Virksomhedsregnskab 1999 3. Resultatanalyse, driftsområdet3.1. Oversigt over hovedformålMiljøstyrelsen varetager et bredt spekter af opgaver. Det drejer sig om traditionelle "styrelsesopgaver": basisadministration og opfølgning på lovgivning og policy, samt traditionelle "departementale" opgaver: løbende ministerbetjening og lovforberedende arbejde. Hertil kommer et omfattende internationalt arbejde, strategiarbejde og udvikling af policy samt data og videnopbygning, som både indeholder styrelses- og departementale opgaver. Derudover udføres i begrænset omfang indtægtsdækket virksomhed samt eksportfremmeaktiviteter. Af de samlede udgifter i 1999 på 341 mill. kr. er ca. 75 pct. anvendt til de nævnte udadrettede opgaver, mens ca. 25 pct. er anvendt til generel ledelse og administration samt hjælpefunktioner.
Af udgifterne til de udadvendte opgaver skønnes det, at ca. 60 pct. vedrører traditionelle "styrelsesopgaver", mens ca. 40 pct. vedrører overvejende "departementale" opgaver, jf. figur 1. Der er taget højde for, at det internationale arbejde og udarbejdelsen af handlingsplaner, policy og videnopbygning både indeholder styrelsesopgaver og departementale opgaver. Figur 1. Fordelingen af indtægter og udgifter fremgår af tabel 1. I afsnit 3.2-3.9 gøres nærmere rede for ressourceanvendelsen, aktiviteter og resultater indenfor de enkelte områder, herunder for målopfyldelsen for Miljøstyrelsens institutionsmål for 1999. I afsnit 3.10 gøres rede for den samlede målopfyldelse af institutionsmålene for 1999. I overensstemmelse med Miljø- og Energiministeriets handlingsplan for mål- og resultatstyring fastlægger de enkelte styrelser efter aftale med Departementet i størrelsesordnen 5-15 institutionsmål for det enkelte år. Institutionsmålene angiver områder, der i det pågældende år forventes at være særligt vigtige. Tabel 1.
Ved fastlæggelsen af institutionsmålene inddrages såvel ministeriets egne prioriteringer som vurderinger af forventninger fra det politiske system, væsentlige samarbejdspartnere og fra den bredere omverden. Miljøstyrelsen har opstillet 11 institutionsmål for 1999. 3.2. BasisadministrationSom central statslig myndighed behandler Miljøstyrelsen en række konkrete godkendelses- og klagesager og rådgiver de kommunale myndigheder, virksomheder og borgere om miljølovgivningen. Miljøstyrelsen administrerer endvidere en række tilskudsordninger, samt miljøbistandsordninger til Østeuropa, udviklingslande og Arktis. Der er i 1999 afholdt udgifter for 54 mill. kr. til basisadministration, hvoraf 4 mill. kr. modsvares af indtægter, jf. tabel 2. Tabel 2.
Indtægterne på det bevillingsfinansierede område i 1999 vedrører hovedsageligt tilsyn og kontrol med Øresundsforbindelsen. Det omkostningsdækkede område omfatter visse godkendelses- og klagesager, der er belagt med gebyr. Af de samlede udgifter i 1999 er anvendt 32 mill. kr. til administration af tilskudsordninger og miljøbistand, 12 mill. kr. til behandling af godkendelses og klagesager og 9 mill. kr. til besvarelse af henvendelser og forespørgsler, jf. figur 2. Udgifterne til administration af tilskud- og miljøbistand har været stigende, hvilket hovedsageligt skyldes væksten i miljøbistanden. Figur 2. 3.2.1. Godkendelser og klagesager Miljøstyrelsen er godkendelses- og klageinstans i sager efter miljøbeskyttelses-, vandforsynings- og havmiljøloven samt i sager efter lov om kemiske stoffer og produkter. Indenfor de større sagsgrupper er der i 1999 indkommet ca. 580 sager. Det skønnes, at der er medgået 29 årsværk til sagsbehandlingen, jf. tabel 3. Tabel 3.
3.2.2. Administration af tilskud Miljøstyrelsen administrerer en række tilskudsordninger hovedsageligt inden for jordforurenings- og affalds- og renere produktområdet samt en række mindre ordninger bl.a. indenfor vandforsynings, spildevands- og industriområdet. Derudover administrerer styrelsen Den Grønne Fond og Jobpulje samt bevillinger indenfor bekæmpelsesmiddelområdet og trafik/miljø. Tilskudsbevillingerne anvendes generelt i kombination med administrativ regulering. Miljøstyrelsen administrerer derudover miljøbistandsordninger til Østeuropa, udviklingslande og Arktis. Der i 1999 givet tilsagn om tilskud til 597 projekter og iværksat 368 miljøbistandsprojekter, jf. tabel 4. Tabel 4.
Det skønnes, at der i 1999 samlet er anvendt ca. 55 årsværk til administration af tilskud og miljøbistand. Der har i perioden 1996-99 været en stigning i såvel antallet af tilskudsordninger og tilskud som i årsværksforbruget, jf. tabel 5. Tabel 5.
