Miljøprojekt nr. 1244, 2008

REACH for små og mellemstore virksomheder






Indholdsfortegnelse

Forord

Sammenfatning og konklusioner

Summary and conclusions

1 Indledning

2 Informationsprojektet

3 Diskussion

4 Konklusion

Bilag A: REACH materiale; REACH-pjece, -visitkort og indbydelse

Bilag B: Indlæg fra "no data - no market" mødet den 31. oktober 2007

Bilag C: Indlæg fra Temadag om EU's nye kemikalielovgivning

Bilag D: Deltagerlister






Forord

Formålet med dette projekt har været via informationsmateriale og temamøder at hjælpe små og mellemstore virksomheder til, at forholde sig kvalificeret til deres eventuelle ansvar og udfordringer i forbindelse med den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Herudover var det formålet at opbygge lokale kompetencer primært i miljønetværk, så virksomhederne har nem adgang til opdateret viden om REACH, indenfor lokal rækkevidde.

Rapporten er udarbejdet af Susanne Backer og Lise Emmy Møller, Key2Green.






Sammenfatning og konklusioner

Baggrund og formål

Formålet med dette projekt har været via informationsmateriale og temamøder at hjælpe små og mellemstore virksomheder til, at forholde sig kvalificeret til deres eventuelle ansvar og udfordringer i forbindelse med den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Herudover har det været formålet at opbygge lokale kompetencer primært i miljønetværk, så virksomhederne har nem adgang til opdateret viden om REACH, indenfor lokal rækkevidde.

I efteråret 2006 udførte miljønetværkene en uformel undersøgelse blandt udvalgte medlemsvirksomheder med henblik på at undersøge virksomhedernes aktuelle viden om REACH. Den uformelle undersøgelse pegede på, at der blandt små og mellemstore virksomheder er kendskab tila t REACH kan få konsekvenser for virksomheden, men at virksomheden endnu ikke har foretaget sig noget konkret for at undersøge, hvilke konsekvenser REACH kan forventes at få, eller hvilke handlinger virksomheden bør iværksætte for at forberede sig på REACH. Undersøgelsen viste at virksomhederne efterspørger forskellige typer af assistance i forhold til at forberede sig på REACH:

  • Internet
  • Møder og Workshops
  • Generelt (trykt) oplysningsmateriale

Indeværende informationsprojekt fokuserer på behovet for formidling via møder, workshops og trykt oplysningsmateriale idet det vurderes, at behovet for Internetbaseret materiale er dækket med Miljøstyrelsens og Dansk Industri’s respektive Help-deske.

Overordnet er informationsprojektet derfor bygget op om trykt materiale, der beskriver hvad REACH er (REACH-pjecen og –vistikortet), fem møder; ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH” samt Key2Greens Power Point præsentation, der giver et kortfattet indblik i hvad REACH er.

Ved temadagene deltog Miljøstyrelsen og Dansk Industri med indlæg. Et samarbejde der har medført at såvel Miljøstyrelsen som Dansk Industri er kommet bredt ud i hele landet, men ligeledes et samarbejde, der har betydet at deltagerne på temamøderne har kunnet få besvaret helt specifikke og detaljerede spørgsmål.

Projektet

Projektet består af flere forskellige aktiviteter der hænger sammen og omfatter en REACH-pjece, REACH-visitkort, samt temamøder hvor deltagerne får et indblik i, hvad REACH er og hvilke konsekvenser REACH har for deres virksomhed.

Der har desuden også været arrangeret et koordinerende opstartsmøde med lokale samarbejdspartnere som for eksempel kommunale miljøsagsbehandlere, samt udarbejdet nyhedsbrev om REACH.

For at sikre optimal udbredelse af det udarbejdede materiale er dette sammen med indbydelser til temamøderne sendt ud af de lokale miljønetværk til så vel medlemmer som ikke medlemmer.

Projektet er udført i samarbejde mellem Key2Green og de lokale miljønetværkskoordinatorer.

