Disse forhold diskuteres nærmere i de følgende afsnit.
I kemiske produkter og i varer, der markedsføres i Danmark, indgår der ca. 20.000
forskellige kemiske stoffer (Miljø- og Energiministeriet 1999). Da en del af produkterne
og varerne produceres i Danmark, og andre anvendes i industrien, vil en stor del af disse
potentielt kunne findes i industrielt spildevand. Herudover kan der dannes en lang række
andre kemiske stoffer under produktionsprocesser (f.eks. som mellemprodukter, biprodukter,
urenheder, mv.) og i forbindelse med rensning af spildevand (nedbrydningsprodukter). Mange
af disse stoffer vil være ukendte.
Det vil derfor kræve et meget omfattende kemisk analyseprogram, hvis alle potentielt
farlige stoffer i et komplekst spildevand skal identificeres. Gennemførelse af et sådant
analyseprogram vil desuden nødvendiggøre udvikling af analysemetoder, men da man ikke
på forhånd ved, hvilke stoffer der skal kunne analyseres for, vil det være en næsten
umulig opgave, hvis bare størstedelen af disse stoffer skal identificeres. Det må derfor
konkluderes, at det ikke er muligt at identificere alle de potentielt farlige stoffer i
komplekst spildevand.
For de stoffer, der identificeres i spildevand, kan der foretages en
miljørisikovurdering, såfremt der er adgang til data vedrørende deres miljømæssige
egenskaber. Dette er imidlertid langt fra altid tilfældet. Miljøstyrelsen (2001)
vurderer, at der kun findes testdata vedrørende effekter på vandlevende organismer for
mindre end 5% af de ca. 100.000 kemiske stoffer, der står på EUs liste over
eksisterende stoffer (EINECS-listen). Formodentlig vil der findes testdata vedrørende
bionedbrydelighed for endnu færre stoffer.
Herudover kan spildevandet indeholde stoffer, der dannes under produktionsprocesser
eller renseprocesser. Selv hvis disse stoffer identificeres, vil det kun i de færreste
tilfælde være muligt at finde oplysninger om deres miljømæssige egenskaber.
For nogle typer af kemiske stoffer er det dog muligt at beregne en række
miljømæssige egenskaber ud fra oplysninger om stoffets kemiske struktur. Miljøstyrelsen
har offentliggjort et udkast til vejledende liste til selvklassificering af farlige
stoffer (Miljøstyrelsen 2001), hvori en række metoder til sådanne beregninger er
beskrevet og vurderet. Naturligvis vil der være en større usikkerhed forbundet med at
beregne et kemisk stofs egenskaber end ved at måle eller teste egenskaben, men i mangel
af bedre er det alligevel en værdifuld information.
Det må derfor konkluderes, at vores muligheder for at gennemføre en
miljørisikovurdering af de stoffer, der kan identificeres i komplekst spildevand, i
praksis vil være begrænset af en betydelig mangel på data vedrørende stoffernes
miljømæssige egenskaber, selv om udvikling af metoder til beregning af sådanne
egenskaber til en vis grad vil kunne kompensere for datamangel.
Toksiske stoffer forekommer sjældent alene i spildevand eller i det miljø hvortil
spildevandet udledes. Det er derfor et nærliggende spørgsmål hvilke samvirkende
effekter der forekommer, når mere end et stof påvirker organismerne i miljøet
samtidigt. Nogle af de grundlæggende principper for interaktion mellem stoffers toksiske
virkning er sammenfattet i bilag B.
Beskrevet meget forenklet kan den samvirkende effekt af stoffer i blandinger være:
Anvendelse af biologiske test til karakterisering af komplekst spildevand samt
anvendelse af resultaterne til vurdering af miljørisici er gennemgået detaljeret i
Miljøstyrelsens publikationer "Økotoksikologisk vurdering af
industrispildevand" (Kristensen et al. 1992) og "Industrispildevands
miljøfarlighed" (Pedersen et al. 1994). Disse forhold vil derfor ikke blive
behandlet i detaljer i nærværende rapport, men kun i oversigtlig form. Der henvises
derfor til de nævnte rapporter for yderligere oplysninger.
