[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
2. Næringsstoftilførsler til det danske vandmiljø i 19972.1 Punktkilder Der tilføres næringsstoffer til vandmiljøet fra en række forskellige kilder. I dette kapitel redegøres for tilførslerne fra punktkilder, udsivning fra landbrugsområder og via atmosfæren. 2.1 PunktkilderUnder Vandmiljøplanens overvågningsprogram omfatter betegnelsen punktkilder:
Grundlaget for opgørelserne Udledning til de ferske vande
Den samlede udledning fra punktkilder til ferskvand er domineret af renseanlæggene, for så vidt angår fosfor og kvælstof. Industriudledningerne er uden betydning, mens punktkilderne spredt bebyggelse, regnvandsbetingede udløb og dambrug er væsentlige. (se figur 2.1). (Miljøstyrelsen, 1998 b)
Udledning direkte til havet
Udledningen af kvælstof og fosfor direkte til havområder domineres af renseanlæggene, mens industriudledningerne står for hovedparten af udledningerne af organisk stof. De kun 25 havbrug er ansvarlige for ca. 10 % af udledningerne af organisk stof (se figur 2.2).
Samlet udledning fra punktkilder
Den samlede udledning fra punktkilder er domineret af renseanlæggene med hensyn til kvælstof og fosfor, hvor de tegner sig for ca. 50 %. Industrien er ansvarlig for ca. 45 % af udledningen af organisk stof. 2.1.1 RenseanlægAmtsvis fordeling af renseanlæg > 30 PE.
Alle kommunale og private renseanlæg større end 30 personekvivalenter (PE) er omfattet af Vandmiljøplanens overvågningsprogram. Vandmiljøplanen indeholdt en beslutning om, at anlæg over 15.000 PE skulle rense spildevandet for kvælstof ned til 8 mg/l, fosfor til 1,5 mg/l og organisk stof til 15 mg BI5/l. Anlæg mellem 5.000 og 15.000 PE skulle rense spildevandet for fosfor ned til 1,5 mg/l. I 1997 var 275 anlæg omfattet af Vandmiljøplanens krav. Afløbskvaliteten fra disse anlæg er afgørende for den samlede udledning, idet der behandles 89 % af den samlede spildevandsmængde på disse anlæg. I 1997 blev der tilledt en forureningsmængde til renseanlæggene svarende til 8,2 millioner PE. 86 % af spildevandet blev underkastet både mekanisk-biologisk rensning og rensning for kvælstof og fosfor. I forhold til de sidste års opgørelser sker der til stadighed en reduktion i de samlede udledninger fra renseanlæg. Udledning fordelt på farvandsområder Udledninger fra renseanlæg i 1997 fordelt efter oplande.
2.1.2 Særskilte industriudledningerVandmiljøplanens overvågningsprogram for særskilte industriudledninger omfatter alle virksomheder med udledninger større end 30 PE. I 1997 omfattede overvågningsprogrammet 101 udledninger. Hovedparten af udledningerne sker direkte til farvandsområderne. Industrielle punktkilder hvorfra spildevandet udsprøjtes på skov- eller landbrugsarealer er ikke indeholdt i opgørelsen.
