Miljøtilsyn 1996
3 Amtskommunernes miljøindsats
3 Amtskommunernes miljøindsats
3.1 Miljøtilsynet i amtskommunerne
3.2 Amtskommunernes virksomhedstilsyn
3.3 Tilsyn med renseanlæg
3.3.1 Tilsynsindberetningen 1996
3.3.2 Resultater af indberetningen
3.3.3 Kravoverholdelse
3.3.4 Konklusion.
3.3.5 Miljøstyrelsens opfølgning på overskridelserne.
3.4 Tilsyn med vandløb og søer
3.4.1 Tilsyn med vandløb
3.4.2 Tilsyn med søer
3.4.3 Sammenfatning og konklusion for vandløb og søer.
3.5 Tilsyn med jordforurening
3.5.1 Lovgrundlag for tilsyn med jordforurening
3.5.2 Omfanget af tilsynsopgaverne
3.5.3 Økonomi
3.5.4 Konklusion
3.1 Miljøtilsynet i amtskommunerne
Tilsynsopgaver
Amternes tilsyn omfatter a-mærkede listevirksomheder, vindmøller, renseanlæg samt
kommunalt drevne virksomheder.Desuden fører amterne tilsyn med registrerede
affaldsdepoter og med deponeringer i råstofgrave.
Amterne fører endvidere tilsyn med miljøtilstanden omgivelserne, dvs. i vandløb, søer
og kystnære havområder samt i luft, jord og grundvand.
Ressourceforbrug
Den samlede ressourceanvendelse i 1996 til dette tilsyn (inkl. udarbejdelse af
godkendelser) udgjorde for de 14 amter samt Københavns og Frederiksberg kommuner ialt 429
årsværk, Desuden anvendtes ialt 99,5 mio. kr. til fremmede tjenesteydelser.
Med en ansat bruttoudgift på 430.000 kr. pr. årsværk beløber de samlede omkostninger
til amternes tilsyn i 1996 sig til ialt ca. 284,1 mio. kr., som fordeler sig på de
enkelte tilsynsområder således:
Virksomhedstilsyn 91,3 mio. kr.
Tilsyn m. renseanlæg 21,4 mio. kr.
Recipienttilsyn 131,9 mio. kr.
Andet tilsyn (inkl. vindmøller) 39,6 mio. kr.
Fig. 3.1 viser fordelingen af de samlede anvendte ressourcer på tilsynsområderne.

Fig. 3.1
Fordeling på tilsynsområder af omkostninger til tilsyn i 1996.
Det fremgår, at omkostningerne til recipienttilsynet og virksomhedstilsynet udgjorde
henholdsvis knapt halvdelen og en trediedel af de anvendte ressourcer.
Ses der alene på forbruget af årsværk i forvaltningerne, anvendes der stort set samme
antal årsværk til recipienttilsynet og til virksomhedstilsynet, hvilket svarer til
situationen i 1995.
Fordelingen af årsværk på tilsynsområderne er vist i fig. 3.2.

Fig. 3.2
Årsværkforbrug i 1995 og 1996, hhv. fordelt på tilsynsområder og ialt.
Det samlede antal årsværk til tilsyn er i perioden steget fra 421 årsværk i 1995 til
429 årsværk i 1996, dvs. med ialt 8 årsværk.
Fordelingen af udgifterne i kr. til fremmede tjenesteydelser er vist i fig. 3.3.

Fig. 3.3
Udgifter i kr. til fremmede tjenesteydelser i forbindelse med miljøtilsynet i
1996.
De samlede udgifter på 99,5 mio. kr. i 1996 er en stigning på ca. 9 mio. kr. i forhold
til udgifterne i 1995.
Det fremgår af fig. 3.3, at recipienttilsynet, herunder analyseudgifter, udgør ca. 60 %
af de samlede udgifter til fremmede tjenesteydelser.
Virksomhedstilsynets omfang.
3.2 Amtskommunernes virksomhedstilsyn
Amternes virksomhedstilsyn omfatter tilsynet med samtlige registrerede virksomheder,
for hvilke amterne er tilsynsmyndigheder, dvs. private a-mærkede listevirksomheder samt
alle kommunalt drevne listevirksomheder og ikke-listevirksomheder. Udarbejdelse af
godkendelser af listevirksomheder er indeholdt i tilsynet.
Ressourcer til virksomhedstilsyn.
Til virksomhedstilsynet i 1996 anvendte amterne ialt 183 årsværk i forvaltningerne
og 12,6 mio. kr. til fremmede tjenesteydelser - svarende til 29 årsværk - dvs. ialt 212
årsværk, hvilket er en stigning på 10 årsværk i forhold til 1995.
Fig. 3.4 viser fordelingen af de anvendte tilsynsressourcer på de enkelte amter.