I afsnit 5 og 6 er gjort nærmere rede for anvendelsen af tilskud og miljøbistand og for de opnåede resultater. 3.2.3. Sagsbehandlingstider Miljøstyrelsen indførte med virkning fra 1. januar 1998 tidsfrister for sagsbehandlingstiden for borger og virksomhedsrettede sager, dvs. godkendelses og klagesager m.v. samt for behandling af ansøgninger om tilskud.Tidsfristen varierer fra sagsgruppe til sagsgruppe bl.a. afhængigt af sagernes kompleksitet10. Det er Miljøstyrelsens generelle målsætning, at mindst 95 pct. af de sager, der indkommer i løbet af året, skal besvares indenfor de fastsatte tidsfrister. Der er i 1999 indkommet 580 godkendelses- og klagesager. En opgørelse pr. 1. april 2000 viste, at 390 sager, svarende til 67 pct. af sagerne, var afgjort indenfor tidsfristen. De resterende 190 sager var på dette tidspunkt enten ikke afgjort eller afgjort efter udløbet af de fastsatte tidsfrister, jf. tabel 6. Tabel 6.
De fastsatte tidsfrister for særligt "tunge" sager er op til 6 mdr. og for visse sager på kemikalie- og bekæmpelsesmiddelområdet op til 2 år. Tidsfristen for de sager, der ikke var afgjort pr. 1. april 2000, er ikke i alle tilfælde udløbet. Det må derfor forventes, at målopfyldelsen vil stige noget. Selvom overholdelsen af de fastsatte tidsfrister ikke i alle tilfælde er indenfor Miljøstyrelsens kontrol idet der i forbindelse med sagsbehandlingen i mange tilfælde foretages høring og indhentes bidrag fra eksterne parter er målopfyldelsen for godkendelses- og klagesager ikke fuldt ud tilfredsstillende. Baggrunden for den manglende målopfyldelse kan i et vist omfang hænge sammen med bl.a. med en stigning i antallet af sager og/eller personaleudskiftning indenfor afgrænsede faglige områder, hvor en tilførsel af ekstra/nyt mandskab forudsætter en vis oplæringstid. Generelt vurderes det dog, at den forholdsvis lave målopfyldelse primært skyldes, at de afsatte ressourcer til godkendelses og klagesagsbehandling har været uændret i de senere år samtidig med, at antallet af sager er vokset. På tilskudsområdet er i 1999 indkommet 770 ansøgninger. Pr. 1. april 2000 var 730 ansøgninger, svarende til 95 pct., afgjort indenfor tidsfristen, jf. tabel 7. Resultatet er således tilfredsstillende. Tabel 7.
Institutionsmål 1999
3.3. Opfølgning på lovgivning og policySammen med amter og kommuner har Miljøstyrelsen ansvar for at sikre gennemførelsen af lovgivning og policy på miljøområdet. Dette omfatter bl.a. information og vejledning om lovgivning og miljøforhold i forhold til amter og kommuner og en bredere offentlighed, mens den konkrete vejledning og information til borgere og virksomheder varetages af amter og kommuner. Endvidere udfører Miljøstyrelsen tilsyn og kontrol på kemikalieområdet, mens tilsyn og kontrol på det øvrige miljøområde varetages af amter og kommuner. Miljøstyrelsen udarbejder desuden en årlig redegørelse vedr. amter og kommuners miljøtilsyn. Der er i 1999 afholdt udgifter for 47 mill. kr. til opfølgning på lovgivning og policy, hvoraf 3 mill. kr. modsvares af indtægter, jf. tabel 8. Tabel 8.
På det bevillingsfinansierede område er der indtægter fra salg af styrelsens publikationer. Det omkostningsdækkede område omfatter bl.a. miljøgodkendelse og -tilsyn med enkelte meget store virksomheder (DONG og Københavns Lufthavn). Af de samlede udgifter i 1999 er 26 mill. kr. anvendt til informationsformidling, mens der har været udgifter for 6,2 mill. kr. til kontrol og tilsyn på kemikalieområdet, jf. figur 3. Derudover har der været udgifter for 6 mill. kr. til refusion af kommunernes udgifter til strandsanering i forbindelse med olieforurening af kysten. Mens Miljøstyrelsen tidligere refunderede halvdelen af kommunernes udgifter, omfatter refusionen nu hele udgiften. Kategorien "andet" vedrører hovedsageligt en statslig udgift på 6,8 mill. kr. vedr. fjernelse af affald på Prom Kemi ApS. Figur 3. Tabel 9.
