Miljøledelse i Asfaltbranchen Bilag 10:
|
Ton | |
Asfalt solgt | 9000 |
Asfalt udtømt | 900 |
Den udtømte asfaltmængde, som følge af fejl- eller overskudsproduktion, indgår i den totale mængde af genbrugsasfalt.
Tabel 2: Stenmaterialer udrenset, udrensningsprocent og spildprocent samt antal driftstimer og opstarter af brænderen i maj for Vest1 og Vest2
Stenmaterialer udrenset (ton) | 25 |
Udrensningsprocent (%) | 27,5 |
Spildprocent (%) | 28,6 |
Antal driftstimer | 240 |
Antal opstarter | 25 |
Udrensningsprocenten er opgjort som mængden af stenmaterialer udrenset mellem produktion af forskellige recepter i forhold til den producerede mængde asfalt, mens spildprocenten er opgjort som mængden af asfalt udtømt og stenmaterialer udrenset i forhold til den producerede mængde asfalt.
Tabel 3: Indvejet mængde genbrugsasfalt fra gamle vejbelægninger og eventuelle returlæs og solgt mængde genbrugsasfalt i maj for Vest1 og Vest2
Ton | Vest1 | Vest2 |
Genbrugsasfalt indvejet | 25 | 55 |
Genbrugsasfalt solgt | 35 | 45 |
Tabel 4: Antal arbejdstimer, arbejdsulykker og fraværstimer i maj
Vest1 | Vest2 | |
Arbejdstimer | 1600 | 3400 |
Arbejdsulykker | 1 | 0 |
Fraværstimer | 150 | 0 |
Antallet af arbejdstimer er opgjort som det samlede antal præsterede arbejdstimer af alle medarbejdere på anlægsområdet, som er omfattet af firmaets indrapporteringspligt til Arbejdstilsynet. Arbejdstimer for kontorpersonale er ikke medregnet. Kun arbejdsulykker, der har medført fravær ud over på ulykkesdagen, er medregnet i antallet af arbejdsulykker, og som fraværstimer er kun fravær som følge af arbejdsulykker medregnet.
Tabel 5: Forbrug af råvarer og hjælpestoffer fordelt på materialetyper i maj
Ton | Vest1 | Vest2 |
Nye stenmaterialer | 3500 | 6700 |
Genbrugsmaterialer | 350 | 700 |
Genbrugsasfalt | 400 | 900 |
Fremmedfiller | 50 | 70 |
Bitumen | 6 | 9 |
Tilsætningsstoffer | 3 | 1 |
Klæbeforbedrer | 2 | 3 |
Slipmidler | 1 | 2 |
Methylenchlorid | 0 | 0 |
Diverse smøreolier | 2 | 1 |
Diverse hjælpestoffer | 1 | 1 |
Tabel 6: Forbrug af fremmedfiller fordelt på fremmedfillertyper i maj
Ton | Vest1 | Vest2 |
Hydratkalk | 25 | 57 |
Flyveaske | 100 | 500 |
Cement | 0 | 300 |
Tabel 7: Brændselsforbrug til brænderen fordelt på brændselstyper i maj for Vest1 og Vest2
kWh | |
Naturgas | 60000 |
LPG | |
Fuelolie | 10000 |
Gasolie | 5000 |
Tabel 8: Elforbrug, fjernvarmeforbrug samt brændselsforbrug til øvrige formål i maj
kWh | Vest1 | Vest2 |
Elforbrug | 6000 | 12000 |
Fjernvarme | | |
Fyringsgasolie | 10000 | 20000 |
Dieselolie | 5000 | 8000 |
Naturgas | | |
LPG | | |
Tabel 9: Det totale brændselsforbrug til brænderen, forbrug af de enkelte brændselstyper og antal opstarter relateret til produceret asfaltmængde i maj for Vest1 og Vest2
Pr. ton asfalt produceret | |
Brændselsforbrug(kWh) | 98 |
Naturgas(m3) | 55 |
LPG(kg) | |
Fuelolie(kg) | |
Gasolie(liter) | 2,7 |
Antal opstarter | 0,27 |
Tabel 10: Det totale energiforbrug og elforbrug relateret til produceret asfaltmængde i maj
kWh pr. ton asfalt produceret | Vest1 | Vest2 |
Energiforbrug total | 201 | 202 |
Elforbrug | 2,1 | 2,3 |
Tabel 11: Elforbrug fordelt på anvendelsesområder i maj
kWh | Vest1 | Vest2 |
Belysning kontorer m.v. | | |
Rumopvarmning | | |
Brugsvandsopvarmning | 200 | |
Proces | | |
Doseringsanlæg | 500 | |
Trykluft og procesluft | 1000 | 3200 |
Motor på tørretromle | 500 | 1100 |
Filterventilator | 100 | 300 |
Øvrige ventilatorer | 200 | 100 |
Kopelevator | | 500 |
Blandemotor | | |
Ophaling | | |
Pumper | | |
Opvarmning af færdigvaresiloer | | |
Tankopvarmning | | |
Belysning produktionsanlæg | | |
Knuseanlæg | 2000 | 4300 |
Diverse | 1600 | 2500 |
Tabel 12: Vandforbrug fordelt på vandforsyningskilder i maj
m3 | Vest1 | Vest2 |
Offentlig vandforsyning | 15 | 400 |
Egen grundvandsboring | 200 | |
Tabel 13: Vandforbrug fordelt på anvendelsesområder i maj
m3 | Vest1 | Vest2 |
Produktionsaktiviteter | 10 | 15 |
Sanitære formål | 15 | 15 |
Vanding | 190 | 370 |
Udleveret/solgt | 0 | 0 |
Tabel 14: Den gennemsnitlige lambda-værdi og CO-værdi i maj for Vest1 og Vest2
Månedsgennemsnit | |
Lambda, enkeltmålinger | |
Lambda, kontinuer måling | 5,2 |
CO, kontinuer måling (vol%) | 0,3 |
Tabel 15: Vejrforhold og vanding i maj
Vest1 | Vest2 | |
Antal solskinsdage | 10 | 11 |
Antal dage med blæst | 12 | 12 |
Antal dage med temp. over 10 gr. | 12 | 12 |
Antal dage med vanding | 8 | 8 |
Nedbørmængde i mm | 25 | 40 |
Tabel 16: Antal lastbilkørsler til og fra anlægsområdet relateret til den producerede asfaltmængde samt antal dage med drift af knuseanlæg i maj
Vest1 | Vest2 | |
Antal lastbilkørsler pr. ton asfalt | 0,22 | 0,22 |
Antal driftsdage knuseanlæg | 0 | 7 |
Antal driftsdage mobilt knuseanlæg | 5 | 0 |
Antallet af lastbilkørsler er opgjort som antallet af vejesedler på lastbiler med råvarer, hjælpestoffer og produkter.