Konklusioner

REACH-pjecen er sendt ud til ca. 3.000 virksomheder, såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Herudover er den tilgængelig på Key2Greens og de lokale miljønetværks hjemmesider. Det vurderes derfor at REACH-pjecen, der grundlæggende beskriver, hvad REACH er, er formidlet bredest muligt ud.

REACH-visitkortet er ligeledes sendt ud, nogle miljønetværk, har valgt at sende visitkortet ud sammen med indbydelserne, mens andre deler dem ud, når de holder forskellige arrangementer, f.eks. ved kurser om kemikaliestyring. Visitkortet er netop beregnet til at dele ud, for at gøre opmærksom på REACH – og henvise til hvordan virksomheden kommer i gang og hvor der findes yderligere informationer.

Tilslutningen til det koordinerende opstartsmøde var præget af lokale kommuner og rådgivere, hvilket var den målgruppe der var ønsket. Deltagerne var særdeles spørgelystne og der kom mange forskellige vinkler frem på spørgsmål, som kommunernes miljømedarbejdere kunne få.

Der var stor tilslutning til de 5 temadage, med i alt 147 deltagere. Selvom de deltagende virksomheder var meget forskellige, lige fra små producenter og importører til downstreambrugeren, den professionelle bruger og kommunale sagsbehandlere virkede det som om de havde et godt udbytte af temadagene. For de møder, hvor der blev udfyldt evalueringsskemaer, viser disse at udbyttet var tilfredsstillende.

På alle 5 temadage var deltagerne spørgelystne og fik afklaret nogle ting. Det virkede generelt som om de følte de var bedre rustet til at komme i gang eller videre med REACH efter temadagen.

Flere af netværkene har allerede gennem de seneste par år informeret om REACH, og der er en klar efterspørgsel på, løbende at blive holdt opdateret, i takt med at REACH udvikler sig.






Summary and conclusions

Background and Purpose

The purpose of this project has been to help SMEs to relate in a qualified manner to their possible responsibilities and challenges in relation to the new EU-legislation REACH through provision of information. Secondary it was the purpose of the project to build up local competencies primarily within regional environmental networls, in order to give SMEs easy access to updated knowledge on REACH at local level.

This project has focused on the need for information delivered through meetings, workshops and printed material, supplementing the internet based materiel provided by the homepages of Danish Environmental Agency (EPA) and the Danish Confederation of Danish Industries (DI) respectively.

Subsequently, the project has focussed on developing printed material describing what REACH is, (in the form of a REACH pamphlet and a REACH visiting card), the organisation of five meetings throughout Denmark and a Power Point presentation, giving a short introduction to REACH.

The Danish Agency for Environmental Protection and The Danish Confederation of Industries actively participated in all REACH meetings throughout the country, by providing highly qualified contributions.  Through this cooperation, both the EPA and the DI has meant that these two partners in cooperation with Key2Green and the regional networks has been able to reach companies  throughout the country.

The participation of the EPA and the DI has also meant that the participations were able to get immediate answers to even very specific and detailed questions, which has been highly appreciated by the participants.

The Project

The Project consists of the following:

A REACH pamphlet
A REACH ‘visiting card’
A coordinating  meeting targeting local advisors and authorities
5 REACH meetings in Copenhagen, Ålborg, Fredericia, Odense and Vejen
A REACH power point presentation

The project was carried out in collaboration by Key2Green and the regional environmental networks.

Conclusions

The REACH pamphlet has been sent to approx. 3000 companies. The pamphlet is also available on www.key2green.dk and the homepages of all the regional networks. The REACH visiting card has been handed out, and the regional networks will continue to hand out the card.

147 persons participated in the five REACH meetings. The participants represented a very wide range of companies from very small producers and importers to the professional users and local authorities.

Most of the networks have during later years been informing about REACH, and there is a clear wish, that this type and way of information about REACH, will be continued as REACH evolves.






