Renere teknologi og miljøledelse i træ- og møbelbranchen
7.1 Miljøledelsessystemer
Generelt
Styringssystemer på ledelsesområder kan i korthed beskrives ved den strategisk cirkel
for ledelse og planlægning. Denne cirkel indeholder fire faser (se nedenstående figur og
beskrivelse):
Den strategiske cirkel
- En bred kortlægning på det område der arbejdes med. Det er her væsentligt at dække
hele området, og man må ikke fortabe sig i en dyb/detaljeret kortlægning.
- En vurdering, bedømmelse, prioritering etc. af det der er kortlagt.
- En planlægning af de aktiviteter der sættes i gang på området.
- En udførelse af aktiviteterne og en registrering af de resultater aktiviteterne har
medført.
Anvendelse af miljøstyrings- og miljøledelsessystemer er i dag frivillig, hvilket
gør, at der som udgangspunkt kræves en interesseret virksomhed samt at ledelsen
forpligter sig til, at arbejdet kan gennemføres
Miljøledelsesstandarder:
Om meget kort tid (evt. ultimo 1996) forventes der en international standard for
miljøstyring, miljøstyringsstandarden ISO 14000.
Flere lande, bl.a. England, Irland, Frankrig og Spanien, har udgivet nationale
miljøstyringssystemer hvor den britiske BS 7750 - "Specification for Environmental
Management Institution" - er den mest kendte. Standarden er oversat og udgivet til
information på dansk som DS/INF 75 "Miljøledelsessystemer".
EU har parallelt med ovennævnte udviklet EMAS (Enviromental Management and Audit
Scheme), der mere beskriver en miljøforbedringsramme end et miljøstyringssystem.
I afsnit 7.1.1 er BS 7750 nærmere beskrevet.
I afsnit 7.1.2 er EMAS nærmere beskrevet. (Herunder redegørelse for forskel mellem BS
7750 og EMAS.
I afsnit 7.1.13 er sammenhængen mellem BS 7750 og ISO 9001 beskrevet. |
7.1 Miljøledesessystemer
Ltteraturreferencer
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø & ledelse",
Forlaget Centrum, 1994.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kommunens håndbog", Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 11, 1995
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kortlægningshåndbog", Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 12, 1995.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Miljøstyringshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 13, 1995.
- "Indførelse af miljøstyringssystem hos Casco Nobel A/S i Fredensborg: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 24, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S: Fasre 1 Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport
fra Miljøstyrelsen nr. 25, 1994.
- Integreret miljø- og kvalitetsstyring på Tytex A/S: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelse nr. 26, 1994.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr.
27, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S. Fase 2/3 - Systemopbygning, implementering og
certificering", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 57, 1995.
- Miljøledelse på Kaiserplast A/S. Fase 2/3", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen
nr. 58, 1995.
"Miljøstyring - en håndbog i praktis miljøarbejde", Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 6, 1992.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf.nr. 33 37 92 92 |
7.1.1 BS 7750 (ISO 14001)
Generelt
BS 7750 erstattes af ISO 14001 pr. 1.3.1997. Denne indsatsliste opdateres
efterfølgende til ISO 14001.
Formålet med BS 7750 er at skabe en miljømæssig stillingtagen i virksomheden, ved at
virksomheden formulerer nogle miljøpolitikker samt miljømålsætninger og -mål.
På basis heraf skal virksomheden dokumentere en planlagt proces til styringen af
virksomhedens miljøpåvirkninger, der forebygger afvigelser fra politikker og andre
specificerede krav (f.eks. myndighedskrav).
Virksomheden skal gennemføre miljøforbedringer med udgangspunkt i gældende
lovgivning. Der skal igangsættes tiltag, og der skal følges op på, at miljømålene
nås, så der sker en fortsat miljøforbedring i virksomheden og dermed en reduktion i
virksomhedens samlede miljøpåvirkninger. Endvidere skal det via miljøstyringssystemet
kunne dokumenteres at virksomheden lever op til sin miljøpolitik og miljømålsætning.
"Miljøstyring" skal i standardens sammenhæng forståes som
"styring/forbedring af det eksterne/ydre miljø", dvs. miljøpåvirkninger af
virksomhedens omverden.
Derimod er det indre miljø, også kaldet arbejdsmiljøet, ikke omfattet af
standarden. Der er dog intet i vejen for at inddrage arbejdsmiljø, hvilket bliver gjort i
stort omfang i DK (se nedenstående eksempel).
Som det fremgår af nedenstående figur, kan de enkelte faser i BS 7750 beskrives i en
cyklus, der samtidig illustrerer, at der er tale om en løbende proces.
Billede Se her |
7.1.1 BS 7750 (ISO 14001)
Eksempel
Kompan har i foråret 1996 fået certificeret deres miljøstyringsstystem på basis af
BS 7750.
Kompan har altid i større eller mindre grad arbejdet med miljø, men ønskede at få sat
miljøarbejdet i system. Kompan valgte BS 7750, fordi de internt i virksomheden stiller
meget høje krav til virksomhedens miljø- og arbejdsmiljøforhold, og fordi de mener, BS
7750 kan fastholde disse krav og overføre dem til politikker, mål og målsætninger.
Kompan har bygget BS 7750 sammen med ISO 9002 (se afsnit 7.1.3, Sammenhæng mellem BS
7750 og ISO 9001).
Kompan har valgt at bygge arbejdsmiljø ind i miljøstyringsstystemet, da man på
virksomheden mener, at miljø og arbejdsmiljø ikke kan skilles ad.
Kompan har direkte fået krav om/forespørgsler vedrørende miljøledelse fra
virksomhedens kunder. Specielt har danske offentlige virksomheder p.g.a. "Statens
grønne indkøb" og svenske kunder stillet spørgsmål til Kompans miljøarbejde.
Kompan har følgende erfaringer med processen:
- Det medfører et virkeligt godt overblik over virksomhedens miljøpåvirkninger, og
giver dermed den bedste basis for en optimal indsats, både hvad angår miljø og
økonomi.
- Via arbejdet med miljø har Kompan etableret et meget godt forhold til kommunen,
således at der nu er fuld åbenhed om alle miljøforhold fra virksomhed til kommune.
- Det er meget svært at forstå standardens sprog og oversætte dette til praktiske
arbejdsopgaver.
- Det er en meget omfattende proces.
- Alle medarbejdere er blevet undervist i miljøarbejde og har på forskellige niveauer
deltaget i registreringer og beskrivelser til miljøstyringssystemet. Derfor fungerer
systemet godt.
