|   velf_gronne_markeder
Figur 1: Model for inddragelse af miljøforhold i finansieringsprocessen 
 
 
Screening: 
Hvilke miljøproblemer er der i branchen generelt? 
Medfører virksomhedens produktion og produkt en 
miljøbelastning? 
 
 
JA: Behov for risikovurdering og en 
grundig gennemgang af de finansielle 
konsekvenser af virksomhedens 
miljøforhold 
 
 
 
 
 
NEJ: Ikke behov for grundig 
gennemgang miljøforholdenes 
finansielle konsekvenser 
 
Selv om en virksomhed ikke har en 
væsentlig miljøbelastning, og der 
derfor ikke er en speciel risiko 
forbundet med miljøforholdene, kan 
en gennemgang af det positive 
potentiale ved miljøstyring få 
finansiel betydning. 
Risikovurdering: Negative finansielle 
konsekvenser af manglende miljøhensyn/ 
due diligence (rettidig omhu): 
   Fokus på opfyldelse af lovkrav 
   Fokus på erstatningsansvar 
   Fokus på dårligt image ved 
miljøuheld. 
 
 
 
 
 
 
 
Potentiale for økonomisk gevinst realiseres ved fokus på: 
 
 
 
 
1.   Strategi og planlægning 
  Ressourcestyring/ ressourceoptimering 
  Identificering af de konkrete miljøforhold, der er har relevans for 
virksomhedens produktion og virksomhedens produkter. 
  Opstilling af nøgletal for energiforbrug, materialeforbrug, vandforbrug 
og affaldsmængde. 
  Hvordan kan de identificerede miljøproblemer afhjælpes? 
  Cost-benefit beregninger af optimering på ressourceforbruget 
 
  Markedsfordele 
  Hvordan kan de identificerede problemer teknisk afhjælpes? 
  Kan problemløsning medføre nyt produkt/produktionsmetode som kan 
patenteres og sælges til andre virksomheder? 
  Hvilke miljøforhold har (og får) betydning for kunderne? 
  Udarbejder virksomheden markedsundersøgelser, eller anvender 
virksomheden systematisk markedsundersøgelser om forbrugernes 
holdning til miljøforhold omkring produktet? 
  Kan virksomhedens håndtering af miljøforhold give et bedre image, hvis 
det inddrages i markedsføringen? 
 
 
 
 
 
 
2. Implementering af miljøtiltag 
    På hvilket niveau og af hvem tages beslutning om eventuelle tiltag? 
    Er der en ansvarlig person for gennemførslen af tiltagene? 
   Hvor tæt følger denne person implementeringen? 
   Hvordan formidles beslutningen ud i organisationen? 
   Er der afsat midler til gennemførsel af tiltagene? 
   Hvilke kompetencer er nødvendige for gennemførsel af tiltagene, be-  
sidder medarbejderne disse kompetencer, og er der afsat midler til og   
planlagt konkrete forløb for eventuel uddannelse af medarbejderne? 
    Hvilken tidsramme er der for gennemførslen af tiltagene? 
 
 
 
 
 
 
 
3.  Evaluering af tiltag 
  Overvåges gennemførslen af tiltagene? 
  Er der opstillet delmålsætninger og overholdes tidsrammer? 
  Hvad er resultatet af opfølgende cost-benefit beregninger? 
  Til hvem og hvordan formidles resultaterne af tiltagene? 
  Er der indbyggede mekanismer, så beslutningstagerne i virksomheden 
følger op på resultatet af tiltagene? 
  Har eventuelle miljøtiltag haft betydning for afsætning af produktet? 
 
 
 |