Miljødialog med kollegaer
5. Hvordan går du i dialog med kollegaerne?
I dagligdagen er det de enkelte kollegaer, der har ansvaret for
virksomhedens samlede miljøpræstation. Det er dem, som skal overholde
sikkerhedsprocedurer og miljøinstruktioner. Og for det meste er det også dem, som har
ideerne til, hvordan virksomheden kan forbedre miljøpræstationen uden de store
anstrengelser.
Du skal derfor tilskynde kollegaerne til at komme med ideer og motivere dem til at
overholde procedurer og instruktioner. Men kollegaerne har også en dagligdag, de skal
have til at fungere. Du skal derfor afveje hvilke miljøinformationer, de har brug for og
ikke bombardere dem med for meget.
Det øger kollegaernes interesse, hvis du henvender dig om miljøforhold, som
kollegaerne prioriterer. Når du forbereder dine miljøargumenter, kan du ligeså godt
rette dem mod de erfaringer og holdninger, som kollegaerne har. Du kan bl.a. bruge
eksempler fra arbejdsmiljøet i stedet for kun at tale om de eksterne miljøeffekter, hvis
et miljøforhold har begge dimensioner.
Du kan hurtigt få viden om kollegaernes synspunkter, hvis du tager et par samtaler med et
bredt udsnit af kollegaerne fra:
Administrationen
Produktionen
Nyansatte og gamle i gårde
Tillidsmænd eller sikkerhedsrepræsentanter
Den enkelte kollegas behov for viden og færdigheder er forskellig. Derfor skal du for
hver gruppe eller afdeling finde ud af, hvordan de kan påvirke virksomhedens
miljøpræstation i positiv eller negativ retning.
For at teste kollegaernes miljøviden kan du anvende omstående tjekliste. Tjeklisten kan
enten bruges som den er som spørgeramme på møder. Eller den kan omarbejdes til en quiz
eller lignende, som på en underholdende måde kan give dig de informationer, du har brug
for.
Tjekliste
Spørgsmål |
Ja |
Nej |
1. Synes du, at jeres virksomhed gør en indsats inden for
miljøet? |
|
|
2. Synes du, at virksomheden bør gøre mere for at
forbedre
miljøforholdene? |
|
|
3. Er det vigtigt for dig, hvordan andre opfatter din
arbejdsplads
ud fra et miljømæssigt synspunkt? |
|
|
4. Synes du, det er vigtigt at bidrage til gode
miljømæssige forhold
i samfundet? |
|
|
5. Vil du gerne vide mere om miljø generelt? |
|
|
6. Kender du din rolle i virksomhedens miljøarbejde? |
|
|
7. Ved du, hvilke fordele virksomheden får ved at forbedre
miljøindsatsen? |
|
|
8. Synes du, at I kan opnå noget ved en forbedret
miljøindsats? |
|
|
9. Kender du de væsentlige miljøpåvirkninger - aktuelle og
mulige
- fra dine arbejdsopgaver? |
|
|
10. Kender du de relevante arbejdsinstruktioner i forbindelse
med
aktiviteter, som medfører væsentlige miljøpåvirkninger? |
|
|
11. Kender du dit ansvar og beføjelser i relation til
miljøopgaverne? |
|
|
12. Kender du de miljølovkrav, der gælder for dine
arbejdsopgaver? |
|
|
13. Kender du opgaver og ansvar for at undgå overtrædelse
af lovkrav
og lovregler? |
|
|
14. Har du fået information nok om miljømål for dine
arbejdsopgaver? |
|
|
15. Kender du de miljømæssige konsekvenser af ikke at
overholde
politikker og procedurer? |
|
|
16. Kender du de forretningsmæssige og juridiske
konsekvenser af
ikke at overholde politikker og procedurer? |
|
|
17. Synes du selv, at dine kvalifikationer er tilstrækkelige
til at udføre
dine arbejdsopgaver miljøforsvarligt? |
|
|
18. Synes du, at du i forbindelse med jeres arbejdsopgaver
har
brug for uddannelse på miljøområdet? |
|
|
19. Synes du, at du har brug for mere løbende information
om
virksomhedens miljøarbejde? |
|
|
20. Tror du, at du har indflydelse på fremtidens
miljøarbejde? |
|
|
21. Kan du forstå de informationer vedrørende miljø, som I
får? |
|
|

Det er ikke alle grupper eller afdelinger, der har brug for at modtage alle de
miljøinformationer, som du ligger inde med, for at de kan handle miljørigtigt i deres
dagligdag.
Inden du går i gang med at kommunikere bredt, bør du tage stilling til, hvilke temaer du
ønsker at formidle til hver gruppe. Du kan bruge de enkelte gruppers indflydelse på
virksomhedens totale miljøpræstation til at prioritere, hvad du ønsker at formidle til
de pågældende kollegaer.
