![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVA-2003 14. Datalagring og -overførsel14.1 STANDAT Ved gennemførsel af overvågningen er det af afgørende betydning, at indsamlede og bearbejdede data kan udveksles sikkert og hurtigt mellem deltagende myndigheder og institutioner. For at sikre at samtlige systemer kan udveksle data indbyrdes har Miljøstyrelsen fået udviklet en generel standard for et dataudvekslingsformat (STANDAT). Amterne er ansvarlig for indsamling og bearbejdning af de fleste af overvågningssystemets data samt overførsel af indsamlede data til de respektive fagdatacentre. 14.1 STANDAT STANDAT er en standard for elektronisk udveksling af data på miljøområdet. Baggrunden for en standard på dette område sikrer, at data om det ydre miljø kan udveksles sikkert og nemt mellem de instanser, der indsamler og anvender data. STANDAT definerer det format, som benyttes ved indberetning af data til Miljøstyrelsen. Formatet er imidlertid generelt anvendeligt og bruges i dag til dataudveksling mellem f.eks. amter og levnedsmiddelkontrolenhedder. For at sikre at STANDAT bliver videreudviklet med udgangspunkt i brugernes behov, er der nedsat en STANDAT-styringsgruppe og et STANDAT-sekretariat. I Miljøstyrelsen er det STANDAT-sekretariat, som står for udviklings-aktiviteterne i forbindelse med den fremtidige anvendelse af STANDAT. Den daglige administration af STANDAT løses i et samarbejde mellem STANDAT-sekretariatet og Kommunedata. Når man skal udveksle data, skrevet i et STANDAT-format, skal man være i besiddelse af følgende: STANDAT vejledningen som beskriver hvordan STANDAT-filer opbygges (Miljøstyrelsen), en samling kodelister (Kommunedata) samt et passende transportmedium som f.eks. diskette eller modem. 14.1.1 Kodelister Kodelisterne spiller en helt central rolle i STANDAT-konceptet, idet de danner rammen for, hvilke miljødata der kan udveksles. Der findes fire forskellige slags kodelister, nemlig emnekodelisten, typekodelisten, koblingskodelisten samt værdikodelisterne. 14.1.1.1 Emnekodelisten Denne kodeliste beskriver, hvilke emner (datagrupper), der kan udveksles ved hjælp af STANDAT. Et emne skal i STANDAT-sammenhæng forstås som en samling af oplysninger, der logisk hører sammen. Eksempelvis er der i STANDAT defineret et emne, som beskriver en virksomhed. Dette emne indeholder administrative oplysninger om en given virksomhed, bl.a. dens adresse, ejer osv. Typekodelisten 14.1.1.2 Denne kodeliste beskriver hvilke oplysninger, der kan indgå i et emne. Disse oplysninger kaldes i STANDAT for oplysningstyper. Med oplysningstyperne fastlægges koderne for de typer oplysninger, et emne kan omfatte. Oplysningstyperne beskriver også hvilket format, oplysningen har samt eventuelt værdimængden for oplysningen. 14.1.1.3 Koblingskodelisten Koblingskodelisten beskriver for hvert emne i emnekodelisten, hvilke oplysningstyper emnet indeholder. Denne kodeliste består af to felter, nemlig <emnenummer> og <typenummer>. 14.1.1.4 Værdikodelister Disse kodelister beskriver for udvalgte oplysningstyper, hvilke værdier de pågældende oplysningstyper kan antage. En værdikodeliste kan f.eks. være kodelisten STD00002, som beskriver alle postnumre i Danmark. Eksempelvis henviser oplysningstype 00000756 i typekodelisten til denne værdikodeliste, hvilket betyder, at de værdier, der angives for oplysningstype 00000756, kun må overføres, hvis værdierne findes i værdikodelisten STD00002. 