrænets  geometri/højdekurver.  Under oversvømmelser hvor vandstanden er højere end fortovskanten, og  vandet strømmer fra det oversvømmelse område og hen i et andet område og  ned i afløbssystemet igen i en bane som IKKE følger ledningsføringen, kan  man med fordel anvende MOUSE i kombination med en model, som  beskriver hvordan vand strømmer på jordoverflader, mellem huse, på  parkeringspladser, mm. Dette er bl.a. gjort i Odense – se eksemplet i afsnit 12  i ”Afløbssystemer under påvirkning af klimaændringer” og se figur 6.

Figur 6. Et eksempel på en beregnet oversvømmelse i et opland i Odense.  Beregningen er gennemført for en regn med en gentagelsesperiode på 10 år  uden hensyntagen til klimaeffekter

Figur 6. Et eksempel på en beregnet oversvømmelse i et opland i Odense.  Beregningen er gennemført for en regn med en gentagelsesperiode på 10 år  uden hensyntagen til klimaeffekter.

En beregnet oversvømmelse kan i GIS præsenteres sammen med et kort, som  viser byanvendelse og huse. På den måde kan antal berørte huse estimeres og  et første estimat af potentielle skader, som følge af oversvømmelsen kan  findes. Et oversvømmelseskort kan også bruge i en dialog med borgerne om  service-niveauer. Et eksempel på en beregnet oversvømmelse kombineret med  et digitalt kort over byanvendelse er vist i figur 7.

Figur 7. Oversvømmelsesberegninger kombineret med et digitalt bykort, til et  første estimat af potentielle skader fra oversvømmelserne

Figur 7. Oversvømmelsesberegninger kombineret med et digitalt bykort, til et  første estimat af potentielle skader fra oversvømmelserne.

3.2 Analyse af usikkerheder

Usikkerhed ved simulering af afløbssystemers funktion kan med fordel  analyseres ved hjælp af den metode, som er beskrevet i Spildevandskomiteens  skrift nr. 27. I skriftet er usikkerhedsanalysen koncentreret omkring statistisk  usikkerhed i forbindelse med inddata og parametre, samt omkring  scenarieusikkerhed i forbindelse med den fremtidige klimaudvikling og  udviklingen i befæstet areal.

Sensitivitetsanalyser for konventionelle rørmodeller uden detaljeret simulering  af vand på terræn har vist, at den væsentligste statistiske usikkerhed relaterer  sig til:

1. Regnintensiteten.
2. Den hydrologiske reduktionsfaktor for de tilsluttede arealer.
3. Manningtallet for ledningssystemet.

Usikkerheden på Manningtallet betyder mindre end de to andre bidrag.  Endvidere er det vist, at en enkel men velfungerende metode til at vurdere  betydningen af usikkerheder på beregningsresultater er at fastsætte en  sikkerhedsfaktor, som ganges på tilstrømningen og altså tager højde for alle de  betydende usikkerheder (både statistisk usikkerhed og scenarieusikkerhed).

Tabel 1 viser vandniveauer for to udvalgte lokaliteter beregnet med en koblet  model (MOUSE og MIKE 21) for afløbssystemet og byens overflader.  Beregningerne er foretaget for et opland i Odense, som er vist i figur 6 og som  er detaljeret beskrevet i dokumentet ”Afløbssystemer under klimaændring”,  afsnit 12. Beregningerne er foretaget for en gentagelsesperiode på 10 år i tre  situationer, hhv.:

1) En statussimulering, hvor der ikke er taget højde for usikkerhed.
2) En simulering hvor der er taget højde for statistisk usikkerhed på  regnintensiteten, den hydrologiske reduktionsfaktor og Manningtallet  (svarende til en sikkerhedsfaktor på tilstrømningen på 1,2).
3) Klimaforandringer/scenarieusikkerhed svarede til, at regnintensiten  forøges med 20% (den samlede sikkerhedsfaktor bliver da 1,2 x  1,2=1,44).

Tabel 1. Vurdering af betydningen af statistisk usikkerhed og klimaforandringer  (scenarieusikkerhed) samt sammenligning af betydningen af statistisk  usikkerhed på Manningtallet i rør- og overflademodel.

Manningtal  for rør
(m1/3/s)
Manningtal for  overflader
(m1/3/s)
Sikkerhedsfaktor på  tilstrømning Oversvømmet areal  (m²) Vanddybde  (cm)
Børnehave
Vanddybde  (cm)
Dalumvej
75 40 1 10 300 58 0
75 40 1,2 14 400 71 17
75 40 1,44 21 500 84 27
60 40 1 12 100 61 0
75 32 1 10 400 57 0

Resultaterne viser en kraftig effekt på vandniveauet, der f.eks. i børnehaven  øges med 13 cm på grund af statistisk usikkerhed og med yderligere 13 cm på  grund af det viste scenarium for klimaforandringer.

Usikkerheden på modelberegningen af vandniveauet på overfladen er ikke  væsentlig. Dette er vist ved en simpel sensitivitetsanalyse i de to sidste rækker i  tabel 1, der viser at Maningtallet i rørmodellen (som er den mindst betydende  statistiske usikkerhed) har en vis effekt, ved at vandniveauet i børnehaven øges  med 3 cm, hvis Manningtallet sættes kraftigt ned.

