Noise from ships in ports. Possibilities for noise reduction

Sammenfatning og konklusioner

Den internationale maritime organisation, IMO, har indført eksterne støjkrav ombord på skibe. Det bliver i rappporten fastslået at et skib ved kaj som overholder støjkravene, der er angivet af IMO, stadig kan påvirke omgivelserne betydeligt med hensyn til støj. Et beregningseksempel viser, at et skib der overholder IMO’s støjkrav eksempelvis kan have et lydeffektsniveau fra en dieselgeneratorudstødning på 107 dB(A). Miljøstyrelsen specificerer i deres vejledende støjgrænseværdier, i områder for blandet bolig- og erhvervsbebyggelse og centerområder (bykerne), en grænse på 40 dB(A) i tidsrummet kl. 22-07. Skal et skib overholde dette støjkrav, viser en beregning ved hjælp af den mest simple støjudbredelsesmodel, at skibet skal ligge for kaj i en betydelig afstand på minimum 600 m til bykernen.

Eksempler på de udæmpede lydeffekter af et udsnit af forskellige marinedieselmotorudstødninger og ventilatorer angives i rapporten. Lydeffekterne af de præsenterede marinedieselmotorudstødninger varierer mellem 135 til 142 dB(A) og for de præsenterede ventilatorer mellem 81 til 110 dB(A). I sammenligning med Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier er lydeffekterne betydelige. Støjmålinger af sekundære støjkilder, såsom kølecontainere, præsenteres også. Lydeffekterne af kølecontainerne ligger i omegnen af 90 dB(A). Hver gang antallet af kølecontainere fordobles, stiger den samlede lydeffekt med 3 dB(A). Det vil sige at lydeffekten ved et stort antal kølecontainere ikke er negligerbar.

Standardløsninger for lydreduktion af eksterne støjkilder på skibe gennemgås og præsenteres såvel som mere specielle løsninger. Nogle af de mulige støjdæmpende tiltag er anført nedenfor:

  • Standard motorlyddæmpere af reflektions- og absorptionstypen samt en kombinationslyddæmper.
  • Utraditionel kvart-bølge/Helmholtz-resonator-lyddæmper.
  • Omdirigering af udstødningen fra en dieselgeneratormotor til udnyttelse af hovedmotorens lyddæmper ved havneophold.
  • Landbaseret strømforsyning.
  • Standard lyddæmpende tiltag for ventilatorer som installation af mineraluld i ventilationsrum, cylindriskelyddæmpere og baffellyddæmpere.
  • Omplacering af containere i en containerterminal til støjafskærmning af boligområder.

En udgiftsrangering af de forskellige støjdæmpende tiltag bliver indført i rapporten. Udgiftsrangeringen er baseret på om tiltaget anses for meget tidskrævende og installationsmæssigt besværligt. Skal en ny dieselmotorlyddæmper installeres anses dette som en gennemgribende konstruktionsmæssig ændring, som skal foretages på et skibsværft. En sådan ændring er derfor udgiftsmæssig tung. Hvorimod, installation af mineraluld i et ventilationsrum kan udføres af skibets besætning eller en installatør under et almindeligt havneophold. Dette tiltag anses for udgiftsmæssigt let.

 



Version 1.0 June 2010, © Danish Environmental Protection Agency