Tabel 17: Antal klager i maj
Vest1 | Vest2 | |
Antal støjklager | 1 | 0 |
Antal støvklager | 0 | 1 |
Antal lugtklager | 0 | 0 |
Tabel 18: Antal miljøuheld i maj
Vest1 | Vest2 | |
Antal miljøuheld | 0 | 0 |
Fortrolig
Denne rapport indeholder nøgletal for den samlede miljøpræstation i 1998 for følgende anlægsområder:
Vest1 og Vest2
Tabel 1: Den producerede mængde asfalt 1998
Ton | |
Asfalt produceret | 74266 |
Tabel 2: Forbrug af råvarer i produktionen 1998
Ton | |
Nye stenmaterialer | 60706 |
Genbrugsmaterialer | 380 |
Genbrugsasfalt | 2530 |
Tabel 3: Det procentvise forbrug af genbrugsmaterialer og genbrugsasfalt i forhold til det totale råvareforbrug 1998
% | |
Procent genbrugsmaterialer | 0,6 |
Procent genbrugsasfalt | 4 |
Tabel 4: Det totale energiforbrug, elforbrug og brændselsforbrug relateret til den producerede asfaltmængde 1998
Pr. tons asfalt produceret | kWh |
Energiforbrug total | 114,72 |
Elforbrug | 16,36 |
Brændselsforbrug | 123,85 |
Tabel 5: Emissioner som følge af energiforbrug 1998
Tons | |
CO2-emission | 8597,04 |
SO2-emission | 0,12 |
NOx-emission | 10,66 |
Ved beregning af emissioner er anvendt CO2-emissionsfaktorer fra Energi 2000 (Energistyrelsen 1990), SO2-emissionsfaktorer fra Energi og Miljø i Norden (Nordisk Gasteknisk Center 1991) samt NOx-emissionsfaktorer som dk-TEKNIK har estimeret på baggrund af emissionsmålinger på asfaltanlæg. Ved beregning af SO2-emissionen fra brændselsforbruget i tørretromlen er det antaget, at 70% bindes i den færdige asfalt.
Tabel 6: Antal miljøuheld 1998
Antal | |
Antal miljøuheld | 4 |
Tabel 7: Ulykkesfrekvens og ulykkesfraværsfrekvens for anlægsområder 1998
Områder | |
Ulykkesfrekvens | 13,6 |
Ulykkesfraværsfrekvens | 14,2 |
Tabel 8: Ulykkesfrekvens og ulykkesfraværsfrekvens for udlægningshold 1998
Udlægning | |
Ulykkesfrekvens | 7,6 |
Ulykkesfraværsfrekvens | 9,7 |
Tabel 9: Nedknust genbrugsasfalt solgt og genbrugsasfalt oplagret på anlægsområder 1998
Ton | Vest1 | Vest2 |
Genbrugsasfalt solgt | 1855 | 1855 |
Genbrugsasfalt oplagret | 2000 | 2000 |
Tabel 10: Genbrugsasfalt indvejet 1998 for Vest1 og Vest2
Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | |
Vest1 | 250 | 46 | 119 | 10 | 10 | 20 | 0 | 50 | 100 | 25 | 50 | 40 |
Vest2 | 250 | 46 | 119 | 10 | 10 | 20 | 0 | 50 | 100 | 25 | 50 | 40 |
Procent genbrugsmaterialer | 6 |
Procent genbrugsasfalt | 4 |
Procent genbrugsasfalt solgt | 10 |
Spildprocent | 15,5 |
Udrensningsprocent | 12,6 |
Energiforbrug total i kWh pr. ton asfalt | 114,2 |
Brændselsforbrug i kWh pr. ton asfalt | 90,85 |
Elforbrug i kWh pr. ton asfalt | 16,36 |
Antal opstarter pr. ton asfalt | 0,19 |
Gennemsnitlig lambda-værdi | 3,4 |
Antal klager | 9 |
Antal miljøuheld | 2 |
Ulykkesfrekvens | 31,6 |
Ulykkesfraværsfrekvens | 14,2 |
For antal klager og antal miljøuheld er firmagennemsnittet beregnet som gennemsnittet for de anlægsområder, der er omfattet af rapporteringen.
For de øvrige nøgletal er firmagennemsnittet beregnet som firmaets samlede præstation, f.eks. firmaets samlede energiforbrug i forhold til den samlede mængde asfalt produceret på alle firmaets anlægsområder.
Introduktion
Månedsrapporten giver et overblik over de data, der sendes til firmaet hver måned samt en mulighed for månedlig opfølgning på miljøarbejdet.
Månedsrapporten indeholder nøgletal for:
samt kommentarer til månedens præstation.
Produktionsforhold
De følgende figurer (OBS: Ingen figurer valgt i denne version) viser udvalgte nøgletal for produktionsforholdene på Vest 1. De data, der ligger til grund for figurerne, samt de øvrige produktionsdata findes i rapportens bilag.
Ressourceforbrug
De følgende figurer/tabellser viser udvalgte nøgletal for ressourceforbruget på Vest 1. De data, der ligger til grund for figurerne, samt øvrige data om ressourceforbruget findes i rapportens bilag.
Miljøpåvirkninger
De følgende figurer (OBS: Ingen figurer valgt i denne version) viser nøgletal for forhold, der har betydning for lugt-, støv- og støjgenerne fra . De data, der ligger til grund for figurerne samt øvrige data om miljøpåvirkninger findes i rapportens bilag.
Produktionsforhold
Tabel 1: Produceret mængde asfalt fordelt på asfalt solgt og asfalt udtømt i 1998
Den udtømte asfaltmængde, som følge af fejl- eller overskudsproduktion, indgår i den totale mængde af genbrugsasfalt.
Tabel 2: Stenmaterialer udrenset, udrensningsprocent og spildprocent samt antal driftstimer og opstarter af brænderen i 1998
Udrensningsprocenten er opgjort som mængden af stenmaterialer udrenset mellem produktion af forskellige recepter i forhold til den producerede mængde asfalt, mens spildprocenten er opgjort som mængden af asfalt udtømt og stenmaterialer udrenset i forhold til den producerede mængde asfalt.
Tabel 3: Indvejet mængde genbrugsasfalt fra gamle vejbelægninger og eventuelle returlæs og solgt mængde genbrugsasfalt i 1998
Tabel 4: Procent genbrugsasfalt solgt i 1998
Tabel 5: Procent genbrugsmaterialer og procent genbrugsasfalt i 1998
Tabel 6: Antal arbejdstimer, arbejdsulykker og fraværstimer i 1998
Antallet af arbejdstimer er opgjort som det samlede antal præsterede arbejdstimer af alle medarbejdere på anlægsområdet, som er omfattet af firmaets indrapporteringspligt til Arbejdstilsynet. Arbejdstimer for kontorpersonale er ikke medregnet. Kun arbejdsulykker, der har medført fravær ud over på ulykkesdagen, er medregnet i antallet af arbejdsulykker, og som fraværstimer er kun fravær som følge af arbejdsulykker medregnet.
Ressourceforbrug
Tabel 7: Forbrug af råvarer og hjælpestoffer fordelt på materialetyper i 1998
Tabel 8: Forbrug af genbrugsmaterialer fordelt på genbrugsmaterialetyper i 1998
Tabel 9: Forbrug af fremmedfiller fordelt på fremmedfillertyper i 1998
Tabel 10: Forbrug af tilsætningsstoffer fordelt på tilsætningsstoftyper i 1998
Tabel 11: Forbrug af slipmidler fordelt på slipmiddeltyper i 1998
Tabel 12: Forbrug af smøreolier fordelt på smøreolietyper i 1998
Tabel 13: Forbrug af hjælpestoffer fordelt på hjælpestoftyper i 1998
Tabel 14: Brændselsforbrug til brænderen fordelt på brændselstyper i 1998
Tabel 15: Det totale brændselsforbrug til brænderen i kWh fordelt på brændselstyper i 1998
Tabel 16: Elforbrug, fjernvarmeforbrug samt brændselsforbrug til øvrige formål i 1998
Tabel 17: Det totale brændselsforbrug til brænderen, forbrug af de enkelte brændselstyper og antal opstarter relateret til produceret asfaltmængde i 1998
Tabel 18: Det totale energiforbrug og elforbrug relateret til produceret asfaltmængde i 1998
Tabel 19: Elforbrug fordelt på anvendelsesområder i 1998
Tabel 20: Vandforbrug fordelt på vandforsyningskilder i 1998
Tabel 21: Vandforbrug fordelt på anvendelsesområder i 1998
Miljøpåvirkninger
Tabel 22: Den gennemsnitlige lambda-værdi og CO-værdi i 1998
Tabel 23: Vejrforhold og vanding i 1998
Tabel 24: Antal lastbilkørsler til og fra anlægsområdet relateret til den producerede asfaltmængde i 1998
Antallet af lastbilkørsler er opgjort som antallet af vejesedler på lastbiler med råvarer, hjælpestoffer og produkter.
