| Indhold |
Årsberetning 2001 - Den Grønne Jobpulje
Indhold
Forord v/ Formanden for Den Grønne Jobpulje
Kommentarer fra de
to øvrige bestyrelsesmedlemmer
Kapitel 1 - Hvordan gik 2001?
Kapitel 2
- Indsatsen indenfor det rummelige arbejdsmarked
Kapitel
3 - Indsatsen vedrørende markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne
produkter
Kapitel 4 - Eksempler
på støttede projekter
Grønne Job i Dronninglund Kommune
Nordjyske ledige uddannes til
miljømedarbejdere
Økologiske produktion skaber arbejde
Solafskærmningen indvinder energi
Ren og lugtfri kompost i tætte
boligområder
Bilag 1 Regnskab: Tilsagnsregnskab og udbetalingsregnskab
Bilag 2 Resumé af "Evaluering af Den Grønne Jobpulje
1997-2000"
Kommentarer fra de to
øvrige bestyrelsesmedlemmer
Denne årsberetning bliver den sidste fra Den Grønne Jobpulje. Som det vil
være de fleste bekendt fortsætter puljen ikke i 2002, idet den er blevet nedlagt som led
i regeringens besparelsesrunde i forhold til nævn, råd og puljer.
I 2001 fik jobpuljen en ny profil. I finansloven blev der afsat lidt over 28 mio. kr.
om året i fire år, og det blev bestemt at halvdelen skulle anvendes til støtte for det
rummelige arbejdsmarked og halvdelen til markedsmodning af innovative miljøteknologier og
grønne produkter. Dermed intensiverede Den Grønne Jobpulje arbejdet indenfor to
indsatsområder, hvor der var oplagte behov.
Indsatsen indenfor det rummelige arbejdsmarked tegner lovende. En del tyder på, at
miljøprojekterne har bedre resultater med hensyn til udslusning til arbejdsmarkedet end
andre projekter, og det er generelt jobpuljens indtryk, at lokale virksomheder, der
ønsker at medvirke til at gøre arbejdsmarkedet mere rummeligt, gerne vil ansætte
ledige, der ved noget om miljø. På den måde kan de både løfte deres sociale ansvar og
få mulighed for at gennemføre f.eks. elog vandbesparelser eller besparelser gennem bedre
affaldssortering.
Indsatsen med hensyn til markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne
produkter sigter imod at give produktive virksomheder økonomisk støtte til at realisere
gode idéer på miljøområdet. Virksomheder, der lancerer nye produkter løber en
økonomisk risiko, og støtten fungerer som en delvis afbødning af denne risiko og et
incitament til at gå i gang. Støtten fra jobpuljen gives ofte på et tidspunkt, hvor
banker og andre investorer er tøvende overfor projekterne. Dermed medvirker Den Grønne
Jobpulje til at sikre vækst og innovation på miljøområdet og øge virksomhedernes
konkurrenceevne både på det nationale og det internationale marked.
Nu hvor puljen lukker vil jeg benytte lejligheden til at sige tak til de mange
initiativrige aktører i jobpuljens projekter. Det er tydeligt, at der er gjort en stor og
engageret indsats for at få projekterne til at lykkes, og i en hel del tilfælde har
tilskudsmodtagerne løbet en personlig risiko ved at gå i gang med de miljømæssige
nyskabelser. Og tak til medarbejderne i Det Grønne Sekretariat, som har ydet en dygtig
indsats og løftet en meget stor arbejdsbyrde for at få puljens arbejde til at lykkes.
År 2001 bød også på en meget flot afsluttende evaluering af puljens indsats i den
første fireårsperiode. Evalueringsarbejdet er udført af CASA, Center for Alternativ
Samfundsanalyse, og det er foregået sideløbende med puljens virksomhed, både i form af
dyberegående vurderinger af enkeltprojekter og dataindsamlinger fra alle projekter.
Evalueringen konkluderer, at ordningen har været en succes og levet op til sine formål.
Der er skabt mindst 1000 nye varige fuldtidsstillinger samtidig med at der er løst
væsentlige miljøopgaver. Alt sammen for støttebeløb, der er absolut konkurrencedygtige
i forhold til de gængse arbejdsmarkedsordninger.
Jeg vil derfor gerne udtrykke det håb, at de mange positive erfaringer der er
indhøstet gennem jobpuljens indsats vil kunne spredes og nyttiggøres i samfundet. Det
gælder både de generelle erfaringer, hvor vi har set, at arbejdet for et bedre miljø
kan skabe varige arbejdspladser, og de konkrete erfaringer i alle de mange spændende og
succesfulde projekter, som jobpuljen har været med til at fremme.
Jes Lunde
Formand for Den Grønne Jobpulje
April 2002
Vibeke Grønbæk, folkeskolelærer, byrådsmedlem i Vordingborg kommune og tidligere
MF for de radikale:
En af de væsentligste fordele ved Den Grønne Jobpulje er, at den har været meget
konkret i sin indsats. Det er almindelige mennesker i virksomheder, foreninger eller
indenfor arbejdsmarkedsindsatsen, der har fået gavn af pengene. De er ikke brugt til at
skrive rapporter om, hvad der kunne gøres, men til konkret at få gang i miljøindsatsen.
Evalueringen viser, at 80 % af projekterne fortsætter og det synes jeg er meget flot.
Som lokalpolitiker ved jeg, hvor meget det betyder, at der er nogen der viser vejen.
Der er mange i lokalsamfundene, der gerne vil gøre en indsats for miljøet, men det
kræver viden og organisering at komme i gang. Den støtte, der gives til frontløberne
kommer mangefold igen. De gode idéer bliver kopieret, og den miljøbevidste adfærd
bliver til almindelig praksis i virksomheder, børne- og ungdomsinstitutioner og andre
steder hvorfra der er stor spredningseffekt. Effekten på miljøet af de frivillige
livsstilsændringer er meget stor, og vi har i jobpuljen set mange gode projekter, der
f.eks. viser vejen til bedre affaldssortering eller omlægning til økologisk kost i
institutioner.
Allerede når de støttede projekter afsluttes, kan halvdelen af projektlederne pege
på, at deres idéer og metoder har spredt sig til andre. Det viser noget om det folkelige
engagement, og jeg håber, at der nu hvor både Den Grønne Jobpulje og Den Grønne Fond
stopper, vil være politisk vilje både centralt og lokalt til fortsat at bakke det
frontløberarbejde op, som er nødvendigt for at inspirere til fortsatte
livsstilsændringer i bæredygtig retning. Der er meget miljø for pengene i at styrke
denne forebyggende indsats, fremfor at skulle afhjælpe problemerne i en senere fase.
Steen Andersen, næstformand i SiD:
Med jobpuljens fine resultater må det nu være slået fast med syvtommersøm, at det
kan betale sig for virksomheder at være på forkant af miljøudviklingen. De
virksomheder, der f.eks. har gennemført et miljøstyringsprojekt, har fået
konkurrencemæssige fordele og vækst i afsætningen. Fra SiD's side lægger vi
overordentlig stor vægt på, at der fortsat fokuseres på at danske virksomheder kan
være helt fremme på banen når det gælder om at få del i den vækst, som innovation
på miljøområdet indebærer. Det ville være ærgerligt at gå glip af et nyt
vindmølleeventyr. Og i det lys kan jeg da godt beklage, at en konkret ordning, som kommer
de innovative virksomheder direkte til gode, nu nedlægges.
Det har også været en fornøjelse at se de nyskabelser, der tegner sig i projekterne
indenfor det rummelige arbejdsmarked. Her er det kendetegnende for mange af de støttede
projekter, at der samarbejdes tæt med lokale virksomheder. I de tilfælde, hvor det
lykkes at engagere virksomhedernes ledelse og personale i at tage godt imod en person i
jobtræning, er der stor sandsynlighed for at den pågældende får et godt videre forløb
ud på arbejdsmarkedet.
Projekterne viser, at en miljøindsats er en god løftestang for at få et sådant
positivt samarbejde i gang. At arbejde for et bedre miljø motiverer både projektlederne
i arbejdsmarkedssystemet, den ledige og de virksomheder, der skal modtage de ledige. Der
er mange opgaver at løfte på miljøområdet og det er ønskeligt, at miljø i så høj
grad som muligt indtænkes i arbejdsmarkedsindsatsen. Det er meningsfulde og
fremtidssikrede job, der skabes. I jobpuljens evaluering peges der netop på, at
miljøindsatsen bør integreres i arbejdsmarkedsindsatsen.
Kapitel 1 - Hvordan gik 2001?
Forlængelse
Med finansloven for 2001 blev der taget hul på endnu en fireårsperiode med Den
Grønne Jobpulje. Der blev afsat 28,2 mio. kr. til hvert år, og det blev bestemt at de
skulle fordeles med halvdelen til hvert af to indsatsområder: Dels til en indsats
indenfor det rummelige arbejdsmarked, dels til markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter.
Ny profil
Dermed ændrede Den Grønne Jobpulje i nogen grad profil i forhold til den første
fireårsperiode.
I den første fireårsperiode sigtede jobpuljens indsats primært mod at skabe nye
ordinære job i en bred vifte af projekter i virksomheder, foreninger og organisationer og
hos det offentlige. Faldet i arbejdsløsheden betød imidlertid, at det blev væsentligt
at gøre en speciel indsats for dem, der har stået længst tilbage i
arbejdsløshedskøen. I 2000 begyndte puljen at prioritere en indsats overfor den tunge
ledighed højt, og denne linie blev i 2001 udmøntet til det ene indsatsområde.
Puljen havde tidligere prioriteret at støtte virksomheder, der tog et spring på
miljøområdet f.eks. i forbindelse med lancering af nye teknologier eller produkter.
Denne linie blev forstærket i 2001 med indsatsområdet markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter.
Hvad faldt væk
Medens to områder således blev prioriteret op, var der en del tidligere
indsatsområder, der blev prioriteret væk. Dermed faldt en væsentlig del af jobpuljens
tidligere ansøgningsgrundlag væk. Det gjaldt først og fremmest den brede indsats for
mindre lokale miljøprojekter, projekter hos det offentlige (bortset fra
arbejdsmarkedsprojekter) og projekter hos boligforeninger og andre aktører, der ikke
kunne betegnes som markedsmodning af innovative produkter eller handlede om
opkvalificering af ledige. Puljen kunne ikke mere støtte netværksprojekter mellem
offentlige myndigheder og virksomheder eller affaldsprojekter i boligområder eller
boligforeninger, medmindre disse indebar en arbejdsmarkedsindsats.