Når du skal tilrettelægge den interne miljødialog, bør du altid vælge en form, der
egner sig til dit formål og til den gruppe, du skal i dialog med. Fx er møder med mange
deltagere velegnede til, at ledelsen eller andre oplægsholdere kan videregive få
informationer til mange deltagere på en gang. Derimod er møder med mange deltagere ikke
den rigtige form, hvis du ønsker, at mødedeltagerne skal stille spørgsmål, komme med
forslag eller fortælle om deres forbehold. Det kræver diskussioner i grupper med 4-8
deltagere.
Møder er gode, hvis du ønsker en hurtig tilbagemelding og videregivelse af en præcis
besked, mens skriftlig kommunikation er bedre til generel orientering.
For at sikre at informationer og feedback kommer frem til de rigtige kollegaer på den
hurtigste måde, er det vigtigt, at I aftaler, hvordan der skal kommunikeres om
miljøarbejdet:
Hvem skal orienteres?
Hvad skal kommunikeres?
Hvornår skal der orienteres?
Hvordan skal der orienteres?
Det er en fordel at benytte så inspirerende kommunikation som muligt. Du kan fx bruge:
Edb-programmer eller spil
Kort undervisning under formelle og uformelle møder
Lettilgængelig skriftlig kommunikation: memoer, tryksager, nyhedsbreve,
opslagstavler
Eksterne eksperter. Fx folk fra tilsynsmyndigheder eller græsrodsorganisationer
De mest engagerede kollegaer til at informere de andre
Interne annoncer eller symboler
Du kan også bruge større kantinemøder eller alternativt kan du lade årets idrætsdag,
skovtur eller lignende blive erstattet af en miljøtemadag, hvor kollegaerne skal få
væsentlige miljøforhold ind på livet gennem konkrete oplevelser.
Vær opmærksom på at billeder øger forståelsen. Du kan ved hjælp af
følgende visuelle midler gøre dine budskaber lettere at forstå:
Tabeller, grafer og lagkagediagrammer til at forklare tal
Tegninger og tegneserier til at formidle sammenhænge eller instruktioner
Massebalancer og livscyklusskitser til at påvise miljøforhold og -påvirkninger
Forbrugs- og sparebarometre til at følge op på mål
Dias og video til at supplere mundtlig formidling om problemer og løsninger
Du bør sikre, at der er et forum, hvor miljøforhold er et fast punkt på dagsordenen.
Det kan fx være miljø- og sikkerhedsudvalget eller miljøgrupper i de enkelte
afdelinger. De faste rammer skal gøre det muligt for kollegaerne at komme med forslag til
miljøforbedringer. Hvis I allerede har et forum, der egner sig til at diskutere
miljøspørgsmål, kan du anvende det. Ellers bliver I nødt til at oprette et.
Ud over det rigtige forum skal der være faste rutiner for, hvordan kollegaerne bliver
informeret om nye initiativer på miljøområdet. Alle skal vide, i hvilket forum og hvor
ofte de kan komme med idéer og synspunkter.
Hvis virksomhedens EDB-system er egnet, kan dine kollegaer anvende deres computer som en
kanal til at give tilbagemeldinger på de miljøinformationer, som du har forsynet dem
med. Men det kræver, at alle har adgang til en computer på arbejdspladsen, og at du
tilskynder dem til at bruge denne kanal. Det kan du fx gøre gennem annoncer eller ved at
lægge en miljøquiz eller spil ud på nettet.
Er det ikke alle dine kollegaer, som har adgang til en computer i løbet af deres
dagligdag, er du nødt til at overveje, hvordan de kan få det. Det kan fx være ved at
opstille computere i kantinen. Permanent eller i en kortere periode.
Du skal så også sikre, at de kan anvende computeren.
Mange virksomheder har forslagskasser eller lignende, hvor kollegaer kan komme med
forslag eller påpege problemer på miljøområdet. Erfaringerne er ikke altid positive.
Det skyldes, at mange virksomheder ikke behandler de indkomne forslag tilstrækkeligt
seriøst. Du kan sikre en grundig behandling af indkomne forslag, hvis du:
umiddelbart efter at have modtaget forslaget kvitterer og takker for det. Samtidig
med at du informerer forslagsstilleren om, hvornår du eller ledergruppen tager stilling
til, om forslaget skal implementeres eller ej
over for forslagsstilleren begrunder din indstilling til forslaget
opfordrer forslagsstilleren til at komme med nye forslag i fremtiden
hænger en tavle op sammen med postkassen med information om antal forslag,
behandlingstid, antal ikke gennemførte, udskudte og indførte forslag
udlodder præmier for implementerede forslag

|