Offentliggjorte statistiske oplysninger
Hertil regnes oplysninger fra Danmarks Statistik, Skatteministeriet, Rexam Holmegaard,
der er Danmarks eneste glasemballageproducent og VSOD, der er brancheorganisation for
importører og forhandlere af vin og spiritus i Danmark. Oplysningerne anvendes
fortrinsvis til at beregne glasemballagepotentialet.
Indberetninger til projektet
For at belyse indsamlingen af brugte glasemballager i Danmark udsender projektet hvert
år indberetningsskemaer til kommunale genbrugscentre, flaskehandlere og flaskeskyllerier.
Den indberettede mængde kan suppleres med data fra Kommunedatabasen. Denne database
opdateres årligt af Videncenter for affald og genanvendelse på baggrund af
spørgeskemaer, der udsendes til alle landets kommuner. Databasen er under ombygning og
har ikke været anvendt i forbindelse med Statistik for glasemballage 2000.
De kilder der er anvendt beskrives i det følgende.
Beregning af glasemballagepotentialet baserer sig på mængden af den banderolerede
mængde vin og spiritus, der sælges i Danmark. Oplysningerne fås fra VSOD, /1/ (Vin- og Spiritus Organisationen i Danmark) og DS (Danmarks
Statistik), /2/. Mængden justeres for vin solgt i
papemballage. Oplysningerne hertil fås fra VSOD.
Der korrigeres for vin og spiritus købt i grænsehandel. Oplysninger om
grænsehandelen indhentes hos Skatteministeriet, /3/.
Data vedrørende konserves- og fødevareglas, medicinglas mm. fås fra
"Emballageforsyningen i Danmark 2000" /4/. Notatet
baserer sig på resultater fra en samkørsel af data fra Danmarks Statistiks
udenrigshandel og varestatistik. Primæroplysninger om dansk produktion af emballageglas
herunder engangs øl- og vandflasker hentes fra Rexam Holmegaard /5/.
I kapitlet om indberetninger til EU (kapitel 8) indgår der en beregning af den mængde
glasemballager der cirkulerer i retursystemer. Det drejer sig her om øl- og vandflasker.
Oplysninger herom er hentet fra "Emballageforsyningen i Danmark 2000" /4/.
Opgørelsen af den mængde flasker, der indsamles, baserer sig på oplysninger i
indberetningsskemaerne, /6/.
Flaskehandlere
Flaskehandlerne bliver bedt om at oplyse det antal flasker, de har indsamlet og
sorteret med fordeling på flasketyper og karakteren af indsamlingsordningen (kommunal,
detailhandel eller restaurant). Hvis der er tale om eksport af flasker anføres dette
tillige. Der skal videre gives oplysninger om afsætning og slutbehandling af
skårmængden (eksport, indenlandsk afsætning eller deponering,).
Skyllerier
Der er i Danmark fire flaskeskyllerier. Disse bliver bedt om at give oplysninger om
antallet af uskyllede og skyllede flasker der håndteres på skyllerierne. Opgørelserne
indeholder fordeling på flasketyper. Videre ønskes det oplyst, hvad der sker med den
skårmængde, der genereres under håndteringen.
Genbrugscentre og affaldsselskaber
En række genbrugscentre og affaldsselskaber indsamler og grovsorterer
glasemballager. Disse modtager et indberetningsskema, der er helt identisk med det skema,
der sendes til flaskehandlerne.
Genbrugscentre og affaldsselskaber afhænder normalt deres indsamlede glasemballager
til flaskehandlerne, der således fungerer som mellemhandlere i forbindelse med den videre
afsætning af genbrugelige flasker.
Udover de oplysninger fra indberetningsskemaerne /6/ om
skårmængden, indsamles også data om skår fra to andre kilder, nævnt nedenfor.
Rexam Holmegaard
Fra glasværket modtages oplysninger /8/ om den mængde
skår, der er modtaget til omsmeltning. Mængden er fordelt på typer og efter farve.
Videre oplyses der om mængden af importeret skår samt om den skårmængde, der kasseres.
Mængden af skår til omsmeltning sammenholdes med de oplysninger, som modtages fra
indsamlingsleddet herunder skyllerierne.
Danmarks Statistik
Fra Danmarks Statistik modtages oplysninger om den skårmængde, som i følge
udenrigshandelsstatistikken importeres og eksporteres /9/.
Kvaliteten af de oplysninger, der indsamles fra de forskellige kilder, beskrives i
kapitel 9.
Potentiale
Potentialet eller forbruget defineres her som den mængde af vin- og
spiritusflasker, konserves- og fødevareglas, medicinglas samt engangs øl- og
vandflasker, der omsættes i Danmark. Det er her forudsat at køb og forbrug sker samme
år. Potentialebegrebet anvendes synonymt med forbrug eller forsyning.
Grænsehandel
Grænsehandel defineres som ind- og udførsel af varer i de rejsendes bagage,
betinget af afgiftsforskelle. Størrelsen af grænsehandlen indgår i beregning af
potentialet.
Indsamling
Indsamling defineres som den mængde flasker og skår, der indsamles via kommunale
genbrugscentre, kommuner, flaskehandlere og flaskeskyllerier. Der kan i enkelte år
registreres andre virksomheder, som beskæftiger sig med indsamling end de, der er nævnt
ovenfor.
Indsamlingsprocent
Denne størrelse udtrykker i procent, hvor stor en del af potentialet, der
indsamles.
Genanvendelse
Ved genanvendelse forstås her den mængde brugt glas, der kan genudnyttes. Det kan
ske som brugte men skyllede emballager (genbrug) eller som knuste glasemballager, der
anvendes i en ny glasproduktion.