Tabel 25: Antal klager i 1998
Tabel 26: Affaldsmængder i tons fordelt på affaldsfraktioner i 1998
Tabel 27: Antal miljøuheld i 1998
Introduktion
Årsrapporten giver en oversigt over:
Årsrapporten giver et grundlag for at vurdere, hvor der er de største potentialer for miljøforbedringer. Årsrapporten kan indgå i diskussionerne mellem anlæg og firma om fastlæggelse af de konkrete mål for den fremtidige miljøindsats og de tilhørende økonomiske og ressourcemæssige aspekter.
Miljøpræstation fra 1996 til 1998
Tabel 1: Det procentvise forbrug af genbrugsmaterialer i forhold til det totale forbrug af råvarer til produktionen 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Procent genbrugsmaterialer | 5 | 6 | 7 |
Mål | 8 | 8 | 8 |
Procentvis afvigelse fra mål | 32 | 20 | 13 |
Firmagennemsnit | 9 | 8 | 10 |
Branchegennemsnit | 7 | 7 | 9 |
Det totale forbrug af råvarer til produktionen omfatter nye stenmaterialer, genbrugsmaterialer og genbrugsasfalt.
Tabel 2: Det procentvise forbrug af genbrugsasfalt i forhold til det totale forbrug af råvarer til produktionen 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Procent genbrugsasfalt | 10 | 12 | 15 |
Mål | 12 | 15 | 18 |
Procentvis afvigelse fra mål | 17 | 20 | 17 |
Firmagennemsnit | 9 | 12 | 15 |
Branchegennemsnit | 15 | 16 | 15 |
Tabel 3: Den procentvise mængde genbrugsasfalt solgt i forhold til den totale mængde genbrugsasfalt indvejet og den udtømte asfaltmængde 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Procent genbrugsasfalt solgt | 21 | 20 | 23 |
Mål | 20 | 20 | 20 |
Procentvis afvigelse fra mål | 5 | 0 | 15 |
Firmagennemsnit | 20 | 20 | 23 |
Tabel 4: Udrensningsprocent 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Udrensningsprocent | 12 | 11 | 12 |
Firmagennemsnit | 10 | 12 | 15 |
Udrensningsprocenten er opgjort som mængden af stenmaterialer udrenset i forhold til den producerede asfaltmængde.
Tabel 5: Spildprocent 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Spildprocent | 5 | 6 | 5 |
Firmagennemsnit | 7 | 6 | 6 |
Spildprocenten er opgjort som mængden af asfalt udtømt og stenmaterialer udrenset i forhold til den producerede asfaltmængde.
Tabel 6: Det totale energiforbrug relateret til den producerede asfaltmængde 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Energiforbrug, kWh/ton asfalt | 115 | 124 | 115 |
Mål, kWh/ton asfalt | 110 | 110 | 110 |
Procentvis afvigelse fra mål, % | 5 | 13 | 5 |
Firmagennemsnit, kWh/ton asfalt | 112 | 112 | 112 |
Branchegennemsnit, kWh/ton asfalt | 110 | 110 | 110 |
Tabel 7: Brændselsforbruget til brænderen relateret til den producerede asfaltmængde 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Brændselsforbrug, kWh/ton asfalt | 120 | 110 | 100 |
Firmagennemsnit, kWh/ton asfalt | 120 | 120 | 95 |
Branchegennemsnit, kWh/ton asfalt | 90 | 90 | 90 |
Tabel 8: Elforbruget relateret til den producerede asfaltmængde 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Elforbrug, kWh/ton asfalt | 15 | 14 | 15 |
Mål, kWh/ton asfalt | 10 | 10 | 10 |
Procentvis afvigelse fra mål, % | 50 | 40 | 50 |
Firmagennemsnit, kWh/ton asfalt | 12 | 12 | 12 |
Branchegennemsnit, kWh/ton asfalt | 20 | 20 | 20 |
Tabel 9: Antal opstarter af brænderen relateret til den producerede asfaltmængde 1996 - 1998
pr tons asfalt | 1996 | 1997 | 1998 |
Antal opstarter | 35 | 30 | 30 |
Firmagennemsnit | 25 | 20 | 20 |
Tabel 10: Gennemsnitlig lambda-værdi 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Gennemsnit | 4,8 | 4,2 | 4,5 |
Firmagennemsnit | 4,2 | 4,5 | 4,3 |
Tabel 11: Antal klager 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Antal klager | 8 | 0 | 9 |
Mål | 1 | 1 | 1 |
Procentvis afvigelse fra mål | 800 | | 900 |
Firmagennemsnit | 10 | 10 | 10 |
Tabel 12: Antal miljøuheld på anlægsområdet 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Antal miljøuheld | 0 | 1 | 2 |
Mål | 0 | 0 | 0 |
Procentvis afvigelse fra mål | | | |
Firmagennemsnit | 1 | 2 | 2 |
Branchegennemsnit | 1 | 1 | 1 |
Tabel 13: Ulykkesfrekvens for anlægsområdet 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Ulykkesfrekvens | 10 | 9 | 8 |
Mål | 5 | 5 | 5 |
Procentvis afvigelse fra mål | 100 | 80 | 60 |
Firmagennemsnit | 9 | 9 | 8 |
Branchegennemsnit | 7 | 7 | 7 |
I de følgende tabeller skelnes der ikke mellem målinger foretaget af interne eller eksterne eksperter ved angivelse af resultater af præstationsmålinger til kontrol for overholdelse af vilkår.
Tabel 14: Støjimmissionsvilkår samt resultater af og dato for seneste målinger eller beregninger
Vilkår | Måling | Dato | |
Blandet industri og boligområde, dagtimer | 65 | 65 | 03.08.98 |
Blandet industri og boligområde, nattimer | 50 | 50 | 03.08.98 |
Tabel 15: Øvrige immissionsvilkår samt resultater af og dato for seneste immissionsberegninger
Vilkår | Måling | Dato | |
Støv (mg/ m3) | 0,08 | 0.05 | 01,04,98 |
Lugt, boligområde (LE/ m3) | 5 | 5 | 15.05.98 |
Lugt, industriområde (LE/ m3) | 10 | 8 | 15.05.98 |
NOx (mg/ m3) | 0,125 | 0,12 | 02.07.98 |
SO2, hedtolieanlæg (mg/ m3) | 0,25 | 0,2 | 02.07.98 |
Methylenchlorid, laboratorie (mg/ m3) | 0,2 | | |
Org. opløsningsmidler, værksted (mg/ m3) | | | |
Støvvilkåret gælder for meget fint støv (støvpartikler under 10 mym)
Ved normal drift af brænderen må CO-indholdet fra ikke overstige 0,08 volumen%, målt ved 10% O2-indhold i tør røggas. I 1998 var den årsgennemsnitlige CO-værdi på 0,07 volumen%.
Oversigt over renere teknologi og forureningsbegrænsende foranstaltninger
Introduktion
Oversigten over renere teknologi og forureningsbegrænsende foranstaltninger er opdelt på:
Oversigten er opdelt efter miljøpåvirkninger og indsatsområder, d.v.s. reduktion af energiforbruget, reduktion af støjbelastningen, o.s.v. Hvis en renere teknologi vil kunne reducere miljøbelastningen på flere områder, vil det være nævnt alle de pågældende steder.
Oversigten er baseret på Teknisk Vejledning til Brancheorientering for Asfaltindustrien, April 1998. Vejledningen er udarbejdet af branchens Maskinudvalg.
