Miljødialog med kunder
6. 6 andre håndbøger om miljødialog
Miljødialog med kunder er én af en serie på syv håndbøger, som
støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge deres resultater på miljøområdet i
dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.
I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation
som regel hos den
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden
for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan
forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret
for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation.
 |
Udformning af skriftlig miljøkommunikation
giver opskriften på, hvordan en lille eller mellemstor
virksomhed gør skriftlig miljøkommunikation relevant,
troværdig og læsevenlig for modtageren. Håndbogen
indeholder også råd om illustrationer, hjemmesider,
artikler, miljørapporter og produktinformation. |
Miljødialog gennem pressen
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister,
når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår,
hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder
sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater. |
 |
 |
Miljødialog med kollegaer
handler om, hvordan den miljøansvarlige og resten af
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed håndterer den interne dialog om
miljø med medarbejdere og ledelse. Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den
interne dialog før, under og efter et miljøprojekt. |
Tilrettelæggelse af miljødialog
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed planlægger dialogen om miljø med
omverdenen. Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af interessenterne og
fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse af tidsplan og
styring af udformningen. Og evalueringen af dialogen i forhold til virksomhedens
mål. |
 |
 |
Miljødialog med leverandører
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed kan opbygge og opretholde et
system til håndtering af og dialog med leverandører. Håndbogen vejleder virksomheden i
at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt vurdere og
godkende leverandørerne. |
Katalog over midler til miljødialog
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore
virksomheder ved kommunikation
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af
miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af
viden om interessenten. |
 |
Efterskrift
For at sikre, at håndbogen opfylder små og mellemstore virksomheders behov og krav til
anvendelighed, er håndbogen udviklet og afprøvet i samarbejde med 10 virksomheder og
deres kunder. Vi vil gerne sige tak til de deltagende virksomheder:
Rengøringsmiddelproducenten Knud E. Dan Aps
Rengøringsselskabet Den Grimme Ælling A/S
Legeredskabsproducenten Kompan A/S
Plastvirksomheden DKI Plast A/S
Fødevaregrossisten Ove Juel-Christensen A/S
Trykkeriet
NB Rotation A/S
Kontormøbelleverandøren Bondo Gravesen A/S
Renovationsvirksomheden RenoFlex A/S
Gartneriet Rosborg-Bellinge A/S
Phønix-Trykkeriet A/S
Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet med
nedenstående personer:
Ulla Ringbæk, Miljøstyrelsen
Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
Charlotte Pedersen, Deloitte & Touche Miljø
Steen Sejer Karlsen, Plastindustrien i Danmark
Ole Schleicher, Træets Arbejdsgiverforening
Mette Hergét, Det Danske Handelskammer
Lars Knudsen, VKI
Birgitte Nielsen, Valør & Tinge A/S
Registreringsblad
Udgiver: |
Miljø- og Energiministeriet,
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K,
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk |
Serietitel, nr.: |
Miljønyt, 46 |
Udgivelsesår: |
2000 |
Titel: |
Miljødialog med kunder |
Forfatter(e): |
Niemann, Hans; Nielsen, Birgitte B.; Petersen, Anette;
Møller-Jørgensen, Aksel; Pedersen, Charlotte |
Udførende institution(er): |
Valør & Tinge A/S; Deloitte & Touche Miljø |
Resumé: |
Hvordan kan den miljøansvarlige i samarbejde med
markedsføringsfolk og sælgere i en lille eller mellemstor virksomhed forbedre dialogen
om miljøforhold og miljøledelse med kunder? Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge
relevante kunder, undersøge deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og
gennemføre dialogen. |
Emneord: |
virksomheder; kunder; kommunikation |
Supplerende oplysninger: |
Hører sammen med: Udformning af skriftlig
miljøkommunikation (Miljønyt, 42), Tilrettelæggelse af milijødialog
(Miljønyt, 43), Miljødialog gennem pressen (Miljønyt, 44),
Miljødialog med kollegaer (Miljønyt, 45), Katalog over midler til
milijødialog (Miljønyt, 47) og Miljødialog med leverandører (under
udarbejdelse) |
Andre oplysninger: |
Grafisk tilrettelæggelse:
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Anders Dejgaard |
Md./år for redaktionens afslutning |
September 1999 |
Sideantal: |
30 Format: A4 |
Oplag: |
1.000 |
ISBN: |
87-7909-592-5 ISSN: 0905-5991 |
Tryk: |
Phønix-Trykkeriet A/S, Århus |
Pris: |
50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7
publikationer) |
Kan købes hos: |
Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk |
Må citeres med kildeangivelse
Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det nordiske
miljømærke Svanen. Licensnummer 241 006. Phønix-Trykkeriet A/S er miljøcertificeret
efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske forordning for
miljøstyring og miljørevision.
Miljønyt (Environment News)
Nr. 1: Badevandskort 1990
Nr. 2: Danske vandplanter
Nr. 3: Badevandskort 1991
Nr. 4: Ikke-kemisk ukrudtsbekæmpelse i grønne områder
Nr. 5: Badevandskort 1992
Nr. 6: Håndbog i genanvendelse
Nr. 7: Badevandskort 1993
Nr. 8: Kemiske afrensningsprocesser
Nr. 9: Badevandskort 1994
Nr. 10: Vandløbene
Nr. 11: Danish Watercourses
Nr. 12: Vækstens konsekvenser
Nr. 13: Vandløbene - 2. udgave
Nr. 14: Badevandskort 1995
Nr. 15: Håndbog om miljø og medarbejderinddragelse
Nr. 16: Medarbejderdeltagelse i forebyggende miljøarbejde - en håndbog
Nr. 17: Environmental Administration in Denmark
Nr. 18: Administración Medioambiental en Dinamarca
Nr. 19: Badevandskort 1996
Nr. 20: Miljøindikatorer - en genvej til miljøforbedringer i kommunerne
Nr. 21: Los arroyos - 2a edición
Nr. 22: Markedsorienteret miljøkommunikation
Nr. 23: Badevandskort 1997
Nr. 24: Ørreden som miljøindikator
Nr. 25: Alternative transportløsninger i landdistrikterne. - 2. udg.
Nr. 26: Trafik og miljø i kommuner - ny inspiration
Nr. 27: Badevandskort 1998
Nr. 28: Sørestaurering i Danmark
Nr. 29: Miljøbevidst design af grafiske produkter
Nr. 30: Begrænsning af trafikstøj
Nr. 31: Forsigtighedsprincippet
Nr. 32: CO2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg kommune
Nr. 33: Ecosystem Vulnerability to Climate Change in Greenland and the Faroe Islands
Nr. 34: Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - Generel del
Nr. 35: Precautionary Principle
Nr. 36: Badevandskort 1999
Nr. 37: På rette vej
Nr. 38: Borgernes miljørettigheder
Nr. 39: Miljø og arbejdsmiljø
Nr. 40: Dansk miljøeksport af produkter og rådgivningsydelser til vandsektoren
Nr. 41: Danish environmental export of products and consultancy services within the water
sector
Nr. 42: Udformning af skriftlig miljøkommunikation
Nr. 43: Tilrettelæggelse af miljødialog
Nr. 44: Miljødialog gennem pressen
Nr. 45: Miljødialog med kollegaer
Nr. 46: Miljødialog med kunder
Nr. 47: Katalog over midler til miljødialog
|