Serienummer- og titel Årsrapport for Regnskabsåret 2008Indholdsfortegnelse
Bilag A - Noter til resultatopgørelse og balance Bilag B - Årets resultatopfyldelse Bilag C - Indtægtsdækket virksomhed Bilag D - Gebyrfinansieret virksomhed Bilag E - Tilskudsfinansierede aktiviteter Bilag F - Administrerede tilskudsordninger og lovbundne ordninger Bilag G - Anvendt regnskabspraksis Bilag H - Metode til omkostningsfordeling Bilag K - Opfyldelse af klare mål for brugerrettede opgaver Bilag L - Øvrig reserveret bevilling 1 Beretning
1.1 Præsentation af MiljøstyrelsenMiljøstyrelsen er en del af Miljøministeriet og er national myndighed på dele af miljøområdet. Styrelsen har ansvaret for administrationen af 11 love, ca. 170 bekendtgørelser, 20 cirkulærer, 50 vejledninger og et stort antal EU-retsakter, som bl.a. skal sikre danskerne ren luft, vand og jord. Styrelsen har tilsyns og kontrolfunktioner på bl.a. kemikalieområdet, og arbejder med mange forskelligartede opgaver – fra luft- og jordforurening over støj, miljøpåvirkninger fra landbrug og industri, kemikalier, pesticider, genteknologi og affald til fremme af miljøeffektiv teknologi og produktion. Miljøstyrelsen løser sine opgaver i dialog og aktivt samspil med omverdenen med fokus på erhvervslivet og borgerne. Rammerne for Miljøstyrelsens arbejde beskrives i styrelsens mission og vision. For en uddybende beskrivelse af arbejdet med mål og resultatstyring henvises til resultat- og direktørkontrakten for 2008, som kan findes på: www.mst.dk/Om_miljoestyrelsen/Service+og+dialog/Nøgletal+og+information/ For en uddybende beskrivelse af Miljøstyrelsen henvises der til ”Vi arbejder for miljøet” og ”Service og visionsprojektet”, der kan findes på: http://www.mst.dk/Om_miljoestyrelsen/Opgaver/ Mission
Vision Vi vil øge beskyttelsen af mennesker, miljø og natur – nationalt og internationalt – ved at:
Som følge af beslutningen om oprettelse af fællesstatslige servicecentre for økonomi og IT er Miljøministeriets Center for Koncernforvaltning blevet nedlagt. Dette har medført, at de fællesministerielle opgaver vedrørende ekstern information og koncernindkøb er overflyttet til Miljøstyrelsen. Regnskabsmæssigt har Miljøstyrelsen været bemyndiget til at disponere over løn og driftsbudgettet for pågældende opgaver fra d. 1. oktober 2008 til d. 31. december 2008. Fra 1. januar 2009 er budgetmidlerne overgået til Miljøstyrelsens driftsbudget. Efter interne ressortomlægninger samt oprettelsen af Klima- og Energiministeriet i 2007 blev nogle af Miljøstyrelsens opgaver overflyttet til henholdsvis By- og Landskabsstyrelsen og Klima- og Energiministeriet. I den forbindelse har Klima- og Energiministeriet, Energistyrelsen i 2008 haft bemyndigelse til at gennemføre og afslutte 7 konkrete projekter, som er igangsat i 2007, og By- og Landskabsstyrelsen har haft bemyndigelse til at disponere over driftsudgifter for 6 konkrete projekter samt midler indenfor konti 23.21.01.60 Kemikalier, sundhed og miljø og 23.21.09.30 Indsats på vandområdet under miljøeffektiv teknologi. 1.2 Vurdering af de overordnede faglige resultater1.2.1 Produktområde 1: MinisterieopgaverMiljøstyrelsen forbereder og bistår miljøministeren med at gennemføre politiske beslutninger inden for miljøområdet. Det er Miljøstyrelsens mål at yde miljøministeren, regeringen og Folketinget en effektiv, rettidig og kvalificeret rådgivning, herunder at anvise en ny retning på miljøpolitikken, så den på en gang forbedrer beskyttelsesniveauet nationalt og internationalt og understøtter vækst og konkurrenceevne. Målopfyldelsen på produktområdet har været tilfredsstillende. 9 af 12 resultatkrav er helt opfyldt, svarende til 75 %, og andelen af helt og delvist opfyldte krav er 92 %. Teknisk fremstår 1 resultatkrav som ikke opfyldt, idet et mål relateret til udarbejdelse af forslag til Regeringens handlingsplan mod trafikstøj er flyttet til Transportministeriet, som Miljøstyrelsen henviser til. Produktområdet vægter med 50 % i styrelsens resultatkontrakt for 2008. Ministerieopgaver er det mest omkostningstunge produktområde, idet knap 50 % af Miljøstyrelsens omkostninger kan henføres til ministerieopgaver, og der er brugt ca. 119 ÅV i 2008. Ca. 73 % af disse er relateret til opgaver indeholdt i resultatkontrakten, mens der er brugt 4,3 % af de økonomiske ressourcer. 1.2.2 Produktområde 2: Service til borgere og virksomhederMiljøstyrelsen formidler viden om miljøforhold og indgår i dialog med borgere og virksomheder. Det er styrelsens mål at formidle relevant og handlingsorienteret viden, således at borgere og virksomheder opfører sig miljømæssigt forsvarligt i overensstemmelse med gældende love og målsætninger for at beskytte mennesker, natur og miljø. Dette sker gennem bl.a. publikationer, en omfattende hjemmeside samt et aktivt pressearbejde. Målopfyldelsen har været tilfredsstillende. 7 af 10 resultatkrav er fuldt opfyldt, hvilket svarer til 70 %. Andelen af helt og delvist opfyldte resultatkrav er 100 %. Service til borgere og virksomheder tegner sig for ca. 10 % af styrelsens omkostninger, mens produktområdet vægter med 15 % i resultatkontrakten for 2008. Der er til hele produktområdet brugt 25,5 ÅV i 2008, hvoraf 59 % af ÅV-ressourcerne og 36 % af de økonomiske ressourcer er relateret til opgaver indeholdt i resultatkravene. 1.2.3 Produktområde 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndighederMiljøstyrelsen udarbejder og formidler værktøjer og viden om miljø og regulering til andre myndigheder. Det er Miljøstyrelsens mål at sikre et højt beskyttelsesniveau gennem vidensbaseret administration, der sikrer at miljøpåvirkningen fra det omgivende samfund er i overensstemmelse med gældende målsætninger. Erhvervs- og interesseorganisationer, myndigheder, internationale organisationer og andre relevante parter inddrages i vidt omfang i arbejdet. Dette kan fx ske gennem dialogmøder, konferencer eller høringer og nedsættelse af følgegrupper eller paneler, som kommer med råd og forslag. Målopfyldelsen vurderes samlet set at være tilfredsstillende. Der er opstillet et resultatkrav om indsatsen for grønne indkøb. Kravet er ikke opfyldt, hvilket primært skyldes, at strategien for opfyldelsen af målet er blevet ændret undervejs. Således er der gennemført formidlingsindsatser af miljøvejledningerne, det er blot ikke sket i form af en pjece. Udover målet, som kun tegner sig for et forbrug på 9 % af de samlede ÅV-ressourcer på området, er der udført mange andre opgaver, og vurderingen af målopfyldelsen baserer sig i høj grad herpå. Produktområdet tegner sig for knap 15 % af styrelsens omkostninger, mens det i resultatkontrakt 2008 vægter med 2 %. Der er på produktområdet brugt 36,3 ÅV i 2008. 1.2.4 Produktområde 4: Myndighedsudøvelse – afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskud mv.Miljøstyrelsen har indenfor en række områder afgørelseskompetencer i medfør af lovgivning på miljøområdet. Det er styrelsens mål at sikre et højt beskyttelsesniveau gennem professionel og effektiv administration af lovgivningen på miljøområdet, der sikrer at miljøpåvirkningerne fra det omgivende samfund er i overensstemmelse med gældende målsætninger, samt at yde en effektiv, korrekt og serviceorienteret sagsbehandling i overensstemmelse styrelsens og Miljøministeriets målsætninger herom. Målopfyldelsen har samlet set været tilfredsstillende. 3 ud af 6 resultatkrav er helt opfyldt svarende til 50 %. Andelen af helt og delvist opfyldte mål svarer til 83 %. For det delvist opfyldte mål om effektiv likviditetsstyring har styrelsen i løbet af året været oppe på 100 % målopfyldelse, men på grund af omstruktureringer sidst på året, hvor der ikke blev betalt regninger i en periode, er den samlede reduktion af renteudgifter og morarenter nu kun svarende til delvist opfyldt. Et enkelt mål er ikke opfyldt omhandlende gebyrfinansieret administration, hvor det har vist sig vanskeligt at overholde en snæver 3-dages frist for import/eksport af farligt affald, mens overholdelsen af 30-dages fristen er 98 %. Myndighedsudøvelse tegner sig for ca. 26 % af styrelsens samlede omkostninger, svarende til 64,3 ÅV og 58,9 mio. kr. Ressourceforbruget til resultatkravene svarer til ca. 36 % af de samlede ÅV-ressourcer og 6,8 % af de økonomiske ressourcer på området. Produktområdet vægter i styrelsens resultatkontrakt 2008 til 26 %. 