| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
    Forprojekt til udarbejdelse af handlingsplan for kølebranchen
    
    I ansøgningen til forprojektet var det hensigten at udarbejde et forslag til komplet
    handlingsplan for kølebranchen beskrevet med hoved- og delprojekter, deres indhold,
    budget, terminer, m.m.
    Som udgangspunkt for handlingsplanen forelå på ansøgningstidspunktet kun en
    "råskitse" med flg. overskrifter fra et indledende møde mellem Miljøstyrelsen
    og foreningerne:
      - Hvilke kølemidler til hvilke applikationer
- Autorisation/certificering/kompetence 
- Uddannelse/grund-/efter-/kurser
- Videnformidling/internet/infocenter/hotline/rådgivning/
- Komponenter/udvikling/import/grossister/
- Anlægserfaring/fieldtest/systemopbygning/anlægsdesign/dimensionering/
- Organisering/koordinering/KKO/KMO/samarbejdsudvalg/
- Regelsæt/vejledninger/
- Videnformidling til projekterende, rådgivende, udførende
- Økonomi
- Konkurrenceevne/eksportforhold 
- Energiforbrug/miljøbelastning/levetidsøkonomi
Til "råskitsens" overskrifter hører nogle stikord uden detaljer, der viser,
    hvilke tanker og idéer, der foreligger i relation til en overordnet branchehandlingsplan,
    der havde til hensigt over den kommende periode på ca. 4½ år frem til 1. januar 2006 at
    klæde kølebranchen bedst muligt på til at kunne projektere, installere og drive
    kølesystemer uden kølemidler med drivhuseffekt (naturlige kølemidler) i fremtiden.
    Stikordene og overskrifterne, der efterfølgende er angivet, stammer bl.a. fra workshoppen
    om kølemiddelsituationen i Danmark på Danske Køledage 2001 /1/.
    Hvilke kølemidler til hvilke applikationer
    Et afgørende element i branchehandlingsplanen er at få branchen aktiveret, så
    virksomhederne hurtigst muligt får taget stilling til, hvilke anlægstyper, med hvilke
    kølemidler man vælger at anvende til hvad. Dette vil også give komponentudviklere og
    -producenter det nødvendige input til deres arbejde. 
    Der ligger et stort og reelt problem i, at mange komponenter importeres, og at
    udenlandske producenter ikke anser det danske marked for stort nok til at bære udvikling
    og produktion af specialprodukter. Det kan således i en lang overgangsperiode blive
    svært at skaffe standardkomponenter til konkurrencedygtige priser, hvilket dels bevirker,
    at der skal bruges tid på at finde anvendelige komponenter fra andre brancher og dels
    fordyrer installationernes materialepris.
    I forprojektet skulle indsatsen specielt koncentreres om at afklare, hvorvidt andre
    igangværende aktiviteter eller initiativer dækker kølebranchens behov, eller om der er
    behov for yderligere tiltag eller koordinering. En udredning om "Vurdering af
    mulighederne for at substituere kraftige drivhusgasser", som er udført for
    Miljøstyrelsen af Per Henrik Pedersen, Teknologisk Institut, skal naturligvis integreres
    i for- og hovedprojektet /2/. I udredningen er hovedvægten
    lagt på behovet for udvikling og test af alternative teknologier, men initiativet til en
    branchehandlingsplan omtales også.
    Et andet vigtigt emne i forprojektet er at få vurderet og skønnet omkostningerne for
    de aktiviteter, der beskrives i handlingsplanen. Der forelå på ansøgningstidspunktet
    allerede et foreløbigt skøn over den danske kølebranches samlede omkostninger for en
    fuld gennemført handlingsplan (bilag G) på i alt 113.5 mio. kr., men dette overslag skal
    tages med store forbehold og bør kun anvendes til at give en fornemmelse af
    størrelsesordenen. Skønnet blev udarbejdet i forbindelse med Per Henrik Pedersens
    udredningsarbejde. Omkostningerne kan vise sig at være væsentlig større! I øvrigt er
    dele af omkostningerne under "Anlægsefa./fieldtest/systemopbygning/anlægsdesign/
    dimensionering" ikke udvikling, men videnformidling. 
    Finansieringsmæssigt er det af stor betydning at få klarlagt, hvilke midler der er
    til stede, og om der evt. er muligheder i det politiske system for
    "tilbageføring" af en del af kølemiddelafgifterne til aktiviteterne. Der skal
    desuden fremskaffes et overblik over behov og mulighed for andre finansieringskilder (en
    "Grøn Fond" har bl.a. været nævnt).
