Udvikling af bunkernorm for skibe Bilag 6FiskefartøjerFiskefartøjer findes i alle danske farvande. De findes i mange størrelser fra små erhvervsbåde på nogle få tons, til store søgående trawlere på langt over tusinde tons. Antallet af danske fiskefartøjer udgjorde i 1995 ca. 2400 fartøjer større end 5 tons. Om bord i disse skibe var der hovedmotorer med en samlet effekt på ca. 400MW. Disse fartøjers sejlmønster er meget individuelt. De mindste kuttere fisker tæt på hjemhavnen, hvorimod de større kuttere godt kan fiske langt fra de hjemlige farvande. Danske fiskeskibe benytter alle marinegasolie (MGO) med et lavt svovlindhold <0,2%, som brændstof. Fiskefartøjer har en typisk maskinkraft på ca. 100 - 800 kW. Det samlede årlige gasolieforbrug for fiskeskibe udgør ca. 160000 t. FritidsfartøjerDe fleste sejlbåde er i dag udrustet med en motor til fremdrivning ved sejlads i vindstille og til brug ved havnemanøvre. Sejlbådens motor kan være en enten en dieselmotor eller en benzinmotor. De typiske størrelser for motorer i sejlbåde er fra nogle få kW til ca. 30 kW. Motorbåde kan have motorer i forskellig størrelse fra ca. 10 kW for de mindste motorbåde og op til 5-800 kW for de største "cabin cruisers". Som middeleffekt på motorerne er ansat 15 kW, specifikt brændstofforbrug 450g/kwh og en driftstid på 15 timer årligt. Det forudsættes endvidere, at 65% af den omsatte effekt er fra dieselmotorer, og der regnes med et svovlindhold i brændslet på 0,1%. |