Manningtallet i overflademodellen (MIKE21) har ingen væsentlig betydning.  Det ses af at vandniveauet kun sænkes med 1 cm, ved en 20% reduktion af  Manningtallet. Dette bekræfter, at modelberegninger med fastsatte  sikkerhedsfaktorer, som angivet i Spildevandskomiteens skrift nr. 27,  udmærket kan anvendes, selvom beregningerne udvides med en model for  byens overflader.






4 Risikohåndtering

For et afløbssystem, der udsættes for en gradvist øget belastning, som følge af  klimaforandringer og/eller fortætning, vil det være vigtigt at have overblik  over, i hvilken rækkefølge problemerne vil vise sig og indenfor hvilken  tidshorisont det vil være nødvendigt at foretage indgreb de enkelte steder for  til enhver tid at overholde funktionskravene til systemet. Selv om systemet  lever op til funktionskravene kan der altid komme kraftigere regn end  svarende til disse krav. Dette bør der være taget hensyn til ved at det er  forberedt, hvad der skal gøres i sådanne tilfælde. Til dette arbejde vil det være  vigtigt at have et overblik over hvilke skader der i givet fald vil kunne optræde,  det vil især sige omfang af oversvømmelser, arealer der rammes og  vanddybder i områderne. Ud fra dette kan forebyggende og afhjælpende  aktiviteter planlægges, således at skaderne i givet fald minimeres. Det er dette  samlede problemkompleks, der i denne rapport betegnes risikohåndtering.

Vurdering af risiko for skader i kloakopland kan ske på forskellige niveauer, fra  overordnede kvalitative analyser til kvantitative analyser. Ligeledes kan der ske  inddragelse af flere eller færre påvirkninger i analysen. Ud over indflydelse af  ekstrem regn er der også risici ved den almindelige drift af afløbssystemer.

Ved f.eks. systematisk at gennemgå, hvordan afløbssystemet fungerer under  forskellige forhold, både under ekstreme regn og under driftsforstyrrelser, og  ved at vægte de forskellige driftsforstyrrelser efter den betydning man tillægger  dem, kan der opstilles en egentlig risikoanalyse af systemet. En simplere  risikoanalyse alene for oversvømmelser pga. ekstrem regn, er også en  mulighed. Analyser på begge niveauer er særdeles nyttige hjælpemiddeler,  som kan anvendes ved prioritering af den indsats der løbende skal laves for at  opgradere afløbssystemet.

En stor fordel ved en risikoanalyse er at alle årsager til oversvømmelser bliver  sammenstillet og vægtet. Herved kan det undgås at der ofres  uforholdsmæssigt meget på nogle tiltag mens andre, der måske er mere  vigtige, forbigås. F.eks. kan stop af en pumpestation på grund af tilstopning  eller strømsvigt under en moderat regn give lige så store oversvømmelser som  en ekstremregn.

Det er endnu ikke almindeligt at foretage egentlige risikoanalyser af  afløbssystemer, men Københavns Energi har med bistand fra Krüger AS  foretaget en indledende risikoanalyse af afløbssystemet. Denne analyse er  beskrevet i en artikel i NO-DIG nr. 4/2005. For at give et indtryk af udbyttet  af en sådan analyse gengives nedenfor hovedpunkterne, i en lettere bearbejdet  udgave.

Formålet med at igangsætte risikoanalysen var følgende:

  • At opnå et overblik over risikoen for systemsvigt i forskellige  geografiske oplande og på forskellige niveauer af afløbssystemet. 
  • At opbygge metoder og risikoværktøjer til at foretage en optimal  prioritering af indsatsen under kvalificeret og kvantificeret  hensyntagen til risikoen.
  • At foreslå risikoreducerende foranstaltninger, således at konkrete  projekter kan igangsættes.

Definition af risikobegrebet.

Risiko er kombinationen af sandsynligheden for en uønsket hændelse (f.eks. driftsstop af  renseanlæg/pumpestation, kælderoversvømmelser, udledning af farlige stoffer, fejl i  styring/SRO) og omfanget af konsekvenserne (f. eks. skade på anlæg, personskade, lugt,  trafikale forsinkelser, fiskedød) samt alvoren (er der tale om udledning af 1 liter eller 100  liter, er det et hospital der oversvømmes, hvor mange tilskadekomne). Matematisk  udtrykt: risiko = sandsynlighed gange konsekvens.

En plan for håndtering af risiko kan f.eks. indeholde følgende syv analyser:

  • Hvad kan gå galt? 
  • Hvor sandsynligt er det, og hvilke konsekvenser medfører det? 
  • Hvorledes kan vi forbedre tilstanden?
  • Hvad er den økonomiske udgift og den økonomiske, miljømæssige, PR- og driftsmæssige gevinst ved forbedringen? 
  • Hvilke aktiviteter bør igangsættes?
  • Hvem beslutter?  o Hvornår sker der noget?

Fremgangsmåden i en risikoanalyse er illustreret i figur 8.

Figur 8. Forløbet ved en risikoanalyse

Figur 8. Forløbet ved en risikoanalyse.