Udledninger fordelt på farvandsområder
Udledning af næringsstoffer 2.1.3 Regnvandsbetingede udløbKloaksystemerne Udledningerne fordelt på farvandsområder
Beregningsforudsætning 2.1.4 Spredt bebyggelseDen spredte bebyggelse omfatter enkeltliggende ejendomme, landsbyer, sommerhus- og kolonihaveområder samt andre spildevandsafledninger, der kan sammenlignes med husspildevand. Opgørelsen omfatter en spildevandsbelastning til og med 30 PE. Ved opgørelsen af belastningen er der taget udgangspunkt i de 348.600 ejendomme, der i 1997 var ukloakerede. Disse ejendomme fordelte sig med 107.300 i sommerhusområder, 9.200 i kolonihaveområder, 204.500 ejendomme i spredte bebyggelser og 27.600 i landsbyer. Rensemetoder Udledninger fordelt på farvandsområder
2.1.5 FerskvandsdambrugI 1997 var der 433 dambrug i drift. Disse dambrug anvendte 31.131 ton foder som resulterede i en produktion på 31.957 ton fisk. Udledninger til farvandsområderne fra dambrugene, er beregnet som den tilførelse der sker indirekte via vandløb. Tabel 2.5
Udledningen af organisk stof, kvælstof og fosfor fra dambrugene i år, ligger på samme niveau som sidste år. På 41 % af dambrugene var der mere end œ forureningsgrad i forskel op- og nedstrøms dambruget. Dette er en stigning på 9 % i forhold til 1996. 2.1.6 Saltvandsbaseret fiskeopdrætSaltvandsbaseret fiskeopdræt er i Danmark koncentreret om opdræt af regnbueørreder i havbrug eller i saltvandsdambrug. I 1997 var der 26 havbrug og 15 saltvandsdambrug, der udnyttede deres driftstilladelse. Havbrugene brugte i 1997 ca. 5.000 ton foder, og producerede ca. 4.000 ton fisk. Saltvandsdambrugene brugte ca. 2.200 ton foder, hvilket resulterede i en produktion på ca. 1.800 ton fisk. Beregnede tab fordelt på havområder
1: Udledningen fra saltvandsdambrug er alene beregnet for jorddamme. Anlæg med renseforanstaltninger indgår ikke i opgørelsen Det samlede tab af næringsstoffer til havmiljøet fra saltvandsbaseret fiskeopdræt er faldet i forhold til sidste år, hvilket primært skyldes et fald i produktionen. 2.2 Udvikling i udledningen 1989-1997Vandmiljøplanens overvågningsprogram blev startet i 1989 for at følge udviklingen i udledningen af fosfor, kvælstof og organisk stof. Med vedtagelsen af Vandmiljøplanen blev der opstillet mål for udledningerne fra renseanlæg og særskilt industri. Målene er opnået Udledningen af kvælstof Udledning af fosfor Figur 2.4 Udledningen af organisk stof 2.3 OffshoreaktiviteterOffshoreaktiviteter er ikke omfattet af Vandmiljøplanens overvågningsprogram, men er medtaget for fuldstændighedens skyld. Offshoreindustriens aktiviteter i forbindelse med efterforskning, indvinding, behandling og transport af olie, kondensat og gas fører til udledninger i havet, emissioner til luft og anden bortskaffelse af en række stoffer og materialer. De væsentligste kilder til udledning i havet af stoffer og materialer fra offshoreanlæg udgøres af:
Operatørerne i den danske del af Nordsøen indrapporterer årligt estimater over de bortskaffede mængder af stoffer og materialer fra sådanne aktiviteter til Miljøstyrelsen. Af nedenstående figur 2.5 fremgår udviklingen i udledningen af olie til havet fra
kilderne spild, oliebaseret boremudder (OBM) og produktionsvand i perioden 1986-1997: Af figuren fremgår, at der årligt udledes en variabel mængde olie i forbindelse med spild. OBM udgjorde i 1980erne den største kilde til oliefourening fra offshoreaktiviteter. Efter 1990 skete der et kraftigt fald i den totale udledning af olie til havet, hovedsageligt som følge af, at operatørerne fra og med 1991 undlod at anvende oliebaseret borevæske i forbindelse med boringer. Imidlertid er der op gennem 1990erne sket en stigning i udledningen af olie til havet via produktionsvand, hvilket skyldes den generelle stigning i mængden af produktionsvand. Væksten i produktionvandsmængden skal dels ses som et resultat af den øgede produktion i perioden dels som en effekt af den generelle ældning af de eksisterende olie-og gasfelter. I 1997 udgjorde den samlede anvendte og estimerede udledte mængde stoffer og materialer fra den danske offshoreindustri henholdsvis 50.345 ton og 25.124 ton. Dvs. ca. halvdelen af de stoffer og materialer som blev anvendt i forbindelse med offshoreindustriens aktiviteter estimeres udledt direkte til havet. De resterende mængder er bortskaffet på anden vis, eksempelvis ved ilandbringning eller som opblandede kemikalier i den producerede olie, der via rør eller skibe transporteres bort. Endvidere vil en vis mængde stoffer og materialer tilbageholdes i undergrunden i forbindelse med de udførte operationer. 