Ozonlagsnedbrydende stoffer og drivhusgasserne HFC'er, PFC'er og SF6

4 Drivhusgasser

4.1 Import af stoffer
4.1.1 HFC-er
4.1.2 Svovlhexafluorid
4.1.3 Perfluorerede kulbrinter
4.2 Forbrug fordelt på anvendelsesområder
4.2.1 Forbrug af HFC som kølemiddel
4.2.2 Forbrug af HFC til opskumning og som drivmiddel
4.2.3 Forbrug af SF6
4.2.4 Forbrug af PFC-er
4.3 Emission af HFC-er, PFC-er og SF6
4.4 Aktuelle emissioner fra kraftige drivhusgasser i 2001 og fremskrevne emissioner
4.4.1 Emission af HFC-er fra kølemidler
4.4.2 Emission af HFC-er fra skumplast produkter og drivmidler
4.4.3 Emission af svovlhexafluorid
4.4.4 Emission af perfluorerede kulbrinter

4.1 Import af stoffer

En samlet oversigt over udviklingen i importen af drivhusgasserne baseret på importøroplysninger er samlet i tabel 4.1 for årene 1987, 1989, 1992, 1994-2001.

4.1.1 HFC-er

HFC-er er importeret af 9 virksomheder i 2001, heraf er 5 danske leverandører og 4 er brugervirksomheder, der importerer direkte fra andre EU-lande.

Den samlede import (- reexport) af alle HFC-er er ifølge importørerne faldet fra 1.027 tons i 2000 til 676 tons i 2001. Det er en reduktion på ca. 34 % i forhold til 2000.

Importen af HFC-134a er reduceret fra 711,1 tons i 2000 til 472,8 tons i 2001. Der har især kunne konstateres en reduktion i forbruget hos køleskabsproducenterne, hvor der i en virksomhed har kunne konstateres en væsentlig produktionsnedgang.

Importen af HFC-152a er reduceret fra 16,4 tons i 2000 til 11,1 tons i 2001. Importen af HFC-404a er reduceret fra 193,1 tons i 2000 til 126,3 tons i 2001. Reduktionen i forbruget af HFC-404a gælder i overvejende grad et mindre forbrug i kommercielle køleanlæg. Det er ikke muligt at give nogen forklaring på denne udvikling, men det kan konstateres at kølebranchen har haft en lavere omsætning i 2001 end året før. Derfor antages det, at der har været færre nyfyldninger i 2001 i forhold til 2000.

Importen af HFC-407c er reduceret fra 44,7 tons i 2000 til 40,3 tons i 2001. HFC-407c er erstatningskølemiddel for HCFC-22 i stationære A/C anlæg.

Importen af andre HFC-er (HFC-408a, HFC-409a, HFC-410a, HFC-227, HFC-365 og HFC-23) er 18,4 i 2001 mod 24,1 tons i 2000. Det er første år, hvor der er registreret en import af det nye stof HFC-365. Importen af HFC-365 har været på ca. 3,5-4 tons. HFC-365 er udviklet af Solvey som erstatningsstof for HFC-134a og andre blæsemidler ved opskumning af skumplast. HFC-227 er ofte et erstatningsstof for CFC-blæsemidler, men det er ikke konstateret hvad forbruget har været anvendt til i 2001.

Importen af HFC-507a er reduceret til 2,2 tons i 2001. I 2000 var importen 23,9 tons. importen af HFC-401a er 4,1 tons og HFC-402a er 0,8 tons. Det var også relativt beskedne forbrug i 2000.

4.1.2 Svovlhexafluorid

3 importører oplyser at have importeret og solgt 2,7 tons svovlhexafluorid i 2001. Anvendelsesområderne er glasindustrien og højspænd-ingsanlæg samt en lille mængde til laboratorieformål (sporgas). Forbrug af SF6 i metalindustrien blev udfaset i 2000.

Herudover har en udstyrsleverandør af GIS-anlæg (afbryder i højspændings-anlæg) importeret 2 tons SF6 i 2001 fra et andet EU land.

4.1.3 Perfluorerede kulbrinter

2 importører oplyser at have importeret blandingsprodukter indeholdende en perfluorforbindelse. Det drejer sig om perfluorpropan, C3F8, til køleformål i kommercielle køleanlæg. Omregnet svarer importen af stoffet til ca. 3,2 tons.

1 producent oplyser at have importeret og solgt rensevæsker til elektronik indeholdende ca. 0,5 tons perfluorpropan.

Tabel 4.1
Udviklingen i import af drivhusgasser, tons.

Se her!

4.2 Forbrug fordelt på anvendelsesområder

Opgørelsen af forbruget fordelt på anvendelsesområder er skønnet på basis af oplysninger fra importører og producenter samt indberetninger om salg til KMO (Kølebranchens Miljøordning). Forbruget fordelt på anvendelses-områder er angivet i tabel 4.2.

Tabel 4.2
Fordelingen af HFC-forbruget på anvendelsesområder i 2001, tons.

Anvendelses- område

HFC- 134a

HFC- 152a

HFC- 401a

HFC- 402a

HFC- 404a

HFC- 407c

HFC 507a

HFC- 365, 227

Andre HFC-er

Isoleringsskum (køleskabe, frysere m.v.)