Informationsindsats
Puljen gennemførte i forbindelse med udsendelsen af vejledningen for 2001 en kampagne
for at gøre det helt klart, at der var sket væsentlige ændringer i indsatsområderne.
Vejledningen blev udsendt bredt til tidligere ansøgergrupper og til kommuner og amter,
erhvervsråd, teknologiske innovationscentre og fagblade, og der blev gjort en særlig
indsats for at informere arbejdsmarkedssystemet og de sociale myndigheder om mulighederne
for støtte til det rummelige arbejdsmarked.
Indsatsen havde et dobbelt sigte: Dels at sørge for, at projektansøgere ikke spildte
kræfter på ansøgninger, der måtte afvises fordi de faldt udenfor de nye mere
specifikke indsatsområder, dels at sikre, at tilstrækkeligt mange potentielle ansøgere
indenfor de to tilbageværende områder fik kendskab til puljen. Indsatsen lykkedes på
den måde at der kom forholdsvis få ansøgninger, der måtte have afslag fordi de ikke
faldt ind under de nye indsatsområder. Det betød, at bestyrelse og sekretariat fik luft
til at koncentrere sig om de relevante ansøgninger.
Praksis og ansøgninger
I vejledningen blev der udmeldt fire ansøgningsrunder for sager indenfor det rummelige
arbejdsmarked og fem runder til ansøgninger vedrørende markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter. Forud for disse runder blev der på to møder i
jobpuljens bestyrelse taget stilling til de overordnede linier for bevillingspraksis på
de to områder, og bestyrelsen godkendte en ny programbeskrivelse og vejledning til
ansøgere. Samtidig tog sekretariatet initiativ til at knytte kontakt til relevante
samarbejdspartnere, bl.a. i andre ministerier på de to områder.
For at få mulighed for at lægge en bevillingspraksis på baggrund af et
tilstrækkeligt antal ansøgninger var der i foråret 2001 to ansøgningsrunder
udelukkende for sager vedrørende markedsmodning af innovative miljøteknologier og
grønne produkter og en runde for sager indenfor det rummelige arbejdsmarked. Der er
nærmere redegjort for behandlingen af ansøgningerne på de to indsatsområder i kapitel
2 og 3.
Resumé af bevillinger på nettet
Den Grønne Jobpulje gav i 2001 i alt 22 bevillinger indenfor det rummelige
arbejdsmarked og 14 bevillinger til projekter vedrørende markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter. På puljens hjemmeside, www.mst.dk/gronjob, findes et kort resumé af de
forskellige projekter.
Udvidet informationsindsats
Der blev indsendt en hel del relevante ansøgninger vedrørende det rummelige
arbejdsmarked, hvorimod det viste sig at være sværere end forventet at generere et
tilstrækkeligt antal relevante ansøgninger til indsatsområdet vedrørende
markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne produkter. Især var der en del
ansøgninger til dette område, som ikke helt kunne leve op til kravet om, at projektet
skulle være så langt fremme, at der blev søgt støtte til markedsmodning af den nye
teknologi. Jobpuljens sekretariat påbegyndte derfor i efteråret 2001 en indsats for at
informere yderligere om denne støttemulighed. Der blev specifikt fokuseret på at få
information ud til interesserede virksomheder gennem brancheorganisationer og
fagtidsskrifter og gennem revisorer og tilgrænsende støtteordninger.
Udgiftsstop
Puljen havde ikke rigtig nået at se resultaterne af denne indsats, da jobpuljen
blev sat på stand-by efter folketingsvalget i november 2001. Pr. 12. december 2001 blev
der indført et udgiftsstop i staten, hvilket betød, at der ikke kunne træffes
afgørelser om at yde tilskud. Det betød at Den Grønne Jobpulje ikke kunne gennemføre
årets sidste ansøgningsrunde, hvor bestyrelsesmødet var berammet til den 20. december
2001. Der var indkommet i alt 18 ansøgninger til denne runde. Ansøgerne fik besked om,
at de ville blive holdt underrettet om Den Grønne Jobpuljes videre skæbne. To ansøgere
har valgt at klage over det usædvanlige ansøgningsforløb.
Evaluering
I august 2001 udbød Den Grønne Jobpulje opgaven med evaluering af puljen i den nye
fireårsperiode i offentligt udbud. I oktober 2001 modtog jobpuljen en række tilbud.
Stillingtagen til tilbuddene blev sat i bero efter folketingsvalget i november 2001.
Derimod modtog jobpuljen i januar 2002 en afsluttende evaluering, udført af
analyseinstituttet CASA, af indsatsen i perioden 1997 til 2000. Evalueringens konklusion
var, at Den Grønne Jobpulje i den første fireårsperiode har været en succes og levet
op til sine formål. Det fremgår af evalueringen at
 | Jobpuljens tilskud har udløst mindst 1000 nye varige grønne fuldtidsstillinger.
Tilskuddet hertil har været ca. 250.000 kr. pr stilling. |
 | I 70 % af de afsluttede projekter vurderer projektlederne, at miljøresultatet er som
forventet eller bedre, og ofte udløser projekterne nye miljøtiltag efter ophør af
tilskuddet. |
 | Ca. 80 % af projekterne fortsætter efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje.
Blandt de støttede innovative virksomheder er overlevelsen mindst lige så god som for
andre nye virksomheder. |
Resuméet af evalueringsrapporten er optrykt som bilag 2.
Lukning
Som led i regeringens omprioriterings- og besparelsesrunde vedrørende råd nævn og
puljer blev der peget på, at Den Grønne Jobpulje kunne nedlægges. Det blev fremhævet,
at indsatsen med fordel kunne fortsættes i forbindelse med de generelle erhvervs- og
arbejdsmarkedspolitiske tiltag.
Som konsekvens heraf blev der ikke afsat midler til jobpuljen på finansloven for 2002,
og der blev den 11. marts 2002 fremsat forslag til lov om ophævelse af en række love,
herunder lov om pulje til grøn beskæftigelse (Forslag til lov om ophævelse af lov om
Den Grønne Fond, lov om pulje til grøn beskæftigelse, lov om støtte til
forureningstruede vandindvindinger og om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og
lov om Ørestaden mv.).
Det betød at ansøgningerne til den sidste ansøgningsrunde i 2001 ikke kunne
behandles, og at der ikke kan gives nye tilsagn i 2002. De tilsagn, der tidligere er givet
fra Den Grønne Jobpulje, står ved magt, og disse tilskud vil blive administreret af
Miljøstyrelsen indtil projekterne er gjort færdige og afrapporteret. De sidste projekter
forventes at være færdige ved udgangen af 2004.
Kapitel 2
- Indsatsen indenfor det rummelige arbejdsmarked
Særlig indsats for den tunge arbejdsløshed
Efterhånden som arbejdsløsheden faldt, blev det tydeligt, at der var behov for en
særlig indsats for at få dem, der havde stået bagest i arbejdsløshedskøen, ud på
arbejdsmarkedet. I 2000 gjorde jobpuljen denne indsats til en særlig prioriteret opgave,
og for 2001 blev det fastlagt i finansloven, at der skulle anvendes i alt 14 mio. kr. til
styrkelse af det rummelige arbejdsmarked. Det blev forudsat, at der med disse midler
skulle skabes gennemsnitligt 75 helårsarbejdspladser indenfor det rummelige arbejdsmarked
hvert år.
Stadig varige job
I vejledningen til ansøgerne blev det tilkendegivet, at støtten skulle målrettes til
grønne projekter, der kunne skabe rummelige job, dvs. flexjob, skånejob eller
servicejob. Der blev åbnet mulighed for at støtten kunne gives til jobtrænings- eller
revalideringsforløb, som konkret sigtede mod at få deltagerne ud i varige job, og det
blev også nævnt, at der kunne gives støtte til, at personer kunne bevare deres plads
på arbejdsmarkedet.
Denne udvikling betegnede et brud med den linie, der hidtil havde været jobpuljens,
nemlig at der sigtedes mod at skabe varige, ordinære job. Men puljen fastholdt
prioriteringen af, at der primært skulle skabes varige stillinger til de personer, der
indgik i de støttede projekter.
Ændrede kriterier
Det betød ændringer i puljens vurderingskriterier. Den direkte jobskabelse for de
tunge ledige blev det primære mål for projekterne i stedet for som før at have været
en værdifuld sideeffekt i nogle projekter. For at sikre, at der var fastsat
tilstrækkeligt tydelige mål i projekterne med hensyn til jobskabelsen, blev der for alle
projekter under dette indsatsområde udarbejdet særlige skemaer med målsætninger for
antallet af ordinære job, rummelige job, udslusning til job eller uddannelse og for
antallet af jobtræningsmåneder i projektet.
Ændringen i det beskæftigelsesmæssige sigte førte også til ændringer med hensyn
til de miljømæssige krav. Puljen havde før lagt afgørende vægt på, at projekterne
repræsenterede nyskabelser på det miljømæssige område. Da det imidlertid er
vanskeligt at forene dette sigte med en indsats for den tunge ledighed, blev det alene
meldt ud i vejledningen, at projekterne skulle have en "betydelig og varig
miljømæssig effekt" og at de skulle have "demonstrationsværdi som nye
eksempler på samtænkning af miljøindsatsen med indsatsen for at skabe job til
alle."
Demonstrationsværdi
Konsekvensen var, at det i højere grad var den samlede demonstrationsværdi af et
projekt, der blev afgørende, fremfor om projektet kunne præsentere noget, der var helt
nyskabende rent miljømæssigt. Denne linie åbnede op for, at der med projekterne kunne
ske en bredere implementering og udbredelse af miljøvenlige teknologier og adfærd,
f.eks. med hensyn til energi og vandbesparelser, økologisk køkkendrift eller
affaldssortering. Det var jobpuljens erfaring, at der på områder som disse var
efterspørgsel efter arbejdskraft, og at det også var områder, der var relevante for
opkvalificering af ledige.
Gerne bred ansøgerskare
I vejledningen blev det fremhævet, at puljen gerne ville støtte både projekter
fra offentlige myndigheder og andre "etablerede" aktører indenfor
beskæftigelsesområdet og projekter i private virksomheder, undervisningsinstitutioner
eller foreninger. Det var puljens erfaring, at mange private foreninger og ildsjæle
finder udfordringer i at arbejde med at kombinere en miljøindsats med en indsats for
beskæftigelse af svagere grupper, og at de skaber gode resultater.
Første ansøgningsrunde i maj
Da det typisk tager tid at formulere et projekt indenfor det rummelige arbejdsmarked,
blev det besluttet, at første ansøgningsfrist til jobpuljen på dette område skulle
ligge i midten af maj 2001. Det ville give tid til, at der kunne formuleres et
tilstrækkeligt antal relevante projekter. Med den lidt blødere formulering af kravene
på det miljømæssige område var det forventningen, at der kunne komme mange
ansøgninger på dette område, og at det kunne blive vanskeligt at prioritere mellem dem.
