Pendlerplaner i Hillerød
Bilag 2
Pjece fra workshop
Egne ideer til virkemidler:
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
Tiltagskatalog
- Oplæg til diskussion
Workshop på ATP d. 10-11-97
Kære deltager
ATP er pilotvirksomhed i projektet Pendlerplan i Hillerød,
som går ud på at gøre transportvanerne bæredygtige.
Hillerød kommune er sammen med HT, DSB, Banestyrelsen, Privatbanerne og
Hillerød Erhvervsråd med i projektet . Lige nu har vi brug for at
diskutere, hvad der skal til for at gøre pendlervanerne miljøvenlige.
Dette katalog beskriver derfor en række ideer, som kan bruges i en
diskussion i workshoppen den 10. november:
- Direkte ATP-bus
- Kampagner
- Transportrådgivning
- Forbedring af cyklistforhold
- Tilskud til miljøvenlige transportformer
- Parkeringsrestriktioner
- Hjemmearbejde
- Fælleskørselsordning
- Firmacykler
- Egne ideer til en pendlerplan
Det er vigtigt at understrege, at der kun er tale om ideer, der senere kan
bearbejdes og eventuelt indgå i pendlerplanen for ATP. Oplægget er
lavet af COWI, som er konsulent på projektet.
Du pendler selv mellem bopæl og ATP, hvilket betyder, at dine udsagn
er væsentlige for at få lavet og gennemført en plan, som alle
kan få glæde af. Vi ser frem til en god diskussion på
workshoppen.
Med venlig hilsen
Betina Kjerulf, Marianne Båstrup-Larsen og Henrik Grell
Direkte ATP-bus
Den direkte ATP-bus kan indsættes på ruten mellem Hillerød
station og ATP og reserveres til ansatte på ATP og eventuelt Amtsgården.
Bussen indsættes i fast rutefart kl. 7.00-9.00 om morgenen og igen kl.
15.00-17.00 om eftermiddagen. Målgruppen er de ansatte, der kommer med
S-tog til stationen
Indsættelse af direkte busser kendes i stor stil fra HT's ekspres-, P-
og S-busser, som er indsat på ruter med stor pendlertrafik. Ideen er at
nedsætte rejsetiden mellem bopæl og arbejde og gøre bussen
mere konkurrencedygtig med privatbilen. En sådan bus kan gøres mere
eller mindre privat. For eksempel har NOVO i Bagsværd sin egen private
bus.
Kampagner
Formålet med kampagner kan være at få bilister til at
cykle og køre kollektivt. Kampagnerne kan være udformet, så
de oplyser om:
- fordelene ved cykling og kollektiv trafik
- ulemperne ved bilkørsel
Kampagner kan udover information omfatte cykelkonkurrencer. Her kunne
sektionerne på ATP konkurrere internt om, hvem der cykler mest.
Et eksempel på kampagneaktiviteter ses i forbindelse med et cykel-bus
projekt i Århus, hvor "ærkebilister" har fået
udleveret gratis cykler og buskort for at lade bilen stå på turen
mellem bopæl og arbejde. Selv et år efter forsøget er
afsluttet cykler cirka halvdelen af de tidligere "ærkebilister".
Eksempler på konkurrencer kendes fra vognmandsbranchen, hvor vognmænd
konkurrerer om at køre mest miljørigtigt.
Transportrådgivning
Dette tiltag går ud på at give gode råd til ansatte om
transport. Et eksempel kan være, at alle nyansatte får oplysninger
om bus- og togtider for transport mellem bopæl og ATP. Et andet eksempel
kan være rådgivning i forbindelse med møder udenfor ATP. Rådgivningen
kan enten ske personligt eller via computernetværket. Her kunne der f.eks.
indlægges køreplaner fra HT og DSB med on-line information om
eventuelle forsinkelser o. lign.
Personlig transportrådgivning som element i en pendlerplan kendes fra
Holland. På et hospital i byen Arnhem med 2.400 ansatte er der to
deltidsansatte medarbejdere, som giver individuelle råd om transport til
og fra hospitalet. Rådgiverne kan matche personer, som kan dele bil; de
kan udpege den optimale rute med kollektiv trafik, eller de kan rådgive om
forholdene for cyklister. Ideen er måske særlig relevant til at støtte
andre ideer i en pendlerplan f.eks. ved at informere om en direkte ATP-bus.
Forbedring af cyklistforhold
Cyklistforholdene for ATP-ansatte og i Hillerød generelt kan
forbedres på flere måder, blandt andet ved:
- anlæg af cykelstier, hvor de mangler
- oprydning i cykelkælder for at forbedre parkeringsforholdene
- fast aftale med cykelmekaniker eller blot indkøb af fælles
cykelværktøj
- udvidelse af mulighederne for bad og tøjskift
Systematisk forbedring af cyklistforhold kendes bl.a. fra en hollandsk
virksomhed (Flower Auction) i byen Naaldwijk, hvor der er etableret bevogtet
cykelparkering, cykelværksted og badefaciliteter. På en anden
hollandsk virksomhed i Haag stilles der cykler og regntøj til rådighed
for de ansatte.