1 Indledning

Key2Green er et landsdækkende offentligt privat partnerskab mellem 9 store regionale miljønetværk. Key2Green blev dannet i 2003, og er organiseret som en forening, og ledes af et råd. De regionale miljønetværk har ca. 1.000 små og mellemstore virksomheder som medlemmer. Key2Green har siden 2003 sammen med de lokale miljønetværk arbejdet med udbredelsen af et netbaseret letforståeligt værktøj, KEMIguiden, til at gennemføre grundlæggende kemikaliestyring på små og mellemstore virksomheder. I forlængelse af dette arbejde, har Key2Green og netværkene også de sidste par år arbejdet med formidling af kendskabet til REACH overfor samme målgruppe. Dette er blandt andet sket i forbindelse med vækstgruppeforløbene i kemikaliestyring.

I efteråret 2006 udførte miljønetværkene en uformel undersøgelse blandt udvalgte medlemsvirksomheder med henblik på at undersøge virksomhedernes aktuelle viden om REACH. Undersøgelsen pegede på, at der blandt små og mellemstore virksomheder er kendskab til at REACH kan få konsekvenser for virksomheden, men at virksomheden endnu ikke har foretaget sig noget konkret i forbindelse med REACH. Undersøgelsen viste også at virksomhederne efterspørger møder og workshop samt basis oplysningsmateriale i trykt form.

Indeværende projekt indeholder derfor såvel trykt materiale, der beskriver hvad REACH er (REACH-pjecen og –visitkortet), 5 temadage; ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH” samt Key2Greens Power Point præsentation, der giver et kortfattet indblik i hvad REACH er.






2 Informationsprojektet

Projektet omfattede udarbejdelse af materiale, koordinering med de lokale netværk og afholdelse af et informationsmøde for målgruppe 2 og afsluttede med afholdelse af 5 temadage om REACH.

2.1 Udarbejdelse af materiale

Første aktivitet var udarbejdelse af REACH-pjecen, der giver en kortfattet introduktion til den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Pjecen belyser, hvad REACH er, hvem der er omfattet, hvad REACH betyder for danske virksomheder og hvilke fordele virksomheden kan have af en proaktiv indsats. Endelig er der en liste over links, der er relevante i forbindelse med REACH. REACH-pjecen er trykt i et oplag på 3.500 stk. se bilag A.

Herudover blev der udarbejdet et visitkort, der meget kort beskriver hvad REACH står for, hvilke links der kan være relevante samt en chekliste med ideer til at komme i gang. Visitkortet er udarbejdet som en reminder, som miljømedarbejderen kan efterlade ved virksomheds besøg, for at gøre opmærksom på, at REACH findes. Visitkortet er trykt i et oplag på 2.500 stk. se bilag A.

2.2 Koordinering med repræsentanter fra de lokale miljønetværk m.m.

På et fællesmøde blev repræsentanter fra de lokale miljønetværk introduceret for hvad REACH er og hvilke konsekvenser denne nye lovgivning har for miljømedarbejderne og de danske virksomheder. Repræsentanter fra de lokale miljønetværk fungerede også som kvalitetssikring på indholdet i pjecen og visitkortet.

Herudover fungerede også COWI som kvalitetssikring på indholdet samtidig med at de var bidragyder til såvel teksten i pjecen som temadagene.

De lokale repræsentanter for miljønetværk har stået for udsendelse af invitationer til temamøderne til såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværk. REACH-pjecen er blevet sendt ud sammen med invitationerne se bilag A. Formidlingen via de regionale miljønetværk, vurderes at være en kraftig medvirkende faktor til at det lykkes at nå så mange virksomheder, og nå virksomheder, som ellers ikke ville have modtaget denne information.