I tilladelser til udledning af spildevand vil der ofte blive stillet krav om, at
spildevandet ikke må forårsage akut toksicitet uden for blandingszonen (hidtil benævnt
initialfortyndingszonen). Oplysning om spildevands akutte toksicitet kan fås fra
økotoksikologiske test med arter, der er relevante for det vandområde, hvortil
spildevandet udledes. Da der naturligvis kun anvendes et meget begrænset antal arter til
test af spildevandet i forhold til det antal arter, der i praksis vil blive eksponeret i
vandområdet efter udledning, er det nødvendigt at ekstrapolere fra de
effektkoncentrationer, der er bestemt i økotoksikologiske test, til koncentrationer, der
så vidt muligt beskytter alle arter i det berørte vandområde. Sådanne
ekstrapoleringsmetoder er beskrevet i Miljøprojekt nr. 260.
Der vil desuden være krav om, at spildevandet ikke må forårsage kronisk toksicitet
uden for spildevandsnærområdet, hvis et sådant er fastlagt. Fortynding og transport af
spildevand fra udledningen til afgrænsningen af nærområdet vil ofte foregå i løbet af
kort tid. I løbet af denne tidsperiode vil kun hurtige processer have indflydelse på
stoffernes skæbne, f.eks. fordampning, sorption og bundfældning, mens f.eks.
omdannelsesprocesser ikke vil have væsentlig betydning. Der kan således ikke regnes med,
at der vil ske en større grad af nedbrydning af de organiske stoffer i spildevandet. En
vurdering af risici for kronisk toksicitet uden for spildevandsnærområdet kan derfor
baseres på økotoksikologiske test af spildevandet. Sådanne test kan enten være test
for akut toksicitet eller test for (sub-)kronisk toksicitet. Igen skal der ekstrapoleres
fra laboratorietest med enkeltarter til en koncentration, der i princippet beskytter alle
arter i det berørte økosystem, jf. Miljøprojekt nr. 260.
Endelig bør der også tages højde for et eventuelt indhold af svært nedbrydelige,
bioakkumulerbare og/eller toksiske stoffer. Sådanne stoffer vil kunne påvirke
vandområder langt fra udledningsstedet, og Danmark har forpligtet sig til at reducere
udledning af sådanne stoffer (Esbjerg Deklarationen 1995, Europa-Parlamentet og Rådet
2000). Indholdet af sådanne stoffer kan for eksempel bestemmes i undersøgelser for
persistent toksicitet. Dette gøres i princippet ved at teste toksicitet og eventuelt
andre parametre (f.eks. indhold af bioakkumulerbare stoffer) på en frisk
spildevandsprøve. Herefter foretages en undersøgelse af bionedbrydning af
spildevandsprøven. Bionedbrydningstesten kan udføres som en simuleringstest, hvor
miljøforholdene i det aktuelle vandområde forsøges genskabt i laboratoriet, eller som
en test, hvor forholdene for nedbrydning optimeres (svarende til en test for potentiel
bionedbrydning). I løbet af nedbrydningstesten, som kan vare 1-2 måneder, udtages der
delprøver, som kan testes for toksicitet og andre egenskaber. Herved kan det bestemmes,
hvor hurtigt problematiske miljøegenskaber, som er målt i den friske spildevandsprøve,
bliver fjernet fra spildevandet gennem bionedbrydningsprocesser.
Det fremgår af ovenstående diskussioner, at vurdering af miljørisici af komplekst
spildevand baseres på både dets indhold af specifikke, farlige stoffer og de
miljømæssige egenskaber af det samlede, komplekse spildevand. Der er tale om to
forskellige principper, som supplerer hinanden, og som begge har relevans i forhold til
vurderingen af den miljømæssige risiko ved udledning af farlige stoffer. Det diskuteres
i det følgende, hvordan de to principper kan kombineres.
Et af de væsentlige problemer i forbindelse med regulering af enkeltstoffer er, at det
ikke er praktisk muligt for myndighederne at fremlægge en fuldstændig liste over
stoffer, der skal reguleres ved udledning til vandmiljøet. Set i lyset af de ca. 20.000
stoffer der anvendes i Danmark, vil en liste på f.eks. 100-200 stoffer ikke være
dækkende, og der vil med stor sandsynlighed forekomme andre stoffer i spildevand, der kan
udgøre en væsentlig risiko for vandmiljøet. Omvendt er det i komplekst, sammensat
spildevand ikke praktisk muligt at måle og kontrollere alle stoffer enkeltvis i henhold
til Vandrammedirektivets krav om overholdelse af kvalitetskrav.
