Det vurderes, at belastningen af havnesedimenter med tungmetaller er aftagende,
    idet størsteparten af denne forurening er forårsaget af virksomheder, hvor det
    forbedrede miljøtilsyn fra myndighedernes side og den større miljøbevidsthed hos
    virksomhederne har ført til at ta,bene af tungmetaller til havmiljøet er ophørt eller
    stærkt aftagende. 
    Problemstillinger i forbindelse med miljøfremmede organiske stoffer vurderes derimod
    som voksende. Dette skyldes i første række, at det må forventes, at der fremover vil
    blive foretaget analyser af miljøfremmede organiske stoffer i havnesediment i flere havne
    end tilfældet er i dag, og at der vil blive analyseret for et bredere spektrum end i de
    hidtidige undersøgelser, hvoraf de fleste har fokuseret på TBT. Disse analyser må
    videre forventes at afdække, at sedimentet i en række havne er forurenet med
    miljøfremmede organiske stoffer.
    I anden række er belastningen af havnesediment med miljøfremmede organiske stoffer i
    mindre grad under kontrol end belastningen med tungmetaller. Viden om kilderne til
    belastningen er meget mangelfuld, mange kilder har diffus karakter og anvendelsen af de
    miljøfremmede stoffer er meget udbredt både i produktionsprocesser, i tekniske anlæg og
    i forbrugsartikler (og dermed spildevand og affald).
    
    Det foreslås, at miljø- og havnemyndigheder i havne med havneslam, som er så
    forurenet, at det ikke kan klappes, i god tid før der opstår behov for klapning
    udarbejder en strategi for løsning af problemet. Denne strategi foreslås at bestå af en
    kortlægning af det forurenede havneslams udbredelse og forureningsgrad, en
    kildekortlægning, en plan for reduktion af den eksterne belastning, en plan for
    oprensning, der så vidt som muligt fjerner det forurenede havneslam, samt en plan for en
    håndtering af sedimentet.
    
    Både forureningsgrad for de stoffer, der er identificeret som relevante, og
    udbredelse af forureningen bør kortlægges.
    Det foreslås, at der udlægges repræsentative stationer, hvor der udtages prøver for
    at kortlægge indholdet af de for det pågældende sediment relevante tungmetaller og
    miljøfremmede stoffer såvel horisontalt som vertikalt. Miljømyndigheden afgør,
    hvilke stoffer det er relevant at analysere for, ud fra tidligere analyser af slammet fra
    den pågældende havn samt analogbetragtninger i forhold til kendskabet til indholdet af
    forurenende stoffer i tilsvarende havne, med lignende aktiviteter i havnene og lignende
    belastning fra oplandet.
    Lagdelingen af sedimentet beskrives visuelt, og der foretages en kornstørrelsesanalyse
    og tørstof/glødetabsanalyse af sedimentprofilet, som skal omfatte hele det sedimentlag,
    som vurderes som belastet, plus en del af det underliggende uforurenede lag. En
    aldersbestemmelse af de udtagne sedimentsøjler kan være en hjælp i at bestemme grænsen
    mellem belastet og ubelastet sediment.
    
    Tidligere punktkilder og deres belastning af havnesedimentet vurderes (stoffer og
    mængder). Der lægges vægt på skibsværfter, virksomheder for behandling eller
    forarbejdning af korn og frø, maskinfabrikker, maskinværksteder og
    overfladebehandlingsanlæg samt vaskepladser (vinterpladser) for lystbåde og
    stejlepladser, hvor der har været foretaget tjæring af garn.
    Nuværende kilder, typer af forurenende stoffer, betydning af udledningen og muligheder
    for at begrænse den, beskrives.
    Såfremt det vurderes, at kilderne til nogle af de stoffer, der er identificeret i
    sedimentet, ikke kan kontrolleres, vurderes, hvilke konsekvenser det bør få for
    oprensningsstrategien. Det samme gælder for stoffer, hvor kilderne ikke kan identificeres
    
    Oprensningen tilrettelægges således, at resuspension af sediment og frigivelse af
    miljøgifte minimeres.
    I størst muligt omfang identificeres og afsættes velegnede områder til deponering.
    Det vurderes, om havneslammet bør separeres i en fraktion, der kan nyttiggøres og en
    fraktion til deponering, eller om konventionel deponering/nyttiggørelse er at
    foretrække.
    
    Det foreslås, at der udvælges en havn, hvor ovennævnte program gennemføres, og
    der udarbejdes en teknisk - økonomisk vurdering af forløbet samt en "kogebog"
    for lignende projekter.
    