1.3 Vurdering af årets økonomiske resultatMiljøstyrelsen er i 2008 kommet ud med et overskud på 12,3 mio. kr. fordelt på lønsum 6,9 mio. kr. og den øvrige drift 5,7 mio. kr. Lønsumsresultatet vurderes at være tilfredsstillende og i overensstemmelse med planlagt budget for 2008 henset til, at det overførte ekstraordinære engangsoverskud på lønsummen relaterer sig til ændret regnskabspraksis fra 2007 til 2008 for hensættelser af løn og feriepengeforpligtelser, ekstraordinær stor personaleomsætning i løbet af 2008, hvilket giver en midlertidig strukturel ændring i styrelsens skyldige medarbejdersaldi samt en aftale om engangskonvertering af lønsum, som er indgået ultimo 2008, hvorfor det tilhørende personaleforbrug først kan gennemføres i 2009. Det overførte engangsoverskud er budgetteret i 2009 i overensstemmelser hermed. Det økonomiske resultat vedrørende den øvrige drift vurderes ligeledes tilfredsstillende. Halvdelen af årets overskud henfører sig til indtægter fra Amager Forbrændingen, hvis anvendelse og udmøntning aftales med Finansministeriet. Det øvrige mindreforbrug, der stort set svarer til overført overskud i 2007, henfører sig til faglige opgaver, der enten blev mindre end skønnet, eller udskudt til 2009. Hertil skal det dog bemærkes, at resultatet er undervurderet i det 1,1 mio. kr. optaget som kortfristet gæld ikke nåede at blive korrigeret i forbindelse med årsafslutningen. Det overførte overskud på styrelsens øvrige drift budgetteres i 2009 i overensstemmelse med budgetvejledningens bestemmelser. I 2008 har etableringen af Økonomistyrelsens Økonomi Service Center (ØSC) været en udfordring for Miljøstyrelsens regnskabsafslutning og dermed haft indvirkning på årets resultat. Den nye struktur medførte, at betalingsforretninger blev forsinket, og vanskeliggjorde opfølgningen årets bevilling. Derudover har det bevirket, at der i Miljøstyrelsens regnskab er manglende afstemninger og opløsning af gamle saldi, der er udskudt til 2009. Udskydelsen indgår som en del af overdragelseserklæringen for Miljøstyrelsens regnskab i forbindelse med, at regnskabsbehandlingen er overgået fra Miljøministeriets Center for Koncernforvaltning (CFK) til ØSC. Det er aftalt, at de nævnte mangler skal være opløst senest den 1. maj 2009. Rigsrevisionen er orienteret om udskydelserne og overdragelseserklæringen. Figur 1: Miljøstyrelsens indtægter og omkostninger Miljøstyrelsens bevillingsudvikling fra 2007 til 2009 skal overvejende forklares ved tekniske ændringer. Styrelsens indtægtsførte bevilling for 2008 skal ses i sammenhæng med den reserverede bevilling for 2008. Derfor er der på FL 09 budgetteret med øgede udgifter til disse opgaver. I 2009 er der også en bevillingsforøgelse, som følge af overgangen til ØSC og den deraf følgende nedlæggelse af CFK. Nedlæggelsen har bevirket, at Miljøstyrelsen har fået overdraget den fælles ministerielle opgave vedrørende Koncernindkøb og Miljøministeriets Informationscenter. Den relativt lave realiserede nettobevilling i 2007 skyldes Miljøstyrelsens midlertidige opgave med at opkræve Statsligt grundvandsgebyr, jf. Årsrapport 2007. Bruttobevillingen i 2007 var af samme årsag teknisk højere i 2007 end i 2008. Figur 2: Sammensætning af Miljøstyrelsens balance Ændringen i balanceposter fra 2007 til 2008 illustrerer aktivitetsniveauet som følge af den højere brutto bevilling i 2007 i forhold til 2008. Miljøstyrelsen forventer at de kortfristede gældsforpligtelser i 2009 vil holde sig på samme niveau som i 2008. Det forventes yderligt, at overført overskud forbruges og at der investeres i flere anlægsaktiver i 2009. Figur 3: Sammensætning af Miljøstyrelsens egenkapital Miljøstyrelsen overførte overskud fra 2007 og 2008 forventes forbrugt i 2009. Af denne grund er der kun budgetteret med statsforskrivningen i figur 3. Figur 4: Miljøstyrelsens låneramme og SKB-gæld Miljøstyrelsens investeringsaktiviteter afvikles ikke så hurtigt som budgetteret, hvorfor lånerammeudnyttelsen er relativt lavt i 2008 og 2009, hvor styrelsen har modtaget en låneramme udvidelse på TB08 hhv. FL09. Den lave kassekredit i 2008 forklares ved, at FF5 Uforrentet konto først blev reguleret i 2009, hvor styrelsen allerede havde udført aktiviteter vedrørende reserveret bevilling og kortfristede gældsforpligtelser i 2008. Af denne grund forventes kassekreditten i 2009, at have et niveau svarende til gældsforpligtelserne ved årets udgang. 1.4 Vurdering og forventninger til det følgende årMiljøstyrelsen afsluttede i 2008 en budget analyse, der bidrog til at identificere ubalancer og præcisere den fremtidige ressource allokering til styrelsens opgaver. Ressourceallokeringen forventes først fuld implementeret i 2009. Styrelsen har i 2008 haft fokus på at gennemføre de aktiviteter, som er en del af regeringens særlige indsats under miljømilliard I, og vil i det kommende år afsætte betydelige kræfter på at afslutte kemikaliehandlingsplanen, partikelindsatsen og aftalen om fremme af miljøeffektiv teknologi. Aktiviteterne vedrørende miljøeffektiv teknologi forventes dog ikke afsluttet før 2013, hvor certificeringssystemet for miljøeffektive landbrugsteknologier forventes at være i fuld drift. Der vil i 2009 blive arbejdet med strategi for ”Grøn vækst” og en ny pesticidplan samt en afløsning af kemikaliehandlingsplanen. Det forventes desuden, at der i første halvår 2009 igangsættes en særlig indsats for miljøgodkendelser af husdyrbrug. Arbejdet forventes afsluttet med udgangen af 2010. Miljøstyrelsen forventer i 2009 at bruge årets bevilling og lønsumsramme fuldt ud til at gennemføre de opstillede produktions mål. 1.5 Oversigt over hovedkonti årsrapporten aflægges forTabel 1. Miljøstyrelsens administrerede udgifter og indtægter (mio. kr.)
2 Målrapportering2.1 Opgaver og ressourcerTabel 2. Sammenfatning af økonomi for Miljøstyrelsens produktområder (mio. kr.)
Note: fordeling baseret på tidsregistreringer for 2008 2.1.1 Produktområde 1: MinisterieopgaverDer er til produktområdet samlet brugt 109 mio. kr. og 119 ÅV i 2008, knap halvdelen af årets ressourcer. Området er ressourcemæssigt og opgavemæssigt langt det største af de 4 produktområder i Miljøstyrelsen. Opgaverne på området består hovedsagligt af betjening af minister, Folketing og departement, udarbejdelse af love og bekendtgørelser samt anvise en ny retning for miljøpolitikken, så den forbedrer beskyttelsesniveauet og understøtter vækst og konkurrenceevne. Miljøstyrelsen har i 2008 bl.a. arbejdet på lovforslag om skærpelse af havmiljøloven, ændring af kemikalieloven og miljøbeskyttelsesloven, miljøskadeloven, grønne regnskaber og organisering af affaldssektoren. Herudover er der foretaget revision og ændringer af flere bekendtgørelser, udgivet arbejdsrapporter og behandlet ca. 950 ministersager. Miljøstyrelsen har deltaget i internationalt arbejde, fx Cartagenaprotokollens partsmøde, IPPC-forhandlingerne, og har bidraget til Miljørådets rådskonklusioner. Der er nationalt ydet bidrag til arbejdet med det nationale reformprogram, regeringens erhvervsklimastrategi og kommende innovationsstrategi, en støjpakke, regeringens trafikudspil om bæredygtig transport, indspil til skattekommissionen, luftstrategi, grøn vækst og terrorhandlingsplanen. Der er udarbejdet risikovurdering af nikkel og nikkelforbindelser, opfølgning på EU’s risikovurderinger og gruppeklassificering af en lang række nikkelstoffer. REACH er blevet implementeret i forhold til kontrol og samarbejde med andre myndigheder, og Center for Hormonforstyrrende stoffer er blevet oprettet. Der er arbejdet for at reducere udledningen af kemikalier i forbindelse med olieproduktionen. Herudover er der bl.a. deltaget i løbende opfølgning på EU’s handlingsplan for miljøteknologi, samt handlingsplan for bæredygtigt forbrug og produktion, og der er afholdt en workshop om verifikation af miljøteknologi for at give input til EU’s arbejde på området. Der er på eksportområdet fokuseret på at promovere danske miljøløsninger. På området har det vist sig nødvendigt at omprioritere mellem nogle opgaver. Blandt andet er revision af bekendtgørelsen om støjregulering af forsvarets øvelsesområder udskudt. Visse aktiviteter omkring aftalen om det offentliges brug af pesticider er udskudt til 2009, og en afgørelse fra Miljøklagenævnet om medicin- og hjælpestoffer har krævet betydelige ressourcer fra det generelle vejlednings- og udviklingsarbejde og fra forberedelsen af ny regulering på området. Arbejdet med restproduktbekendtgørelsen er forsinket, men udkast til nye regler om genanvendelse af lettere forurenet jord forventes primo 2009, ligesom enkelte initiativer i Regeringens affaldsstrategi 2005-2008, bl.a. vedrørende bygge- og anlægsaffald, er forsinket. 