Miljøprojekt Nr. 1254, 2008 Kortlægning af jordforurening i børneinstitutionerAfrapportering af spørgeskemaundersøgelse til kommunerne og regionerneIndholdsfortegnelse
Bilag 1: Spørgeskemaet til regionerne samt besvarelserne
Bilag 2: Spørgeskemaet til kommunerne samt besvarelserne ForordI denne rapport beskrives resultaterne af en web-baseret spørgeskema-undersøgelse vedrørende jordforurening i børneinstitutioner, der er gennemført i foråret 2008 i samtlige regioner og kommuner. Formålet med undersøgelsen er at klarlægge regionernes og kommunernes indsats i forhold til forurenet og lettere forurenet jord i børneinstitutioner, herunder at redegøre for den kommende indsats på området. Undersøgelsen er en opfølgning på undersøgelsen ”Notat om kommunernes indsats i relation til forurenet jord og imprægnerede legeredskaber i børneinstitutioner, 30. januar 2007”, der blev gennemført i 2006 af Miljøstyrelsen. Spørgeskemaerne er udarbejdet i et samarbejde mellem følgegruppen beskrevet nedenfor og Miljøstyrelsen med bistand fra NIRAS. Endvidere har NIRAS stået for den praktiske gennemførelse af selve spørgeskemaundersøgelsen samt data-behandlingen heraf. Endelig er rapportudkast drøftet med følgegruppen, der på den baggrund har suppleret dataindsamlingen. Følgegruppen har bestået af:
Nærværende rapport er udarbejdet af Dorit Wahl-Brink, Inger Asp Fuglsang samt Inge Olsen alle fra NIRAS A/S med bidrag fra Irene Edelgaard, Katrine Smith og Anette Lund Hansen fra Miljøstyrelsen. Læsevejledning Rapporten består af 4 kapitler. I 1. kapitel resumeres hovedkonklusionerne på undersøgelsen, mens kapitel 2 beskriver baggrunden for undersøgelsen. I kapitel 3 er der en kortfattet beskrivelse af undersøgelsens fremgangsmåde, mens resultaterne af undersøgelsen beskrives i kapitel 4. Som grundlag for beskrivelsen af undersøgelsens resultater fremgår regioner og kommuners besvarelser på de stillede spørgsmål i bilag 1 og 2. Nedenfor er en kort ordliste, der forklarer centrale begreber i undersøgelsen.
Sammenfatning og konklusionerI slutningen af januar 2008 besluttede Miljøministeren at fremrykke en planlagt undersøgelse af kommuners og regioners indsats over for jordforurening i børneinstitutioner. Formålet med undersøgelsen er at klarlægge regionernes og kommunernes indsats i forhold til forurenet og lettere forurenet jord i børneinstitutioner, herunder at redegøre for den kommende indsats på området. På den baggrund er der i foråret 2008 gennemført en web-baseret spørgeskemaundersøgelse i samtlige regioner og kommuner. Nærværende rapport beskriver resultaterne af denne spørgeskemaundersøgelse, som samtlige regioner og kommuner har svaret på. Nedenfor listes hovedkonklusionerne af undersøgelsen:
Undersøgelsen viser desuden, at kommuner og regioner i høj grad samarbejder omkring jordforurening i børneinstitutioner, og at der er en omfattende vidensdeling på området. Summary and conclusionsIn January 2008, the Minister for the Environment decided to move forward a planned investigation of the status for efforts made by local and regional environmental authorities concerning soil contamination in childcare institutions. The purpose of the investigation is to report the status with respect to contaminated as well as slightly contaminated soil at childcare institutions, including an account of the future plans for the individual areas. The investigation is based on a web-based questionnaire study which involved the participation of all the Danish Regions and Municipalities in the spring of 2008. This report describes the results of this study. The main conclusions from the investigation are listed below:
The investigation also shows that the Municipalities and the Regions co-operating to a great extent in the handling of soil contamination at childcare institutions, and that there is an extensive sharing of knowledge. 1 BaggrundI forbindelse med ændringen af Jordforureningsloven i maj 2006 tilkendegav den daværende miljøminister, at ministeren ville undersøge den kommunale indsats over for forurenet jord og legeredskaber i børneinstitutioner. Den 23. august 2006 bad miljøministeren alle kommuner om at svare på en række spørgsmål om forurenet jord og legeredskaber, der var imprægneret med creosot eller arsen. På baggrund heraf, samt supplerende opfølgning hos de daværende amter, udarbejdede Miljøstyrelsen et notat om kommunernes indsats: ”Notat om kommunernes indsats i relation til forurenet jord og imprægnerede legeredskaber i børneinstitutioner, 30. januar 2007”. Undersøgelsen havde følgende hovedkonklusioner:
Ministeren fremsendte notatet til samtlige regioner og kommuner som bilag til et brev af 19. februar 2007. I brevet til regionerne anbefalede miljøministeren regionen så hurtigt som muligt at undersøge de børneinstitutioner, der alene er kort-lagt på grund af mistanke om forurening. I brevet til kommunerne opfordrede miljøministeren de kommuner, der ikke allerede systematisk havde undersøgt, om deres børneinstitutioner var lettere forurenet, om i samarbejde med regionerne at gøre en indsats. Samtidigt meddelte ministeren, at ministeren havde bedt Miljøstyrelsen om i 2009 at gennemføre en opfølgende undersøgelse af status omkring børneinstitutioner i lettere forurenede områder. På et møde den 18. januar 2008 med den nuværende miljøminister, KL (Kommunernes Landsforening) og Danske Regioner blev det aftalt at fremrykke den planlagte undersøgelse af jordforurening i børneinstitutioner til 2008 med det formål at udarbejde en status over regionernes og kommunernes hidtidige indsats og fremtidige planer for børneinstitutioner, hvor der er risiko for jordforurening. Proces og udkast til spørgeskema blev efterfølgende diskuteret på et møde mellem Miljøstyrelsen, KL og Danske Regioner den 8. februar 2008. Den 5. maj 2008 blev der til alle kommuner og regioner udsendt et spørgeskema omkring jordforurening i børneinstitutioner. Nærværende rapport præsenterer resultaterne af denne undersøgelse. Undersøgelsen er gennemført som en web-baseret spørgeskemaundersøgelse. Denne fremgangsmåde er valgt for at sikre, at besvarelsen af spørgeskemaet samt den efterfølgende behandling foregår så smidigt og let som muligt. 