Reduktion af energiforbruget
Størrelsen af energiforbruget påvirkes især af antallet af opstarter af brænderen, af vandindholdet i råvarerne, samt af om brænderen er korrekt justeret, om tromlens pakninger er tætte og om filterventilatoren er tilpasset optimalt.
Etablerede forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der etableret følgende forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi for at reducere energiforbruget:
Muligheder for forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der følgende uudnyttede muligheder, der kan reducere energiforbruget:
Reduktion af lugtgener og emissioner af dampe/gasser
Emissioner af lugt og dampe/gasser stammer især fra utilstrækkelig forbrænding i tørretromlen samt fra afdampning fra diffuse kilder som bitumentanke, færdigvaresiloer, ophalervogne og lastbiler. De diffuse kilder kan være den største gene for omgivelserne.
Forbrændingskvaliteten i tørretromlen har stor betydning for emissionen af organiske forureninger i form af uforbrændte kulbrinter såsom polyaromatiske kulbrinter (PAH). Størstedelen af PAH'erne bindes dog til støvpartiklerne og udskilles i støvfilteret.
Etablerede forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På Vest 1 er der etableret følgende forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi for at reducere lugtgener og emission af dampe/gasser:
På anlægsområdet er desuden følgende:
Muligheder for forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der følgende uudnyttede muligheder, der kan reducere lugtgener og emission af dampe/gasser:
Reduktion af støjbelastningen
Der er mange støjkilder på asfaltanlægget, der bidrager til det samlede støjniveau. De væsentligste støjkilder er intern transport og kørsel med lastbiler til og fra området, aflæsning af filler og bitumen, dosering af stenmaterialer til produktionen, tørretromlen, ventilatorer, transportbånd samt luftafkast fra skorstenen.
Etablerede forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På Vest 1 er der etableret følgende forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi for at reducere støjbelastningen:
Muligheder for forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der følgende uudnyttede muligheder, der kan reducere støjbelastningen:
Reduktion af støvgener
Støvpåvirkninger stammer primært fra luftafkast fra skorstenen, transport på området samt aflæsning, afgravning og dosering af sten- og grusmaterialer til produktionen.
Etablerede forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På Vest 1 er der etableret følgende forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi for at reducere støvbelastningen:
Muligheder for forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der følgende uudnyttede muligheder, der kan reducere støvbelastningen:
· Carport over doseringskasser
Reduktion af risiko for jordforurening og nedsivning af forurenende stoffer til grundvand
Det, der betyder mest for at nedsætte risikoen for jordforurening, er forebyggelse af lækager fra tanke, siloer og rørsystemer samt befæstning af arealer med tilhørende opsamling i tilfælde af udsivning eller uheld.
Det, der betyder mest for at reducere risikoen for nedsivning af forurenende stoffer til grundvand, er at undgå, at regnvand trænger ned gennem oplag og at arealerne er befæstede med tilhørende opsamling i tilfælde af udsivning. Uvildige undersøgelser har vist, at det ikke er sandsynligt, at der kan ske en grundvandsforurening, men at risikoen ikke totalt kan afvises.
Etablerede forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der etableret følgende forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi for at reducere risikoen for jord- og grundvandsforurening:
Muligheder for forureningsbegrænsende foranstaltninger og renere teknologi
På anlægsområdet er der følgende uudnyttede muligheder, der kan reducere risikoen for jord- og grundvandsforurening:
Indledende oplysninger
Dette grønne regnskab er udarbejdet for anlægsområdet. Den Gode Vej A/S, Anlæg Vest 1 tilhører asfaltbranchen med produktion af asfalt til vejbygning som hovedaktivitet. Listepunktet er C.4: Asfaltfabrikker med en produktionskapacitet på 10 tons i timen eller derover.
Anlægsområdet ejes af Asfaltfirmaet A/S, og der er 13 ansatte på området. Anlægsområdet er beliggende i et område med blandet industri og boliger, og omfatter et areal på 30000 m2. Der blev første gang produceret asfalt i 1970.
Der produceres i dag asfalt på et anlæg af typen tromleblanderanlæg med genbrug. Produktionen af asfalt foregår ved, at sten- og grusmaterialer fra oplagsbunker eller siloer kontinuert doseres og transporteres på et bånd til en tørretromle. Tromlen varmes op med en gas/oliebrænder og roterer samtidig, hvorved sten og grus føres gennem en varm luftstrøm. Asfalten fremstilles ved at filler, tilsætningsstoffer, bitumen og op til 35 % genbrugsasfalt tilsættes og blandes direkte i tørretromlen. Fra tromlen opbevares den varme asfalt i isolerede siloer indtil udlevering. Tromleblanderanlægget anvendes i perioder til batchproduktion, hvor der produceres en afmålt mængde (en batch) ad gangen.
For at minimere luftforureningen fra asfaltproduktionen suges røggassen fra tromlen gennem et posefilter, hvor støv og andre partikler udskilles og genanvendes som filler (såkaldt egenfiller), inden røgen sendes ud gennem en skorsten.
I tilknytning til asfaltproduktionen er der på anlægsområdet følgende væsentlige biaktiviteter:
Anlæg Vest 1 fik 20 juli 1996 en samlet miljøgodkendelse af hele anlægsområdet.
Godkendelsesmyndigheden er Ringkøbing Amt, som også er tilsynsmyndighed.
Ressourceforbrug
Hovedparten af råvarerne i asfalt udgøres af nye sten- og grusmaterialer fra grusgrave eller granitbrud. I en del af den producerede asfalt erstattes de nye sten- og grusmaterialer af genbrugsasfalt i form af opbrudte og nedknuste gamle vejbelægninger samt asfalt fra overskuds- eller fejlproduktion eller af andre genbrugsmaterialer såsom stålslagge. I 1998 udgjorde genbrugsasfalten 4 % og genbrugsmaterialerne 1 % af de anvendte sten- og grusmaterialer. Endvidere blev 11 % af den totale mængde genbrugsasfalt solgt til direkte udlægning på sekundærveje og pladser eller som erstatning for grusmaterialer til bundlag.
Filler tilsættes for at stabilisere asfalten. Udover egenfiller anvendes fremmedfiller i form af hydratkalk, flyveaske og cement. Bitumen tilsættes for at sammenbinde sten- og grusmaterialerne. Den bitumen der i dag anvendes som bindemiddel, udvindes især fra råolie, hvor benzin, fyringsolie og lignende er destilleret fra. Afhængig af ønsker til asfaltkvalitet og asfaltens egenskaber tilsættes tilsætningsstoffer i form af cellulose fiber, trinidad lake asfalt(granulat) og pbs (phønix bitumen stabilizer), f.eks. for at gøre vejbelægningen mere fleksibel eller slidstærk.
Tidligere blev der primært brugt dieselolie som slipmiddel på transportvogne og lastbiler for at undgå, at asfalten klæbede fast. I 1995 blev der indgået en aftale i branchen om at udfase brugen af dieselolie som slipmiddel og erstatte det med mindre miljøbelastende slipmidler. På anlægsområdet anvendes i dag bitumineret stenmel, stålslaggemel, vegetabilsk olie og asfaltsæbe. Herved reduceres såvel risikoen for jord- og grundvandsforurening på anlægsområdet som arbejdsmiljøproblemer på anlægget og ved udlægningen på veje.Ud over råvarerne er energiforbruget den væsentligste ressource. Hovedparten af energiforbruget anvendes til tørring og opvarmning af sten- og grusmaterialerne. Herudover bruges der energi til rumopvarmning, brugsvandopvarmning og belysning samt trykluft og procesluft, motor på tørretromle og opvarmning af færdigvaresiloer.
