[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

 

Tabel 4.19
Potentiale for forbrugs- og emissionsfaktorer i den kollektive trafik.
Potentialet for forbrugs- og emissionsfaktorer for kollektiv trafik med store køretøjer er opstillet med baggrund i energiforbruget pr. personkm for den københavnske minimetro med 50% kapacitetsudnyttelse, kombineret med tal for materiale og energiforbrug på togkm i dag, samt målet for den danske el-produktion i år 2030 og vedvarende energi i år 2050. For de små køretøjer er der taget udgangspunkt i energiforbrug pr. køretøjskm for den engelske PRT-model ULTRA, samt Gustavsson og Kåberger´s (1996) angivelser af energi- og materialeforbrug pr. personkm. Endvidere er der regnet med at udviklingspotentialet for et lille kollektivt el-køretøj er i samme størrelsesorden som for el-biler, hvorfor det direkte energiforbrug pr. vognkm er sat til 0,32 MJ/km i 2050 mod 0,65 i år 2030. Det store spring i materialeforbruget fra 2030 til 2050 skyldes især forudsætningen om overgang til vindenergi o.lign.
 

 

Reduktion af biltransportens miljøbelastning med faktor 4 og faktor 10

 

Kollektiv trafik m. store køretøjer

Kollektiv trafik m. små køretøjer

Materialer i gram pr. personkm, 2030

16,4

35,5

Materialer i gram pr. personkm, 2050

11,3

1,2

Energiressourcer i MJ pr. personkm, 2030

0,2

1,1

Energiressourcer i MJ pr. personkm, 2050

0,1

0,4

CO2-emission i gram pr. personkm, 2030

7

38,1

CO2-emission i gram pr. personkm, 2050

3

10,7