![]() |
|||
Miljøindsatsen i Arktis 1998 8. Bilag8.1 2. fase af AMAP 8.1.1 Konklusioner og anbefalinger fra AMAPs første fase AMAPs første assessmentrapport udkom i 1998 og repræsenterer en international indsats fra mere end 400 videnskabsmænd og administratorer. Dens grundlag er nationale og internationale overvågningsprogrammer, der er koordineret af AMAP, samt data og oplysninger fra adskillige forskningsprogrammer, herunder bidrag fra ikke-arktiske lande, internationale organisationer og de oprindelige, arktiske folks organisationer. På grundlag af rapportens konklusioner udarbejdede AMAP i 1997 en række anbefalinger til den fjerde AEPS-ministerkonference, som blev afholdt i juni 1997 i Alta, Norge. 8.1.2 Alta Deklarationen I deklarationen fra ministerkonferencen i Alta udstikker miljøministrene fra de arktiske lande rammerne for aktiviteterne i AMAPs 2. fase, og det er disse retningsliner, som Miljøstyrelsen har lagt til grund for Danmarks deltagelse i 2. fase af AMAP. Alta Deklarationen fremhæver, at aktiviteter vedrørende monitering, dataindsamling, udveksling af data og vurdering af effekterne af forureningskomponenterne samt deres transportveje, effekterne af UV-B stråling og klimaforandring for de arktiske økosystemer skal fortsættes, og at der skal lægges særlig vægt på påvirkningen af menneskers sundhed og på kombinerede effekter. AMAP skal gennem prioriteret monitering, forskning og beslægtede aktiviteter tilvejebringe dokumenteret og tilstrækkelig viden om det arktiske miljøs tilstand og truslerne mod det, og AMAP skal på et videnskabeligt grundlag rådgive ministrene i de arktiske lande om nødvendige miljøtiltag. AMAP skal i 2. fase udarbejde assessmentrapporter af begrænset omfang indenfor prioriterede emner. En ny omfattende assessmentrapport er ikke planlagt i 2. fase, men for at kunne udarbejde en mere omfattende rapport senere, skal passende moniteringsaktiviteter fortsætte, således at de relevante informationer og data tilvejebringes. AMAP skal fokusere på følgende hovedområder:
8.1.3 Forureningsniveauer, trends og effekter AMAP skal:
8.1.4 Tematiske datacentre AMAP skal:
8.1.5 Forholdet mellem kilde og modtager AMAP skal:
8.1.6 Human health AMAP skal:
8.1.7 Oprindelige folk AMAP skal:
8.1.8 AMAPs delprogrammer Med henblik på at tilrettelægge 2. fase af programmet har AMAP opdelt sine opgaver i følgende arbejdsområder:
Danmark er, bistået af Canada, gået i spidsen for arbejdet indenfor human health-området, som er et af de mest centrale områder under AMAP. Tilsvarende har de andre arktiske lande påtaget sig formandsopgaver for AMAPs øvrige arbejdsområder. Område 1.-2. ovenfor udgør fortsat et fælles kerneprogram for de arktiske lande, men det er justeret i forhold til 1. fase af programmet, og det skal i højere grad end tidligere medtage effektundersøgelser. Den danske implementering af AMAP har i 1998 fokuseret på denne del af programmet. Område 3.-5. er nye arbejdsområder, som AMAP skal løse i samarbejde med andre miljøprogrammer under Arktisk Råd og i samarbejde med andre organisationer. Udformningen af konkrete arbejdsprogrammer indenfor disse områder kræver længere planlægning og vil derfor blive igangsat senere end moniteringsprogrammet. 8.2 Nationale prioriteringer 8.2.1 Geografisk fokusering I forbindelse med implementeringen af AMAP har Dancea lagt til grund, at den arktiske del af rigsfællesskabet udgøres af Grønland. Færøerne er imidlertid beliggende på en af hovedtransportvejene for forurening til Arktis og har en række problemstillinger fælles med Arktis. Relevante AMAP-assessments skal derfor inkludere Færøerne, og selv om de tilgrundliggende informationer og data - som for det øvrige AMAP-område - i videst muligt omfang skal komme fra allerede igangværende projekter og programmer, er det nødvendigt at igangsætte specifikke AMAP-projekter på Færøerne, omend i mindre omfang end i Grønland. 8.2.2 Nationale prioritering mellem det fælles moniteringsprogram og nye initiativer Videreførelsen af det fælles cirkumpolare moniterings- og assessmentprogram - herunder effektundersøgelser i forbindelse med de højt prioriterede stoffer - er det område, som Miljøstyrelsen prioriterer højst indenfor AMAP. Kommende initiativer vedrørende effekter af klimaændring og UVB samt kombinerede effekter er også vigtige og skal tilgodeses, men det forventes, at der i forvejen gennemføres undersøgelser i andet regi, som vil kunne bidrage til den nationale implementering af disse programområder i Grønland og på Færøerne. 8.2.3 National prioritering indenfor det fælles moniteringsprogram Resultaterne fra 1. fase af programmet har dokumenteret, at det i Grønland især er ophobningen af visse POPer og kviksølv i befolkningen, som giver anledning til bekymring. Derfor er det i 2. fase af programmet højest prioriteret at belyse denne problemstilling, der er relateret til grænseoverskridende forurening af arter, som:
I de internationale forhandlingerne om at fastlægge indholdet af AMAP-programmet har Danmark/Grønland/Færøerne arbejdet for at sikre, at programmet har fået en udformening som sikrer, at Danmark kan lægge sin hovedindsats på de aktiviteter, som bedst bidrager til at tilvejebringe information om den humane belastning med forurenende stoffer og effekter af denne samt på aktiviteter som kortlægger forueningens kilder og transportruter. Dette indebærer, at kræfterne især lægges i aktiviteter:
Der er imidlertid også lagt vægt på at fortsætte aktiviteter, som gør det muligt at belyse tids- og geotrends især inden for human healthog det marine miljø og om muligt forureningens marine transportruter og den kvantitative betydning af disse. 1. fase af AMAP har dokumenteret, at det terrestriske miljø og ferskvandsmiljøet i Grønland generelt ikke er tynget af voldsomme miljø-problemer, og at ferskvandsmiljøet og det terrestiske miljø kun i ringe grad bidrager til befolkningens belastning med miljøgifte. Derfor retter AMAP-aktiviteterne indenfor disse områder sig primært mod trend monitering på nogle få centrale parametre. Indenfor moniteringsprogrammet er nationale aktiviteter vedrørende forsuring og olie lavest prioriteret. 8.2.4 Arter og abiota I forlængelse af prioriteringerne ovenfor er der i 2. fase af programmet i Grønland og på Færøerne fokuseret på arter, som bedst belyser befolkningens belastning med de prioriterede stoffer samt arter og abiota, som bedst belyser geografiske og tidsmæssige trends. Samtlige arter skal så vidt muligt have en cirkumpolar udbredelse og være blandt de arter, som indgik i 1. fase af AMAP. 8.2.5 Miljøgifte Den nationale implementering af programmet fokuserer især på de miljøgifte, som 1. fase af AMAP dokumenterede, at der er særlig grund til holde øje med i Grønland. Dette indebærer, at det er visse POPer og tungmetaller, som er højest prioriterede, mens radionukleider generelt er lavere prioriterede. 8.3 Forkortelser og forklaringer AEPS: AMAP: AMP: CAFF: DANCEA DGI: ICC: IPS: IWGIA: MIKA: NFN: PAME: RAIPON: 8.4 Oplysninger om Danmarks miljøbistand: Delstrategi vedrørende indsatser til beskyttelse af det arktiske miljø, Miljøministeriet 1994 Natur- og Miljøpolitisk redegørelse, Miljø- og Energiministeriet, 1995 Betænkning nr. 1252 Danmarks Internationale indsats, regeringens handlingsplan for den nye internationale miljø- og katastroferamme, juni 1993 Strategi for Miljøbistand til udviklingslande under Miljø- og katastroferammen, Udenrigsministeriet, Miljø- og Energiministeriet, 1996 Det arktiske miljøprogram, ansøgningsmateriale til Det arktiske miljø-program, vejledning og diskette, Miljøstyrelsen, Kontoret for Nordsamarbejde, 1996 Miljøstyrelsens hjemmeside: http://www.mst.dk/ Dansk Polarcenters hjemmeside: http://www.dpc.dk/ AMAPs hjemmeside: http://www.grida.no/amap/ Arktisk Råd hjemmeside: http://arcticcouncil.usgs.gov/ Miljøindsatsen i Arktis. Aktiviteter støttet af miljø- og katastroferammen 1994-1997. Rapport fra Miljøstyrelsen, 1998 I 1998 er udkommet følgende publikationer, som sammen med de publikationer, der udkom i 1997, formidler resultaterne af AMAPs 1. fase: "Arktisk forurening:Tilstandsrapport om det arktiske miljø" Miljø- og Energiministeriet, Miljøstyrelsen, pp. 188. Publikationen er en dansksproget oversættelse af AMAPs rapport til AEPS-ministermø-det i Alta i 1997. "Issittumi Mingutsitsinermik Apeqqutit: Issittumi Avatangiisit pillugit Nalunaarutip killiffia" Miljø- og Energiministeriet, Miljøstyrelsen, pp. 188. Publikationen er en grønlandsksproget oversættelse af AMAPs rapport til AEPS-ministermødet i Alta i 1997. "AMAP Assessment Report: Arctic Pollution Issues" Arctic Monitoring
and Assessment Programme (AMAP), Oslo, Norway, xii+859 pp. Nærmere oplysninger om rapporterne, herunder hvorledes de rekvireres, kan fås ved henvendelse til Det Arktiske Miljøsekretariat på telefon 32 88 01 19. 8.5 Det rådgivende udvalg for Arktis 1998 Rektor Claus Andreasen, formand Projektkoordinator Maria Dam Konsulent Finn Lynge Direktør Jacob Janussen Statsbiolog Hanne Petersen Professor Jan Sørensen Akademiingeniør Henrik Nørrelund Mai Lektor Christian Lohse Professor Phillippe Grandjean Direktør Martin Ghisler Journalist Anne-Marie Mikkelsen 8.6 Koordinationsgruppen for AMAP 1998 Kontorchef Lars Moseholm, formand Konsulent Ole Samsing Konsulent Kirsten Trolle Embedslæge Anders Carlsen Seniorrådgiver Jørgen S. Søndergaard Afdelingsleder Jacob Pauli Joensen Lektor Jens C. Hansen Statsbiolog Hanne Petersen Seniorforsker Niels Zeuthen Heidam Seniorforsker Marianne Cleemann Programleder Asker Aarkrog Fuldmægtig Birte Rindom, næstformand Cand. scient. Ulrik Torp Cand. scient. Kjeld F. jørgensen Cand. med. vet. Linda Bagge Sekretariatsleder Thomas Berg |
|||