2.3 Målgruppe 2 møde

For at sikre optimal udbredelse gennem miljønetværk og koordinering med andre lokale samarbejdspartnere blev der afholdt et koordinerende opstartsmøde hvor formålet, aktiviteter og virkemidler i indeværende REACH-informationsprojekt blev beskrevet. Invitationer til mødet med titlen ”no data - no market” blev sendt bredt ud til miljømedarbejdere i kommunerne, arbejdstilsynet, miljøcentrene, lokale rådgivere mv. Herudover lå invitationerne på Key2Greens hjemmeside.

2.3.1 ”No data- no market” mødet den 31. oktober 2007

På mødet blev det nærmere beskrevet hvad REACH er, hvilke tidsfrister der ligger i REACH og hvem der er omfattet. Det blev også beskrevet hvilke roller den kommunale miljøtilsynsmedarbejder, Arbejdstilsynet, Kemikalieinspektionen og lokale rådgivere har i forbindelse med REACH. Endeligt blev formålet med Key2greens informationsprojekt og de planlagte aktiviteter og virkemidler beskrevet.

Se indlæg i bilag B.

Der var ca. 17 deltagere til mødet, deltagerne var overvejende lokale kommuner, og rådgivere men også enkelte virksomheder deltog.

2.4 Introduktionsmøder med workshop

For at sikre størst mulig udbredelse af information om REACH blev det planlagt at holde 6 temamøder i hele Danmark.

Invitationerne til Temadagen blev sendt ud af de lokale repræsentanter for miljønetværkene. Herudover blev invitationerne også lagt på Key2Greens hjemmeside under arrangementer.

I projektbeskrivelsen er der beskrevet REACH Intro-møder af 3 timers varighed efterfulgt af REACH workshop. Dette er blevet slået sammen til ”Temadag om EU's nye kemikalielovgivning REACH”, idet det blev vurderet at det ofte vil være én person i en virksomhed, der sidder med REACH og dermed vil kunne have udbytte af hele temadagen. De planlagte datoer for møderne var:

23. januar i København
29. januar i Silkeborg (aflyst pga. manglende tilmeldinger)
30. januar i Ålborg
2. februar i Odense
26. februar i Fredericia
4. marts i Vejen

2.4.1 Temadag om EU's nye kemikalielovgivning REACH

Formålet med møderne var at introducere REACH for de deltagerne virksomheder, så de kunne finde ud af, i hvilket omfang de er omfattet af den nye lovgivning. Det var ligeledes et formål, at vise miljømedarbejderen hvilke opgaver de kan få i forbindelse med lovgivningen.

På mødet var der indlæg fra Key2Green, Miljøstyrelsen, Dansk Industri, forskellige leverandører og lokale virksomheder. Se bilag C.

I København var der 29 deltagere, heraf var 10 fra kommunerne.
Mødet i Silkeborg blev aflyst på grund af manglende tilmeldinger.
I Ålborg var der 17 deltagere, her var det udelukkende virksomheder der deltog.
I Odense var der 31 deltagere, heraf var 5 fra kommunerne.
I Fredericia var der 29 deltagere, heraf var 3 fra kommunerne.
I Vejen var der 47 deltagere, heraf var 10 fra kommunerne.

Dette giver en total deltagelse på 153 personer.






3 Diskussion

Informationsprojektet består af flere forskellige aktiviteter der hænger sammen. REACH-pjecen, -visitkortet, og temadagen skal ses som en helhed, der kan hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at finde deres rolle i forbindelse med REACH.

3.1 REACH-pjecen

REACH-pjecen er sendt ud til ca. 3.000 virksomheder, såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Herudover er den tilgængelig på Key2Greens og de lokale miljønetværks hjemmesider. Det vurderes derfor at REACH-pjecen, der grundlæggende beskriver, hvad REACH er, er formidlet bredest muligt ud.

3.2 REACH-visitkortet

REACH-visitkortet er ligeledes sendt ud, nogle miljønetværk, har valgt at sende visitkortet ud sammen med indbydelserne, mens andre deler dem ud, når de holder forskellige arrangementer, f.eks. ved kurser om kemikaliestyring. Visitkortet er netop beregnet til at dele ud, for at gøre opmærksom på REACH – og henvise til hvordan virksomheden kommer i gang og hvor der findes yderligere informationer.

