Når vi sætter pris på miljøet - Miljøøkonomi i praksis

Prisen på trafikstøj

støjafskærmning

Et andet eksempel på en samfundsøkonomisk analyse er miljøøkonomigruppens analyse af, hvad trafikstøj koster samfundet.

Analysen blev lavet i forbindelse med den strategi for begrænsning af vejstøj, som Regeringen offentliggjorde i efteråret 2003. Strategien belyser muligheden for at reducere antallet af boliger, der er stærkt belastet af støj over 65 deciBel (dB).

Det er et faktum, at trafikstøj har konsekvenser for menneskers sundhed og velfærd. Men hvad koster støjen egentlig? Og hvad er en begrænsning af støjen fra vejene værd –; samfundsøkonomisk set? Generne fra støj blev værdisat via støjens betydning for huspriser og sundhedseffekterne blev skønnet via tal fra et omfattende studie udført for EU-kommissionen.

Støjen påvirker huspriserne
Trafikstøjens pris kan beregnes ved at se på, hvordan støjen påvirker huspriserne. Ved at undersøge de faktiske huspriser, får man et mål for, hvor meget folk er villige til at betale for at undgå støj.

Fakta om støj fra vejene

Trafikstøjen er værst i nærheden af store veje med tæt trafik og mange lastbiler. Her er eksempler på støjbelastning i en afstand på 10 meter fra vejen:

  • Motorvej med 50.000 biler i døgnet, heraf 15 % tunge køretøjer: Støjniveau ca. 81 dB
  • Bygade med 6.000 biler i døgnet, heraf 10 % tunge køretøjer: Støjniveau ca. 65 dB
  • Boligvej med 1.000 biler i døgnet, heraf 5 % tunge køretøjer: Støjniveau ca. 55 dB

Analysen viser, at huse, som er belastet af støj fra vejene, sælges for væsentligt lavere priser end tilsvarende huse, der ikke er belastet af støj. Prisen falder med 1,2 % pr. dB ved støj fra almindelige veje, mens trafikstøj fra motorveje betyder et fald på 1,6 % pr. dB. Det svarer til, at et hus til 2 mio. kr. falder med 24.000 kr. pr. dB over 55 dB, hvis det ligger ud til en "almindelig" vej og 32.000 kr. pr. dB, hvis det ligger ud til en motorvej.

mennesker ved befærdet vej

 



Version 1.0 August 2004, © Miljøstyrelsen.