Men bestyrelsen valgte at åbne forholdsvis bredt op for ansøgninger, selv om det i givet
fald kunne betyde, at puljen løb tør for penge inden årets udgang. For efteråret 2001
blev der fastsat tre ansøgningsfrister.
Ansøgninger og tilsagn
Der kom i alt 56 ansøgninger på dette område. 7 af disse var indsendt til puljens
sidste møde, der var berammet til 20. december 2001. Disse sager kunne ikke behandles, da
der den 12. december blev indført udgiftsstop i staten.
Samlet blev der således behandlet 49 sager på dette område. Tilsammen blev der søgt
om 44,3 mio. kr. 22 af sagerne fik tilsagn. Samlet udgjorde tilsagnene 13 mio. kr. Dette
svarer til, at 45 % af ansøgningerne fik tilsagn, og at der blev givet bevillinger på 30
% af de ansøgte beløb. I forhold til ansøgningerne vedrørende markedsmodning af
innovative miljøteknologier er tilsagnsprocenten høj. En stor del af de indsendte
projekter skønnedes egnede som demonstrationsprojekter for, hvordan miljøindsatsen kunne
indtænkes i beskæftigelsesindsatsen.
Indsatsområdet fik på denne måde en "flyvende start". Der
ligger resuméer af de støttede projekter på jobpuljens hjemmeside, www.mst.dk/gronjob.
Figur 1:
Antal behandlede ansøgninger og bevillinger
Figur 2:
Ansøgt beløb og beviliget beløb
Mere end 14 de millioner
Hvis det sidste bestyrelsesmøde var blevet afholdt, ville rammen på 14 mio. kr.
til dette område sandsynligvis være blevet overskredet. Der var imidlertid tilbageført
uforbrugte midler til puljen fra den tidligere fireårsperiode, som muliggjorde, at der
kunne have været givet bevillinger også på det sidste bestyrelsesmøde.
Afslag
Der blev givet 27 afslag til projekter indenfor det rummelige arbejdsmarked. Det giver
en afslagsprocent på 55. Baggrunden for afslagene var især, at projekternes
beskæftigelsesmæssige og/eller miljømæssige virkninger blev vurderet til at være for
usikre, eller at projekterne ikke skønnedes at have tilstrækkelig demonstrationsværdi.
Mange tilsagn til projekter i privat regi
Lidt over halvdelen, nemlig 12 af de projekter, der fik tilsagn, kom fra kommuner eller
fra amtslige eller kommunale institutioner. 10 projekter udsprang af private initiativer,
heriblandt et projekt fra et boligselskab, nogle projekter i mindre virksomheder og nogle
aktiveringseller uddannelsesprojekter i privat regi. En ansøger, en privat virksomhed,
fik tilsagn på to ansøgninger.
Det er i overensstemmelse med ønskerne fra jobpuljens bestyrelse, at der er en ret
høj andel af projekter i privat regi. Men de har ikke fået så store bevillinger.
Tilsammen har de 10 private projekter fået 4,1 mio. kr. af de i alt uddelte 13 mio. kr.
Figur 3:
Bevillingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmetoder
Figur 4:
Bevilingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmodtager (beløb)
Væsentlige projekter i offentligt regi
De 12 projekter i offentligt regi har tilsammen fået 8,9 mio. kr. i støtte.
Heriblandt indgår en bevilling til Det Regionale Arbejdsmarkedsråd i Vejle Amt, som
tidligere har administreret en delpulje under Den Grønne Jobpulje. Arbejdsmarkedsrådet
fik en bevilling på 2 mio. kr., og bidrog selv med andre 2 mio. kr. Af de 4 mio. kr. blev
3,1 mio. kr. afsat til en ny delpulje og resten til et etablere en konsulentfunktion. Da
jobpuljen blev nedlagt, bortfaldt puljens bidrag til delpuljen.
Derudover har flere andre store projekter i offentligt regi fået støtte til
nyskabende projekter, der samtænker miljø- og beskæftigelsesindsatsen. Blandt andet
arbejder fire jyske revalideringsinstitutioner med forskellige former for opkvalificering
af revalidender med miljøopgaver - i tæt samarbejde med private virksomheder omkring
jobtræning. Og der er spændende eksempler på kommunale projekter, der bruger
miljøindsatsen som løftestang for at få bugt med den tunge ledighed.
Tilskudsstørrelser
To af de støttede projekter fik henholdsvis 1 og 1,5 mio. kr. i støtte.
Hovedparten af projekterne har fået støtte i størrelsesordenen mellem 400.000 kr. og
600.000 kr. Et projekt har fået under 100.000 kr. i tilskud. Gennemsnitligt har
projekterne fået knapt 600.000 kr. i støtte. Det er en lidt højere gennemsnitlig
støtte end for projekterne vedrørende markedsmodning af innovative miljøteknologier,
hvor den gennemsnitlige støtte ligger på 500.000 kr.
Tabel 1:
Tilskud 2001 fordelt efter størrelse
Tilskudsstørrelse i kr. |
Antal tilsagn |
Under 100.000 |
1 |
100.000-499.000 |
12 |
500.000-999.999 |
6 |
1.000.000 kr. og derover |
3 * |
I alt |
22 |
* Heri indgår bevillingen til AF Vejle, som delvis var en delpulje
Konference
En del af projekterne indenfor det rummelige arbejdsmarked var således kommet godt i
gang, og der var også projekter fra jobpuljens tidligere fireårsperiode som havde gode
resultater med at kombinere miljøindsatsen med indsatsen indenfor det rummelige
arbejdsmarked. Bestyrelse og sekretariat havde drøftet muligheden for at holde en
konference allerede i foråret 2002 for at formidle de indvundne erfaringer og sætte
fokus på mulighederne. Med lukningen af puljen bliver det i højere grad gennem
projekternes egen informationsvirksomhed, at erfaringerne kan formidles.
Beskæftigelsesmæssige målsætninger
Alle projekter, der fik tilsagn, blev som nævnt bedt om at angive måltal for antallet
af skabte job indenfor det rummelige arbejdsmarked. De 22 projekter har tilsammen angivet,
at de forventer at skabe 17 nye ordinære job, 83 nye flex- skåne eller servicejob, 80
udslusninger fra beskæftigelsesprojekter til job på det almindelige arbejdsmarked og 14
udslusninger til uddannelse. Hvis dette bliver resultatet af jobpuljens støtte på 13
mio. kr., vil indsatsen opfylde forudsætningen om, at der for hvert år skabes
gennemsnitligt 75 helårsarbejdspladser indenfor det rummelige arbejdsmarked. Alene
antallet af forventede flex- skåne- og servicejob opfylder målet, og hertil kommer 17
nye ordinære job og over 90 udslusninger til eksisterende job eller uddannelse.
Udslusningerne gælder personer, der er omfattet af det rummelige arbejdsmarked, dvs.
typisk personer, der har været ledige i 1½ år eller længere, og udslusning til et
ordinært job kan derfor betegnes som en betragtelig succceshistorie for den enkelte
ledige.
Foreløbige resultater
For at kunne følge, om projekterne når målene, har jobpuljen bedt om, at projekterne
hvert år indsender en opgørelse over deres resultater med hensyn til skabelse af nye job
og udslusninger til arbejdsmarkedet. Af de 22 igangsatte projekter er et mindre projekt
stoppet og delpuljen til AF Vejle måtte som nævnt trækkes tilbage. Af de resterende 20
projekter er der 7 projekter, der har været i gang i fire måneder eller mere. Første
tildeling af midler fandt som nævnt sted i juni måned, og efter tilsagnet går der
typisk nogen tid med at få eventuel medfinansiering på plads, ansat en projektleder o.
lign. Enkelte projekter, som baserer sig på allerede eksisterende projekter, har kunnet
være i gang i 6 måneder.
I de 7 projekter er der oprettet 6½ nye ordinære stillinger, typisk som projektleder.
Herudover fremgår det af projekternes tilbagemeldinger, at der er sat mange
jobtræningsforløb i gang. Totalt angiver 6 projekter, at der i perioden fra projektstart
til årsskiftet har været etableret knapt 600 måneders jobtræning eller revalidering i
projekterne. Det kan med et forsigtigt skøn oversættes til, at over 100 personer har
været i jobtræning eller revalidering i projekterne i 2. halvår af 2002. Herudover
angiver projekterne, at de i de første måneder har skabt i alt 6 flexjob og 3 skånejob,
og at de har udsluset 31 personer til job på det almindelige arbejdsmarked og 9 personer
til uddannelse.
I forhold til måltallene viser de foreløbige resultater, at der er skabt mange
ordinære job i projekterne, og at udslusninger til det ordinære arbejdsmarked eller
uddannelse kan foregå tidligt i projekterne. Derimod tager det typisk mere end 4-6
måneder at etablere flex- skåneeller servicejob.
Generelt må det bemærkes, at beskæftigelsesindsatsen er en indsats, der præges af
stor foranderlighed, og at gennemsnitsberegninger i heltidsstillinger derfor dækker over
et mangesidet billede, som handler om personer, der af den ene eller anden grund har haft
vanskeligt ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Derfor må gennemsnitsberegninger
tages med et vist forbehold.
Kapitel
3 - Indsatsen vedrørende markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne
produkter
Støtte til miljøinnovation
En af de tanker, der lå bag oprettelsen af Den Grønne Jobpulje, var, at det kan give
meget gode resultater, hvis der på det rette tidspunkt gives en håndsrækning til
virksomheder eller personer, der har en nyskabende idé. Der er mange eksempler på
mennesker med gode idéer, der har udviklet blomstrende virksomheder, og genereret vækst
og nye arbejdspladser.
Jobpuljens bestyrelse har derfor siden 1997 lagt vægt på at få mange ansøgninger
fra personer og virksomheder, der har gode idéer til innovative teknologier eller
produkter på miljøområdet. I 2001 blev der afsat 14, 2 mio. kr., som direkte skulle gå
til markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne produkter.
Risikovillig kapital
Puljens midler på dette indsatsområde blev af bestyrelsen i en vis grad betragtet
som risikovillig kapital, der skulle anvendes til at støtte lovende nyskabelser på
miljøområdet, som også kunne forventes at have et stort markedspotentiale.