Første punkt er dataopsamling, hvor viden om afløbssystemet indhentes.  Dernæst følger den grove risikoanalyse, hvor der foregår en screening af  anlæggene ved hjælp af eksperter og specielle risikoværktøjer. Efter den grove  risikoanalyse er der to muligheder – enten at udarbejde en detaljeret  risikoanalyse med fokus på udvalgte områder fra den grove risikoanalyse eller  gå direkte videre til at pege på risikoreducerende foranstaltninger. Såfremt det  vælges at gå videre med den detaljerede risikoanalyse kan der ud fra en  kvantificering opstilles prioriterede risikoreducerende foranstaltninger.

Den grove risikoanalyse

For at prioritere mellem de udvalgte lokaliteter er det nødvendigt at opbygge  tre matricer:

  • En frekvensmatrice. 
  • En konsekvensmatrice. 
  • En risikomatrice.

Frekvensmatricen består af 7 intervaller benævnt F1 til F7. F1 er en hændelse,  der statistisk indtræffer sjældnere end 1 gang hvert 10.000 år. F7 er en  hændelse, der statistisk indtræffer 10 til 100 gange om året.  Frekvensintervallerne er opbygget efter en logaritmisk skala. På grund af den  logaritmiske skala er det ikke vigtigt at kende frekvenserne for de uønskede  hændelser nøjagtigt. Det er størrelsesorden af en given hændelse, der skal  benyttes. Frekvensmatricen er vist på figur 9.

Frekvens interval Klasse Frekvens per år
daglig til måned F7 F7
     
F7 F6 F7
     
F7 F5 F7
     
F7 F4 F7
     
F7 F3 F7
     
1000 - 10000 år F2 0,0001 - 0,001
     
< 10000 år F1 0,00001 - 0,0001

Figur 9. Den opbyggede frekvensmatrice.

Konsekvensmatricen beskriver 6 forskellige konsekvensklasser gående fra  ingen/negligerbar konsekvens til katastrofal konsekvens, der beskrives  kvalitativt såvel som kvantitativt. Konsekvensmatricen er vist på overordnet  niveau i figur 10.

Figur 10. Struktur for den opbyggede konsekvensmatrice

Figur 10. Struktur for den opbyggede konsekvensmatrice.

Den viste konsekvensmatrice sammenholder fire forskellige konsekvensklasser  – skade på 1. og 2. part (ansatte, rådgivere, entreprenører), skade på 3. part  (borgere), materielle skader og skader på miljø. Under miljø spiller især  badevandskvalitet en væsentlig rolle, da der gennem de sidste år er investeret  et meget stort beløb for at opnå badevandskvalitet.

Der benyttes en logaritmisk skala mellem de enkelte konsekvensklasser i  matricen for at gøre det muligt at sammenligne konsekvensgrupperne. F.eks.  angiver ”Ubetydelig” en økonomisk værdi på 10.000 – 100.000 kr., mens  ”Marginal” angiver en værdi mellem 100.000 – 1.000.000 kr.

Den økonomiske skala anvendt i konsekvensmatricen er ikke sat arbitrær, men  hvert enkelt tal er vurderet ud fra tilgængelige kilder og erfaringstal.

Ud fra den opbyggede frekvensmatrice og konsekvensmatrice er det muligt at  konstruere en risikomatrice, der sammenholder forskellige risici. Den  opbyggede risikomatrice er vist i figur 11.

Figur 11. Risikomatrice. I matricen er udvalgte lokaliteter i kloaksystemet placeret  i forhold til de vurderede frekvenser og konsekvenser

Figur 11. Risikomatrice. I matricen er udvalgte lokaliteter i kloaksystemet placeret  i forhold til de vurderede frekvenser og konsekvenser.

I risikomatricen benyttes fire farver, som angiver, hvorvidt det beregnede  risikoniveau for en given uønsket hændelse er tolerabelt eller ej. Et  risikoniveau over 6 eller 7 skal medføre implementering af tiltag, der kan  reducere risikoniveauet. Jævnfør figur 11 bør der altså identificeres  risikoreducerende foranstaltninger for de to hændelser i det ikke-tolerable  område (angivet ved cirkel nr. 8 og cirkel nr. 13 i figur 11).

Alle punkter beliggende i det gule område bør vurderes ud fra cost-benefit  analyser, der kan afgøre hvad og hvor meget, der skal til for at reducere  risikoniveauet, og hvorvidt en investering skal foretages her og nu, eller først  når konsekvensen indtræffer.

En anden måde at synliggøre de analyserede risici på er vist i figur 12. Kortet  viser den geografiske beliggenhed af de analyserede lokaliteter med størst  risikoniveau. Ud fra den grove risikoanalyse er det muligt at udvælge de  lokaliteter i afløbssystemet med størst risici til videre analyse.

Figur 12. Risikokort. Kan f.eks. indsættes som bilag til spildevandsplan. Kortet  viser den geografiske placering af de undersøgte risici. Farverne i cirklerne  refererer til farverne benyttet i risikomatricen. Hvid angiver punkter, der endnu  ikke er analyseret færdig

Figur 12. Risikokort. Kan f.eks. indsættes som bilag til spildevandsplan. Kortet  viser den geografiske placering af de undersøgte risici. Farverne i cirklerne  refererer til farverne benyttet i risikomatricen. Hvid angiver punkter, der endnu  ikke er analyseret færdig.