2.1.2 Produktområde 2: Service til borgere og virksomhederDer er på produktområdet brugt 23,4 mio. kr. og 25,5 ÅV, hvilket svarer til godt 10 % af årets ressourcer. De vigtigste opgaver på området omhandler formidling af handlingsorienteret og relevant viden om miljøforhold, og dialog med borgere og virksomheder. Miljøstyrelsen har i 2008 gennemført en række initiativer for at sikre bedre rådgivning, bl.a. ved at tilknytte en særlig virksomhedsrådgiver med fokus på finansieringsmuligheder indenfor EU til sekretariatet for miljøeffektiv teknologi. Der er igangsat et projekt om støjeksponering i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, og der er arbejdet for at skærpe indsatsen for ren luft i byerne, bl.a. er de nye miljøzoner trådt i kraft. Desuden er initiativet ”Hold Danmark Rent”, et forpligtigende partnerskab mellem virksomheder og interesseorganisationer, blevet lanceret i juni. 2.1.3 Produktområde 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndighederDer er til produktområde 3 i 2008 brugt 33,3 mio. kr. og 36,3 ÅV svarende til ca. 15 % af styrelsens ressourcer. Opgaverne på området omhandler bl.a. udarbejdelse og formidling af værktøjer og viden om miljø og regulering til andre myndigheder. Dette skal medvirke til at opnå styrelsens mål om at sikre et højt beskyttelsesniveau gennem videnbaseret administration, der sikrer, at miljøpåvirkninger fra det omgivende samfund er i overensstemmelse med gældende målsætninger. Disse opgaver er i 2008 bl.a. løst ved at etablere samarbejdsrelationer på området for miljøteknologi til Regionale Væksthus, Eurocenter, Dansk Eksportråd m.fl. Der er gennemført en række initiativer til gennemførelse af handlingsplanen for styrkelse af grønne indkøb, og fastsat en række kvalitetskriterier for kemiske stoffer til brug for kommuner og miljøcentre. Der er udviklet et elektronisk system, så kommunernes tilsynsindberetninger for 2007 og frem kan offentliggøres på hjemmesiden, og udarbejdet vejledningsværktøjer til brug for kommunernes miljøgodkendelser af husdyrbrug. Desuden har styrelsen besvaret henvendelser fra kommuner, om bl.a. fortolkning af bekendtgørelser, samt afholdt møder med kommuner og miljøcentre bl.a. i forbindelse med risikogennemgangen af eksisterende risikovirksomheder. 2.1.4 Produktområde 4: Myndighedsudøvelse – afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskudTil dette produktområde er der i 2008 brugt 58,9 mio. kr. og 64,3 ÅV, hvilket svarer til ca. 26 % af styrelsens ressourcer for året. Det er styrelsens mål at sikre et højt beskyttelsesniveau gennem professionel og effektiv administration af lovgivningen på miljøområdet, der sikrer at miljøpåvirkningerne fra det omgivende samfund er i overensstemmelse med gældende målsætninger samt at yde en effektiv, korrekt og serviceorienteret sagsbehandling. Der er i 2008 udført generelle driftsopgaver på området som fx miljømærkearbejde, tilsyn med laboratorier, kontrol med kemiske stoffer i forbrugerprodukter og godkendelser af pesticider og biocider. Efter ikrafttrædelsen af de nye miljøzoner har der været en del ansøgninger om miljøzonedispensationer og et stort antal ansøgninger om tilskud til montering af partikelfiltre. Der er desuden igangsat en skrotningsordning for brændekedler. Havmiljøloven er blevet strammet, hvilket har medført igangsættelse af skærpet tilsyn. Miljøstyrelsen har undersøgt nanoprodukter for at sikre, at nanomaterialer ikke kommer til at udgøre en risiko for miljø og sundhed. Der er arbejdet for øget viden om kemiske stoffer i forbrugerprodukter og hormonforstyrrende stoffer, og i samarbejde med WEEE-system er der skrevet ud til virksomheder, som kunne være omfattet af producentansvaret for elskrot. Der er arbejdet med de store forureningssager som Stålvalseværket, Cheminova, Grindsted, Kærgård Plantage og Collstrupgrunden, og der er bl.a. indgået en aftale med kommunen og kurator om håndtering af de efterladte affaldsdepoter ved Det Danske Stålvalseværk A/S. 2.2 Redegørelse for reservationAf Miljøstyrelsens reserverede bevilling fra 2007 videreføres 7,8 mio. kr. på reservation 2008. Heraf udgøres hovedparten af ressourcer til nyt certificeringssystem for miljøeffektive landbrugsteknologier, der først forventes igangsat i 2009. Hele reservationen, på nær midler afsat til oprydning på Kærgård Plantage samt midler vedrørende miljøeffektiv teknologi, forventes brugt i 2009. Tabel 3. Reservation, hovedkonto § 23.21.01
Note: Øvrig reserveret bevilling til opgaver under 1. mio. kr. er specificeret i bilag L. Som led i Regeringens kvalitetsreform påbegyndte styrelsen et nyt Serviceprojekt, der forventes afsluttet i 2009. Der er reserveret 1,1 mio. kr. hertil på årets reservation. Miljøstyrelsens ”plan for styrket grønne indkøb” blev ikke afsluttet i 2008, hvorfor der videreføres 1,3 mio. kr. til 2009, hvor indsatsen forventes afsluttet sammen med årets bevilling. Pengene vil bl.a. blive brugt til: Grønne indkøb på sygehuse; Samarbejdsaftale med Miljømærke Danmark; og om grønne indkøb for private virksomheder. Der er givet tilsagn til de aktiviteter, som Miljøministeren har igangsat med Hold Danmark Rent kampagnen i 2008. Disse forventes afsluttet ultimo 2009. 3,0 mio. kr. er reserveret til formålet. På underkonto 60, kemikalier, sundhed og miljø blev en række projekter ikke endeligt afsluttet i 2008, hvorfor der reserveres 2,0 mio. kr. Det drejer sig bl.a. om indsatsen vedrørende hormonforstyrrende stoffer samt projekt vedrørende eksponering af kemikalier fra forbrugerprodukter af børn på 2 år. Pengene vil blive brugt i 2009. På underkonto 65, Kemikaliehandlingsplanen reserveres 1,29 mio. kr. Midlerne henfører sig til en række igangsatte projekter, der alle forventes afsluttet i 2009, herunder bl.a. fælles nordiske og EU tilsynskampagner, projekt om vurdering af effekt af omlægning af ftalatafgift samt kortlægningsprojekt vedrørende ftalater i legetøj. Miljøstyrelsen igangsatte i 2008 en handlingsplan for oprydning af godkendelser på pesticid området. Der er indgået kontrakter med en række leverandører om at implementere planen i 2009, hvortil 4,7 mio. kr. er reserveret. Grundet forsinkelser i udbudsrunden fik styrelsen først indgået kontrakt vedrørende underkonto 66 Center for Hormonforstyrrende stoffer i slutningen af året. Det forventes, at reservationen på 1,4 mio. kr. vil blive brugt i 2009 sammen med årets bevilling 2009. På TB08 fik Miljøstyrelsen overført midler til gennemførsel af ny lufthandlingsplan. Strategien, der er blevet udarbejdet hertil, bliver dog først igangsat i 2009, hvorfor der reserveres 5,1 mio. kr. til formålet. Forsinkelser i oprydningen på Kærgård Plantage, underkonto 30 har medført, at styrelsen har måttet reservere 8,4 mio. kr. hertil ved årets udgang. Pengene vil blive brugt til jordflytning, samt jordrensning. Oprydningen i de to gruber forventes at tage otte år, og vil blive implementeret i takt med, at der identificeres relevant metode til jordrensning. De reserverede midler forventes afholdt med 3 mio. kr. i 2009, 3 mio. kr. i 2010 og 2 mio. kr. i 2011. Som led i Regeringens handleplan for fremme af miljøeffektiv teknologi er der blevet igangsat en række initiativer på landbrugsområder, der forløber planmæssigt. På underkonto 80 vil der dog først i foråret 2009 blive igangsat EU udbudsrunde vedrørende nyt certificeringssystem, som skal implementeres til brug for miljøeffektive landbrugsteknologier. Der er reserveret 12,4 mio. kr. til formålet. Styrelsen forventer at indgå en flerårig kontrakt, der først forventes afsluttet i 2013. 2.3 Mål og resultater2.3.1 Overordnede resultater (skematisk oversigt)Miljøstyrelsens resultatkontrakt for 2008 omfatter 4 produktområder, hvor der i alt er fastsat 29 resultatkrav. Af disse krav er 19 opfyldt, mens 7 krav er delvist opfyldt og 3 er ikke opfyldt. Af det samlede antal resultatkrav er 66 % opfyldt, mens 90 % er enten opfyldt eller delvist opfyldt. Resultatkravene er specificeret i bilag B. 2.3.1.1 Produktområde 1: Ministerieopgaver For produktområdet ministerieopgaver er 9 resultatkrav opfyldt, mens 2 er delvist opfyldt og 1 er ikke opfyldt. For produktgrupperne løbende ministerbetjening og lovforberedende arbejde er alle mål opfyldt, og der er samlet brugt ca. 68 ÅV. For produktgruppen policyudvikling er 5 af 8 krav opfyldt, 2 er delvist opfyldt og 1 ikke er opfyldt. Eksterne omstændigheder er skyld i, at 2 krav er delvist opfyldt og 1 ikke opfyldt. Der er til opfyldelsen af de 8 krav brugt ca. 20,4 ÅV og ca. 4,7 mio. kr. For kravet om, at ”Miljøstyrelsen bidrager til, at miljøøkonomi indgår som en del af beslutningsprocessen i MIM”, er en revideret vejledning næsten klar. Den endelige version afventer dog en vejledning fra Finansministeriet, som først ventes publiceret i 2009. At kravet ”Miljøstyrelsen udarbejder et forslag til Regeringens handlingsplan mod trafikstøj i samarbejde med øvrige relevante ministerier og styrelser” opgøres til ikke opfyldt, skyldes at opgaven med handlingsplanen er overgået til Transportministeriet. Miljøstyrelsen har igangsat arbejdet, og har gennemført de opgaver, som det fortsat var muligt at gennemføre i 2008, men en stor del af målepunkterne for kravet ligger ikke længere i styrelsen, hvilket gør, at målopfyldelsen bliver negativ. 