3.3 ”No data- no market” mødet

Tilslutningen til mødet var præget af lokale kommuner og rådgivere, hvilket var den målgruppe der var ønsket. Deltagerne var særdeles spørgelystne og der kom mange forskellige vinkler frem på spørgsmål, som kommunernes miljømedarbejdere kunne få.

3.4 ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH”

Der var stor tilslutning til de 5 temadage, med i alt 153 deltagere eksklusiv indlægsholdere. Selvom de deltagende virksomheder var meget forskellige, lige fra små producenter og importører til downstreambrugeren, den professionelle bruger og den kommunale sagsbehandler virkede det som om de havde et godt udbytte af temadagene. For de møder, hvor der blev udfyldt evalueringsskemaer, viser disse at udbyttet var tilfredsstillende. Se bilag D

På alle 5 temadage var deltagerne spørgelystne og fik afklaret centrale spørgsmål. Oplægsholderne fra Dansk Industri og Miljøstyrelsen var fagligt kvalificerede oplægsholdere der bidrog meget aktivt og konstruktivt til temadagene. Dette blev højt værdsat, ikke mindst af virksomhederne. Blandt andet paneldebatten, som blev gennemført på de sidste 3 temadage blev rost af deltagerne. Netop her fik virksomhederne mulighed for at stille og få afklaret nogle helt specifikke og detaljerede spørgsmål, der kunne bruges generelt af mange af de øvrige deltagende virksomheder. Såvel virksomheder som kommuner gav udtryk for, at de følte sig bedre rustet til at komme i gang eller videre med REACH efter temadagen.






4 Konklusion

Ideen med at formidle viden omkring den nye kemikalielovgivning REACH på temadage, med lokale repræsentanter for miljønetværkene som afsendere på invitationerne vurderes at være vellykket.

Graden af succes ligger i antallet af deltagere på temamøderne – jo flere der møder op, jo flere får indblik i REACH. Det er meget svært som virksomhed at få det fulde overblik over REACH på en dag, men det er en god måde at komme i gang og til at se hvilke roller og forpligtelser den enkelte virksomhed har.

Temadagen gav virksomhederne mulighed for at komme i kontakt med andre virksomheder, der har de samme udfordringer med REACH. Herudover gav temadagen indblik i, hvor der kan hentes ekstra viden om REACH på diverse hjemmesider, direkte hos Miljøstyrelsen eller Dansk Industri.

REACH-pjecen og -visitkortet ligger på hjemmesiderne hos de lokale miljønetværk og hos Key2Green og kan frit hentes af alle. Herudover er hovedparten af det trykte oplag sendt ud til såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene.

Det vurderes at der fortsat vil være et behov for at orientere om REACH og de tilhørende vejledninger.






Bilag A

REACH materiale

REACH materiale

REACH materiale

REACH materiale

REACH materiale

REACH materiale






Bilag B

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007

Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007






Bilag C

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning

Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivning






Bilag D

Deltagerlister ved temadage

Deltagerliste: "REACH Temadag om EU's nye kemikalielovgivning"

