Miljøprojekt nr. 1244, 2008 REACH for små og mellemstore virksomhederIndholdsfortegnelse
Bilag A: REACH materiale; REACH-pjece, -visitkort og indbydelse Bilag B: Indlæg fra "no data - no market" mødet den 31. oktober 2007 Bilag C: Indlæg fra Temadag om EU's nye kemikalielovgivning ForordFormålet med dette projekt har været via informationsmateriale og temamøder at hjælpe små og mellemstore virksomheder til, at forholde sig kvalificeret til deres eventuelle ansvar og udfordringer i forbindelse med den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Herudover var det formålet at opbygge lokale kompetencer primært i miljønetværk, så virksomhederne har nem adgang til opdateret viden om REACH, indenfor lokal rækkevidde. Rapporten er udarbejdet af Susanne Backer og Lise Emmy Møller, Key2Green. Sammenfatning og konklusionerBaggrund og formålFormålet med dette projekt har været via informationsmateriale og temamøder at hjælpe små og mellemstore virksomheder til, at forholde sig kvalificeret til deres eventuelle ansvar og udfordringer i forbindelse med den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Herudover har det været formålet at opbygge lokale kompetencer primært i miljønetværk, så virksomhederne har nem adgang til opdateret viden om REACH, indenfor lokal rækkevidde. I efteråret 2006 udførte miljønetværkene en uformel undersøgelse blandt udvalgte medlemsvirksomheder med henblik på at undersøge virksomhedernes aktuelle viden om REACH. Den uformelle undersøgelse pegede på, at der blandt små og mellemstore virksomheder er kendskab tila t REACH kan få konsekvenser for virksomheden, men at virksomheden endnu ikke har foretaget sig noget konkret for at undersøge, hvilke konsekvenser REACH kan forventes at få, eller hvilke handlinger virksomheden bør iværksætte for at forberede sig på REACH. Undersøgelsen viste at virksomhederne efterspørger forskellige typer af assistance i forhold til at forberede sig på REACH:
Indeværende informationsprojekt fokuserer på behovet for formidling via møder, workshops og trykt oplysningsmateriale idet det vurderes, at behovet for Internetbaseret materiale er dækket med Miljøstyrelsens og Dansk Industri’s respektive Help-deske. Overordnet er informationsprojektet derfor bygget op om trykt materiale, der beskriver hvad REACH er (REACH-pjecen og –vistikortet), fem møder; ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH” samt Key2Greens Power Point præsentation, der giver et kortfattet indblik i hvad REACH er. Ved temadagene deltog Miljøstyrelsen og Dansk Industri med indlæg. Et samarbejde der har medført at såvel Miljøstyrelsen som Dansk Industri er kommet bredt ud i hele landet, men ligeledes et samarbejde, der har betydet at deltagerne på temamøderne har kunnet få besvaret helt specifikke og detaljerede spørgsmål. ProjektetProjektet består af flere forskellige aktiviteter der hænger sammen og omfatter en REACH-pjece, REACH-visitkort, samt temamøder hvor deltagerne får et indblik i, hvad REACH er og hvilke konsekvenser REACH har for deres virksomhed. Der har desuden også været arrangeret et koordinerende opstartsmøde med lokale samarbejdspartnere som for eksempel kommunale miljøsagsbehandlere, samt udarbejdet nyhedsbrev om REACH. For at sikre optimal udbredelse af det udarbejdede materiale er dette sammen med indbydelser til temamøderne sendt ud af de lokale miljønetværk til så vel medlemmer som ikke medlemmer. Projektet er udført i samarbejde mellem Key2Green og de lokale miljønetværkskoordinatorer. KonklusionerREACH-pjecen er sendt ud til ca. 3.000 virksomheder, såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Herudover er den tilgængelig på Key2Greens og de lokale miljønetværks hjemmesider. Det vurderes derfor at REACH-pjecen, der grundlæggende beskriver, hvad REACH er, er formidlet bredest muligt ud. REACH-visitkortet er ligeledes sendt ud, nogle miljønetværk, har valgt at sende visitkortet ud sammen med indbydelserne, mens andre deler dem ud, når de holder forskellige arrangementer, f.eks. ved kurser om kemikaliestyring. Visitkortet er netop beregnet til at dele ud, for at gøre opmærksom på REACH – og henvise til hvordan virksomheden kommer i gang og hvor der findes yderligere informationer. Tilslutningen til det koordinerende opstartsmøde var præget af lokale kommuner og rådgivere, hvilket var den målgruppe der var ønsket. Deltagerne var særdeles spørgelystne og der kom mange forskellige vinkler frem på spørgsmål, som kommunernes miljømedarbejdere kunne få. Der var stor tilslutning til de 5 temadage, med i alt 147 deltagere. Selvom de deltagende virksomheder var meget