Tilskud til miljøvenlige transportformer
Ansatte på ATP kan få tilskud til at anvende cyklen eller den
kollektive trafik til arbejde. Tilskuddet kan være et buskort og hjælp
til cykelkøb. Eventuelt kan tilskuddet afhænge af antallet af
kilometer, der køres med de miljøvenlige transportformer. Endelig
kan der gives tilskud til de ansatte på ATP, som kører sammen med
andre.
Tilskudsordninger kendes bl.a. fra Holland, hvor Tilburg kommune giver en økonomisk
godtgørelse på ca. 900 kr om året til ansatte, der ikke kører
i bil til arbejdet. Ansatte, der kører sammen med andre, modtager ca. 350
kr årligt. Også i England er der eksempler på tilskud. Her
giver Nottingham kommune tilskud til ansatte, hvis de kører med kollektiv
trafik.
Parkeringsrestriktioner
Parkeringsrestriktioner på ATP kan for eksempel være en økonomisk
afgift for at benytte parkeringspladserne. Det kan også være en
ordning, som giver de samkørende lov til at parkere tættest på
hovedindgangen til ATP. Især ved udvidelse af bygninger og flere ansatte
kan restriktioner være aktuelle.
Parkeringsrestriktioner som elementer i virksomheders pendlerplaner kendes
bl.a. fra Holland. Her er Postvæsenet i Amsterdam en af de virksomheder,
der har indført parkeringsforbud for ansatte med bopæl i en afstand
op til 7 km fra arbejdspladsen. Også det hollandske Trafikministerium har
indført parkeringsafgifter for solobilister. En norsk virksomhed fik lov
af kommunen til at undlade at bygge flere p-pladser, hvis ledelsen lovede, at
flere ansatte ville cykle.
Hjemmearbejde
Formålet med en hjemmearbejdsordning er at mindske tiden og energien
brugt på ture mellem bopæl og arbejde. Der kan være tale om en
ordning, hvor ansatte arbejder hjemme 1-2 dage om ugen. Ordningen kan eventuelt
gøres mere fleksibel ved at de ansatte på ATP blot aftaler
hjemmearbejde efter behov. Her må man naturligvis holde sig for øje,
at det ikke er alle ansatte, der har arbejdsopgaver, som egner sig til
hjemmearbejde.
ATP har tidligere lavet forsøg med en hjemmearbejdsordning under
HK/Service, hvor 14 medarbejdere deltog. Der blev etableret pc-arbejdspladser
samt telefonforbindelse for kommunikation mellem medarbejderen og ATP. Der var både
gode og dårlige erfaringer, hvor blandt andet den mindskede transport var
en af de nævnte fordele.
Fælleskørselsordning
Interesserede medarbejdere kan lade sig skrive op i en database med
oplysninger som navn, postnummer, arbejdstider og evt. bilrådighed. En
udpeget koordinator kan indkalde til møde, hvor mulige samkørselspartnere
får lejlighed til at hilse på hinanden og træffe nærmere
aftale om køretidspunkter og lignende. Der kunne eventuelt etableres
parkeringspladser i kanten af Hillerød by som mødesteder, for de
der ønsker at køre sammen. Økonomien i ordningen kan
administreres ved at fastsætte en kilometertakst, der udbetales til den
ansatte, der stiller bil til rådighed.
Fælleskørselsordninger kendes bl.a. fra et hospital i byen
Arnhem i Holland. Her får de medarbejdere, der deltager i fælles- kørselsordningen,
lov at parkere tæt på hovedindgangen. Hvis deltagerne i ordningen
bliver forhindret i at tage hjem til den aftalte tid på grund af
overarbejde eller lignende, arrangeres transporten med en anden bilist,
kollektiv trafik eller taxa.
Firmacykler
Firmacyklerne kan benyttes af de ansatte, der kommer med S-tog til Hillerød
station og være et alternativ til busruterne 701 og 702, der kører
fra stationen ud til ATP. En af fordelene ved at vælge cyklen fremfor
bussen vil være, at der kan foretages småærinder undervejs.
Firmacyklerne kan have deres egen aflåste plads på stationen og indløses
ved hjælp af et magnetkort.
Firmacykler kendes bl.a. fra København, hvor kommunen har udleveret
cykler til en række virksomheder i den indre by. Gennem en periode på
3 måneder er det registreret, hvor meget cyklerne er blevet anvendt. I de
tilfælde hvor cyklen er brugt til mindst 50 ture eller 200 km, har
virksomheden fået lov at beholde den. DSB S-tog har ligeledes
eksperimenteret med firmacykler, der kan bruges til transport mellem stationen
og arbejdspladsen.
|