SF6 (svovlhexafluorid) er en tung gas, der bl.a. alene eller i
kombination med andre gasarter anvendes som gasfyldning i lydisolerende termoruder.
Fyldning med en gas, der er tungere end luft, bevirker, at visse termorudetyper får en
ikke uvæsentlig forøgelse af lydisolationen i mellemfrekvensområdet. Forøgelsen af
lydisolationen kan tilskrives, at lydhastigheden i den tunge gas er væsentligt lavere end
i atmosfærisk luft. SF6 benyttes udelukkende med det formål at forøge
lydisolationen.
En uddybende beskrivelse af 2-lags termoruders lydisolation, herunder indflydelse af
gasfyldning i termoruders hulrum, findes i Lydteknisk Instituts rapport om optimering af
lydisolation for 2-lags termoruder [1], der også henviser
til en række yderligere referencer om emnet.
SF6 er en kraftig drivhusgas, der indtil for nylig ikke har været at finde
i naturen. SF6 er således et kunstigt fremstillet stof, der antager gasform
ved normale temperaturer og atmosfæretryk.
SF6 er medtaget på de Forenede Nationers klimakonventions Kyoto protokols
liste over drivhusgasser, som landene er forpligtet til at reducere brugen af, samt på
Miljøstyrelsens liste over 100 stoffer, som er uønskede på sigt.
Det fremgår af den af Teknologisk Institut Energi for Miljøstyrelsen udarbejdede
slutrapport om erstatning af kraftige drivhusgasser [2]
tillige, at glasindustrien med et 1997-forbrug ifølge Miljøstyrelsens oplysninger
på 7,2 tons SF6 var langt det største forbrugsområde i Danmark.
Rapporten anbefalede på denne baggrund igangsætning af det nu afsluttede projekt om
substitution af SF6 i lydisolerende vinduer.
I forbindelse med ønsket om at substituere denne drivhusgas med andre løsninger blev
udvikling og information om alternative rudetyper til lydisolerende vinduer anset for
nødvendigt. De alternative rudetyper skulle honorere de samme krav til lydisolation, som
opfyldes med SF6-gasfyldning.
Udvikling og test skulle tage udgangspunkt i den aktuelle anvendelse af SF6
i termoruder, dvs. i hvilke rudetyper, i hvilke vindueskonstruktioner og for hvilke typer
af udendørs støj der anvendes SF6-fyldning. Typen af trafikstøjkilde ansås
for vigtig, idet DELTA vurderede, at der i en del tilfælde med almindelig vejtrafikstøj
ikke blev opnået den store effekt ved at benytte SF6-fyldning i termoruder,
mens der i andre tilfælde, som f.eks. ved lydisolering mod tog- og flystøj, kunne fås
en ikke ubetydelig reduktion af støjen.
Vurderingen byggede bl.a. på de i Lydteknisk Instituts rapport om optimering af
vinduers lydisolation [3] anførte måleresultater for ruder
med og uden SF6-fyldning monteret i forskellige vindueskonstruktioner.
Substitutionen af SF6 vurderedes at kunne ske enten i form af alternative
gasfyldninger eller hvilket umiddelbart ansås for mere sandsynligt ved at
der blev ændret på andre parametre ved termoruders opbygning.
SF6 er en kraftig drivhusgas, som på sigt er uønsket. Langt det største
forbrug i Danmark er til lydisolerende vinduer.
Projektets formål er at udvikle samt formidle viden om alternative
rudekonstruktioner, hvor der uden brug af SF6 kan opnås samme lydisolerende
effekt.
Den foreliggende rapport omhandler lydisolerende vinduer med termoruder. Der er taget
udgangspunkt i 2-lags termoruder, og hovedvægten i løsningerne er ligeledes lagt på
2-lags termoruder. Projektet omfatter ikke koblede vinduer, vinduer med forsatsrammer mv.