158,9

0

0

0

0

0

0

0

0

Kølemiddel (hushold- nings- samt kommercielle køleskabe, frysere m.v.)

130,1

0

0

0

6,5

0

0

0

0

Kølemiddel (kommercielle stationære køleanlæg og A/C anlæg) 1)

102,4

0

4,1

0,8

113,7

40,3

2,2

0

11

Transportkøl 2)

2,4

0

0

0

5,9

0

 

0

0

Kølemiddel i mobile A/C 2)

30,9

0

0

0

 

0

0

0

0

Andet (bl.a. spray- dåser og blødt skum)

48

11,1

0

0

0

0

0

7,4

0

I alt

472,8

11,1

4,1

0,8

126,2

40,3

2,2

7,4

11

     
1) Skøn baseret på den restmængde af HFC 134a, som der ikke er nogle anvendelsesoplys-ninger om fra producenter. Restmængden er fordelt på henholdsvis kommercielle køleanlæg og mobile køleanlæg ud fra importørernes skønnede fordeling af anvendelsen.
2) KMO statistik, 2001

Der er ikke andre kendte anvendelsesområder for HFC-er i Danmark end dem der fremgår af tabel 4.2.

4.2.1 Forbrug af HFC som kølemiddel

Den generelle tendens i udviklingen af det danske forbrug af HFC-er til kølemidler er, at forbruget er faldende indenfor alle køleområder. Kølemiddelforbruget til produktion af køle/fryseskabe er faldende på grund af en mindre produktion af HFC-beserede køleskabe. Det forventes at tendensen vil være et tilsvarende forbrug som for 2001 i de kommende år. Der er ligeledes en faldende tendens i kølemiddelforbruget til stationære køleanlæg. På grund af ny lovgivning om forbud mod opførelse af nye HFC-anlæg i 2007 samt generelt bedre anlæg, forventes tendensen at være et fortsat fald. I forhold til anvendelse af HFC-er i mobile klimaanlæg er tendensen en markant stigning i forbruget til efterfyldninger af mobile klimaanlæg.

Forbruget fordelt på anvendelsesområder er baseret på oplysninger fra producenter og importører samt data fra KMO, som modtager indberetninger om salg af stoffer fra bl.a. kølemontører og autoværksteder.

Forbruget af kølemidler relateret til køl/frys til husholdninger er beregnet ud fra oplysninger fra brugervirksomheder.

Forbrugene af kølemidler i kommercielle og stationære A/C anlæg samt mobile A/C og køleanlæg er skønnet ud fra KMO data og importøroplysninger

I tabel 4.3 fremgår det relative forbrug af kølemidler fordelt på anvendelses-områder.

Tabel 4.3
Det relative forbrug af kølemidler, fordelt på køleprodukter, tons.

Stof
HFC

Køl/fryse skabe (kommer- cielle + hushold- ninger)

Kommer-cielle køle og A/C anlæg

Mobile A/C anlæg

Transport- køl

I alt

I %

-134a

130,2

102,4

30,9

2,4

265,9

59%

-401a

-

4,1

-

-

4,1

1%

-402a

-

0,8

-

-

0,8

0%

-404a

6,5

113,7

-

5,9

126,2

27%

-407c

-

40,3

-

-

40,3

9%

-507a

-

2,2

-

-

2,2

0%

Andre

-

16,3

-

-

16,3

4%

I alt

136,7

279,8

30,9

8,3

455,7

100%

 

30%

61%

7%

2%

 

100%

Det største forbrug af HFC kølemidler er relateret til kommercielle stationære køleanlæg, der står for 61 % af det samlede forbrug af kølemidler. Dernæst forbruges der 30 % til køle/fryseskabe og 7 % til mobile A/C. Transportkøl udgør 2 % af forbruget (omfatter kun kølemidler til lastbiltransport).

Forbruget af HFC-134a udgør 59 % af det samlede forbrug og forbruget af HFC-404a udgør 27 %. Denne fordeling er tilsvarende sidste års fordeling.

4.2.2 Forbrug af HFC til opskumning og som drivmiddel

Der er ikke nogle væsentlige udviklingstræk i det danske forbrug af HFC til opskumning i forhold til sidste år. Dog har der set over de seneste 5 år været et væsentligt fald i forbruget, bl.a. er der ikke længere produktion af HFC-baseret fugeskum i Danmark. I de kommende år forventes der at være en tendens til en reduktion i forbruget indenfor alle anvendelsesområder, hvor HFC-er anvendes til opskumning. Med hensyn til anvendelse af HFC-er som drivmiddel antages 2002 at være det sidste år, hvor HFC-134a anvendes som drivmiddel i forbindelse med produktion af aerosol-beholdere.

Forbruget af HFC-134a anvendt til isoleringsskum i køleskabe, frysere og lignende produkter er 158,9 tons i 2001, hvilket er en reduktion i forhold til 2000. Det er kun 134a, der bruges til denne form for opskumning.

