velf_gronne_markeder

Figur 1: Model for inddragelse af miljøforhold i finansieringsprocessen Screening: Hvilke miljøproblemer er der i branchen generelt? Medfører virksomhedens produktion og produkt en miljøbelastning? JA: Behov for risikovurdering og en grundig gennemgang af de finansielle konsekvenser af virksomhedens miljøforhold NEJ: Ikke behov for grundig gennemgang miljøforholdenes finansielle konsekvenser Selv om en virksomhed ikke har en væsentlig miljøbelastning, og der derfor ikke er en speciel risiko forbundet med miljøforholdene, kan en gennemgang af det positive potentiale ved miljøstyring få finansiel betydning. Risikovurdering: Negative finansielle konsekvenser af manglende miljøhensyn/ due diligence (rettidig omhu):  Fokus på opfyldelse af lovkrav  Fokus på erstatningsansvar  Fokus på dårligt image ved miljøuheld. Potentiale for økonomisk gevinst realiseres ved fokus på: 1.   Strategi og planlægning Ressourcestyring/ ressourceoptimering Identificering af de konkrete miljøforhold, der er har relevans for virksomhedens produktion og virksomhedens produkter. Opstilling af nøgletal for energiforbrug, materialeforbrug, vandforbrug og affaldsmængde. Hvordan kan de identificerede miljøproblemer afhjælpes? Cost-benefit beregninger af optimering på ressourceforbruget Markedsfordele Hvordan kan de identificerede problemer teknisk afhjælpes? Kan problemløsning medføre nyt produkt/produktionsmetode som kan patenteres og sælges til andre virksomheder? Hvilke miljøforhold har (og får) betydning for kunderne? Udarbejder virksomheden markedsundersøgelser, eller anvender virksomheden systematisk markedsundersøgelser om forbrugernes holdning til miljøforhold omkring produktet? Kan virksomhedens håndtering af miljøforhold give et bedre image, hvis det inddrages i markedsføringen? 2. Implementering af miljøtiltag  På hvilket niveau og af hvem tages beslutning om eventuelle tiltag?  Er der en ansvarlig person for gennemførslen af tiltagene?  Hvor tæt følger denne person implementeringen?  Hvordan formidles beslutningen ud i organisationen?  Er der afsat midler til gennemførsel af tiltagene?  Hvilke kompetencer er nødvendige for gennemførsel af tiltagene, be-   sidder medarbejderne disse kompetencer, og er der afsat midler til og    planlagt konkrete forløb for eventuel uddannelse af medarbejderne?  Hvilken tidsramme er der for gennemførslen af tiltagene? 3.  Evaluering af tiltag Overvåges gennemførslen af tiltagene? Er der opstillet delmålsætninger og overholdes tidsrammer? Hvad er resultatet af opfølgende cost-benefit beregninger? Til hvem og hvordan formidles resultaterne af tiltagene? Er der indbyggede mekanismer, så beslutningstagerne i virksomheden følger op på resultatet af tiltagene? Har eventuelle miljøtiltag haft betydning for afsætning af produktet?