- Kompan har under hele processen fået hjælp af COWI. Kompan anbefaler, at man gør brug
af rådgivere ved opbygning af et miljøledelsessystem, da rådgiverne har erfaring med at
omsætte standardsprog til praktiske arbejdsopgaver, således at processen forløber
lettere.
- Der er opnået flere kontante miljø-, arbejdsmiljø- og økonomiske gevinster under
processen.
|
7.1.1 BS 7750 (ISO 14001)
Kompan har følgende forventninger til systemet:
- Systemet skal forbedre afsætningen, på et miljømæssigt korrekt grundlag.
- Systemet skal give miljø-, arbejdsmiljø- og økonomiske gevinster. Følgende projekter
finder sted i forår/sommer 1996:
- Fortynderforbruget skal reduceres med 70 %, ved genbrug af rensefortynder efter
destillation.
- Alle malespande skal retur til leverandøren, evt. ved at der i malespanden placeres et
plastindlæg, således det kun er plastindlægget, der skal bortskaffes efter brug.
- Affaldssorteringen skal forbedres.
- Emballeringen skal optimeres (papforbruget skal reduceres).
Virksomhedsreference
Kompan A/S
Att.: Henning Nielsen
Korsvangen
5750 Ringe
Tlf.: 62 62 12 50
Leverandørreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteraturreferencer
- Specification for Environmental Management Systems, BS 7750, 1994. British Standard.
Dansk Standdard tlf. 39 77 01 01
- Miljøledelsessystemer, DS/INF 75, 2.udgave, 1994-06-30, dansk Standard. -
(Specification for Environmental Management Systems, BS 7750). Dansk Standard tlf. 39 77
01 01
Nedenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf. 33 37 92 92
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø & ledelse",
Forlaget Centrum, 1994.
- "Miljøstyring - en håndbog i praktisk miljøarbejde", Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 6 1992.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kortlægningshåndbog", Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 12, 1995.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Miljøstyringshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 13, 1995.
- "Indførelse af miljøstyringssystem hos Casco Nobel A/S i Fredensborg: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 24, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S: Fase 1 Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport
fra Miljøstyrelsen nr. 25, 1994.
- "Integreret miljø- og kvalitetsstyring på Tytex A/S": Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelse nr. 26, 1994.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr.
27, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S. Fase 2/3 - Systemopbygning, implementering og
certificering", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 57, 1995.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S. Fase 2/3", Arbejdsrapport fra
Miljøstyrelsen nr. 58, 1995.
|
EU har for at fremme en bæredygtig vækst i hele fællesmarkedet udarbedet EMAS.
EMAS er den populære forkortelse for EU-forordning nr. 1836/93 af 29. juni 1993 om
industrivirksomhedernes frivillige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøstyring
og miljørevision. EMAS står for "Environmental Management and Audit Scheme".
EMAS beskriver mere en miljøforbedringsramme end et miljøstyringssystem.
Set fra en virksomheds side er de interessante krav i EMAS kravene om indførelse af et
miljøstyringssystem, udarbejdelse af en miljøredegørelse, en uafhængig bedømmelse af
systemet samt miljøredegørelsen og endelig en offentliggørelse af miljøredegørelsen.
Til sammenligning stiller BS 7750 alene krav til indførelse af et
miljøstyringssystem, hvorfor EMAS må siges at være bredere i sit sigte, specielt
vedrørende offentliggørelse af virksomhedens faktiske miljøpåvirkninger.
EMAS = *** + Miljøredegørelse + Bedømmelse (uafhængig verifikation) af system og
redegørelse + Offentliggørelse af resultater og redegørelse.
***) = ISO 14001 eller den engelske-, den irske- eller den spanske
miljøstyringsstandard
Billede Se her
BS 7750/EMAS
Der er yderligere mindre forskelle, bl.a. krav om:
- indledende miljøkortlægning
- samarbejde med offentlige myndigheder omkring beredskabsplaner
- maksimalt interval på 3 år mellem mijørevisioner.
|
7.1.2 EMAS
Eksempel
Dalmose Trævareindustri (eksempel kommer)
Litteraturreferencer
- Rådets Forordning (EØF) nr. 1836/93 om industrivirksomhedens frivillige deltagelse
i en fællesskabsordning for miljøstyring og miljørevision, Det Europæiske
fællesskabstidende, nr. L 168/1, 10.7.93.
- Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 644 af 7. juli 1994 om industrielle
virksomheders m.v. frivillige deltagelse i Den Europæiske Fællesskabsforordning for
miljøstyring og miljørevision.
- "Miljøredegørelser i virksomheder under EU-forordningen om miljøstyring og
miljørevision". Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 61, 1994.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kortlægningshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 12, 1995.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Miljøstyringshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 13, 1995.
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø &
ledelse", Forlaget Centrum, 1994.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf 33 37 92 92.
- Miljøledelsessystemer, DS/INF 75, 2.udgave, 1994-06-30, Dansk Standard. Dansk
Standdard tlf. 39 77 01 01.
- Specification for Environmental Management Systems, BS 7750, 1994. British Standard.
Dansk Standdard tlf. 39 77 01 01. |
7.1.3 Sammenhæng mellem BS
7750 (ISO 14000) og ISO 9001
I de senere år har mange virksomheder fokuseret kraftigt på kvalitetsudvikling,
herunder specielt på opfyldelse og evt. certificering efter DS/EN ISO 9000-serien. Ca.
1000 danske virksomheder er således certificeret primo 1995.
I forbindelse med denne kvalitetsudvikling er der i mange virksomheder opstået en
voksende erkendelse af, at miljøstyringen også burde styrkes, fordi miljø og kvalitet
på mange områder er to sider af samme sag, bygger på de samme filosofier og skal bakkes
op af ledelsen for at blive en del af virksomhedens hverdag og udvikling.
Den tætte sammenhæng mellem styring af miljø og kvalitet betyder, at der er fordele
ved at integrere virksomhedens miljø- og kvalitetsstyringssystem i ét system for
samtidig opfyldelse af DS/EN ISO 9001 og f.eks. BS 7750 eller ISO 14000.
Billede Se her
Sammenhæng mellem BS 7750 el. ISO 14000 og ISO 9001
Begrebsmæssigt er der en række lighedspunkter mellem ledelsessystemer for miljø og
kvalitet:
- I begge tilfælde tages udgangspunkt i eksterne krav og behov hos henholdsvis
kunder og interessenter, og på den baggrund formuleres virksomhedens egne intentioner og
mål i form af politikker, målsætninger og mål.