1.1 MyndighedsansvarMyndighedsansvaret i forhold til forurenet og lettere forurenet jord i børneinstitutioner ligger hos både regionerne og kommunerne. Hvis en jordforurening ligger mellem jordkvalitetskriteriet og afskæringskriteriet, er jorden lettere forurenet og der er de sundhedsmæssige effekter forholdsvis små. Udgangspunktet er, at myndighederne, når det gælder boliger, børneinstitutioner og offentlige legepladser yder rådgivning til brugerne af de lettere forurenede arealer og rydder op på stærkere forurenede arealer (forurening over afskæringskriteriet). Efter Jordforureningsloven skal regionerne i prioriteret rækkefølge undersøge de steder, hvor der erfaringsmæssigt kan være så forurenet, at der er behov for oprydning, og herefter rydde op, hvor der er behov. Kommunerne har en rådgivningsforpligtelse og et ansvar som driftsherrer af institutioner. Dette indebærer, at regionerne skal varetage den overordnede kort-lægning og videre indsats (f.eks. rådgivning, oprydning og afskæring) i forhold til forurenet jord over afskæringskriteriet, og at kommunerne skal rådgive om nødvendige forholdsregler ved lettere forurenet jord samt samarbejde med regionerne om kortlægningen af forurenet jord. Inden for rammerne af jordforureningslovens §§ 17, stk. 1 og §68, stk.4, har såvel regioner som kommuner ved sidste ændring af loven fået en hjemmel, som muliggør, at de efter eget valg kan foretage en særlig indsats. Der er således i jordforureningsloven hjemmel til, at regioner og kommuner kan afholde udgifter til at udføre særlige indsatser. Dette er for regionerne f.eks. muligheden for i særlige tilfælde at rydde op på lettere forurenede børneinstitutioner, og for kommunerne at undersøge og rydde op på både forurenede og lettere forurenede arealer både over og under afskæringskriteriet – herunder også børneinstitutioner, hvis kommunerne prioriterer dette. 1.2 Kortlægning af jordforureningRegionerne (tidligere amterne) skal i henhold til Jordforureningsloven kortlægge jordforurening i samarbejde med kommunerne. Denne kortlægning er en systematisk indsamling af viden om mulige kilder til jordforurening. Med udgangspunkt i denne viden undersøger regionerne, hvilke arealer, der rent faktisk er forurenede. Denne kortlægningsproces kan beskrives som en fortløbende indsamling af viden om forureningskilder, der erfaringsmæssigt kan indebære, at jorden er forurenet. Kortlægningsprocessen må gentages over årene for at fange evt. nye kilder til forurening. Historisk har kortlægningen siden starten af 1980’erne udviklet sig fra at omfatte relativt få kilder til jordforurening, til i dag hvor kortlægningen omfatter alle kilder til jordforurening, bortset fra jordbrugsmæssigspredning af slam, gødning, pesticider m.v. Sideløbende med udvidelsen i antallet af kilder til kortlægning kom der i 2007 en lovændring, som ændrede kriterierne for kortlægning. Hvor det tidligere var jordkvalitetskriterierne, der var kriterier for kortlægning, blev det nu afskæringskriterierne. Samtidig blev såvel jordkvalitetskriterier som afskæringskriterier for tjærestoffer hævet. Det betød, at arealer, der tidligere var kortlagt på grund af koncentrationer, som lå under det nye afskæringskriterium, skulle udtages af kortlægningen. I loven kom der et nyt begreb, ’områdeklassificering’, som fik virkning fra 1. januar 2008. Nedenfor er skitseret, hvorledes kortlægningen og kilderne hertil har udviklet sig siden starten af 1980’erne. 1.2.1 KemikalieaffaldsdepotlovenI starten af 1980’erne påbegyndte Miljøstyrelsen i samarbejde med de daværende amter og kommuner en kortlægning af Danmarks kemikalieaffaldsdepoter. Kortlægningen gav anledning til, at der frem til 1990 blev registreret 2.096 kemikalieaffaldsdepoter. 1.2.2 AffaldsdepotlovenI 1990 blev affaldsdepotloven vedtaget som afløser for kemikalieaffaldsdepotloven. Med affaldsdepotloven skete der en udvidelse af de arealer, der skulle registreres som forurenede i henhold til loven. Denne udvidelse betød, at også olie-affaldsdepoter og gamle kommunale lossepladser skulle registreres som kemikalieaffaldsdepoter/affaldsdepoter. I tidens løb er viden om hvilke aktiviteter, der kan forårsage forurening blevet større. Som følge heraf er stadigt flere aktivitetstyper blevet omfattet af kortlægningen. Det har været forudsat, at amterne i kortlægningen tog udgangspunkt i de aktivitetstyper/brancher, der erfaringsmæssigt kunne give anledning til jordforurening. Den indledende historiske kortlægning af de kemikalieaffaldsdepoter/ affaldsdepoter, der dengang var omfattet af lovene, var i de fleste amter enten afsluttet eller i en afsluttende fase. 1.2.3 JordforureningslovenEfter kemikalieaffaldsdepotloven og affaldsdepotloven kunne alene forureninger, der var forårsaget af spild, nedgravning m.v. på selve arealet registreres. Med jordforureningsloven blev området udvidet til også at omfatte nyere forureninger og forureninger, der skyldes diffus forurening fra trafik m.m. Herudover indførte loven blandt andet 2 kortlægningsniveauer: Vidensniveau 1 (V1) (kortlægning ved mistanke om forurening) og vidensniveau 2 (V2) (kortlægning ved viden om forurening). Ved den seneste landsdækkende opgørelse fra 2006 var der i alt kortlagt / registreret 24.000 grunde. Ved den systematiske kortlægning af punktkilder frem til vidensniveau 1 (V1) tager regionerne udgangspunkt i en brancheliste. Branchelisten fremgår af appendiks 1 og 2 til Miljøstyrelsens vejledning om kortlægning af forurenede arealer nr. 8, 2000. Hvis regionerne har anden faktisk viden om aktiviteter, der kan være kilde til jordforurening, som ikke er med på listerne i vejledningens appendiks 1 og 2, inddrages disse oplysninger i forbindelse med kortlægningsprocessen. Regionerne tilrettelægger selv tempoet og rækkefølgen i kortlægningen frem til vidensniveau 1 (V1). Listen i appendiks 2 i Miljøstyrelsens vejledning indeholder de aktivitetstyper, regionen bør tage med i kortlægningsarbejdet frem til V1. Appendiks 1 i vejledningen opregner de aktiviteter eller brancher, hvor den erfaringsmæssige forureningshyppighed er så høj, at en ca. driftsperiode ofte vil være tilstrækkeligt til at afgøre, om arealet skal kortlægges på V1. Der skal dog altid foretages en konkret vurdering af, om arealet skal kortlægges. Når arealerne med mulige forurenede punktkilder er identificeret, foretages der, som led i V1-kortlægningen, en historisk gennemgang. I denne historiske gennemgang undersøges tidligere arealanvendelse, og den aktuelle arealanvendelse noteres. For eksempel en virksomhed, en bolig, børneinstitution, offentlig legeplads m.v. Kommunerne skal i henhold til jordforureningsloven bl.a. fastlægge de arealer, der anvendes til bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads. Kommunen skal videregive disse oplysninger til regionen. Hvis der er sammenfald mellem kommunernes oplysninger om at arealet anvendes til børneinstitution og regionernes V1-kortlægning, iværksætter regionerne en videre indsats. Regionerne igangsætter tillige en videre indsats, hvis kommunerne konstaterer en jordforurening over afskæringskriterierne på et areal, der anvendes til børne-institution og informerer regionerne om dette. I kortlægningsarbejdet supplerer regionerne den systematiske branchegennemgang med en geografisk tilgang. Prioriteringen af et geografisk område kan eksempelvis afhænge af, om der er særlige drikkevandsinteresser i området eller evt. en konkret indsatsplan for grundvandsbeskyttelsen. Med henvisning til Miljøstyrelsens vejledning om kortlægning, tager regionernes kortlægningsproces således ikke udgangspunkt i en systematisk gennemgang af børneinstitutioner, med henblik på at konstatere jordforurening, men tager i stedet udgangspunkt i en systematisk gennemgang af brancher suppleret med geografisk afgrænsede områder. Den anvendte model opfanger derfor ikke de børneinstitutioner, der er beliggende på arealer, hvor der ikke er oplysninger om aktiviteter, der kan have medført forurening, men hvor der alligevel faktisk er en jordforurening. Det kan være situationer, hvor mulige punktkilder ikke fremgår af kommunens arkiver eller hvor der er en diffus forurening, der ligger over afskæringskriteriet. 