Når vi sætter pris på miljøet - Miljøøkonomi i praksis

Dieselafgift

Miljøøkonomiske analyser kan bruges til at vurdere, hvilke økonomiske virkemidler på miljøområdet, der vil være mest effektive. Analyser af afgiftsdifferentiering på diesel er et eksempel på en sådan beregning.

Partikeludslip fra dieseldrevne køretøjer er et af de væsentligste miljøproblemer fra transportsektoren. Her kan indførelse af mere miljøvenlig diesel spille en vigtig rolle. Allerede i begyndelsen af '90erne indførte Danmark differentiering mellem afgiften på henholdsvis svovlfattig og svovlholdig diesel for at fremme anvendelsen af miljøvenlige dieselkvaliteter.

Lavere svovlindhold giver
mindre partikeludslip I de senere år har flere undersøgelser peget på, at dieselbiler er den største synder, når det gælder de helt små partikler, som er meget sundhedsskadelige. Samtidig har EU gennemført omfattende måleprogrammer, som har givet bedre viden om sammenhængen mellem dieselkvalitet og partikeludslip. På den baggrund fik Miljøstyrelsen foretaget en analyse, der skulle belyse de tekniske, økonomiske og miljømæssige konsekvenser af en ændring af dieselkvaliteten i Danmark.

Miljøafgifter i Danmark

Miljøafgifter er det økonomiske virkemiddel, der anvendes mest i Danmark. Der findes flere forskellige typer:

  • Afgift på forurening: F.eks. spildevandsafgiften og afgift på CO2-udledninger
  • Afgift på energi: F.eks. benzinafgiften og afgift på elektricitet
  • Afgift på transport: F.eks. grøn ejerafgift på biler og passagerafgift
  • Afgift på naturressourcer: F.eks. afgift på råstofindvinding og ledningsført vand.

Analysen viste, at svovlindholdet i dieselen har stor indflydelse på udslippet af partikler. Derfor ville man opnå en væsentlig miljøeffekt ved at nedbringe svovlindholdet i autodiesel fra de daværende 0,05% til 0,005%.

Samtidig viste analysen, at de danske raffinaderier i løbet af ganske kort tid ville kunne omstille sig til at producere den svovlfattige diesel til hele det danske marked.

tankvogn på motorvej

Differentiering med stor effekt
På baggrund af informationer om den øgede produktionspris for svovlfattig dieselolie foreslog Miljøstyrelsen, at der blev indført en afgiftsdifferentiering på mellem 6 og 9 øre/l. Ved behandlingen i Folketinget vedtog man at lempe afgiften for svovlfattig diesel med 9 øre/l og at forhøje afgiften på svovlholdig diesel med 9 øre/l, så at man i alt opnåede en afgiftsforskel på 18 øre/l.

Afgiftsdifferentieringen viste sig at være meget effektiv og havde en stor miljøeffekt. De differentierede dieselafgifter blev indført fra juni 1999, og fra samme tidspunkt blev svovlindholdet i al autodiesel i Danmark reduceret til max. 0,005% svovl. I realiteten svarer det til, at EU's krav om max. 0,005%, som egentlig først træder i kraft i 2005, blev opfyldt fem et halvt år før det blev obligatorisk.

 



Version 1.0 August 2004, © Miljøstyrelsen.