Støtte til indkøb og efterspørgsel af miljøvenlige tekstiler business-to-business SammendragEfterspørgsel efter miljøvenlige tekstiler Danske virksomheder stiller miljøkrav til deres leverandører om råvarer og tjenesteydelser. Når det kommer til medarbejdernes arbejdstøj og hotelgæsternes sengelinned, melder de fleste virksomheder pas. Professionelle indkøbere fokuserer på kvalitet, økonomi og funktionalitet ved indkøb af arbejdsbeklædning og linned. Opbakning fra ledelsen og adgang til konkrete indkøbsværktøjer kan rette indkøbernes fokus mod miljøvenlige tekstiler, det viser en undersøgelse foretaget af PlanMiljø. Nu skal en række værktøjer, gode argumenter og nyttige links på en hjemmeside hjælpe indkøberne i gang med miljøhensyn ved tekstilindkøb. Efterspørgsel efter miljøvenlige tekstilerI de senere år er der kommet større fokus på udvikling og efterspørgsel af miljøvenlige tekstiler, herunder tekstiler med EU’s miljømærke Blomsten. Den stigende efterspørgsel kommer især fra offentlige indkøbere, hvorimod efterspørgslen fra private virksomheders professionelle indkøbere hidtil har været mindre. Der ligger dog et stort potentiale for miljøvenlige tekstiler på kontraktmarkedet. Private virksomheder indkøber volumenmæssigt en stor mængde tekstiler, og har derfor indflydelse på vareflowet og udbuddet i produktkæden. Markedskræfterne bliver påvirket af udbud og efterspørgsel, og det er derfor afgørende for omsætningen af miljøvenlige tekstiler, at indkøberne efterspørger og køber dem. Undersøgelsen har haft til formål at beskrive de barrierer og muligheder, som professionelle indkøbere ser i forhold til indkøb af miljøvenlige tekstiler. Desuden er relationen mellem indkøber og leverandør blevet vurderet. Her har formålet været at kunne analysere indkøbernes muligheder for at påvirke tekstilmarkedet i en mere miljøvenlig retning. Erfaringer med miljøvenligt tekstilindkøb20 indkøbere i private virksomheder, herunder hotelkæder, er blevet kontaktet telefonisk. Indkøberne er blevet interviewet om størrelsen af virksomhedens tekstilindkøb, virksomhedens generelle miljøbevågenhed og miljøovervejelser i forbindelse med tekstilindkøb. Desuden har 45 tekstilleverandører og producenter deltaget i en spørgeskemaundersøgelse om udbud og efterspørgsel af miljøvenlige tekstiler. PlanMiljø har desuden indsamlet en række oplysninger om miljøvenlige tekstiler samt miljøvurderingsværktøjer, der, i samarbejde med projektets styregruppe såvel som arbejdsgruppe, er blevet vurderet i forhold til anvendelighed i indkøbssituationen. Ledelsens opbakning og konkrete værktøjer kan støtte indkøberneNår de professionelle indkøbere vælger tekstiler, er tre parametre afgørende:
Det er få indkøbere, der inddrager miljøhensyn ved indkøb af arbejdsbeklædning eller andre tekstiler. Enkelte af dem arbejder med begreber som ”usunde farvestoffer” eller ”stoffer, der ikke må være allergifremkaldende”. Indkøberne mangler konkret viden om, hvilke miljøkrav der er relevant at stille til tekstiler, og har derfor svært ved at prioritere miljøvenlige indkøb. Indkøberne oplever det som en barriere for miljøvenlige indkøb, at der ikke er taget overordnede ledelsesmæssige beslutninger om, at virksomhederne prioriterer miljøhensyn ved tekstilindkøb. Indkøberne er presset på tid og økonomi, og vælger de traditionelle og helst billige produkter. Det gør de vel vidende, at billige tekstilprodukter, hovedsageligt fra Østeuropa eller Asien, har ry for at være produceret uden hensyntagen til hverken miljø eller arbejdsmiljø. I de fleste virksomheder er miljø- og indkøbsafdelingerne adskilte funktioner, der hver især ligger inde med viden og kompetencer, som vil kunne udnyttes positivt til at få inddraget miljøhensyn ved tekstilindkøb. Denne form for samarbejde forekommer kun i få af de interviewede virksomheder. Flere af indkøberne har svært ved at forestille sig et sådant samarbejde på grund af forskellig kultur og arbejdsprioritering. Samarbejdet med leverandører bygger på tillid. De fleste virksomheder stiller krav om, at leverandørerne skal overholde gældende dansk lovgivning eller være miljøcertificerede, men foretager ikke en egentlig kontrol. Undersøgelsen af leverandørernes erfaringer med virksomhedernes efterspørgsel på miljøvenlige tekstiler bekræfter dette. 