Fig. 3.4
Amternes årsværk til virksomhedstilsyn og udgifter til fremmede tjenesteydelser
omregnet til årsværk 1996.
Registrerede virksomheder og tilsynsbesøg.
Variationerne i ressourceforbruget amterne imellem afspejler i vidt omfang
variationerne i antallet af registrerede virksomheder i de enkelte amter.
Antallet af virksomheder i de enkelte amter er vist i fig. 3.5, som samtidigt viser det
antal heraf, der blev tilset i 1996.

Fig. 3.5
Antal registrerede og besøgte virksomheder i hvert amt 1996.
På landsplan udgjorde de amtsligt registrerede virksomheder i 1996 ialt 3.865
virksomheder, hvilket - jf. fig. 3.6 - er en stigning i forhold til året før.
Forøgelsen omfatter ialt 367 virksomheder.

Fig. 3.6
Totale antal amtsligt registrerede virksomheder og antal besøgte virksomheder i
årene 1994 -96.
Ialt blev ca. 58 % af de registrerede virksomheder tilset i 1996, hvilket er 5 % under
1995-niveauet.
Listevirksomheder og tilsynsbesøg.
Af de registrede virksomheder udgjorde listevirksomhederne ialt 2.729 virksomheder i
1996, hvilket er er en svag stigning - omfattende 22 virksomheder - i forhold til antallet
i 1995.
Af listevirksomhederne alene blev 72 % tilset i 1996, hvilket - jf. fig. 3.7 - svarer til
niveauet i 1996.

Fig. 3.7
Totale antal a-mærkede listevirksomheder og antallet besøgte heraf i årene
1994 - 96.
Mange listevirksomheder blev dog tilset flere gange årligt. Således udførte amterne
1996 i alt 4.117 tilsyn på listevirksomhederne.
Myndighedsreaktioner.
Tilsynet med listevirksomhederne i 1996 foranledigede amterne til 1.505
myndighedsreaktioner, herunder henstillinger, indskærpelser, påbud, forbud og
politianmeldelser. Sammenholdt med antallet af tilsyn på listevirksomhederne svarer det
til, at 37 % af tilsynsbesøgene gav anledning til en af de nævnte reaktioner.
Dermed steg myndighedsreaktionerne med 17 % i forhold til 1995, hvor tilsynet
foranledigede 1.289 t, svarende til, at 30 % af tilsynene gav anledning til en
myndighedsreaktion.
Der er dog stor variation i reaktionshyppigheden amterne imellem, hvilket er vist på fig.
3.8, hvor hyppigheden af reaktioner er vist procentuelt i forhold til tilsynsbesøg på
listevirksomhederne.

Fig. 3.8
Håndhævelsesreaktioner i % af amternes tilsynsbesøg på listevirksomheder
1996.
Det samlede antal myndighedsreaktioner i forbindelse med tilsyn på listevirksomheder og
reaktionernes fordeling på anvendte håndhævelsesskridt mv. var for 1996 følgende:
Henstillinger ialt 759
Indskærpelser ialt 676
Påbud/forbud ialt 70
Politianmeldelser ialt 33
Håndhævelsesskridt ialt 1.538
Antallet af påbud, forbud og politianmeldelser faldt i forhold til 1995, hvor der blev
meddelt i alt 81 påbud eller forbud og indgivet 35 politianmeldelser.
Den procentuelle fordeling af de anvendte håndhævelsesskridt er vist på fig. 3.9
herunder. Det fremgår, at ca. halvdelen af myndighedsreaktionerne drejer sig om
henstillinger. Kun i 2 % af tilfældende sker politianmeldelse.

