Alternative transportløsninger i landdristikterne
Bilag 11
Metode - uddybende kommentarer
Spørgeskemaer - andelsbiler og samkørsel
Tre hovedemner
Begge spørgeskemaer er bygget over tre hovedemner:
 | Baggrundsvariable: Husstands-, uddannelses-, og beskæftigelseskarakteristika |
 | Eksisterende transportforbrug og -behov. |
 | Potentialer/barrierer: Interesse/manglende interesse for transportløsningerne andelsbiler og samkørsel. |
Navn og adresse
Interviewpersonen kan afslutningsvis i spørgeskemaet skrive navn og adresse, hvis pågældende er interesseret i at fa' tilsendt undersøgelsens resultater eller deltage i et længerevarende interview- Spørgeskemaundersøgelsen er anonym.
Datakørsler
Datakørsler udarbejdet på baggrund af spørgeskemaerne kan deles op i:
 | Frekvensfordelinger og
 | Krydstabeller (64). | |
Samarbejde
Udformning af spørgeskemaerne er sket i samarbejde med Søren Jacobsen og med feedback fra deltagende virksomheder, projektets styregruppe og mange andre interesserede. I den endelige udgave af spørgeskemaerne er det forsøgt at tage højde for så mange af de indkomne forslag som overhovedet muligt. Disse er indgået i en samlet vurdering for at få en så grundig belysning af behovene og mulighederne for de to transportløsninger som muligt.
Fælles skema
Spørgeskemaet for samkørsel er - for at opnå ensartethed og sammenlignelighed i spørgsmål og svar - udformet som et fælles skema for alle 4 medvirkende virksomheder.
Pilotinterviews
Før skemaernes udsendelse er der foretaget en række pilotinterviews med efterfølgende justeringer.
Andelsbiler - proces
Lokal forankring
Der er under hele afviklingen af projektet lagt stor vægt på at sikre den lokale forankring. Derfor har der været et løbende samarbejde med Humlum og Omegns borgerforening. På fælles initiativ er afholdt et offentligt møde med præsentation af andelsbilideen i Humlum den 18. august 1997. Borgerforeningen har været med til at præge arbejdet i hele 1997 ved en dialog med projektledelsen. Udover at invitere alle borgere i Humlum til deltagelse i borgermødet ved husstandsomdelte indbydelser, er de ligeledes udsendt til virksomheder, foreninger og institutioner i Humlum og omegn.
Interviewpersoner
Til deltagelse i spørgeskemaundersøgelsen er tilfældigt udvalgt 164 mennesker mellem 20 og 75 år. Disse fik en særlig indbydelse til borgermødet. Udvælgelsen har været tilfældig og er sket i samarbejde med folkeregistret i Struer kommune og Kommunedata. Andre med lyst til at deltage i undersøgelsen fik ved borgermødet udleveret et spørgeskema. Det drejede sig om 16 personer. I alt 180 borgere i Humlum har således fået udleveret spørgeskemaet.
Det er ofte de mest motiverede, der er mest tilbøjelige til at svare. Det kan derfor formodes, at der er en overrepræsentativitet af personer, der er interesseret i at indgå i en andelsbilordning.
Pressemeddelelser
Afslutningsvis skal det nævnes, at der både før og efter borgermødet er blevet sendt pressemeddelelser ud og dermed været en intensiv offentlig omtale af projektet. Der har været skrevet artikler i både lokale dagblade og ugeaviser samt forskellige landsdækkende dagblade og tidsskrifter. Såvel inden som under borgermødet i Humlum var der besøg af TV/MIDT-VEST (TV 2) og Radio Midt & Vest (DR-Radio).
Samkørsel - kriterier for udvælgelse af interviewpersoner
Kriterierne for tilfældig udvælgelse af interviewpersoner på virksomhederne:
Med undtagelse af Bang & Olufsen A/S kunne virksomhederne ikke efterkomme alle disse ønsker til repræsentativitet. På Hvidbjerg Vinduet A/S er der udsendt til samtlige 173 medarbejdere. På Holstebro Centralsygehus, hvor Silkeborg Data stod for udvælgelsen, er tre tilfældige fødselsdatoer i måneden udvalgt: 3., 12. og 17. Struer kommune udtrak et repræsentativt udsnit af de ansatte efter CPR-nr. begyndende med 01, 02 og 03.
Samkørsel - beskrivelse af de fire virksomheder
Bang & Olufsen A/S
Bang & Olufsen er grundlagt i 1925. Det er en produktionsvirksomhed, der designer, udvikler og producerer elektroniske produkter. Bang & Olufsen har hovedkvarter i Struer, og koncernen har samlet ca.