Forbrug af HFC 134a og 152a til andre formål så som opskumning af blødt skum og anvendelse som drivmiddel er stort set som forrige år. Forbruget af HFC-134a er 48 tons i 2001 mod 50,4 tons i 2000.

HFC-152a forbruget er faldet fra 15,4 tons i 2000 til 11,1 i 2001.

Derudover har der været et forbrug af HFC-365 og HFC-227 til opskumningsformål på i alt 7,4 tons. HFC-365 anvendes til at substituere HFC-134a og HFC-227 er typisk et erstatningsstof for CFC. I de indrapporterede oplysningsskemaer er det kun sumtotalen der er angivet, hvorfor der i beregningerne andentsteds i rapporten antages et 50/50 forbrug for de pågældende stoffer.

Som for de tidligere år har der ikke været indrapporteret noget forbrug af HFC-er til kemisk produktion, brandslukningsmateriel eller øvrige anvendelsesområder end de nævnte.

4.2.3 Forbrug af SF6

Det samlede forbrug af SF6 i 2001 var 4,7 tons. Fordelingen af forbruget fremgår af nedenstående tabel.

Tabel 4.4
Forbrug af SF6 fordelt på anvendelsesområder.

Anvendelse

DK-forbrug, tons

Termoruder

0,16

Afbrydere i højspændingsanlæg

4,37

Laboratorieformål

0,2

I alt

4,7

4.2.4 Forbrug af PFC-er

Det samlede forbrug af Perfluorpropan i 2001 er ca. 3,7 tons. Heraf anvendes ca. 3,2 tons i kølemiddel produkter, hvor perfluorpropan indgår i 2 for-skellige blandingsprodukter, hvor andelen enten er 9 % eller 39 % (vægt) af produktet. De resterende ca. 0,5 tons perfluorpropan anvendes i visse rensevæsker til elektronik-komponenter.

I Danmark har det ikke været indrapporteret om andre anvendelsesområder for PFC-er.

4.3 Emission af HFC-er, PFC-er og SF6

I det følgende opgøres den aktuelle emission af drivhusgasserne HFC-er, PFC-er og SF6 for år 2001. Beregningerne er baseret på førnævnte ind-beretninger om forbrug af stofferne fordelt på anvendelsesområder (afsnit 4.2). For de produktgrupper hvor det er aktuelt, er der korrigeret for import og eksport af stofferne i produkter.

Generelt for beregning af emissionen skal det bemærkes at i forhold til sidste års aktuelle emissioner er der sket en videreudvikling af beregningsgrundlaget indenfor lækagerater for kommercielle køleanlæg og mobile A/C og køleanlæg. Og ved videreudvikling anbefales det i IPCC's guidelines at metoden er konsistens for hele den beregnede tidsperiode, dvs. 1990-2020. Derfor forekommer der ændrede historiske data for de aktuelle emissioner i sumtotalen samt indenfor de berørte anvendelsesområder.

Det er i nærværende rapport valgt at beskrive de historiske emissioner beregnet ud fra det gamle beregningsgrundlag i parentes.

I bilag 5 fremgår de anvendte lækagerater, Tier metode mv. i forhold til hvert enkelt beregnet stof og anvendelsesområde. Skemaet i bilag 5 udgør en samlet oversigt over de anvendte IPCC metoder. Her fremgår det ligeledes, hvorvidt der er anvendt IPCC's defaultværdier eller specifikke DK defaultværdier /4, 16/.

4.4 Aktuelle emissioner fra kraftige drivhusgasser i 2001 og fremskrevne emissioner

Den samlede aktuelle emission af HFC-er, PFC-er og SF6 er for 2001 beregnet til ca. 699.000 tons CO2-ækvivalenter. Den tilsvarende emission var ca. 793.000 tons CO2-ækvivalenter (818.000 tons CO2-ækvivalenter jv. gammelt beregningsgrundlag) i 2000, hvilket svarer til en samlet reduktion på ca. 94.000 tons CO2-ækvivalenter. Det er en reduktion på ca. 13 %. Det er første gang at der kan konstateres en reduktion i den aktuelle emission fra kraftige drivhusgasser i Danmark.

Det samlede GWP-bidrag fordelt på HFC-er, PFC-er og SF6 fremgår af nedenstående tabel.

Tabel 4.5
GWP-bidraget fordelt på stofgrupper

Stofgruppe

DK-forbrug, tons

GWP-bidrag, tons

HFC-er

676

646.400

PFC-er

3,7

22.100

SF6

4,7

30.400

I alt

 

698.900

4.4.1 Emission af HFC-er fra kølemidler

Ved dette års opgørelse af emissionen fra kølemidler skelnes der mellem:
Køleskabe og frysere til husholdningsbrug
Kommercielle køleanlæg (I industri og detailhandel) og stationære airconditionanlæg
Mobile airconditionanlæg (i biler, lastbiler, busser, tog m.v.)
Transportkøleanlæg

Den aktuelle emission fra disse kilder forekommer i forbindelse med:

- påfyldning af kølemiddel (0,5 % til 2 % af forbruget afhængig af anvendelsesområde)

- løbende tab i driftperioden. En gennemsnitsbetragtning der også omfatter tab i forbindelse med uheld og havari (10 % til 33 % pr år af forbruget afhængig af anvendelsesområde)

Tab i forbindelse med bortskaffelse medfører ikke emissioner i Danmark da den danske lovgivning sikrer håndtering og destruktion af kølemidlerne uden emissioner til følge. Tabet defineres for at nedskrive stock (mængden af kølemidler som er installeret i produkter).