2 FremgangsmådeI samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Miljøstyrelsen er udarbejdet to spørgeskemaer (ét til kommunerne og ét til regionerne) med henblik på at kortlægge jordforurening i børneinstitutioner samt kommunernes og regionernes hidtidige indsats i relation hertil. NIRAS har bidraget med faglig viden om jordforurening og gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen. Endvidere har NIRAS stået for den praktiske gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen samt databehandlingen heraf. Samtlige kommuner og regioner har svaret på spørgeskemaet, hvorfor undersøgelsens resultater i høj grad anses som dækkende. For at belyse troværdigheden af de indsamlede data er der især to områder, der kan have betydning. For det første er det centralt at sikre, at de indsamlede data faktisk dækker de temaer, som ønskes belyst. Dette drejer sig om, at spørgsmålene bliver forstået som de er tænkt, således at svarene belyser det ønskede og er sammenlignelige. For at sikre dette, er der foretaget pilottest af spørgeskemaet, hvor én region og tre kommuner gennemgik spørgsmålene med henblik på at sikre korrekt forståelse af spørgsmålene, svarkategorierne, de anvendte begreber samt strukturen i spørgeskemaet. For det andet har der været mulighed for at stille spørgsmål til spørgeskemaet gennem en gennemgående hotline-funktion. For det tredje er kommentarer m.m. i spørgeskemaet blevet nærlæst med henblik på at indfange eventuelle misforståelser. På baggrund af pilottesten, den forholdsvis begrænsede brug af hotlinen i forhold til andre undersøgelser, samt den kritiske gennemgang af de kvalitative kommentarer, er det NIRAS’ vurdering, at der ikke overordnet set er anledning til at betvivle de indsamlede datas kvalitet[1]. Imidlertid er to af spørgsmålene stillet til regionerne, på baggrund af uensartethed i besvarelserne, senere blevet uddybet. Besvarelserne af disse præciserede spørgsmål fremgår af bilag 1 og erstatter de tidligere spørgsmål. For det andet er det væsentligt, hvor dækkende dataene er for den samlede population, dvs. for alle børneinstitutioner i Danmark. Som det fremgår ovenfor, har samtlige kommuner og regioner besvaret spørgeskemaet, hvorfor undersøgelsens resultater i særdeles høj grad er dækkende. Imidlertid bør det fremhæves, at ikke alle 98 kommuner har besvaret alle spørgsmål. Konkret varierer antallet af svar fra 89 til 97 på hvert spørgsmål, hvilket ikke er unormalt for en spørgeskemaundersøgelse og derfor ikke umiddelbart giver anledning til at betvivle datas kvalitet. Forklaringerne på manglende besvarelser er omdiskuteret, og der kan derfor ikke foretages en entydig tolkning heraf. En manglende besvarelse kan være udtryk for f.eks. en fejl eller misforståelse fra respondentens side, men det kan også være en indikation af respondentens vurdering af spørgsmålets relevans eller viden herom. F.eks. omhandler det spørgsmål med færrest besvarelser, hvor mange institutioner, der ligger i områdeklassificerede områder. Nogle kommuner er ved spørgsmålets besvarelse f.eks. i gang med at gennemgå byzonerne for at fritage dele heraf af områdeklassificeringen, hvorfor det er svært at svare præcist på dette spørgsmål. Andre forhold som manglende tid eller ressourcer kan ligeledes spille ind, hvilket nogle kommuner eksplicit angiver som baggrunden for manglende besvarelser. Konkret er der for hvert spørgsmål, hvor svarene fra kommunerne er gengivet, angivet antallet af besvarelser (gengivet som ”n”). Det bør bemærkes, at en række spørgsmål er stillet som uddybninger til de kommuner, der enten har eller netop ikke har foretaget en given indsats. For disse spørgsmål er n naturligvis lavere. Dette fremgår eksplicit af bilag 2. NIRAS vurderer på denne baggrund, at nærværende data danner et særdeles godt grundlag for en vurdering af kommuner og regioners indsats i forhold til jordforurening i børneinstitutioner. 3 Resultater
I dette afsnit gennemgås hovedresultaterne fra undersøgelsen. Rapporten er baseret på oplysninger fra regioner og kommuner indhentet i maj-september 2008, men da arbejdet med undersøgelse og oprensning af jordforurening er en løbende proces, vil data således hele tiden ændre sig. De indsamlede data er gennemgået i følgende afsnit: Afsnit 4.1 Antallet og fordelingen af institutioner kortlagt på henholdsvis vidensniveau 1 (V1) og 2 (V2) samt institutioner, der ligger inden for områdeklassificeringen (herefter omtalt som områdeklassificerede institutioner) eller i øvrigt er lettere forurenede. Afsnittet er baseret på svar fra såvel regioner som kommuner. Afsnit 4.2 Regionernes strategier for den videre indsats i forhold til jordforurening fremstilles i dette afsnit på baggrund af beskrivelser fra regionerne. Afsnit 4.3 Regionernes indsats over for institutioner kortlagt på vidensniveau 1 (V1) og 2 (V2), baseret på svarene fra regionerne. Afsnit 4.4 Indsatsen over for børneinstitutioner placeret på lettere forurenet jord, baseret på svarene fra såvel regioner som kommuner. Afsnit 4.5 Den særlige indsats i forhold til børneinstitutioner og jordforurening, som kommunerne enten har foretaget eller planlægger at foretage. Disse er baseret på svarene fra kommunerne. Der henvises til bilag 1 og 2 for nærmere gennemgang af de enkelte spørgsmål, der er stillet henholdsvis regioner og kommuner. 3.1 Kortlægning og områdeklassificeringDe tidligere amter og regionerne har arbejdet med kortlægning på vidensniveau 1 (V1) og 2 (V2) siden 2000. Status i juni 2008 er, at 53 institutioner er V1-kortlagt, mens 214 er V2-kortlagt, jf. tabel 4.1. 25[2] institutioner er blevet oprenset i henhold til Jordforureningsloven og derefter udgået af kortlægningen. I forhold til den forrige undersøgelse om jordforurening i børneinstitutioner baseret på data fra 2006 er der sket en stigning i både antallet af V1 og V2 kortlagte institutioner. Da kortlægning er en løbende proces, må der forventes løbende ændringer i antallet af V1- og V2-kortlagte børneinstitutioner. Resultaterne af denne undersøgelse vurderes at være af høj kvalitet og giver et godt billede af status på jordforureningsområdet i forhold til børneinstitutioner.