REACH Temadag om EU´s nye kemikalielovgivning 30. januar 2008 i Aalborg

Navn Firmanavn Adr1 Postnr/by
Annette Schmidt Effect Møllebakken 4 8382 Hinnerup
Betina Dietrich Nielsen Dankalk Aggersundvej 50 9670 Løgstør
Christina Busk Dansk Industri Sofiendalsvej 88 A 9200 Aalborg SV
Gitte L. Kristensen Ammunitionsarsenalet Tuenvej 120, Elling 9900 Frederikshavn
Hanne Jensen Amanda Seafoods A/S Constantiavej 29 9900 Frederikshavn
Henrik Riisgaard Væksthus Nordjylland Niels Jernes Vej 10 9220 Aalborg Øst
Inge A. Harder AKV Langholt A.m.b.A. Gravsholtvej 92 9310 Vodskov
Jan Skov Nørby R2Group Odinsvej 25 8722 Hedensted
John Thor Straten Crawford Production Denmark A/S Lupinvej 12 9500 Hobro
Kim Baade Christiansen Crawford Production Denmark A/S Lupinvej 12 9500 Hobro
Lene Larsen Hamworthy Svanehøj A/S Fabriksparken 6 9230 Svenstrup J
Lene Uldall Lebeck Siemens Wind Power A/S Assensvej 11 9220 Aalborg Øst
Lise Emmy Møller Key 2 Green Vesterballevej 4-6 7000 Fredericia
Lise Toftild Alternativ Hår ApS Budolfi Plads 9 9000 Aalborg
Mariann B. Holm Ammunitionsarsenalet Tuenvej 120, Elling 9900 Frederikshavn
Marianne Agger Epdrup R2Group Odinsvej 25 8722 Hedensted
Rikke Andersen Bang & Olufsen A/S Peter Bangs Vej 15 7600 Struer
Rikke Højer Bang & Olufsen A/S Peter Bangs Vej 15 7600 Struer
Susanne Beltoft Dali a/s Dali Allé 1 9610 Nørager
Tina Strøm Pedersen Skalflex A/S Industrivej 20B 8800 Viborg
Torben Nørlem Miljøstyrelsen Strandgade 29 1401 København K
Villiam Stokbro Hydro-X A/S Tylstrupvej 50 9320 Hjallerup

Deltagerliste - REACH - EUs nye kemikalielovgivning

Tirsdag d. 5. februar 2008 i Syddanske Forskerparker, Odense

Anca Nielsen Micro Matic A/S amn@micro-matic.dk
Anette Møller Grafisk Arbejdsgiverforening anm@ga.dk
Birgitte Christiansen Odense Staalskibsværft A/S Bic@oss.dk
Camilla Bærentsen Plum A/S cb@plum.dk
Carsten Olsen Kerteminde Kommune cso@kerteminde.dk
Charlotte Busk Dansk Industri cbk@di.dk
Charlotte Sommer H.J.Hansen Genvindingsindustri A/S chs@hjhansen.dk
Christina Melvang MiljøForum Fyn cme@mf-fyn.dk
Finn Fløjborg FJ Industries A/S ff@fji.dk
Gurli Laursen FJ Industries A/S gl@fji.dk
Ivan Knudsen C.M.Jernvarer A/S ik@cmjern.dk
Jonna Klujeff Holger Christiansen A/S jokl@hcdk.com
Jørgen Rasmussen Ergomat A/S info@ergomat.dk
Kaj Frandsen Odense Kommune KBF@Odense.dk
Karsten Melvang C.M. Jernvarer A/S km@cmjern.dk
Kaare Dantoft MiljøForum Fyn kdd@mf-fyn.dk
Lars Holm MiljøForum Fyn lho@mf-fyn.dk
Linda Jørgensen Australian Bodycare Cont. A/S lj@australian-bodycare.com
Lise Emmy Møller Key2Green k2g@key2green.dk
Margit Lund Jensen Dairy Fruit A/S mlj@dairy-fruit.dk
Marianne Lyngså Brenntag Nordic marianne.lyngsaae@brenntag-nordic.com
Mette Beck-Nielsen TekTrol Mineralolier A/S mette@tektrol.dk
Mette Buus Printline A/S mb@printline.dk
Michael Terkelsen Ergomat A/S info@ergomat.dk
Mikkel Aagaard Rasmussen Kerteminde Kommune mar@kerteminde.dk
Mogens Michael Møller MiljøForum Fyn mmm@mf-fyn.dk
Ninna Johnsen Kommunekemi a/s njo@kommunekemi.dk
Pia Westphalen Mondi Packaging Nyborg A/S pia.westphalen@mondigroup.com
Rikke Brynaa Lintrup Holger Christiansen A/S rili@hcdk.com
Sidsel Dyekjær Miljøstyrelsen sidye@mst.dk
Signe Benche Munck Asfalt a/s sbe@munck-asfalt.dk
Sten Millot FJ Industries A/S sm@fji.dk
Stig Andersen Tinby A/S san@tinby.dk
Susanne Sohrbeck Heinrichs Dansk Overflade Teknik ssh@dot.dk
Søren Rask Odense Staalskibsværft A/S sora@oss.dk
Thomas Jensen Emmeløv Mølle A/S tj@emmelev.dk
Vivi Hedegaard Galvano ApS vhe@galvano.dk