Vandforbruget er minimalt og er ikke et væsentligt ressourceforbrug, idet der på anlægsområdet kun bruges vand til sanitære formål, vanding i tørre perioder og rengøring af materiel. For at reducere vandforbruget opsamles afløbsvand fra tage og befæstede arealer til brug for vanding af oplag, kørselsveje m.m.
Miljøpåvirkninger
De væsentligste miljøpåvirkninger fra produktionen af asfalt er emissioner af støv, støj og lugt, som kan medføre lokale gener, samt emissioner af CO2, NOx og SO2. CO2 og NOx bidrager til den globale opvarmning som følge af drivhuseffekten, mens SO2 danner sur regn, der forurener landområder og søer.
Emissioner af SO2, NOx og CO2 er direkte relateret til energiforbruget i tørretromlen. SO2-emissionen er dog begrænset, idet omkring 70 % af svovlindholdet i brændslerne bindes i den færdige asfalt. NOx-emissionen afhænger primært af forbrændingskvaliteten, mens CO2-emissionen blandt andet afhænger af, hvilken type brændsel, der bruges. På Vest 1 bruges der primært gas til opvarmning af tørretromlen, hvilket medfører lavere CO2-emissioner, end hvis der blev brugt olie.
Emissioner af lugt og dampe/gasser stammer især fra utilstrækkelig forbrænding i tørretromlen samt fra afdampning fra diffuse kilder som bitumentanke, færdigvaresiloer, ophalervogne og lastbiler. De diffuse kilder kan være den største gene for omgivelserne.
Forbrændingskvaliteten afhænger af luftoverskuddet i tørretromlen og brænderens justering. En løbende optimering af forbrændingskvaliteten i tørretromlen sikrer, at emissioner af forurenende stoffer fra skorstenen er minimal. På Vest 1 registreres iltindholdet i røggassen kontinuert, og på basis heraf beregnes luftoverskuddet (lambda-værdien). Ved en optimal forbrænding i tørretromlen vil lambda ligge på 2,5 - 3. På Vest 1 var den årsgennemsnitlige lambda-værdi i 1998 på 3,4.
Støvpåvirkninger stammer primært fra luftafkast fra skorstenen, transport på området samt aflæsning, afgravning og dosering af sten- og grusmaterialer til produktionen. Støvgenerne er størst i tørre og blæsende perioder.
Der er mange støjkilder på asfaltanlægget, der bidrager til det samlede støjniveau. De væsentligste støjkilder er intern transport og kørsel med lastbiler til og fra området, aflæsning af filler og bitumen, dosering af stenmaterialer til produktionen samt mekanisk støj fra produktionsanlægget.
I forbindelse med driften af asfaltanlægget genereres affald i form af dagrenovation, deponering, forbrænding, papiraffald, spildolie, oliegenbrug, behandling af oliefiltre, jernskrot, jerngenbrug, kemikalieaffald, kommunekemi og kommunal modtagestation.
Spildevand fra anlægsområdet består hovedsageligt af sanitært spildevand, afløb fra tage og pladser samt regnvand, der trænger ned gennem oplag af stenmaterialer og genbrugsasfalt. Uvildige undersøgelser har vist, at der ikke sker væsentlige udvaskninger eller nedsivninger fra disse oplag.
Anlægsområdet ligger i et område, hvor myndighederne ikke stiller krav om, at der skal tages hensyn til drikkevandsinteresser. For at beskytte jord og grundvand mod eventuelle nedsivninger af forurenende stoffer er hele anlægsområdet befæstet. Desuden er brændstoftanke, hedtolieanlæg, oplag af emulsion og oplag af asfaltopløsning placeret i tankgrav, det vil sige befæstede arealer med en høj kant, som forhindrer eventuelle udslip i at løbe ud på jorden. Spildevandet fra vaskepladsen, hvor maskiner m.v. rengøres, og sprøjtepladsen, hvor der påføres slipmiddel på lastbillad, opsamles i en tank og ledes via en olieudskiller til kloak.
Der blev i 1990 konstateret jordforurening på anlægområdet. Det drejer sig om et område på 650 m2, som er forurenet med tjære og olie. Der er iværksat undersøgelser og aktiviteter for at fjerne jordforureningen.
Ledelsens redegørelse
På laboratoriet anvendes methylenchlorid i analysearbejdet. Methylenchlorid er sundhedsskadeligt ved indånding, og der arbejdes til stadighed på at erstatte det med mindre farlige stoffer. Endvidere foregår analysearbejdet i så lukkede systemer som muligt, hvorved emissionen af dampe reduceres væsentligt og methylenchlorid genvindes ved destillation.
Det grønne regnskab er ikke blevet revideret.
Opgørelse af ressourceforbrug, producerede asfaltmængder, emissioner og affaldsmængder
Tabel 1: Forbrug af råvarer og hjælpestoffer 1996 - 1998
Tons | 1996 | 1997 | 1998 |
Nye stenmaterialer | 9246 | 10618 | 13035 |
Genbrugsmaterialer | 103 | 0 | 190 |
Genbrugsasfalt | 1465 | 21847 | 1265 |
Fremmedfiller | 1966 | 2564,3 | 4908 |
Bitumen | 5953 | 6539 | 726 |
Tilsætningsstoffer | 31 | 0 | 1045 |
Slipmidler | 0 | 0 | 173 |
Methylenchlorid | 1 | 0 | 0 |
Diverse smøreolier | 0 | 0 | 47 |
Diverse hjælpestoffer | 17 | 0 | 29 |
Tabel 2: Energiforbrug 1996 - 1998
MWh | 1996 | 1997 | 1998 |
Naturgas | 4884,8 | 10934,7 | 15961,2 |
Gasolie | 360,6 | 270,6 | 246,8 |
Dieselolie | 310,3 | 402,0 | 121,2 |
Elforbrug | 825,5 | 923,1 | 978,8 |
Tabel 3: Vandforbrug 1996 - 1998
m3 | 1996 | 1997 | 1998 |
Offentlig vandforsyning | 1300 | 1636 | 213 |
Egen grundvandsboring | 0 | 0 | 1450 |
Tabel 4: Asfalt produceret 1996 - 1998
Tons | 1996 | 1997 | 1998 |
Asfalt solgt | 11650 | 13550 | 13602 |
Asfalt udtømt | 1168 | 543 | 1109 |
Tabel 5: Emissioner som følge af energiforbrug 1996 - 1998
Indeks | 1996 | 1997 | 1998 |
CO2-emission | 100 | 113 | 112 |
SO2-emission | 100 | 97 | 98 |
NOx-emission | 100 | 95 | 92 |
Ved beregning af emissioner er anvendt CO2-emissionsfaktorer fra Energi 2000 (Energistyrelsen 1990), SO2-emissionsfaktorer fra Energi og Miljø i Norden (Nordisk Gasteknisk Center 1991) samt NOx-emissionsfaktorer som dk-TEKNIK har estimeret på baggrund af emissionsmålinger på asfaltanlæg. Ved beregning af SO2-emissionen fra brændselsforbruget i tørretromlen er det antaget, at 70% bindes i den færdige asfalt.
Tabel 6: Affaldsmængder fordelt på affaldsfraktioner 1996 - 1998
Indeks | 1996 | 1997 | 1998 |
Dagrenovation | 100 | 120 | 88 |
Deponering | | | |
Forbrænding | | | |
Papiraffald | 100 | 98 | 98 |
Spildolie | 100 | 90 | 91 |
Oliegenbrug | 100 | 120 | 123 |
Jernskrot | 100 | 110 | 120 |
Kemikalieaffald | 100 | 100 | 98 |
Kommunekemi | 100 | 110 | 123 |
Kommunal modtagestation | 100 | 105 | 107 |
Behandling af oliefiltre | 100 | 105 | 107 |
Jerngenbrug | 100 | 80 | 75 |
Oversigt over vilkår og præstationsmålinger
Der skelnes ikke mellem målinger foretaget af interne eller eksterne eksperter.