Kilde: Regionernes besvarelser, jf. bilag 1 *Tal inkluderer Københavns og Frederiksberg Kommune **Der er redegjort for indsatsen på de 214 V2- kortlægninger i afsnit 4.3 *** Procentudregningen kan ikke direkte summeres til totalen, idet udregningen er baseret på regionernes størrelse Tabel 4.1 Regionernes angivelser af antal kortlagte institutioner på V1- og V2-niveau I et fremadrettet perspektiv har regionerne angivet, at de på 133 institutioner har aktuel viden om punktkilder, men institutionen er ikke færdigvurderet til at blive kortlagt. Indsatsen i forhold til disse institutioner forventes færdiggjort i løbet af 2009, jf. tabel 4.2.
Kilde: Regionernes besvarelser, jf. bilag 1 Tabel 4.2 Regionernes angivelser af aktuel viden om punktkildeforurening Desuden oplyser regionerne, at der på i alt 484 institutioner har været en kort-lægningsindsats, men at regionerne på disse institutioner har vurderet, at der ikke var grundlag for kortlægning eller institutionen er blevet afkortlagt. Kommunerne angiver, at 3.090 børneinstitutioner ligger i områdeklassificerede områder eller i øvrigt lettere forurenede områder, hvilket svarer til ca. 65,1% af institutionerne, jf. tabel 4.3 nedenfor.
Kilde: Kommunernes besvarelser, jf. bilag 2, (n=89) Tabel 4.3 Kommunernes angivelser af antal institutioner placeret i områdeklassificerede områder eller i øvrigt lettere forurenede områder Tallene her giver en mulighed for at estimere, hvor mange institutioner, der på landsplan er placeret i områdeklassificerede områder. Som det fremgår, er 65,1% af de institutioner, der er indeholdt i undersøgelsen, placeret på område-klassificeret jord eller er i øvrigt lettere forurenede. Forholdes denne procentsats til de 5.036 institutioner, der er på landsplan, svarer det til, at der er i størrelses-ordenen 3.300 institutioner, der er placeret i områdeklassificerede områder eller i øvrigt lettere forurenede områder. 3.2 Regionernes strategierI forlængelse af regionernes arbejde med jordforurening er regionerne blevet bedt om at præcisere, hvilke strategier de har lagt for det videre arbejde med jordforurening, hvilket er gengivet nedenfor: Region Hovedstaden opfordrede i 2007 kommunerne til at indsende de oplysninger, som kommunerne har i deres arkiver om mulige kilder til forurening i børneinstitutioner. Denne opfordring blev fulgt op af et fællesmøde med kommunerne i februar 2008, hvor regionen fremlagde sin strategi for undersøgelser og oprydning af børneinstitutioner og opfordrede kommunerne til at samarbejde om opgaven. På mødet bad regionen kommunerne om at foretage en systematisk gennemgang af børneinstitutionerne med henblik på at fastlægge, hvor der eventuelt tidligere har været aktiviteter, som kan have forurenet jorden. På baggrund af de indsendte oplysninger om mulige punktkilder fra kommunerne eller faktisk viden om forurening over afskæringskriterierne vurderer regionen hvilke børneinstitutioner, der er grundlag for at undersøge nærmere. Regionen har imidlertid besluttet, at disse undersøgelser udover selve punktkilden også skal omfatte en undersøgelse af overfladejorden (den øverste halve meter), dog ikke under fast belægning. Denne beslutning skyldes, at regionen ikke efter en punktundersøgelse kan konkludere at der ikke er forurening på den pågældende børneinstitution, uden at også overfladejorden er undersøgt. Hvis regionen finder forurening over afskæringskriterierne, som kan udgøre en risiko for arealanvendelsen (kontaktrisiko og/eller indeklimaet), gennemfører regionen en oprensning, så hurtigt som det er muligt. Er grunden alene lettere forurenet rådgiver regionen i samarbejde med kommunen om de nødvendige forholdsregler. Regionens mål er at undersøge og oprense børneinstitutioner med jordforurening over afskæringskriterierne inden for to år. Status medio september 2008 er, at fem kommuner har indsendt oplysninger om punktkilder, som regionen har vurderet. På baggrund af dette har regionen igangsat undersøgelser på 22 institutioner. Herudover har en kommune i forbindelse med renovering af legepladser fundet forurening på tre institutioner, som regionen er ved at undersøge nærmere. Derudover skal regionen i efteråret 2008 udføre supplerende undersøgelser på yderligere to institutioner og udføre oprydning på én institution. Tre kommuner har allerede undersøgt og opryddet deres børneinstitutioner. Regionen mangler tilbagemeldinger fra 18 kommuner, herunder to kommuner som kun har sendt delvise oplysninger. Region Nordjylland har i begyndelsen af 2008 igangsat et pilotprojekt til afdækning af, om der kan påvises forureninger i børneinstitutioner, hvor forureningsniveauet er over niveauet for lettere forurening og derved er en del af den offentlige indsats, som regionen har ansvaret for. Udgangspunktet for pilotprojektet i 2008 har været at indsamle historiske oplysninger og gennemføre orienterende forureningsundersøgelser på 56 børneinstitutioner i den gamle bykerne i Aalborg og Nørresundby. Den gamle bykerne i Aalborg og Nørresundby er valgt da et stort antal institutioner ligger indenfor et begrænset geografisk område, hvilket gør det muligt for regionen at effektivisere undersøgelserne i pilotprojektet. Regionens vurdering er, at der i Aalborg og Nørresundby kan udpeges børneinstitutioner, der ligger på arealer, der har været udsat for diffus forurening over en lang periode. Regionen får hermed et bedre grundlag for at vurdere, om den diffuse forurening i byområder kan give anledning til jordforurening over niveauet for lettere forurening. På baggrund af resultaterne af pilotprojektet vil regionen tage stilling til den videre opfølgning i forhold til de enkelte institutioner, som er blevet undersøgt. Pilotprojektet danner ligeledes grundlaget for en samlet strategi for den videre indsats efter jordforureningsloven på de resterende børneinstitutioner i Region Nordjylland. En endelig strategi vil blive tilrettelagt ved pilotprojektets afslutning primo 2009. Med hensyn til tilrettelæggelse af en strategi for regionens indsat på