2.3.1.2 Produktområde 2: Service til borgere og virksomheder For produktområdet service til borgere og virksomheder er 7 resultatkrav opfyldt, mens 3 er delvist opfyldt. Der er til opfyldelsen af de 7 mål brugt ca. 15 ÅV og 8,4 mio. kr. Alle krav til Miljøstyrelsens hjemmeside og telefonbetjening er opfyldt. Til gengæld er kravet til de karakterer, der er givet i service- og visionsregnskabet 2008, kun delvist opfyldt. Generelt er de karakterer, som ikke har opfyldt kriterierne i resultatkontrakten, været tæt på opfyldt. Under produktområdet indgår der 2 resultatkrav omhandlende kemikalie-handlingsplanen og klassificering af farlige stoffer, som kun er delvist opfyldt. Der er til kemikaliehandlingsplanen samlet brugt 12 ÅV og ca. 8,4 mio. kr. Kravet indgår som et punkt under de uddybende analyser. For kravet om at hjælpe virksomheder med at klassificere farlige stoffer og produkter er arbejdet blevet igangsat, men det er endnu ikke afsluttet. Det er blevet besluttet at udvide selvklassificeringslisten, for at gøre den mere komplet med hensyn til producenter og importører. På grund af tekniske problemer hos en underleverandør er arbejdet med udvidelsen af listen blevet forsinket. Den samlede liste forventes klar til høring og udgivelse i foråret 2009. Der er til opfyldelsen af målet brugt 0,2 ÅV. 2.3.1.3 Produktgruppe 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndigheder Der er under denne produktgruppe i resultatkontrakten for 2008 kun opstillet et enkelt mål, og herunder 1 resultatkrav, hvortil der er brugt ca. 1,4 ÅV. Kravet omhandler Miljøstyrelsens bidrag til indsatsen for grønne indkøb, og er ikke opfyldt. Oprindeligt var formidlingen af miljøvejledningerne til kommunerne planlagt gennemført i efteråret 2008, men på grund af omprioriteringer til fordel for Kommissionens meddelelse om grønne indkøb er arbejdet blevet forsinket. Det er ikke tilfredsstillende, at målet ikke er opfyldt, men der er foretaget mange andre tiltag for at sikre udbredelse af kendskabet til miljøvejledningerne. Der er til færdiggørelse af indsatsen i 2009 overført en reserveret bevilling på 1,3 mio. kr., jf. afsnit 2.2. 2.3.1.4 Produktområde 4: Myndighedsudøvelse – afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskud mv. Der er i produktgruppen opstillet i alt 6 krav, hvoraf 3 er opfyldt, 2 er delvist opfyldt og 1 er ikke opfyldt. Det ikke opfyldte krav om gebyrfinansieret administration indgår som et punkt under afsnittet om uddybende analyser og vurderinger. Der er til opfyldelsen af de 6 krav brugt ca. 23 ÅV, og ca. 4 mio. kr. Målet om sagsbehandlingstider for godkendelse af bekæmpelsesmidler er opfyldt. Miljøstyrelsen har tidligere haft problemer med ophobning af sager for godkendelser af pesticider og biocider. Dette arbejde er nu på rette spor efter iværksættelse af en plan for afvikling. Miljøstyrelsen har behandlet alle danske anmeldelser om nye stoffer efter den gamle ordning, og der er gennemført et rammeudbud for rådgivningsydelser til godkendelser og stofvurderinger. Også kravene om effektivt tilsyn og kontrol på kemikalieområdet og generelle sagsbehandlingstider er opfyldte. Kravene om effektivisering af likviditetsstyringen og effektivisering af løbende arbejdsgange er delvist opfyldte. Kravet om likviditetsstyring har medført en reduktion af morarenter på 27 % og renteudgifter på 43 % i forhold til 2007, så selvom kravet kun er delvist opfyldt, har det medført en væsentlig reduktion af styrelsens renteudgifter. Overgangen til ØSC medførte, at det ikke var muligt at betale regninger i en periode på mindst 14 dage, hvorefter betalingen var uregelmæssig. 2.3.2 Uddybende analyser og vurderinger2.3.2.1 Kemikaliehandlingsplanen Regeringens handlingsplan for en styrket kemikalieindsats 2006-2009 ”Styr på kemikalier”, har til formål at sikre mere kontrol med om reglerne overholdes, større fokus på produkter til forbrugere og bedre kommunikation med virksomhederne. Herudover er målet med handlingsplanen at skabe bedre kommunikation til virksomheder og forbrugere om kemiske stoffer samt iværksætte en styrket indsats i EU. Handlingsplanens formål er således at styrke beskyttelsen af mennesker og miljø, samt at forberede virksomheder og producenter til de nye opgaver, som pålægges via REACH. Handlingsplanens formål bidrager til opfyldelsen af elementerne i Miljøstyrelsens mission om udvikling af regler og indsatser internationalt, arbejde i dialog med borgere og virksomheder og samle og formidle viden om miljøet. Størstedelen af initiativerne i handlingsplanen har et flerårigt sigte og en række af aktiviteterne, bl.a. bedre kontrol, tilsyn og håndhævelse, kører i hele planperioden 2006-2009. I løbet af 2006 blev alle planens initiativer iværksat. Arbejdet har kørt henover 2007 og 2008 og fortsætter i 2009, og de aktiviteter, der endnu ikke er afsluttet, kører planmæssigt. Mange af planens initiativer kører hele planperioden, så resultaterne fremkommer i form af et generelt øget indsatsniveau på de prioriterede områder. I forbindelse med kemikaliehandlingsplanen er der afsat 12 årsværk pr. år i perioden 2006-2009. De budgetterede årsværk stemmer med det faktiske forbrug i 2008. Herudover er der afsat 4 mio. kr. årligt til projekter, møder, informations-aktiviteter mv. og 3,6 mio. kr. årligt til Informationscenter for Miljø- og Sundhed. I 2008 var der ca. 4,8 mio. kr. til rådighed til projekter m.m., idet der var overført ca. 800.000 kr. fra 2007. Kemikaliehandlingsplanens initiativer er i 2008 udført som planlagt og endnu ikke afsluttede initiativer, som er iværksat i 2008, kører planmæssigt og forventes færdiggjort i 2009. En lang række aktiviteter er rettet mod dialog med borgere og virksomheder. Herudover er information til forbrugerne og videnopbygning centrale områder i kemikaliehandlingsplanen, og særligt de forbrugerrettede informationskampagner har vist stor gennemslagskraft. Endeligt bidrager handlingsplanen med muligheder for en styrket dansk indsats i EU. 2.3.2.2 Gebyrfinansieret administration (import/eksport af affald) I forbindelse med den gebyrfinansierede administration af anmeldelser af grænseoverskridende transport af affald skulle der i 2008 ske en effektiv administration af reglerne herom. Med uændret ressourceanvendelse skulle alle sager om import/eksport af affald have nettosagsbehandlingstid, der overholdt Transportforordningens regler. Dette mål bidrager til Miljøstyrelsens mission om administration og udvikling af regler og indsatser nationalt og internationalt. Af EU’s forordning om grænseoverskridende transport af affald fremgår det, at myndighederne har 3 dage fra modtagelse af en anmeldelse, til de skal svare anmelderen, om anmeldelsen er korrekt udfyldt. Desuden har både import og eksport landets myndigheder tilsammen 30 dage fra, at en anmeldelse er korrekt og endeligt udfyldt til at gøre indsigelse i forhold til anmeldelsen. 30-dages fristen blev overholdt 98 % af sagerne, mens 3-dages fristen, som har vist sig særdeles vanskelig at overholde, kun blev overholdt i 10 % af sagerne. Den samlede sagsbehandlingstid var overholdt i mindre end 65 % af sagerne, hvilket medførte en samlet målopfyldelse på ”ikke opfyldt”. Blandt andet på baggrund heraf iværksættes der i 2009 en procesanalyse af sagsbehandlingen. Procesanalysen forventes at være afsluttet ved udgangen af 2009. Der blev i 2008 anvendt ca. 4,1 ÅV på behandling af anmeldelser af grænseoverskridende transporter af affald. Der blev desuden anvendt 1,1 ÅV på fortolkning, afgørelser, information og service indenfor området. Dette skal ses i forhold til et budget til behandling af anmeldelser på 4 ÅV og 1,9 ÅV for de andre opgaver. Gebyrbetalingerne var budgetteret til 1,2 mio. kr., og der blev indbetalt 1,22 mio. kr. Der blev brugt ca. 10.000 kr. til udstyr i forbindelse med kontrol af grænseoverskridende transport af affald og 107.000 kr. på et it-projekt. Resultatet vurderes ikke at være tilfredsstillende. 