2.4 LandbrugUdledningen af kvælstof (N) fra de dyrkede arealer har været genstand for regulering gennem en årrække. Den målsatte udledning omfatter punktkilder, dvs. udsivning af næringsstoffer fra stalde og gødningslagre mv., det såkaldte gårdbidrag samt diffuse kilder, dvs. udvaskning af hovedsageligt nitrat fra de dyrkede arealer, det såkaldte markbidrag. Målet er at reducere gårdbidraget på 30.000 ton N årligt til et praktisk minimum, medens markbidraget skal reduceres med 100.000 ton N årligt fra 230.000 til 130.000 ton N årligt. Også internationalt er punktkilder og diffuse N-tab fra landbruget reguleret, hvilket først og fremmest sker via et EU-direktiv "Nitratdirektivet", som alle EU-medlemslande er forpligtet til at gennemføre i nationale love og reguleringer. Desuden er der i regi af OSPAR- og HELCOM- havkonventionerne vedtaget, at reducere næringsstofudledningen til henholdsvis Nordsøen og Østersøen med 50 %. I forbindelse hermed er der vedtaget mere detaljerede rekommandationer på landbrugsområdet, der anbefaler en række foranstaltninger til reduktion af landbrugets N-udledning. Ammoniakfordampningen fra landbruget udgør imidlertid også et tab af en betydelig størrelse og har dermed tillige en betydelig miljøeffekt. Denne udledning til atmosfæren har ikke tidligere været målsat, men Folketinget har i forbindelse med en supplerende vandmiljøplan bestilt en redegørelse om ammoniakfordampning fra landbruget til brug for udarbejdelse af en handlingsplan på området. Desuden skal der udarbejdes en EU forsuringsstrategi, hvor reduktion af ammoniakfordampning fra de europæiske landbrug indgår som et vigtigt element. Endeligt er det vigtige næringsstof fosfor, ligesom det er tilfældet med ammoniak, ikke selvstændigt reguleret indenfor landbruget, men indirekte som følge af kvælstofreguleringen. 2.4.1 Nationale handlingsprogrammer og Nitratdirektivet.I 1998 blev der føjet endnu en handlingsplan til rækken af planer med det formål, at reducere udledningen af N fra dansk landbrug til det målsatte niveau. Denne handlingsplan benævnes Vandmiljøplan II eller "VMP II". Blandt rækken af planer på området hører:
På trods af disse handlingsplaner er det ikke lykkedes at reducere N-udledningen som forudsat i Vandmiljøplanen af 1987. Imidlertid skete der i efteråret 1997 to ting, der satte skub i en fornyet debat om landbrugets N-udledning. For det første blev der konstateret omfattende iltsvind i flere danske fjorde. Det mest alvorlige iltsvind fandt sted i Mariager Fjord, hvilket affødte omfattende mediedækning og følgende politiske tilkendegivelser om en forstærket indsats for beskyttelse af vandmiljøet. For det andet modtog Danmark en såkaldt åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen i forbindelse med den danske gennemførelse af Nitratdirektivet, hvilket er første skridt i en retssag mod Danmark for ikke at gennemføre direktivet korrekt. Resultatet af disse begivenheder mundede ud i en politisk aftale "Aftale vedrørende Vandmiljøplan II" af 17. februar 1998 og den nævnte Vandmiljøplan II af 1998. Aftalen blev indgået på basis af en redegørelse udarbejdet af Danmarks Miljøundersøgelser og Danmarks Jordbrugsforskning "Vandmiljøplan II - faglig vurdering". 2.4.2 Vandmiljøplan II.VMPII tager udgangspunkt i, at der med VMPI og øvrige planer kan opnås en potentiel reduktion på ca. 63.000 ton N årligt ud af den påkrævede reduktion af markbidraget på 100.000 ton årligt. VMPII omfatter dermed ikke gårdbidraget. Med VMPII indførtes en skærpelse af den eksisterende regulering for så vidt angår kontrollen med gødnings- og sædskifteplanerne og kravene til udnyttelse af husdyrgødningens N-indhold. Desuden blev der indført principielle nye elementer, dvs. først og fremmest en sænkning af gødskningsniveauet med 10 %, således, at landmændene alene kan tilføre hvad der svarer til 90 % af det økonomisk optimale N-niveau.
Tabel 2.7.
Tabel 2.8.