forskellige, lige fra små producenter og importører til downstreambrugeren, den professionelle bruger og kommunale sagsbehandlere virkede det som om de havde et godt udbytte af temadagene. For de møder, hvor der blev udfyldt evalueringsskemaer, viser disse at udbyttet var tilfredsstillende. På alle 5 temadage var deltagerne spørgelystne og fik afklaret nogle ting. Det virkede generelt som om de følte de var bedre rustet til at komme i gang eller videre med REACH efter temadagen. Flere af netværkene har allerede gennem de seneste par år informeret om REACH, og der er en klar efterspørgsel på, løbende at blive holdt opdateret, i takt med at REACH udvikler sig. Summary and conclusionsBackground and PurposeThe purpose of this project has been to help SMEs to relate in a qualified manner to their possible responsibilities and challenges in relation to the new EU-legislation REACH through provision of information. Secondary it was the purpose of the project to build up local competencies primarily within regional environmental networls, in order to give SMEs easy access to updated knowledge on REACH at local level. This project has focused on the need for information delivered through meetings, workshops and printed material, supplementing the internet based materiel provided by the homepages of Danish Environmental Agency (EPA) and the Danish Confederation of Danish Industries (DI) respectively. Subsequently, the project has focussed on developing printed material describing what REACH is, (in the form of a REACH pamphlet and a REACH visiting card), the organisation of five meetings throughout Denmark and a Power Point presentation, giving a short introduction to REACH. The Danish Agency for Environmental Protection and The Danish Confederation of Industries actively participated in all REACH meetings throughout the country, by providing highly qualified contributions. Through this cooperation, both the EPA and the DI has meant that these two partners in cooperation with Key2Green and the regional networks has been able to reach companies throughout the country. The participation of the EPA and the DI has also meant that the participations were able to get immediate answers to even very specific and detailed questions, which has been highly appreciated by the participants. The ProjectThe Project consists of the following: A REACH pamphlet The project was carried out in collaboration by Key2Green and the regional environmental networks. ConclusionsThe REACH pamphlet has been sent to approx. 3000 companies. The pamphlet is also available on www.key2green.dk and the homepages of all the regional networks. The REACH visiting card has been handed out, and the regional networks will continue to hand out the card. 147 persons participated in the five REACH meetings. The participants represented a very wide range of companies from very small producers and importers to the professional users and local authorities. Most of the networks have during later years been informing about REACH, and there is a clear wish, that this type and way of information about REACH, will be continued as REACH evolves. 1 IndledningKey2Green er et landsdækkende offentligt privat partnerskab mellem 9 store regionale miljønetværk. Key2Green blev dannet i 2003, og er organiseret som en forening, og ledes af et råd. De regionale miljønetværk har ca. 1.000 små og mellemstore virksomheder som medlemmer. Key2Green har siden 2003 sammen med de lokale miljønetværk arbejdet med udbredelsen af et netbaseret letforståeligt værktøj, KEMIguiden, til at gennemføre grundlæggende kemikaliestyring på små og mellemstore virksomheder. I forlængelse af dette arbejde, har Key2Green og netværkene også de sidste par år arbejdet med formidling af kendskabet til REACH overfor samme målgruppe. Dette er blandt andet sket i forbindelse med vækstgruppeforløbene i kemikaliestyring. I efteråret 2006 udførte miljønetværkene en uformel undersøgelse blandt udvalgte medlemsvirksomheder med henblik på at undersøge virksomhedernes aktuelle viden om REACH. Undersøgelsen pegede på, at der blandt små og mellemstore virksomheder er kendskab til at REACH kan få konsekvenser for virksomheden, men at virksomheden endnu ikke har foretaget sig noget konkret i forbindelse med REACH. Undersøgelsen viste også at virksomhederne efterspørger møder og workshop samt basis oplysningsmateriale i trykt form. Indeværende projekt indeholder derfor såvel trykt materiale, der beskriver hvad REACH er (REACH-pjecen og –visitkortet), 5 temadage; ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH” samt Key2Greens Power Point præsentation, der giver et kortfattet indblik i hvad REACH er. 2 Informationsprojektet