De stoffer, det er relevant at regulere enkeltvis, kan principielt opdeles i to
grupper:
- Stoffer der fokuseres på internationalt, og som Danmark har forpligtiget sig til at
reducere eller udfase.
- Stoffer, som ikke figurerer på ovennævnte lister, men som kan udgøre en væsentlig
risiko for vandmiljøet.
Til den første kategori hører stoffer, der er prioriterede i henhold til
Vandrammedirektivets artikel 16, eller som er optaget på OSPARs liste over udvalgte
farlige stoffer (bilag C og D).
Stoffer, som Danmark er forpligtiget til at reducere eller udfase
I Nordsøkonferencen har Danmark tilsluttet sig Esbjerg Deklarationen (1995) og
herigennem forpligtet sig til en kontinuerlig begrænsning af udledningen af farlige
stoffer til Nordsøen med det mål, at udledningen skal være ophørt inden for én
generation, dvs. år 2020. Tilsvarende målsætning er vedtaget for hele Nordøstatlanten
i OSPAR-regi ved Sintra Erklæringen fra 1998, og for Østersøen i HELCOM-regi. I Esbjerg
Deklarationen er farlige stoffer defineret som "stoffer, eller grupper af stoffer,
som er toksiske, persistente og bioakkumulerbare". Begrebet toksicitet omfatter også
"kroniske effekter såsom carcinogenicitet, mutagenicitet og teratogenicitet og
skadelige effekter på funktionen af hormonsystemet" (Annex 2 i Esbjerg Deklarationen
1995).
Under OSPAR-konventionen er der vedtaget en strategi, hvorunder der er foretaget en
prioritering af den nødvendige indsats, så kun de udvalgte, farlige stoffer, der giver
størst anledning til bekymring, er i fokus fra starten. Udvælgelsen af stoffer sker
efter den såkaldte DYNAMEC-mekanisme, som med sine udvælgelseskriterier lægger vægt
på, hvor stor en risiko der er, for at de enkelte stoffer påvirker havmiljøet. På den
baggrund bliver OSPARs liste over prioriterede stoffer tilvejebragt, og stofferne
herpå bliver genstand for aktiv indsats. OSPARs liste over prioriterede stoffer vil
løbende blive justeret, det vil sige at flere stoffer medtages. Det politiske såkaldte
generationsmål fra Nordsøkonferencen bliver på den måde konkret gennemført af OSPAR.
I HELCOM støtter man sig til stofudvælgelsen under OSPAR. OSPARs liste over
farlige stoffer til prioriteret indsats er gengivet i bilag C.
Tilsvarende er der i det nye Vandrammedirektiv (Europa-Parlamentet og Rådet 2000)
fastsat krav om progressiv reduktion af udledning af prioriterede stoffer, som ifølge
direktivet bliver udvalgt blandt de forurenende stoffer, som udgør en væsentlig risiko
for vandmiljøet, og for disse prioriterede, farlige stoffer skal udledningen bringes til
ophør. Europa-Parlamentet og Rådet har i 2001 vedtaget en første liste over
prioriterede stoffer og har herudfra fastlagt de prioriterede, farlige stoffer (bilag D).
Listens tilblivelse er blandt andet baseret på vurderinger af stoffernes forekomst og
risici for effekter i miljøet. Den første liste over prioriterede stoffer er udarbejdet
ved hjælp af den såkaldte COMMPS-procedure (EU-kommissionen 1999), idet der dog ikke
heri foreligger specifikke udvælgelseskriterier. EU-kommissionen skal mindst hvert fjerde
år fremsætte forslag til revision af stoflisten. For de prioriterede stoffer skal
EU-kommissionen desuden foreslå kvalitetskrav for vand, sediment eller biota.
Vandrammedirektivet har en definition af begrebet farlige stoffer, som til forveksling
ligner definitionen af samme i Esbjerg Deklarationen.
