| Forside | | Indhold | | Forrige
| | Næste |
Environment in Ukraine - Problems and Challenges
Ukraine, der er på størrelse med Frankrig, hvad befolkningstal og areal angår, vil
om få år være direkte nabo til EU. Landet grænser i Vest op til fire af de lande, som
forventes optaget i EU i de kommende to-fire år, nemlig Polen, Slovakiet, Ungarn og
Rumænien. Således vil Ukraine i 2010 på en ny og anderledes måde leve op til sit navn,
som oversat til dansk betyder "Grænselandet".
Landet har lige siden sin uafhængighed i 1991 befundet sig i en på mange måder
vanskelig omstillingsproces, som har omfattet (og stadig omfatter) alle sider af
samfundslivet. Et godt udtryk for, hvor vanskelig omstillingsprocessen har været, er, at
dets registrerede BNP er faldet mere op gennem 90rne end Ruslands og de fleste andre
tidligere sovjetrepublikkers registrerede BNP.
Miljøtilstanden og miljøpolitikken er ikke uberørt af denne omstillingsproces. Hvad
miljøtilstanden angår, så det bemærkelsesværdigt, at de forbedringer, som har kunnet
spores op gennem 90rne næsten udelukkende skyldes produktionsfaldet, og at antallet
af tikkende miljøbomber er stort. Hvad miljøpolitikken angår, så er det
bemærkelsesværdigt, at den i praksis er lidet effektiv. Den har ikke formået at yde et
selvstændigt bidrag til en forbedring af miljøtilstanden.
Nærværende rapport fremhæver de største miljøproblemer i Ukraine inden for
vandsektoren, affaldssektoren og energisektoren, baggrundene herfor og mulige løsninger.
Fokus er lagt på de miljøproblemer, som øver betydelig indflydelse på miljøet og
sundhedstilstanden. Nogle berører kun eller næsten kun Ukraine. Andre er
grænseoverskridende og berører dermed også resten af Europa.
Rapportens indhold er blevet efterspurgt af de ukrainske miljømyndigheder i et
samarbejde med Miljøstyrelsen, som en form for afslutning på det dansk-ukrainske
arbejde. Formålet er at vise status og påpege muligheder for løsninger af opgaverne.
Kort sagt, er de største miljøproblemer i Ukraine inden for de tre sektorer:
 | Kvaliteten af drikkevandet er yderst ringe, vandressourcerne er stærkt forurenede, og
infrastrukturen inden for vandsektoren er gammel og nedslidt. |
 | Produktionen af farligt affald og husholdningsaffald er forholdsvis stor, systemer til
indsamling, behandling og bortskaffelse af affald er få og yderst mangelfulde, og de
etablerede lossepladser er ikke tilstrækkeligt sikre. |
 | Energiintensiteten (energiforbruget per produceret enhed) er høj, afhængigheden af
gas, kul og olie er stor, og infrastrukturen inden for energisektoren er, ligesom
infrastrukturen inden for vandsektoren, gammel og nedslidt. |
De mange miljøproblemer kombineret med en ineffektiv miljøpolitik, en ringe
miljøbevidsthed i befolkningen og et fortsat lavt investeringsniveau inden for de tre
sektorer betyder, at antallet af tikkende miljøbomber er stort. Her er det vigtigt at
understrege, at store dele af infrastrukturen på miljøområdet daterer sig tilbage til
60rne og især 70rne, hvor Sovjetunionen nød godt af de såkaldte oliekriser.
Og også at mange offentlige forsyningsselskaber inden for de tre sektorer end ikke har
indtægter nok til at dække påtrængende reparations- og vedligeholdelsesarbejder; det
er særlig udtalt inden for vandsektoren.
Omfattende forurening af drikkevandet i byerne på grund af lækager fra
spildevandsrør, der ligger tæt på utætte vandledninger, uovervåget lagring på
lossepladser af farligt affald, herunder atomaffald, gamle pesticider og spildolie,
fortsat drift af usikre atomkraftanlæg
det giver alt sammen anledning til
frygt for, at Ukraine igen vil komme på avisernes forsider, sådan som tilfældet var i
april 1986, da ulykken på atomkraftværket i Tjernobyl fandt sted.
Skal miljøproblemerne mindskes, er det absolut påkrævet, at der føres en ganske
anderledes miljøpolitik i Ukraine, end tilfældet har været de sidste 10 år. I bund og
grund handler det om, at der skal indføres almindelig lov og orden. Hertil kræves
udarbejdelsen og vedtagelsen af love, der lader sig gennemføre, samt ordenshåndhævelse,
herunder overvågning, der omfatter alle. Således afhænger meget af udviklingen i
samfundet som helhed.
Hvad angår udarbejdelsen og vedtagelsen af love, der lader sig gennemføre, så er det
værd at notere sig, at mange love, forskrifter og standarder på miljøområdet i Ukraine
daterer sig tilbage til Sovjetunionen. Formålet med disse var ikke at sikre en effektiv
miljøpolitik. Formålet med disse var at yde et bidrag til propagandaen rettet mod Vest.
Anderledes kan man ikke forklare det forhold, at for eksempel de ukrainske standarder til
kvaliteten af det vand, der udledes fra vandrensningsanlæggene, er væsentligt skrappere
end de tilsvarende EU-standarder med det, ikke overraskende resultat, at ingen
overholder disse.
Udlandet, herunder multilaterale og nationale donorer, kan skubbe på for, at en
forbedring af miljøtilstanden og miljøpolitikken kommer højere op på den politiske
dagsorden i Ukraine. Det kan ske ved støtte til projekter, der meget klart kombinerer
rådgivning med investeringer. Det kan ske ved støtte til projekter, der bidrager til
indførelsen af lov og orden på miljøområdet. Og det kan ske ved klarere end hidtil, at
gøre støtten til konkrete projekter afhængig af fremskridt på udvalgte områder,
herunder gennemførelsen af en reform af de offentlige forsyningsselskabers, så de kan
operere på en måde, som er i overensstemmelse med princippet om indtægtsdækket
virksomhed. Nok så vigtigt er, at Ukraine klart har tilkendegivet, at det ønsker
tættere tilknytning til EU. Det betyder, at EU i sin partnerskabs- og samarbejdsaftale
med Ukraine har et værktøj, der kan bruges til at understøtte en øget opmærksomhed i
Ukraines ledelse om nødvendigheden af at sikre en miljømæssig forsvarlig videre
økonomisk udvikling.
Men til syvende og sidst er det Ukraines og ukrainernes ansvar og opgave at
sikre en forbedring af miljøtilstanden og miljøpolitikken. Mange helt nødvendige tiltag
i forbindelse med en sådan forbedring er så lidt investeringstunge, at de lader sig
gennemføre her og nu. Forudsat den politiske vilje er til stede.
| Forside | | Indhold | | Forrige
| | Næste | | Top
| |
|