Evaluering af Trafik- og Miljøpuljen 1992-1995
Hovedrapport
Indholdsfortegnelse
Forord
Konklusioner og anbefalinger
English summary
1. Indledning
1.1 Trafik- og Miljøpuljen fra idé til afslutning
1.2 Evalueringens kommissorium
1.3 Evalueringens analysedesign og metode
1.4 Rapportens disposition
2. Kortlægning og effektvurdering af handlingsplaner for Trafik og
Miljø
2.1 Formål
2.2 Datagrundlag
2.3 Omfanget af arbejdet med handlingsplaner for Trafik og
Miljø
2.3.1 Geografisk omfang
2.3.2 Økonomisk omfang
2.4 Puljens incitament for kommunalt handlingsplanarbejde
2.4.1 Graden af motivation
2.4.2 Motivationsfaktorer
2.5 Puljens projektfremmende effekt
2.5.1 Aktivitetsniveau før og efter puljestøtte
2.5.2 Puljestøttens betydning
2.5.3 Brugen af nye virkemidler
2.6 Handlingsplanernes indhold
2.6.1 Handlingsplanernes hovedelementer
2.6.2 Handlingsplanernes projekter
2.6.3 Kortlægning af trafik og miljø
2.6.4 Målsætninger og virkemidler
2.6.5 Begrænsning af transportbehov og overflytning af
transport til mindre forurenende transportmidler
2.6.6 Sammenhæng mellem kortlægning og indsatsområder
2.7 Profil af de støttede projekter
2.7.1 Økonomisk omfang af de støttede projekter
2.7.2 De støttede projekters indpasning i
handlingsplanarbejdet
2.7.3 Projekttyper
2.7.4 Projekternes målsætning og virkemidler
2.8 Handlingsplanernes implementering og barrierer herfor
2.8.1 Forhold til kommuneplanlægningen
2.8.2 Handlingsplanernes tidshorisont
2.8.3 Planernes implementeringsstatus og årsager til
forsinkelser
2.8.4 Projektimplementering
2.8.5 Konflikter mellem miljøparametre
2.8.6 Nye initiativer
2.9 Effektvurdering
2.9.1 Data og metodemæssige overvejelser
2.9.2 Før og eftervurdering for de seks miljøparametre
2.9.3 Svarpersoners subjektive vurdering af effekter
2.10 Konklusion
2.11 Anbefalinger
3 Eksterne aktører i Trafik- og miljøarbejdet
3.1 Formål
3.2 Datagrundlag
3.3 Samspilsmønstre i kommunalt planlægningsarbejde
3.3.1 Traditionelle samspilsmønstre i kommunalt
planlægningsarbejde
3.3.2 Idealtypiske samspilsmønstre i kommunalt
planlægningsarbejde
3.4 Eksterne aktører i Trafik- og miljøhandlingsplanarbejdet
3.5 Puljestøttede projekter og borgerinddragelse
3.6 Konklusion
3.7 Perspektivering
3.8 Anbefalinger
4 Policy-analyse kortlægning af Trafik- og Miljøpuljens
lokalpolitiske betydning
4.1 Formål
4.2 Datagrundlag
4.3 Ændring af den lokalpolitiske dagsorden
4.4 Barrierer for det fremtidige arbejde med Trafik og Miljø
4.5 Muligheder for det fremtidige arbejde med Trafik og Miljø
4.6 Konklusion
4.7 Anbefalinger
5 Kompetenceopbygning i den kommunale administration
5.1 Formål
5.2 Datagrundlag og metodiske overvejelser
5.3 Uddannelse og anciennitet i kommunerne
5.4 Handlingsplanarbejdet en "murbrækker"
mellem forvaltningsområderne?
5.5 Erfaringer med borgerinddragelse
5.6 Teknisk kompetence og konkrete værktøjer
forståelse for og operationalisering af helhedstankegangen
5.7 Kendskab til den politiske proces handlingsplaner
som styringsmiddel
5.8 Organisatorisk eller individuel kompetence- forøgelse
5.9 Eksterne konsulenter en saltvandsindsprøjtning
eller tab af intern kompetence?
5.10 Samarbejdet mellem kommuner et virkemiddel til
kompetenceforøgelse
5.11 Konklusion: Den forvaltningsmæssige forankring af
tankesættet bag Trafik- og Miljøpuljen
5.12 Anbefalinger
6 Administration og design af Trafik- og Miljøpuljen
6.1 Formål
6.2 Datagrundlaget
6.3 Livscyklus for Miljøstyrelsens sagsbehandling
6.4 Vurdering af Miljøstyrelsens administration
6.4.1 Administrative aktiviteter
6.4.2 Faglige aktiviteter
6.4.3 Koordinering med andre puljer
6.5 Trafik- og Miljøpuljens design
6.6 Konklusion
6.7 Anbefalinger