3.3.1. Informationsformidling. Som central statslig myndighed har Miljøstyrelsen til opgave at bidrage med information om reguleringen på miljøområdet og om generelle miljøspørgsmål. Informationsindsatsen er rettet mod kommuner, amter, borgere, virksomheder, interesseorganisationer, medier, undervisere, forskere og konsulenter. Indsatsen er primært rettet mod danske målgrupper, men i stigende grad arbejder styrelsen også med en international informationsindsats. Informationsindsatsen er styrket de senere år. Det beror dels på, at efterspørgslen efter informationer om miljøregulering og generelle miljøforhold har været stigende, dels på at styrelsen har lagt øget vægt på en aktiv informationsindsats som et middel til adfærdsregulering. I 1998 blev Miljøstyrelsens hjemmeside lanceret, og i 1999 slog den for alvor igennem med et antal besøgende på ca. 250.000. I løbet af året blev en lang række dokumenter gjort elektronisk tilgængelige. Det gælder f.eks. hovedparten af de faglige rapporter, som Miljøstyrelsen offentliggjorde i løbet af året, samt ældre publikationer. Samlet er der i 1999 givet gratis adgang til ca. 1.100 publikationer. I starten af 1999 lancerede Miljøstyrelsen tidsskriftet "Ny Viden fra Miljøstyrelsen", som fire gange om året udkommer med projektartikler, der gør resultaterne af Miljøstyrelsens projekter tilgængelige. I løbet af året voksede antallet af betalende abonnenter, så det ved årsskiftet var på godt 1.000. Projektartiklerne offentliggøres på styrelsens hjemmeside, og også på engelsk for at kunne informere internationale målgrupper om projektresultaterne. Blandt de områder, hvor indsatsen i særlig grad blev styrket i 1999, skal nævnes information om kemikalier og affald samt information om miljøbistand. I 1998 ændrede Miljøstyrelsen kurs i informationsarbejdet. Målet var at trykke færre faglige rapporter, men til gengæld styrke den elektroniske offentliggørelse af rapporter og formidlingen gennem pjecer og hæfter, som er lettere tilgængelige, samt formidling af projektresultater gennem projektartikler i Ny Viden og på hjemmesiden. I det hele taget har det været planen at styrke formidlingen gennem internettet, hvilket har resulteret i et stadig stigende antal besøg på styrelsens hjemmeside. Det har ligeledes været målet at styrke serviceringen af medierne såvel danske som internationale medier. Kursændringen er blevet fastholdt og styrket i 1999, jf. tabel 9. Institutionsmål 1999
3.3.2. Kemikalieinspektionen Miljøstyrelsen skal informere om og føre tilsyn med overholdelsen af lov om kemiske stoffer og produkter. Målet med kemikalielovgivningen er at sikre og forbedre beskyttelsesniveauet for mennesker og miljø. Overfor de fleste borgere og virksomheder nås dette gennem oplysning og vejledning om reglerne. Hvor dette ikke virker, må det sikres, at reglerne håndhæves hurtigt og effektivt. Målsætningerne for indsatsen er fastlagt i "Strategi og handlingsplan for Kemikalieinspektionen 1997-2001"19 . Indsatsen omfatter dels forebyggende arbejde i form af informationsformidling, dels kontrol og tilsyn m.v. i form af giftkontrol og kontrolkampagner. Endvidere behandles løbende et stort antal indberetninger samt advarsler (notifikationer) fra andre EU-lande. Den forebyggende indsats i form af informationsformidling er især i de seneste år blevet prioriteret højt. I 1998 oprettede Miljøstyrelsen således en særlig telefonservice, Kemitelefonen. Der var i 1999 i gennemsnit 8 henvendelser pr. arbejdsdag, jf. tabel 10. Henvendelserne vedrørte især kosmetik samt klassificering og mærkning, og kom overvejende fra virksomheder, men også fra myndigheder, borgere, konsulenter, advokater o.lign. Tabel 10.
Som et led i den styrkede informationsindsats indførte Miljøstyrelsen endvidere i 1999 en ny type informationsmateriale "Faktaark om Kemi" som på 1-2 sider beskriver reglerne for anvendelse af udvalgte kemiske stoffer og produkter. Der er foreløbigt udgivet 24 Faktaark. Derudover udsendtes pjecen "Hvad siger loven om kemiske stoffer og produkter" i en ny udgave. Faktaarkene og pjecen blev distribueret ved en særlig kampagne overfor producenter og importører af kemiske stoffer og produkter. På kontrolsiden udførte Kemikalieinspektionen i 1999 107 tilsynsbesøg ("giftkontrol") hos brugere og sælgere af giftige og meget giftige kemiske stoffer og produkter, jf. tabel 11. Formålet er at undersøge, om virksomhederne har indhentet de nødvendige tilladelser, indsendt de nødvendige meddelelser til Miljøstyrelsen, om bogføringspligten overholdes og om opbevaringen er lovlig. Tilsynsbesøgene resulterede i 5 henstillinger, mens der blev udstedt 9 påbud og forbud. Bl.a. fordi de enkelte sager er blevet mere komplicerede, er antallet af tilsynsbesøg faldet i forhold til de foregående år. Tabel 11.
I 1999 blev der endvidere gennemført 10 kontrolkampagner i form af en målrettet tilsynsindsats indenfor udvalgte områder, jf. tabel 12. I overensstemmelse med handlingsplanen retter kampagnerne sig mod områder, der har væsentlig betydning for sundhed og miljø. Kampagnerne har i 1999 bl.a. omfattet forbudte og ikkegodkendte bekæmpelsesmidler, tungmetaller i grillkul, indhold af hormoner og konserveringsmidler i hudcremer samt børnekosmetik, metalafgivelse fra kridt og kemisk legetøj. Kampagnerne omfatter bl.a. besøg hos forhandlere og analyser af vareprøver m.v. Tabel 12.