V1- og V2-kortlagte børneinstitutioner er det regionens vurdering, at der ikke i dag er kort-lagte arealer med børneinstitutioner, hvor regionen ikke har iværksat nødvendige tiltag til afklaring af forureningsforhold og eventuelle tiltag til sikring af disse lokaliteters anvendelse til børneinstitutioner. Region Sjælland indsats i forhold til jordforurening i børneinstitutioner består af flere indsatser, nemlig dels et tæt samarbejde med kommunerne i regionen, dels kortlægning, undersøgelser og afværge på børnehaver med jordforurening forårsaget af punktkilder, og dels en indsats på jordforurening over kortlægningskriteriet, som konstateres ved kommunalt udførte screeningsundersøgelser. Regionen og kommunerne har udarbejdet en fælles undersøgelsesstrategi for screeningsundersøgelser af daginstitutioner. Kommunerne har sammenholdt placeringen af børneinstitutioner med regionens oplysninger om grunde, der enten er under indledende kortlægning, V1- eller V2-kortlagte. Arealanvendelsen af de kortlagte grunde er således blevet ajourført. Endvidere har kommunerne oplyst om de kender til lokaliteter med punktkilder, som er ukendte for regionen og som i dag benyttes til daginstitution. I 2008 udarbejdes der historiske redegørelser på 43 børneinstitutioner, der er omfattet af den indledende kortlægning. Endvidere udføres der undersøgelser på 10 V1-kortlagte børneinstitutioner og oprydning på 2 børneinstitutioner. Med det nuværende kendskab til omfanget af opgaven forventer Region Sjælland, at regionen i løbet af tre år vil have afklaret forureningssituationen på alle daginstitutioner med punktkilder i regionen. Hvis der ved undersøgelser udført af kommunerne eller regionen konstateres forureninger, der udgør en risiko for anvendelsen som børneinstitution er det Region Sjællands målsætning at foretage en videre indsats inden for et år. Regionens strategi for jordforureningsområdet lægger op til, at der skal vedtages en strategi for håndtering af jordforurening i daginstitutioner. Denne strategi er under udarbejdelse og vil blive politisk behandlet ultimo oktober 2008. I den sammenhæng skal der tages politisk stilling til håndtering af afværgeforanstaltninger overfor diffus forurening. Region Syddanmarks indsats overfor jordforurening indbefatter fire tilgange. For det første foretages en gennemgang af forurenede grunde, hvor regionen har oplysninger om jordforurening. For det andet foretages screeningsundersøgelse for diffus jordforurening i udvalgte områder. For det tredje indsamles nye oplysninger fra kommunerne om jordforurening i børneinstitutioner og endelig for det fjerdes inddrages nye undersøgelser gennemført af regionens kommuner, der påviser jordforurening. Dette beskrives nedenfor. Region Syddanmark vil gennemgå de grunde, hvor regionen har oplysninger om jordforurening, der stammer fra punktkilder, og hvor grundene samtidig anvendes til børneinstitution. Mange af disse grunde er vurderet og eventuelt undersøgt eller renset op, men der kan være grunde, hvor der er behov for en ekstra indsats i form af f.eks. undersøgelser. Gennemgangen er sat i gang, og hvor der er behov for yderligere tiltag, vil disse blive startet så hurtigt som muligt og senest i 2009. Region Syddanmark har netop vedtaget en strategi for en særlig indsats over for diffus jordforurening i børneinstitutioner. Strategien er at screene alle børneinstitutioner for diffus jordforurening, som ligger i ældre sammenhængende byområder fra før ca. 1940, i opfyldte områder eller i nærheden af særlig forurenende industri. Fra 2008 starter regionen med at screene ca. 35 børneinstitutioner om året. I løbet af de næste 4 år vil regionen undersøge ca. 150 børneinstitutioner i Jylland, hvor der er størst risiko for diffus jordforurening. Tilsvarende screeningsundersøgelser af børneinstitutioner er fuldført på Fyn. Derudover har regionen afsat en pulje af midler til at håndtere de børneinstitutioner, hvor kommunerne kommer med nye oplysninger om mulig eller konstateret forurening. Hvis enten regionens eller kommunernes nye undersøgelser viser, at der er jord-forurening over kortlægningskriteriet, er det Region Syddanmarks målsætning, at der vil blive foretaget en indsats indenfor et år i form af videregående undersøgelser og en eventuel efterfølgende oprensning. Region Midtjylland er i gang med en supplerende kortlægning af mulige kilder til jordforurening. Dette kortlægningsarbejde afsluttes i 2010. På børneinstitutioner, som kortlægges på vidensniveau 1 udføres der umiddelbart efter kortlægningen forureningsundersøgelser. Såfremt der ved undersøgelserne konstateres en forurening over afskæringskriterierne udarbejdes en risikovurdering, som belyser, om der er behov for yderligere tiltag. Eventuelle yderligere tiltag til sikring af anvendelsen som børneinstitution udføres derefter. Det samme gør sig gældende, hvis kommunerne ved forureningsundersøgelser på børneinstitutioner konstaterer en forurening over afskæringskriterierne. Da omfanget af opgaven ikke kendes tager regionen dog forbehold for, at kunne følge med teknisk og økonomisk. På de børneinstitutioner, som på nuværende tidspunkt er kortlagt på vidensniveau 1 og 2 har regionen igangsat forureningsundersøgelser og eventuelle tiltag til sikring af anvendelsen som børneinstitution. Dette arbejde afsluttes i 2009. Bornholms Regionskommune har, som følge af Miljøministerens breve til kommuner og regioner, arbejdet med at vurdere omfanget af den eventuelle forurening der måtte være i regionskommunens børneinstitutioner. Ud af kommunens ca. 35 børneinstitutioner, er de 13 omfattet af områdeklassificeringen. 