Tabel 4.6 viser emissionsfaktorer for beregning af emissionen af kølemiddel fra husholdnings- og kommercielle køle/fryseskabe, kommercielle stationære køleanlæg og transportkøleanlæg.

Tabel 4.6
Anvendte faktorer til beregning af den aktuelle emission fra køle/fryseskabe, køleanlæg, stationære A/C og transportkøl /4/

 

Køl/frys

Kommercielle anlæg og stationære A/C

Transportkøle- anlæg

Påfyldning

2%

1,5%

0,5%

Drift

1%

10%

17%

Bortskaffelse

0%

0%

0%

Levetider

15 år

15 år

15 år

Kommercielle køleanlæg og stationære klimaanlæg

Den største kilde til emission er stationære kommercielle køleanlæg som er køleanlæg der anvendes i bl.a. supermarkeder eller i industrien. Det mest anvendte kølemiddel i denne produktgruppe er HFC-134a og HFC-404a.

Hvad angår stationære klimaanlæg anvendes hovedsageligt HFC-407c som er et højtemperatur kølemiddel og erstatningsprodukt for HCFC-22.

Derudover anvendes i mindre grad kølemidlerne HFC-401a, HFC-402a, HFC-408a, HFC-409a, HFC-410a og HFC-507c.

Det er ikke relevant at korrigere for import og eksport af HFC-er i stationære kommercielle køleanlæg, da påfyldning sker på stedet efter installation.

I tabel 4.7 er den aktuelle emission opgjort for de specifikke HFC-er. Den totale emission for alle HFC-erne er omregnet til CO2-ækvivalenter for derved at tage højde for stoffernes forskellige GWP-værdier.

Ved beregning af GWP bidraget fra kategorien "andre HFC-er" (HFC-408a, HFC-409a og HFC-410a) er der anvendt en "worst case" betragtning på basis af HFC-410a (50% HFC-32, 50% HFC-125). GWP-værdien for HFC-410a er 1.725.

Tabel 4.7
Aktuel emission og GWP-bidrag fra kommercielle køleanlæg 2001 og 2010, tons

Kilde

Stof

Forbrug, DK

Instal- lerede mængde

Aktuel emission

GWP- bidrag 2001

GWP- bidrag 20102)

Kommercielle Køleanlæg og stationære A/C

HFC- 134a

102,4

650

62,6

81.300

95.000

HFC- 401a

4,1

39,4

4,5

0,1

0

HFC- 402a

0,8

42

4,7

7.800

2.700

HFC- 404a

113,7

705,7

67,7

220.600

282.500

HFC- 407c

40,3

132,5

10,9

16.600

24.000

HFC- 507a

2,2

43,5

4,6

14.300

6.300

Andre HFC-er 1)

11

100,5

9,6

16.600

13.600

Alle stoffer

 

 

 

357.300

424.100

 
1) Kategorien andre dækker HFC -408a, -409a, -410a (til beregning af emission anvendes en "worst case" på basis af GWP-værdien fra HFC-410a).
2) I fremskrivningsscenariet er effekten af ny bekendtgørelse om udfasning af HFC-er mv samt effekten af de indførte afgifter medtaget. Desuden indgår der forudsætninger om erstatning af HCFC-22 anlæg med HFC-134a og HFC-404a anlæg.

Ved en fremskrivning af emissionerne til 2010, hvor der er taget højde for de konkrete udfasningsdatoer fastsat i Miljøstyrelsens bekendtgørelse fra 2002 om udfasning af kraftige drivhusgasser skønnes GWP-bidraget fra kommercielle køleanlæg i 2010 at være ca. 424.100 tons.

Køle/fryseskabe

Den aktuelle emission fra kølemidler i køle/fryseskabe er beregnet på basis af forbrug, korrigeret for import og eksport af HFC-er. I beregningen er det forudsat, at der ved bortskaffelse sker en aftapning og destruktion af kølemidlet således at der ikke sker nogen emission.

Ved korrigering for import og eksport er det skønnet ud fra de beregnede tal fra /3/, at eksporten udgør 50% af forbruget. Det er kun køleskabe med HFC-134a der importeres/eksporteres. Beregningen er foretaget på basis af Danmarks statistik udenrigshandel ud fra gennemsnitstal for indholdet af HFC 134a i et standardkøle/fryseskab produceret i 1999. Statistisk grunddata fremgår af bilag 2.

Endvidere er der for HFC-134a køleskabe regnet med en afgiftseffekt som medfører en reduktion i forbruget. Det regnes ikke for tilfældet for HFC-404a baserede kølemøbler da disse er specialprodukter.

Tabel 4.8 viser den aktuelle emission fra køle/fryseskabe i 2001 og 2010.