Som en del af projektets baggrund gives i det følgende kombineret med
forklaringer af rapportens terminologi en kort introduktion til den baggrundsviden
om f.eks. opbygning af ruder og vinduer samt måling og vurdering af lydisolation, som der
ikke er redegjort nærmere for i rapporten. Supplerende oplysninger kan f.eks. findes i [1] og [3].
Et vindue eller en vindueskonstruktion omfatter flere delkomponenter, herunder
ruden (glaskonstruktionen), karmen og rammen, tætningslister samt beslag.
Ved et lydisolerende vindue forstås en vindueskonstruktion, hvor det ved valg af
delkomponenterne, herunder specielt ruden, er tilstræbt at opnå en væsentligt højere
lydisolation for det samlede vindue end det, der fås for et vindue, hvor der ikke stilles
krav til lydisolationen.
Med "SF6 i lydisolerende vinduer" menes, at der i den i vinduet
anvendte termorudes hulrum er påfyldt gasarten SF6.
En 2-lags termorude består af to lag glas adskilt af et forseglet hulrum, se også
Lydteknisk Institut Rapport nr. 113 [1]. Normalt samles og
forsegles de to glaslag med en dobbelt forsegling af butylmasse mellem afstandsprofil af
metal (oftest aluminium eller galvaniseret stål) og glasset og polysulfid eller
polyurethan som slutforsegling.
Hulrummet mellem glassene kan påfyldes forskellige gasarter som f.eks. SF6
eller Argon.
Ét eller begge rudens glaslag kan være udført som et laminat, dvs. af to lag glas,
der er lamineret sammen med et lamineringsmateriale. Der skelnes her mellem
støbelaminater og folielaminater. Folielaminater anvendes primært til laminering af
sikkerhedshensyn, her benævnt almindelig sikkerhedsfolie, men omfatter også folier med
specielt gode lydmæssige egenskaber. Disse benævnes i det følgende lydfolier. Det
laminerede glas anbringes normalt ved rudens indvendige side af hensyn til at sikre
optimale lydisolerende egenskaber også ved lave udendørs temperaturer.
Ved angivelse af en termorudes opbygning (rudetype) benyttes følgende terminologi
(mål i mm):
glastykkelse-hulrum-glastykkelse
f.eks. 4-12-4 for en termorude med to 4 mm glas adskilt af et 12 mm hulrum.
Ved beskrivelse af støbelaminater angives tykkelserne af de to lag glas og
lamineringsmaterialet:
glas/lamineringsmateriale/glas
f.eks. 4/1.5/4 for et ca. 9 mm støbelaminat af to 4 mm glas omkring ca. 1,5 mm
lamineringssmateriale.
For folielaminater angives derimod tykkelserne af de to lag glas efterfulgt af et
punktum og antallet af folielag. Hvert folielag er normalt ca. 0,38 mm tykt. I projektets
rudetyper kan der dels være tale om et almindeligt sikkerhedslaminat af PVB, dels om
specielle lydlaminater. Hvis det sidstnævnte er tilfældet, er dette anført i
forbindelse med rudebeskrivelsen: (sg) betyder her lydlaminat fra glasfabrikanten SCANGLAS
(Saint-Gobain), mens (pi) betyder lydlaminat fra glasfabrikanten Pilkington:
glasglas.antal folielag
f.eks. 44.1 om to 4 mm glas med et enkelt lag almindeligt sikkerhedsfolie imellem eller
44.2 (pi) om to 4 mm glas med to lag lydfolie fra Pilkington imellem.
Der er i projektet anvendt hulrumsfyldninger af atmosfærisk luft eller
"rene" gasarter som Argon eller SF6, men ikke
kombinationer/blandinger. Ved SF6-fyldning forstås således, at der
tilnærmelsesvist er 100% SF6 i rudens hulrum.
Argon er p.t. af hensyn til varmeisolering den foretrukne hulrumsfyldning, og det er
derfor valgt, at ruder med Argon i projektet optræder uden yderligere angivelse af
gasart. For øvrige gasarter, incl. atmosfærisk luft, angives hulrumsfyldningen i tekst
efter rudebetegnelsen. De til projektet leverede eller påfyldte ruders gasfyldninger har
ikke konsekvent kunnet kontrolleres inden for projektets rammer.