Projektet omfattede udarbejdelse af materiale, koordinering med de lokale netværk og afholdelse af et informationsmøde for målgruppe 2 og afsluttede med afholdelse af 5 temadage om REACH. 2.1 Udarbejdelse af materialeFørste aktivitet var udarbejdelse af REACH-pjecen, der giver en kortfattet introduktion til den nye EU-kemikalielovgivning REACH. Pjecen belyser, hvad REACH er, hvem der er omfattet, hvad REACH betyder for danske virksomheder og hvilke fordele virksomheden kan have af en proaktiv indsats. Endelig er der en liste over links, der er relevante i forbindelse med REACH. REACH-pjecen er trykt i et oplag på 3.500 stk. se bilag A. Herudover blev der udarbejdet et visitkort, der meget kort beskriver hvad REACH står for, hvilke links der kan være relevante samt en chekliste med ideer til at komme i gang. Visitkortet er udarbejdet som en reminder, som miljømedarbejderen kan efterlade ved virksomheds besøg, for at gøre opmærksom på, at REACH findes. Visitkortet er trykt i et oplag på 2.500 stk. se bilag A. 2.2 Koordinering med repræsentanter fra de lokale miljønetværk m.m.På et fællesmøde blev repræsentanter fra de lokale miljønetværk introduceret for hvad REACH er og hvilke konsekvenser denne nye lovgivning har for miljømedarbejderne og de danske virksomheder. Repræsentanter fra de lokale miljønetværk fungerede også som kvalitetssikring på indholdet i pjecen og visitkortet. Herudover fungerede også COWI som kvalitetssikring på indholdet samtidig med at de var bidragyder til såvel teksten i pjecen som temadagene. De lokale repræsentanter for miljønetværk har stået for udsendelse af invitationer til temamøderne til såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværk. REACH-pjecen er blevet sendt ud sammen med invitationerne se bilag A. Formidlingen via de regionale miljønetværk, vurderes at være en kraftig medvirkende faktor til at det lykkes at nå så mange virksomheder, og nå virksomheder, som ellers ikke ville have modtaget denne information. 2.3 Målgruppe 2 mødeFor at sikre optimal udbredelse gennem miljønetværk og koordinering med andre lokale samarbejdspartnere blev der afholdt et koordinerende opstartsmøde hvor formålet, aktiviteter og virkemidler i indeværende REACH-informationsprojekt blev beskrevet. Invitationer til mødet med titlen ”no data - no market” blev sendt bredt ud til miljømedarbejdere i kommunerne, arbejdstilsynet, miljøcentrene, lokale rådgivere mv. Herudover lå invitationerne på Key2Greens hjemmeside. 2.3.1 ”No data- no market” mødet den 31. oktober 2007På mødet blev det nærmere beskrevet hvad REACH er, hvilke tidsfrister der ligger i REACH og hvem der er omfattet. Det blev også beskrevet hvilke roller den kommunale miljøtilsynsmedarbejder, Arbejdstilsynet, Kemikalieinspektionen og lokale rådgivere har i forbindelse med REACH. Endeligt blev formålet med Key2greens informationsprojekt og de planlagte aktiviteter og virkemidler beskrevet. Se indlæg i bilag B. Der var ca. 17 deltagere til mødet, deltagerne var overvejende lokale kommuner, og rådgivere men også enkelte virksomheder deltog. 2.4 Introduktionsmøder med workshopFor at sikre størst mulig udbredelse af information om REACH blev det planlagt at holde 6 temamøder i hele Danmark. Invitationerne til Temadagen blev sendt ud af de lokale repræsentanter for miljønetværkene. Herudover blev invitationerne også lagt på Key2Greens hjemmeside under arrangementer. I projektbeskrivelsen er der beskrevet REACH Intro-møder af 3 timers varighed efterfulgt af REACH workshop. Dette er blevet slået sammen til ”Temadag om EU's nye kemikalielovgivning REACH”, idet det blev vurderet at det ofte vil være én person i en virksomhed, der sidder med REACH og dermed vil kunne have udbytte af hele temadagen. De planlagte datoer for møderne var: 23. januar i København 2.4.1 Temadag om EU's nye kemikalielovgivning REACHFormålet med møderne var at introducere REACH for de deltagerne virksomheder, så de kunne finde ud af, i hvilket omfang de er omfattet af den nye lovgivning. Det var ligeledes et formål, at vise miljømedarbejderen hvilke opgaver de kan få i forbindelse med lovgivningen. På mødet var der indlæg fra Key2Green, Miljøstyrelsen, Dansk Industri, forskellige leverandører og lokale virksomheder. Se bilag C. I København var der 29 deltagere, heraf var 10 fra kommunerne. Dette giver en total deltagelse på 153 personer. 3 Diskussion