Fig. 3.9
Fordeling af myndighedsreaktioner på håndhævelsesskridt 1996.
3.3 Tilsyn med renseanlæg
Baggrund
Siden 1974 har amterne ført tilsyn med de kommunale spildevandsanlæg. I 1986 vedtog
Folketinget en beslutning om, at alle ulovlige udledninger skulle stoppes-. Dette førte
til, at det i 1986 mellem Mil-jøstyrel-sen og Amts-råds-for-eningen blev aftalt, at
amterne fremover årligt skulle indbe-rette tilsyns-resulta-terne for de kommu-nale
spilde-vands-an-læg til Miljøstyrelsen. I 1987 indbe-rettede amterne for første gang
resulta-terne af tilsynet med de kommu-nale rensean-læg og ind-satsen for at få stoppet
de ulovlige udledninger. Denne indberetning har nu foregået i 10 år, og de seneste
resultater, der vedrører 1996, er indberettet i 1997.
3.3.1 Tilsynsindberetningen 1996
Indberetningen
De indberettede data fra amtskommunerne indeholder oplysninger om antallet af
kommunale renseanlæg i hvert amt. For hvert renseanlæg oplyses antallet af besøg,
indløbsprøver og udløbs-prø-ver. Amtet oplyser, om der er over-skridelser i forhold
til de fastsatte krav og - såfremt dette er tilfældet - hvilke konse-kvenser, det har
haft for recipienterne. Som en del af tilsynet indbe-rettes yderligere, hvilke sanktioner
amterne har fore-taget, når et anlæg ikke har overholdt kravværdierne.
Recipientpåvirkning
Med hensyn til påvirkningen af recipienterne skelnes mellem følgende fire
kategorier:
1 En påvirkning, der vurderes at have en betydning generelt for vandkvaliteten i
recipientområdet, hvortil det udledes.
2 En påvirkning, der vurderes at have betydning for vandkvaliteten i en større, men
begrænset del af recipientområdet, hvortil det ud-ledes.
3 En påvirkning, der vurderes kun at have betydning for vandkvalite-ten lokalt omkring
udledningsstedet.
4 Ingen påvirkning.
Håndhævelse
I indberetningen er der ydermere skelnet mellem fire typer håndhævelse i
forbindelse med overskridelse af udledningskravene. Disse betegnes retlig lovliggørelse,
henstilling, påbud/indskærpelse og politianmeldelse.
"Andet"
For nogle renseanlæg med kravoverskridelse har amtet skønnet, at der ikke var
tilstrækkeligt grundlag for - eller at det ikke var hensigtsmæssigt - at håndhæve de
stillede krav. For sådanne anlæg er der typisk oplyst følgende i indberetningen:
anlægget er under indkøring, ombygning, reparation eller udbygning.
anlægget er nedlagt i løbet af 1996 eller skal nedlægges i 1997.
kravoverskridelsen er under behandling
fornyelse af udledningstilladelsen behandles
amtet har vurderet, at overskridelsen er af underordnet betydning
amtet har ikke tilstrækkeligt med analyser til at kunne vurdere, om der er sket
kravoverskridelse
amtet har vurderet, at kommunen på eget initiativ har forbedret forholdene, så
yderligere overskridelser ikke forventes at ville ske
der har været tale om uhensigtsmæssige driftsforhold.
Det skal bemærkes, at der for nogle få anlæg med registreret overskridelse ikke er
angivet, hvordan tilsynsmyndigheden har reageret eller årsagen til den manglende
reaktion.
3.3.2 Resultater af indberetningen
Tilsynsbesøg
I tilsynsindberetningen er der i alt registreret 1.285 kommunale renseanlæg, og i
1996 er der af amterne gennemført 2.473 tilsynsbesøg på 1.227 af disse anlæg svarende
til, at anlæggene gennemsnitligt er besøgt ca. 2 gange om året. Antallet af renseanlæg
stemmer overens med det antal, der er registreret i overvågningsprogrammet.
Antal prøver
Amtskommunerne har i alt udtaget 1.579 indløbsprøver og 3.082 udløbsprøver
svarende til, at der i gennemsnit er udtaget 1,3 indløbsprøve og 2,5 udløbsprøve pr.
besøgt anlæg. Det skal dog bemærkes, at der ikke på alle besøgte anlæg er foretaget
både en udløbsprøve og en indløbsprøve.
Kommunernes egenkontrol
Udover amternes tilsynskontrol har kommunerne gennemført egenkontrol, således at
det samlede antal afløbsprøver andrager ca. 13.000.
Kontrolberegning
Af de 1.285 kommunale renseanlæg er der på de 1.106 foretaget en kontrolberegning
af, om udledningstilladelsens stillede vilkår overholdes. Resultaterne viser, at der på
337 anlæg er overskridelse af et eller flere krav, svarende til 26 % af det totale antal
kommunale renseanlæg, og svarende til 30 % af kommunale renseanlæg med kontrollerede
krav.
Grunden til, at ikke alle renseanlæg med en meddelt udledningstilladelse er blevet
kontrolleret, er enten, at anlægget er blevet nedlagt i kontrolperioden (1996), at der er
for få analyseværdier til at kunne foretage en acceptabel beregningsanalyse, eller at
der til anlægget ikke er stillet krav.
Af figur 3.10 fremgår antallet af kommunale renseanlæg og tilsvarende antallet af
renseanlæg med kravoverskridelser, opdelt på amter.
Fig. 3.10
Totale antal kommunale renseanlæg og antal anlæg med kravoverskridelser, 1996.

