| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
LCA-spredning via tilsynsmyndigheder
Set i forhold til projekts formål kan der drages nedenstående konklusioner og
perspektiver:
Tilsynsmyndighedernes viden om LCA er som oftest en klar begrænsning, idet de ofte er
på begynderniveauet og kun har en begrænset praktisk viden omkring produktorienteret
miljøarbejde - derfor har de svært ved at skulle motivere virksomhederne.
Det er dog den generelle opfattelse fra projektet, at de lokale tilsynsmyndigheder
udgør en væsentlig aktør med henblik på at sprede kendskabet til og brugen af LCA
blandt virksomhederne. Således har tilsynsmyndighederne også i forvejen et indgående
kendskab til hvilke miljøparametre, som er væsentlige på det lokale plan.
Det produktorienterede arbejde indgår i en bred vifte af ting tilsynsmyndighederne
søger at motivere virksomhederne til.
En vigtig forudsætning for en kvalificeret dialog mellem tilsynsmyndigheder og
virksomheder, hvorved virksomhedernes kendskab til LCA værktøjer styrkes er if.
projektgruppen at myndighederne udbygger sin viden på det rent metodemæssige plan. Det
kunne f.eks. være gennem kurser dedikeret til miljømedarbejdere, som giver specifik
viden om det rent metodemæssige. Det er meget vigtigt at tilsynsmyndighederne får
praktiske erfaringer.
Det er endvidere hensigtsmæssigt at støtte projekter, hvor myndighederne indgår i
fælles forløb sammen med virksomheder om at arbejde produktorienteret.
Muligheder og begrænsninger for tilsynsmyndigheder:
Med hensyn til UMIP metoden og nødvendige tilretninger/ændringer af denne har det
ikke været muligt at få input hertil fra projektgruppen, idet stort set alle deltagernes
kendskab til metoden er begrænset. Projektdeltagerne anbefaler dog at værktøjet gøres
gratis, således at en større kreds har mulighed for at stifte kendskab med det.
Projektgruppen anbefaler at styrke samarbejdet mellem netværksaktører og
tilsynsmyndigheder således at netværks- og miljøkompetencer knyttes sammen.