Projektet giver grundlag for at vurdere risikoniveauet for afløbssystemet og at  vurdere dette niveau i forhold til acceptgrænsen fastlagt i risikomatricen. For  de hændelser, der ligger over acceptgrænsen, skal der identificeres og  implementeres risikoreducerende foranstaltninger. For de hændelser, der  ligger i acceptområdet, skal der foretages en identifikation af mulige  risikoreducerende foranstaltninger, og disse skal vurderes i form af en  cost/benefitanalyse.






5 Muligheder for tilpasning af afløbssystemer

5.1 Fysiske tiltag på afløbssystemet

Håndtering af de øgede regnmængder fra vore byområder så funktionskravene  overholdes og oversvømmelser minimeres, kan ske på en række forskellige  måder. Principielt består mulighederne i at undgå at den forøgede  vandmængde ledes til afløbssystemet, og hvis dette ikke er muligt, så enten at  forøge bortledningen eller forøge opmagasineringen, eventuelt en kombination  af disse. Undgåelse af tilledning kan normalt kun opnås ved at etablere lokal  nedsivning af vandet. Bortledning af regnvand kan ske gennem åbne kanaler  eller lukkede rør, til recipient, til større nedsivningsanlæg, eller sammen med  evt. spildevand til renseanlæg. Opmagasineringsanlæg kan enten være  traditionelle bassiner som betonkasser eller rørbassiner, eller det kan være søer  og vandhuller. Ud over de fysiske forhold i oplandet, renseanlæggets kapacitet  og recipienttilstanden, så er det afgørende om afløbssystemet er et  fællessystem eller et separatsystem. For et separat regnvandssystem er det  normalt betydeligt lettere at finde afledningsmuligheder til en lokal recipient,  end det er for overløb fra et fællessystem. På figur 13 ses en oversigt over  mulige metoder til regulering af regnvandsafstrømningen i et afløbssystem.

Figur 13. Skematisk oversigt over mulige metoder til regulering af  regnafstrømningen. Kilde: Parkinson & Mark, 2005.

Figur 13. Skematisk oversigt over mulige metoder til regulering af  regnafstrømningen. Kilde: Parkinson & Mark, 2005.

I det følgende beskrives en række af de almindeligste tiltag, som forventes  benyttet ved udbygning af eksisterende afløbssystemer, så de kan leve op til  funktionskravene under den fremtidige øgede belastning.

Overslagsmæssige priser for nyanlæg af ledninger, bassiner og pumpestationer  kan f.eks. findes i ”Afløbsteknik” (Linde, et al. 2002).

Kommunen skal være opmærksom på at tiltag ofte medfører behov for  revision af både spildevandsplan og udledningstilladelser /  nedsivningstilladelser, f.eks. hvis overløbsmængder øges eller hvis man  etablerer nedsivning af overfladevand/ vejvand.

5.1.1 Nedsivning af regnvand

Hvor det er muligt vil det være mest hensigtsmæssigt at undgå at få de  forøgede vandmængder ledt til afløbssystemet men i stedet aflede vandet  lokalt f.eks. til nedsivning i faskiner. Herved undgås at regnafstrømningen  samles i store rørsystemer som skal kunne transportere vandet til  fjerntliggende recipient. Der kan vælges løsninger, hvor vandet infiltreres på  hver enkelt ejendom eller der kan laves samlede løsninger for mindre  byområder. Vejvand og vand fra pladser, parkeringsanlæg mv. kan i nogle  tilfælde også infiltreres, men det skal her vurderes om det nedsivende vand  kan udgøre en trussel mod grundvandskvaliteten.

Infiltration er principielt den miljømæssigt bedste metode til afledning af  regnvand, da det i stor udstrækning svarer til den naturlige måde og kun  medfører begrænsede indgreb i det naturlige vandkredsløb. En del anlæg  indrettes således at der er nødoverløb fra infiltrationsanlæggene til det  offentlige regnvandssystem. Herved reduceres risikoen for oversvømmelser og  størrelsen af nedsivningsanlæggene kan begrænses. Dette har dog den  uheldige konsekvens at under kraftig regn kan faskinerne blive fyldt op og  derefter afledes regnafstrømningen ret uforsinket og uudjævnet til  afløbssystemet, der derfor skal dimensioneres til at kunne klare sådanne  spidser. Kapaciteten af faskiner kan typisk være af en størrelse svarende til 20  – 30 mm regn, men der er ingen sikkerhed for at faskinerne er tomme ved  regnens start.

Kombination af infiltration og magasinering

Infiltrationsanlæg for regnvand vil som nævnt normalt have en begrænset  kapacitet således at der vil skulle opmagasineres vand i perioder med de  største tilstrømninger. Den optimale kombination af magasinstørrelse og  infiltrationskapacitet kan beregnes eller vurderes ud fra kendskab til jordens  infiltrationskapacitet, tilstrømningsforhold mv. Der kan henvises til Skrift 25.