Støtte til markedsmodning
At støtten specielt skulle rettes mod markedsmodning af innovative
miljøteknologier betød en vis ændring i forhold til den praksis, puljen hidtil havde
haft. Tidligere gav puljen også støtte til projekter, der var i en tidligere
udviklingsfase, end markedsføringsstadiet. Projekterne skulle dog være kommet så langt,
at der kunne forventes at komme produktion og afsætning og dermed nye arbejdspladser i en
ikke al for fjern fremtid. Med puljens nye profil blev der i højere grad lagt vægt på,
at projekterne skulle være færdigudviklede og stå lige foran markedsføringsfasen.
Kriterier
Forud for udsendelsen af puljens vejledning til ansøgere blev der gennemført en
principdebat i bestyrelsen, for at udforme klare kriterier for, hvilke typer af projekter,
der kunne få støtte under dette indsatsområde. På dette grundlag blev det fremhævet i
vejledningen at støtten skulle gå til innovative miljøprojekter, der har et
vækstpotentiale både nationalt og også gerne internationalt. Det blev fremhævet i
vejledningen, at projekterne skulle indebære en "væsentlig miljømæssig
nyskabelse", og at de skulle kunne skabe "varige ordinære stillinger" og
"have demonstrationsværdi som foregangsprojekter".
Stor vægt på det nyskabende
I modsætning til indsatsområdet vedrørende det rummelige arbejdsmarked blev det
for dette indsatsområde fastholdt, at der blev sigtet mod varige, ordinære job,
og at projekterne skulle være klart miljømæssigt nyskabende. Puljens sigte skulle være
at støtte det, der er klart på forkant af udviklingen. Det var bestyrelsens opfattelse,
at det var her, der var behov for den økonomiske støtte, som jobpuljen kunne give.
Både private og det offentlige
Det blev signaleret i vejledningen, at puljen primært ville støtte projekter i
eksisterende virksomheder, men at den også ville støtte kommercialisering af nye
miljøteknologier, der var udviklet i offentligt regi. I særlige tilfælde ville der
kunne gives støtte til nystartede virksomheder, hvis de kunne sandsynliggøre idéernes
bærekraft.
Yderligere afgrænsning af støtteområdet
Den Grønne Jobpulje havde før haft et meget bredt indsatsområde og betydeligt flere
midler end de i alt 28,2 mio. kr., der nu var afsat til de to indsatsområder. For at
sikre, at de 14,2 mio. kr., der var afsat til støtte for markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter, kunne gives til de mest lovende innovative
projekter, blev der yderligere i vejledningen opregnet en række projekttyper, som måske
kunne betegnes som innovative, men som efter bestyrelsens opfattelse ikke skulle spærre
for, at støtten kunne gives til projekter, der indebar et virkeligt væsentligt
vækstpotentiale bl.a. internationalt.
Det var bestyrelsens opfattelse, at puljen nu skulle koncentrere sig om forholdsvis få
lovende projekter med stort vækstpotentiale. Det blev således tilkendegivet, at der
indenfor indsatsområdet innovative miljøteknologier og grønne produkter ikke ville
blive givet støtte til engrosog detailhandelsvirksomhed, netværksaktiviter eller
rådgivningsvirksomhed, og at puljen ikke ville støtte lavteknologiske projekter
vedrørende f.eks. manuel reparation, relativt uforarbejdede naturprodukter eller
genanvendelse. Derudover blev støtteområdet afgrænset således at projekter, der alene
vedrører arbejdsmiljø, indeklima eller sundhedsaspekterne ved fødevarer eller kosmetik
ikke kunne støttes.
Samlet betød disse præciseringer en drejning væk fra de mere græsrodsprægede
forsøgsprojekter og en fokusering på ansøgninger med mere højteknologisk indhold.
Fire ansøgningsrunder gennemført
Der blev gennemført i alt fire ansøgningsrunder, hvoraf de to første lå i marts og
april 2001. Den sidste planlagte ansøgningsrunde i december 2001 kunne ikke gennemføres,
da der den 12. december 2001 blev gennemført et udgiftsstop i staten. Der var indkommet
11 ansøgninger til dette indsatsområde til decemberrunden.
Forventningen forud for ansøgningsrunderne var, at der skulle satses på forholdsvis
få, men spændende ansøgninger med stort vækstpotentiale. Med en samlet ramme på 14,2
mio. kr. og en gennemsnitlig tilskudsstørrelse på 500.000 kr., kunne der forventes givet
mellem 25 og 30 tilsagn hvert år indenfor dette indsatsområde.
Det lykkedes i ret høj grad at begrænse antallet af ansøgninger, der klart lå
udenfor indsatsområdet, men en del ansøgninger blev alligevel vurderet til at ligge på
kanten af, hvad der var hensigten med indsatsområdet.
Ansøgninger og tilsagn
I alt blev der på dette indsatsområde behandlet 78 ansøgninger, der tilsammen søgte
om 43,4 mio. kr. 14 af sagerne fik tilsagn. Samlet udgjorde tilsagnene 7 mio. kr. Dette
svarer til, at 18 % af ansøgningerne fik tilsagn, og at der blev givet bevillinger på 17
% af de ansøgte beløb. Der ligger resuméer af de støttede projekter på jobpuljens
hjemmeside, www.mst.dk/gronjob.
Figur 5:
Antal behandlede ansøgninger og bevillinger i 2001
Figur 6:
Ansøgt beløb og bevilget beløb
Virksomheder fik tilskuddene
I vejledningen til ansøgere blev der lagt op til at både virksomheder og offentlige
institutioner kunne søge støtte under dette indsatsområde. Det var bestyrelsens ønske,
at også projekter, der indebar kommercialisering af nye teknologier udviklet i offentligt
regi, skulle have mulighed for at få støtte. I praksis gik 13 af de 14 bevillinger til
virksomheder. To af disse må betegnes som nystartede. Den sidste bevilling gik til en
fond, WWF Verdensnaturfonden. Det var til gengæld den største bevilling, idet WWF fik
1.000.000 kr. i tilskud.
Figur 7:
Bevillingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmodtager
Figur 8:
Bevillingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmodtager (beløb)
Lav tilsagnsprocent
Tilsagnsprocenten blev lav på dette område, både i forhold til indsatsområdet
vedrørende det rummelige arbejdsmarked, hvor den lå på 45 %, og også i forhold til
situationen i jobpuljens første fireårsperiode, hvor tilsagnsprocenterne de forskellige
år typisk lå på lidt over 40 %. Dette skyldes i et vist omfang, at alle sager, der
reelt lå udenfor begge indsatsområder, blev registreret under indsatsområdet
markedsmodning af innovative miljøteknologier.
Men det skyldes også, at det viste sig at være vanskeligere end forudsat at generere
ansøgninger der ramte præcist plet i dette nye indsatsområde: Der skulle være tale om
en nyskabende teknologi eller et nyskabende produkt med stort udviklingspotentiale, og
projektet skulle være fremme ved markedsføringsfasen.
Under 14 mio. brugt
De 7 mio. kr., der blev anvendt, svarer til halvdelen af det beløb, der var afsat til
2001. Hvis den sidste ansøgningsrunde var blevet gennemført, havde de samlede tilsagn
sandsynligvis ligget mellem 9 og 10 mio. kr., hvilket stadig ville være under det afsatte
beløb til puljen. Men med en gennemsnitlig tilskudsstørrelse på 500.000 kr. skulle der
ikke mere end 8-9 yderligere bevillinger til, før hele rammen var brugt.
Var bevillingspraksis for stram?
På grund af den lidt svage udvikling i antallet af bevillinger i forhold til det
forventede, indledte jobpuljens bestyrelse og sekretariat en drøftelse af, om
bevillingspraksis var for stram. Der var imidlertid enighed om at den fastlagte linie
skulle fortsættes, med nogle enkelte modifikationer. Samtidig blev det besluttet at
igangsætte forskellige tiltag for at sikre, at alle relevante ansøgere havde kendskab
til mulighederne for at få støtte fra jobpuljen.
Kampagne for at få flere ansøgninger
Jobpuljens sekretariat gik i efteråret 2001 i gang med en kampagne for at generere
flere relevante ansøgninger til dette indsatsområde. Der blev taget kontakt til en
række fagtidsskrifter og brancheorganisationer for at få puljen omtalt, og sekretariatet
knyttede tættere kontakter til Innovationsmiljøerne under Erhvervsministeriet, især til
HIH Development i Herning, der ligesom Den Grønne Jobpulje arbejdede med konkrete
innovationsprojekter. Kampagnen blev sat i bero efter folketingsvalget i november 2001.
Hvem fik tilsagn?
Der er stor bredde i de projekter, der fik tilsagn indenfor dette indsatsområde.
De vedrører udstyr til el- og vandbesparelser, netbaseret teknologi til
transportminimering og til distribution af økologiske varer, markedsmodning af
bæredygtige træprodukter, solcelledrevne teknologier og meget mere. Fælles for
projekterne er, at de repræsenterer miljømæssige nyskabelser, og at de alle synes at
have fundet en niche, hvor der er basis for vækst.
Tilskudsstørrelser
Hvis man alene ser på de ansøgninger, der fik tilsagn, er det bemærkelsesværdigt,
at der i næsten alle tilfælde blev givet det beløb, der blev søgt. Samlet ansøgte de
bevilgede projekter om 7,5 mio. kr. og de fik 7 mio. kr. Det afspejler, at de (få)
projekter, der gik gennem nåleøjet, også blev vurderet til at have søgt om et
realistisk beløb. Det spiller dog også ind, at puljen var underlagt EU's de minimis
regler, hvorefter der maksimalt kunne gives 750.000 kr. i støtte til en enkeltvirksomhed.
Et enkelt projekt, som ikke var underlagt de minimisreglerne fik 1 mio. kr. i støtte.
I gennemsnit fik projekterne 500.000 kr. i støtte.
Tabel 2
Tilskudsstørrelse i kr. |
Antal tilsagn |
Under 100.000 |
1 |
100.000-499.000 |
7 |
500.000-999.999 |
5 |
1.000.000 kr. og derover |
1 |
I alt |
14 |
Afslag
Som nævnt var der mange afslag. Jobpuljens sekretariat skønner, at ca. 15 % fik
afslag, fordi de klart lå udenfor de to nye indsatsområder. For de øvrige afslag
indenfor markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne produkter var der en
række forskellige begrundelser. En del projekter blev vurderet til ikke at være så
langt fremme i deres udvikling, at der var tale om markedsføring. En del projekter blev
vurderet til ikke at være tilstrækkeligt miljømæssigt nyskabende. For andre var der
tale om, at idéen eller den pågældende virksomhed ikke skønnedes at have
tilstrækkelig økonomisk bærekraft.
