Pilotprojekt med stimuleret in situ reduktiv deklorering - Hovedrapport

9 Økonomi for afværgeforanstaltninger

Tabel 9.1 viser omkostninger for pilotprojektet med 7 måneders drift. De samlede udgifter udgør ca. 1,9 mio. kr. excl. moms, heraf udgør Fyns Amts andel af projektet 1 mio. kr og Teknologipuljens tilskud udgør 0,9 mio. kr. Det bemærkes at oprensningen af forureningen i indsatsområdet ikke er afsluttet, og at oprensningen derfor fortsætter i 2006-2007.

I forhold til et kommercielt projekt har der i pilotprojektet været betydelige ekstraudgifter til monitering (analyser og prøvetagning), tracerforsøgene, grundvandsmodellering og tolkning af data.

Det er vanskeligt direkte at sammenligne omkostningerne for pilotprojektet med et kommercielt projekt (fuldskala), idet forureningen ikke er renset helt op ved pilotprojektet. Det vurderes, at et tilsvarende kommercielt projekt med et aktivt/semiaktivt anlæg og med en driftstid på ca. 2 år kunne være udført for i størrelsesorden 0,8 - 1,2 mio. kr. excl. moms. Her er det forudsat at driftstiden af det aktive system er maksimalt 6 måneder og at anlægget herefter overgår til et passivt eller semiaktivt system.

Tabel 9.1 Økonomi for pilotprojektet. Alle beløb er i kr. excl. moms og omfatter alle udgifter til rådgivning, forskningsinstitution (DTU), entreprenør, analyseudgifter m.v.

Post   Pris Sum
Projektering, projektledelse Grundvandsmodellering, projektering, mødeaktivitet, projektledelse 145.000 145.000
Etablering af in situ anlæg Etablering af injektions- og moniteringsboringer, ledningsføringer, opbygning af in situ container, tilsyn med etableringsarbejde 330.000 330.000
Indkøring og drift i 7 måneder Tilsyn, løbende driftskontrol, vedligeholdelse, materialer 280.000 408.000
Indkøb af tracer 15.000
Boringsregenerering. Forsøg med LBA og skrubning 75.000
Ekstra tracerforsøg (3. tracerforsøg) 38.000
Donor Indkøb af laktat (430 kg) 10.000 10.000
Bakteriekultur Indkøb af 28 l bakteriekultur 50.000 50.000
Monitering Prøvetagning og analysearbejde 652.000 652.000
Raportering Afrapportering af etablering, drift og moniteringsresultater 215.000 305.000
Grundvandsmodellering til tolkning af moniteringsdata 90.000
Samlet   1.900.000 1.900.000

Den procentvise udgiftsfordeling af det gennemførte teknologiprojekt på Rugårdsvej 234-238 fremgår af tabel 9.2. Til sammenligning er den skønnede udgiftsfordeling for et tilsvarende kommercielt projekt ligeledes angivet. Det fremgår, at udgifterne til monitering i teknologiprojektet udgør den største post med 34 %. Udgifter til drift og monitering udgør ca. 55 %.

I forhold til et kommercielt projekt er udgifterne til monitering langt større for teknologiprojektet.

For et kommercielt fuldskalaprojekt vil udgifterne til etablering og drift udgøre de største poster (ca. 60 %).

Tabel 9.2 Den procentvise fordeling for udgifterne til Teknologiprojektet. Til sammenligning er også angivet skøn for udgiftsfordeling på et tilsvarende kommercielt projekt med et aktivt system.

Post Teknologiprojekt på Rugårdsvej 34, Odense

(% af samlede udgifter)
Skønnet udgiftsfordeling ved kommercielt projekt på Rugårdsvej 234-238, Odense
(% af samlede udgifter)
Projektering projektledelse 8 10
Etablering 17 29 1)
Drift 21 32 2)
Monitering 34 12 3)
Bakteriekultur 3 5 4)
Donor 1 2 5)
Dokumentation 16 10
Sum 100 100

1): In-situ anlæg med mulighed for kontinuert/periodevis injektion/oppumpning
2): Maksimalt 6 måneder med aktivt system, herefter passivt eller semiaktiv drift
3): jf. prøvetagningsprogram i afsnit 10.5
4): Mængde ca. 0,1 promille af porevolumen
5): Laktat evt. kombineret med en langtsomtfrigivende donor (fx emulgeret vegetabilsk olie)

 



Version 1.0 Februar 2007, © Miljøstyrelsen.