Tabel 4.8
Emission af kølemiddel fra køle/fryseskabe 2001 og 2010, tons

 

2001
134a

2010
134a

2001
404a

2010
404a

Forbrug

130,1

106

6,5

6,5

Emission ved fremstilling

2,6

2,1

<1

<1

Eksport

65,1

53

-

-

Installerede mængde

678,4

1027,9

64,6

112,3

Emission fra installerede mængde

6,2

10,1

0,6

1,2

Emission fra destruktion

0

0

0

0

Aktuel emission

8,8

12,2

<1

<1,5

GWP bidrag, 1000 tons CO2-ækvivalenter

11,5

15,9

2,4

4,3

Den samlede emission af HFC-kølemiddel fra køle/fryseskabe i 2001 er beregnet til 13.900 tons CO2-ækvivalenter. I fremskrivningen af de aktuelle emissioner forventes der at være en mindre stigning til ca. 20.000 tons CO2-ækvivalenter i 2010.

Mobile A/C

Emissionen fra mobile A/C kommer fra påfyldning og løbende tab af HFC-134a samt i forbindelse med havari og uheld.

I beregningen er der korrigeret for import og reeksport af HFC-134a, som er den eneste HFC der importeres i A/C-anlæg i biler og lastbiler. I Danmark er forbruget af HFC-134a til mobile A/C anlæg udelukkende anvendt til efterfyldninger. Nyfyldninger udføres af bilproducenterne

I forhold til klimaanlæg i personbiler og lastbiler beregnes den samlede fyldning (stock) i Danmark ud fra statistiske oplysninger om import og reeksport af person- og varevogne og lastbiler pr. år. De statistiske oplysninger om importerede enheder ganges med en anslået procentandel, som udtrykker andelen af personvogne og lastbiler, der forventes at have klimaanlæg. I 1998 blev der foretaget en beregning af stock for perioden 1996 frem til 1998 ud fra Danmarks statistik, hvor der var forudsat en andel for personbiler med klimaanlæg på 10 % og en andel for lastbiler med klimaanlæg på 50 % (se bilag 2). Denne forudsætning gælder også for årene 1999 og 2000. For disse år er det antaget at nettoimporten var tilsvarende 1998´, hvor den årlige import af HFC-134a via nye biler/lastbiler var 27,8 tons.

I år (2001) er dette skøn blevet revurderet og den samlede stock er opdateret. Forudsætningerne for den gennemførte beregning fremgår af nedenstående tabel. Forudsætningerne er differentieret i forhold til de enkelte statistiske kategorier for transportmidler og er skønnede værdier på basis af udsagn fra bilimportører og køleservice virksomheder /16/.

Tabel 4.9.
Forudsætninger for beregning af stock for mobile A/C anlæg 2001

 

Andel med A/C, %

Fyldning, Kg HFC-134a

Andel A/C som vedligeholdes ud af den samlede vognpark

Personbiler

10 %

0,75

50 %

Busser

20 %

9

20 %

Varebiler

10 %

0,8

50 %

Lastbiler indtil 6 t

50 %

1,2

50 %

Lastbiler over 6 t

50 %

1,5

40 %

D.A.F. (Danmarks automobilforhandler forening) fører årligt en statistik over køretøjsbestanden i Danmark /17/. Disse data er grundlaget for den nedenstående beregning af stock 2001 for HFC-134a i danske køretøjer. Endvidere beregnes, hvor stor en andel af de installerede klimaanlæg, der stadig serviceres og derfor fortsat refyldes med kølemiddel i forbindelse med lækage og anden reparation. Denne beregning er grundlaget for at kunne beregne den efterfyldte mængde HFC-134a kølemiddel på danske køretøjer for år 2001. Den efterfyldte mængde = forbruget i DK.

Resultatet fremgår af nedenstående tabel.

Tabel 4.10.
Den beregnede danske stock for mobile A/C anlæg 2001 fordelt på køretøjer

 

2001

Stock, kg

Fyldning der vedligeholdes

Kølemiddel
(HFC-134a) refyld på danske køretøjer 2001, tons

Personbiler

1.854.060

139.055

69.527

23,2

Busser

13.968

25.142

5.028

1,7

Varebiler

335.990

13.440

6.720

2,2

Lastbiler indtil 6 t

4.628

2.777

1.388

0,5

Lastbiler over 6 t

32.975

24.731

9.892

3,3

SUM

 

205.145

92.556

30,9

Af tabellen fremgår de forskellige forudsætninger for beregningen, bl.a. hvor stor en andel af de respektive køretøjer som forventes at have A/C anlæg.

Denne totale stock for HFC-134a i mobile A/C anlæg i Danmark er beregnet til 203 tons for 2001. Denne stigning forventes at stige yderligere de kommende år, da tendensen stadig går i retning at flere køretøjer og relativt flere klimaanlæg i de nye køretøjer. Den påfyldte mængde HFC-134a kølemiddel på mobile klimaanlæg i 2001 er beregnet til 30,9 tons. Denne mængde kølemiddel er alene brugt til efterfyldninger i forbindelse med vedligeholdelse af eksisterende anlæg /16/.