Tabel 7: Støjimmissionsvilkår samt resultater af og dato for seneste målinger eller beregninger
dB(A) | Vilkår | Måling | Dato |
Blandet industri og boligområde, 65 dB(A), dagtimer | 65 | 63 | 03.02.98 |
Blandet industri og boligområde, 50 dB(A), nattimer | 50 | 45 | 03.02.98 |
Tabel 8: Øvrige immissionsvilkår samt resultater af og dato for seneste immissionsberegninger
Vilkår | Måling | Dato | |
Støv (mg/ m3) | 0,08 | 0.05 | 01,04,98 |
Lugt, boligområde (LE/ m3) | 5 | 5 | 15.05.98 |
Lugt, industriområde (LE/ m3) | 10 | 8 | 15.05.98 |
NOx (mg/ m3) | 0,12 | 0,12 | 02.01.98 |
SO2, hedtolieanlæg (mg/ m3) | 0,25 | 0,2 | 02.01.98 |
Methylenchlorid, laboratorie (mg/ m3) | 0 | 0 | 0 |
Org. opløsningsmidler, værksted (mg/ m3) | 0 | 0 | 0 |
Støvvilkåret gælder for meget fint støv (støvpartikler under 10 mym)
Ved normal drift af brænderen må CO-indholdet fra ikke overstige 0,08 volumen%, målt ved 10% O2-indhold i tør røggas. I 1998 var den årsgennemsnitlige CO-værdi på 0,07 volumen%.
Miljøpolitik
Den Gode Vej vil til stadighed arbejde for at forbedre arbejdsmiljøet for de ansatte og reducere miljøpåvirkningerne, under hensyntagen til de tekniske og økonomiske muligheder. Effektiv driftsstyring og god praksis skal være i fokus.
Lovgivningens krav skal som minimum overholdes, og viden eller mistanke om alvorlige miljø- eller sikkerhedsproblemer skal føre til en hurtig reaktion, også selv om lovens krav er overholdt.
Ressourceforbruget skal minimeres alle steder, hvor det er praktisk muligt, især energiforbruget og forbruget af miljøbelastende kemikalier. Ligeledes skal øvrige miljøpåvirkninger fra støjende og støvende processer løbende nedbringes - til gavn for både medarbejdere og omkringboende.
Medarbejderne er er vigtig ressource, og deres viden og kompetence skal løbende udbygges, så miljø- og sikkerhedshensyn bliver en aktiv del af deres hverdag. Ligeledes vil vi tilskynde vore leverandører og samarbejdspartnere til at efterleve de samme principper som Den Gode Vej.
Vores forhold til myndigheder og andre, der er interesserede i vores miljø- og arbejdsmiljøforhold, skal være åbent og ærligt. Alle relevante henvendelser tages alvorligt.
Produktionsforhold
På Anlæg Vest 1 produceres asfalt til vejbygning. Anlægsområdet er beliggende i et område med blandet industri og boliger. Anlægsområdets areal er på 30000 m2, og der er 13 ansatte. Der blev første gang produceret asfalt i 1970.
Der produceres idag asfalt på et anlæg af typen tromleblanderanlæg med genbrug. Produktionen af asfalt foregår ved, at sten- og grusmaterialer fra oplagsbunker eller siloer kontinuert doseres og transporteres på et bånd til en tørretromle. Tromlen varmes op med en gas/oliebrænder og roterer samtidig, hvorved sten og grus føres gennem en varm luftstrøm. Asfalten fremstilles ved at filler, tilsætningsstoffer, bitumen og op til 35 % genbrugsasfalt tilsættes og blandes direkte i tørretromlen. Fra tromlen opbevares den varme asfalt i isolerede siloer indtil udlevering. Tromleblanderanlægget anvendes i perioder til batchproduktion, hvor der produceres en afmålt mængde (en batch) ad gangen.
For at minimere luftforureningen fra asfaltproduktionen suges røggassen fra tromlen gennem et posefilter, hvor støv og andre partikler udskilles og genanvendes som filler (såkaldt egenfiller), inden røgen sendes ud gennem en skorsten.
I tilknytning til asfaltproduktionen er der på anlægsområdet følgende væsentlige biaktiviteter:
Tabel 1 viser mængden af asfalt produceret fordelt på asfalt solgt og asfalt udtømt som følge af fejl- eller overskudsproduktion fra 1996 til 1998. Den udtømte asfalt anvendes som genbrugsasfalt i produktionen eller sælges bl.a. til direkte udlægning.
Tabel 1: Mængde af asfalt, 1996-1998
Ton | 1996 | 1997 | 1998 |
Asfalt solgt | 116500 | 135508 | 36024 |
Asfalt udtømt | 11680 | 15430 | 11109 |
Ved asfaltproduktion udrenses der stenmaterialer mellem produktion af forskellige asfaltrecepter. Tabel 2 viser udrensningsprocenten fra 1996 til 1998 opgjort som mængden af stenmaterialer udrenset i forhold til den producerede mængde asfalt. Da der bruges energi til at tørre og opvarme stenmaterialerne, uanset om de indgår i den færdige asfalt eller udrenses, bør udrensningsprocenten være så lav som mulig. En høj udrensningsprocent er normalt et udtryk for hyppige receptskift.
Tabel 2: Udrensningsprocent
1996 | 1997 | 1998 | |
Udrensningsprocenten | 10 | 13 | 12 |
Miljøstyringssystem
Ledelsen i Den Gode vej A/S har besluttet at opbygge et miljøstyringssystem efter 14001 - foreløbig for selve produktionsanlæggene Vest 1 og 2 samt Øst 1. Miljøstyringssystemet opbygges i løbet af 1999 og forventes at være implementeret og klar til certificering i 2000.
Miljøpræstation
Forbrug af råvarer og hjælpestoffer
Hovedparten af råvarerne i asfalt udgøres af nye sten- og grusmaterialer fra grusgrave eller granitbrud. I en del af den producerede asfalt erstattes de nye sten- og grusmaterialer af genbrugsasfalt i form af opbrudte og nedknuste gamle vejbelægninger samt asfalt fra overskuds- eller fejlproduktion eller af andre genbrugsmaterialer såsom stålslagge. I 1998 udgjorde genbrugsasfalten 4 % og genbrugsmaterialerne 1 % af de anvendte sten- og grusmaterialer. Endvidere blev 11 % af den totale mængde genbrugsasfalt solgt til direkte udlægning på sekundærveje og pladser eller som erstatning for grusmaterialer til bundlag.
Filler tilsættes for at stabilisere asfalten. Udover egenfiller anvendes fremmedfiller i form af hydratkalk, flyveaske og cement. Bitumen tilsættes for at sammenbinde sten- og grusmaterialerne. Den bitumen der i dag anvendes som bindemiddel, udvindes især fra råolie, hvor benzin, fyringsolie og lignende er destilleret fra. Afhængig af ønsker til asfaltkvalitet og asfaltens egenskaber tilsættes tilsætningsstoffer i form af cellulose fiber, trinidad lake asfalt(granulat) og pbs (phønix bitumen stabilizer), f.eks. for at gøre vejbelægningen mere fleksibel eller slidstærk.
Tidligere blev der primært brugt dieselolie som slipmiddel på transportvogne og lastbiler for at undgå, at asfalten klæbede fast. I 1995 blev der indgået en aftale i branchen om at udfase brugen af dieselolie som slipmiddel og erstatte det med mindre miljøbelastende slipmidler. På anlægsområdet anvendes i dag bitumineret stenmel, stålslaggemel, vegetabilsk olie og asfaltsæbe. Herved reduceres såvel risikoen for jord- og grundvandsforurening på anlægsområdet som arbejdsmiljøproblemer på anlægget og ved udlægningen på veje.