2.3.2.3 Handlingsplan for miljøeffektiv teknologi Regeringens handlingsplan for miljøeffektiv teknologi skal være med til at sikre, at Danmark fortsat er i front på området, bl.a. gennem klare mål, målrettede investeringer og ny regulering. Tilsammen skal det gøre det attraktivt for danske virksomheder at gå foran til gavn for miljøet og dansk erhversliv. Handlingsplanen indeholder i alt 9 initiativer, hvor Miljøstyrelsen arbejder med områderne partnerskaber for innovation, målrettet og styrket eksportfremme, rådgivning, information og videnopbygning, målrettet fremme af miljøeffektiv teknologi i EU, miljøeffektive landbrugsteknologier, et rent og uspoleret vandmiljø og et sundt miljø. Initiativerne forskning og klima og energiteknologi udføres af henholdsvis Forskningsministeriet og Klima- og Energiministeriet, som der henvises til. Initiativet miljøeffektiv landbrugsteknologier udføres i tæt dialog med Direktoratet for FødevareErhverv. Gennemgående er indsatsen godt i gang indenfor alle initiativer, og Miljøstyrelsen har en løbende dialog med ministerierne og direktoratet om fremdriften i initiativerne. Direktoratet for FødevareErhverv (DFFE) udfører opgaverne vedrørende tilskudsordningen og EU forskningsprojektet under Miljøeffektive landbrugsteknologier, hvorfor Miljøstyrelsen i 2008 har overført 11 mio. kr. til DFFE, som der henvises til. Udviklingen af test-protokoller til test og certificering af miljøeffektive landbrugsteknologier er gennemført i 2008 og kriterieudvalgenes arbejde danner baggrunden for, at certificeringsordningen udbydes i starten af 2009. Arbejdet har været udført til 1,6 mio. kr. og videreførelser på 12,4 mio.kr. fra 2007 og 2008 går til udbuddet af certificeringsordningen. Tilskudsordning for miljøeffektiv teknologi er en del af udmøntning af handlingsplan for miljøeffektiv teknologi, og understøtter primært initiativerne partnerskaber, eksportfremme, fremme af miljøeffektiv teknologi i EU, rådgivning m.m., samt de faglige indsatser under et rent og uspoleret vandmiljø og et sundt miljø. Der er i 2008 i alt igangsat 33 tilskudsprojekter indenfor luft, kemikalier, støj og/eller vand til en samlet bevilling på 24,5 mio. kr. Projektansøgningerne er indkaldt via 4 annoncerunder i henholdsvis april, juni, september og november 2008. Hertil kommer kontrakter, som grundlag for en række af de andre initiativer til i alt ca. 7 mio. kr. Det drejer sig bl.a. om projekter om reduktion af luftforureningen og støj, analyse af miljøteknologiske styrkepositioner på kemikalieområdet, informationsaktiviteter, eksportfremme samt projekter og aktiviteter knyttet til vandpartnerskabet og partnerskab indenfor landbrugsområdet. Mindreforbruget fra 2007 er indgået i midlerne for 2008. Der er i Miljøstyrelsen afsat 8 ÅV pr. år i perioden 2007-2009. Årsværksforbruget i 2008 har været på 8 ÅV. Indsatsen i 2009 vil i høj grad være en videreførelse af indsatsen i 2008 med fokus på igangsættelse af perspektivrige teknologiprojekter og en styrket indsats indenfor eksportfremme bl.a. med fokus på Kina. Der videreføres 13,7 mio.kr. fra 2008 til 2009, heraf vedrører 4,7 mio. kr. kontrakter, der er indgået, men som endnu ikke er udbetalt. Resultatet er tilfredsstillende. 3 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksisAnvendt regnskabspraksis i Miljøstyrelsen følger lov nr. 131 af 28. marts 1984 om statens regnskabsvæsen, bekendtgørelse nr. 1693 om statens regnskabsvæsen af 19. december 2006 og Finansministeriet økonomisk administrative vejledning. For en nærmere uddybning af anvendt regnskabspraksis henvises til bilag G. 3.2 ResultatopgørelseTabel 4. Resultatopgørelse (omkostningsbaseret, mio. kr.)
Tabel 5. Resultatdisponering
Miljøstyrelsen har disponeret årets resultat til overført overskud, hvor det forventes anvendt til i henhold til budgetvejledningens bestemmelser, jf. afsnit 1.3 vurdering af årets økonomiske resultat og bilag G. 3.3 BalanceTabel 6. Balancen
3.4 EgenkapitalforklaringMiljøstyrelsen overgik i 2007 til den nye likviditetsordning. Ved oprettelsen af åbningsbalancen var der en difference på 49 tusinde kr. mellem Statens Budgetsystem (SB) og det lokale regnskabssystem Navision. Differencen er i 2007 regnskabet konteret som bortfald i SB. På baggrund af den kongelige resolution af den 23. november 2007 om oprettelsen af Klima- og Energiministeriet, har Miljøstyrelsen i 2008 overført Klima- og Energiministeriets andel af overført overskud for 2007 på 187.500 kr. til Energistyrelsen. Tabel 7. Egenkapitalforklaring (mio. kr.)
3.5 Låneramme (likviditetsstyring)Trækket på lånerammen er ved udgangen af 2008 på 52,6 %, men burde have været 64,9 %, jf. bilag I - Nøgletal. Differencen på 1,1 mio. kr. skyldes investeringer, hvor faktura først er konteret efter den 31. december 2008, samt aktiveringen af anlægsløn, der først kan opgøres, når alle investeringer for regnskabsåret er kendte. De bankkonti (FF4 Langfristet gæld og FF6 Bygge og IT-kredit), der finansierer anlægsinvesteringer, lukker den 31. december. Derfor var ikke muligt at optage den gæld, der skal finansiere anlægsposterne. Differencen til bankkonti fordeler sig med færdiggjorte udviklingsprojekter for 0,2 mio. kr. på FF4 og udviklingsprojekter under opførelse for 0,9 mio. kr. på FF6. FF5 Uforrentet konto kan først opgøres efter regnskabet er lukket, da den skal korrigeres på baggrund af de endelige balancebeløb. Alle bankkonti er korrigeret efter regnskabsafslutningen den 4. marts 2009. 3.6 LønsumsloftMiljøstyrelsen har i 2008 et underforbrug på 6,9 mio. kr. i forhold til lønsumsloftet. Underforbruget er forklaret afsnit 1.3 og bilag G. Tabel 8. Miljøstyrelsens lønsumsloft og regnskab (mio. kr.)
3.7 BevillingsregnskabMiljøstyrelsens overskud på 12,3 mio. kr. udgøres af en lønsumsandel på ekstraordinært 6,9 mio. kr. og øvrige drift på 5,7 mio. kr. Forbruget og reservationen for 2008 har været præget af den sene vedtagelse af finansloven og en generel periodisering af aktiviteterne vedrørende Kærgård Plantage og Miljøeffektiv teknologi. De lavere realiserede indtægter skyldes færre overførelses indtægter fra EU i forhold til tidligere år. Tabel 9. Bevillingsregnskab for § 23.21.01 (mio. kr.)
Note: Regnskabstallene er baseret på data fra Navision. 4 PåtegningÅrsrapporten omfatter Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven § 23, som Miljøstyrelsen (CVR 25798376) er ansvarlig for: 21.01. Miljøstyrelsen, 22.06. Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordning, 22.08. Teknologipulje, 23.04. Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler, 23.05. Indsamlingsordning vedr. nikkel-cadmium-batterier, 23.11. Miljømærkeordninger m.v., 24.31. Aktiviteter vedrørende bekæmpelsesmidler, 26.11. Miljøstøtte til Østeuropa og CO2-kreditter, 26.13. Miljøstøtte til Arktis m.v., 27.04 Den grønne fond, 27.05 Tilskudsordning for reduktion af partikeludslip fra tunge køretøjer, 27.06. Virksomhedsordningen, 27.08 Tilskudsordning vedr. partikeludslip fra brændefyring i private hjem, 27.09 Tilskudsordning til fremme af miljøeffektiv teknologi, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2008. Påtegning Det tilkendegives hermed:
Bilag A - Noter til resultatopgørelse og balanceNote 1. Reserveret bevilling Regnskabstallene for forbrug af reserveret bevilling og ny reservation i 2008 er ikke retvisende. Ved opgørelsen af forbruget af reservation fra 2007 blev FL § 23.21.01.80 fejlagtigt indregnet under et og ikke opdelt på aktiviteter. Forbruget af reserveret bevilling i 2008 burde have været 16,9 mio. kr. og den nye reservation burde have været 38,9. Som følge af den kongelige resolution af den 23. november 2007 om oprettelsen af Klima- og Energiministeriet, har Miljøstyrelsen overført Klima- og Energiministeriets andel af reserveret bevilling for 2007 på 2,9 mio. kr. til Energistyrelsen. På baggrund af Miljøministeriets interne organisationsændring i 2007 har Miljøstyrelsen i 2008 overført reserveret bevilling på 3,3 mio. kr. til By- og Landskabsstyrelsen. Den samlede reservation på balancen er herefter 46,6 mio. kr. Note 2. Gebyrer De høje gebyrindtægter i 2007 forklares ved, at Miljøstyrelsen havde til opgave at opkræve statsligt grundvandsgebyr, jf. bilag D. Opgaven vedrørende opkrævning af statsligt grundvandsgebyr er overgået til By- og Landskabsstyrelsen som følge af Miljøministeriets interne organisationsændring i 2007. Note 3. Personale Miljøministeriets interne organisationsændring og oprettelsen af Klima og Energiministeriet, hvor den nye opgavedeling har bevirket et fald i antal årsværk, som illustreret tabel 1. Tabel I. Personale 2004-2008[a]
Note 4. Andre ordinære driftsomkostninger Andre ordinære driftsomkostninger for 2007 er 0,1 mio. kr. højere end i Årsrapport 2007 på grund af en afrundingsfejl i denne. Note 5. Tab på debitorer Miljøstyrelsen har i 2008 haft tab på debitorer på 0,3 mio. kr. Hovedparten af tabet på kr. 231.300 kr. skyldes en enkelt debitor. Note 6. Ekstraordinære poster Miljøstyrelsen har ikke haft ekstraordinære poster i 2008. Der er tale om fejlkonteringer. Den ekstraordinære indtægt vedrører en erstatning fra et konkursbo. Udgiften vedrører en parkeringsbøde, der ganske vist ikke normalt dækkes af styrelsens drift, da det er medarbejderens eget ansvar at overholde parkeringsreglerne. Det blev imidlertid godkendt, da bøde var udstedt i forbindelse med tjenstlig varetagelse af en opgave i kemikalieinspektionen. Note 7. Immaterielle anlægsaktiver Tabel II. Immaterielle anlægsaktiver (1.000 kr.)