Effekten af det samlede sæt af reguleringer i medfør af de forskellige handlingsplaner fremgår af tabel 2.7 og 2.8. En fuldstændig beskrivelse af de nævnte tiltag kan findes i "Vandmiljøplan II - faglig vurdering" som Danmarks Miljøundersøgelser udgiver ligesom den præcise politiske aftale af 17. februar kan rekvireres i Miljø- og Energiministeriets Miljøbutik eller i Miljøstyrelsen. 2.4.3 Nitratdirektivet.Et hovedformål med "Aftale vedrørende VMP II" af 17. Februar 1998 er, at sikre "et afgørende led i Danmarks implementering af EUs Nitratdirektiv". Dette direktiv har til formål
Formålet skal opfyldes gennem udarbejdelse af handlingsprogrammer for de områder, der under direktivet er udpeget som sårbare zoner. Idet hele det danske territorium er udpeget som et sårbart område skal handlingsprogrammerne gælde for hele det danske landbrugsareal. Den centrale foranstaltning, der skal medtages i handlingsprogrammerne, omfatter regler for anvendelse af handels- og husdyrgødning. Denne anvendelse skal baseres på en ligevægt mellem på den ene side afgrødernes forventede N-behov og på den anden side kvælstoftilførslen til afgrøden fra jorden og fra gødskning svarende til:
Med henblik på at sikre, at denne balance kan opnås er der fastsat en særlig maksimal grænse for tilførslen af husdyrgødning. Den fastsatte mængde årligt i gennemsnit for en ejendom pr. ha skal være den mængde husdyrgødning som indeholder 170 kg N. Under særlige forhold kan medlemsstaterne i EU dog tillade større tilførsel. I givet fald skal Kommissionen informeres om dette, ligesom der er fastlagt en procedure for godkendelse af højere mængder, som involverer en komite under direktivet og eventuelt ministerrådet. Danmark har informeret om, at Danmark fraviger denne øvre grænse for N-tilførsel med husdyrgødning, således, at der på kvægbrug med 70 % grovfoderareal kan tillades en tilførsel på maksimalt 230 kg N per ha årligt. Det er værd at notere sig, at direktivets krav til landbrugets gødningsanvendelse er et ganske fornemt krav, idet alle tilførsler tages i betragtning inklusiv N-tilførslen via mineralisering af organisk bundet N i jorden og indholdet af mineralsk N ved vækstperiodens begyndelse. Danmark gennemfører direktivets centrale krav om balance mellem afgrødernes N-behov og tilførslen af N gennem en omfattende fastlæggelse af de forskellige afgrøders N-behov og en kontrol med N-tilførslen i form af handels- og husdyrgødning via gødnings- og sædskifteplanerne. N-behovet korrigeres desuden for jordens indhold af plantetilgængeligt N via en årlig prognose for dette indhold, som landmændene skal tage hensyn til i gødningsplanlægningen. De anførte N-behov for de forskellige afgrøder er desuden opstillet som en funktion af sædskifte og jordtype, hvilket er en indirekte måde at korrigere N-behovet på i forhold til jordens egenleverance af N via N-mineraliseringen. Imidlertid var der især to forhold som EU Kommissionen stillede spørgsmål om i åbningsskrivelsen til Danmark. For det første bad Kommissionen om yderligere dokumentation for, at målsætningen om en halvering af N-udledningen ville give en tilfredsstillende miljøtilstand. For det andet ønskede Kommissionen en nærmere redegørelse for, at målsætningen om reduktion af markbidraget med 100.000 ton N årligt kunne nås med de iværksatte reguleringer. Situationen er nu, at Danmark har svaret på åbningsskrivelsen og har indsendt en fornyet ansøgning om fravigelse fra de 170 kg N på kvægbrug, således, at der kan tillades 230 kg N per ha på disse brug. Danmark afventer nu Kommissionens og Nitratkomiteens stillingtagen til handlingsprogrammet og fravigelsen. På trods af disse åbne spørgsmål i forhold til den danske gennemførelse hersker der ikke tvivl om, at den danske gennemførelse sammenlignet med de øvrige lande er ganske fornem. 2.4.4 Resultater fra landovervågningsprogrammet.Landovervågningen under Vandmiljøplanen (VMPI) bidrager til grundlaget for vurderingen af udviklingen i udvaskningen fra de dyrkede arealers rodzone, dvs. markbidraget. I korthed består programmet af direkte målinger af nitratudvaskning fra ca. 40 stationsmarker i 6 mindre landovervågningsoplande, interviewoplysninger om landbrugspraksis i de 6 oplande samt modelberegninger af udvaskningen i oplandene. Desuden er der knyttet direkte målinger af næringsstoffer i grundvand og vandløb til programmet. Programmet er udførligt beskrevet i rapporten "Landovervågningsoplande 1997" (Grant et al 1998) som Danmarks Miljøundersøgelser udgiver. 