2 ud af de 13 institutioner er oprenset og som følge af dette udtaget af kortlægning. Udover de 11 områdeklassificerede institutioner har kommunen valgt at undersøge yderligere 3 børnehaver, som ligger umiddelbart udenfor de klassificerede områder. Regionskommunen har på dette grundlag valgt at udføre en forureningsundersøgelse på disse 14 kommunale børneinstitutioner. Dette arbejde forventes at være fuldført i løbet af første halvdel af 2009. Hvis der ved undersøgelserne findes en forurening, der udgør en risiko for areal-anvendelsen, vil de nødvendige tiltag, som eksempelvis oprensning eller afskæring, blive udført hurtigst muligt. For kommunens øvrige børneinstitutioner vurderes det, at der ikke er umiddelbar risiko for diffus jordforurening, idet de er beliggende i nyere byområder eller ude i åbent land. Disse vil - som udgangspunkt - i løbet af 2009 - 2010, blive gennemgået med henblik på at vurdere om tilførte jordbunker eller lignende forhold kan give anledning til yderligere forureningsundersøgelser og evt. oprensning eller afskæring. 3.3 Regionernes indsats i forhold til kortlagte institutioner53 institutioner er på nuværende tidspunkt kortlagt på vidensniveau 1. Ifølge undersøgelsen vil disse være enten V2-kortlagt eller afkortlagt i 2009. Ser vi nærmere på de 214 V2-kortlagte institutioner har regionerne for samtlige institutioner med risiko for arealanvendelsen enten foretaget eller planlagt en indsats i form af afværge eller yderligere undersøgelser. På landsplan oplyser regionerne, at der på 136 institutioner er foretaget oprensning, fjernelse eller afskæring af jordforureningen, heraf er 1 afværge stadig i gang. På 28 institutioner er der ikke foretaget en indsats, da kortlægningen ikke har givet anledning hertil. Dette kan f.eks. skyldes at jordforureningen ligger så dybt, at der ikke er fare ved arealanvendelsen. Regionerne har desuden oplyst, at der på 18 børneinstitutioner er foretaget en privat/kommunal indsats. Herudover er der 3 børneinstitutioner, der ikke er bygget endnu, men som sikres ved en §8-tilladelse. I et fremadrettet perspektiv planlægges oprensning, fjernelse eller afskæring på i alt 6 institutioner, mens der for 23 V2-kortlagte institutioner planlægges en anden indsats. Hovedparten af de 23 institutioner skal gennemgås i 2008 med henblik på vurdering af risiko ved arealanvendelsen og planlægning af den videre indsats. Regionerne angiver samlet, at den planlagte indsats for de V2-kortlagte institutioner forventes færdig i 2009. 3.4 Indsats over for lettere forurenet jordKommunerne er forpligtet til at foretage rådgivning af institutioner beliggende på lettere forurenet jord. Der er imidlertid ikke yderligere forpligtelser for hverken kommuner eller regioner i forhold til oprensning eller lignende. Jordforureningsloven giver dog mulighed for, at både kommuner og regioner kan prioritere en indsats på lettere forurenede børneinstitutioner. Kommunernes besvarelser angiver, at for de 89 kommuner, der har besvaret dette spørgsmål, ligger 3.090 institutioner i områdeklassificerede områder eller er i øvrigt lettere forurenede. Som det fremgår af figur 4.1, er godt halvdelen af disse placeret i Region Hovedstaden. Kilde: Kommunernes besvarelser, jf. bilag 2, (n=89) Figur 4.1 Antal børneinstitutioner i områdeklassificerede eller i øvrigt lettere forurenede områder Regionerne er ligeledes blevet spurgt om, på hvor mange institutioner, regionen har registreret, at der er konstateret lettere forurenet jord. I alt drejer dette sig om 64 institutioner, hvoraf de 48 ligger i Region Syddanmark. Dette billede kan forklares af, at det tidligere Fyns Amt var særdeles aktiv i indsatsen over for jordforurening i børneinstitutioner, og derfor forventes det her at være et godt overblik over bl.a. lettere forurening, som ellers ikke er et område, regionerne er forpligtet til at indsamle data om. I forhold til lettere forurening er kommunerne forpligtet til at yde rådgivning over for de institutioner, der er placeret på lettere forurenet jord eller område-klassificeret jord. Godt halvdelen af kommunerne (55 ud af de 96 kommuner, der har besvaret spørgsmålet) har rådgivet alle børneinstitutioner, der er placeret i områdeklassificerede områder eller i øvrigt er lettere forurenede. Af de resterende 41, som ikke allerede har gennemført rådgivningen, angiver langt de fleste, at dette er planlagt, og for de flestes vedkommende vil være igangsat i 2008, mens rådgivningen for 8 kommuner først vil blive igangsat i 2009. Enkelte kommuner har valgt at give selektiv rådgivning eller har endnu ikke taget stilling til rådgivningens udformning. Dette er illustreret i figur 4.2. Kilde: Kommunernes besvarelser, jf. bilag 2, (n=96) Figur 4.2 Kommunernes rådgivningsindsats i forhold til lettere forurenet jord I forlængelse heraf er det endvidere relevant at se på, hvilken anden indsats, udover den lovpligtige rådgivningsindsats, der er foretaget over for institutioner placeret på lettere forurenet jord. Ingen regioner angiver at have udført en indsats i form af oprensning, fjernelse eller afskæring af jorden, mens der fremadrettet af Region Syddanmark planlægges efter en konkret vurdering en indsats på en institutioner med lettere forurenet jord og en der er under vurdering. 20 kommuner har angivet, at de på i alt 112 institutioner har foretaget en særlig indsats i form af oprensning, fjernelse eller afskæring af lettere forurenet jord. 3.5 Kommunernes særlige indsats i forhold til jordforureningSelvom det er regionens ansvar at foretage undersøgelser og indsats i forhold til jordforurening, er der nogle kommuner, der alligevel har foretaget en indsats. Efter Jordforureningslovens §68, stk. 4, kan kommunalbestyrelsen gennemføre undersøgelser og afværgeforanstaltninger i tilfælde, hvor et areal enten er kortlagt, omfattet af områdeklassificeringen (efter §50a) eller er lettere forurenet. Nedenfor beskrives først den indsats, kommunerne har foretaget samt resultaterne heraf, og derefter den indsats, der planlægges iværksat. 3.5.1 Særlig indsats foretaget af kommunerneGodt halvdelen af kommunerne (54 kommuner) angiver at have foretaget undersøgelser (f.eks. historiske redegørelser og/eller kemiske analyser af jordprøver) med henblik på afdækning af forekomst af jordforurening. Mens 5 kommuner ikke angiver antallet af institutioner, de har undersøgt, angiver de resterende 49 kommuner, at de i alt har foretaget undersøgelser på 1.669 institutioner, hvoraf 796 institutioner er placeret i Københavns og Frederiksberg Kommune. 