Af systemtekniske årsager fremgår salg af færdiggjorte udviklingsprojekter som fuld afgang af kostprisen og som fuld negativ afskrivning under ”Færdiggjorte udviklingsprojekter”. De 1.535 tusinde kr. i difference mellem de to poster udgør således årets afskrivninger på 794,8 tusinde kr. og salg på 740,2 tusinde kr. For ”Udviklingsprojekter under udførelse” indeholder overført til færdiggjorte udviklingsprojekter salg på kr. 1.883,8 tusinde kr. og en reel overførelse til færdiggjorte udviklingsprojekter på 353,2 tusinde kr. Udarbejdelse af noten er foretaget på baggrund af SKS data. Note 8. Materielle anlægsaktiver Tabel III. Materielle anlægsaktiver (1.000 kr.)
Udarbejdelse af noten er foretaget på baggrund af SKS data. Af systemtekniske årsager fremgår salg af materiel (biler) som fuld afgang af kostprisen og som fuld negativ afskrivning under ”Transportmateriel”. De 59,4 tusinde kr. i difference mellem de to poster udgør således årets afskrivninger på ”Transportmateriel”. Afskrivningsperioden for ”Inventar og IT-udstyr” var i Årsrapport 2007 fejlagtigt angivet til 5 år. Miljøstyrelsen har kun bunket IT-udstyr, der afskrives efter saldometoden med 50 % i overensstemmelse med regnskabsreglerne på ØAV, hvorved aktiverne i princippet aldrig afskrives til 0 kr. Note 9. Tilgodehavender Der er i resultatopgørelsens ”andre driftsomkostninger” bogført rejseudgifter på 0,3 mio. kr. på baggrund af et overslag fra Økonomiservicecentret (ØSC). ØSC har haft problemer med at afstemme rejsekonti og i forbindelse med overdragelseserklæringen er det aftalt at bogføre et estimeret beløb. Beløbet omposteres i 2009, når ØSC har foretaget afstemningerne af rejsekonti. Udover de uopløste rejseudgifter består kontoen også af videreførelsesbeløb fra 2008, der skal opløses primo 2009. Hovedparten af tilgodehavenderne består af købsmoms på 4,8 mio. kr., udlæg for Temacenter for affald på 1,7 mio. kr., debitorer på 1,5 mio. kr., samt uopløste posteringer i forbindelse med årsafslutningen på cirka 2 mio. kr. Note 10. Overført overskud Overført overskud for 2007 er 0,1 mio. kr. højere end i Årsrapport 2007 på grund af en afrundingsfejl i denne. Note 11. Hensatte forpligtelser Tabel IV. Hensatte forpligtelser ultimo 2007
Miljøstyrelsen har hensat suspensionsløn til en medarbejder i forbindelse med OSIS sagen og har et indgået forlig med en tidligere ansat vedrørende pension. Lønforhandlingerne i efteråret 2008 blev udskudt til januar 2009, hvorfor der er hensat lønsum til dækning af den del af lønudbetalingen, der vedrører 2008. Ved hensættelsen til reetablering af lejemål er det for Strandgade 29 skønnet, at lejemålet vil løbe over 20 år og for Wilders Plads 17 år. Hensættelsen til reetablering er beregnet på baggrund af kvadratmeterprisen og antallet af år, hvor der har været nedslidning af lejemålet. Kvadratmeterprisen er fremskrevet på baggrund af byggeomkostningsindekset. Hensættelsen til eventuelle tab i forbindelse med retssager (se note 11) er beregnet på baggrund af de samlede krav rejst mod eller idømt Miljøstyrelsen, men hvor sandsynligheden for, at Miljøstyrelsen vil lide et tab, er skønnet til 5 %. Der er i 2008 ikke sket ændringer til eventual forpligtelserne, hvorfor hensættelsesbeløbet er bevaret. Note 12. Leverandører af vare og tjenesteydelser Kontoen består hovedsageligt af kreditorgæld på 39,5 mio. kr., men også uopløste posteringer i forbindelse med årsafslutningen på cirka 1,9 mio. kr. Note 13. Anden kortfristet gæld I vurderingen af årets resultat skal der medtages, at optagelsen af kortfristet gæld i forbindelse med årsafslutningen har medtaget beløb, der senere blev afregnet i regnskabsåret 2008, uden at dette nåede at blive korrigeret i den kortfristede gæld. Årets resultat burde således have været 1,1 mio. kr. større og den kortfristede gæld 1,1 mio. kr. mindre. Herudover er der anden kortfristet gæld fejlagtigt bogført et skyldigt beløb vedrørende udstående kontrakter på 0,5 mio. kr. Opgaven er afsluttet, men beløbet er ikke efter hensigten blevet omposteret i 2008. Fejlen rettes i 2009. Beregningsmetoden vedrørende skyldigt overarbejde er ændret i 2008 og der henvises derfor til bilag G om anvendt regnskabspraksis. Note 14. Skyldige feriepenge Beregningsmetoden for skyldige feriepenge er ændret i 2008 og derfor henvises der til uddybningen i bilag G om anvendt regnskabspraksis. Note 15. Reserveret bevilling Miljøstyrelsen har efter årsafslutningen konstateret, at der er reserveret for få midler til indgåede kontrakter på igangværende projekter på 0,4 mio. kr. Note 16. Eventual aktiver og forpligtelser Miljøstyrelsen er en tilsynsmyndighed og klageinstans (1. instans) for sager vedrørende de administrerede love, jf. afsnit 1.1 ”Præsentation af Miljøstyrelsen”. Ved udgangen af 2008 har Miljøstyrelsen uændrede eventual forpligtelser i forhold til 2007. Miljøstyrelsen forventer at vinde alle verserende retssager. Ud fra et forsigtighedsprincip har Miljøstyrelsen dog skønnet, at en hensættelse på 5 % af de samlede krav rejst mod eller idømt Miljøstyrelsen vil være en passende dækning for disse. [a] Opgørelsen vedrørende årsværk er baseret på Personalestyrelsens officielle statistik over personaleomsætningen i Staten. Der er i 2008 anvendt en anden opgørelsesmetode i Personalestyrelsen, hvorfor 2008 årsværk ikke er direkte sammenlignelige med de øvrige år. [b] Det totale antal ansatte ultimo 2007 er eksklusiv medarbejderne, der er flyttet per 1. oktober 2007, som følge af Miljøministeriets interne organisationsændring. [c] Det totale antal ansatte ultimo 2008 er inklusiv medarbejdere (cirka 21), der er flyttet til Miljøstyrelsen, som følge af overtagelsen af opgaverne vedrørende koncernindkøb og Miljøministeriets informationscenter. [d] Miljøstyrelsen har ikke en opgørelse over antallet af praktikanter i årene 2005-2006. [e]Tallene for 2005-2006 omfatter antal medarbejdere, der i 2007 stadig var ansatte hos Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen har i årene 2005-2006 ikke data for medarbejdere, der er fratrådt. Bilag B - Årets resultatopfyldelseTabel I: Årets resultatopfyldelse
Bilag C - Indtægtsdækket virksomhedTabel I. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed (1.000 kr.)
Der er ikke foretaget omkostningsfordeling af overhead på ordningerne i årene 2005 til 2007. I 2008 er der foretaget omkostningsfordeling vedrørende Oliebranchens miljøpulje. Der skete en fejlkontering i forbindelse med omkostningsfordelingen, så regnskabet i SKS udviser et underskud på projektet på 49 tusinde kr. Underskuddet er dog inddækket på driften via resultatdisponeringen. Der har ikke været omkostninger i 2008 vedrørende Miljørådgivning, da de eneste tilbageværende rådgivningsopgaver er overgået til Energistyrelsen i forbindelse med ressortændringen ved den kongelige resolution den 23. november 2007. Indtægten i 2008 er til dækning af udført arbejde og overhead vedrørende IPPC Pitesti, som er afsluttet i 2007. Overskuddet er overført til driften via resultatdisponeringen. 2006 indeholder ikke regulering for igangværende arbejder, der først er foretaget i 2007. Bilag D - Gebyrfinansieret virksomhedMiljøstyrelsen gennemførte i foråret 2008 i samarbejde med Miljøministeriets departement en gennemgang af alle gebyrordninger, der indgår i styrelsens drift. Miljøstyrelsen har på den baggrund hævet satserne for de væsentlige gebyrordninger, der i en årrække har været underdækkede. Anmeldegebyret for transport af affald er således i december 2008 hævet fra 2.950 kr. til 8.150 kr. pr. sag, så de faktiske omkostninger dækkes. I overensstemmelse med Ø-udvalgets godkendelse er det akkumulerede underskud på ordningen til og med 2008 ikke indregnet i den fremtidige gebyrsats. Ved afslutningen af regnskabet for 2009 vil eventuelle over-/underskud blive indregnet i den fremtidige sats. EU-monografier for pesticider og biocider bliver nu pris- og lønreguleret årligt, så der forventes en bedre balance mellem udgifterne og de opkrævede gebyrer. Disse gebyrer forventes dog yderligere hævet i det kommende år, da de realiserede omkostninger har været højere end forudsat, da satserne blev fastsat. Årets resultat viser jf. tabel 1 et underskud på styrelsens gebyrordninger på ca. 3,6 mio. kr. Gebyrgennemgangen samt de systematiske arbejdsgange, som er indført i forbindelse hermed, vil betyde, at styrelsen fremover vil leve op til Budgetvejledningens krav over balance over en 4-årig periode. Tabel I. Årets resultat for gebyrordninger 2005-2008 (i 1.000 kr.)