Kapitel 4 - Eksempler
på støttede projekter
Grønne Job i Dronninglund Kommune
Nordjyske ledige uddannes til
miljømedarbejdere
Økologiske produktion skaber arbejde
Solafskærmningen indvinder energi
Ren og lugtfri kompost i tætte
boligområder
Af journalist Jan Skriver
Otte ud af ti kursister i et nordjysk projekt har fået varig beskæftigelse - med
afsæt i praktik på en grøn virksomhed.
Tunge maskiner larmer, så høreværn er en del af den daglige beklædning. Der dufter
af frisksavet træ.
Midt i larmen fører Jan Thomsen saven og håndterer træet.
Vi er på Ørum Savværk i Nordjylland.
Den tidligere smed, der har været langtidsledig, er blevet plantet om og har nu slået
rod i et fast job som savværksarbejder.
Jan Thomsen er en af frugterne i et succesfuldt projekt, hvor 17 langtidsledige i den
nordjyske Dronninglund Kommune i 2001 blev opkvalificeret til at udfylde grønne jobs. I
år er der 15 deltagere i sving i projektet.
Den nordjyske kommune, der har 15.000 indbyggere, har fået en af de største
bevillinger fra Den Grønne Jobpulje. Knap 2,3 millioner kroner fordelt på to portioner
har gjort det to et halvt år lange projekt, der slutter 1. august 2002, muligt.
Pengene er blandt andet blevet brugt til at ansætte en projektleder for og til at
købe grej til arbejdet i det grønne.
Statistikken fortæller, at midlerne har været godt givet ud.
 | 82 procent af vores 17 kursister blev i 2001 sluset ud til jobs på arbejdsmarkedet.
Flere blev landbrugsmedhjælpere, en fik job på en møbelfabrik, en anden blev chauffør
og en tredje blev energikonsulent. Midlerne fra Den Grønne Jobpulje har i praksis
støttet ideen om det rummelige arbejdsmarked, hvor der skal være plads til alle, siger
Christine Mohr, der er virksomhedskonsulent og ansvarlig for det grønne projekt i
Dronninglund Kommune. |
"Grønne Jobs i en Grøn Kommune" hedder projektet, hvor tre lokale
virksomheder, der har træ som omdrejningspunkt, udgør fundamentet.
Ud over savværket har en møbelfabrik og et landbrug med skovdrift taget godt imod de
grønne kursister.
Virksomhederne har fået langtidsledige i praktik. Praktikanterne har enten været på
dagpenge, eller har fået kontanthjælp. Til gengæld for arbejdskraften har
virksomhederne haft pligt til at tage hånd om kursisterne/praktikanterne. Til at støtte,
vejlede og uddanne dem. Og til at fortælle projektets ansvarlige, om det går godt eller
skidt.
Alle deltagere har indledt deres grønne karriere med et to måneder langt kursus, hvor
de har lært om naturpleje og at køre traktor. Derpå har det været af sted til det
virkelige arbejdsliv ude på de tre virksomheder.
 | Det grønne område er fremragende at lave målrettede beskæftigelsesprojekter på.
Mange af de såkaldt "svage ledige", som vi henvender os til, bryder sig ikke om
at blive lukket inde. De fleste kan lide at komme ud og tage en tørn i det fri, siger
Christine Mohr, der slår fast, at det grønne projekt har sigtet målrettet på at gøre
sine deltagere i stand til at forsørge sig selv. |
 | Der har ikke været tale om en bevidstløs kommunal aktivering, hvor man har parkeret
nogle klienter i en periode. Vi har villet skaffe vores kursister varigt arbejde, så de
selv kan tjene deres penge, siger virksomhedskonsulenten. |
At det i 2001 er lykkedes for flere end otte ud af ti deltagere i projektet at blive en
del af arbejdsmarkedet, skyldes langt hen ad vejen projektleder Lars Birch. Han har været
et vigtigt bindeled mellem kommunen og de virksomheder, som har åbnet deres døre for
kursisterne. Ikke mindst har han haft en opdragende funktion.
 | Hvis man har gået ledig i lang tid, kan man miste følelsen for helt elementære
spilleregler på arbejdsmarkedet. Jeg har holdt kursisterne i ørerne. Jeg har sørget
for, at de er mødt til tiden. Hver dag. Hvis det har knebet med disciplinen, har jeg
ringet til deltagerne og nogle gange hentet dem. På en pæn måde har jeg sparket dem i
den rigtige retning. Fraværsprocenten var høj i begyndelsen af projektet. Men det
problem fik vi løst, fortæller Lars Birch. |
 | Gennem jævnlige samtaler har vi fulgt op på kursisternes sociale situation. I kraft af
en tæt kontakt har vi motiveret dem til at udnytte deres evner. Vi har vist, at det kan
nytte at gå målrettet til værks, siger Lars Birch. |
Bevilling: 1,3 mio. kr. i 2000 og 1 mio. kr. i 2001.
Kontaktperson: Virksomhedskonsulent Christine Mohr, 99 47 11 46.
Nordjyske
ledige uddannes til miljømedarbejdere
Af journalist Jan Skriver
I en egn præget af nedtur for værfter og færgefart skal der udklækkes nye
miljømedarbejdere med forstand på bæredygtighed.
Værfts- og skibsindustrien har i adskillige år været i dyb krise. Også færgefarten
har haft pessimismen som passager. Frederikshavn har taget sin store tørn på nedturen.
Nu skal et grønt initiativ få et friskt bed af optimisme til at spire på en egn, der
i flere år har haft tvivlsomme landsrekorder i ledighed og lukninger.
 | Nordjylland er beskæftigelsesmæssigt set et u-land. Ledigheden i vort område, der
dækker Danmarks fire nordøstligste kommuner, er væsentligt større end
landsgennemsnittet. Særligt aldersgruppen fra 30 til 60 år er hårdt ramt af
arbejdsløshed. Derfor glæder vi os over, at Den Grønne Jobpulje har givet 1,5 millioner
kroner til en helt ny ide i et projekt, som vi indleder i løbet af foråret 2002, siger
Dorte Tofting, der er projektleder på Revalideringscenter Koldenaa i den nordlige udkant
af havnebyen. |
I selskab med 1,7 millioner kroner fra Den Europæiske Socialfond skal midlerne fra Den
Grønne Jobpulje bruges på Koldenaa til at uddanne 32 nordjyder til miljømedarbejdere.
"Bæredygtig arbejdsmarkedsintegration" kalder de initiativet på
revalideringscenteret, som også Nordjyllands Amt bakker op om.
 | Kursisterne skal igennem et grønt basiskursus, hvor de blandt andet vil blive undervist
i affaldssortering, genbrug, energibesparelser, plantepleje uden brug af giftige
kemikalier og miljøvenlig rengøring. Også emner som korrekte arbejdsstillinger,
ernæringsrigtig kost og sundhedsbevidsthed vil blive kodeord i undervisningen, fortæller
Dorte Tofting. |
Hele øvelsen handler om at opkvalificere kursisterne, som vil være nogle af de
svageste på arbejdsmarkedet, så de kan komme ud i det pulserende erhvervsliv igen. Men
denne gang med aktive grønne fingre og hovederne fulde af viden om sundhed, miljø og
energibesparelse.
 | Vi vil komme til at uddanne en slags grønne blæksprutter, der med en grundlæggende
viden om miljø og bæredygtighed, kan blive en gevinst for mange arbejdspladser. Små og
mellemstore virksomheder kan ved at ansætte vores grønne kursister profilere sig som
miljøvenlige. Blæksprutterne kan blive grønne viceværter, køkkenmedhjælpere,
gartneri-ansatte, rengøringsfolk eller måske grønne butiksassistenter, fortæller
projektets leder. |
 | Selv om vi først fra foråret 2002 skal til at uddanne de mennesker, der skal føre de
helt nye jobs ud i livet, og selv om vi først nu skal til at sælge den ny
stillingsbetegnelse udadtil, tror vi på succesen. Jeg håber meget, at vi har fundet en
niche, hvorfra ledige kontinuerligt vil blive omskolet til miljømedarbejdere. De otte
virksomheder, vi indtil nu har kontaktet for at høre, om de vil tage imod vores folk i en
praktikperiode, har vist stor interesse, siger Dorte Tofting. I lokaler, hvor der engang
arbejdede en kobbersmed, vil de kommende kursister blive undervist på Koldenaa. Som
revalideringscenter råder stedet over masser af erfaring i at plante mennesker om. I det
aktuelle projekt skal omplantningen ske i en ånd, hvor ordet "bæredygtighed"
altid er lige ved hånden. |
 | Vi har erfaringerne i at få stilladsarbejderen, der falder ned og beskadiger sin ryg,
sporet ind på et nyt livsforløb, som han kan klare. Eller i at få den 40-årige kvinde,
der er nedslidt efter mange års arbejde i træk og kulde i fiskeindustrien, omskolet til
et andet job. De kommende miljømedarbejdere vil blive henvist til os af
Arbejdsformidlingen i Frederikshavn. De vil alle være på dagpenge. Når kursusforløbet,
der varer op imod 40 uger, er forbi hos os, skal kursisterne gerne have opnået så stor
en viden, at de kan få et nyt job og blive i stand til at forsørge sig selv, siger Dorte
Tofting. |
Også revalideringscentrene i Aalborg og Binderup i det himmerlandske har fået
økonomisk støtte af Den Grønne Jobpulje. Når de tre nordjyske centre har udklækket de
første kuld af miljømedarbejdere, vil de sammen evaluere forløbene.
Bevilling: 1,5 mio. kr.
Kontaktperson: Projektleder Dorte Tofting, 98 42 96 97
Af journalist Ib Salomon
Økologisk produktion af spisesvampe skaffer arbejde til folk med nedsat arbejdsevne
Radioen er skruet godt op, men musikken skal også fylde en stor produktionshal. I
hallen tager Lone Jespersen fat i en meterlang egestamme og ruller den et stykke frem på
det stativ, den hviler på. Med en sprøjte fylder hun omhyggeligt de ca. 20 huller, der
er boret i stammen. Indsprøjtningen består af mycelium fra svampen shii-take, en japansk
spisesvamp, som efterhånden er populær i store dele af verden. Det er den også godt på
vej til at blive i Danmark, takket være ND Shii-Take projektet i landsbyen Stenvad på
Djursland - det eneste sted i landet med en kommerciel produktion. Sidste år blev der
solgt 8,4 tons svampe til danske kunder, og i år ventes produktionen at nå op på 11-12
tons. ND står for Nørre Djurs, en kommune med bare 8000 indbyggere. Og selv om navnet
shii-take lyder meget eksotisk, så betyder det ganske enkelt ege-svamp på japansk.
Svampen kan gro på al slags løvtræ, men den trives bedst på eg, og når Lone Jespersen
har forseglet de mange huller med voks, klarer naturen resten. Stammen skal hvile i et
år, hvorefter den lægges i vand i 24 timer. Kort tid efter myldrer det frem med svampe.
