Miljøforbedringer gennem produktudvikling

Forord

Denne Guide giver inspiration og anviser en trinvis metode til at tænke positive miljøeffekter ind i virksomhedernes design og produktudvikling, således at du får tydeliggjort din virksomheds muligheder for synergi mellem miljø og forretningsskabelse.

Guiden er rettet mod produktudviklere med opgaven at bygge miljøtænkning ind i udviklingsforløbet og dermed også i produkterne.

Den er blevet til på basis af en kortlægningsaktivitet vedrørende miljørigtige produktudviklingsaktiviteter og -metoder i danske og internationale virksomheder samt en række workshops med danske virksomheder.

Hvis der sættes ressourcer af til denne aktivitet i virksomheden, kommer investeringen mange gange tilbage i form af:

  • Opfyldelse af virksomhedens samfundsmæssige forpligtigelser
  • Forebyggelse i forhold til fremtidige miljøproblemer og -krav
  • Markering af virksomhedens miljømæssige stand-punkt
  • Forbedret overblik og indflydelse på sine produkters livscyklus
  • Et brugsorienteret syn på produkterne
  • Robuste og innovative produktkoncepter.

 



Version 1.0 November 2008, © Miljøstyrelsen.