    Der oprenses årligt over 2 mio. m3 uforurenet/svagt forurenet sediment
    fra havne og sejlrender som klappes (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b).
    Størsteparten af dette sediment stammer fra de store havne på Jyllands vestkyst
    (Esbjerg, Hanstholm, Hirtshals) samt Ålborg og er velegnet til nyttiggørelse, da det er
    sandet materiale og uforurenet..
    Det har ikke været muligt inden for rammerne for denne rapport at foretage en
    detajleret gennemgang og analyse af eksisterende databaser og spørgeskemaundersøgelser.
    Det foreslås, at eksisterende databaser over klapmateriale og råstoffer på havbunden
    samt spørgeskemaundersøgelser gennemgås og sammenholdes med henblik på så præcist
    som muligt at vurdere det fremtidige potentiale for nyttiggørelse af uforurenet
    oprensningsmateriale og behovet for deponering/separering og rensning af forurenet
    havneslam. I disse vurderinger bør de undersøgelser, der er foretaget af
    kornstørrelsesfordelingen, sammenholdes med anvendelsesmuligheder for sandet materiale
    (Vejdirektoratet 1991).
    Endvidere bør behovet for lokaliteter til afvanding og mellemdeponering af sediment og
    sand vurderes. Sluttelig bør det vurderes, hvordan der gives yderligere økonomiske
    incitamenter til nyttiggørelse. 
    
    Det foreslås, at mulighederne for at etablering anlæg til separering og rensning
    undersøges. Herunder:
    
    De største mængder af sediment der klapning, stammer fra havne og
    sejlrender/indsejlinger på Jyllands vestkyst (Rømø, Esbjerg, Hanstholm, Hirtshals) og
    Rødbyhavn på Lolland. Mindre, men stadig betydelige mængder, klappes fra havne på
    Jyllands østkyst (Haderslev, Frederikshavn). (Jensen, A, & Gustavson, 2000). Odense
    Havn oprenser ca. 120.000-150.000 m3 havnesediment pr. 4-5 år for at holde
    dybden i sejlrenden: Det oprensede sediment klappes ikke, men pumpes ind på et inddæmmet
    område på ca. 25 ha. For Haderslev og Odenses vedkommende er materialet for fint til en
    mulig reel nyttiggørelse. 
    Nyttiggørelsen vil kunne fremmes af en præcis beskrivelse af det oprensede materiale
    og dets egenskaber, herunder anvendelse af de hidtidige erfaringer med oprensning.
    Desuden er koordineringen mellem oprensningsbehov/oprensning og anvendelsesbehov
    vigtig, herunder muligheden for at etablere midlertidig oplagring.
    Hensigtsmæssige arealer til oplagring og afvanding af sedimentet og en god indretning
    af disse er ligeledes vigtigt.
    Generelt har sand fra oprensning af sejlrender og havne vanskeligt ved prismæssigt at
    konkurrere med sand fra råstofgrave. Anvendelsen begrænses af de forholdsvis få
    erfaringer og problemet med at koordinere oprensningen med anvendelsen, herunder det
    komplicerede forhold ved etablering af mellemdepoter. Problemerne i forbindelse med
    nyttiggørelse vurderes som mindst ved store mængder uforurenet sand, eksempelvis fra
    Vestkystens havne og indsejlinger.
    Transportomkostningerne vurderes som den vigtigste begrænsende faktor for
    nyttiggørelsen. Den øvre grænse for rentabiliteten for transport af sand fra oprensning
    til bundsikring i.f.m. motorvejsbyggeri, som er en af de væsentligste
    anvendelsesmuligheder, vurderes til ca. 30 km. En form for tilskud til at dække disse
    transportomkostninger kunne være et vigtigt incitament til at fremme nyttiggørelsen. For
    søtransport gælder også, at transportudgifterne er betragtelige (i størrelsesorden 1
    kr./m3/sømil).
    For at fremme afsætningen af sediment fra havne og sejlrender skal potentielle
    aftagere have let adgang til oplysninger om:
    Det foreslås derfor, at der oprettes en hjemmeside, hvor disse oplysninger registreres
    i forbindelse med hver klapansøgning.
    Ansvarlig for at etablere hjemmesiden med tilhørende database og for at inddatere og
    opdatere oplysningerne kan ligge hos en central myndighed (Skov- og Naturstyrelsen
    og/eller Miljøstyrelsen). Alternativt kan der udpeges en person i hver amt, blandt dem,
    der behandler amtets klapsager, med ansvar for at inddatere og opdatere oplysningerne.
    Endvidere bør hjemmesiden rumme oplysninger om havnemyndighed og den entreprenør, der
    er ansvarlig for oprensningen.
    Henvendelse om køb af sediment kan f.eks. rettes til havnemyndigheden, som underretter
    den ansvarlige for opdateringen af hjemmesidens oplysninger om salget, når en skriftlig
    aftale er truffet. Kontaktpersonen registrerer derefter salget på hjemmesiden.
    Det foreslås endvidere, at der udlægges arealer til opfyldning af fremtidige
    havnearealer, som også kan være mellemdepoter for overskudssand.
     
    | Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
    |