33,1% af alle institutioner er således blevet undersøgt. De undersøgelser, som de 54 kommuner har foretaget, fordeler sig, som det fremgår af figur 4.3. Kilde: Kommunernes besvarelser, jf. bilag 2, (n=54) Figur 4.3 Undersøgelser foretaget af kommunerne En række kommuner har foretaget flere undersøgelser, hvorfor de angivne tal ikke umiddelbart kan summeres. Således angiver 7 kommuner, at de har foretaget alle 3 typer af undersøgelser, mens 22 kommuner angiver, at de har foretaget 2 typer af undersøgelser. 24 kommuner angiver, at de har foretaget 1 af de angivne typer af undersøgelser, mens 1 kommune har undersøgt en institution, men angiver ikke at have foretaget nogle af de nævnte undersøgelser. Ser vi nærmere på resultatet af de kemiske analyser af jordprøver, som 31 kommuner har foretaget, jf. figur 4.3. ovenfor, så har 29 kommuner gennem prøverne undersøgt i alt 1126 institutioner med forskellige resultater, mens 2 kommuner endnu afventer resultaterne. Af disse institutioner er de 796 institutioner placeret i Københavns og Frederiksberg Kommune, mens de 330 institutioner er placeret i de resterende 27 kommuner. I undersøgelsen er kommunerne blevet bedt om at angive, om resultatet viste, at jorden var uforurenet, lettere forurenet eller over afskæringskriterierne. Fordelingen af disse resultater fremgår af figur 4.4, hvor der ligeledes er vist en opdeling for hhv. Københavns og Frederiksberg Kommune samt øvrige kommuner. Frederiksberg og Københavns Kommune valgte som driftsherrer at foretage en særlig indsats, og qua disse kommuners størrelse er resultaterne af deres undersøgelser fremhævet særskilt. Det er ikke muligt på et overordnet niveau at generalisere med hensyn til, hvor mange institutioner i de områdeklassificerede områder, der er uforurenede, lettere forurenede eller har forureningskoncentrationer over afskæringskriteriet. Kilde: Kommunernes besvarelser, jf. bilag 2, (n=29) Figur 4.4 Fordeling af forureningsniveauer på baggrund af kemiske analyser foretaget af kommunerne Det bør i denne sammenhæng bemærkes, at Miljøministeren, som beskrevet i afsnit 2.2, i 2006/2007 valgte at forhøje jordkvalitetskriteriet for tjære. Dette forhold bør således inddrages i fortolkningen af disse tal, idet flere af prøverne formentlig er foretaget inden denne justering af jordkvalitetskriteriet. Således må det forventes, at færre institutioner ville have jordforurening over jordkvalitetskriteriet, hvis disse analyser var foretaget med udgangspunkt i de nuværende kriterier. Undersøgelserne refereret ovenfor bygger alene på prøver foretaget af kommunerne. Endvidere er kommunerne blevet bedt om at angive, om der er børneinstitutioner i kommunen, hvor der – af regionen eller kommunen – er eller har været konstateret forurening over afskæringskriterierne. Dette var tilfældet i 32 kommuner, hvoraf 2 kommuner ikke har angivet et antal. De resterende 30 kommuner har angivet, at der på 276 institutioner er eller har været konstateret forurening over afskæringskriteriet. Københavns og Frederiksberg Kommune står for 204 af disse institutioner, som alle er blevet oprenset eller har fået fjernet forureningen. I figur 4.5 er gengivet, hvad de resterende 28 kommuner har foretaget (dvs. de kommuner, der har foretaget en indsats over for institutioner, hvor der er eller har været konstateret forurening over afskæringskriterierne). Kilde: Kommunernes besvarelser, jf. bilag 2, (n=28) Figur 4.5 Foranstaltninger over for forureninger over afskæringskriterierne på de børneinstitutioner, hvor der er konstateret forurening over afskæringskriterierne (eksl. Københavns og Frederiksberg Kommune) Samlet set er der foretaget 81 foranstaltninger på de 72 institutioner, hvilket bl.a. dækker over, at enkelte kommuner både har oprenset og afskåret forureningen, eller afskåret og foretaget anden indsats, f.eks. vejledning. Af andre indsatser nævnes desuden afværgepumpning, midlertidig afskærmning indtil regionens indsats, større undersøgelser m.m. 3.5.2 Særlig indsats, som kommunerne planlæggerOvenfor er beskrevet, hvilken indsats kommunerne allerede har foretaget af egen drift. Der er ligeledes blevet spurgt om indsatsen kommunerne planlægger at gennemføre. Knap halvdelen af kommunerne (43 kommuner) planlægger at foretage undersøgelser af jordforurening i børneinstitutioner. Af disse har 32 kommuner tidligere lavet undersøgelser som beskrevet ovenfor, mens 11 kommuner planlægger undersøgelser uden at angive tidligere undersøgelser. De kommuner, der plan-lægger at foretage undersøgelser, er blevet spurgt om, hvornår denne indsats forventes færdiggjort. Af de 43, der planlægger en indsats, forventer 25 at være færdige i 2008 og 12 at være færdige i 2009, mens de resterende 4 fordeler sig ligeligt med hhv. at forvente indsatsen færdig i år 2010 eller 2011. Der er dog 2 kommuner, som ikke har angivet, hvornår indsatsen forventes færdig. De 43 kommuner, der planlægger at foretage undersøgelser af jordforurening i børneinstitutioner, planlægger flere forskellige indsatser. Således planlægger næsten 75% af disse kommuner en historisk redegørelse, mens godt 60% plan-lægger undersøgelser med kemiske analyser af jordprøver. 25% planlægger andre undersøgelser, hvilket blandt andet dækker over besigtigelse, tilsyn og gennemgang. 3 kommuner (7%) planlægger at foretage alle typer af undersøgelser, mens næsten halvdelen (21 kommuner) planlægger to typer af undersøgelser. Flere kommuner beskriver, at de i øjeblikket foretager eller allerede har foretaget historiske redegørelser, og derefter – evt. i samarbejde med regionen – vil foretage en prioritering af indsatsen, hvilket ligger i forlængelse af den strategi, som flere af regionerne har beskrevet. Bilag 1: Spørgeskemaet til regionerne samt besvarelserne
Børneinstitutioner kortlagt på vidensniveau 1 (V1) og 2 (V2) 1. Hvor mange børneinstitutioner i regionen er kortlagt på vidensniveau 1 (V1) iht. Jordforureningsloven?
