Reduktion af UHC og andre organiske stoffer fra gasmotoranlæg

2 Måleresultater

Der er udført i alt 5 tests for at undersøge om omsætningen af UHC samt CO, O2, NO og NO2 reduceres efterhånden som katalysatoren ældes.

2.1 Resultater fra første forsøgsrække, den 22. februar 2007

Røggastemperaturen før katalysator viser at være lavere end forventet. Det viser sig at motoren netop har fået udført top-end serviceeftersyn, hvor alle topstykker er udskiftede. Dette giver en renere forbrænding samt en lavere røggastemperatur.

Det var pga. de høje temperaturer ikke muligt at foretage emissionsmålinger før katalysatoren med de anvendte emissionsmåleapparater.

Forsøget viser følgende reduktioner i røggasemissionen når brænderen kører fuld last i forhold til når brænderen er slukket, begge målinger foretaget efter katalysatoren:

UHC reduceres med      39,7 %
CO reduceres med 3,3 %
NOx      reduceres med 3,3 %

Temperaturstigningen i katalysatoren er 21°C med gasbrænderen på fuld last. Måleresultater – se bilag a.

2.2 Resultater fra anden forsøgsrække, den 7. marts 2007

Røggastemperaturen før katalysatoren er nu tilsyneladende som oprindeligt forventet, idet temperaturen i katalysatoren er 500°C. Gasbrænderen er ustabil under dellast, hvorfor den påtænkte forsøgsrække med varierende brænder temperatur ikke kunne gennemføres.

Forsøget viser følgende reduktioner i røggasemissionen når brænderen er slukket i forhold til når brænderen kører fuld last, målt før henholdsvis efter katalysatoren:

UHC      reduceres med      45,0 %
CO reduceres med 91,3 %

Det var forventet at UHC blev reduceret med 90%, så dette er et skuffende resultat.

Samtidig er temperaturstigningen i katalysatoren kun 16°C når brænderen kører med fuld last, mod forventet 55°C.

Konklusion:

Gasbrænderen skal efterses af leverandøren. Katalysator leverandøren opfordres til at være tilstede ved næste forsøgsrække så det kan afklares hvorfor vi ikke opnår den forventede omsætning af UHC.

Måleresultater – se bilag b.

2.3 Resultater fra tredje forsøgsrække, den 8. maj 2007

Røggastemperaturen fra motoren er atter reduceret som i første måling. Gasbrænderen er blevet indreguleret forinden , hvorfor det har været muligt at gennemføre den påtænkte forsøgsrække med varierende brænder temperatur. Katalysator leverandøren er tilstede under hele målingen.

Forsøget viser følgende reduktioner i røggasemissionen når brænderen er slukket i forhold til når brænderen kører fuld last, målt før henholdsvis efter katalysatoren:

UHC reduceres med      47,5 %
CO reduceres med 92,4 %
NOx      øges med 8,8 %

Temperaturstigningen i katalysatoren er på 29°C med gasbrænderen på fuld last.

Konklusion:

UHC samt CO reduktionen er marginalt større end ved det tidligere forsøg, men lever stadig langt fra op til forventningerne. Katalysatorleverandøren mener at det er de for lave temperaturer der er forklaringen, og hævder at såfremt vi øger røggastemperaturen i katalysatoren til 500°C, vil vi kunne forvente en UHC reduktion på 90%.

Måleresultater – se bilag c.

2.4 Resultater fra fjerde forsøgsrække, den 10. oktober 2007

Der er i denne måling alene foretaget en analyse af røggassen efter katalysatoren, idet målingen er udført som en standard akkrediteret måling. Forsøget viser følgende reduktioner i røggasemissionen når det antages at røggassammensætningen før katalysatoren er som i tredje forsøgsrække:

UHC      reduceres med      42,1 %
CO reduceres med 87,8 %

Konklusion:

UHC samt CO reduktionen er marginalt mindre end ved det tidligere forsøg. UHC niveauet er 19% under grænseværdien; 1214 mg C/Nm³ @ 5% vol. O2 og 30% el-virkningsgrad mod en grænseværdi på 1500.

Måleresultater – se bilag d.

2.5 Resultater fra femte forsøgsrække, den 12. november 2007

Røggastemperaturen ligger fortsat stabilt:

UHC reduceres med 27,2 %
CO reduceres med 87,9 %
NOx      reduceres med      2,1 %

Temperaturstigningen i katalysatoren er 17°C med gasbrænderen på fuld last.

Konklusion:

UHC samt CO reduktionen er noget mindre end ved det tidligere forsøg. UHC niveauet er 10,6% under grænseværdien; 1341 mg C/Nm3 @ 5% vol. O2 og 30% el-virkningsgrad mod en grænseværdi på 1500.

Temperaturstigningen i katalysatoren viser sig i dag et halvt år efter dette måleresultat fortsat at være 17°C, så det må formodes at katalysatoren ligger på et stabilt niveau.

Måleresultater – se bilag e.

2.6 Konklusion på måleresultaterne

Temperaturstigningen i katalysatoren viser sig i dag et halvt år efter dette sidste måleresultat fortsat at være 17°C, så det må formodes at katalysatoren ligger på et stabilt niveau.

Det er lykkedes at omsætte 25-30% af UHC indholdet i røggassen med en driftstemperatur i katalysatoren på ca. 450°C. Det er sandsynligt at en forøgelse af driftstemperaturen til 500-550°C i katalysatoren vil betyde at 90% af UHC indholdet i røggassen vil omsættes til varmeenergi.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.