Årsberetning 2001 - Den Grønne Fond

Forord

Den Grønne Fond lukker efter 7 års virke. Det må være en passende anledning til at stille spørgsmålet: Har Den Grønne Fond gjort en forskel? Har de aktiviteter, som fonden har ydet støtte til, gjort en forskel? Hvilken betydning får det, at fonden lukker?

I 7 år har Den Grønne Fond støttet det folkelige engagement i miljøpolitikken. Fondens bevillinger har gjort det muligt for ildsjæle og grønne organisationer at gennemføre miljøaktiviteter, som er nået ud til store dele af befolkningen. Med en begrænset statslig indsats er stærke lokale kræfter blevet frigjort og der er blevet skabt et bredt, folkeligt engagement i miljø og bæredygtig udvikling. Ved at støtte de bedste af de initiativer, som pibler frem lokalt og i organisationerne, har fonden opnået betydelige resultater. Det bekræftes af den uafhængige evaluering af fondens virke, som blev gennemført i 1998. De midler, der har været afsat til fonden, har i høj grad givet "miljø for pengene".

Ud over at være fødselshjælper for en lang række lokale projekter har fonden ydet løntilskud til grønne guider. Der er stadig ca. 80 grønne guider, der støtter og inspirerer det lokale miljøarbejde. Guiderne har en vigtig rolle som formidler af miljøviden til befolkningen, til foreninger og til det lokale erhvervsliv. Samtidig sætter guiden - i sin egenskab af "fri spiller" - gang i den tværgående debat om miljø og fremmer dialogen mellem kommunen og borgerne.

Alligevel har mange grønne guider problemer med den lokale medfinansiering. Det kan være svært at stampe halvdelen af projektmidlerne (ca. 200.000 kr.) op af jorden hvert år. Og helt umuligt bliver det i fremtiden, når bevillingerne fra Den Grønne Fond løber ud. Så skal der skrabes det dobbelte beløb sammen fra slunkne kommunekasser og små lokale organisationer. Det samme gælder de ildsjæle, som har fået konkrete miljøprojekter op at stå med støtte fra Den Grønne Fond. Men hvorfor skal den lokale folkeoplysning om miljø stå helt uden statstilskud? De fleste andre former for folkeoplysning modtager statstilskud på den ene eller den anden måde.

Den Grønne Fond har også støttet en række landsdækkende organisationer og videnscentre, som bidrager konstruktivt til den danske miljødebat, og som har sin store del af æren for, at miljøspørgsmål er blevet en folkesag. Den Grønne Fond har på denne måde været et centralt element i den danske opfølgning på Riodeklarationen (Agenda 21) fra 1992. Befolkningen har fået røst og viden i miljøspørgsmål, hvilket er en afgørende forudsætning for, at den enkelte rent faktisk begynder at handle mere miljøvenligt.

Med Århuskonventionen har Danmark forpligtet sig til at skabe gode betingelser for en bred offentlig debat om miljøspørgsmål. Helt konkret er Danmark forpligtet til at "anerkende og støtte foreninger, organisationer og grupper, hvis formål er at fremme miljøbeskyttelse". Da Danmark ratificerede konventionen blev opfyldelsen af denne forpligtelse vel nærmest betragtet som en selvfølge. Men nu har regeringen valgt et se stort på forpligtelserne i konventionen til skade for danske miljøorganisationer og til skade for udenlandske NGO'er, idet andre lande ofte skeler til, hvad Danmark gør på miljøområdet.

En ulykke kommer sjældent alene. Samtidig med at Den Grønne Fond nedlægges, gennemfører regeringen nedskæringer på beslægtede områder. Nedlæggelse af Den Grønne Fond får f.eks. alvorlige konsekvenser for Danmarks Aktive Forbrugere og for Grøn Information, som har løst en vigtig samfundsmæssig opgave ved at formidle miljøoplysninger af stor betydning for den almindelige forbruger. Nu kunne man så forestille sig, at andre forbrugerorganisationer og informationscentre kunne gå ind og udfyldte de huller, der måtte opstå. Men nej, alle organisationer og centre på forbrugerområdet bliver skåret ned. F.eks. har Forbrugerrådet halveret det personale, der tager sig af forbrugeroplysning vedrørende miljø.

Driftstilskuddene fra Den Grønne Fond til organisationer som 92-gruppen, Danmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd og Landsforeningen af Økologiske Jordbrugere har givet organisationerne mulighed for at deltage i både den nationale og den internationale miljødebat. Det er krævende og omkostningsfyldt at levere et modstykke til erhvervslivets repræsentanter, både i de offentlige debatter og i konkrete forhandlinger. Hvis ikke Århuskonventionens ord om indsigt og medinddragelse skal være tom snak, så må der i det mindste være ét sted, hvor de ressourcesvage aktører kan søge økonomisk støtte fra staten.

Den Grønne Fond har således givet de svage røst og de engagerede et skulderklap. Fonden har med små midler sikret et folkeligt engagement og medspil i miljøpolitikken. Tilskudsordninger som Den Grønne Fond skal ikke videreføres i al evighed. Men den aktuelle nedlæggelse kan kun ses som et ideologisk felttog, som ønskes gennemført - uanset omkostningerne.

Regeringen har på én og samme gang opnået en besparelse på 30-40 mio. kr. om året samtidig med, at der blev lagt en dæmper på den folkelige miljødebat. Regeringen har været så forhippet på at gennemføre lukningen, at den slet ikke har undersøgt, hvad en lukning reelt kommer til at betyde. På intet tidspunkt har regeringen gjort en indsats for at få dem i tale, som kender ordningen eller taget initiativ til at få resultaterne af fondens virke beskrevet og værdisat. Meget tyder på, at regeringens princip om, at alle initiativer skal cost benefit analyseres kun kommer til at gælde, når andres forslag skal skydes ned - ikke når egne forslag skal begrundes.

Fra fondens bestyrelse vil vi gerne udtrykke håbet om, at det vil lykkes for de grønne ildsjæle og organisationer at finde måder, hvorpå aktiviteterne kan fortsætte. Der skal samtidig lyde en opfordring til kommuner, virksomheder og fonde om at se med positive øjne på de ansøgninger, som I nu vil modtage i større antal end tidligere.

Elise Pedersen
Formand for Den Grønne Fond