Processen kan gentages gennem flere år: Stammen vandes, hvorefter svampene popper frem.
Produktionen er økologisk, og selv når stammerne ikke giver flere svampe, gør de nytte
som brændsel. Og grunden til de næste mange års høst er allerede lagt, for på en
lejet mark står 33.000 podede stammer klar.
Projektet startede i 1997, dengang som aktiveringsprojekt for 12 bosniske flygtninge,
herunder den nuværende projektleder, Nedzad Musa. Efterhånden fik de fleste bosniere
andet arbejde eller gik i gang med en uddannelse, men projektet har stadig et klart
socialt sigte - nu fungerer det som arbejdsplads for folk på kontanthjælp eller folk med
nedsat arbejdsevne. De får her tilbuddet om et regulært stykke arbejde og samtidig
prøver de sammen med beskæftigelseskonsulenten i Nørre Djurs kommune at finde ud af,
hvad de fremover kan klare. ND Shii Take er med andre ord en midlertidig arbejdsplads for
de fleste, for selv om der er pæne indtægter fra salget af svampe, rækker indtægterne
kun til at lønne tre faste medarbejdere.
Lone Jespersen er en af de 14, der for tiden er i aktivering, og for hende har
tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje bogstavelig talt lettet arbejdet, for pengene er dels
brugt til at bygge de stativer, stammerne nu opbevares og transporteres i, dels til en
kran, som sænker stammerne ned i store dyppekar. Det var tidligere et hårdt slid,
forklarer projektleder Nedzad Musa, for dagligt podes og vandes 3-400 stammer, og det
foregik tidligere med håndkraft. Nu klarer en traktor og kranen det tungeste arbejde.
Nedzad Musa har masser af planer for fremtiden. En af de mest konkrete er at supplere
salget af friske spisesvampe med fremstilling af henkogte svampe. Det kan øge
indtægterne - det samme kan eksport, og også på det punkt er Nedzad Musa optimist.
Bevilling: 458.000 kr.
Kontaktperson: Projektleder Nedzad Musa, 87 79 32 21
Læs mere på www.shii-take.dk
Af journalist Ib Salomon
Der ligger en klar miljøgevinst i at kombinere solafskærmning med solceller - og det
vil firmaet Dasolas udnytte
Ideen må siges at være oplagt: Når der alligevel skal afskærmes for solen, hvorfor
så ikke anbringe solceller på selve solafskærmningen og lade dem producere energi?
Selv om ideen lyder enkel, er den bestemt ikke simpel at føre ud i livet. Det kan
udviklingsingeniør Simon Gadegaard Koch i høj grad tale med om. Med støtte fra Den
Grønne Jobpulje har han siden oktober 2001 været ansat hos firmaet Dasolas A/S i Lystrup
ved Århus. Dels for at udtænke de løsninger, der rent teknisk kan integrere solcellerne
i afskærmningen, dels for at kortlægge markedet.
En tredje opgave er at gøre arkitekterne opmærksomme på, at de fremover får endnu
en mulighed, når de planlægger solafskærmninger til nybyggeri - oven i købet en
løsning med indbygget miljøgevinst: Med en god solafskærmning undgår man
bygningsopvarmning, og dermed kan man ofte undvære energikrævende aircondition. Hertil
kommer et tilskud af strøm fra solcellerne i afskærmningen.
Dasolas har mange års erfaring med solafskærmninger til f.eks. kontorbygninger, og de
40 medarbejdere kan fremstille og montere afskærmninger af aluminium i næsten alle
tænkelige mål og farver. Nogle af solafskærmningerne består af drejelige lameller,
mens andre er fast monterede på husmuren.
Ideen om at kombinere solafskærmning med solceller fik Dasolas, da EU-kommissionen for
nogle år siden udgav en hvidbog om solceller. Kommissionen ønsker bl.a. at mindske
Europas afhængighed af kul og olie, og solceller er en af metoderne.
For Dasolas er udfordringen, med Simon Gadegaard Kochs udtryk "at fremstille en
standardløsning, som kan integreres mange steder og som samtidig kan varieres så meget,
at den fremtræder som unik". Rent praktisk foregår det i samarbejde med et tysk
solcellefirma, Antec Solar.
Dasolas håber og tror, at de snart står med et produkt, som ikke alene vil vække
opsigt på hjemmemarkedet, men som også vil være en oplagt eksportvare og dermed skabe
nye jobs. Ikke mindst i Tyskland er interessen for solceller meget høj. Her er der også
særligt gunstige muligheder for tilskud, både til anlægsudgifterne og til den
producerede strøm.
Bevilling: 750.000 kr.
Yderligere oplysninger: Dasolas International Productions, 87 43 16 44
Se også www.dasolas.dk
Af journalist Hanna Sigga Madslund
Det var målet for nyudviklingen af en kompostbeholder der nu er taget i brug på
Nørrebro i København. De første beholdere er klar til produktion og markedsføring.
"Kompostbeholderen kaldet Nørrebro Storbykomposten er så solid at den kan
overleve selv den mest hårdhændede behandling. Den er beregnet til organisk affald fra
ca. tyve familier ad gangen og er dermed velegnet til lokalkompostering i tætte
beboelseskvarterer som her på Nørrebro, hvor den er med til at reducere mængderne af
affald. Resultatet af komposteringen er en kompost og et perkolat der kan bruges til både
gødskning af de grønne områder i gårdene og til pottemuld. Målet er at skabe et
marked for kompostbeholderen- ikke blot i Danmark, men til eksport i hele Europa."
Sådan lyder den optimistiske melding fra Erik Jørgensen, projektleder for den
såkaldte Nørrebro Affaldsmodel - der sidste år blev belønnet med Københavns Kommunes
Miljøpris. Nørrebro Storbykomposten har skabt i hvert fald tre fuldtidsstillinger. Dels
en til producenten af affaldsbeholderen, dels en til projektmedarbejderen og endelig er
der i hvert fald en hel stilling, hvis man ser på den tid de ansatte gårdmænd bruger
på at passe komposten i forbindelse med Nørrebro Affaldsmodel.
Det er et projekt som er båret frem af idealisme og troen på et bedre miljø, og som
sandsynligvis ikke ville være blevet til noget, hvis ikke Den Grønne Jobpulje havde
støttet med i alt ca. 1,1 million kroner i løbet af de sidste 1 ½ år.
"Det hele startede med at noget gik galt, fortæller Erik Jørgensen og
fortsætter: "Pludselig stod vi med en kompostbeholder, der lugtede fælt og var
fyldt med fluer. Det kom bag på os, da vi troede, at den beholder vi først havde valgt
til brug i gårdene - en svensk model - ville fungere glimrende, fordi det var beregnet
til brug i institutioner. Men til lokalkompostering af organisk affald i Nørrebros tætte
bebyggelser var beholderen for lille. Det gav incitamentet til selv at gå i gang med at
udvikle en brugbar kompostbeholder, som skulle være et reelt alternativ til et
bioforgasningsanlæg".
Den nye kompostbeholder, der er kommet ud af disse anstrengelser, har dermed bidraget
til at få Nørrebro Affaldsmodel til at fungere. Modellen går ud på at få folk til at
sortere deres affald i op til 30 forskellige fraktioner - heriblandt altså også deres
organiske køkkenaffald. Det er lykkedes så godt, at ca. 25 procent af alle beboere på
Indre Nørrebro nu er med i affaldsprojektet.
Hvordan de er nået så langt, fortæller Erik Jørgensen:
"Den svenske kompostbeholder, som viste sig ikke at virke til vores formål, var
en såkaldt Combox model, og der var to problemet med den. Dels væltede perkolatet ud af
den med en lugt som den værste gylle. Og dels var der et svirrede hav af bananfluer som
på en gammeldags køkkenmødding. Det skulle løses. En velfungerende kompost skal være
så ren at man kan spejle sig i låget og ikke kan mærke den mindste lugt. Det er her det
eksisterende net af gårdmænd på Nørrebro har et vigtigt arbejde at gøre. "
Det var i 1999, og det var her Erik Jørgensen og Københavns Miljø- og Energikontor
skrev deres første ansøgning til Den Grønne Jobpulje vedrørende kompostbeholderen. Den
blev bevilliget i marts 2000.
"Da vi fik pengene gik vi straks i gang med at eksperimentere med nogle nye typer,
teknikker og materialer. For det første skulle vi sikre en tilstrækkelig tilførsel af
ilt, og for det andet skulle vi sørge for at holde en tilpas temperatur omkring de 50
grader i overfladen. Efter mange forsøg lykkedes det at finde en løsning, og den næste
ansøgning blev udformet i foråret 2001 og var beregnet på at markedsmodne beholderen
fra prototype til færdigt produkt." Med konsulent Ruben Jacobsen ved roret er der
sket en produktion af de første 35 kompostbeholdere på produktionsstedet på Islands
Brygge. Næste skridt er præsentationen på Messen Byg & Bolig i foråret,
færdiggørelse af manualen til beholderen, og udviklingen af et chatforum på Internettet
om kompost.
Bevillingen til projektet udløber 1. juni 2002.
Bevilling: 638.750 kr. i 2000 og 440.000 kr. i 2001
Kontaktperson: Erik Jørgensen, 35 37 36 36.
Yderligere oplysninger: www.rentskrald.dk
Bilag 1
Regnskab: Tilsagnsregnskab og udbetalingsregnskab
Tilsagnsregnskab
|
(mio. kr.) |
1 Finanslovens tilsagnsramme for 2001 |
28,2 |
2 Overført fra 2000 |
5,7 |
3 Samlet tilsagnsramme for 2001 |
33,9 |
4 Bevilgede tilsagn til projekter |
20,2 |
5 Driftsudgifter bevilget af
tilsagnsrammen* |
0,5 |
6 Samlet ramme minus tilsagn og drift
3-(4+5): |
13,2 |
7 Tilbageførte annullerede tilsagn** |
7,4 |
8 Udisponerede midler ultimo 2001 |
20,6 |
* |
Der er desuden afholdt 0,2 mio. kr. over Miljøstyrelsens driftskonti til generelle
sekretariatsudgifter. |
** |
Tilbageførte annullerede tilsagn vedrører tilsagn fra
hele perioden 1997-2001. |
Udbetalingsregnskab
|
(mio. kr.) |
1 Udestående tilsagn pr. 1.1. 2001* |
136,6 |
2 Udbetalingsbevilling 2001 |
28,2 |
3 I alt til udbetaling i 2001 |
164,8 |
4 Udbetalt 2001 vedrørende tilsagn fra
hele perioden 1997-2001 |
64,9 |
5 Udestående tilsagn pr. 31.12. 2001** |
84,9 |
* |
Beholdningen pr. 1.1. 2001 var 117,1 mio. kr. På grund af ændrede regnskabsprincipper i
staten vil der fremover alene blive foretaget en konkret opgørelse over udestående
tilsagn |
** |
Udestående tilsagn ultimo 2001 er opgjort som udestående tilsagn
primo 2001 minus udbetalinger i 2001 plus bevilgede tilsagn 2001 minus tilbageførte
annullerede tilsagn. |
Bilag 2
Resumé af "Evaluering af Den Grønne Jobpulje 1997-2000" udarbejdet af
Center for Alternativ Samfundsanalyse
Den Grønne Jobpulje har skabt nye job og bidraget til et bedre miljø. Den Grønne
Jobpuljes tilskud har i perioden 1997-2000 udløst mindst 1.000 nye varige grønne
fuldtidsstillinger. Tilskuddene hertil har været ca. 250.000 kroner pr. stilling.