REACH møde 26.02.2008 i Fredericia  
     
Firma Navn E-mail
LOLEX ApS Lone Blanner Jul lbj@lolex.dk
Elektro-Isola 6 pers. eb.christensen@elektro-isola.dk
hl-repro a/s Solveig Løkke sl@hl-repro.dk
COWI Sven Havelund svh@cowi.dk
Abena Produktion A/S Mette-Sophie Thomsen mst@abena.dk
Abena A/S Lars Strandby las@abena.dk
Ohrt Arbejdsmiljø Jeanette Ohrt Johansen joj@oam.dk
Forsv.Arbejdsmiljøcenter Syd Randi Lagoni randilagoni@mil.dk
Middelfart Kommune Anni Berndsen anni.berndsen@middelfart.dk
OJ Electronics A/S Bernd Sievers bsi@oj.dk
Horsens Kommune Vibeke Lorentzen vilo@horsens.dk
BST Nordvestfyn Marianne Sommer bst@nordvestfyn.dk
Smurfit Kappa Danmark AS Lise Thorup  
Smurfit Kappa Danmark AS Jane Østergaard jane.ostergaard@smurfitkappa.dk
Kuma A/S Morten Buhl mb@kuma.dk
Iso Paint Nordic Eva Paulsen  
Iso Paint Nordic Joen Reinert lab@isopaint.dk
Danisco Sverre Berg-Jensen g5svj@danisco.com
Danisco Ninna Knudsen g5nik@danisco.com
KWH Pipe AS Finn Pedersen fpe@kwhpipe.dk
Jutlandia Rune Jacobsen rj@jut.dk
VetXX A/S Lisbeth Lindholm  
VetXX A/S Jens Søndermark soendermark@vetxx.com
Lomico A/S Julke Jan Oenema julke@lomico.dk
Logitrans Gitte Kirkegaard gk@logitrans.com
Besma International Chem A/S Gitte Just Pedersen besma@besma.dk
Hornsyld Købmandsgaard Poul Møller pm@hk-hornsyld.dk
Kolding Kommune Vicki Schmidt vims@kolding.dk
Schur Pack Denmark Svend Ellegaard sed@schur.com
     
     
Bruno Westerback ITW Novadan Oplægsholder

Deltagerliste til Temadag om REACH EU's nye kemikalielovgivning på Vejen Kongres Hotel - tirsdag den 4. marts 2008 kl. 9.00 - 15.30

Deltagerliste til Temadag om REACH EU's nye kemikalielovgivning på Vejen Kongres Hotel - tirsdag den 4. marts 2008 kl. 9.00 - 15.30

Evaluering Vejen

Antal tilmeldte: 54 (inkl. indlægsholdere)
Antal fremmødte: 50
Antal evalueringsskemaer: 35

Indlæg Godt Neutralt Dårligt
1. REACH intro,
v/ Lise Emmy Møller, Key2Green
31 4  
2. Fordele ved REACH – fra miljøets synspunkt,
v/ Frank Jensen eller Henrik Søren Larsen, Miljøstyrelsen
33 2  
3. REACH og virksomhederne
v/ Christina Busk, Dansk Industri
31 3  
4. Leverandørdialog – nøglen til at være REACH parat
v/ Jan Skov Nørby, R2Group        
     