- I begge tilfælde handler det om styring, dvs. at opfylde krav og forebygge
problemer, snarere end om kontrol og "brandslukning" efter at skaden er sket.
|
7.1.3 Sammenhæng mellem BS 7750 (ISO 14000) og
ISO 9001
I begge tilfælde kræves alles opmærksomhed og aktive medvirken for at opnå gode
resultater, og de fleste er som udgangspunkt positivt stemte.
- Begge områder udgør salgs-/konkurrenceparametre, som får stigende betydning for dansk
erhvervsliv.
- Men begge områder kræver også ledelsens opbakning og involvering for at opnå gode
resultater.
Og måske vigtigst, i begge tilfælde er der tale om en filosofi og bevidsthed, der
skal indgå i alt hvad ledelse og medarbejdere foretager sig.
Den tætte sammenhæng mellem miljø og kvalitet er baggrunden for, at mange
kvalitetscertificerede virksomheder er i gang med at udvide deres kvalitetsstyringssystem
med et miljøstyringssystem. |
7.1.3 Sammenhæng mellem BS 7750 (ISO 14000) og
ISO 9001
Eksempel 1
KOMPAN har udvidet deres certificerede kvalitetsstyringssystem - ISO 9002 - med
miljøstyring BS 7750 og er certificeret efter dette samlede system i foråret 1996.
Rent praktisk foregik arbejdet ved, at man udbyggede kvalitetshåndbogen med miljø- og
arbejdsmiljøforhold. For at kunne holde styr på, hvad der var nyt og "gammelt"
i håndbogen, blev alt hvad der havde med miljø at gøre indført med kursiv. Denne
kursivskrift erstattedes først, når den pågældende side i håndbogen senere hen
blev/bliver redigeret.
KOMPAN vurderer, at man er meget godt hjulpet under arbejdet med at indføre
miljøledelse, når man på forhånd har et kvalitetsstyringssystem, men tilføjer, at der
stadig kræves en omfattende arbejdsindsats, før systemet er beskrevet og implementeret.
Eksempel fra KOMPANs kvalitets- og miljøhåndbog:
Kvalitetsmålsætning:
Kompan A/S skal i alle sine aktiviteter arbejde for at tilfredsstille kundernes
forventninger og myndighedskrav under hensyntagen til produktkonceptet.
Kvalitets- og miljøstyringssystemet skal sikre, samt give pålidelige og
eftervislige informationer om, at dette nås. Tillige skal kvalitets- og miljøstyringssystemet
opfylde kravene i DS/EN ISO 9002 og BS 7750.
Arbejdsmiljøet indgår som en del af Kompans kvalitets- og miljøstyringssystem.
Kompan skal arbejde for en generel højnelse af markedets forventninger til
produkternes standard, kvalitet og opnåeligt miljøhensyn.
Litteraturreferencer
- Per Ponsaing og Anders Haahr: "BS 7750: 1994 sammenholdt med DS/EN ISO 9001:
1994", Dansk Standard, DS-Hæfte 3, 1995. Dansk Standard tlf. 39 77 01 01.
- Integreret miljø- og kvalitetsstyring på Tytex A/S: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelse nr. 26, 1994.
Miljøbutikken tlf. 33 37 92 92.
|
7.2.1 Miljøpolitik
Generelt
Miljøpolitikken er en redegørelse fra virksomhedens ledelse vedrørende hensigter og
handlingsprincipper med hensyn til virksomhedens miljøpåvirkninger.
Miljøpolitikken skal ikke være sofistikeret eller højtravende. Den skal beskrive
virksomhedens langsigtede mål på miljøområdet i jævne vendinger.
Eksempel 1
Eksempel fra Montana Møbler, "Bedre miljø og forsat vækst",
Miljøministeriet, Miljøstyrelsen:
Miljøpolitik:
- Reducere vort forbrug af hjælpestoffer og energi mest muligt, gennem en mere effektiv
udnyttelse.
- Stræbe imod at anvende så få miljømæssigt skadelige stoffer som muligt. Det gælder
råvarer, hjælpestoffer og emballage - herunder øge anvendelsen af genbrugsmaterialer.
- Nedbringe udledningen fra vore processer, både udsendelse af stoffer og støj.
- Tilskynde vore leverandører til at levere miljømæssigt acceptable råvarer,
hjælpestoffer, produkter og serviceydelser.
- Tage miljøforhold i betragtning ved beslutning om investering.
Regelmæssigt revidere og informere om miljømæssige virkninger af vore aktiviteter,
det vil sige opbygge og vedligeholde et miljøstyringssystem.
Eksempel 2
Eksempel fra Kompans miljø- og kvalitetshåndbog, Kvalitetspolitikker, 4.1 Ledelsens
ansvar
4.1.1 Kvalitets- og miljøpolitik:
"Ved kvalitet forstår Kompan total kvalitet; heri indgår eksternt og internt
miljø og psykisk og fysisk arbejdsmiljø som elementer.
Der skal i Kompan arbejdes ud fra en integreret ledelsesstil, hvor miljøhensyn indgår
i ledelsesbeslutningerne.
Stadige forbedringer skal være en del af aktiviteterne i samtlige afdelinger.
Medarbejderne skal aktivt involveres i forbedringsaktiviteter som led i Kompans
jobudvikling.
Medarbejderdeltagelse i kvalitets- og miljøstyringsarbejdet skal til stadighed
støttes.
Kompan er indstillet på også udadtil at bidrage til udvikling af
miljømæssigt forsvarlige teknologier, ledelsesmetoder og adfærd.
Kompan vil således fremstille produkter, som er frembragt under den mindst
miljøpåvirkende teknologi. Kompan vil til stadighed tilstræbe at imødekomme kunders og
samfundets efterspørgsel efter mindst miljøbelastende produkter.
Kompan vil løbende gennemføre kvalitets- og miljøaudits indenfor kvalitets- og
miljøstyresystemet i henhold til QF 17. Kompan skal ved efterfølgende evalueringer
sikre, at såvel miljøpolitikker som miljømål forbedres og tilpasses behovene i
samfundet.
Kompan vil løbende søge at effektivisere og minimere forbruget af ressourcer. Dette
gøres bl.a. gennem en aktiv medarbejderstab, der gennem information og uddannelse får
kendskab til virksomhedens miljøpåvirkninger.
