| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Ressourcebesparelser ved affaldsbehandlingen i Danmark
Autogummi fremstilles overvejende af kunstgummi med relativt højt energiforbrug til
fremstilling af gummimaterialet (Miljøstyrelsen, 2002e). De bedste dæk kan regummieres,
og de øvrige granuleres. Ved granuleringen frasepareres stål- og tekstilindholdet.
Person-, varevogns- og motorcykeldæk er fremstillet af kunstgummi og har et
stålindhold på ca. 25% (Miljøstyrelsen, 1997a). Dæk til lastbiler, busser og
entreprenørmaskiner er primært fremstillet af naturgummi og har et stålindhold på
0-25% (Miljøstyrelsen, 1997a). Andre stoffer som svovl, zink og carbon black indgår i
gummifraktionen.
I 1995 blev der indgået en aftale mellem Miljøministeriet og en række organisationer
om tilbagetagning af kasserede dæk med det formål at indsamle kasserede dæk til
genanvendelse (Miljøstyrelsen, 2001c). I henhold til aftalen er målet at indsamle mindst
80% af de kasserede dæk. Ordningen blev udvidet i april 2000 til at omfatte dæk fra alle
motordrevne køretøjer med bekendtgørelse om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk
(Miljøministeriet, 2000a). Ordningen betyder at alle dæk større end 500-8 (svarende til
trillebørstørrelse) skal indsamles (Skovgaard, 2002).
Der blev i 1995 produceret 33.000 tons dækaffald (Miljøstyrelsen, 1997a), mens
affaldsmængderne for 1997 var ca. 40.000 tons, hvoraf 25.000 tons blev genanvendt
(Miljøstyrelsen, 1999a). I 2001 var affaldsmængden 42.200 tons, hvoraf 98% eller 41.200
tons blev indsamlet og oparbejdet. Det antages at affaldsmængden for 2000 er den samme
for 2001. Det antages ligeledes at det teoretiske genanvendelsespotentiale er lig med
affaldsmængden.
Figur 15.1 viser massebalancen for dækaffald.

Figur 15.1:
Massebalance for dækaffald i Danmark år 2001 (antages også at gælde for
2000). Tallene for behandlingsformerne er afrundede.
1) |
Der er i 2001 indsamlet 41.208 tons dæk (Dækbranchens
Miljøfond, 2002), hvilket svarer til 98% af det samlede potentiale af dækaffald
(Skovgaard, 2002). Det samlede dækaffaldspotentiale kan således beregnes til 42.200
tons. |
2) |
Omkring 3.000 tons afbrændes på et dansk
kraftvarmeværk, og resten anvendes som hjælpebrændsel på svenske cementfabrikker
(Skovgaard, 2002). |
3) |
Hovedparten af denne mængde granuleres til gummipulver
på en virksomhed i Danmark, mens en lille del bliver behandlet i Tyskland (Skovgaard,
2002). |
4) |
Salg af karkasser til regummiering (Dækbranchens
Miljøfond, 2002). Op til 50% af de indsamlede lastbildæk bliver regummieret (Skovgaard,
2002). |
5) |
Eksporten foregår primært til Afrika og Østeuropa og
består af kasserede dæk, der stadig er profilerede (Skovgaard, 2002). |
6) |
Differencen mellem de indsamlede mængder og det samlede
affaldspotentiale udgør en rest på 1-2% af det samlede affaldspotentiale som ikke
indsamles. |
Målet i Affald 21 for 2004 er at 80% af dækaffaldet skal genanvendes eller forbrændes
med energiudnyttelse. Af Figur 15.1 fremgår det at ca. 98% af dækaffaldet indsamles og
genbruges, genanvendes eller forbrændes. Det vides ikke hvad den rest på ca. 1.000 tons
som ikke indsamles, anvendes til. En del vil antageligt blive deponeret, mens der f.eks.
også bruges gamle dæk i havne og til fastholdelse af plastfolier i landbruget. Det er i
nærværende rapport antaget at restmængden bliver deponeret.
I 2001 var den indsamlede mængde dækaffald 41.200 tons (Dækbranchens Miljøfond,
2002). Heraf blev 7% eksporteret og anvendt til direkte genbrug, 6% blev genbrugt ved
regummiering, 65% blev genanvendt ved neddeling til gummipulver, mens 22% blev neddelt med
henblik på forbrænding med energiudnyttelse (Skovgaard, 2002). Ca. 40% af den samlede
mængde dæk skønnes at komme fra private forbrugere, 60% skønnes at komme fra
erhvervssektoren (Miljøstyrelsen, 2002b). Hovedparten af dækkene indsamles fra
servicesektoren (Miljøstyrelsen, 2002b).
I tabel 15.1 ses mængderne af dæk for 2000 samt det realistiske
genanvendelsespotentiale.
Tabel 15.1:
Affaldsmængder af dæk.
Bortskaffelse
tons/år |
Deponi |
Affalds- forbrænding |
Genanvendelse |
Genbrug |
Affalds- mængde |
2000 |
1.000 |
8.600 |
27.000 |
5.600 |
42.200 |
Realistisk potentiale |
0 |
990 |
35.600 |
5.600 |
42.200 |
Langt de fleste dæk indsamles i dag, og det antages at de resterede 1000 tons, der i dag
ikke indsamles, før eller siden ender i affaldsforbrændingen. Andelen til genbrug
antages konstant, og af de resterende forventes at det hele genanvendes.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|