I konsekvens af den udbredte anvendelse og salg af kemiske stoffer og produkter, er Kemikalieinspektionen i vidt omfang afhængig af indberetninger fra borgere, virksomheder, myndigheder m.v. for at sikre overholdelsen af lovgivningen. I 1999 modtog Kemikalieinspektionen 181 indberetninger om mulige lovovertrædelser, jf. tabel 13. Hovedparten af sagerne vedrørte kosmetiske produkter, bekæmpelsesmidler samt overholdelse af regler om klassificering og mærkning. Derudover har inspektionen selv taget 40 sager op om mulige lovovertrædelser. Tabel 13.
Mange af de rejste sager resulterer i videre foranstaltninger. Af 182 afsluttede sager i 1999, resulterede 86 sager således enten i udstedelse af påbud, forbud, påtale, henstilling eller overdragelse til anklagemyndigheden. Yderligere 32 sager blev afsluttet på anden måde, f.eks. ved advarsel til forbrugerne eller videresendelse til anden myndighed end anklagemyndigheden. Kemikalieinspektionen behandler også advarsler om farlige produkter fra andre EU-lande. Hvis et EU-land begrænser eller standser markedsføringen af et produkt, skal de øvrige EU-lande underrettes herom. Kemikalieinspektionen modtog i 1999 16 advarsler bl.a. vedrørende bestemte kosmetiske produkter og legetøj. Efterfølgende undersøgelser viste, at de omhandlede genstande ikke blev solgt i Danmark, men at nogle af de kosmetiske produkter blev solgt via internettet. Miljøstyrelsen udsendte derfor via pressemeddelse en advarsel til forbrugerne. For en mere uddybende beskrivelse af indsatsen henvises til Kemikalieinspektionens årsberetning. Årsberetningen for 1999 vil blive offentliggjort i foråret 2000. 3.4. Løbende ministerbetjening og lovforberedende arbejdeMiljø- og Energiministeriet har et forholdsvis lille departement, som styrer sagsgangen mellem ministeren og de underliggende institutioner. Sagerne færdigbehandles og forelægges af styrelserne. Udover den løbende, direkte ministerbetjening udarbejdelse af udkast til besvarelser af folketingsspørgsmål og af henvendelser fra borgere, virksomheder m.v. forestår Miljøstyrelsen det lovforberedende arbejde på miljøområdet og udarbejder udkast til bekendtgørelser samt vejledninger og andre administrative forskrifter m.v. Derudover indeholder det internationale arbejde og strategi- og policyarbejdet samt erhvervsfremmeaktiviteterne ligeledes et betydeligt element af ministerbetjening. Der er i 1999 afholdt udgifter for 23 mill. kr. til ministerbetjening m.v., jf. tabel 14. Tabel 14.
Udgifterne er stort set ligeligt fordelt mellem løbende ministerbetjening og lovforberedende arbejde, jf. tabel 15. Tabel 15.
3.4.1. Lovforberedende arbejde I 1999 blev udarbejdet 8 lovforslag, 19 bekendtgørelser og 6 vejledninger. Det skønnes, at der er anvendt 26 årsværk hertil, jf. tabel 16. Tabel 1620.
3.4.2. Løbende ministerbetjening En væsentlig del af den løbende ministerbetjening består i udarbejdelse af udkast til besvarelse af spørgsmål fra medlemmer af Folketinget (§ 20- spørgsmål stillet i henhold til Folketingets forretningsorden) samt spørgsmål fra Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg (FMPU) indenfor miljøområdet. Miljøstyrelsen har i 1999 udarbejdet udkast til ministerens besvarelser af 120 § 20-spørgsmål. Antallet af spørgsmål varierer meget fra år til år, jf. tabel 17. spørgsmål stillet i henhold til Folketingets forretningsorden) samt spørgsmål fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg (FMPU) indenfor miljøområdet. Miljøstyrelsen har i 1999 udarbejdet udkast til ministerens besvarelser af 120 § 20-spørgsmål. Antallet af spørgsmål varierer meget fra år til år, jf. tabel 17. Tabel 17.
Udover § 20-spørgsmålene behandles løbende et stort antal spørgsmål fra FMPU. Antallet varierer ligeledes meget fra år til år. I 1999 er der besvaret i alt 979 spørgsmål fra FMPU, og især antallet af spørgsmål i forbindelse med behandling af lovforslag har været højt, jf. figur 5. I forbindelse med behandlingen af lovforslag vedr. PVC-afgift er således besvaret 80 spørgsmål, mens der i forbindelse med behandling af lovforslag vedr. jordforurening og lovforslag vedr. implementering af IPPC-direktivet er besvaret hhv. 60 og 30 spørgsmål. Derudover har der i 1999 været 164 skriftlige orienteringer af udvalget f.eks. som opfølgning på samråd. Figur 5. Institutionsmål 1999
3.5. Internationalt arbejdeInternationalt samarbejde om beskyttelsen af miljøet er i dag en nødvendighed, og den internationale dimension er central i løsningen af de fleste af Miljøstyrelsens opgaver. Det internationale miljø-arbejde formidles gennem en række organisationer som EU, OECD og UNEP, ligesom løsningen af en række globale miljøproblemer varetages gennem særlige konventioner og aftaler. Udgifterne til internationalt samarbejde udgjorde i 1999 49 mill. kr., jf. tabel 18. Heri er medregnet udgifterne til koordineringen af ministeriets EU-arbejde, som forestås af Miljøstyrelsen, mens udgifter til administration af international miljøbistand og til international miljørådgivning ikke er medregnet. Tabel 18.
