Reduktion af luftforurening fra gasmotoranlæg

6 Diskussion

Der blev ved 100% driftslast opnået reaktoreffektivitet på ca. 73% vedrørende UHC-rensning. Ved lavere last opnåedes effektiviteter op til 98 %. På fremtidige anlæg ønskes en større rensningsgrad ved 100% last end opnået hos RMV. Visse tekniske uhensigtsmæssigheder på de opstillede reaktorer korrigeres på de efterfølgende anlæg.

De hidtidige erfaringer fra prototype og fuldskala-anlæg samt nye erfaringer fra dette projekt vil gøre, at det planlagte design for reaktorerne i fremtidige projekter vil kunne optimeres.

RECCAT-reaktorerne havde ved tidspunktet for målingerne været i drift i ca. 1½ år. Det betyder, at målingerne giver et sandt billede af katalysatorens effektivitet, da den indledende degenerering af katalysatoren er sket før målingerne. Det betyder, at målingerne kan bruges direkte uden korrektion for degenerering.

Ved dimensionering af nye reaktorer skal disse gøres større end de nuværende. Herved kan opnås blivende rensningsgrader over 90%, som er ønsket. For nye reaktorer kan en blivende effektivitet for UHC-rensning på over 90% opnås med ca. 40% længere reaktorer og samme type katalysatormateriale, bortset fra at pelletstørrelsen skal forøges med ca. 50% for at formindske modtrykket til under 2000 Pa.

På figur 5.10 er vist resultater af reaktorberegninger for et nyt anlæg. Der er her beregningsmæssigt opnået rensningsgrader på over 90% med en reaktorstørrelse som forudsat i ovenstående prisberegninger. Bypass-gastilsætningen var beregningsmæssigt ca. 2%. Emissionen af UHC er beregningsmæssigt under 0,5% mod ca. 4% uden RECCAT-systemet installeret.

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.