Det er Kompans kvalitets- og miljøpolitik at opfylde relevante normer, standarder og
myndighedskrav, samt Kompans kvalitets- og miljømålsætning gennem efterlevelse af
nærværende kvalitetshåndbog."
Virksomhedsreference
Eksempel 1
Montana Møbler A/S
Att.: Bjørn Thygesen
Akkerupvej 16
5683 Hårby
Tlf.: 64 73 32 11
Leverandørreference
Eksempel 1
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Virksomhedsreference
Eksempel 2
Kompan A/S
Att.: Henning Nielsen
Korsvangen
5750 Ringe
Tlf.: 62 62 12 50
Leverandørreference
Eksempel 2
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteratur
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø & ledelse",
Forlaget Centrum, 1994.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Miljøstyringshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 13, 1995.
- "Miljøstyring - en håndbog i praktisk miljøarbejde", Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 6 1992.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf. 33 37 92 92. |
Generelt
Miljømål bør være krævende, opnåelige, tidsbestemte og kvantificbare (der skal
sættes tal på, hvor meget de højst prioriterede miljøpåvirkninger skal nedbringes og
hvornår).
Udgangspunktet for fastsættelse af mål kan være:
- virksomhedens miljøpolitik (hvor ambitiøse skal målene være?)
- lovkrav
- standarden i branchen (hvad har andre kunnet gennemføre?)
- økonomien (f.eks. forventninger om stigninger i miljøafgifter).
- Kundekrav
- etc.
Virksomhedens ledelse bør inddrages ved fastlæggelse af målene, idet målene skal
være realistiske og afspejle ledelsens ambitionsniveau.
Eksempel
Eksempel fra Montana Møbler, "Bedre miljø og fortsat vækst",
Miljøministeriet, Miljøstyrelsen.
Udpluk af virksomhedens miljømål er:
- Reduktion af emissionen med de organiske opløsningsmidler. For at opnå dette, er det
virksomhedens langsigtede mål, hovedsageligt at ville anvende vandfortyndbare lakker -
når disse kvalitetsmæssigt lever op til virksomhedens krav. Lakleverandøren og
videncentre forventer, at dette sker inden for 3 - 5 år (basisår 1993).
- Reduktion af el-forbruget med op til 5 - 10% pr. produceret enhed. Dette søges opnået
ved hjælp af eftersyn og ændringer af ventilations- og trykluftssystemet.
- Al ydre emballage er fremstillet af 100% genbrugspap. På længere sigt vil det være
virksomhedens mål, at al emballage er fremstillet i genbrugspap.
- At der i forbindelse med design af nye produkter tages miljøhensyn i forbindelse med
råvare- og procesvalg.
Virksomheden har udpeget en miljøansvarlig, der fremover skal stå for
vedligeholdelsen af oplysningerne om råvarerne og miljørelationerne. Med baggrund i de
oplysninger vil virksomheden hvert andet år evaluere gamle miljøhandlingsplaner og
opstille nye miljømål.
Virksomhedsreference
Montana Møbler A/S
Att.: Bjørn Thygesen
Akkerupvej 16
5683 Hårby
Tlf.: 64 73 32 11
Leverandørreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteraturreferencer
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø & ledelse",
Forlaget Centrum, 1994.
- Miljøledelsessystemer, DS/INF 75, 2.udgave, 1994-06-30, dansk Standard. -
(Specification for Environmental Management Systems, BS 7750).
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kortlægningshåndbog", Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 12, 1995.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Miljøstyringshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 13, 1995.
- "Indførelse af miljøstyringssystem hos Casco Nobel A/S i Fredensborg: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 24, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S: Fasre 1 Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport
fra Miljøstyrelsen nr. 25, 1994.
- "Integreret miljø- og kvalitetsstyring på Tytex A/S": Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelse nr. 26, 1994.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr.
27, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S. Fase 2/3 - Systemopbygning, implementering og
certificering", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 57, 1995.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S. Fase 2/3", Arbejdsrapport fra
Miljøstyrelsen nr. 58, 1995.
- "Miljøstyring - en håndbog i praktisk miljøarbejde", Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 6 1992.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tf. 33 37 92 92. |
7.2.3 Miljøgennemgang
Generelt
For at få overblik over virksomhedens miljøforhold skal alle virksomhedens
miljøpåvirkninger kortlægges. Med miljøpåvirkninger menes alle de forhold, hvor
virksomheden påvirker naturen på den ene eller den anden måde.
Det drejer sig om registrering af:
- Råvareforbrug
- El-forbrug
- Vandforbrug
- Luftemission (udledning af luftforurenende stoffer)
- Affaldsmængde og bortskaffelsesform
- Spildevand
- Støjudsendelse
- Luftudledninger
- Driftsuheld
- Risikooplagringer
Det miljømæssige problemniveau ved de enkelte miljøpåvirkninger kan herefter evt.
prioriteres ud fra deres mængde, spredning og effekt. De miljøpåvirkninger, der viser
sig at være mest kritiske, undersøges nærmere for at finde en løsning (se
Miljøhandlingsplan, afsnit 7.3.2).
Eksempel
Eksempel fra Montana Møbler, "Bedre miljø og fortsat vækst",
Miljøministeriet Miljøstyrelsen.
Hos Montana Møbler er registreringen af miljøpåvirkninger foretaget af medarbejdere
fra de enkelte afdelinger. Medarbejderne har det bedste indblik i de daglige processer, og
deres medvirken i miljøarbejdet er afgørende for, om eventuelle ændringer og
omlægninger kommer til at fungere i praksis.
Der er i alt registreret 29 miljøpåvirkninger. Montana Møbler har prioriteret dem i
forhold til hinanden. Prioriteringen er foregået ved at betragte mængde, spredning og
effekt af hver enkelt miljøpåvirkning.
De tre højest prioriterede miljøpåvirkninger er:
- Bortskaffelse af MDF-plade
- Udledning af organiske opløsningsmidler via luftafkast
- Elforbrug
Af de 29 miljøpåvirkninger, der er registreret, valgte Montana Møbler med det samme
at vurdere de alternative måder, hvorpå MDF-plader kan bortskaffes. Samtidig gik
virksomheden i gang med at undersøge mulighederne for at reducere udledningen af
organiske opløsningsmidler samt mindske el-forbruget. Denne undersøgelse foregik ved at
vurdere forskellige renere teknologier.