Indtægterne vedrører hovedsageligt Det Danske Temacenter for Affald. Af de samlede udgifter i 1999 er anvendt 22 mill. kr. til arbejde i EU-regi, 7 mill. kr. til konventionsarbejde og 5 mill. kr. til FN-relateret arbejde, jf. figur 6. Stigningen i udgifterne til konventionsarbejdet i 1998 skyldes forberedelse og afholdelse af den fjerde fælleseuropæiske miljøministerkonference (Århus-konferencen)24 . Kategorien "andet" omfatter hovedsageligt Temacentret for Affald. Figur 6. 3.5.1. EU Arbejdet i EU med beskyttelsen af natur og miljø har fået en stigende betydning. Miljøstyrelsen arbejder derfor generelt på at sætte grønne danske fingeraftryk på EU´s miljøarbejde med udgangspunkt i nationale handlingsplaner og strategier. Det sker dels i forhold til udarbejdelsen af EUstrategier og handlingsprogrammer, dels i forbindelse med konkrete regler for kemikalier, industri, vand, luft, affald m.v. Og det sker ikke mindst ved at få miljøhensyn integreret i gennemførelsen af EU´s "Agenda 2000" om udvidelse af EU med Øst- og Centraleuropa og i forbindelse med reformerne af Den Fælles Landbrugspolitik og Strukturfondspolitikken. Endelig sker det i forbindelse med det globale miljøsamarbejde, først og fremmest om handel og miljø og regulering af farlige kemikalier. Der er i 1999 forberedt 4 ordinære rådsmøder og 2 uformelle rådsmøder, herunder hjemlig koordination og løbende koordination af arbejdet i Bruxelles, samt forhandling af en lang række kommissionsretsakter. Herudover har der været ydet en væsentlig indsats i forhold til arbejdet med integration af miljøhensyn i andre rådsformationer, først og fremmest på områderne landbrug, trafik og energi. Endelig har arbejdet med miljøaspekterne af EU´s kommende udvidelse, herunder formuleringen af indspil til Agenda 2000, haft vægt i 1999. Der er i 1999 behandlet 62 EU-retsakter på miljøområdet, jf. tabel 19. Tabel 19.
Institutionsmål 1999
3.5.2. Øvrigt international arbejde. På flere og flere områder arbejdes der i dag for globale løsninger på de globale miljøproblemer. Danmark deltager i dette arbejde direkte og gennem EU. Det gælder arbejdet med miljø og handel i WTO og OECD, Baselkonventionen om transport af affald, Montrealprotokollen om beskyttelse af ozonlaget, internationale aftaler på kemikalieområdet, havkonventionerne samt det nordiske miljøsamarbejde. I 1999 har Miljøstyrelsens indsats på det øvrige internationale område bl.a. været koncentreret om løbende koordination af OECD-arbejdet og deltagelse i EU-arbejdet med handel og miljø, koordination af miljøindsatsen i Norden og Arktis, forhandling af en særlig ansvarsprotokol i tilknytning til Basel-konventionen, femte partsmøde under klimakonventionen, forhandling om en særlig protokol under biodiversitetskonventionen vedr. international handel med modificerede organismer, forhandlingsmøder i tilknytning til en kommende POP-konvention26 samt tredje ministerkonference under WTO. 3.6. Handlingsplaner, policy, data og videnopbygningSom et led i betjeningen af minister og Folketing forestår Miljøstyrelsen i et tæt samspil med departementet et omfattende arbejde med henblik på at foreslå løsning på miljøproblemer i form af handlingsplaner m.v. Hertil kommer løbende opgaver vedr. indsamling, bearbejdning og rapportering af miljødata samt vidensopbygning bl.a. med henblik på lovforberedende arbejde, udarbejdelse af vejledninger og andre forvaltningsmæssige opgaver. Der er i 1999 afholdt udgifter til strategiarbejde, udarbejdelse af handlingsplaner m.v. samt data og videnopbygning for 74 mill. kr., jf. tabel 20. Beløbet indeholder også udgifter til videreuddannelse og kompetenceudvikling af medarbejderne. Tabel 20.