Ved en almindelig termolydrude forstås her en termorude, hvor lydisolationen er
opnået ved enkle foranstaltninger som asymmetri med hensyn til glastykkelserne samt evt.
påfyldning af SF6. Som eksempel på en almindelig termolydrude kan nævnes
6-16-4 SF6.
Vinduers eller ruders lydisolation måles som reduktionstal pr. 1/3 oktav. Målingerne
udføres normalt som laboratoriemålinger, jf. standarden DS/EN ISO 140-3 [4], men det er også muligt at eftervise et vindues eller en
facades lydisolation ved en kontrolmåling i byggeriet.
De målte reduktionstal pr. 1/3 oktav præsenteres ofte grafisk som funktion af
frekvensen. Herudover findes der en række enkelttalsværdier, der beskriver
lydisolationen ved et enkelt tal. Den mest anvendte enkelttalsværdi for
laboratoriemålinger er Rw-værdien (for feltmålinger benyttes Rw),
der beregnes ved sammenligning af kurven med en referencekurve, jf. standarden DS/EN ISO
717-1 [5]. Til RW-værdien er der knyttet de
spektrale korrektionsled C og Ctr. Summen af Rw og Ctr
benævnes ofte RA,tr (trafikstøjreduktionstallet). Med RA,tr kan
man på en simpel måde beregne forskellen mellem det A-vægtede støjniveau ude og inde
for et såkaldt generaliseret vejtrafikstøjspektrum (bytrafik mv.). Det forudsættes, at
lydtransmission sker gennem vinduet. RA,tr tager i meget højere grad end Rw-værdien
højde for lydisolationen i den lave del af frekvensområdet.
Efter samme principper er også enkelttalsværdien, RA,tr,s,A5 defineret.
Denne størrelse beregnes for et støjspektrum svarende til normal jernbanetrafik ved
høje hastigheder, som er beskrevet i Nordtest Metode NT_ACOU 061 [6].RA,tr,s,A5-værdien er i modsætning til RA,tr-værdien
for vejtrafikstøj primært bestemt af størrelsen af reduktionstallene i
mellemfrekvensområdet.
Det skal bemærkes, at hverken reduktionstallet pr. 1/3 oktav eller de beskrevne
enkelttalsværdier er direkte mål for forskellen mellem støjniveauet ude og inde. Ud
over de benyttede mål for lydisolationen bestemmes niveaudifferensen af vinduernes areal
samt andre parametre.
Alle enkelttalsværdier i rapporten er beregnet for frekvensområdet 100 Hz til 3150
Hz. Værdierne er kun defineret som hele tal i dB, men angives i denne rapport supplerende
med én decimal (f.eks. RA,tr 35 / 34,8 dB) af hensyn til sammenligning af
måleresultaterne, der ofte kun udviser meget små forskelle i enkelttalsværdierne. Ved
sammenligning af værdier i hele tal og i decimaltal fremgår det, at Rw-værdien
altid afrundes nedad, mens de øvrige værdier afrundes normalt.
Vedrørende termoruders og vinduers reduktionstalskurvers forløb henvises til [1] og [3]. Her skal blot nævnes
nogle få forhold af betydning for vurderingen af projektets måleresultater.
Reduktionstalskurver for termoruder eller vinduer med termoruder vil stort set altid
have to tydelige dyk. Det ene forekommer i den lave del af frekvensområdet og kan
tilskrives grundresonansfrekvensen for rudeopbygningen, mens det andet forekommer i den
høje del af frekvensområdet og skyldes koincidenseffekter for rudens glaslag (sammenfald
af udbredelseshastighed i luft og glaslag). Effekten af at fylde rudens hulrum med SF6
vil ofte være en forøgelse af reduktionstallet i området mellem disse to dyk. Herudover
kan der i visse tilfælde være en tendens til, at resonansdykket forværres af SF6-fyldningen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|