75 % af de adspurgte leverandører svarer, at de aldrig eller sjældent oplever, at danske virksomheder stiller miljøspørgsmål ved indkøb af tekstiler. Alligevel mener leverandørerne, at miljø i nogen grad har betydning for salget af deres produkter, og indkøberne således har mulighed for at påvirke udbuddet. Viden kan øge efterspørgslen på miljøvenlige tekstilerFå indkøbere stiller miljøkrav til arbejdsbeklædning og andre tekstiler. Kun en enkelt virksomhed stiller krav om, at leverandørerne skal opfylde kriterierne for det nordiske miljømærke Svanen. Andre indkøbere opererer med mere diffuse begreber, f.eks. at tekstilerne ikke må indeholde ”usunde farver” eller være allergifremkaldende. De færreste har kendskab til miljømærkerne og mangler viden om, hvilke miljøkrav de kan stille til tekstiler. Indkøberne er presset på tid og økonomi, hvilket de oplever som en barriere for at tilegne sig ny viden. Samtidig tilkendegiver indkøberne, at viden om miljø- eller sundhedsskadelige stoffer i tekstiler vil få dem til at prioritere miljøhensyn højere. Ledelsen står i vejen for miljøvenlige tekstilindkøbI mange virksomheder er miljøet på dagsordenen, når det gælder virksomhedens ansigt udadtil. Flere virksomheder er 14001-miljøcertificerede og stiller krav til de produkter, der importeres eller eksporteres fra virksomheden. Men ikke, når det gælder indkøb af tekstiler. Indkøberne giver udtryk for, at ledelsens manglende fokus på miljøvenlige tekstilindkøb, afholder indkøberne fra at prioritere området. I en enkelt af virksomhederne har ledelsen taget en overordnet beslutning om, at samtlige indkøb skal være miljømærkede eller opfylde miljømærkekriterierne, og det, mener indkøberen, letter hans daglige arbejde. Samarbejde kan give gode miljøresultaterPå trods af stor viden og kompetencer er det få indkøbs- og miljøafdelinger, der samarbejder. Det kommer til udtryk ved, at indkøberne med indsigt i tekstilmarkedet kommer til kort, når de skal opstille konkrete miljøkrav til tekstilerne. Hvorimod miljøafdelingen har kompetencer til at skaffe den nødvendige viden og omsætte den til brugbart materiale, men mangler viden om, hvilke funktionsmæsssige behov tekstilerne skal opfylde. I virksomheder, hvor samarbejdet fungerer, bliver der stillet mere konkrete og strengere krav til tekstilernes miljøforhold. Virksomhedernes samarbejde med leverandører bygger på tillid. De vælger danske leverandører eller stiller krav om, at virksomhederne skal efterleve dansk lovgivning. Enkelte virksomheder vælger leverandører, der har et synligt miljøprogram (gerne miljøcertificerede) eller leverer miljømærkede produkter. Virksomheder med høj miljøprofil har afsat ressourcer til selv at foretage en kontrol af leverandørens miljøforhold, men det er ikke generelt. De fleste indkøbere svarer, at ved dialog med leverandøren kan de opnå forventede resultater. Leverandørerne forholder sig afventendeDokumentation og viden om produkternes miljøforhold er nødvendigt, når tekstilleverandørerne samarbejder med offentlige virksomheder. Det er sjældent, at miljøspørgsmålene kommer fra private indkøbere på kontraktmarkedet. Det er især restindholdet af kemikalier, de private indkøbere spørger til. Medarbejdernes sundhed og risikoen for allergi, optager indkøberne, hvorimod spørgsmål relateret til miljøet i tekstilernes produktionsforløb spiller en væsentlig mindre rolle. Leverandørerne bekræfter, at indkøberne typisk spørger, om leverandøren har indført miljøledelse eller har en miljøpolitik. Det hænger sammen med, at nogle virksomheder har et miljøledelsessystem, hvor de er forpligtet til at forholde sig til leverandørens miljøforhold. Det er lettere at spørge til miljøledelse eller miljøpolitik fremfor at skulle udarbejde spørgeskemaer om de enkelte produkter. Miljøet har betydning for salget, det siger leverandørerne. Kun enkelte af dem profilerer sig på miljøet, resten af branchen forholder sig afventende i forhold til øget efterspørgsel og mulige konkurrencefordele. Hjemmeside med gode argumenter og brugbare værktøjerIndkøbernes erfaringer med miljøvenlige tekstiler og ønske om mere viden har været udgangspunktet for etableringen af en hjemmeside. På www.teko-miljo.dk findes følgende:
|