[Forside] [Indhold] [Forrige]

Vurdering af beskæftigelseseffekt i forbindelse med jord- og grundvandsforureninger

Bilag 3: Opdatering af modellen

Det kan forudses, at den ændring, der blev gennemført af indberetningen til ROKA i 1997, ikke bliver den sidste ændring af systemet. Det betyder, at der er behov for at kunne håndtere økonomiske oplysninger med varierede detajerigdom.

Problemløsning

Dette problem kan løses, hvis det antages, at forholdet mellem indsatsen i de forskellige faser er stabil, og at 1996 er et repræsentativ år. Det vurderes, at det vil være muligt at gennemføre beregninger på nedenstående 3 niveauer.

  1. På det helt overordnede plan kan man anvende gennemsnittet på 2,3 arbejdspladser for hver investeret mio. kr., og derefter fordele arbejdspladserne på de fire erhverv i samme forhold, som var gældende i 1996.
  2. Det kan forventes, at der ud fra amternes årlige indberetning kan udledes, hvor mange kroner de har investeret i undersøgelser, afværge og drift. Der kan enten bruges et træk fra ROKA-indberetningen, eller en optælling fra de skriftlige indberetninger. På det grundlag kan beskæftigelsen opgøres på erhverv ud fra den antagelse, at fordelingen i de 3 grupper er som i 1996.
  3. I bedste tilfælde kendes investeringen på projektniveau, og derfor kan den model anvendes, der er udviklet i dette projekt, til en direkte og detaljeret beregning - stadig under forudsætning af, at de 4 erhverv arbejder på de enkelte delprojekter i det forhold, der er fundet i 1996.

Niveau 1

Niveau 1 kan naturligvis ikke bruges til at vurdere ændringer i beskæftigelsen i de 4 erhverv, omvendt er gennemsnittet meget robust en ændring i indsatsen, som medfører, at flere undersøgelser og færre afværgeprojekter vil resultere i lidt flere arbejdspladser, og mere monitering og drift vil også give mere beskæftigelse. Men det er marginaler, jævnfør vurderingerne af beregningernes nøjagtighed i afsnit 4.2

Niveau 2

Niveau 2 vil fange de ændringer, der kan forekomme ved en omlægning af indsatsen fra afværge til omlægning eller drift. Men ændringer i afværgemetoder vil ikke blive registreret i denne modelberegning.

De økonomiske oplysninger fra 1997, som er taget fra amternes skriftlige indberetninger viser, at der blev foretaget en samlet investering på 321.700.000 kr. Anvendes niveau 1 beregnes det, at der er skabt 529 arbejdspladser, anvendes niveau 2 beregnes det, at der er skabt 531 arbejdspladser. Forskellen opstår, fordi niveau 1 bruger udgiftsprofilen fra 1996, mens niveau 2 bruger den aktuelle udgiftsprofil, se tabel 3.1

Tabel 3.1
Udgiftsprofiler for 1996 og 1997.

Udgiftsprofiler i %

1996

1997

Undersøgelser

18 %

30 %

Afværge

74 %

61 %

Drift og monitering

8 %

9 %

Af tabel 3.1 fremgår det, at en stigning i andelen af undersøgelser resulterer i stigende beskæftigelse på 2 stillinger. Men det ses også, at fordoblingen af undersøgelsernes omfang fra 18 % til 30 % kun ændrer den totale beskæftigelse med de beskedne 2 arbejdspladser.

Niveau 3

Niveau 3 vil vise de ændringer, der kan forekomme som følge af ændringer i valg af afværgemetoder. De to store poster i regnskabet er afgravning af jord og etablering af afværgepumper. Forskydes indsatsen med flere pumper, vil beskæftigelsen falde. Men igen er det meget store ændringer, der skal gennemføres for at ændre væsentligt på den samlede beskæftigelse.

Fremtidige modelberegninger

Beregningsgrundlaget bør ændres, når det viser sig, at fordelingen mellem de tre indsatsområder, afværge og drift ændres radikalt, eller når der for alvor kommer alternative afværgemetoder i forhold til afgravning og afværgepumpning. Indtil da kan brugen af ovennævnte niveauer anvendes til beregningen af beskæftigelseseffekten ud fra den opstillede model.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]