Virksomhedsreference
Montana Møbler A/S
Att.: Bjørn Thygesen
Akkerupvej 16
5683 Hårby
Tlf.: 64 73 32 11
Leverandørreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteraturreferencer
- Lassen, Joakim og Lauritsen, Kristian B.: "Bedre miljø og fortsat vækst, Et
eksempel fra Montana Møbler", Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, 1993.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kortlægningshåndbog", Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 12, 1995.
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø & ledelse",
Forlaget Centrum, 1994.
- "TIC-nettets indsats for renere teknologi i mindre virksomheder",
Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 286, 1995.
- "Indførelse af miljøstyringssystem hos Casco Nobel A/S i Fredensborg: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 24, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S: Fase 1 Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport
fra Miljøstyrelsen nr. 25, 1994.
- Integreret miljø- og kvalitetsstyring på Tytex A/S: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelse nr. 26, 1994.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S", Arbejdsrapport fra MIljøstyrelsen nr.
27, 1994.
- "Miljøstyring - en håndbog i praktisk miljøarbejde", Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 6 1992
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf 33 37 92 92.
|
7.2.4 Produktvurdering
Generelt
Ideelt set består en produktvurdering af en vurdering af alle de miljømæssige
relationer fra "vugge til grav" af hver enkelt komponent/råvare. For at gøre
produktvurderingen gennemførlig indenfor afsat tid og budget skal der laves en række
afgrænsninger.
Udfordringen i en produktvurdering er således at skabe et tilstrækkeligt godt
overblik over de forskellige råvarer i produktet, uden at drukne i data.
Der skal derfor ske en kritisk udvælgelse. Det kan for eksempel gøres ved anvendelse
af en eller flere af nedenstående afgrænsninger:
- at beslutte kun at medtage råvarer, der er indkøbt for over et vist beløb
- kun at vurdere de miljøpåvirkninger produktionen af de enkelte komponenter/råvarer
giver anledning til (altså kun gå et skridt tilbage i livscyklus)
- kun at vurdere miljøpåvirkninger fra virksomhedens produktion til bortskaffelse af
produktet
- at vælge en miljøpåvirkning (f.eks. energiforbrug) og registrere størrelsen af denne
miljøpåvirkning fra råvareudvinding til bortskaffelse af det aktuelle produkt
Der skal efter metodeafgrænsningen rettes henvendelse til alle leverandører for at
få oplysninger om, hvilke stoffer de enkelte komponenter indeholder. For særligt
betydningsfulde råvarer kan der indhentes oplysninger om eksisterende og alternative
leverandørers produktionsforhold.
Eksempel 1
Eksempel fra Montana Møbler, "Bedre miljø og forsat vækst",
Miljøministeriet, Miljøstyrelsen.
Hos Montana Møbler er der fundet 215 forskellige råvarer og delkomponenter, der
indgår i fremstillingsprocessen. Der er kommet besvarelser fra 80 % af leverandørerne.
De øvrige har enten ikke svaret eller svaret utilstrækkeligt. Vurderingen af indholdet
af miljø- og arbejdsmiljøfarlige stoffer i komponenterne er foretaget ved at sammenligne
dem med lister over stoffer, der er:
- farlige
- kræftfremkaldende
- ozonnedbrydende
- allergifremkaldende
- uønskede i forbindelse med forbrænding
- uønskede i forbindelse med deponering af fast affald
Flere af råvarerne og delkomponenterne indeholder uønskede stoffer, men generelt i
så små koncentrationer, at der ikke i første omgang har været grund til at bekymre sig
om anvendelsen af stofferne. På den anden side er der skabt klarhed over, hvilke
problemkredse, der før eller siden skal tages stilling til. For Montana Møbler drejer
det sig om:
- overfladebehandling af metalfittings
- anvendelse af plasttyper
- anvendelse af aluminium
- vurdering af MDF- og lakproducenter
- valg af limtype til finér
- valg af emballagematerialer.
Eksempel 2
Tytex A/S
I forbindelse med opbygning af miljøstyringssystem på Tytex A/S er der foretaget en
produktvurdering. For at kunne foretage produktvurderingen indenfor kort tid var det
nødvendigt at koncentrere indsatsen mod de dele af produkternes livsforløb, hvor de mest
betydende miljøpåvirkninger forventes at være. Valget faldt på energiforbrugene
igennem produkternes levetid. Begrundelsen var:
- at miljøgennemgangen på Tytex havde vist, at miljørelationerne i forbindelse med
energiforbrug var de mest betydende
- at den væsentlige komponent, garnerne, hovedsageligt produceres i lukkede kredsløb med
få emissioner til luft og vand.
Analysen blev herefter gennemført for hver af Tytex' 5 standardprodukter.
Virksomhedsreference
Eksempel 1
Montana Møbler A/S
Att.: Bjørn Thygesen
Akkerupvej 16
5683 Hårby
Tlf.: 64 73 32 11
Leverandørreference
Eksempel 1
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Virksomhedsreference
Eksempel 2
Tytex A/S
Att.: Jens Röhme
Industrivej 21
7430 Ikast
Tlf.: 97 15 31 00
Leverandørreference
Eksempel 2
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteraturreferencer
- UMIP - Udvikling af Miljørigtige Industri Produkter (Se
afsnit 6.1)
- "Grøn, statslig indkøbspolitik", Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 242.
- "Grøn indkøbspolitik i amter og kommuner", Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen
nr. 263.
- "Miljørigtig projektering", Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 253.
- "Miljøinformation om byggevarer", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 9,
1994.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf 33 37 92 92. |
7.2.5 Miljøhandlingsplan
Generelt
Miljøhandlingsplanen er en samlet beskrivelse af de aktiviteter, der skal sættes i
værk for at miljømålene nåes.
Efter miljøgennemgangen (se afsnit 7.2.4) er de væsentligste miljøpåvirkninger
fundet. Det efterfølgende arbejde med at finde løsninger til reduktion af disse
miljøpåvirkninger kan evt. planlægges som beskrevet nedenfor.
For de miljøpåvirkninger, der kræver handling, nedsættes arbejdsgrupper til at
arbejde med miljøpåvirkningen, herunder evt. foretage mere detaljerede kortlægninger,
stille forslag til, hvordan den pågældende miljøpåvirkning kan nedbringes og opstille
konkrete mål for miljøpåvirkningen.
Arbejdsgrupperne kan for eksempel sammensættes af en eller to medarbejdere fra det
område, hvor miljøpåvirkningen er registreret, en sikkerhedsrepræsentant og en
ledelsesrepræsentant samt evt. myndigheder, leverandører og rådgivere.
