Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø1. Indledning
Nærværende undersøgelse er en fortsættelse af et forprojekt "Belysning af de
miljømæssige fordele ved coastertransport frem for landtransport", som i 1996 blev
udført af dk-TEKNIK for Miljøstyrelsen. Forprojektet søgte at belyse de energi- og
miljømæssige aspekter i forbindelse med godstransport, med bane, bil og skib (coaster),
i nærområdet. Nærområdet forstås i denne sammenhæng som området omfattende den
Europæiske Union og Østersøområdet.
Forprojekt
Forprojektet viste, at der var hold i formodningerne om mulige energi- og
miljøbesparelser ved flytning af godstransport fra bane og bil til mindre skibe,
coastere. Det blev derfor besluttet at fortsætte arbejdet med dette projekt
"Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø".
Projektet skal belyse såvel de energi- og miljømæssige forhold, samt de økonomiske
aspekter ved at flytte godstransport fra bane og vejtransport til søtransport.
Projektdeltagere
For at kunne foretage de konkrete beregninger, har 3 danske firmaer og en dansk havn
deltaget i projektet ved at bidrage med oplysninger omkring, hvordan de konkrete
transportopgaver løses i dag. Endvidere har firma Jan Strauss & Partnere bidraget med
oplysninger omkring forskellige former for transportløsninger. Da beregninger vedrørende
omkostninger ved transportløsninger er komplekse, kan de variere fra firma til firma.
 |
(30 Kb) |
Caroline Samsø er en god repræsentant for typen af små
coastere, der tidligere optrådte i stort tal i danske farvande. Der findes i dag kun få
skibe tilbage i kommerciel fart i denne størrelse. Caroline sejler i dag som aktivt
museumsskib med frivillig besætning.(Foto: Bent Mikkelsen).
Udfra de opgivne og indsamlede oplysninger er det muligt at foretage konkrete
beregninger af, hvilket energiforbrug og hvilke miljøudledninger en given transportopgave
medfører.
Med kendskab til transportopgaven kan der herefter foretages beregninger med hensyn til
energi, miljø og økonomi, hvis så stor en del som muligt af transportarbejdet flyttes
over på mindre skibe.
De foretagne beregninger er med fortsæt foretaget udfra den forudsætning, at
skibstransporterne skal foregå med coastere og ikke større skibe. Årsagen hertil er, at
coasteren er den mindste skibstype, der kan besejle det åbne hav og samtidig anløbe
langt størstedelen af danske og andre havne i nærområdet. Et lille skib vil samtidigt
kunne opretholde en større besejlingsfrekvens, hvilket kan være en fordel for både
sælger af en given vare og for transport-køberen.
Reduktion i nærområdet
Hvis en del af landtransporten kan omlægges til søtransport, vil dette begrænse
forureningen i nærområdet. Ved forurening af nærområdet forstås direkte
luftforurening fra lastbiler og toges udstødning, støjgener, gener fra vibrationer ved
passage af beboede områder af tunge godstransporter og lugtgener fra udstødsgasser.
Afledte faktorer som færre tilskadekomne i trafikken vil være et resultat af at
flytte en større del af godstransporten til søs. Der vil endvidere utvivlsomt være
store samfundsmæssige besparelser, idet omkostninger ved vedligeholdelse af vej og
banenet vil kunne reduceres, hvis en større del af godstransporten kunne flyttes fra land
til hav.
På havet og i de fleste havne i Danmark og nærområdet er der endvidere indtil videre
heller ikke de kapacitetsproblemer, som i dag ses på store dele af det europæiske
vejnet.
|