2.4.5 Opbevaring og udbringning af husdyrgødning.Overvågningsprogrammet indsamler oplysninger om praksis for håndtering af husdyrgødning. Vigtige forudsætninger for udnyttelse af husdyrgødningens næringsstoffer er opbevaringskapaciteten og den anvendte udbringningsteknologi samt tidspunktet for udbringningen. Opbevaringskapacitet Udbringning af husdyrgødning Tidspunkt for udbringning Disse oplysninger om opbevaring og udbringning af husdyrgødning viser, at der fortsat er nærliggende tekniske muligheder for at reducere ammoniakfordampningen i forbindelse med udbringningen af gødningen og dermed at øge udnyttelsen af gødningens N-indhold. Udviklingen mod håndtering af gødningen som gylle i stedet for ajle og fast gødning, og den øgede udbringning af husdyrgødning om foråret har imidlertid allerede reduceret ammoniakfordampningen fra gødningen i perioden fra første halvdel af 80erne til i dag. Reduktion af ammoniakfordampning 2.4.6 Udnyttelse af kvælstof i husdyrgødning.Udbringningsteknikken og tidspunktet for udbringningen af husdyrgødning og den supplerende handelsgødningsanvendelse er centralt for udnyttelsen af husdyrgødningen i planteproduktionen. Nyttevirkningen er en tabellagt værdi for hvor meget af husdyrgødningens kvælstof, der kan erstatte handelsgødning, og er netop en funktion af den tekniske udbringningsmetode og tidspunkt for udbringning. I Landovervågningsoplandene er denne tekniske nytteværdi øget med 10 % siden 1990. Udnyttelsesgraden af husdyrgødning beregnes som (N-behovet minus handelsgødningstilførslen) divideret med husdyrgødningens indhold af total-N, og udtrykkes oftest i %. I samme periode er denne udnyttelse steget fra ca. 35 % til ca. 66 %. Der sker således vigtige fremskridt i udnyttelsen af husdyrgødningen. 2.4.7 Fosforoverskud på landbrugsarealer.Udover ammoniakfordampningen fra landbruget, som ikke hidtil har været selvstændigt målsat, er der tillige ikke stillet krav til anvendelse af fosfor indenfor landbruget. Der er alene fastsat et indirekte krav via harmonireglerne. Ved fastsættelse af et harmonikrav svarende til f.eks. en tilførsel af 170 kg N per ha med husdyrgødning, jfr. Nitratdirektivet, begrænser dette tillige tilførslen af fosfor med husdyrgødning. Der er imidlertid ikke fastsat nogen øvre grænse for den totale fosfortilførsel med handels- og husdyrgødning. Det er alene i forbindelse med en samlet anvendelse af affaldsprodukter og husdyrgødning, at tilførslen af fosfor ikke må overstige 30 kg P per ha årligt (efter 1. juli 2000), jfr. Slambekendtgørelsen. Tilførslen af fosfor med især husdyrgødning, men også handelsgødning, medfører derfor, at der sker en netto-tilførsel af fosfor til landbrugsjorden. Denne tilførsel medfører en ophobning af fosfor i jorden og dermed, at jordens såkaldte fosforstatus øges. Fosforstatus måles i form af et fosfortal, der er et udtryk for mængden af plantetilgængeligt fosfor i jorden og dermed også risikoen for tab af fosfor til vandmiljøet via erosion og udvaskning. For optimal planteproduktion anbefales fosfortal på 2,0 - 3,5/4,0. I 1997 havde mere end 50 % af de danske jorder et fosfortal over 4,0. De høje fosfortal forekommer især på husdyrbrug, hvor der tilføres de største mængder fosfor. Jordernes høje fosforstatus har indflydelse på tabet til vandmiljøet og overvågningsprogrammet peger derfor på et behov for at reducere P-tilførslen gennem følgende initiativer:
2.4.8 Modelberegninger af N-udvaskning i landovervågningsoplandene. Landbrugspraksis for så vidt angår afgrødevalg og gødskning mv. indgår som datagrundlag for beregning af N-udvaskningen fra landovervågningsoplandene. Modellen, som anvendes til de nævnte modelberegninger, er en empirisk model, dvs. en erfaringsbaseret model, hvor kvælstofudvaskningen beregnes som en funktion af tilført gødning (handels- og husdyrgødning), nyttevirkning af husdyrgødning, afstrømningen af vand fra rodzonen, afgrøde samt jordtype, udtrykt som det procentuelle indhold af ler i pløjelaget. I perioden 1989/90 til 1996/97 viser beregninger med modellen en reduktion af udvaskningen på mellem 23 og 25 % for oplandene som helhed ved normalklima(Tabel 2.9). Tabel 2.9.
