|
Teknologi
|
Organisering
|
Struktur
|
Livsform
|
Behov
|
Økonomiske virkemidler
|
- differentiering af brændstofaf-
gifter
- differentiering
af bilafgifter
- vejafgifter herunder
road-pricing
- støtte til vedvarende energi til el-
biler
|
- støtte til dele-
bilordninger
- investeringer i kollektiv/cykel-
infrastruktur
- beskatning af gratis parkering
|
- lokaliserings-
betinget rentefradrag
- lokaliserings-
afgifter/
- investeringer i tæt bystruktur
|
- støtte til
hjemmearbejde/ selvstændige i byer
- ændret transportfradrag
- investeringer i IT-net og tjenester
|
- generelle miljø/res
source afgifter
- generel
støtte til vedvarende energi
|
Administrative virkemidler
|
- krav til energiforbrug
- krav til emissioner ("Zero carbon cars")
- krav til materialer/genbrug
- produktansvar for materialegenbrug
|
- indgreb mod biltrafik i byer
- krav om /til transportplaner for arbejdspladser
|
- ændrede p-normer
- lokaliserings-
regler for erhverv/detail/- fritidsfunktion- er
- stop for nye motorveje
|
- regler omkring tele-
abejde
|
- miljøkvoter til forskellige aktiviteter-
/sektorer
- krav om etablering af vedvarende energi
|
Kommunikation og holdnings- påvirkning
|
- information og kampagner om bilers og brændstoffers
- miljøeffekter
|
- mobilitetsråd-
givning
- information og kampagner om delebiler mv
|
- "Kommune-
atlas" med tilgængelighed
- beliggenheds-
vurdering af ejendomme
|
- information om hjemme/telearbejde indkøb mv.
|
- øget kommunikation om natur og miljøforhold
|
Organisatoriske virkemidler
|
- oprettelse af udviklings-
miljøer for ny teknologi
|
- oprettelse af "mobilitets-
direktorat"
|
- stærkere planmyndigheder
- kommunal/-
planreformer
|
- oprettelse af fælles/kommu-
nal distributionscentraler
- organisering af IT-"hjemmearbejdere"
|
- nedbrydning af sektor/-
ressort- grænser
|