På laboratoriet anvendes methylenchlorid i analysearbejdet. Methylenchlorid er sundhedsskadeligt ved indånding, og der arbejdes til stadighed på at erstatte det med mindre farlige stoffer. Endvidere foregår analysearbejdet i så lukkede systemer som muligt, hvorved emissionen af dampe reduceres væsentligt og methylenchlorid genvindes ved destillation.
Af tabel 3 fremgår forbruget af råvarer og hjælpestoffer fordelt på materialetyper fra 1996 til 1998.
Tabel 3: Forbrug af råvarer og hjælpestoffer 1996 - 1998
Tons | 1996 | 1997 | 1998 |
Nye stenmaterialer | 92469 | 106184 | 30353 |
Genbrugsmaterialer | 1030 | 1110 | 1901 |
Genbrugsasfalt | 1465 | 21847 | 1265 |
Fremmedfiller | 1966 | 2564,3 | 4908 |
Bitumen | 5953 | 6539 | 726 |
Tilsætningsstoffer | 31 | 40 | 15 |
Slipmidler | 0 | 0 | 13 |
Methylenchlorid | 1 | 1 | 1 |
Diverse smøreolier | 20 | 30 | 47 |
Diverse hjælpestoffer | 17 | 20 | 19 |
Energiforbrug
Ud over råvarerne er energiforbruget den væsentligste ressource. Hovedparten af energiforbruget anvendes til tørring og opvarmning af sten- og grusmaterialerne i tørretromlen. Herudover bruges der energi til rumopvarmning, brugsvandopvarmning og belysning samt diverse procesformål. Af tabel 4 fremgår energiforbruget fordelt på de energiformer, der blev anvendt på anlægsområdet fra 1996 til 1998.
Tabel 4: Energiforbrug fordelt på energiformer 1996 - 1998
MWh | 1996 | 1997 | 1998 |
Naturgas | 4884,8 | 10934,7 | 15961,2 |
Gasolie | 360,2 | 530,2 | 465,3 |
Dieselolie | 310,1 | 402,0 | 121,2 |
Elforbrug | 825,4 | 923,1 | 978,8 |
Brændselsforbruget i forhold til den producerede mængde asfalt afhænger af antallet af opstarter, da der bruges mere brændsel til at opvarme tørretromlen ved opstart af anlægget, end når anlægget kører kontinuert. Dette betyder, at anlægget i perioder med mange små ordrer vil have et større brændselsforbrug end i perioder med få store ordrer. Et større brændselsforbrug er dermed ikke entydigt et udtryk for, at anlægget ikke drives optimalt, men kan skyldes ordretypen og måden ordrerne afvikles på. Tilsvarende kan nedbørsmængden have betydning for brændselsforbruget, idet der bruges mere brændsel til tørring af våde sten- og grusmaterialer.
Tabel 5 viser brændselsforbruget pr. ton asfalt produceret fra 1996 til 1998 og tabel 6 viser antallet af opstarter pr. ton asfalt produceret 1996 - 1998.
Tabel 5: Brændselsforbruget
1996 | 1997 | 1998 | |
kWh pr. tons asfalt | 121 | 123 | 132 |
Tabel 6: Antal opstarter per ton asfalt produceret 1996-1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Opstarter per ton asfalt | 0,013 | 0,012 | 0,012 |
Af tabel 7 fremgår elforbruget i 1998 fordelt på de forskellige anvendelsesområder på anlægsområdet.
Tabel 7: Elforbruget i 1998
MWh | 1996 | 1997 | 1998 |
Rumopvarmning | 45 | 26,845 | 42,431 |
Trykluft og procesluft | 265,4 | 145,361 | 114,939 |
Motor på tørretromle | 167 | 230 | 156,1 |
Opvarmning af færdigvaresiloer | 37,6 | 61,1 | 21,4 |
Vandforbrug
Vandforbruget er minimalt og er ikke et væsentligt ressourceforbrug, idet der på anlægsområdet kun bruges vand til sanitære formål, rengøring af materiel samt vanding af oplagsbunker og transportveje i tørre perioder for at begrænse støvgenerne. For at reducere vandforbruget opsamles afløbsvand fra tage og befæstede arealer til brug for vanding af oplag, kørselsveje m.m. Tabel 8 viser vandforbruget sammenholdt med antallet af dage med vanding fra 1996 til 1998.
Tabel 8: Vandforbrug og antal dage med vanding 1996 - 1998
m3 | 1996 | 1997 | 1998 |
Offentlig vandforsyning | 1300 | 1636 | 213 |
Egen grundvandsboring | 0 | 0 | 1450 |
Vandingsdage | 15 | 22 | 34 |
Luftemissioner
De væsentligste luftemissioner fra anlægsområdet er lugt, dampe/gasser og støv, som kan medføre lokale gener, samt emissioner af CO2, NOx og SO2. CO2 og NOx bidrager til den globale opvarmning som følge af drivhuseffekten, mens SO2 danner sur regn, der forurener landområder og søer.
Emissioner af lugt og dampe/gasser stammer især fra utilstrækkelig forbrænding i tørretromlen samt fra afdampning fra diffuse kilder som bitumentanke, færdigvaresiloer, ophalervogne og lastbiler. De diffuse kilder kan være den største gene for omgivelserne.
Forbrændingskvaliteten afhænger af luftoverskuddet i tørretromlen og brænderens justering. En løbende optimering af forbrændingskvaliteten i tørretromlen sikrer, at emissioner af forurenende stoffer fra skorstenen er minimal. På registreres iltindholdet i røggassen kontinuert, og på basis heraf beregnes luftoverskuddet (lambda-værdien). Lambda-værdien må på ikke overskride 5,5. Ved en optimal forbrænding i tørretromlen vil lambda ligge på 2,5 - 3. Tabel 9 viser den årsgennemsnitlige lambda-værdi fra 1996 til 1998.
Tabel 9: Årsgennemsnitlige lambda-værdi 1996-1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Lambda gns | 4,3 | 4,2 | 4,1 |
Som yderligere kontrol af forbrændingens kvalitet måles CO-indholdet i røggassen fra kontinuert. Ved normal drift af brænderen må CO-indholdet ikke overstige 0,08 volumen%, målt ved 10% O2-indhold i tør røggas. I 1998 var den årsgennemsnitlige CO-værdi på 0,07 volumen%.
Støvpåvirkninger stammer primært fra luftafkast fra skorstenen, transport på området samt aflæsning, afgravning og dosering af sten- og grusmaterialer til produktionen. Støvgenerne er størst i tørre og blæsende perioder.
Af tabel B og C i bilag 2 fremgår anlægsområdets vilkår for henholdsvis immissioner og emissioner af forurenende stoffer samt resultater af og dato for seneste målinger eller beregninger.
Emissioner af SO2, NOx og CO2 er direkte relateret til energiforbruget i tørretromlen. SO2-emissionen er dog begrænset, idet omkring 70 % af svovlindholdet i brændslerne bindes i den færdige asfalt. NOx-emissionen afhænger primært af forbrændingskvaliteten, mens CO2-emissionen blandt andet afhænger af, hvilken type brændsel, der bruges. På bruges der primært gas til opvarmning af tørretromlen, hvilket medfører lavere CO2-emissioner, end hvis der blev brugt olie.
I tabel 10 er miljøbelastningen, som energiforbruget på asfaltanlægget medfører, opgjort fra 1996 til 1998.