Denne modelberegnede reduktion kan sammenlignes med næringsstoftransporten i vandløbene. Af tabellen fremgår, at vandløbsmålingerne ikke synes at bekræfte en fuldt så omfattende reduktion af udvaskningen som modelberegningen viser. Det er især det seneste års målinger i lerjordsoplandene, der synes at stå i modstrid med den beregnede reduktion af udvaskningen. Desuden var årene 95/96 og 96/97 meget tørre år og dermed ikke typiske for måleperioden, på trods af, at tallene er afstrømningskorrigerede. Det er dog således, at i sandjordsoplande kan vandløbsmålinger ikke på kort sigt give et indtryk af en udvaskningsreduktion fra de dyrkede arealer, idet nitraten hovedsageligt strømmer til dybe grundvands magasiner og ikke direkte til vandløb. 2.4.9 Indikatorer for udviklingen i markbidraget.Danmarks Jordbrugsforskning har beregnet N-balancen for dansk landbrug i perioden fra 1980/81 til 1996/97 (Arne Kyllingsbæk, pers. komm.). Denne balance beregnes på basis af statistiske oplysninger om bl.a. vareindkøb til sektoren i form af handelsgødning og foderstoffer og varesalg ud af sektoren i form af animalske og vegetabilske produkter. Af denne balance fremgår, at det samlede N-overskud for dansk landbrug i midten af 80erne var ca. 500.000 ton N årligt, hvilket er reduceret med ca. 80.000 ton N årligt frem til 1996/97. Det samlede overskud udgør det samlede tab til miljøet i form af nitratudvaskning, ammoniakfordampning, gårdbidrag, gasformige tab via nitrifikation/denitrifikation samt eventuel akkumulering i jordbunden. I midten af 80erne blev markbidraget og gårdbidraget vurderet til henholdsvis 230.000 og 30.000 ton N årligt, jfr. VMPI. Ammoniakfordampningen vurderedes til ca. 80.000 ton, medens der ikke forelå nogen indikation af forøgelsen af jordens humuspulje. Det vil sige, at de kendte tabsposter ikke forklarer hele overskuddet, men at der resterer en rest på mere end 100.000 ton N. Dette peger bl.a. på et usikkerhedsmoment ved anvendelse af N-balancer som indikator for udviklingen i landbrugets N-udledning og dermed et behov for nøje at vurdere sikkerheden på de enkelte dele af en samlet N-balanceberegning. Der knytter sig imidlertid en større præcision til statistikken for handelsgødningsforbruget. Udviklingen i handelsgødningsforbruget bliver dermed den afgørende indikator for vurderingen af udviklingen i markbidraget. Siden midten af 80erne er forbruget faldet med 110.000 ton N. En anden forholdsvis sikker beregning er opgørelsen af N-behovet på landsplan. Sikkerheden i denne beregning ligger i, at den er baseret på uafhængige statistiske oplysninger om arealstørrelser med de forskellige afgrøder. Den begrænsede usikkerhed, som ligger i beregningen, knytter sig især til prisforskydninger, som har en vis indflydelse på N-behovet. Når N-behovet imidlertid er vel fastlagt for de forskellige afgrøder fremtræder beregningen meget robust. N-behovet er derfor først og fremmest en funktion af afgrødefordelingen på det samlede landbrugsareal , brakarealet og i et vist omfang N-prognosen, der fastlægger N-indholdet i jorden ved vækstperiodens begyndelse. En beregning af N-behovet viser, at det er faldet med 56.000 ton N mellem 1985 og 1997. Det er nu muligt, at vurdere effekten af det betydelige fald i handelsgødningsforbruget i lyset af faldet i N-behovet. Den forbedring af gødningsanvendelsen, som har fundet sted, svarer til nedgangen i handelsgødningsforbruget (110.000 ton) minus nedgangen i N-behovet (56.000 ton), dvs. 54.000 ton N. Det forudsættes, at forøgelsen af den animalske produktion i perioden ikke har ledt til en større husdyrgødningsmængde pga. øget effektivitet i fodringen og dermed mindre N-udskillelse fra dyrene. I lyset af den nævnte reducerede ammoniakfordampning og et reduceret gårdbidrag er der ikke noget der tyder på en mindre tilførsel af N via husdyrgødning til jorden - snarere tværtimod. Den udvaskningsreduktion, som kan komme på tale, fremkommer derfor som et resultat af en gødningsforbedring på de nævnte 54.000 ton N på arealer i omdrift samt en effekt af braklægningen. Såfremt forbedringen hovedsageligt skyldes en øget udnyttelse af husdyrgødningen peger dette tillige på, at reduktionen af markbidraget ikke er undervurderet. 