Reduktionen af miljøpåvirkningen bør nås ved en løsning baseret på renere
teknologi og bør prioriteres som følger:
- Undgå miljøpåvirkningen ved at erstatte farlige stoffer eller ved at indføre nye
arbejdsmetoder, dvs. bekæmp forureningen ved kilden.
- Nedsæt forbrug og spild ved at ændre arbejdsgange eller anlæg.
- Genanvend mest muligt internt og efterfølgende eksternt.
Alle forslag skal vurderes teknisk, miljømæssigt og økonomisk ud fra en samlet
helhedsvurdering for at finde de bedste forslag til handlingsplanen.
Miljøhandlingsplanen er som beskrevet en samlet beskrivelse af de aktiviteter, der
skal sættes i værk, for at målene nås.
Eksempel
Eksempel fra Montana Møbler, "Bedre miljø og fortsat vækst",
Miljøministeriet, Miljøstyrelsen.
En af de højst prioriterede miljøpåvirkninger på Montana Møbler var udledning af
organiske opløsningsmidler fra lakeringsprocessen.
Reduktion af denne miljøpåvirkning er vanskelig at ændre. Dette skyldes især, at
hensynet til produktkvalitet, investeringer, arbejdsmiljø samt forskellige rensemetoder
gør det meget komplekst at ændre strategi indenfor overfladebehandling.
For at gennemdiskutere problemerne og foretage fornuftige afvejninger mellem de
forskellige nye muligheder blev der afholdt et miniseminar. På dette deltog
repræsentanter fra virksomheden og fra forskellige
videncentre inden for lakerings- og miljøområdet.
På seminaret blev den nyeste viden inddraget, herunder erfaringer med vandfortyndbar
lak og UV-lak, samt de første erfaringer med pulverlak.
Seminaret blev en succes. Montana Møbler følte sig mere sikker på de valgte forsøg
med lakering, og virksomheden fik vished for, at forsøgene ikke ville "løbe
løbsk".
Seminaret mundede - i meget korte træk - ud i følgende handlingsplan:
Nov. 1992: Etablering af ny rensestation i lakgaden.
Nov. 1992: Forsøg med kantgrunding med vandfortyndbar lak.
Dec. 1992: Opstilling af objektive, målbare kvalitetskrav til toplak.
Jan. 1993: Deltagelse i lakseminar hos anden virksomhed i branchen vedrørende
vandfortyndbar lak.
Feb. 1993: Samlet vurdering: Støvsituation, vandfortyndbare lakker til grunding af
kanter, kvalitetsmåleprogram.
Mar. 1993: Kontakt til myndigheder: Diskussion af alternative muligheder og
handlingsplan for de fortsatte undersøgelser.
Leverandørreference
Montana Møbler A/S
Att.: Bjørn Thygesen
Akkerupvej 16
5683 Hårby
Tlf.: 64 73 32 11
Virksomhedsreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteraturreferencer
- Henrik Kærgaard og Kristian B. Lauritsen: "Menneske, miljø & ledelse",
Forlaget Centrum, 1994.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Kortlægningshåndbog", Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 12, 1995.
- "Miljøstyring i mindre virksomheder - Miljøstyringshåndbog", Orientering
fra Miljøstyrelsen, nr. 13, 1995.
- "Indførelse af miljøstyringssystem hos Casco Nobel A/S i Fredensborg: Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 24, 1994.
- "Miljøledelse på Novotex A/S: Fase 1 Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport
fra Miljøstyrelsen nr. 25, 1994.
- "Integreret miljø- og kvalitetsstyring på Tytex A/S": Fase 1 -
Virksomhedsgennemgang", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelse nr. 26, 1994.
- "Miljøledelse på Kaiserplast A/S", Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr.
27, 1994.
- "Miljøstyring - en håndbog i praktisk miljøarbejde", Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 6 1992.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf. 33 37 92 92. |
7.2.6 Interessentanalyse
Generelt
Interessenter eller interesseparter vedrørende miljø er personer, grupper,
organisationer, myndigheder o.lign., som har en eller anden miljømæssig interesse i
virksomheden. Af disse kan nævnes nuværende og kommende kunder, leverandører,
medarbejdere, ejere, naboer, kommune, amt, arbejdstilsyn, miljøorganisationer m.fl.
Betydningen af en virksomheds miljøpåvirkninger kan vurderes meget forskelligt, alt
efter hvilke øjne der ser.
Formålet med en interessentanalyse er derfor at indsamle og vurdere svar på, hvordan
virksomhedens interessenter vurderer virksomhedens miljøpåvirkninger. Denne vurdering
kan så benyttes i forbindelse med prioritering af virksomhedens miljøindsats og
opstilling af målsætning og mål herfor.
Eksempel
I forbindelse med pilotprojekt om miljøstyring blev det besluttet at gennemføre en
analyse af virksomhedens miljøinteressenter.
Interessentanalysen blev gennemført ud fra eksisterende oplysninger om henvendelser og
lignende fra virksomhedens interessenter. Dette vurderes som tilstrækkeligt i første
omgang ud fra en formodning om, at interessenternes vigtigste protester/interessepunkter
nok på en eller anden måde er blevet kendt af medarbejderne på virksomheden.
Opgaven har derfor bestået i at indsamle tilgængelig viden på virksomheden om
- henvendelser om miljøspørgsmål
- miljøklager (naboer, myndigheder)
- kundekrav, miljøspecifikationer, forespørgsler
- positiv/negativ omtale vedrørende miljø (pressen)
- viden om markedet om kommende produktmæssige miljøkrav
- osv.
For at sikre, at alle oplysninger om interessenter i virksomheden kommer i betragtning,
er der udsendt en forespørgsel vedrørende ovenstående til alle medarbejdere i
virksomheden.
Virksomhedsreference
Anonym større virksomhed
Leverandørreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N. |
7.2.7 Leverandørvurdering
Generelt
I BS 7750 er der krav til (standardens afsnit 4.3.5) om at virksomheden skal skabe og
opretholde fremgangsmåder, som sikrer, at leverandører er opmærksomme på relevante
krav og forholdsregler i miljøledelsessystemet.
Herudover skal virksomheden (standardens afsnit 4.8.2.b) udarbejde fremgangsmåder og
arbejdsrutiner, der omhandler indkøb og kontraktmæssige aktiviteter for at sikre, at
leverandører, og de der optræder på virksomhedens vegne, overholder de
virksomhedspolitiske krav, som vedrører dem. |
7.2.7 Leverandørvurdering
Eksempel
Kompan A/S har et certificeret miljøstyringssystem i henhold til BS 7750 og har
udarbejdet en checkliste til leverandørvurdering.