Tabel 10: Emissioner som følge af energiforbrug 1996 - 1998
Tons | 1996 | 1997 | 1998 |
CO2-emission | 2005,8 | 3273,9 | 4298,5 |
SO2-emission | 3,15 | 3,5 | 3,58 |
NOx-emission | 3,32 | 4,46 | 5,33 |
Ved beregning af emissioner er anvendt CO2-emissionsfaktorer fra Energi 2000 (Energistyrelsen 1990), SO2-emissionsfaktorer fra Energi og Miljø i Norden (Nordisk Gasteknisk Center 1991) samt NOx-emissionsfaktorer som dk-TEKNIK har estimeret på baggrund af emissionsmålinger på asfaltanlæg. Ved beregning af SO2-emissionen fra brændselsforbruget i tørretromlen er det antaget, at 70% bindes i den færdige asfalt.
Støj
Støj kan ligeledes være en væsentlig gene i lokalområdet. Der er mange støjkilder på asfaltanlægget, der bidrager til det samlede støjniveau. De væsentligste støjkilder er intern transport og kørsel med lastbiler til og fra området, aflæsning af filler og bitumen, dosering af stenmaterialer til produktionen samt mekanisk støj fra produktionsanlægget.
I tabel 11 er antallet af lastbilkørsler relateret til den producerede asfaltmængde, som et udtryk for transporten til og fra anlægsområdet.
Tabel 11: Antal lastbilkørsler pr. ton asfalt produceret og antal dage med drift af knuseanlæg
1996 | 1997 | 1998 | |
Antal lastbilkørsler pr. ton asfalt | 0,11 | 0,12 | 0,16 |
Af tabel A i bilag 2 fremgår anlægsområdets vilkår for støjniveauet i omgivelserne samt resultater af og dato for seneste målinger eller beregninger.
Affald
I forbindelse med driften af asfaltanlægget genereres affald. Tabel 12 viser affaldsmængderne fordelt på affaldsfraktioner 1996 til i 1998.
Tabel 12: Affaldsmængder 1996-1998
Tons | 1996 | 1997 | 1998 |
Dagrenovation | 10,7 | 20,8 | 3,8 |
Deponering | 4,2 | 4,6 | 6,5 |
Forbrænding | 10 | 12 | 12 |
Papiraffald | 3 | 2 | 2 |
Spildolie | 10 | 9 | 9 |
Oliegenbrug | 4,6 | 2,2 | 5,6 |
Jernskrot | 2 | 2 | 2 |
Kemikalieaffald | 1 | 1 | 1 |
Kommunekemi | | | |
Kommunal modtagestation | 3,4 | 4,5 | 6,7 |
Behandling af oliefiltre | 0 | 0 | 0 |
Jerngenbrug | 18 | 13 | 11 |
Spildevand, jord og grundvand
Spildevand fra anlægsområdet består hovedsageligt af sanitært spildevand, afløb fra tage og pladser samt regnvand, der trænger ned gennem oplag af stenmaterialer og genbrugsasfalt. Uvildige undersøgelser har vist, at der ikke sker væsentlige udvaskninger eller nedsivninger fra disse oplag.
Anlægsområdet ligger i et område, hvor myndighederne ikke stiller krav om, at der skal tages hensyn til drikkevandsinteresser. For at beskytte jord og grundvand mod eventuelle nedsivninger af forurenende stoffer er hele anlægsområdet befæstet. Desuden er brændstoftanke, hedtolieanlæg, oplag af emulsion og oplag af asfaltopløsning placeret i tankgrav, det vil sige befæstede arealer med en høj kant, som forhindrer eventuelle udslip i at løbe ud på jorden. Spildevandet fra vaskepladsen, hvor maskiner m.v. rengøres, og sprøjtepladsen, hvor der påføres slipmiddel på lastbillad, opsamles i en tank og ledes via en olieudskiller til kloak.
Der blev i 1990 konstateret jordforurening på anlægområdet. Det drejer sig om et område på 650 m2, som er forurenet med tjære og olie. Der er iværksat undersøgelser og aktiviteter for at fjerne jordforureningen.
Bilag 1: Tabeller med datagrundlag
De følgende tabeller viser datagrundlaget for de figurer, der er vist i miljøredegørelsen, således at tabel 1 indeholder data til figur 1 etc. (OBS: der er ikke figurer i denne version)
Tabel 1: Mængden af asfalt produceret fordelt på asfalt solgt og asfalt udtømt 1996 - 1998
Tons | 1996 | 1997 | 1998 |
Asfalt solgt | 116500 | 135508 | 36024 |
Asfalt udtømt | 1168 | 543 | 1109 |
Tabel 2: Udrensningsprocent 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
% | 10 | 12 | 12 |
Tabel 5: Brændselsforbrug pr. ton asfalt produceret 1996 - 1998
kWh pr. ton asfalt | 1996 | 1997 | 1998 |
Brændselsforbrug | 120 | 115 | 116 |
Firmagns | 110 | 110 | 108 |
Branchegns | 100 | 100 | 100 |
Tabel 6: Antal opstarter pr. ton asfalt produceret 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Opstarter pr. ton asfalt | 0,012 | 0,011 | 0,016 |
Tabel 7: Elforbrug fordelt på anvendelse 1996 - 1998
MWh | 1996 | 1997 | 1998 |
Rumopvarmning | 45 | 26,8 | 42,4 |
Trykluft og procesluft | 265,4 | 145,3 | 614,9 |
Motor på tørretromle | 0 | 0 | 156,1 |
Opvarmning af færdigvaresiloer | 376,6 | 61,4 | 21,7 |
Tabel 9: Den årsgennemsnitlige lambda-værdi 1996 - 1998
1996 | 1997 | 1998 | |
Lambda gns | 4,2 | 4,3 | 4,0 |
Tabel 12: Affaldsmængde fordelt på affaldsfraktioner 1996 - 1998
Ton | 1996 | 1997 | 1998 |
Dagrenovation | 10,7 | 20,8 | 3,8 |
Deponering | 4,2 | 4,6 | 6,5 |
Forbrænding | 10 | 12 | 12 |
Papiraffald | 3 | 2 | 2 |
Spildolie | 10 | 9 | 9 |
Oliegenbrug | 4,6 | 2,2 | 5,6 |
Jernskrot | 2 | 2 | 2 |
Kemikalieaffald | 1 | 1 | 1 |
Kommunekemi | | | |
Kommunal modtagestation | 3,4 | 4,5 | 6,7 |
Behandling af oliefiltre | 0 | 0 | 0 |
Jerngenbrug | 18 | 13 | 11 |
Bilag 2: Oversigt over vilkår og præstationsmålinger
Der skelnes ikke mellem målinger foretaget af interne eller eksterne eksperter.
Tabel A: Støjimmissionsvilkår samt resultater af og dato for seneste målinger eller beregninger
dB(A) | Vilkår | Måling | Dato |
Blandet industri og boligområde, dagtimer | 65 | 63 | 03.08.98 |
Blandet industri og boligområde, nattimer | 50 | 45 | 03.08.98 |
Tabel B: Øvrige immissionsvilkår samt resultater af og dato for seneste immissionsberegninger
Vilkår | Måling | Dato | |
Støv (mg/ m3) | 0,08 | 0.05 | 01.04.98 |
Lugt, boligområde (LE/ m3) | 5 | 5 | 15.05.98 |
Lugt, industriområde (LE/ m3) | 10 | 8 | 15.05.98 |
NOx (mg/ m3) | 0,125 | 0,12 | 02.07.98 |
SO2, hedtolieanlæg (mg/ m3) | 0,25 | 0,2 | 02.07.98 |
Methylenchlorid, laboratorie (mg/ m3) | 0,2 | | |
Org. opløsningsmidler, værksted (mg/ m3) | | | |
Støvvilkåret gælder for meget fint støv (støvpartikler under 10 mym)