5. REACH depatpanel
v/ Key2Green, Dansk Industri, Miljøstyrelsen og R2Group
32 3  
6. Indlæg fra JUTLANDIA Terminal A/S
v/ Jens Jacob Petersen
30 5  
7. Indlæg fra Naturmælk amba
v/ Benno Giese
25 10  
8. Fysiske rammer, forplejning og præsentationsmidler 27 8  
9. Information/indbydelse forud for mødet        25 7 3

Kommentarer til dagen:

  • Indbydelse indeholdt ikke information om hvor det skulle afholdes el. lign.
  • Indbydelse indeholdt ikke information om hvor kurset blev afholdt. Dette fremgik heller ikke af Key2Greens hjemmeside eller i svarmail ved tilmelding.
  • Af hensyn til kørsel, ville det være rart at få deltagerlisten sendt ud gerne en uge før. Fjollet at køre hver for sig, når man kan arrangere noget samkørsel.
  • Måske en bedre introduktion, hvad det handlede om.
  • Svært ved at se overheads.
  • Tidsplan bliver ikke overholdt – pauser.
  • Det var ikke muligt at se powerpoint – præsentationerne fra de bageste rækker pga. placering af stole/borde.
  • Depatpanel var godt efter frokost, fordi frokostpausens snak gav input til nye/opklarede spørgsmål.

Evaluering af mødet i Københavns Miljønetværk af Reach-Temadagen om EU’s nye kemikalielovgivning.

1.   Hvor tilfreds er du med temadagen?

7   Meget tilfreds       8   Tilfreds       checkbox   Ikke tilfreds       checkbox   Ved ikke

Evt. kommentarer:

I forbindelse med tilrettelæggelse af program vil det være godt med flere meget korte pauser

2.   Hvorfor tilmeldte du dig denne temadag. Sæt venligst kun et kryds.

13   Jeg ville gerne høre om emnet
checkbox   Jeg ville gerne lære Center for Miljø bedre at kende
checkbox   Jeg ville gerne høre mere om Københavns Miljønetværk
2   Jeg ville gerne møde kollegaer fra branchen
checkbox   Ved ikke

Evt. kommentarer:

3.   Hvordan fik du kendskab til temadagen?

4   Jeg fik invitation med posten
checkbox   Jeg blev ringet op af en medarbejder i Center for Miljø
checkbox   Jeg læste om arrangementet på www.kbhmiljonet.dk
checkbox   Jeg læste om arrangementet på www.key2green.dk
5   Jeg hørte om arrangementet fra kollegaer/ samarbejdspartnere
6   Jeg så en annonce for arrangementet
1   Andet

4.   Har du fået brugbar viden, du kan bruge i din egen virksomhed?

15   Ja       checkbox   Nej       checkbox   Ved ikke

Evt. kommentarer:
Føler mig fortsat usikker i forhold til emnet/ om vi er REACH klar

5. Vil du anbefale temadagen til andre?

10   Ja       checkbox   Nej       3 Ved ikke

6. Hvordan vurderer du dagens program – sæt venligst kryds.

  Rigtig godt Godt Middel Dårligt Rigtig dårligt Ved ikke
9.15-9.45 REACH intro v. Key2Green 1 11 1      
10.00-10.30 Fordele ved REACH – fra miljøets synspunkt v/ Miljøstyrelsen 6 6 1      
10.45-11.15 REACH og virksomhederne v/ Dansk Industri 3 8 1      
11.30-12.00 Leverandørdialog – nøglen til at være REACH parat 3 6 3      
13.00-14.00 REACH workshop v/ Key2Green 1 9 3      
14.15-15.30 2 virksomheders erfaring med REACH 3 5 3      

 



Version 1.0 September 2008 • © Miljøstyrelsen.