Checklisten er bygget op i tre dele:
- Et skema til beskrivelse af leverandørens vrksomhed.
- Et spørgeskema vedrørende kvalitetssikring
- Et spørgeskema vedrørende miljøsikring og herunder:
- Spørgsmål vedrørende produktudvikling
- Spørgsmål vedrørende miljø- og sikkerhedsarbejde
I det følgende er udvalgte dele af Kompans leverandørcheckliste refereret.
Produktudvikling:
- Er produktet mærket med anerkendt miljømærke?
- Er komponenter fra underleverandører checket miljø- og sikkerhedsmæssigt inddden de
ndgår i produktonen af de produkter Kompan køber?
- Er produktet mærkningspligtigt i henhold til lovgivning?
- Indgår der stoffer eller materialer i produktet som er af miljø- eller
sikkerhedsmæssig betydning?
- Overholder produktet alle relevante, gældende love og regler, maskindirektivet m.m.?
- Er der særlige miljø- og sikerhedsmæssige forhold, der har indflydelse ved
bortskaffelse af produktet?
- Er der en bortskaffelsesanvisning for produktet?
- Kan dele af produktet genbruges?
|
7.2.7 Leverandørvurdering
Miljø og sikkerhed:
- Anvender virksomheden et miljø- og sikkerhedssystem. Hvis ja hvilket?
- Er systemet certificeret, eller ønsker virksomheden at blive certificeret? Hvis
ja, hvilket certificerende organ samarbejder De med?
- Har virksomheden foretaget en miljøgennemgang
- Er der foretaget registreringer af materialet og energiforbrug
- Har virksomheden en miljøpolitik? Hvis ja, bedes den vedlægges.
- Har virksomheden indenfor de sidste 3 år investeret i renere teknologi? Hvilken
investering
- Arbejder virksomheden systematisk med miljæ- og sikkerhed? Hvis ja, hvilke
tiltag er gjort? Hvis nej, hvorfor?
- Er der planlagt investeringer i renere teknologi Hvilke og hvornår
- Har virksomheden stillet sikkerheds- og miljøkrav til underleverandørene? Hvis
ja, hvilke
- Har virksomheden uddannet medarbejder i sikkerheds- og miljøforhold?
- Har alle medarbejder deltaget i denne uddannelse og hvordan er uddannelsen foregået
- Er der løbende information om miljø- og sikkerhedsforhold til medarbejderne i
virksomheden?
- Har virksomheden modtaget påbud, forbud, henstillinger eller vejledning fra
Arbejdstilsynet, miljømyndighederne eller anden relevant myndighed? I givet fald
hvilke?
- Har virksomheden på nuværende tidspunkt et udestående med miljømyndighederne eller
ligende (herunder naboklager)?
- Fremtræder virksomheden som værende regelmæssigt vedligeholdt og er der ordentligt
rent?
Virksomhedsreference
Kompan A/S
Att.: Henning Nielsen
Korsvangen
5750 Ringe
Tlf.: 62 62 12 50
Leverandørreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Litteraturreferencer |
7.2.8 Kortlægning af
nuværende miljøprocedurer
Generelt
Formålet med en kortlægning af nuværende miljøprocedurer er følgende:
- at få et indtryk af væsentlige, generelle problemstillinger for virksomheden med
relation til systematisk miljøarbejde
- at bedømme organisationens holdninger og motivation for miljøarbejde og herunder evt.
gennemførelse af et miljøstyringsystem
- at fastslå i hvilket omfang virksomhedens nuværende aktiviteter opfylder kravene i en
miljøstyringsstandard
- at give et overordnet indtryk af kravene i en miljøstyringsstandard gennem beskrivelse
af de opgaver, der ligger til gennemførelse på miljøområdet på virksomheden.
Eksempel
I forbindelse med pilotprojekt om miljøstyring er der på virksomheden gennemført en
holdnings- og systemmæssig status med udgangspunkt i BS 7750.
Statusundersøgelsen er foregået ved interview af ledere, mellemledere, tillids- og
sikkerhedsrepræsentanter. Hvert interview havde en varighed på ½ - 1 time og blev
foretaget af en konsulent fra Dansk Kvalitetsrådgivning.
Uddrag af konklusion:
"De fleste medarbejdere har en meget afklaret holdning til miljøproblemematikken
og en positiv interesse i at fortsætte og videreudvikle de tiltag, der allerede er sket
på området........; ligesom der fra alles side udtrykkes stor tilfredshed med, at
ledelsen har vist sig i praksis at være parat til at ofre penge på miljøforbedrende
tiltag.
......
Virksomheden er med hensyn til dokumentation et stort stykke fra et dokumenteret
miljøstyringssystem, men en meget stor del af grundlaget for et sådant system er på
plads i kraft af de eksisterende "faste" rutiner og den grundlæggende
dokumentation af produkter og processer m.v. Enkelte områder er dog allerede dokumenteret
(f.eks. affaldsbehandling);"
Virksomhedsreference
Anonym mellemstor virksomhed
Leverandørreference
COWI Rådgivende Ingeniører AS
Att.: Anne Mette R. von Benzon
Olof Palmes Allé 19
8200 Århus N.
Dansk Kvalitets Rådgivning
Att.: Jørgen Sørensen
Hovedgaden 54
8220 Brabrand
Litteraturreferencer |
7.3 Arbejdspladsvurderinger,
APV
Generelt
Arbejdspladsvurderinger forkortet APV er vurderinger af sikkerheds- og
sundhedforholdene på arbejdspladsen.
APV er grundlag for, at arbejdet i alle led kan planlægges og tilrettelægges,
således at det kan udføres forsvarligt. APV er tillige et led i arbejdsgiverens løbende
kontrol med arbejdsmiljøet.
Arbejdsgiveren skal på tilfredsstillende måde kunne redegøre overfor
Arbejdstilsynet, hvad der er foretaget til at sikre arbejdets forsvarlige udførelse.
Omfanget af og indholdet i en APV vil være afhængig af arbejdets art, virksomhedens
størrelse samt arbejdsmetoder og -processer m.v., der anvendes i virksomheden. Herunder
især om de frembyder særlige farer og risici for sikkerheden og sundheden.
Arbejdspladsvurderingen skal afrapporteres skriftligt.