I 70 % af de afsluttede projekter vurderer projektlederne, at miljøresultatet er som
forventet eller bedre, og ofte udløser projekterne nye miljøtiltag efter ophør af
tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje.
60 % af de støttede projekter er foregået hos private virksomheder, og 73% af de nye
varige job er skabt i private virksomheder.
Ordningen har været en succes og har levet op til sit formål om at skabe nye
arbejdspladser med et betydeligt miljøindhold. Ordningen har haft et bredt sigte, der er
gået på tværs af de traditionelle ministerielle grænser. Det har gjort det muligt at
støtte tværfaglige initiativer samt en bred indsats for bæredygtig udvikling.
Siden 1997 har Den Grønne Jobpulje givet tilskud til i alt 574 projekter for lidt over
265 millioner kroner samt knap 16 millioner kroner til en delpulje administreret af
arbejdsformidlingen i Vejle. Den Grønne Jobpulje er blevet evalueret af CASA, Center for
Alternativ Samfundsanalyse.
1.1 Evalueringen
Det primære formål med evalueringen har været at vurdere den samlede miljø- og
beskæftigelseseffekt af de projekter, der er sat i gang med støtte fra Den Grønne
Jobpulje.
Evalueringen har derudover beskæftiget sig med andre effekter af Den Grønne Jobpulje
- hvem er kommet i beskæftigelse, hvilken kompetenceudvikling opnår de personer, der har
arbejdet på projekter støttet af Den Grønne Jobpulje, og hvordan spiller deres
kompetencer sammen med de krav til kvalifikationer, som er nødvendige i projekterne?
I evalueringen er også foretaget en vurdering af, hvordan indsatsen i jobpuljen
spiller sammen med udviklingen på arbejdsmarkedet og miljøområdet. Desuden har
informationsindsatsen og spredningen fra projekterne indgået som et tema i evalueringen.
Endelig er der indgået en vurdering af administrationen af Den Grønne Jobpulje. Er de
nået tilstrækkeligt ud til deres målgrupper? Har ansøgerne og de projektansvarlige
været tilfredse med administrationens indsats?
1.2 Den Grønne Jobpuljes projekter
Den Grønne Jobpulje har bl.a. støttet projekter vedrørende miljøstyring i
virksomheder, vedvarende energi, naturgenopretning, affald og genanvendelse og fremme af
mere miljøvenlige produkter.
Den Grønne Jobpulje har i perioden 1997-2000 med 265 millioner kroner medvirket til
igangsættelse af miljøog beskæftigelsesprojekter for lidt over 550 millioner kroner,
idet jobpuljen typisk har finansieret knap halvdelen af omkostningerne.
Der har været stor interesse for Den Grønne Jobpulje 1997-2000. Jobpuljen har
modtaget 1.450 ansøgninger og givet tilsagn til 619 projekter, heraf er 574 kommet i
gang. Pr. 15. november 2001 er 316 projekter afsluttet og har indsendt et
selvevalueringsskema til CASA til brug for evalueringen.
Fra evalueringens begyndelse blev jobpuljens projekter inddelt i 5 forskellige
projekttyper. Inddelingen tog udgangspunkt i, at projekterne er forskellige med hensyn
til, hvordan de opnår deres miljø- og beskæftigelseseffekt. De 5 projekttyper er:
Miljøstyring, Nye (grønne) virksomheder og (grønne) produkter, Viden og netværk,
Pilotprojekter samt Øvrige projekter.
Et miljøstyringsprojekt i en virksomhed sigter fx mod direkte miljø- og
beskæftigelseseffekt i den pågældende virksomhed, mens et netværksprojekt sigter mod
at skabe effekter bredt i samfundet og hos involverede virksomheder.
1.3 Konklusioner
Beskæftigelseseffekt
Støtten fra Den Grønne Jobpulje vurderes at udløse mindst 1.000 varige
fuldtidsstillinger i de berørte virksomheder og organisationer. Hertil skal lægges et
antal eksterne stillinger, som projekterne har afledt hos fx underleverandører og andre
samarbejdspartnere. Med "varige" job menes, at jobbene fortsætter mindst ½ år
efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje.
De 1.000 fuldtidsstillinger er baseret på en opskalering på basis af jobskabelsen i
de pr. 15. november 2001 afsluttede projekter, hvilket omfatter godt halvdelen af samtlige
støttede projekter. Der er i disse 316 projekter skabt 517 nye varige job. Det antages,
at effekten er den samme for alle 574 projekter igangsat med støtte fra jobpuljen i
perioden 1997-2000, hvilket svarer til ca. 1.000 fuldtidsstillinger.
1.000 nye job er resultatet af, at 3 ud af 4 job skabt under projekterne fortsætter
mere end ½ år efter støttens ophør. Under projekternes støtteperiode er der således
skabt 708 stillinger i de 316 projekter. Det svarer til ca. 1.300 fuldtidsstillinger for
alle de 574 igangsatte projekter.
73% af de varige grønne job er etableret hos private virksomheder, 13 % hos offentlige
institutioner og 14% hos organisationer.
Ca. 80% af projekterne fortsætter efter projektperioden, dvs. efter ophør af støtten
fra Den Grønne Jobpulje. Blandt de innovative virksomheder er overlevelsen mindst ligeså
god som for andre nye virksomheder.
I gennemsnit udgør støtten fra Den Grønne Jobpulje kr. 251.000 pr. nyt varigt job.
Prisen pr. job er billigst for de mest erhvervsrettede tiltag som
"miljøstyring" og "nye virksomheder" (ca. 200.000 kr. pr. varigt job)
og dyrest for støtte til bredere udviklingsprojekter fx "viden og netværk"
(ca. 800.000 kr. pr. varigt job).
Sammenlignet med det program, som lå forud for Den Grønne Jobpulje, og som også
havde jobskabelse som et vigtigt element, "Program for rådgivning om
miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder" er jobskabelse i
virksomheder billigere under Den Grønne Jobpulje, nemlig kr. 201.000 pr. varigt job mod
kr. 331.000. Støttebeløbet pr. skabt varigt job i virksomheder under Den Grønne
Jobpulje er kun lidt højere end de offentlige udgifter, der årligt ydes til fx
hjemmeserviceordningen - endvidere fås en miljøeffekt oveni.
Prisen pr. job under Den Grønne Jobpulje er tilsvarende kun lidt højere end de
offentlige udgifter, der ydes til beskæftigelse i en lang række sociale og
arbejdsmarkedsordninger, hvor der i modsætning til jobpuljen er tale om løbende
betalinger uden innovativt formål.
Der har generelt været god overensstemmelse mellem projektdeltagernes kvalifikationer
og de færdigheder, der har været brug for i projekterne. Stort set alle deltagere
vurderer, at de har fået nye kvalifikationer og færdigheder gennem projekterne.
Miljøeffekt
Erfaringerne i projekterne viser, at Den Grønne Jobpuljes projekter bidrager til et
bedre miljø. Der opnås generelt en væsentlig miljømæssig effekt af projekterne.
I 70% af de afsluttede projekter vurderes miljøresultatet at være som forventet eller
bedre. Kun i 6% af projekterne er miljøresultatet ringere end forventet ved projektets
start.
I langt de fleste tilfælde (86%) mener de projektansvarlige at kunne dokumentere denne
miljøeffekt helt eller delvis.
De fleste miljøforbedringer er opnået hos de private virksomheder enten i den enkelte
virksomhed, hos flere virksomheder eller i udvalgte brancher. Desuden har de offentlige
institutioner medvirket til miljøforbedringer. Blandt de projekter, der fortsætter efter
støttens ophør, gennemføres der supplerende miljøtiltag i halvdelen af projekterne.
Det viser sig, at der sker en løbende miljømæssig udvikling i de projekter, der
fortsætter efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje.
Samspil med omverdenen
Den Grønne Jobpulje har gennem de mange projekter bidraget til, at vigtige natur- og
miljøpolitiske opgaver er blevet løst ved tilførsel af supplerende arbejdskraft.
Jobpuljen har gennem sin brede ramme haft mulighed for at støtte helhedsorienterede
projekter, der er gået på tværs af traditionelle sektorer.
Jobpuljen har støttet projekter, som har været på forkant af udviklingen. Det
gælder inden for bl.a. økologisk byggeri og skolemad. Det afspejler bl.a. et væsentligt
krav ved tildelingen af støtten, at projekterne skulle være nyskabende på
miljøområdet.
Den Grønne Jobpulje kan ikke direkte sammenlignes med andre arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger (jobtræning, aktivering m.v.). Derimod har jobpuljen på flere måder
karakter af en erhvervsudviklingsordning. Arbejdsløsheden har været faldende i perioden
1997-2000. Jobpuljen har kun i begrænset omfang skabt job direkte til den enkelte ledige.
Men via støtte til at virksomheder og organisationer har oprettet nye varige og ordinære
job, er der skabt plads til de ledige andre steder.
Jobpuljen har medvirket til, at flere seniorer (55-59 årige) er kommet i
beskæftigelse. De 55-59 årige er aldersgruppen med høj arbejdsløshed.
Information og spredning
Den Grønne Jobpulje har bevidst arbejdet for, at formidling og spredning af
erfaringerne fra de mange projekter skulle nå så bredt ud som muligt.
Halvdelen af de projektansvarlige angiver, at tilsvarende initiativer er igangsat af
andre, efter de har været i kontakt med dem. Dette er en tilfredsstillende
spredningseffekt.
Projektordningen
Den Grønne Jobpulje har haft et bredt sigte, hvor den har kunnet støtte projekter på
tværs af traditionelle ministerielle grænser. Det betyder, at jobpuljen har været
fødselshjælper for mange projekter, som ellers ikke ville kunne opnå støtte, og som
næppe ville kunne opnå støtte hos enten et rent miljøprogram eller et rent
beskæftigelsesprogram.