Informationsprojektet består af flere forskellige aktiviteter der hænger sammen. REACH-pjecen, -visitkortet, og temadagen skal ses som en helhed, der kan hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at finde deres rolle i forbindelse med REACH. 3.1 REACH-pjecenREACH-pjecen er sendt ud til ca. 3.000 virksomheder, såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Herudover er den tilgængelig på Key2Greens og de lokale miljønetværks hjemmesider. Det vurderes derfor at REACH-pjecen, der grundlæggende beskriver, hvad REACH er, er formidlet bredest muligt ud. 3.2 REACH-visitkortetREACH-visitkortet er ligeledes sendt ud, nogle miljønetværk, har valgt at sende visitkortet ud sammen med indbydelserne, mens andre deler dem ud, når de holder forskellige arrangementer, f.eks. ved kurser om kemikaliestyring. Visitkortet er netop beregnet til at dele ud, for at gøre opmærksom på REACH – og henvise til hvordan virksomheden kommer i gang og hvor der findes yderligere informationer. 3.3 ”No data- no market” mødetTilslutningen til mødet var præget af lokale kommuner og rådgivere, hvilket var den målgruppe der var ønsket. Deltagerne var særdeles spørgelystne og der kom mange forskellige vinkler frem på spørgsmål, som kommunernes miljømedarbejdere kunne få. 3.4 ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH”Der var stor tilslutning til de 5 temadage, med i alt 153 deltagere eksklusiv indlægsholdere. Selvom de deltagende virksomheder var meget forskellige, lige fra små producenter og importører til downstreambrugeren, den professionelle bruger og den kommunale sagsbehandler virkede det som om de havde et godt udbytte af temadagene. For de møder, hvor der blev udfyldt evalueringsskemaer, viser disse at udbyttet var tilfredsstillende. Se bilag D På alle 5 temadage var deltagerne spørgelystne og fik afklaret centrale spørgsmål. Oplægsholderne fra Dansk Industri og Miljøstyrelsen var fagligt kvalificerede oplægsholdere der bidrog meget aktivt og konstruktivt til temadagene. Dette blev højt værdsat, ikke mindst af virksomhederne. Blandt andet paneldebatten, som blev gennemført på de sidste 3 temadage blev rost af deltagerne. Netop her fik virksomhederne mulighed for at stille og få afklaret nogle helt specifikke og detaljerede spørgsmål, der kunne bruges generelt af mange af de øvrige deltagende virksomheder. Såvel virksomheder som kommuner gav udtryk for, at de følte sig bedre rustet til at komme i gang eller videre med REACH efter temadagen. 4 KonklusionIdeen med at formidle viden omkring den nye kemikalielovgivning REACH på temadage, med lokale repræsentanter for miljønetværkene som afsendere på invitationerne vurderes at være vellykket. Graden af succes ligger i antallet af deltagere på temamøderne – jo flere der møder op, jo flere får indblik i REACH. Det er meget svært som virksomhed at få det fulde overblik over REACH på en dag, men det er en god måde at komme i gang og til at se hvilke roller og forpligtelser den enkelte virksomhed har. Temadagen gav virksomhederne mulighed for at komme i kontakt med andre virksomheder, der har de samme udfordringer med REACH. Herudover gav temadagen indblik i, hvor der kan hentes ekstra viden om REACH på diverse hjemmesider, direkte hos Miljøstyrelsen eller Dansk Industri. REACH-pjecen og -visitkortet ligger på hjemmesiderne hos de lokale miljønetværk og hos Key2Green og kan frit hentes af alle. Herudover er hovedparten af det trykte oplag sendt ud til såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Det vurderes at der fortsat vil være et behov for at orientere om REACH og de tilhørende vejledninger. Bilag A REACH materialeBilag B Indlæg ”No data – No market” 31. okt. 2007Bilag C Indlæg fra temadage om EU’s nye kemikalielovgivningBilag D Deltagerlister ved temadageREACH Temadag om EU´s nye kemikalielovgivning 30. januar 2008 i Aalborg
Deltagerliste - REACH - EUs nye kemikalielovgivning Tirsdag d. 5. februar 2008 i Syddanske Forskerparker, Odense
Evaluering Vejen Antal tilmeldte: 54 (inkl. indlægsholdere)
Kommentarer til dagen:
Evaluering af mødet i Københavns Miljønetværk af Reach-Temadagen om EU’s nye kemikalielovgivning. 1. Hvor tilfreds er du med temadagen? 7 Meget tilfreds 8 Tilfreds Ikke tilfreds Ved ikke Evt. kommentarer: I forbindelse med tilrettelæggelse af program vil det være godt med flere meget korte pauser 2. Hvorfor tilmeldte du dig denne temadag. Sæt venligst kun et kryds. 13 Jeg ville gerne høre om emnet Evt. kommentarer: 3. Hvordan fik du kendskab til temadagen? 4 Jeg fik invitation med posten 4. Har du fået brugbar viden, du kan bruge i din egen virksomhed? 15 Ja Nej Ved ikke Evt. kommentarer: 5. Vil du anbefale temadagen til andre? 10 Ja Nej 3 Ved ikke 6. Hvordan vurderer du dagens program – sæt venligst kryds.
|