2. Hvor mange børneinstitutioner i regionen er kortlagt på vidensniveau 2 (V2) iht. Jordforureningsloven?
3. Hvor mange børneinstitutioner i regionen er blevet opryddet iht. Jordforureningsloven og derefter udgået af kortlægningen?
Indsats over for børneinstitutioner kortlagt på vidensniveau 1 og 24. Hvornår vil regionens V1-kortlagte børneinstitutioner alle være enten V2-kortlagt eller afkortlagt?
5a. Angiv antal V2-kortlagte børneinstitutioner, hvor regionen har gennemført:
5b. Angiv antal V2-kortlagte børneinstitutioner, hvor regionen planlægger:
6. Hvornår planlægger regionen at være færdig med sin indsats på de nuværende V2-kortlagte børneinstitutioner angivet i spørgsmål 5b?
Indsats over for børneinstitutioner, der endnu ikke er færdigvurderet7. På hvor mange af regionens børneinstitutioner er der aktuel viden om punktkilder, men institutionen er ikke færdigvurderet til at blive kortlagt?
8. Hvornår forventes de angivne børneinstitutioner i spørgsmål 7 færdigvurderet?
9. På hvor mange institutioner har der været en kortlægningsindsats, men institutionen er ikke kortlagt (dette gælder også afkortlagte institutioner)?
Indsats over for børneinstitutioner, hvor der er lettere forurenet jord10. På hvor mange institutioner i regionen har regionen registreret, at der er konstateret lettere forurenet jord?
11. På hvor mange børneinstitutioner, hvor der har været konstateret lettere forurenet jord, har regionen udført en indsats i form af oprensning, fjernelse eller afskæring af jorden?
12. På hvor mange børneinstitutioner, hvor der er konstateret lettere forurenet jord, planlægger regionen at udføre en indsats i form af oprensning, fjernelse eller afskæring af jorden?
Bilag 2: Spørgeskemaet til kommunerne samt besvarelserneOm kommunens børneinstitutioner 1. Hvor mange børneinstitutioner er der i kommunen?
2. Hvor mange af kommunens børneinstitutioner ligger i områdeklassificerede områder eller er i øvrigt lettere forurenede? (omregnet til % i forhold til kommunens samlede antal institutioner)
Beregning på baggrund af spørgsmål 2. Hvor mange af kommunens børneinstitutioner ligger i områdeklassificerede områder eller er i øvrigt lettere forurenede? (Antal og % i forhold til regionens samlede antal institutioner. Beregningen er alene foretaget ud fra de 89 kommuner, der har besvaret spørgsmålet)
Rådgivningsindsats3. Har kommunen rådgivet alle børneinstitutioner placeret i områdeklassificerede områder eller som i øvrigt er lettere forurenede om omgang med lettere forurenet jord?
De 41, der har svaret nej, er blevet adspurgt om spørgsmål 4 nedenfor. 4. Har kommunen planlagt at foretage rådgivning af børneinstitutioner placeret i områdeklassificerede områder eller som i øvrigt er lettere forurenede om omgang med lettere forurenet jord?
De 4 kommuner, der ikke har foretaget eller planlagt en rådgivningsindsats er telefonisk blevet anmodet om at uddybe dette. I denne sammenhæng angiver kommunerne, at de enten har foretaget selektiv rådgivning eller ikke taget stilling hertil endnu. De 37, der har svaret planlagt rådgivningen, er blevet adspurgt om spørgsmål 5 nedenfor. 5. Hvornår forventes den planlagte rådgivningsindsats igangsat i alle børneinstitutioner i områdeklassificerede områder og på alle børneinstitutioner, der i øvrigt er lettere forurenet?
Særlig indsats på børneinstitutioner6. Har kommunen foretaget undersøgelser (f.eks. historiske undersøgelser og/eller kemiske analyser af jordprøver) på børneinstitutioner mht. afdækning af forekomst af jordforurening?
De 54, der har svaret ja på ovenstående, er blevet spurgt om de to nedenstående spørgsmål. 7. På hvor mange børneinstitutioner har kommunen foretaget undersøgelser med henblik på afdækning af jordforurening?
Beregning på baggrund af spørgsmål 7. På hvor mange børneinstitutioner har kommunen foretaget undersøgelser med henblik på afdækning af jordforurening?
8. Har kommunen foretaget….
9. På hvor mange institutioner har kommunen ved kemiske analyser af jordprøver konstateret: (tallene i tabellen angiver, hvor mange kommuner, der har angivet det specifikke antal som svar)
10. Er der børneinstitutioner i kommunen, hvor der - enten af regionen eller kommunen – er konstateret jordforurening over afskæringskriterierne?
De 32, der har svaret ja, er blevet bedt om at angive et antal, hvilket 30 har gjort. Dette fremgår af tabellen nedenfor.
11. På hvor mange børneinstitutioner, hvor der er konstateret forurening over afskæringskriterierne, har kommunen (tallene i tabellen angiver, hvor mange kommuner, der har angivet det specifikke antal som svar)
Bemærk: Københavns Kommune har på 196 institutioner oprenset eller fjernet forureningen og Frederiksberg Kommune har oprenset eller fjernet forureningen på 8 institutioner, hvilket medvirker til det høje tal omkring dette. 12. I tilfælde af, at kommunen har fået viden om lettere forurenet jord på en børneinstitution (uanset om det er i et områdeklassificeret område eller ikke), har kommunen da udført en særlig indsat i form af oprensning, fjernelse eller afskæring af jorden?
De 24 kommuner, der har angivet, at de har viden om lettere forurenet jord, har angivet følgende antal institutioner:
Undersøgelser af egen drift13. Planlægger kommunen at lave undersøgelser af jordforurening på børneinstitutioner?
De 43, der har svaret ja, er endvidere blevet spurgt om de to nedenstående spørgsmål. 2 kommuner har dog ikke angivet et årstal i spørgsmål 14. 14. Hvornår forventes den planlagte indsats gennemført for alle de relevante børneinstitutioner i kommunen?
15. Hvilke undersøgelser planlægges? (sæt gerne flere krydser)
Fodnoter[1] Regionerne angiver dog, at der stadig er udfordringer i forbindelse med datasystemer efter kommunalreformen. Dette skyldes dels etablering af nye systemer og sammenlægning af eksisterende systemer. Der skal tages højde for denne usikkerhed ved læsning af det indberettede datamateriale. [2] Region Hovedstaden har ikke opgivet tal for Københavns og Frederiksberg Kommuner. [3] Region Syddanmark angiver, at det for samtlige spørgsmål gælder, at det har været meget vanskeligt, at udføre søgningerne i regionens 4 JAR-databaser, da amterne ikke har benyttet de tidligere ROKA-databaser på samme måde. Regionen tager derfor forbehold for tallene, men vurderer, at det er regionens bedste bud på nuværende tidspunkt.
|