3.6.1. Handlingsplaner og policy Miljøstyrelsen har i 1999 har haft et omfattende arbejde med udarbejdelse eller revision af policy og handlingsplaner. Det drejer sig bl.a. om arbejdet med Affald 21, Pesticidhandlingsplan II, PVC-, Phthalat- og Kemikaliestrategier og Naturog Miljøpolitisk Redegørelse 1999. Institutionsmål 1999
3.6.2. Miljødata og statistik Miljøstyrelsen varetager opgaver i forbindelse med overvågningsprogrammer og dataindsamlingssystemer, der skal belyse udviklingen i miljøtilstanden og resultaterne af den miljømæssige indsats, herunder lagring af data i databaser bl.a. med henblik på præsentation af miljødata på internettet. Ressourceanvendelsen har været stigende i de seneste år. Det skyldes bl.a., at styrelsen i samarbejde med ministeriets sektorforskningsinstitutioner har gennemført en omfattende revision af overvågningsprogrammet for vandmiljøet. Styrelsen har endvidere ændret og tilpasset databaser som følge af det ændrede overvågningsprogram som led i år2000 sikring m.v. Samtidig har den stigende internationalisering af miljøpolitikken betydet, at der i stigende omfang skal indrapporteres miljødata og andre oplysninger om efterlevelse af EU-direktiver, internationale konventioner og aftaler. 3.6.3. Øvrig vidensopbygning Der er i 1999 afsluttet 136 udrednings- og udviklingsprojekter, som er finansieret over styrelsens drift, jf. tabel 21. Tabel 21.
Der er i 1999 anvendt ca. 38 mill. kr. til konsulentbistand i forbindelse med udrednings- og udviklingsprojekter m.v. Heraf er ca. 20 pct. anvendt til understøttelse af løbende driftsopgaver, herunder vedligeholdelse af databaser, referencecentre, standardiseringsarbejde og produktregister. De øvrige midler er anvendt til understøttelse af styrelsens forvaltningsmæssige opgaver samt tilvejebringelse af særlig viden og oplysninger med henblik på udvikling af handlingsplaner og policy. Det drejer sig bl.a. om konsulentbistand i forbindelse med udarbejdelse af branchevejledninger, vurderinger af erstatningsstoffer vedr. stoffer, der ønskes udfases, samt udarbejdelse af kemikalie- og affaldsstrategi m.v. Institutionsmål 1999
3.7. Indtægtsdækket virksomhed og eksportfremmeMiljøstyrelsen udfører i begrænset omfang indtægtsdækket virksomhed ved salg af den ekspertise, som styrelsen har opbygget. Derudover udfører Miljøstyrelsens aktiviteter med henblik på at fremme eksporten af dansk miljøteknologi og knowhow. 3.7.1. Indtægtsdækket virksomhed Der har i 1999 været udgifter vedr. indtægtsdækket virksomhed for 3 mill. kr. og indtægter for 4 mill. kr., jf. tabel 22. Tabel 22.
Den indtægtsdækkede virksomhed omfatter hovedsageligt projekter vedr. international miljørådgivning som et led i det internationale miljøsamarbejde. Ved deltagelse i internationale miljørådgivningsopgaver nyttiggøres den viden om miljøadministration, som Miljøstyrelsen har opbygget. Opgaverne omfatter bl.a. institutionel kapacitetsopbygning, lovforberedende arbejde, regulativer, handlingsplaner samt rådgivning vedr. administration, håndhævelse og miljøovervågning. Fagligt udføres bl.a. opgaver indenfor områderne renere teknologi, vandforsyning, spildevand, affald, pesticider og kemikalier. Der er hovedsageligt tale om mindre projekter, hvor styrelsen er underleverandør til Danida eller private konsulentfirmaer, jf. tabel 23. Tabel 23.
I de seneste år har indsatsen især omfattet institutionsopbygningsprojekter i Gaza og Egypten i samarbejde med de centrale miljømyndigheder. Begge projekter er finansieret af Danida. Derudover har der i 1999 været tale om projekter bl.a. i Rusland, Botswana, Sydafrika, Zambia, Bangladesh og Malaysia samt flere studiebesøg i Danmark fra bl.a. Botswana og Malaysia. Det forventes, at aktivitetsniveauet vedr. international miljørådgivning fremover vil forblive på det nuværende forholdsvis beskedne niveau. Dette skyldes primært, at behovet i stigende grad tilgodeses via stigende bevillinger til international miljøbistand. Det forventes derfor, at indsatsen primært vil omfatte miljøadministrativt strategiske opgaver. Udover international miljørådgivning omfatter Miljøstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed sekretariatsopgaver for Oliebranchens Miljøpulje. Oliebranchens Miljøpulje blev stiftet i 1992, og er baseret på, at benzinselskaberne betaler et fast ørebeløb pr. liter solgt benzin, som anvendes til at finansiere oprydning af tidligere benzingrunde. Sekretariatsopgaverne omfatter bl.a. indstilling vedr. prioritering af grunde til oprydning samt behandling af henvendelser fra borgere, virksomheder og offentlige myndigheder. Samlet vurderes regnskabsresultatet for den indtægtsdækkede virksomhed i 1999 at være tilfredsstillende, omend driftssituationen som følge af et forholdsvist stort underskud for 1998 udviser et mindre underskud, jf. bilag 1. 3.7.2. Eksportfremme Der har i 1999 været udgifter til eksportfremmeaktiviteter for 1 mill. kr., jf. tabel 24. Tabel 24.