Der foreligger således forpligtelser til at begrænse og i sidste ende eliminere
udledningen af specifikke, farlige stoffer samt stoffer, der opfylder fastsatte
farlighedskriterier. Det vil derfor være nærliggende at tage udgangspunkt i disse
forpligtelser, når der skal foreslås kriterier for udvælgelse af de stoffer, som skal
vurderes særskilt i forbindelse med udledninger af komplekst sammensat spildevand.
Andre stoffer som kan udgøre en væsentlig risiko
Ud over de stoffer, som figurerer på OSPARs liste og Vandrammedirektivets liste
over prioriterede stoffer og prioriterede, farlige stoffer, er det nødvendigt at vurdere,
om andre stoffer i udledningen kan udgøre en væsentlig risiko for vandmiljøet, idet der
fokuseres på stoffer, der er toksiske, persistente og akkumulerbare i biota eller
sediment. Desuden er det relevant at vurdere om der er stoffer i udledningen, som kan
medføre effekter hos mennesker såsom carcinogenicitet, mutagenicitet og teratogenicitet
samt stoffer med skadelige effekter på funktionen af hormonsystemet.
I Vandrammedirektivets bilag VIII findes en vejledende liste over de vigtigste
forurenende grupper af stoffer, herunder stoffer med de ovennævnte egenskaber (bilag E).
For andre end de ovennævnte stoffer og stofgrupper kan risikoen for effekt på
vandmiljøet vurderes ud fra en testning af toksiciteten af det samlede spildevand over
for vandlevende organismer.
Indledende vurdering af enkeltstoffer
Som udgangspunkt skal der foretages regulering af udledning af stoffer, der figurerer
på de internationale lister over prioriterede stoffer, som Danmark har forpligtiget sig
til at reducere eller eliminere udledningen af.
Om reguleringen skal omfatte andre stoffer, som udgør en væsentlig risiko i en
konkret udledning, må baseres på en vurdering af stoffets egenskaber, den udledte
mængde samt den forventede koncentration i vandmiljøet.
Hvis der er fastlagt et kvalitetskrav for det pågældende stof, kan risikoen for
vandmiljøet vurderes ved at sammenholde kvalitetskravet med den forventede (beregnede)
koncentration i udløbet, idet der indregnes en passende fortyndingsfaktor for
udledningen. Desuden tages der hensyn til den i forvejen forekommende tilstedeværelse af
stoffet i vandmiljøet, f.eks. som følge af andre kilder.
Hvis der ikke foreligger et kvalitetskrav, må vurderingen baseres på tilgængelige
data for stoffets egenskaber.
Hvis det skal kunne afvises, at der er en væsentlig risiko for effekter, skal det
sandsynliggøres, at stofkoncentrationen uden for blandingszonen ud fra en "worst
case" betragtning er væsentlig lavere (f.eks. en faktor 10 eller mere) end den
forventede nul-effekt koncentration for stoffet (PNEC). Desuden skal det vurderes, om den
udledte mængde kan give anledning til miljømæssige effekter, jf. diskussionen i kapitel
4.
PNEC beregnes i henhold til TGD (EU-kommisssionen 1996) ud fra den laveste fundne
akutte toksicitet (LC/EC50 mg/L) over for fisk, krebsdyr eller alger. Overslagsmæssigt er
PNEC en faktor 1.000 lavere end den laveste, fundne LC/EC50-værdi. For
stoffer, der er bioakkumulerbare, anvendes en større faktor. I tilfælde af datamangel
kan der anvendes LC/EC50-værdier beregnet ved hjælp af såkaldte
QSAR-metoder. En række metoder er beskrevet og vurderet i en publikation fra
Miljøstyrelsen (Miljøstyrelsen 2001), heriblandt EPIWIN suiten (US-EPA 2000), der er
frit tilgængelig via internettet. Det skal dog understreges, at der er en vis usikkerhed
forbundet med anvendelse af beregnede LC/EC50-værdier.
Stoffer, der har kroniske effekter som carcinogenicitet, mutagenicitet, teratogenicitet
eller skadelige effekter på funktionen af hormonsystemet, skal under alle omstændigheder
underlægges en detaljeret vurdering.