    Forprojektets hovedaktiviteter var i ansøgningen formuleret på flg. måde:
    1. Udarbejdelse af forslag til handlingsplan for kølebranchen 
    I tæt kontakt med relevante nøglepersoner og virksomheder i kølebranchen
    udarbejdes et forslag til en branchehandlingsplan, der i detaljer beskriver, hvilke
    aktiviteter, der eksisterer, og hvilke, der bør igangsættes af hvem med henblik på
    omstilling af kølebranchen til at kunne projektere, installere og drive HFC-fri systemer
    til nye køleinstallationer efter 1/1-2006. Arbejdsmetoden til indsamling af oplysninger
    fra branchen om ønsker, behov og idéer mht. uddannelse, videnformidling, udvikling,
    fieldtest, kompetenceforhold mv., vil være en kombination af telefonsamtaler, møder,
    interviews og strukturerede spørgeskemaer. Vigtige problemstillinger og barrierer
    identificeres og beskrives. Der udarbejdes forslag til hensigtsmæssig organisering,
    koordinering og gennemførelse af selve handlingsplanen, herunder især muligheder i og
    behov for adfærdsstyrende virkemidler.
    2. Udarbejdelse af økonomisk overslag for handlingsplanens aktiviteter
    Omkostningsniveauet for handlingsplanens enkelte aktiviteter skal vurderes og skønnes
    på overslagsniveau ud fra overordnede aktivitetsbeskrivelser i forslaget til
    handlingsplan. For hver aktivitet skal "omkostningsbæreren" defineres, samt
    behov og muligheder for støtte kortlægges. 
    3. Udarbejdelse af forslag til tidsplan for handlingsplanens aktiviteter
    Et forslag til overordnet tidsplan for hensigtsmæssig afvikling af handlingsplanen
    udarbejdes, hvoraf det klart fremgår, hvem, der bør gøre hvad, hvornår.
    4. Projektrapportering og videnformidling
    Forprojektet afsluttes med en projektrapport til Miljøstyrelsen, der foruden en
    beskrivelse af forprojektets forløb primært består af forslaget til handlingsplan, det
    økonomiske overslag, samt forslaget til tidsplan. Materialet skal umiddelbart kunne
    anvendes som grundlag for implementeringen af handlingsplanen og til ansøgninger om
    støtte til delaktiviteter ved relevante parter. Projektrapporten distribueres til
    målgruppen og omtales i køletekniske blade, ligesom viden om såvel projekt som
    handlingsplan tænkes formidlet via medlemsinformationer, temadage, debatarrangementer,
    samt omtale på Danske Køledage i marts måned 2002.
    Projektets følgegruppe har efter projektets start og gennem projektforløbet valgt, at
    forprojektets aktiviteter stort set skal følge beskrivelsen i ansøgningen. Det skal
    fortsat indeholde en afdækning og beskrivelse af de aktiviteter, der skal til for at
    omstille kølebranchen som helhed fra HFC´er til naturlige kølemidler, men scenariet
    udvides til at dække både situationen med og uden lovgivningskrav til udfasning. Dermed
    vil forprojektet få mulighed for at udgøre en del af beslutningsgrundlaget for
    udfasningshåndteringen. 
    Forprojektet skal desuden gå mere ind i andre mulige tiltag ud over udfasning af HFC
    til opnåelse af CO2-reduktion iht. Kyoto-aftalen såsom energieffektivitet,
    Kølebranchens Kvalitetssikringsordning, tæthedskrav, Kølebranchens Miljøordning m.m.
    For ikke at have et for diffust grundlag at arbejde ud fra og ikke blot afvente og se,
    hvad der skete, besluttede arbejdsgruppen at tage udgangspunkt i det seneste forslag til
    udfasningsbekendtgørelse. Derved kunne man eventuelt definere, hvordan udviklingen med
    implementering af naturlige kølemidler ville kunne forløbe, uanset om der ville komme en
    udfasningsbekendtgørelse eller ej, samtidig med man kunne få belyst effekten af en endnu
    bedre  og strengere  lovgivning omkring tæthedskravene til køleanlæg. Som
    ofte anført har kølemidler ingen direkte effekt på miljøet, så længe de forbliver i
    anlæggene.
    Der forventes en EU-forordning med minimumskrav til køleanlæg, men der vil antagelig
    gå mindst eet år inden fremlæggelse af et eventuelt forslag, og derefter minimum to år
    til ikrafttræden  i bedste fald. Med det stade den danske kølebranche har på
    dette område, opfattes det nærmest som at sætte uret i stå.
     
    | Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
    |