Genanvendelsesprocent
Denne størrelse udtrykker i procent, hvor stor en del af potentialet, der
indsamles og genanvendes.
Der gennemføres en række beregninger, der danner grundlag for opgørelserne i den
foreliggende statistik.
Potentialet
Potentialet eller forbruget opgøres som vægten af emballage fra dansk salg af vin og
spiritus i glas, mængden af glas fra vin og spiritus der er blevet indført via
grænsehandel, samt årets forbrug af anden glasemballage (der omfatter konserves-,
fødevare- og medicinglas.
Indsamling
Grundlaget er her de oplysninger, der modtages via indberetningskemaerne. Denne kilde
er den eneste, der kan give oplysninger om mængden af indsamlede og skyllede flasker.
Flasker opgøres i antal stk. og skår i tons.
Skemaerne giver også oplysninger om den indsamlede skårmængde. Tilsvarende
oplysninger fås også fra Rexam Holmegaard. Er der forskel mellem de to opgørelser
anvendes oplysninger fra Holmegaard. Skår opgøres i tons.
Retursystemer
Til EU-indberetningerne er der foretaget en opgørelse af den mængde glasemballager,
der cirkulerer i retursystemer. Det drejer sig her om øl- og vandflasker. Oplysningerne
er hentet fra "Emballageforsyningen i Danmark 2000", hvor denne mængde er
beregnet. Oplysninger om engangsøl- og vandflasker i retursystemer fås fra bryggerierne.
Tomme og fyldte emballager
Til EU-indberetningerne er der foretaget en opgørelse af produktion, import og eksport
af tomme glasemballager. Mængden af importerede og fyldte glasemballager er ligeledes
opgjort. Oplysningerne er hentet fra "Emballageforsyningen i Danmark 2000", hvor
disse mængder er beregnet.
Flaskevægte
Statistikkens nøgletal oplyses i tons. De kilder der er anvendt opererer med
forskellige enheder. Til omregning fra antal flasker til vægt er der benyttet følgende
omregningsfaktorer.
Vægten af vinflaske er sat til 475 gram.
En snapseflaske vejer 520 gram. En vis del af de skyllede flasker er imidlertid
halvflasker. På flaskeskylleriet De Danske Spritfabrikker, der skyller hovedparten af
snapseflaskerne i Danmark, udgjorde halvflaskerne ca. 14% af det totale antal skyllede
snapseflasker i 1996. Det vurderes derfor, at hvis den gennemsnitlige flaskevægt sættes
til 475 gram for de skyllede Gl. Dansk- og snapseflasker, vil det samlede resultat svare
til den samlede vægt af disse flasker.
Vægten af en spiritusflaske er sat til 650 gram.
Vægten af en genbrugt engangsølflaske er sat til 200 gram. En flaske vejer mellem 160
og 240 gram afhængigt af om der er tale om en korthalset eller langhalset flaske.
Råstofloven har bl.a. til formål at sikre, at naturbundne råstoffer i videst mulig
omfang erstattes med affaldsprodukter. Dette kan i høj grad udnyttes i glasproduktion,
hvor glasskår kan erstatte jomfruelige råstoffer. Der sker ingen kvalitetsforringelse af
glasset, der kan smeltes igen og igen uden materialesvækkelse. Der er derfor et politisk
ønske om at genanvende flasker, glas og skår, dels for at udnytte råstofferne bedre og
dels for at minimere affaldsmængden.
Ifølge bekendtgørelsen /11/ skal kommunerne
iværksætte indsamlingsordninger for emballageaffald af glas fra husholdninger i
bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 2000 husstande.
Ifølge bekendtgørelsen om afgifter på visse detailsalgs-pakninger /12/ skal der betales en afgift på 1,60 kr. både af
nyproducerede og af importerede fulde og tomme flasker med volumen på 60-110 cl. Ved
eksport af brugte flasker kan der opnås refusion for denne emballageafgift på betingelse
af, at der har været en dokumenteret import af tilsvarende flasketyper - en
dokumentation, der kan handles mellem de enkelte firmaer.
Statistikken for glasemballage blev i 1995 ændret på enkelte områder i forhold til
tidligere år, således at opgørelserne på visse områder blev tilpasset
indberetningskravene i forhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om emballage og
emballageaffald, /13/ også kaldet emballagedirektivet
- med henblik på, at de indsamlede resultater fremover skal kunne anvendes i forbindelse
med den samlede danske indberetning til EU.
Ifølge emballagedirektivets artikel 6, stk. 1 skal medlemsstaterne træffe de
nødvendige foranstaltninger for at opnå følgende mål:
- Senest fem år efter datoen for dette direktivs gennemførelse i national ret skal
mellem 50 vægtprocent som et minimum og 65 vægtprocent som et maksimum af
emballageaffaldet genanvendes.
- inden for rammerne af dette generelle mål skal, inden for samme tidsfrist, mellem 25
vægtprocent som et minimum og 45 vægtprocent som et maksimum af samtlige de materialer,
der indgår i emballageaffaldet, genvindes med et minimum på 15 vægtprocent for hvert
emballagemateriale.
- senest 10 år efter datoen for dette direktivs gennemførelse i national ret, skal der
genanvendes og genvindes en procentdel, som Rådet fastsætter i overensstemmelse med stk.
3, litra b), med henblik på en kraftig stigning i måltallene i litra a) og b).
I stk. 3 fastlægges det, at Europa-Parlamentet og Rådet dels skal vurdere de
erfaringer, medlemsstaterne har gjort i den første periode og dels fastlægge målene for
den næste 5 års periode.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|