Miljøkonsekvenser af levetidsforlængelse af elektronikprodukter

2 Udvælgelse af referenceprodukter

2.1 De mulige referenceprodukter
2.2 Udvælgelsesmetode
2.3 Udvælgelse
2.3.1 Højt salgsvolumen
2.3.2 De væsentligste parametre dækkes
2.3.3 LCA data er tilgængelige
2.3.4 De væsentlige produktgrupper dækkes
2.3.5 Kritiske komponenter og funktionsenheder
2.4 De udvalgte referenceprodukter

2.1 De mulige referenceprodukter

De produktcases, som i dette projekt vil tjene som eksempler, skulle som udgangspunkt vælges mellem typiske elektronikprodukter fra de overordnede produktgrupper konsumelektronik, kontorelektronik og industrielektronik.

De fire referenceprodukter eller produktcases kan i princippet findes blandt alle slags elektronikprodukter inden for disse tre overordnede produktgrupper, mens elektriske produkter ikke indgår i projektet.

2.2 Udvælgelsesmetode

Udvælgelse af produkter til nærmere undersøgelse i dette projekt er foretaget ud fra en udvælgelsesmetode med følgende elementer:

  1. Produktet eller produktgruppen skal have et højt salgsvolumen
  2. De udvalgte produkter skal være repræsentative for produkter med hhv. højt og lavt energiforbrug og kort og lang levetid.
  3. LCA data skal være tilgængelige
  4. De valgte produkter skal dække konsumelektronik, kontorelektronik og industrielektronik
  5. Kritiske komponenter og funktionsenheder skal være repræsenteret

2.3 Udvælgelse

2.3.1 Højt salgsvolumen

Et referenceprodukt i dette projekt skal være et typisk produkt solgt i Danmark, og kun produkter eller produktgrupper med et højt salgsvolumen ses derfor som kandidater.

Følgende produkter eller produktgrupper har et højt salgsvolumen:

Tabel 2.1
Bruttoliste af produkter og produktgrupper

Konsumelektronik

Kontorelektronik

Industrielektronik

TV-apparater

PC’er

Styreelektronik

DVD-afspillere

Printere

Autoelektronik

Videoapparater

Scannere

 

Audiosystemer

Servere

 

Bilstereo

 

 

Kameraer

 

 

Mobiltelefoner

 

 

Fastnet telefoner

 

 

Trådløse telefoner

 

 


2.3.2 De væsentligste parametre dækkes

De to væsentligste parametre, som styrer den centrale problematik i dette projekt er produktets energiforbrug under brug og produktets levetid.

Produkter eller produktgrupper i tabel 2.1 er her fordelt efter om de har et forholdsvist højt eller lavt energiforbrug og efter om de har en forholdsvis kort eller lang levetid.

Tabel 2.2
Produkternes fordeling efter energiforbrug og levetid

 

Kort levetid

Lang levetid

Højt energiforbrug

PC’er
Printere
Scannere
Servere

TV-apparater
DVD-afspillere
Videomaskiner
Bilstereo
Styreelektronik
Autoelektronik

Lavt energiforbrug

Mobiltelefoner

Fastnet telefoner
Trådløse telefoner
Kameraer


2.3.3 LCA data er tilgængelige

De grundlæggende beregninger i dette projekt udføres efter et LCA screeningsprincip, som er nærmere beskrevet i afsnit 5.1. Det er derfor af praktisk betydning i valget af referenceprodukter, at LCA data er tilgængelige for projektgruppen.

Der eksisterer let tilgængelige LCA data fra tidligere undersøgelser for de produkter eller produktgrupper, som er markeret i tabel 2.3 nedenfor.

Tabel 2.3
LCA data er let tilgængelige for de markerede produkter

 

Kort levetid

Lang levetid

Højt energiforbrug

PC’er
Printere
Scannere
Servere

TV-apparater
DVD-afspillere
Videomaskiner
Bilstereo
Styreelektronik (frekvensomformer)
Autoelektronik

Lavt energiforbrug

Mobiltelefoner

Fastnet telefoner
Trådløse telefoner
Kameraer


2.3.4 De væsentlige produktgrupper dækkes

Feltet er hermed snævret ind til de seks produkter eller produktgrupper markeret med fed skrift i tabel 2.3. To produkter eller produktgrupper skal således fravælges. Fastnet telefoner og trådløse telefoner er karakteriseret ved at have en forholdsvis lang levetid og et forholdsvist lavt energiforbrug, mens de markante miljømæssige fordele og ulemper i forbindelse med dette projekts problematik må forventes at være knyttet til produkter med enten et højt energiforbrug eller en kort levetid/hyppig udskiftning. Det blev derfor besluttet af projektets følgegruppe at fravælge fastnet telefoner og trådløse telefoner. Dette fører til valget af de følgende fire produkt- eller produktgruppecases: PC’er, TV-apparater, mobiltelefoner og endelig frekvensomformere, den sidste produktgruppe som et eksempel på styreelektronik.

Herved er både konsum-, kontor- og industrielektronik repræsenteret:

Tabel 2.4
De fire produktgrupper, som der fokuseres på

Konsumelektronik

Kontorelektronik

Industrielektronik

TV-apparater
Mobiltelefoner

PC’er

Styreelektronik - frekvensomformere


2.3.5 Kritiske komponenter og funktionsenheder

Følgende kritiske komponenter er repræsenteret i de fire produktgrupper:

Tabel 2.5
Repræsentationen af kritiske komponenter i de fire produktgrupper

Kritisk komponent

PC’er

TV-apparater

Mobiltelefoner

Frekvensomform.

Strømforsyning

X

X

X

X

Billedrør & displays

X

X

X

X

Printkort

X

X

X

X

Opladelige batterier

X

 

X

 

Powerelektronik

 

X

 

X

Elektronisk lagring

X

X

X

X

Køling af elektronik

X

X

 

X


Det ses i tabel 2.5, at de mest kritiske komponenter er godt repræsenteret af de fire produktgrupper.

2.4 De udvalgte referenceprodukter

Herved er produktgrupperne PC’er, TV-apparater, mobiltelefoner og frekvensomformere udvalgt til at være referencegrupperne. For produktgruppen PC’er vælges mere specifikt den stationære Internet PC, som stadig er det mest solgte PC produkt. Nedenfor ses de faktiske referenceprodukter, som er brugt specifikt som udgangspunkt i dette projekt.

Tabel 2.6
De faktiske referenceprodukter

Produktgruppe

Referenceprodukt

PC’er

Generisk PC defineret iht. ref. 6

TV-apparater

Schneider DTV-3 (28")

Mobiltelefoner

Telital GM 410

Frekvensomformere

Danfoss VLT 3004