Bemærkninger til tabellen: Miljøstyrelsen havde i 2007 til opgave at indkræve Statsligt grundvandsgebyr. Opgaven er overgået til By- og Landskabsstyrelsen som følge af Miljøministeriets interne strukturændring i 2007. Diverse gebyrer udviser et underskud i en sammenhængende periode over fire år, hvilket dog ikke er ensbetydende med, der er underskud på samtlige de underliggende ordninger i en sammenhængende periode over fire år. Underskuddet for 2008 forklares hovedsageligt af et underskud på 2.462 tusinde kr. vedrørende anmeldegebyr for transport af affald, et underskud på 503 tusinde kr. vedrørende EU-monografier for pesticider og biocider, underskud på 487 tusinde kr. kr. vedrørende salgsgebyr på bekæmpelsesmidler. Underskuddet på EU-monografier burde have været 166 tusinde kr. mindre grundet ufuldstændig indtægtsførelse af igangværende arbejder for fremmed regning på to monografier. Fejlen korrigeres i regnskabet for 2009. Salgsgebyr på bekæmpelsesmidler er toårigt. I 2007 er salgsgebyret for 2007 og 2008 opkrævet, men gebyret udviser stadig et underskud. Ordningen forventes restruktureret primo 2010. I resultatdisponering er der en difference på 625 tusinde kroner mellem det bogførte gebyrresultat og det faktiske resultat i gebyrregnskabet. Beregningen af gebyrregnskabet var baseret på ukorrigerede timesatser og driftsudgifter. I 2009 korrigeres egenkapitalen for denne difference, samt for anmeldegebyret for transport af affald, hvor driften finansierer underskuddet på gebyrordningen. Bilag E - Tilskudsfinansierede aktiviteterTabel I. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter 2008 (i 1.000 kr.)
I 2008 blev der indgået en aftale om afvikling af tilgodehavendet vedrørende OSIS. Aftalen indebær, at Miljøstyrelsen vil få royalties af eventuelle salg af OSIS anlæg. Tilgodehavendet er afskrevet. [f] Projektet afsluttes i januar 2009. Udgifterne til projektet refunderes af EU. Der er regnskabsmæssigt kun videreførelser for 24 tusinde kr. i direkte udgifter til projektet. Resten vedrører lønudgifter og overhead konteret på driften. [g] Sekretariatsbistanden til Nordisk Ministerråd er afsluttet. Overskuddet går til overhead og er overført til driften. [h] Administrationen af ”Hav og luftgruppen” er i 2008 overgået til Finlands Miljøcentral, hvortil de overskydende midler er overført. Miljøstyrelsen har i 2008 haft udgifter til lukning af projektet, som er inddækket af det overførte overskud. [i] Årets udgifter indeholder restbetaling for Ren Uge 2007, samt udgifter til Ren Uge 2008. [j] Sekretariatsbistand til projektet er afsluttet. Overskuddet går til overhead og er overført til driften. [k] Projektet er afsluttet i 2008. Indtægten dækker udgifterne og overhead. [l] Projektet udføres af Klima og Energiministeriet. 1.250 t. kr. er overført i 2008 og resten har dækket Miljøstyrelsen udgifter til projektet i 2007, der ved en fejl blev dækket af driften. Bilag F - Administrerede tilskudsordninger og lovbundne ordningerKlik her for at se Tabel I "Tilskudsregnskab for Miljøstyrelsen § 23 (mio. kr.)" Merforbrug på 23.23.04.10 Dæk Det akkumulerede underskud, der primo 2008 udgjorde 131,8 mio. kr., er med Finansudvalgets tilslutning til aktstykke af 9. oktober 2008 nedbragt med 101,3 mio. kr. Der har i 2008 været et løbende underskud på 22, 3 mio. kr. Det skyldes, at ændringen af bekendtgørelsen om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk, der var planlagt gennemført i 2008, først er gennemført i februar 2009. Ændringen af bekendtgørelsen medfører, at gebyrindtægterne med virkning fra den 1. juli 2009 vil blive forøget med 25 % og at udgifterne i form af tilskud vil blive reduceret med 10 %. Det indebærer, at det pr. 31. december 2008 akkumulerede underskud på 55 mio. kr. forventes at være afviklet indenfor en 4-årig periode. Mindreforbrug på 23.23.04.30 Blyakkumulatorer Ordningen er ophørt og håndtering af blyakkumulatorer indgår i en ny ordning om producentansvar. Mindreforbrug på 23.23.04.40 Biler I 2002 vedtog Folketinget lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. Ændringen af regelsættet har medført, at der sker en løbende afvikling af det akkumulerede overskud. Afviklingen sker dog i et betydeligt langsommere tempo end forventet, fordi Folketinget i 2002 gennemførte regler om kompensation for registreringsafgift når en brugt bil eksporteres til fortsat brug i udlandet. Denne ordning har medført, at et betydeligt antal ældre biler er blevet eksporteret og derfor ikke bliver skrottet i Danmark. Disse regler blev ændret i 2008 med sigte på, at begrænse en utilsigtet eksport af biler, der er så gamle, at de vil blive skrottet indenfor få år. Det forventes, at det akkumulerede overskud, der pr. 31.12 2008 udgør 123,4 mio. kr. vil være afviklet indenfor 3-4 år. Merforbrug på 23.23.05 NiCd-batterier Forbruget blev større end forventet. Ordningen er en lovbunden ordning. Tidligere års ophobning af batterier er indsamlet i forbindelse med godtgørelsesordningens ophør pr. 01.01.09, derfor indsendte virksomhederne de sidste måneder af året væsentlig flere godtgørelsesanmodninger. Merforbrug på 23.23.11. Miljømærkeordninger På konto 23.23.11.10 Renere produkter og 23.23.11.15 Renere produkter - tilbageføring af CO2 er der i 2007 og 2008 sket fejlposteringer vedr. tilskud og kontrakt. På underkonto 20 er der en periodiseringsfejl; en udgift på 203.785,41 kr. vedr. 2007 er betalt i 2008. Endvidere er et momsbeløb på 948.242,60 kr. ikke bogført på en momskonto. Fejlene på 4,9 mio.kr. i alt korrigeres primo 2009. Videreførelsesbeløb skulle have været 2,6 mio. kr. hvoraf 1,3 mio.kr. er udestående kontrakter, der endnu ikke er udbetalt/udgiftsført. Mindreforbrug på 23.24.31 Bekæmpelsesmidler Der er ult. 2008 et akkumuleret overskud til videreførelse på 4.3 mio. kr. Med hensyn til videreførelsen forskningsprogrammet på 1.5 mio. kr. er der følgende grunde til det overførte beløb.
Vedr. myndighedspengene udgør videreførelsen 2,6 mio.kr. Heraf er der i 2008 indgået kontrakter for 1,2 mio. kr., manglende betalinger af disse skyldes at fakturaerne ikke kom til tiden, eller at projekterne blev forsinket, således at afslutning først sker i 2009. De resterende midler er reserveret til pukkelafvikling, hvor der i 2008 er indgået en rammeaftale, men hvor alle enkelte projekter ikke nåede at blive igangsat. Status for videreførselsbeløb vedr. konto 23.27.05.10. Tilskudsordning for reduktion af partikeludslip Der har været en jævn stigning i antallet af ansøgninger i efteråret 2008 og primo 2009. Stigning har sammenhæng med indførelse af miljøzonerne med krav om partikelfiltre i København og Aalborg. Beløbet forventes anvendt i 2009. Status for videreførselsbeløb på 23.27.06.10. Virksomhedsordningen Der er reserveret 30,0 mio.kr. til vandsektorloven, 14.9 mio.kr. til ny organisering af affaldssektoren, 7,5 mio.kr. til temacenter for affald og 3,3 mio.kr til opfølgning på grønne regnskaber samt nogle mindre projekter, hvor aftalerne er ikke indgået endnu, derfor er de ikke udgiftsført. Endvidere er der indgået kontrakter om køb af tjenesteydelser for 21 mio. kr. som først udgiftsføres, når de udbetales, så de også er en del af videreførselsbeløbet. Tabel II. Udestående tilsagn § 23 (mio. kr.)