Aktiviteterne udføres hovedsageligt i tilknytning til miljø- og energiministerens rejser i udlandet med erhvervsdelegationer samt i forbindelse med besøg i Danmark af udenlandske miljøministre og myndighedsdelegationer. 3.8. Generel ledelse og administrationOmrådet omfatter udgifter i forbindelse med den overordnede styring og ledelse af Miljøstyrelsen samt støttefunktioner for styrelsens generelle ledelse og drift, herunder central personale- og økonomiadministration. Der er i 1999 anvendt 22 mill. kr. til generel ledelse og administration svarende til 7 pct. af de samlede udgifter, jf. tabel 25. Tabel 25.
3.8.1. Økonomiadministration I Miljøstyrelsens centrale økonomiadministration er der i 1999 håndteret ca. 8.600 kreditorbilag, ca. 5.300 kassebilag og ca. 500 udlandsbetalinger. Det svarer til i gennemsnit ca. 230 betalinger pr. arbejdsdag. Antallet af bilag/betalinger har været stigende set over en 4-årig periode, jf. tabel 26. Tabel 26.
Vedrørende personaleledelse og administration henvises til afsnit 4. 3.8.2. Mål- og resultatstyring Miljøstyrelsens ledelse og medarbejdere har i 1999 arbejdet på at videreudvikle styrelsens arbejdsplanlægning, hvilket har resulteret i et nyt koncept for Miljøstyrelsens årlige arbejdsprogram. Der er endvidere opbygget et tidsregistreringssystem, som er taget i brug i 2000. Der må forventes at ske en vis videreudvikling af såvel arbejdsprogram som tidsregistrering på baggrund af de indhøstede erfaringer. Indsatsen i 2000 vil dog primært blive fokuseret på løbende at omsætte resultaterne i aktuel og relevant ledelsesinformation. 3.9. HjælpefunktionerHjælpefunktionerne omfatter tværgående udgifter, der ikke direkte kan henføres eller fordeles på de udadrettede aktiviteter. Det drejer sig bl.a. om husleje, bygningsdrift og -vedligeholdelse og om journal, omstilling, betjentstue og IT, dvs. funktioner der muliggør løsningen af Miljøstyrelsens udadvendte arbejdsopgaver. Der er i 1999 afholdt udgifter for 66 mill. kr. til hjælpefunktioner, jf. tabel 27. Tabel 27.
3.9.1. Journalisering Brevvekslingen til og fra Miljøstyrelsen har igennem en årrække været stigende. I 1999 modtog Miljøstyrelsens journal ca. 74.000 indgående breve og ca. 34.000 afsendte breve til journalisering, hvilket er en svag stigning i forhold til de foregående år, jf. figur 7. Institutionsmål 1999
Figur 7. 3.9.2. IT-området Der har i 1998 og 1999 været afholdt ekstraordinære IT-udgifter til nyt serveranlæg og udskiftning af arbejdsplads til PCere. Der er i 1999 foretaget en ekstern konsulentundersøgelse af den drifts- og sikkerhedsmæssige opsætning af Miljøstyrelsens interne IT-netværk. Det konkluderes, at driftssikkerheden/-stabiliteten stort set er tilfredsstillende. Der forventes i 2000 at blive foretaget en opfølgning på den eksterne gennemgang og en videreudvikling af drifts- og sikkerhedsmæssige rutiner. 3.10. Status for institutionsmål 1999 Miljøstyrelsens institutionsmål for 1999 omfatter 56 delmål, jf. det foranstående. Heraf vurderes 55 pct. at være opfyldt, mens 13 pct. er delvist opfyldt. De resterende 32 pct. er ikke opfyldt i 1999, jf. figur 8. For en samlet beskrivelse af resultatet for de enkelte institutionsmål henvises til bilag 2. Figur 8. Institutionsmål 1999
Sammenfattende kan det konstateres, at institutionsmålene for 1999 har været relativt ambitiøse, og at en række opgaver har en længere tidshorisont end oprindeligt forventet. Ved fastlæggelsen af institutionsmålene er der ikke i tilstrækkelig grad taget højde for eksterne forhold, der er udenfor Miljøstyrelsens kontrol, ligesom udviklingen i Miljøstyrelsens arbejdsopgaver nødvendiggør løbende prioriteringer og justeringer af ressourceanvendelsen, idet det kan være vanskeligt at forudse den nationale og internationale dagsorden for længere tid ad gangen. Styrelsen vurderer dog, at opstillingen af institutionsmål er nyttigt som et redskab for den løbende planlægning og prioritering af ressourceanvendelsen.