5.1.2 Separering af fællessystemer

Mange af de mest hensigtsmæssige tiltag til håndtering af de øgede  regnmængder egner sig dårligt til fællessystemer. Blandingen af spildevand og  regnvand er så forurenet at vandet skal behandles med forsigtighed og  omtanke. Kontakt med vandet indebærer en risiko for sygdomme og der er  æstetiske problemer på udledningsstederne. Funktionskravene er derfor  strengere til fællessystemer end til separatsystemer. Det er nærliggende at  overveje at ændre gamle fællessystemer til separatsystemer, især hvis  kapaciteten af fællessystemet er sådan at der skal foretages større udbygninger.  I praksis er der dog så mange problemer ved dette at det kun er få steder, hvor  det er gennemført. Det er meget dyrt og meget besværligt at lægge et helt nyt  ledningssystem, som oven i købet også kræver at ledningerne inde på de  enkelte parceller lægges om til et separatsystem.  I separate regnvandssystemer håndteres relativt rent vand, i hvert fald er det  ikke hygiejnisk set farligt, og dette vand kan langt bedre opmagasineres eller udledes i bassiner, søer og vandhuller end overløbsvand fra fællessystemer. I  givet fald kan vandet også lettere renses inden udledning end overløbsvand.  Separering gennemføres en del steder i mindre bysamfund, men sjældent i de  gamle bykerner, hvor behovet ofte er størst. Der er derfor behov for  alternative løsninger på problemerne disse steder. Der findes ikke i dag nogen  universalløsning på disse cityproblemer.

5.1.3 Udskiftning til større rør

Hvis opbygningen af et afløbssystem ikke ønskes ændret kan man vælge  simpelthen at forøge dimensionen på alle rørene i systemet så kapaciteten  bliver den nødvendige under de nye forhold. Den skønnede effekt af  klimaændringerne er ikke større end at det i mange tilfælde vil svare til et  dimensionstrin op. Alternativt kan lægges supplerende ledning f.eks. langs den  eksisterende. Før dette princip besluttes bør man dog nøje analysere sit  afløbssystem, så der kun foretages de nødvendige udskiftninger og det bør  overvejes, om det er bedre at øge dimensionen ekstra meget på nogle  strækninger og om der er alternative ledningsføringer som kan reducere  udgifterne til udbygning.  Hvis ledningerne alligevel skal renoveres eller lægges om er merudgiften ved at  tage hensyn til øget belastning ikke nødvendigvis stor, men hvis beregningerne  viser at systemet skal udbygges steder hvor kvaliteten i øvrigt er god nok, kan  det medføre en stor merudgift.

Transportledninger

Den forøgede vandmængde fra et opland kan borttransporteres gennem større  rør eller magasineres. I specielle tilfælde, hvor det er meget vanskeligt at finde  mulighed for udbygning af afløbssystemet, f.eks. pga. pladsmangel i  gadeprofilet, kan der bygges tunnelledning fra strategisk velplacerede punkter  i et opland og frem til recipient eller hovedledning. Ledningerne kan samtidig  virke som bassinledninger. De tekniske og økonomiske muligheder for  anvendelse af sådanne løsninger er blevet betydeligt bedre i de seneste år. Det  skal bemærkes, at de forøgede vandmængder kan være afgørende for hvilken  renoveringsmetode, der kan benyttes og dermed for udgiften.

5.1.4 Overløbsbygværker

I fællessystemer bygges ofte overløbsbygværker eller aflastningsbygværker for  at sikre at vandspejlet i afløbssystemet ikke overstiger et valgt niveau. Herved  beskyttes områder mod oversvømmelser, og det kan sikres at kun forudsatte  vandmængder løber videre i systemet. Overløbsvandet løber over kanten til  bassin, hjælpeledning eller recipient. For at sikre samme funktion ved øget  tilstrømning og fastholdt videreførende vandføring vil det være nødvendigt at  øge kantlængden eller at sænke kantkoten. Det sidste vil dog have den  uheldige konsekvens at antallet af overløb øges.

For at sikre bedst hydraulisk funktion af overløbsbygværker, dvs. at mest  muligt vand løber videre uden at opstuvningen bliver for stor, så kan  bygværket indrettes med bevægelig overløbskant, dynamisk styret kant eller  bøjeklap. Herved kan også opnås størst mulig bassinvirkning af det  bagvedliggende system.

Ud over de hydraulisk begrundede ombygninger vil man i dag normalt  opsætte renseforanstaltninger i overløbsbygværker. Normalt mindst  automatisk rensede sier eller riste men i nogle tilfælde mere vidtgående  renseforanstaltninger til f.eks. fjernelse af næringssalte og til hygiejnisering.  Udviklingen vil ganske givet medføre at sådan rensning vil blive mere og mere  udbredt og der vil fremkomme flere og bedre rensemetoder til anvendelse ved  lokal rensning. Renses vandet tilstrækkeligt kan rensningen kompensere for  den øgede udledning, så recipientbelastningen reduceres på trods af den  forøgede udledning.

5.1.5 Bassiner

Mange steder hvor man vælger at neddrosle den videreførende lednings  kapacitet, bygges bassiner, der kan virke som buffer i systemet. Bassiner  bygges ofte sammen med overløbsbygværker og det kan herved sikres at der  kun kommer overløb til recipienten med en valgt hyppighed. Bassinerne kan  både have til formål at opmagasinere de skadevoldende spidser af  afstrømningen, så oversvømmelser undgås eller reduceres, og de kan have  som formål at reducere aflastninger til recipienten. I fællessystemer ledes det  opmagasinerede vand til rensningsanlæg på normal vis efter regn. I  separatsystemer skal bassiner normalt især udjævne afstrømningen, men  derudover gerne medføre en vis rensning af vandet før det udledes i  recipienten.