Overskridelser
Antallet af overskridelser i procent af antal anlæg med kontrollerede krav var fra
1989 til 1995 faldet fra 39% til 25%, men er i 1996 steget til 30 %. Fig.3.11 viser
antallet af anlæg med kontrollerede krav og antallet af renseanlæg med overskridelser
for perioden 1989-1996 for hele landet.

Fig. 3.11
Udviklingen i det totale antal kommunale renseanlæg med kontrollerede krav og
antallet af anlæg med overskridelser, 1989- 1996.
Som det fremgår af fig. 3.11, er antallet af anlæg med kontrollerede krav i 1996 ikke
faldet markant i forhold til året før. Antallet af anlæg med overskridelser er for
første gang blevet større i forhold til året før.
Recipientpåvirkning
Som en del af indberetningen har amterne vurderet, hvilke påvirkninger
kravoverskridelserne har på recipienterne. Recipientpåvirkningen fordeler sig
procentmæssigt som følgende:
1) < 1% (1 anlæg) er angivet med en påvirkning, der vurderes at have en betydning
generelt for vandkvaliteten i recipientområdet, hvortil det udledes.
2) 6 % (19 anlæg) af overskridelserne er angivet med en påvirkning, der vurderes at have
betydning for vandkvaliteten i en større, men begrænset del af recipientområdet,
hvortil det ud-ledes.
3) 47 % (149 anlæg) af overskridelserne er angivet med en påvirkning, der vurderes kun
at have betydning for vandkvalite-ten lokalt omkring udledningsstedet.
4) 46 % (143 anlæg) af overskridelserne er vurderet ikke at have nogen påvirkning.
I forhold til 1995 er der sket en ændring af procentandelene i kategori 3 og 4. Andelen
af anlæg, hvor overskridelserne er angivet med en påvirkning, der vurderes kun at have
betydning for vandkvaliteten lokalt omkring udledningsstedet, er faldet fra 61 % til 47 %,
mens andelen af anlæg, hvor overskridelserne er vurderet ikke at have nogen påvirkning
er steget fra 33 % til 46 %.
Storstrøms Amt har i lighed med sidste år ikke vurderet effekterne på recipienterne af
overskridelserne af kravværdierne på spildevandsudledningerne fra de kommunale
renseanlæg. Det drejer sig om 25 anlæg, hvor der således ikke er angivet
recipientpåvirkning. Disse anlæg indgår således ikke i beregningen af den procentvise
fordeling af overskridelsernes recipientpåvirkning.
Håndhævelse
På baggrund af amternes vurdering af overskridelsernes størrelse og deres
påvirkning af vandområderne følges op overfor de anlæg, der overskrider. Der er i alt
meddelt 228 håndhævelser i form af henstilling, påbud, indskærpelse, retlig
lovliggørelse og politianmeldelse. For de resterende 109 anlæg er der tale om forhold
som beskrevet under kategorien "Andet"
På nedenstående fig. 3.12 fremgår, hvorledes håndhævelserne fordeler sig på disse.

Figur 3.12
Håndhævelsernes fordeling i forhold til antallet af overskridelser, 1996.
Henstilling dominerer
I 1996 har amterne foretaget følgende håndhævelser:
144 anlæg (42%) har fået henstillinger
11 anlæg (3%) har fået påbud
65 anlæg (19%) har fået indskærpelser
12 anlæg (3%) har fået retlige lovliggørelser
2 anlæg (<1%) er politianmeldt
103 anlæg (32 %) er kommenteret svarende til kategorien "Andet" enten via
tilsynsindberetningsskemaerne eller via amternes tilsynsrapporter.
Det skal bemærkes, at nogle amter har angivet flere håndhævelser til samme anlæg. Her
er der i ovenstående kun medtaget en håndhævelse pr. anlæg. Det drejer sig typisk om
anlæg, der først har fået en henstilling og så senere indenfor samme år har fået
påbud eller indskærpelse.