Bilag G - Anvendt regnskabspraksisAnvendt regnskabspraksis i Miljøstyrelsen (MST) følger lov nr. 131 af 28. marts 1984 om statens regnskabsvæsen, bekendtgørelse nr. 1693 om statens regnskabsvæsen af 19. december 2006 og Finansministeriet økonomisk administrative vejledning (ØAV). Hensættelser til feriepengeforpligtelse og skyldigt overarbejde er i 2008 blevet beregnet på baggrund af en ny metode udviklet af Økonomistyrelsens Økonomiservicecenter (ØSC). Skiftet består i hovedtræk i en ændret beregning af gennemsnitslønnen baseret på medio lønninger i stedet for ultimo lønninger, samt en ændring i opgørelsen af optjent ferie og særlig ferie fra SLS data til Navsion data. Beregningen er ved årets udgang ikke kvalitetssikret og MST indefryser derfor underforbruget på lønsummen, indtil denne kvalitetssikring er foretaget. Skiftet har betydet, at der er hensat 2,5 mio. kr. mindre end ved benyttelsen af den gamle beregningsmetode. Der er i 2008 også foretaget skifte i metoden til beregning af anlægsløn. Skiftet vedrører alene metoden til vægtning af budgetterede projektledelse til aktivering i forhold til investeringerne. Projektledelse blev under den gamle metode skønnet 25 %, hvorimod der nu budgetteres direkte med projektledelsen. Projektledelse fordeles stadig efter investeringerne i kroner. Skiftet har betydet, at der i 2008 er aktiveret 10 tusinde kr. mere efter den nye metode end ved benyttelse af den gamle metode. Begge skift i beregningsmetode holder sig efter Miljøstyrelsens vurdering inden for regnskabsreglerne, men betyder, at der skal ske et skifte i Miljøstyrelsens regnskabsinstruks. MST har udøvet skøn i forbindelse med hensættelse til reetablering af lejemål og eventual forpligtelser. Ved hensættelse til reetablering har MST udøvet et skøn over antallet af år, som lejemålet vil løbe over, hhv. 20 og 17 år for Strandgade og Wilders Plads, jf. bilag A, note 11. MST har skønnet over sandsynligheden for at tabe verserende sager og har sat skønnet til 5 % af de rejste krav mod MST, jf. bilag A, note 15. Bilag H - Metode til omkostningsfordelingOmkostningsfordelingerne i årsrapportens afsnit vedrørende beretning og målrapportering er foretaget på baggrund af tidsregistreringer for 2008, jf. tabellen nedenfor. Tabel I. Antal realiserede timer fordelt på aktiviteter
Note: Data fra Miljøstyrelsens Budgetsystem Aktivitetsområdet 70 og timer realiseret på ”blank værdi” er fordelt forholdsmæssigt på de 4 produktområder. En række forudsætninger danner grundlag for omkostningsfordelingen af aktivitetsområde 40, som fordeles ud på aktivitetsnumrene 10 og 30. Tabel II. Realiserede timer fordelt på produktområder
Bilag I - NøgletalTabel I. Oversigt over nøgletal 2005-2008
Note a: Trækket på lånerammen burde have været større i 2008. MST har efter den 31. december foretaget posteringer vedrørende en række anlægsposter. Da bankkonti (FF4 Langfristet gæld og FF6 Bygge og IT-kredit) lukker den 31. december, var det ikke muligt at optage den gæld, der skal finansiere rettelsen af anlægsposterne. Udnyttelsesgraden burde have været 64,9 %. Note b: Bevillingsandelen for 2007 er lavere end de andre år, da MST midlertidigt (kun for 2007) har haft til opgave at opkræve Statsligt grundvandsgebyr. Opgaven er overgået til By- og Landskabsstyrelsen. Note c: Tab på debitorer er steget årligt fra 2005 til 2008. Den relativt lave procentsats i 2007 og høje sats i 2008 forklares ved Miljøstyrelsens tilgodehavender på balancetidspunktet. Note d: Faldet i kapitalandelen over årene skal ses i lyset af en bedre likviditetsstyring, samt en reduceret opretholdelsesgrad, jf. denne. Den større opretholdelsesgrad i 2007 har dog ikke bevirket øgede afskrivninger, da en del af aktiverne stadig er under udvikling, jf. balancen. Note e: Den gennemsnitlige årsværkspris for årene 2005 til 2007 er korrigeret, da de anvendte personaleudgifter, var opgjort forkert. Stigningen fra 2007 til 2008 forklares ved et fald i årsværk og almindelige lønstigninger. Note f: Reservationsflow og andel burde have været på henholdsvis 83,3 % og 10,7 %, jf. bilag A, note 1. Bilag J - Grønt regnskabMiljøstyrelsens miljøindsats i 2008 Miljøstyrelsen har kvalitets- og miljøledelse efter EMAS forordningen og udgiver derfor en årlig miljøredegørelse, hvor styrelsens miljøarbejde og miljøpåvirkning beskrives uddybende. Der udarbejdes en årlig miljøhandlingsplan, hvor der sættes mål for årets indsatser. I 2008 blev der arbejdet med følgende indsatser: De direkte miljøpåvirkninger:
De indirekte miljøpåvirkninger:
Opfølgning på disse indsatsområder finder sted i Miljøstyrelsens årlige miljøredegørelse, som udkommer senere på året. Ud over arbejdet med de særlige indsatser er der løbende fokus på at nedbringe forbruget af el, varme, vand og papir. Herunder gives en status for udviklingen i forbrug af disse ressourcer 2008. Miljøstyrelsen har i forhold til 2007 været under en større omorganisering i forbindelse med etablering af Klima- og Energiministeriet i november 2007. Dette har betydet et fald i antal årsværk, samt et fald i antal m², idet et lejemål i Strandgade 95 blev opsagt ved udgangen af 2007. I løbet af 2008 skete der desuden en større omorganisering i Miljøministeriet, som har betydet tilførsel af en del årsværk til Miljøstyrelsen. Disse forhold er der taget højde for i dette års grønne regnskab. Det ses i regnskabet, at Miljøstyrelsen i 2008 totalt set har haft et faldende forbrug af varme, vand, el og papir. Forbrugsudviklingen i perioden 2000-2008 ses i figur I. Figur I. Miljøstyrelsens forbrugsudvikling totalt set ud fra indeksår 2000 En stor del af det reducerede forbrug fra 2007 til 2008 kan forklares ved det reducerede antal m² og årsværk. I nedenstående gennemgang af udviklingen tages højde for dette. Fjernvarme Miljøstyrelsens klimakorrigerede varmeforbrug er samlet set faldet med 1,4 % i 2008 set i forhold til 2007. Dette kan forklares ud fra den samlede reduktion af antal m² og antal årsværk. Når fjernvarmeforbruget opgøres pr. m² ses derimod en stigning i forbrug på 23,5 % for Strandgade 29 og Wilders Plads. En del af dette kan forklares ved måleusikkerheder, da der har været problemer med den fjernaflæste forbrugsmåling. F.eks. har der været målt et varmeforbrug i juli måned i Strandgade 29, hvor der ikke har været tændt for varmen. Udviklingen giver dog anledning til et særligt fokus på varmeforbrug i 2009, hvor forbruget vil blive nøje overvåget. Vand Miljøstyrelsens vandforbrug er samlet set faldet med 3 % siden 2007. Dette fald kan også forklares ved det samlede fald i antallet af medarbejdere og m². Når vandforbruget opgøres pr. årsværk ses en lille stigning på 0,8 m³/årsværk. En del af forklaringen på denne stigning skal findes i en tidligere målefejl vedr. lejemålet på Wilders Plads. Der har indtil 2007 kun været aflæst vandforbrug på en enkelt vandmåler, men der er til lejemålet knyttet to vandmålere. Alle steder i Miljøstyrelsen er allerede etableret vandsparetoiletter og vandbesparende vandhaner, hvilket betyder, at der ikke umiddelbart kan opnås yderligere besparelser på disse områder. Der vil i 2009 blive rettet fokus på energieffektiv kantinedrift i Miljøstyrelsen. En stor del af vandforbruget ligger i forbindelse med kantineproduktion, og det vil derfor være relevant at sætte ind her. El Miljøstyrelsens elforbrug er samlet set faldet med 15,9 % set i forhold til 2007. Dette kan også forklares ud fra det reducerede medarbejderantal og areal. Dog ses det, at det samlede elforbrug pr. m² for Strandgade 29 og Wilders Plads er faldet med 10,1 % og at elforbruget pr. årsværk er faldet med 2,1 %. Her er der altså tale om reelle besparelser på Miljøstyrelsens elforbrug. Elforbruget pr. m² er nu nede på 35 kwh/m², hvilket er meget tæt på Elsparefondens nøgletal for energieffektive kontorarbejdspladser. Papir Miljøstyrelsen har igen i 2008 reduceret forbruget af papir – også opgjort pr. årsværk. Set i forhold til 2007 er forbruget reduceret med 21 %, men også opgjort pr. årsværk ses et fald fra 8500 ark pr. årsværk v til 7900 ark pr. årsværk. Dette kan forklares ud fra en øget grad af digitalisering af arbejdsgange og omtanke i forbindelse med printning. Brændstofforbrug I det grønne regnskab for Miljøstyrelsen vil der fremover også indgå brændstofforbrug til kørsel i tjenestebiler, samt et beregnet brændstofforbrug fra kørte km i egen bil ved tjenesteformål. CO2-emission Udviklingen i Miljøstyrelsens CO2-emission vil fremgå af Miljøministeriets samlede miljøredegørelse, som udkommer i midten af maj 2009. For at kunne beregne CO2-emission skal benyttes nøgletal for emission pr. forbrugt kWh el og fjernvarme. Disse nøgletal offentliggøres først af Energistyrelsen i april 2009, hvorefter beregningen vil blive foretaget. Indkøb Indkøb administreres af Miljøministeriets Koncernindkøb. Der købes så vidt muligt miljømærkede produkter og anvendes miljøcertificerede producenter og leverandører ved indkøb af f.eks. kontormøbler, tryksager mv. Miljøstyrelsens kantineforpagter har forpligtet sig til at det økologiske sortimentsudvalg skal være på min. 50 % og der skal være mulighed for 100 % økologisk mødeservering. Kantineforpagteren har ifølge kantinens grønne regnskab leveret ca. 55,2 % økologisk i 2008. I tabel I nedenfor ses Miljøstyrelsens udvikling i forbrug i perioden 2000-2008. Tabel I. Oversigt over Miljøstyrelsens forbrug 2000-2008
Af nedenstående tabel II ses de økonomiske besparelser, der er opnået i forbindelse med det reducerede forbrug i 2008. Tabel II. Værdi af forbrugsbesparelser
[cc] Areal er totalareal for adresserne Strandgade 29, Strandgade 95, Wilders Plads og Prags Boulevard, som er lejemål, der er til og fraflyttet igennem årene. [dd] Forbrug på Prags Boulevard er ikke medregnet her, idet der er tale om lagerplads [ee] Den store stigning i papiraffald set i forhold til 2007 skyldes indsats med digitalisering af gamle journaler, som står for 7.820 kg. af papiraffaldet i 2008. Bilag K - Opfyldelse af klare mål for brugerrettede opgaverKlik her for at se Tabel "Opfyldelse af klare mål for brugerrettede opgaver" Bilag L - Øvrig reserveret bevillingTable I. Øvrig reserveret bevilling til opgaver under 1. mio. kr.
|