14.1.2 STANDAT-abonnement For løbende at få opdateringer af kodelisterne skal man tegne et abonnement på STANDAT. Dette kan gøres ved at henvende sig til et af Kommunedatas regionale centre. Rådgivning og konsulentbistand i forbindelse med anvendelse af STANDAT er ikke med i abonnementet, men kan udføres af Kommunedata mod betaling fra rekvirenten. Et abonnement på STANDAT tegnes for minimum 2 år. Prisen udgør i 1990-priser 1000 kr. pr. halvår. Ansvaret for at indholdet i kodelisterne er konsistent, ligger hos STANDAT-sekretariatet. Det indebærer, at alle opdateringer af kodelisterne skal behandles af STANDAT-sekretariatet. Hvis der tale om miljø-faglige kodelister, sendes opdateringerne til høring hos de relevante fagdatacentre. De ændringer i kodelisterne, som godkendes af STANDAT-sekretariatet, indgår i den førstkommende halvårlige opdatering af STANDAT. Ansøgningsfristen for forårsopdateringen er 1. april og 1. oktober for efterårsopdateringen. Akutte behov for ændringer i værdikodelisterne kan gennemføres efter telefonisk kontakt til Kommunedata eller til STANDAT-sekretariatet. Hvis det ved den efterfølgende faglige behandling viser sig, at den akutte oprettelse ikke er faglig forsvarlig, kan STANDAT-sekretariatet beslutte at slette oprettelsen igen. Først med den efterfølgende halvårlige udgivelse af STANDAT-kodelisterne, bliver akutte ændringer af værdikodelisterne endelige. Til kontrol af STANDAT-filer tilbyder Miljøstyrelsen et STANDAT Service Programmel, som er et hjælpe program til bl.a. syntakscheck, men der er også mulighed for udvidet kontrol af en STANDAT-fil. Foreksempel kan der kontrolleres for maksimum og/eller minimum grænser af værdier, forekomst af data, forekomst i kodetabel, gyldige værdier og til en vis grad kombinationskontrol for datatyper indenfor et emne, f.eks. kombinationer af parametre og måleenheder. 14.1.3 Eksempel på Data-kategorier De data der overføres via STANDAT i relation til overvågningsprogrammet kan i princippet opdeles i oprindelige data og afledte data. 14.1.3.1 Oprindelige data Oprindelige data er født i direkte tilknytning til de analyser og målinger der udføres. Langt den overvejende del af de data, der overføres i tilknytning til overvågningsprogrammet er oprindelige data. Der er i princippet to måder, hvorpå de oprindelige data i STANDAT er struktureret:
14.1.3.2 Måledata Måledata indeholder som regel 2 sæt basale data-emner i relation til Emnekodelisten samt en beskrivelse af den udførte måling. Data-emnerne med måleoplysninger indeholder foruden resultatet af målingen, f.eks. også oplysninger om tidspunktet for udførslen af målingen, enheden målingen er opgivet i, målemetode og hvem, der har udført målingen. Der er fra 10 til 30 oplysninger pr. måling. 14.1.3.3 Analysedata Analysedata består mindst af 3 sæt data-emner i relation til Emnekodelisten. Ét der beskriver målestationen, prøveemner der beskriver den enkelte prøve (vandprøve, sedimentprøve mv.), samt analyseemnerne, der beskriver hver af de analyser, der er udført i tilknytning til prøven. Prøveemnerne indeholder bl.a. oplysninger om, hvornår prøven er udtaget, den anvendte metode ved udtagning af prøven, hvem der har udtaget prøven, hvordan prøven er behandlet, laboratoriet der er ansvarlig for udførslen af analyserne og laboratoriets prøvejournalnummer. Der er normalt 15 til 40 oplysninger pr. prøve. Analyseemnerne indeholder foruden oplysning om, hvad der er analyseret for, samt resultatet af hver enkelt analyse, f.eks. også oplysninger om enheden analysen er opgivet i, analysemetoden og om analysen er udført i felten eller i et laboratorium. Der er ca. 5 til 12 oplysninger pr. analyse. 14.1.3.4 Afledte data Behandlede data er data beregnet på baggrund af oprindelige data. I tilknytning til overvågningsprogrammet overføres primært data beregnede gennemsnit over tid og beregnede stoftransporter. De beregnede data fordeler sig i reglen på to data-emner:
14.2 Hydrologisk Reference I tilknytning til NOVA-2003 anvendes det hydrologiske reference system til følgende generelle funktioner:
Det er således via det hydrologiske referencesystem, at sammenhængen mellem emittenter (udledere) og recipienter etableres i overvågningsprogrammet. Det hydrologiske referencesystems fundament består af følgende kartografiske temaer:
Til hver af de beskrevne bestanddele er der kortlagt overfladevandsafstrømningsoplande:
Sammenhængen mellem de forskellige elementer i systemer et oprettet i form af den hydrologiske referencekode. Denne kode er konstrueret for på én gang at kunne beskrive:
Endelig anvendes den hydrologiske referencekode som tværgående identifikationssystem for objekter knyttet til det hydrologiske reference system. Til alle de geografiske objekter der indgår i de kartografiske temaer, som indgår i det hydrologiske reference system, er der beregnet en hydrologisk reference kode. De data, der skal sammenkædes via hydrologiske reference, skal have tildelt en hydrologisk reference kode. De præcise retningslinier herfor er aftalt i tilknytning til de enkelte overvågningsområder. Det nationale ansvar for opdatering og vedligeholdelse af det hydrologiske reference system i sin nuværende form er placeret ved GEUS. Amterne er på deres side ansvarlig for at sikre, at der er konsistens mellem de kortlægninger som de anvender i tilknytning til overvågningsprogrammet og de data som indgår i det hydrologiske reference system. Forslag til opdateringer af det hydrologiske reference system skal rettes til GEUS der på sin side er ansvarlig for at høre de relevante fagdatacentre inden revisionen gennemføres. National ansvarlig for kortlægningen af de ferskvandsmålestationer, der indgår i overvågningsprogrammet med tilhørende målestationsoplande er placeret ved Danmarks Miljøundersøgelser. Amterne er ansvarlige for at levere det relevante kortmateriale til DMU. Det er besluttet, at revidere det hydrologiske reference system og anvendelsen heraf. Formålet er:
Det er endvidere besluttet, at den kortlægning der indgår i det hydrologiske reference system, skal samstemmes med den kortlægning, der foregår i tilknytning til opbygningen af et fælles arealinformationssystem (AIS) for Miljø- og Energiministeriet. Denne kortlægning er samstemt med Kort og Matrikelstyrelsens kort i 1:25.000/1:20.000. Det er planlagt, at de nye kartografiske temaer skal tages i anvendelse i år 2000. Danmarks Miljøundersøgelser er ansvarlig for opbygningen af arealinformationssystemet. 14.3 Tidsfrister for dataoverførsel Der er fastsat en række generelle tidsfrister for dataoverførsel fra amterne til fagdatacentrene og i mellem fagdatacentrene. Det er forudsat, at alle data inden tidsfristerne for overførsel er kvalitetssikrede og er modtaget i fagdatacentrene på en sådan måde, at de umiddelbart er tilgængelige for dataanalyse og fortolkning. Det skal bemærkes, at amternes dataoverførsel som hidtil normalt vil ske i forbindelse med rapporteringen fordi erfaringen viser at der herved opnås den største kvalitetssikring af data. 14.3.1 Amternes dataoverførsel til fagdatacentrene Generelt skal de årlige resultater fra amternes overvågning være overført til fagdatacentrene senest den 1. juni det efterfølgende år. Dog skal amternes overførsel af punktkildedata til fagdatacentret for punktkilder skal være afsluttet senest den 1. april. Oversigt over samtlige tidsfrister fremgår af tabel 14.1. Tabel 14.1 Tidsfrister og format for overførsel af data fra amterne til fagdatacentrene i det nationale program for overvågning af vandmiljøet 1998-2003 (NOVA-2003).
14.3.2 Fagdatacentrenes tidsfrister overfor amterne Fagdatacentret for Ferskvands tidsfrister overfor amterne:
14.3.3 Fagdatacentrenes udveksling af data Mellem fagdatcentrene er der aftalt en tidsfrister for senest udveksling ag bearbejde landsdækkende oversigter til anvendelse i fortolkning og vurdering af resultater fra eget ansvarligt delområde.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||