Evalueringen viser, at der har været en god effekt i på samme tid at fremme både
miljø og beskæftigelse. Indsatsen har over en bred kam vist, at der både for private
virksomheder, offentlige myndigheder og organisationer har kunnet skabes synergi mellem
indsatsen for et bedre miljø og indsatsen for at fremme beskæftigelsen.
Den Grønne Jobpulje har haft et godt kendskab til andre miljøordninger og
miljøpuljer. Den har haft et tæt samarbejde med mange fagkontorer i særligt
Miljøstyrelsen og Energistyrelsen, men også tætte kontakter til andre ministerier,
herunder Fødevareministeriet samt By- og Boligministeriet.
Den Grønne Jobpulje har haft knap så tætte kontakter med arbejdsmarkedssiden,
herunder Erhvervsministeriet og Arbejdsministeriet. Dette skyldes bl.a. efter
sekretariatets udmeldinger, at der ikke har været problemer med mangel på kvalificerede
ansøgninger og i øvrigt ikke har været "flaskehalsproblemer" i tilknytning
til projekterne.
Der er udbredt tilfredshed blandt ansøgerne med Den Grønne Jobpuljes administration
af ordningen. Den fremstår som vel administreret med åbenhed i forvaltningen, god
information om mulighederne og med en fleksibel og smidig administration.
1.4 Diskussion og anbefalinger
Den Grønne Jobpuljes projekter viser, at jobpuljen har dækket et behov, som ikke blev
dækket andre steder. Jobpuljen har således støttet udviklingen af miljø- og
beskæftigelsesindsatsen i mange projekter, der er drevet "fra neden" i
samfundet gennem mindre nystartede eller eksisterende virksomheder eller organisationer,
som finder nye nicher i ønsket om at fremme en bæredygtig udvikling.
Evalueringen viser, at samfundet ved at kombinere arbejdsmarkedsindsatsen med en
miljøindsats, som det er sket via Den Grønne Jobpulje opnår en - om ikke gratis - så
meget billig miljøeffekt primært hos danske virksomheder.
Sammenlignet med den ordinære beskæftigelsesindsats med et budget for de regionale
arbejdsmarkedsråd på 9 milliarder kroner alene i 1999 forekommer satsningen på knap 300
millioner kroner over 4 år for Den Grønne Jobpulje beskeden. Det vil derfor være
oplagt, at der bliver gjort en indsats for, at de mange midler, der anvendes på
arbejdsmarkedsområdet, i højere grad bliver anvendt ud fra en
bæredygtighedsbetragtning, således at der ikke alene er fokus på økonomi og sociale
løsninger - men at der også i de fremtidige løsninger indtænkes miljø. Det har ikke
indgået i retningslinierne for administrationen af Den Grønne Jobpulje, at den skulle
arbejde for at udbrede erfaringerne med denne kombination til andre ordninger, der
anvendes til at fremme beskæftigelse i arbejdsmarkedsregi. I lyset af de positive
resultater og den beskedne merudgift til at opnå miljøforbedringer i forhold til andre
ordninger, bør det sikres, at der fremover sker en afsmitning til disse ordninger.
Således kan de miljømæssige aspekter med fordel indtænkes i andre
arbejdsmarkedspolitiske tiltag.
Erfaringerne hos Grøn Aktivering i Vejle har været positive. Der kan være fordele
ved en regional placering af puljemidler - her skal det dog understreges, at netop Vejle
havde gode forudsætninger: Grøn Aktivering var allerede etableret før 1997 og kunne
indgå i samarbejde med et velfungerende grønt erhvervssamarbejde i Green Network. Den
Grønne Jobpulje har ligeledes udnyttet mulighederne for at fremme grønne job gennem
lokale eller regionale netværk, fx med sine tilskud til regionale netværksdannelser. Det
kunne være en strategi, der kan følges, når der skal skabes tættere kontakt mellem det
offentlige og iværksætter- og erhvervsmiljøer.
1.5 Rammerne for Den Grønne Jobpulje
Når der her i rapporten er nævnt Den Grønne Jobpulje, refereres der til den
bevilling til jobpuljen, der var en del af finanslovsaftalen fra 1996 om en
tilskudsordning over 4 år (1997-2000), som i 1997 blev vedtaget ved lov. Formålet med
Den Grønne Jobpulje er at skabe nye arbejdspladser med et betydeligt miljø- og
ressourcemæssigt indhold og sigte. Puljen tilsigter primært at skabe varige
arbejdspladser, men i særlige tilfælde vil der kunne ydes tilskud til projekter, hvor
der kun skabes midlertidige arbejdspladser, hvis den miljø- og naturmæssige effekt
vurderes at være høj.
Den Grønne Jobpulje har i perioden 1997-2000 haft et budget på i alt 305 millioner
kroner. Der i igangsat projekter for ca. 265 millioner kroner og uddelegeret knap 16
millioner kroner til AF Vejle, heraf 15 millioner kroner til projekter og knap 1 million
kroner til sekretariatet. Ca. 16 millioner kroner er uforbrugt i perioden. Det beror på,
at 45 projekter, som havde fået tilsagn om tilskud, ikke er kommet i gang eller har
måttet opgive undervejs. Derudover har flere af de afsluttede projekter ikke kunnet
udnytte hele deres tilskud. Så nogle af de bevilligede penge er ikke udbetalt.
Restbeløbet er overført til forlængelsen af Den Grønne Jobpulje (2001-2004), der blev
vedtaget, som en del af finansloven for 2001.
Midlerne i Den Grønne Jobpulje fordeles af Den Grønne Jobpuljes bestyrelse, der har 3
medlemmer. Bestyrelsen er udpeget af miljø- og energiministeren.
Bestyrelsen har i 1997 udarbejdet en programbeskrivelse, som mere detaljeret beskriver
typer af projekter, mål, succeskriterier og en evalueringsplan. Endvidere er der i hvert
af de følgende år lavet en vejledning til ansøgere. Puljens sekretariat er Det Grønne
Sekretariat i Miljøstyrelsen.
Evalueringen er gennemført af Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA).
Evalueringen er påbegyndt pr. 1. januar 1999 og afsluttet ultimo 2001. Evalueringen har
bestået af 4 hovedopgaver:
- Tilrettelæggelse og udarbejdelse af paradigme for selvevaluering
- Forløbsevalueringer, der undervejs er ændret til temaevalueringer
- Midtvejsevaluering - slut ultimo1999
- Samlet evaluering - slut ultimo 2001
Tilrettelæggelse. Ved tilrettelæggelse af evalueringen blev der udarbejdet et
paradigme i form af et spørgeskema til selvevaluering af projekterne, herunder et
spørgeskema til alle projektdeltagere.
Forløbs- og temaevalueringer. Fra starten var udvalgt godt 20 projekter til
forløbs- eller procesevaluering. Projekterne blev fulgt i 1999, og indtrykkene herfra
indgik i midtvejsevalueringen, ligesom der blev udarbejdet en selvstændig rapport
"Status over forløbsevalueringer", januar 2000.
I begyndelsen af år 2000 blev det besluttet at udvide antallet af projekter og ændre
formen til temaevalueringer. Der blev udpeget 7 temaer, hvor der er blevet set på grønne
job i 38 projekter. Temaevalueringerne er præsenteret i 7 selvstændige temahæfter.
Midtvejsevaluering. I perioden 1. januar 1999 til 31. december 1999 blev der
gennemført en midtvejsevaluering. Der indgik bidrag fra Handelshøjskolen i Århus, som
så nærmere på de erhvervsøkonomiske konsekvenser af ordningen. Midtvejsevalueringen er
udgivet som en rapport "Ny grøn beskæftigelse i Danmark" - Midtvejsevaluering
af Den Grønne Jobpulje, januar 2000.
Ved midtvejsevalueringen var kun et begrænset antal af projekterne afsluttet.
Resultaterne kunne således primært betragtes som strømpile, som Den Grønne Jobpulje
kunne tage bestik af ved fastlæggelsen af puljens praksis og prioriteringer for det
sidste år - år 2000.
Den samlede evaluering er gennemført for perioden fra 1997-2000. I den samlede
evaluering er belyst effekterne af Den Grønne Jobpulje sammenholdt med de opstillede
målsætninger. Evalueringen beskæftiger sig med alle faser i et typisk projektforløb
fra ansøgning til de endelige resultater.
Analyse af de støttede projekter. Baseres på selvevalueringsskemaet, som belyser
projekternes effekter og en kortfattet rapport. Pr. 15.11.01 var indsendt 316
selvevalueringsskemaer og 672 deltagerskemaer.
CASA har endvidere haft lejlighed til løbende at gennemgå Miljøstyrelsens sagsmapper
med projekter. Der er i forbindelse med registrering af projekterne opbygget en database
over de bevilgede projekter.
Telefoninterview med afsluttede projekter. 125 projekter er kontaktet i september
oktober 2001 for at følge op på deres overlevelse, indsats og effekter ½-3 år efter
ophør af tilskud fra Den Grønne Jobpulje.
Analyse af afslagene. Der er ved midtvejsevalueringen gennemført en
afslagsanalyse. Analysen er baseret på sagsgennemgang, telefoninterview og udsendt
spørgeskemaer til projektansøgere, der har modtaget afslag. Analysen er ikke gentaget i
slutevalueringen, men resultaterne er gentaget for at give en helhedsvurdering.
Erfaringer fra interessenter og beslægtede offentlige initiativer er særskilt
undersøgt i forbindelse med midtvejsevalueringen og udgivet som selvstændig rapport
"Den Grønne Jobpuljes samspil med andre offentlige initiativer", januar 2000.
Der er gennemført interview og afholdt seminarer med centrale personer for beslægtede
ordninger for at belyse kendskabet og samspillet med andre ordninger, der har som mål at
fremme miljø og/eller beskæftigelse. Intentionerne har i den sammenhæng også været at
undersøge og pege på mulighederne for et øget samspil.
Den regionale tilskudsordning "Grøn Aktivering i Vejle Amt" er blevet
evalueret af CASA i samme periode som midtvejsevalueringen, og resultaterne herfra har
indgået i denne. Der er udarbejdet en selvstændig rapport med resultaterne af
evalueringen "Ny grøn beskæftigelse i Vejle Amt - evaluering af Grøn
Aktivering", januar 2000. Sekretariatet og bestyrelsen er blevet interviewet
om prioriteringer og bevillingspraksis. Derudover har sekretariatet og Center for
Alternativ Samfundsanalyse løbende været i kontakt.
|