Dimensionering af bassiner i fællessystemer kan foretages ud fra bassinets  afløbstal og valgt gentagelsesperiode for overløb. Der findes formler i Skrift 26  til bestemmelse af nødvendigt volumen, men det må anbefales at man  benytter så opdaterede regnserier som muligt og herudover indregner effekt af  klimaændringer. Der foretages herefter en Mouse-beregning for at verificere  funktionen af bassinet.

Bassiner i separate regnvandssystemer kan ofte indgå i rekreative områder og  dermed have andre funktioner end blot at skulle udjævne afstrømningen. Her  kan bassinstørrelsen blive bestemt at tilladelig vandspejlsvariation samt f. eks.  af krav om grænser for opholdstiden i bassinet. Opholdstiden må ikke være for  kort, det giver for ringe stoftilbageholdelse, og den må ikke være for lang, det  kan give for stor algevækst i bassinet. Denne type bassiner kan i øvrigt  anbefales, da de ofte er meget fleksible overfor øgede tilstrømninger bla. fordi  overbelastninger pga. bassinernes placering ikke giver anledning til store  skader eller gener.

5.1.6 Lokal magasinering

Overalt hvor der er mulighed for det vil det være godt med magasinering af  regnvandet i ekstremsituationer. Det skal derfor overvejes at placere bassiner  ved så mange små afvandingsområder som muligt, f.eks. ved afvanding af  mindre veje, parkeringspladser mv. Måske kan man nogle steder lave  nedløbsbrøndene så store at de med en neddrosling af udløbet kan virke som  bassiner. Tiltag som disse kan udføres når der alligevel sker ombygninger og  de kan derved bidrage til at kompensere for de forøgede regnmængder.

Det kan overvejes allerede på planlægningsstadiet, om nyanlagte befæstede  arealer kan tjene flere formål, således at der planlægges aktiviteter på området,  som ikke skades af vanddybder på ca. 5-10 cm på området under ekstremregn  i en kort periode.

5.1.7 Styring og regulering af afløbssystemet

Afløbssystemer dimensioneres til at kunne klare dimensioneringsregn og  derved opfylde funktionskravene. Da regn tit falder ujævnt over et opland og  kapaciteten også ofte er varierende kan der være gode muligheder for at  forbedre udnyttelsen af et afløbssystem ved at indføre dynamisk styring af  visse elementer i systemet f.eks. afløb fra bassiner. Dette kan medvirke til både  reducerede oversvømmelser og i fællessystemer reducerede overløb til  recipienterne. For afløbssystemer med flere bassiner, pumpestationer mv. må  det kraftigt anbefales at potentialet ved dynamisk styring undersøges og måske  indføres. I forbindelse med udbygning af systemer kan det være relevant at  undersøge om styring kan give mulighed for mere hensigtsmæssige løsninger  på problemerne, som f.eks. at bassiner eller bassinledninger lettere kan  placeres steder, hvor der er bedre plads.

5.1.8 Anvendelse af vejsystemet

Normalt tilstræbes det at vejvand ledes til afløbssystemet så det undgås at der  er vand på overfladen. I visse tilfælde kan det dog overvejes at udnytte  gadeprofilet til at borttransportere vandet under ekstremregn. Hvis  terrænforholdene er velegnede og det modelmæssigt kan overskues, hvordan  systemet vil virke kan det være en udmærket metode til få vandet transporteret  fra kritiske områder til egnede recipienter eller opmagasineringsmuligheder.  Metoden kan dog kun anbefales brugt for separate regnvandssystemer.

5.2 Tiltag på privat ejendom

5.2.1 Fysiske tiltag

Det kan være hensigtsmæssigt at få borgerne til at tilbageholde og aflede  regnvandet på egen grund. Herved undgås at vandet samles og dermed  kræver stor transportkapacitet. Yderligere opnås at bebyggelsen i mindre grad  påvirker vandkredsløbet i området. Effekten af klimaændringer vil  formodentlig også nemmere kunne håndteres i så små systemer, som der vil  være tale om. Det kræver dog at grundvands-, jordbunds- og  terrænforholdene er således at det er muligt at aflede vandet lokalt uden at det  giver anledning til problemer og skader.  Der findes en række metoder, der kan anvendes af borgerne, hvis de vil  undlade eller reducere regnvandstilledningen til det offentlige system.

Nedsivning af regnvand  Her tænkes på afledning af regnvandet til faskiner på grunden. Nedsivning  forudsætter egnede nedsivningsforhold. Hvis jordbundsforholdene er  problematiske eller grundarealet er for lille kan det være nødvendigt med et  nødoverløb til det offentlige system. Herved kan en væsentlig del af fordelen  forsvinde, idet faskinen måske er fyldt op på det tidspunkt, hvor den mest  ekstreme del af regnen falder. Faskiner udføres ofte i en størrelse svarende til  20 – 30 mm regn, men som nævnt er der ikke sikkerhed for at hele denne  kapacitet er til rådighed ved regnens start.

Anvendes f.eks. græsarmeringsten eller tilsvarende belægninger på P-pladser,  mm – så kan en stor del af regnen nedsives på stedet.

