[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

Genbrug af danske vinflasker

 

 

Tabel 6.3
Transport i scenarium A og B.
 
Transport

Scenarium A
Mængde

Scenarium B
Mængde

Noter
Indsamling via kommunale ordninger
– tømning af kuber

98.085 tons

98.085 tons

Antages uændret i scenarium B
Indsamling via kommunale ordninger
- transport fra kommunen til sorteringsanlæg

64.208 tons
se tabel 4.10

36.774 tons

Det antages, at de flasker, der skal omsmeltes i scenarium B bliver kørt direkte til glasværkerne fra kommunen. 64.208 t – 27.434 t = 36.774 t
Indsamling via detailhandelen
– transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg

21.822 tons

21.822 tons

Antages uændret i scenarium B
Indsamling via restauranter og værtshuse – transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg

6.649 tons

6.649 tons

Antages uændret i scenarium B
Transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg til skyllerier i Danmark

43.904 tons
+ 1.864 tons = 45.768 tons

28.336 tons
+ 4,2%
= 29.526 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Kun dansk genbrug: 27.968 t + 368 t + ca. 4,2% af disse (4,2% bliver til skår på skylleriet) = 29.526 t
Transport af skyllede og uskyllede flasker mellem skyllerier i Danmark

Ca. 14% af 43.904 tons
= 6.147 tons

Ca. 14% af 28.336 tons
= 3.967 tons

Ca. 14% af de skyllede flasker transporteres mellem skyllerierne, se tabel 4.10.
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier til tapperier i Danmark

27.968 tons

27.968 tons

Ikke ændret i scenarium B
Eksport af skyllede flasker – transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Danmark til tapperier i Europa

14.560 tons

0 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport
Eksport af uskyllede flasker – transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg i DK til skyllerier i Europa

12.874 tons

0 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Europa til tapperier i Europa

12.874 tons
- 536 tons
= 12.338 tons

0 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport
Transport af natriumhydroxid

249 tons

128 tons

Se tabel 6.2
Transport af polyethylen til stræk- og krympefolie – både levering og til genvinding efter brug

300 tons

210 tons

Se tabel 6.2
Transport af pap til papbakker

– både levering og til genvinding efter brug

387 tons

387 tons

Se tabel 6.2
Transport af skår til omsmeltning i Danmark (fra leverandører af skår i hele DK til Holmegaard).

46.600 tons
+ 5.394 tons
= 51.994 tons

51.994 tons
+ 15.000 tons
= 66.994 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: 51.994 + 15.000 tons = 66.994 tons
Transport af skår fra flaskeskyllerier i Europa til glasværker i Europa

536 tons

0 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport
Transport af skår fra danske sorteringsanlæg til omsmeltning i Europa (antages Tyskland)

8.319 tons

8.319 tons
+ 12.434 tons =
20.753 tons

Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Se teksten før denne tabel. Der undgås transport af de 536 tons, der i scenarium A bliver til skår på de udenlandske flaskeskyllerier – men dette er inkluderet i den undgåede transport af uskyllede flasker til eksport ovenfor.
Transport af skår fra sorteringsanlæg og Holmegaard til deponi

3.146 tons

3.146 tons

Antages uændret i scenarium B
Transport af nye flasker til tapperier i Europa  

26.898 tons

Afstand og lastbil regnes som for transport af skyllede flasker, dvs. 100 km med en 40 tons lastbil, 70% lastet.
Transport af skår fra Norge  

-15.000 tons

Scenarium A: Ikke med

Scenarium B: Besparelse, derfor negativ.

Transport af råvarer til glasværker i Europa     Udeladt i denne tabel, da transportdata er inkluderet i de anvendte procesdata.
Transport af skår og flasker via dagrenovationen fra forbruger til affaldsforbrændingsanlæg

58.100 tons

58.100 tons

Antages uændret i scenarium B
Transport af slagge fra affaldsforbrændingsanlæg til deponi

58.100 tons

58.100 tons

Antages uændret i scenarium B