2.4.10 Udviklingen i markbidrag og gårdbidrag.Markbidraget og gårdbidraget er de to betydende målsatte udledninger jfr. Vandmiljøplan I. Modelberegninger under Landovervågningsprogrammet viser, at markbidraget, som udgjorde 230.000 ton N årligt i 1985, er reduceret gennem årene med i alt ca. 55.000 ton N frem til 1996/97 ved normalklima. 2.5 AtmosfærenVandmiljøet modtager ikke alene næringsstoffer gennem udledninger og tab fra dyrkede arealer. En ikke ubetydelig del af tilførslen af kvælstof til havet kommer fra atmosfæren. Dette nedfald af kvælstof har sin oprindelse i både danske og udenlandske kilder. Størrelsen af nedfaldet er baseret på målinger og modelberegninger. Usikkerheden er anslået til at være ca. 40 % i de åbne havområder og ca. 60 % i fjorde, vige og bugter. Usikkerheden på fosfornedfaldet er større. Kvælstofemmisioner Nedfald af kvælstof fra atmosfæren Tabel 2.10
1: Indre danske farvande (farvandsområderne 3-8) Målingerne viser generelt et fald i det atmosfæriske nedfald af kvælstof til danske havområder fra 1989 til 1997. Tidsserien er dog stadig for kort til at vurdere om det er statistisk signifikant. Nedfald af fosfor fra atmosfæren En stor del af fosfornedfaldet stammer sandsynligvis fra biologiske kilder. (Ellermann et al 1997) Fordeling på kilder Tabel 2.11:
Ca. 55 % af kvælstofnedfaldet til de åbne danske farvande vurderes at stamme fra landbruget og resten fra afbrænding af fossile brændsler (Frohn et al, 1998). Det svarer til, at ca. 43.000 ton kvælstof kommer fra landbrugsaktiviteter, mens ca. 36.000 ton stammer fra industri, kraftværker og trafik. Tidsmæssig udvikling 2.6 Samlede stoftilførsler til vandmiljøet i 1997I dette kapitel præsenteres de vigtigste nøgletal for stoftilførslerne til de ferske
vande og havet i 1997. I figur 2.6 vises de farvandsområder og tilhørende oplande,
hvortil stoftilførslerne bestemmes De detaljerede opgørelser dækker alene tilførslerne
af kvælstof, fosfor og organisk stof. Stoftilførsler til havet rapporteres til HELCOM (Kattegat, Bælthavet, Øresund og Østersøen) og OSPARCOM (Nordsøen, Skagerrak og Kattegat) 2.6.1 Stoftilførsler til de ferske vandområderDe samlede udledninger fra punktkilder til ferske vandområder er vist i tabel 2.12. Vandområderne er opdelt efter de havområder, hvortil de afvandes. Link til Tabel 2.12 Fordeling på kilder Den relative betydning af de forskellige kildetypers belastning af vandløb er vist i
figur 2.8. For kvælstofs vedkommende er tilførslerne fra det åbne land den vigtigste
kilde, mens fosfor især stammer fra de forskellige punktkilder. 2.6.2 Stoftilførsler til havetDe danske havområder tilføres næringsstoffer gennem direkte spildevandsudledninger, via vandløb og på grund af nedfald fra atmosfæren. Desuden modtager de danske farvande store mængder næringsstoffer med havstrømmene. Direkte udledninger Link til Tabel 2.13 Tilførsler via vandløb Tabel 2.14
Fordeling på kilder Samlet opgørelse for stoftilførslerne til 1. ordens farvandsområder Tabel 2.15
i.o.: ikke opgjort. Den relative betydning af de forskellige kildetyper er vist i figur 2.9. For kvælstoffets vedkommende er nedfaldet fra atmosfæren og tilførslerne fra landbruget de mest betydende kilder. Fosfortilførslerne kommer især fra spildevand. Fordeling på samfundssektorer Tabel 2.16
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||