Den aktuelle emission fra mobile A/C er beregnet på basis af følgende emissionsfaktorer:

Tabel 4.11.
Emissionsfaktorer for mobile A/C anlæg 2001

 

Emissionsfaktor

Påfyldning

4,5 %

Drift

30 % pr. år

Destruktion

0 %

I nedenstående tabel er vist de beregnede aktuelle emissioner fra mobile A/C i Danmark. Fremskrivningen er foretaget på bases af en "steady state" betragtning, hvor import og forbrug til efterfyldning i 2010 antages at være som i 2001. Denne betragtning vurderes at være meget konservativ idet alt peget på en fortsat stigning i køretøjer med klimaanlæg.

Tabel 4.12.
Den beregnede aktuelle emission af HFC-134a fra mobile A/C anlæg 2001 og 2010

 

2001, tons

2010, tons

Import via køretøjer

27,8

27,8

Forbrug til efterfyldning

30,9

30,9

Samlet tilgang til stock

58,7

58,7

Emission ved påfyldning

1,4

1,4

Emission ved drift fra stock

44,8

57,5

Samlet afgang fra stock

46,2

58,9

Stock

205,1

191,5

Aktuel emission

46,2

58,9

GWP-bidrag

60.000

76.600


Transportkøl

De aktuelle emissioner relateret til transportkøl har ikke tidligere været opgjort som et selvstændigt anvendelsesområde men har været opgjort i en samlet katagori "mobile køleanlæg og A/C" de forrige år. Data fra KMO har i år gjort det muligt at opgøre området for sig, men det er ikke muligt at opgøre transportkøl for sig selv for de foregående år.

For transportkøl regnes der med følgende danske emissionsfaktorer som er baseret på en undersøgelse af serviceringen af danske transportkøleanlæg /17/.

Tabel 4.13.
Emissionsfaktorer for TRansportkøleanlæg

 

Emissionsfaktor

Påfyldning

0,5 %

Drift

17 % pr. år

Destruktion

0 %


Det er anslået, at der i 2001 findes ca. 5.500-6.000 transportkøleanlæg i Danmark /16/. Disse anlæg har en gennemsnitsfyldning på ca. 8 kg svarende til 44 - 49 tons kølemiddel, som enten kan være HFC-134a eller HFC-404a eller HCFC-22. Det skønnes, at 1/3 af anlæggene er HCFC-22 baseret og for HFC-anlæggene gælder det, at hovedparten af HFC-stock -75 % er HFC-404a og de resterende 25 % er HFC-134a anlæg. Det giver følgende fordeling af stock i 2000:
Stock for transportkøl med HFC-404a = 22-24,5 (23,2 tons)
Stock for transportkøl med HFC-134a = 7,3-8,1 tons (7,7 tons)
Stock for transportkøl med HCFC-22 = 14,6-16,3 (15,5 tons).

Den aktuelle emission fra transportkøl i 2001 fremgår af nedenstående tabel.

Tabel 4.14.
Den beregnede aktuelle emission af HFC-134a og HFC--404a fra transportkøleanlæg 2001 og 2010

 

2001, tons HFC-134a

2010, tons HFC-134a

2001, tons HFC-404a

2010, tons HFC-404a

Forbrug

2,4

2,4

5,9

5,9

Andel af forbrug til nyfyldninger

1

0,2

1,7

0,3

Andel af forbrug til refyldninger

1,3

2,1

3,9

5,3

Emission ved påfyldninger

0,1

0,1

0,3

0,3

Bidrag til Stock

2,3

2,3

5,6

5,6

Emission fra Stock

1,3

2,1

3,9

5,3

Stock

8,7

12,5

24,9

31,5

Aktuel emission

1,4

2,2

4,2

5,6

GWP bidrag

1.900

2.900

13.800

18.200

Herudover er der en emission fra HFC 402a fra stock på ca. 0,7 tons svarende til 1.200 tons CO2-ækvivalenter. Der har ikke været registreret noget forbrug af HFC-402a til transportkøl i 2001 og det antages at stoffet er udfaset, hvorfor den aktuelle emission i 2010 er på kun ca. 200 tons CO2-ækvivalenter.

Den samlede aktuelle emission fra transportkøl er således 16.900 tons CO2-ækvivalenter i 2001.

4.4.2 Emission af HFC-er fra skumplast produkter og drivmidler

Ved beregning af emissionen af HFC-er anvendt i skumplast-produkter er der 2 beregningsprincipper, afhængig af produkttypen;

1) hård PUR skumplast (lukkede celler)

2) blød PUR skumplast (åbne celler)

Ved beregning af emissionen fra skumplast produkter er følgende beregningsgrundlag anvendt.

Tabel 4.15
Faktorer til beregning af emission fra skumplast produkter

 

Hård PUR skum

Blød PUR skum

Polyether-skum

Tab ved produktion

10%

100%

15%

Årligt tab

4,5%

-

4,5%

Levetid

15

-

1-10 (3 år)

Isoleringsskum

Hård skumplast opskummet med HFC-134a er hovedsageligt isoleringsskum i køle/fryseskabe. Ved beregninger af emissionen fra isoleringsskum i køle/ fryseskabe er der korrigeret for import og eksport af køle/fryseskabe. Denne beregning udføres på basis af 1998 nøgletal for gennemsnitsindholdet i køle/fryseskabe, frysere mv. til husholdninger. Ud fra producentoplysninger er det gennemsnitlige indhold skønnet til 240 g pr. produkt og i 1998 var der en nettoeksport på 2 tons HFC 134a (se bilag 2).