Regnvandstønder
Ved at opsamle tagvand i regnvandstønder opnås både at tilledningen til  afløbssystemet reduceres og at vandforbruget reduceres, hvis vandet erstatter  vandforsyningsvand f.eks. til havevanding. Volumenet, der kan opsamles, er  dog ofte begrænset, 200 - 500 l ses ofte, og dette er kun er beskeden andel af  volumenet fra ekstremregn på en tagflade. Regnvandstønder kan ved regnens  start være fyldte og derfor ikke reducere afstrømningen.

Genbrug af regnvand
Anvendelse af regnvand i boligerne som erstatning for vandforsyningsvand  har kun beskeden udbredelse, men har samme fordele som regnvandstønder,  og yderligere den fordel at forbruget, i modsætning til vanding, er mere jævnt  fordelt over tiden. En væsentlig ulempe er dog også her at  opmagasineringskapaciteten er begrænset og at der derfor ikke er sikkerhed  for at systemer kan opmagasinere vand i de kritiske situationer. I Rørcentrets  vejledning ”Brug af regnvand” anbefales anvendelse af en tank på 3 m³ til  sådanne anlæg og det beregnes at en ganske stor del af årsnedbøren så kan  bruges i boligen til WC-skyl og vaskemaskiner. Betydningen for ekstremregn  er dog ikke klarlagt. Genanvendelse af regvand skal ske i forskriftsmæssige  regnvandsanlæg (jf. Miljøstyrelsens bekendtgørelse og Rørcenteranvisningen  herom).

Grønne tage
Der er udviklet teknik til brug af såkaldt grønne tage, hvor der på bygningers  tagflader udlægges et net med vækstlag, hvor der gror planter. Formålet er at  vandet magasineres i vækstlaget og derfra opsuges af planterne.  Magasineringsevnen af vækstlaget er imidlertid begrænset, 6 – 10 mm, så som  ovenfor, er effekten under ekstremregn beskeden. På årsbasis kan derimod  opnås ganske god effekt.

Som det fremgår af de omtalte eksempler på tiltag på privat grund at det er  svært at finde løsninger som for borgeren er lige så sikker og nem som  afledning til det offentlige system og det er svært at finde løsninger som kan  klare netop de kritiske perioder med ekstremregn. For at få borgerne  interesserede i at gøre den indsats der skal til, for at klare en større del af  regnhåndteringen selv, skal der sikkert et større økonomisk incitament til end  det der findes i dag. Hvis der bliver opstillet passende attraktive ordninger vil  mange borgere sikkert selv tage initiativ til ændret håndtering af regnvand fra  deres grunde.

Forebyggelse af oversvømmelse  Ønsker en grundejer at sikre sig mod opstuvning fra kloakken i kælder, kan  han installere højvandslukker eller kontraventiler så vandet ikke kan strømme  baglæns ind i kælderen. Hvis han vil have fuld sikkerhed kan kælderens  afløbssystem tilsluttes en pumpebrønd, der oppumper til gadekloakken.  Herved opnås også at installationerne kan benyttes uanset vandspejlskote i  gadekloakken.

5.2.2 Administrative tiltag overfor privat ejendom

Der er mulighed for at ejendomme, der afleder regnvand til kommunal kloak  kan tages ud af kloakopland for hele eller dele af regnvandsafledningen. Det  forudsætter en frivillig aftale mellem kommunen og ejendommens ejer.  Kommunen kan tilbagebetale tilslutningsbidrag for denne regnvandsafledning  jf. lov om betalingsregler for spildevand.

Vore byområder fortættes konstant og det kunne overvejes at kræve at de  øgede regnmængder fra alle udbygninger skal ledes til faskiner eller  magasineres og kun langsomt ledes til afløbssystemet. Endvidere kunne man  aktivt forsøge at få borgerne til at benytte permeable belægninger i indkørsler  og på parkeringsarealer, så regnvand herfra kun i begrænset omfang ledes til  afløbssystemet.

5.2.3 Afvanding af vejarealer

Afvandingen af vejarealer fungerer de fleste steder meget effektivt. Dette er  også målet fra vejmyndighedernes side, idet vand i belægning og bærelag kan  skade vejen. Afvandingen af specielt mindre veje og gader kunne dog måske  foretages, så vandet i mindre grad blev ledt direkte til afløbssystemet, men  først skulle passere en eller anden forsinkelsesanordning gerne med  infiltrationsmulighed. Der er også mulighed for en øget anvendelse af  semipermeable belægninger, hvor en del af vejafvandingen siver ned gennem  selve vejarealet.

5.3 Planlægningsmæssige tiltag på afløbssystemet

Klimaændringerne forventes at vise sig gradvist i tiden fremefter. Der er  derfor mange muligheder for at planlægge indgreb til udførelse ved passende  lejlighed senere og der er mange muligheder for løbende at tilpasse sig de nye  forhold f.eks. ved alle lejligheder, hvor det er muligt at sørge for lokal  afledning af vand eller bygning af udligningsanordninger.

