Transport |
Scenarium A
Mængde |
Scenarium B
Mængde |
Noter |
Indsamling via kommunale ordninger
tømning af kuber |
98.085 tons |
98.085 tons |
Antages uændret i scenarium B |
Indsamling via kommunale ordninger
- transport fra kommunen til sorteringsanlæg |
64.208 tons
se tabel 4.10 |
36.774 tons |
Det antages, at de flasker, der skal omsmeltes i scenarium B
bliver kørt direkte til glasværkerne fra kommunen. 64.208 t 27.434 t = 36.774 t |
Indsamling via detailhandelen
transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg |
21.822 tons |
21.822 tons |
Antages uændret i scenarium B |
Indsamling via restauranter og værtshuse transport
fra indsamlingssted til sorteringsanlæg |
6.649 tons |
6.649 tons |
Antages uændret i scenarium B |
Transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg til
skyllerier i Danmark |
43.904 tons
+ 1.864 tons = 45.768 tons |
28.336 tons
+ 4,2%
= 29.526 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Kun dansk genbrug: 27.968 t + 368 t + ca. 4,2% af disse (4,2% bliver til
skår på skylleriet) = 29.526 t |
Transport af skyllede og uskyllede flasker mellem skyllerier
i Danmark |
Ca. 14% af 43.904 tons
= 6.147 tons |
Ca. 14% af 28.336 tons
= 3.967 tons |
Ca. 14% af de skyllede flasker transporteres mellem
skyllerierne, se tabel 4.10. |
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier til
tapperier i Danmark |
27.968 tons |
27.968 tons |
Ikke ændret i scenarium B |
Eksport af skyllede flasker transport af skyllede
flasker fra flaskeskyllerier i Danmark til tapperier i Europa |
14.560 tons |
0 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport |
Eksport af uskyllede flasker transport af uskyllede
flasker fra sorteringsanlæg i DK til skyllerier i Europa |
12.874 tons |
0 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport |
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Europa
til tapperier i Europa |
12.874 tons
- 536 tons
= 12.338 tons |
0 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport |
Transport af natriumhydroxid |
249 tons |
128 tons |
Se tabel 6.2 |
Transport af polyethylen til stræk- og krympefolie
både levering og til genvinding efter brug |
300 tons |
210 tons |
Se tabel 6.2 |
Transport af pap til papbakker både levering og til
genvinding efter brug |
387 tons |
387 tons |
Se tabel 6.2 |
Transport af skår til omsmeltning i Danmark (fra
leverandører af skår i hele DK til Holmegaard). |
46.600 tons
+ 5.394 tons
= 51.994 tons |
51.994 tons
+ 15.000 tons
= 66.994 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: 51.994 + 15.000 tons = 66.994 tons |
Transport af skår fra flaskeskyllerier i Europa til
glasværker i Europa |
536 tons |
0 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Ingen eksport |
Transport af skår fra danske sorteringsanlæg til
omsmeltning i Europa (antages Tyskland) |
8.319 tons |
8.319 tons
+ 12.434 tons =
20.753 tons |
Scenarium A: Se tabel 4.10
Scenarium B: Se teksten før denne tabel. Der undgås transport af de 536 tons, der i
scenarium A bliver til skår på de udenlandske flaskeskyllerier men dette er
inkluderet i den undgåede transport af uskyllede flasker til eksport ovenfor. |
Transport af skår fra sorteringsanlæg og Holmegaard til
deponi |
3.146 tons |
3.146 tons |
Antages uændret i scenarium B |
Transport af nye flasker til tapperier i Europa |
|
26.898 tons |
Afstand og lastbil regnes som for transport af skyllede
flasker, dvs. 100 km med en 40 tons lastbil, 70% lastet. |
Transport af skår fra Norge |
|
-15.000 tons |
Scenarium A: Ikke med Scenarium B: Besparelse, derfor
negativ. |
Transport af råvarer til glasværker i Europa |
|
|
Udeladt i denne tabel, da transportdata er inkluderet i de
anvendte procesdata. |
Transport af skår og flasker via dagrenovationen fra
forbruger til affaldsforbrændingsanlæg |
58.100 tons |
58.100 tons |
Antages uændret i scenarium B |
Transport af slagge fra affaldsforbrændingsanlæg til deponi |
58.100 tons |
58.100 tons |
Antages uændret i scenarium B |