Det er meget begrænset, hvad der anvendes af HFC-134a til isoleringsskum i industrielle og kommercielle køleanlæg. Denne form for isoleringsskum produceres primært på HCFC-141b.

Den aktuelle emission af HFC 134a fra isoleringsskum er sammenfattet i tabel 4.16.

Tabel 4.16
Emission af HFC-er fra isoleringsskum, tons

 

2001
HFC-134a

2010
HFC-134a

Forbrug

158,9

0

Emission ved fremstilling

15,9

0

Eksport

2

0

Installerede mængde

1462

1138

Emission fra installerede mængde

68,9

89,2

Aktuel emission

84,8

89,2

GWP-bidrag, 1000 tons CO2-ækvivalenter

110,2

115,9

Det fremgår af fremskrivningen til 2010, at den installerede mængde reduceres som følge af udfasning af HFC-134a som opskumnings-middel 1/1 2006 jf. bekendtgørelse om udfasning af kraftige drivhusgasser.

Opskumning af polyether

Der er kun en dansk producent og virksomheden indenfor denne nicheproduktion har heller ikke i år ønsket at bidrage med oplysninger om forbrug. Derfor anvendes fortsat virksomhedens forbrug af HFC-134a fra 1999 til polyetherbaseret sko/skoproduktion i 2001. Forbruget blev i 1999 oplyst til ca. 5 tons og den aktuelle emission er skønnet til 2,1 tons svarende til et 2.800 tons CO2-ækvivalenter. I beregningen er det forudsat at der ikke sker nogen emission ved bortskaffelse idet gasserne destrueres ved forbrænding.

Ved korrigering for import er tidligere beregning fra 1998 anvendt. Som skøn er der i denne opgørelse regnet med, at 5% af alle sko med plast, gummi og lædersål, indeholder polyether og i 1998 blev der importeret ca. 12,8 mio. par sko (Danmarks Statistik, Udenrigshandel), hvor det skønnes at et par sko i gennemsnit indeholder 8 g HFC 134a. Eksport er på den baggrund skønnet til 0,3 tons HFC-134a.

Fugeskum/blødt skum/aerosol-spray

Emissionen af HFC-er fra fugeskum og blødt skum (åbencellet skum) udgør 100% af forbruget i anvendelsesåret /4/. Emissionen fra blødt skum sker ved fremstillingen og det er således ikke relevant at korrigere for import/ eksport.

I Danmark produceres ikke længere fugeskum, hvorfor emission fra fugeskum alene kommer fra importerede fugeskum produkter. Beregning af import af fugeskum er baseret på tidligere oplysninger fra producenter /2/. Det er oplyst, at det som gennemsnitsbetragtning er rimeligt at antage en blanding bestående af 100 g HFC-134a og 25g HFC-152a pr. dåse fugemasse.

Ved emissionsberegningen er det forudsat, at fuge-massen anvendes samme år, som den er produceret.

Det er skønnet af producenter i 1998, at der importeres HFC-baserede fugemasser svarende til 10 tons HFC-134a og 1 tons HFC-152a. Denne import-mængde antages også at gælde for 2001, hvorefter forbruget skal være udfaset. Det svarer til et GWP-bidrag fra fugeskum i 2001 på 13.140 tons CO2-ækvivalenter.

Emissionen af HFC til fremstilling af blødt skum er identisk med forbruget i Danmark og emissionen af HFC som drivmiddel i aerosol-spray er lig med forbruget af HFC-baserede aerosol-spray i Danmark efter korrigering for import og eksport. Samlet er emissionen fra disse 2 områder i alt 43,1 tons HFC-134a svarende til 57.600 tons CO2 ækvivalenter og 11,1 tons HFC-152a, svarende til 1.600 tons CO2 ækvivalenter, hvilket er en mindre reduktion sammenlignet med 2000.

Lægemidler

Grundet den marginale emission er HFC-emissionen fra lægemidler ikke opgjort i år.

4.4.3 Emission af svovlhexafluorid

Den samlede emission af SF6 i 2001 er beregnet til ca. 1,3 tons, svarende til et GWP-bidrag på ca. 30.400 tons CO2 ækvivalenter. Nettoforbruget var 4,7 tons.

Emissionen kommer fra 4 kilder, hvoraf afbrydere og termoruder er de væsentligste kilder med et bidrag på ca. 41 % og 34 %.

Termoruder

Emissionsberegningen af SF6 fra termoruder er opgjort ud fra oplysninger fra producenter og branchekyndige. Nedenstående emissions-faktorer anvendes ved beregningen. Emissionen af SF6 i en termorudes livscyklus forekommer i 3 faser:
Produktion, 15% i forbindelse med påfyldning.
Løbende tab efter montering, 1% pr. år.
Emission ved bortskaffelse af vindue, svarende til restindholdet af SF6. Med en forventet gennemsnitlig levetid på 20 år, svarer det til en emission på 66% ved destruktion. Det er forudsat i beregningen at gassen ikke aftappes fra vinduerne før bortskaffelse.

