BAT for olie- og gasraffinaderier

4 Konklusion

Screeningen af BREF-dokumentet har vist, at den eksisterende danske regulering og lovgivning i overvejende grad er i overensstemmelse med BREF-dokumentets BAT-anbefalinger.

Screeningen har dog blotlagt et enkelt område, hvor den eksisterende danske regulering og lovgivning ikke med sikkerhed sikrer overholdelse af BREF-dokumentets BAT anbefalinger. Her skal godkendelsesmyndighederne fastsætte supplerende krav for at sikre opfyldelse af BAT-anbefalingerne.

Dette gælder:

  • SO2 i røggas i forbindelse med fyring med flydende brændstof i ovne og kedler. BREF anfører emissionsniveauer ved anvendelse af BAT på 50 - 850 mg/m³. Med udgangspunktet i kravet i dansk regulering til maksimalindholdet af svovl i fuelolien kan emissionen blive op til 1.700 mg/m³ SO2 i røggassen.

Ud over ovennævnte område, som kræver yderligere regulering for at sikre overholdelse af BAT, så har screeningen kortlagt enkelte områder, hvor BAT-anbefalingerne ikke er i direkte modstrid med eksisterende dansk lovgivning, men synes krævende at opnå for virksomhederne omfattet af BREF. Dette ses ved, at den nuværende præstation, indenfor det enkelte område, for en eller flere af virksomhederne ligger i den høje ende af BAT-intervallet i BREF.

Disse områder, som bør tildeles ekstra opmærksomhed fra myndigheder i forbindelse med regulering af virksomheden, omfatter:

  • NOx-koncentrationer i røggas fra henholdsvis gasholdige og flydende brændstoffer til ovne og kedler.
  • H2S i fuelgas.

Screeningen af BREF-dokumentet har tillige klarlagt enkelte andre forhold, som opmærksomheden skal henledes på i forbindelse med regulering af virksomheder omfattet af BREF. Disse forhold omfatter:

  • Det faktum, at der evt. kan være modstrid mellem energieffektivitet og NOx-emission, da der angiveligt sker en større NO-dannelse ved forvarmning af forbrændingsluft til ovne og kedler.
  • Anvendelse af raffinaderigas i gasturbiner er ikke samtidigt omfattet af gasmotorbekendtgørelsen (BEK nr. 621 af 23. juni 2005 om begrænsning af emission af nitrogenoxider m.m. fra motorer og turbiner), hvorfor krav til sådanne operationer skal vurderes særskilt.
  • Afhængigt af de tekniske forhold og indretninger på raffinaderiet kan BREF være i modstrid med de danske regler ved oplagring og distribution af benzin (BEK nr. 1670 af 14. december 2006 om begrænsning af udslip af dampe ved oplagring og distribution af benzin). Det skal her pointeres, at bekendtgørelsens krav skal overholdes som minimum. Myndigheden kan fastsætte strengere krav med udgangspunkt i BREF-dokumentets BAT anbefalinger.

 



Version 1.0 Maj 2007, © Miljøstyrelsen.