2.500 ansatte, hvoraf størstedelen er bosat i Struer og omegn. Direktion, udvikling, administration samt hovedparten af produktionsfaciliteterne er placeret i Struer, hvilket gør det til ikke blot byens, men egnens største virksomhed. Bang & Olufsen har salgskontorer spredt over hele Europa, der betragtes som hjemmemarked (65). Virksomheden deltager i forskellige forsøg med ændring af produktions- og personalemæssige forhold bl.a. homeworking (66).
Medarbejderne er fordelt på ca. 900 funktionærer og ca. 1300 produktionsmedarbejdere (67).
Hvidbjerg Vinduet A/S
Hvidbjerg Vinduet er grundlagt i 1975 og er i dag en moderne produktionsvirksomhed med 173 ansatte. l 1995 er virksomheden ISO 9002 godkendt. Der produceres udestuer/vinterhaver, karnapper, indgangspartier, skydevinduesystemer, døre og vinduer. Markederne er Danmark, Sverige, Norge og Tyskland (68). Hvidbjerg Vinduet er placeret i Hvidbjerg by i Thyholm kommune.
Når der i højsæsonen er 200 ansatte, fordeler de sig på 50 funktionærer i administrationen og 150 timelønnede i produktionen. 20 funktionærer og 130 timelønnede bor i Thyholm kommune (69). Hovedparten af medarbejdere er fra lokalområdet. Tallene er inkl. rudefabrikken Isolar, Hvidbjerg.
Holstebro Centralsygehus
Holstebro Centralsygehus, hvor de første bygninger er fra 1895, ligger centralt i Holstebro by. Det er med 390 sengepladser og 1485 fuldtidsstillinger fordelt på 1700 ansatte det største hospital i Ringkøbing Amt. Der er 19 afdelinger (70).
I 1997 er fuldtidsstillingerne fordelt på:
Antal fuldtidsstillinger i alt
Holstebro Centralsygehus
|
Adm. personale
|
34
|
Sekretærer
|
94
|
Læger
|
150
|
Plejepersonale
|
655
|
Laboranter
|
74
|
Fysio-/ergoterapeuter
|
41
|
Køkken og rengøring
|
137
|
Øvrige
|
300
|
I alt
|
1485
|
Kilde: Bjerre, Bente 1997, Holstebro Centralsygehus.
|
|
Struer kommune
Kommunen er dannet i 1970 af købstadskommunen Struer og sognekommunerne Gimsing, Vejrum, Hjerm, Ølby, Asp, Fousing, Resen, Humlum og Venø. Den kommunale virksomhed servicerer i dag godt 19.300 indbyggere (71).
Der er i 1997 i alt 1369 heltidsstillinger i den kommunale virksomhed fordelt på:
Antal stillinger i alt omregnet til heltid,
Struer kommune:
|
Byudvikling, bolig og miljø
|
11
|
Forsyningsvirksomheder m.v.
|
33
|
Vejvæsen
|
42
|
Administration
|
145
|
Undervisning og kultur
|
372
|
Social- og sundhedsvæsen
|
766
|
I alt
|
1369
|
Kilde: Struer kommune, 1997.
|
|
Struer rådhus ligger centralt placeret i Struer by. Kommunen styres administrativt af fire forvaltninger: Finansforvaltning, Kultur- og Socialforvaltning, Teknisk Forvaltning og De Kommunale Værker (72).
Samkørsel - proces
Dialog og samarbejde
Efter udvælgelse af virksomhederne blev ledelsen kontaktet og møde aftalt. Her blev projektet præsenteret og de praktiske sider af spørgeskemaundersøgelsen drøftet. Virksomhederne gennemgik spørgeskemaet og fik dermed mulighed for at vende tilbage med kommentarer.
Udformning af spørgeskemaer, udvælgelse af medarbejdere og andre praktiske ting er foregået i løbende dialog med de fire samarbejdspartnere. De har således været med til at præge arbejdet. Derfor har udsendelsesproceduren for spørgeskemaerne været individuel for de fire samarbejdspartnere, idet dialogen har ført til den optimale løsning for hver enkelt virksomhed.
Følgebrev
I tre virksomheder udformede ledelsen et følgebrev til spørgeskemaerne, hvor medarbejderne opfordredes til at svare. På den sidste virksomhed skrev projektledelsen et følgebrev.
Udsendelse
Spørgeskemaerne udsendtes med intern post på tre virksomheder, idet dette er den direkte måde at henvende sig til medarbejderne. Samtidig blev det undgået, at skemaerne druknede i den almindelige strøm af breve og reklamer med postvæsenet
Personaleblad
Endelig gjorde tre af virksomhederne opmærksom på projektet og undersøgelsen ved opslag eller indlæg i personaleblad.
Pressemeddelelser
Både før og efter udsendelsen af spørgeskemaerne er der sendt pressemeddelelser ud. Og der har været artikler i både lokale dagblade og ugeaviser samt forskellige tidsskrifter (kildeliste 9.2).
|