Ved beregning af import og eksport af SF6-fyldte termoruder er der regnet med en nettoeksport på 50%.

Tabel 4.17
Emission af SF6 fra termoruder, tons

 

2001

2010

2015

Forbrug

0,2

0

0

Emission fra produktion

0

0

0

Tab fra installerede termoruder

0,4

0,4

0,2

Eksport

0,1

0

0

Emission ved bortskaffelse

0

0

3,7

Installeret mængde

39,9

36,5

18,5

Aktuel emission

0,4

0,4

3,9

GWP-bidrag, 1000 tons CO2 ækvivalenter

10,2

8,8

94,5

Det er forudsat i fremskrivningen, at forbruget er 0 i 2003. De efterfølgende år, vil emissionen stige igen på grund af begyndende bortskaffelse/udskiftning af vinduer med SF6 termoruder og i 2015 skønnes GWP-bidraget fra termoruder at være 94.500 tons CO2 ækv.

Metalværker

Metalværker i Danmark anvender ikke længere svovlhexafluorid ved magnesium-smeltning.

Afbrydere i højspændingsanlæg

SF6 påfyldes eller efterfyldes på afbrydere, enten ved nye installationer af anlæg eller ved service og reparation. Hovedparten af påfyldningen sker på nye anlæg og en mindre del af forbruget anvendes til efterfyldninger /11/.

Emissioner fra afbrydere i højspændingsanlæg forekommer i forbindelse med:
tab på 5% ved påfyldning af ny gas
løbende tab på 0,5% af installerede mængde
tab på 5% ved aftapning og genanvendelse af brugt gas

Der regnes ikke med at være emissioner i forbindelse med bortskaffelse, idet brugt SF6 aftappes fra afbryderne og enten genanvendes internt af det pågældende elselskab eller genanvendes eksternt via en indsamlingsordning. Emissionen ved ekstern genanvendelse er beregnet ud fra en forudsætning om, at 0,5% af den årlige installerede mængde sendes til ekstern genanvendelse.

I tabel 4.18 er den aktuelle emission fra SF6-afbrydere opgjort.

Tabel 4.18
Emission af SF6 fra afbrydere i højspændingsanlæg 2001, 2010 og 2015, tons

 

2001

2010

2015

Forbrug

4,4

3

3

Emission ved service

0,2

0,15

0,15

Emission ved genanvendelse

0,02

0,02

0,03

Emission fra installeret mængde

0,28

0,4

0,46

Installeret mængde

61,2

83,5

95,4

Aktuel emission

0,50

0,6

0,6

GWP-bidrag, 1000 tons CO2 ækvivalenter

12,5

13,7

15,2


Laboratorier

Forbrug i 2001 til laboratorieformål var 0,2 tons og den aktuelle emission er 5.000 tons CO2 ækvivalenter.

Løbesko

Det er oplyst af importører, at mængden af SF6 importeret via løbesko udgør ca. 1 ton, som er importeret i løbet af perioden 1990-1998. Emissionen af SF6 forekommer i forbindelse med skoens bortskaffelse. Emissionen fra løbesko er i 2001, som de foregående år skønnet til 0,11 tons, hvilket svarer til et GWP-bidrag på ca. 2.650 tons CO2 ækvivalenter. Forbruget af SF6 i løbesko stopper i år 2003.

4.4.4 Emission af perfluorerede kulbrinter

Den aktuelle emission af perfluorpropan er beregnet til 22.100 tons CO2 ækv. i 2001 og det totale forbrug var ca. 3,7 tons. Perfluorpropan er den eneste kendte perfluorerede kulbrinte, der anvendes i Danmark. Emissionen kommer fra kølemidler til kommercielle køleanlæg og rensevæsker til elektronik.

Forbruget af perfluorpropan i kølemidler til kommercielle køleanlæg var i 2001 ca. 3,2 tons og den installerede mængde i kommercielle køleanlæg er opgjort til ca. 26,5 tons. Emission i 2001 er beregnet til ca. 2,6 tons, svarende til et GWP-bidrag på 18.500 tons CO2 ækvivalenter. Da det er stationære køleanlæg, hvor PFC-holdige blandingsprodukter anvendes, korrigeres der ikke for import og eksport af stoffet i produkter.

Tabel 4.19
Emission af PFC fra kommercille køleanlæg 2001 og 2010, tons

 

2001

2010

Forbrug

3,2

3,2

Emission ved påfyldning

0

0,15

Emission fra installeret mængde

2,6

2,6

Installeret mængde

26,5

26,5

Aktuel emission

2,60

2,6

GWP-bidrag, 1000 tons CO2 ækvivalenter

18,5

18,5

Forbruget af perfluorpropan i rensevæsker til elektronik er oplyst til 0,5 tons i 2001 og den aktuelle emission er 3.600 tons CO2 ækvivalenter.