Planlægning under udstykningen af nye bebyggelser

Nye bebyggelser kloakeres i dag stort set overalt med separatsystemer og der  bygges meget ofte bassiner eller andre udligningsanordninger, så  afstrømningen ud fra områderne er reguleret svarende til recipientens  kapacitet eller andre hensyn. Tilmed planlægges hyppigt så bassinet kan  udnyttes som rekreativt element i området. Denne kombination af formål kan  gøre det lettere at håndtere ekstremregn, hvor vandet måske vil oversvømme  grønne områder eller lignende. Borgerne kan herved også se, hvad der sker og  måske bidrage til at løse problemerne i kritiske oversvømmelsessituationer.  Der er dog en risiko for drukneulykker, som ikke må negligeres.

Lokal afledning af tag og overfladevand i nye bebyggelser

Kommunen kan beslutte af der i nye bebyggelser skal ske en lokal afledning af  tag- og overfladevand, dvs. ejendommene kun kloakeres for spildevand.  Områder skal udpeges hertil i spildevandsplanen. Der skal i sådanne oplande  ske lokal nedsivning på de enkelte ejendomme. Kommunen bør for sådanne  oplande sikre sig, at nedsivning er mulig (jordbundens egnethed til  nedsivning, grundvandsspejlets højde, mm).

Varsling

I områder, hvor det kan forudses at der kan optræde betydelige  oversvømmelser under ekstremregn, kan der etableres et varslingssystem, så  berørte borgere, vejmyndigheder mv. varsles før skaderne opstår. Herved vil  der være mulighed for indgreb så skaderne minimeres og generne for  befolkningen reduceres mest muligt. Et sådant varslingssystem skal være  baseret på prognoser for regnen en eller nogle timer fremefter. I en del tilfælde  er den totale forventede nedbørsmængde tilstrækkelig som grundlag for  varsling men i andre tilfælde skal benyttes en afløbsmodel og måske en  terrænmodel, så der kan udføres simuleringer til beregning af  oversvømmelsens forventede omfang.

Borgerinddragelse
Effekter af klimaændringer i form af kraftigere nedbør og stigende havspejl vil  få betydning for mange borgere. Det vil derfor være nærliggende og  hensigtsmæssigt at søge at inddrage borgerne i arbejdet med at forebygge  skader og andre ulemper fra ændringerne. Dette kan både bidrage til at  reducere effekterne af klimaændringer i form af at den øgede regn søges  håndteret lokalt samt at borgerne vil vise større forståelse for de gener og tiltag  der skal gøres for at forebygge problemer.  Det må anbefales at kloakforsyningerne gør mere for at informere borgerne  om hvordan afløbssystemet fungerer og specielt at borgere der bor kritiske  steder, hvor risikoen for oversvømmelser er størst, informeres om risikoen og  hvilke muligheder de har for selv at forebygge skader. Ligeledes bør borgerne  informeres om hvordan de er dækket forsikringsmæssigt i tilfælde af  oversvømmelser, så de er klar over, om det er deres egen forsikring,  kloakforsyningen eller dem selv, der skal betale for udbedring af skader efter  oversvømmelser.

Informationen til borgerne kan ske på mange måder. Nogle kloakforsyninger  har hjemmesider med orientering om kloakforsyningens aktiviteter, andre  holder åbent hus på renseanlæg og nogle udsender foldere mv. som orienterer  borgerne om systemets funktion, og om hvad de selv kan gøre for at bidrage  til forebyggelse eller løsning af problemer. Alle tiltag der bidrager til at  borgerne føler at afløbssystemet er noget der vedkommer dem er positive. Der  har hidtil været meget lidt opmærksomhed omkring hvordan afløbssystemer  fungerer og hvilke problemer der ligger i at give borgerne den ønskede service.  En række af de nye tiltag som får større og større udbredelse kan i høj grad  bidrage til at fremme den ønskede udvikling. Projekter om ”vand i byen”,  åbning af rørlagte vandløb, etablering af bassiner som del af rekreative  områder, åbning af nye badeanstalter i havneområder er alt sammen tiltag der  vil have borgernes interesse og hvor der er mulighed for at skabe en positiv  holdning til kloakforsyningens arbejde.






6 Referencer

Grum, M., Jørgensen A.T., Johansen, R.M. and Linde, J.J. (2005). The Effect  of Climate Change on Urban Drainage: An Evaluation Based on Regional  Climate Model Simulations. 10th International Conference on Urban  Drainage, Copenhagen, Denmark, August 2005

Jørgensen, A.T. and Johansen, R.M. (2003). Klimaændringernes betydning  for afløbssystemer. Eksamensprojekt. Miljø & Ressourcer DTU.

Jørgensen, A.T. (2004). Undersøgelse af flade- og punktregn. Individuelt  kursus (10p). Miljø & Ressourcer DTU.

Linde, J.J., Winther, L., Jensen, H. T., Mathiasen, L. L., Johansen, N. B.  (2002). ”Afløbsteknik”. Polyteknisk forlag.

Mark, O., Weesakul, S., Apirumanekul, C., Boonya Aroonnet, S., Djordjevic.
S. (2004). “Potential and limitations of 1-D modelling of urban flooding”.  Journal of Hydrology.

Parkinson, J., Mark, O. (2005). “Urban Stormwater Management in  Developing Countries”. A book - 225 pages published by “The International  Water Association” (IWA). ISBN:1843390574.  http://www.iwapublishing.com/template.cfm?name=isbn1843390574.

 



Version 1.0 Oktober 2006 • © Miljøstyrelsen.