En APV bør normalt indeholde følgende elementer:
- Identificering og kortlægning af påvirkninger. Herunder:
- Fysiske forhold
- Ergonomiske forhold
- Psysiske forhold
- Kemiske forhold
- Ulykkesfarer
- Beskrivelse af de konstaterede påvirkninger, farer og risici. Herunder specielt:
- Hvilke farer og påvirkninger der er konstateret
- Hvilke risici de kan bevirke
- Omfanget af risici
- Hvorledes de giver sig udslag i forbindelse med arbejdet, arbejdsmetoden, -processen
m.v.
10. Det er også vigtigt at beskrive mulige risici i forbindelse med: rengøring,
reparation og vedligeholdelse, driftsforstyrrelser og mulige nødsituationer m.v.
- Undersøgelse og vurdering af årsagerne til påvirkninger, farer og risici.
- Valg af foranstaltninger, med hensyntagen til forebyggelsesprincipperne:
- Løsninger og foranstaltninger skal rettes mod kilden til problemet
- Fjernelse af de direkte påvirkninger, farer eller risici
- Udskiftning af det der er farligt, med noget der er mindre farligt
- Sikre kollektiv beskyttelse frem for individuel
- Den tekniske udvikling på området og ny arbejdsmiljøviden
- Hensigtsmæssig instruktion
Der skal løbende føres tilsyn og kontrol med arbejdsmiljøforholdende og de
iværksatte foranstaltninger.
Metodikken og arbejdet med APV kan med stor fordel indarbejdes i et
miljøledelsessystem.
Eksempel
Kompan har valgt at indbygge arbejdsmiljø i deres miljøledelsessystem (BS 7750).
Systematikken til registrering og vedligeholdelse af afbejdsmiljødata i
miljøledelsessystemet er baseret på APV.
Virksomhedsreference
Kompan A/S
Att.: Henning Nielsen
Korsvangen
5750 Ringe
Tlf.: 62 62 12 50
Litteraturreferencer
- Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 1183 af 18. dec. 1992 om arbejdets udførelse
- Arbejdstilsynets At-anvisning Nr. 4.0.0.1 August 1994, Vurdering af sikkerheds- og
sundhedsforholdende på arbejdspladsen (arbejds-pladsvurdering), Arbejdstilsynet tlf. 31
18 00 88.
- BST-København har udviklet et EDB-baseret værktøj (IPL - identifikation, prioritering
og løsning) til håndtering af APV.
|
7.4 Grønne regnskaber
Generelt
Fra og med kalenderåret 1996 skal visse virksomheder aflevere et grønt regnskab til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen sammen med det økonomiske regnskab. Det vil sige det
første regnskab skal afleveres i 1997.
Møbelfabrikker, maskinsnedkerier og bygningssnedkerier er i henhold punkt E 52
omfattet af bekendtgørelse nr. 367 af 10. maj 1992 vedrørrende anden virksomhed end
listevirksomhed (anmeldevirksomheder).
Pligten til at udarbejde et grønt regnskab er baseret på reglerne om lis-tevirksomhed
(miljøgodkendelsespligtig virksomhed i henhold til miljølovens kap. 5).
Mange virksomheder i træ- og møbelbranchen har et lakanlæg, som er omfattet af
reglerne for miljøgodkendelse (punkt A4 i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 794 af
9. december 1991 om godkendelse af listevirksomhed). Disse virksomheder har kun pligt til
at udarbejde et grønt regnskab, såfremt lakeringsprocessen er registreret som
virksomhedens hovedaktivitet.
I kommunen kan der indhentes oplysninger om, hvorvidt hele virksomheden (virksomhedens
hovedaktivitet) er registreret under punkt E 52 eller punkt A4.
Hvis virksomhedens hovedaktivitet er registreret under punkt A4, har virksomheden pligt
til at udarbejde et grønt regnskab.
Hvis virksomhedens hovedaktivitet er registreret under punkt E 52, har virksomheden
ikke pligt til at udarbejde et grønt regnskab.
Træimprægneringsanstalter har i henhold til punkt E2 i bekendtgørelsen om grønne
regnskaber pligt til at udarbejde et grønt regnskab.
En virksomhed, der er registreret medlem i EMAS-ordningen (se afsnit 7.1.2), kan
"nøjes" med at indsende de årlige, bekræftende miljøredegørelser til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Virksomheder, som ikke har pligt til at aflevere et grønt regnskab, kan frivilligt
vælge at tilslutte sig ordningen. Virksomheder, som ønsker at opnå de fordele, der
ligger i regnskabsførelsen og offentliggørelsen, men som ikke i første omgang vil have
et komplet miljøstyringssystem, kan med fordel beslutte sig for frivilligt at aflevere et
grønt regnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Frivillige regnskaber skal opfylde samme krav som de obligatoriske.
Det grønne regnskab skal opstilles med følgende oplysninger i rækkefølge:
- Indledende oplysninger om virksomheden
- Ledelsens redegørelse
- Forbrug af energi, vand, råvarer samt mængden af forurenende stoffer i produktion,
produkter, udledninger og affald.
Eksempel
Kompan er i henhold til Ringe Kommune registreret som e maskinsnedkeri efter punkt E 52
og har således ikke pligt til at udarbejde grønt regnskab, selvom virksomheden har en
miljøgodkendelse af deres lak-anlæg.
Kompan har valgt, at de alligevel vil udarbejde et grønt regnskab, fordi virksomheden
af ideologiske og afsætningsmæssige årsager ønsker offentlighed om deres
miljøforhold.
Kompan har et certificeret miljøledelsessystem i henhold til BS 775og vil evt.
indføre EMAS. Dette medfører, at det grønne regnskab er enklere at udarbejde, idet de
herefter kan nøjes med at indsende deres miljøredegørelse.
Virksomhedsreference
Kompan A/S
Att.: Henning Nielsen
Korsvangen
5750 Ringe
Tlf.: 62 62 12 50
Litteraturreferencer
- Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 975 af 13. december 1995 om visse virksomheders
pligt til at udarbejde et grønt regnskab.
- Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 367 af 10. maj 1992 vedrørende anden virksomhed
end listevirksomhed (anmeldepligtig virksomhed).
- Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 974 af 9. december 1991 om godkendelse af
listevirksomhed.
Ovenstående materiale kan købes i Miljøbutikken på tlf. 33 37 92 92.
- "Grønne Regnskaber - sådan!", Ingeniørforeningen i Danmark, København,
1996. IDA tlf. 43 99 52 41
|
Tabel Se her
|