1. Der er foretaget en række ændringer i Miljøstyrelsens kontoplan for 1999 i forhold til tidligere år. For at skabe sammenlignelighed i forhold til regnskabstallene for tidligere år, er der foretaget visse justeringer i fordelingen af udgifter og indtægter for 1999 imellem de enkelte aktivitetsområder. 2. Opgørelsen omfatter de samlede lønudgifter (inkl. refusioner), herunder lønudgifter under den indtægtsdækkede virksomhed og andre tilskudsfinansierede aktiviteter. 3. Ekskl. ikke-refusionsberettiget købsmoms. 4. Regnskabstallene for tidligere år i dette og i de følgende afsnit er reduceret i konsekvens af den ressortændring, der fandt sted pr. 1. januar 1999 og for visse andre mindre ressortændringer. Korrektionerne af regnskabstallene er baseret på skøn. 5. Opgørelsen omfatter de sagsgrupper, hvor der er fastsat målsætninger vedr. sagsbehandlingstider, jf. afsnit 3.2.3. 6. Antal indkomne og afgjorte sager er ikke opgjort for 1996. 7. Opgørelsen omfatter tilskud under følgende konti: 23.22.08. Teknologipulje, 23.23.11. Renere produkter, 23.23.12. Miljøstyring og -revision m.v. i virksomheder, 23.24.31. Aktiviteter vedr. bekæmpelsesmidler, 23.27.03. Puljen til Grøn Beskæftigelse, 23.27.04. Den Grønne Fond samt 23.28.02.10. Aktionsplan for økologisk omstilling m.v. 8. Opgørelsen omfatter tilskud under følgende konti: 23.26.11. Miljøstøtte til Østlandene samt 23.29.01. Miljøbistand til udviklingslande og Arktis m.v. 9. Opgørelsen omfatter også årsværksforbrug vedr. ordninger, der ikke er omfattet af opgørelsen i tabel 5. Det drejer sig om administration af konto 23.22.05. Afhjælpende foranstaltninger, affaldsdepoter, 23.22.09. Gasværkserstatninger, 23.23.01. Genbrugsprojekter, 23.23.03. Tilskuds til bortskaffelse af spildolie, 23.23.04. Indsamlingsordninger vedr. dæk og blyakkumulatorer, 23.23.11.20. Miljømærkeordninger, 23.26.31. Sektorintegreret miljøindsats på energiområdet i Østersøregionen, 23.27.02. Indsats vedr. trafik og miljø samt 23.28.02.10. Støtte til forureningstruede vandindvindinger. 10. Jf. Justitsministeriets cirkulære af 4. juni 1997 vedrørende sagsbehandlingstider og målsætninger herfor. Målsætningerne er offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside. 11. Det er ikke muligt at opgøre sagsbehandlingstider for sager indkommet i 1996. 12. Opgørelsen for 1999 omfatter følgende tilskudsordninger, hvor der alle helt eller delvis er baseret på en ansøgningsmodel: 23.23.03. Tilskud til bortskaffelse af spildolie, 23.23.05. Indsamlingsordning vedr. nikkel-cadmium-batterier, 23.23.12. Miljøstyring og -revision m.v. i virksomheder, 23.27.03. Den Grønne Jobpulje og 23.27.04. Den Grønne Fond. 13. Det er ikke muligt at opgøre sagsbehandlingstider for tilskudssager i 1996. 14. Delmålenes numre henviser til bilag 2. Institutionsmål 1999. 15. Ved opgørelsen af tallene har det ikke været muligt at tage højde for overførslen af landbrugs-, bioteknologi-, ferskvands- og klimaområdet pr. 1. januar 1999 til Skov- og Naturstyrelsen og Energistyrelsen. Informationsaktiviteter på disse områder er indeholdt i tallene for 1996-1998, men ikke i opgørelsen for 1999. Dette indebærer, at stigningen i aktivitetsniveauet ikke fuldt ud fremgår af tabellen. 16. Derudover bliver der hvert år produceret enkelte videoer, CD-romer, plakater mv. 17. Miljøbutikken er Miljø- og Energiministeriets fælles servicecenter, der betjener henvendelser fra offentligheden i samarbejde med styrelserne og på baggrund af styrelsernes infor-mationsmateriale. Tallene er baseret på stikprøver. 18. Opgørelsen omfatter alene telefoniske og personlige henvendelser. 19. Planen kan ses på Miljøstyrelsens hjemmeside. 20.Ved opgørelsen af tallene har det ikke været muligt at tage højde for overførslen af en række områder pr. 1. januar 1999 til Skov- og Naturstyrelsen og Energistyrelsen. Aktiviteter på disse områder er indeholdt i tallene for 1996-1998, men ikke i opgørelsen for 1999. 21. Jf. noten til tabel 16. 22. Jf. noten til tabel 16. 23. Kategorien "Øvrige" vedrører generelle spørgsmål fra FMPU, som ikke kan henføres til et lovforslag, samråd eller lignende. 24. Udgifterne til forberedelse og afholdelse af konferencen er afholdt ved bevillingsoverførsel fra konto 23.26.11. Det endelige regnskab forventes at kunne afsluttes i 2000, og der vil på baggrund heraf ske en regulering af overførslen fra konto 23.26.11. 25. Jf. noten til tabel 16. 26. Persistant Organic Pollutants. 27. Jf. noten til tabel 16. Opgørelsen omfatter ikke projekter, hvortil der er ydet tilskud under Miljøstyrelsens tilskudsbevillinger. 28. Jf. noten til tabel 16. Det vurderes, at et kreditorbilag i gennemsnit omfatter 8-10 regninger. 29. Der er foretaget en skønsmæssig korrektion af tallene som følge af ressortændringen pr. 1. januar 1999. Det har dog ikke været muligt fuldt ud at korrigere herfor, hvorfor den faktiske stigning i antallet af ind- og udgående akter vurderes at være noget større end hvad der fremgår af figuren. Derudover er der foretaget en skønmæssig korrektion som følge af ændringer i journaliseringsreglerne.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||