Detaljeret vurdering af enkeltstoffer
For stoffer, der skønnes at udgøre en væsentlig risiko for vandmiljøet, fastsættes
et kvalitetskrav for vandmiljøet (se diskussionen i kapitel 2), og der foretages en
evaluering i overensstemmelse med retningslinierne i kapitel 3 og 4.
Hvis der er identificeret mere end ét stof, som skal vurderes, bør det samlede
toksicitetsbidrag fra stofferne beregnes under en antagelse af additivitet, idet det
samlede toksicitetsbidrag bør være mindre end 1, jf. afsnit 5.2.3. Dette vil på den ene
side være konservativt, idet den samlede toksicitet af stoffer i blanding som regel er
mindre end summen af de enkelte stoffers bidrag. På den anden side vil andre
ikke-identificerede stoffer jo også bidrage til toksiciteten, således at toksiciteten
må antages at være større end vurderet ud fra de identificerede stoffer alene.
For industrivirksomheder baseres vurderingen af spildevandets sammensætning på
foreliggende analyser af spildevandet samt massebalancebetragtninger ud fra en gennemgang
af produktionsprocesser, anvendte råvarer, proceskemikalier, hjælpestoffer (inkl.
opløsnings- og rengøringsmidler) og producerede produkter.
For andre typer udledninger må vurderingen af spildevandets sammensætning baseres på
generelle informationer om aktiviteterne, herunder hvilke stoffer der kan forventes at
findes "opstrøms" udledningen, samt eventuelle kemiske analyser.
Hvis det ikke kan udelukkes, at der er andre toksiske stoffer i spildevandet end dem,
der skal vurderes særskilt (jf. 5.4.1), kan spildevandets toksicitet screenes for
toksicitet med et testbatteri bestående af det såkaldte "basissæt" af
korttidstest med alger, krebsdyr og fisk. Hvis screeningen viser, at spildevandet har en
lav toksicitet, er det sandsynligt, at spildevandet ikke vil resultere i en væsentlig
økotoksikologisk påvirkning af vandområdet.
En lav toksicitet er i denne forbindelse en toksicitet svarende til, at 50%
effektkoncentrationen i en korttidstest er over 500 mL/L (LC/EC50 > 500
mL/L) (Pedersen et al. 1994), eller at der ikke ses signifikant effekt ved 300 mL/L
(LC/EC10 > 300 mL/L). Erfaringsmæssigt svarer dette til kommunalt eller industrielt
udløbsspildevand, der har gennemgået en effektiv, biologisk rensning og har en lav
toksicitet. Erfaringsgrundlaget for toksiciteten af især kommunalt spildevand forventes
at blive forbedret i løbet af det kommende år eller to, og der kan eventuelt foretages
en revurdering af den foreslåede bagatelgrænse på denne baggrund.
For eksempel har der ved økotoksikologiske test med ferskvandsalgen Pseudokirchneriella
subcapitata af 4 prøver af udløbsspildevand fra Spildevandscenter Avedøre ikke
kunne påvises effekter ved den højeste, testede koncentration på 300 mL/L
(Winther-Nielsen 2000).
Et tilsvarende resultat er opnået i test af udløbsspildevand fra Randers Central
Renseanlæg, hvor der ikke sås hæmning af væksten ved de testede koncentrationer op til
320 mL spildevand/L. Der sås endvidere ingen signifikant dødelighed ved denne
koncentration i en screeningstest med krebsdyret Acartia tonsa (Bjørnestad 2001).
Endvidere anbefales i Miljøprojekt nr. 260 (Pedersen et al. 1994) at anvende en
bagatelgrænse på LC/EC50 > 500 mL/L for undersøgelse og regulering af spildevand på
basis af toksicitet.
Der foreslås derfor følgende bagatelgrænse, idet det anbefales at screene
spildevandets toksicitet med et testbatteri bestående af f.eks. alger, krebsdyr og fisk:
EC50 > 500 mL/L
eller
EC10 > 300 mL/L
Hvis spildevandets ikke kan overholde bagatelgrænsen, henvises til den procedure som
er beskrevet i Miljøprojekt nr. 260 (Pedersen et al. 1994).
Der kan på baggrund af det ovenstående gives følgende anbefalinger: