Livscyklusvurdering og produktorienteret miljøledelse hos
Gabriel A/S
6. Produktorienteret miljøledelsessystem
6.1 Projektforberedende arbejde
6.2 Systemopbygning
6.3 Systemindførelse
6.1 Projektforberedende arbejde
De projektmæssige mål fremgår af formål 1 og 2 i afs. 2.2.
Da disse mål allerede var fastlagt fra projektstarten (gennem projektansøgningen) var
første aktivitet i projektets fase 2 at få udarbejdet en handlingsplan for opfyldelse af
disse mål.
6.1.1 Handlingsplan
Formålet med handlingsplanen var:
- at skabe enighed og synlighed omkring udvidelse og implementering af produktorienterede
rutiner i det nuværende miljø- og kvalitetsstyringssystem for opfyldelse af ISO 14040
- at fastlægge holdepunkter for projektets gennemførelse bl.a. til opfølgning på
projektets fremdrift
- at give et billede på det reviderede miljø- og kvalitetsstyringssystem
- at tydeliggøre mål, ansvar og aktiviteter i projektet
Handlingsplanen indeholdt udover en indledning information om:
- Projektmål og afgrænsninger
- Projektfaser
- Tids-/aktivitetsplan
- Projektorganisation og ansvar
- Information og videnopbygning
- Systemindhold
Handlingsplanen var et godt udgangspunkt for projektet. Som nævnt efterfølgende er
der dog sket ændringer heri undervejs som følge af resultaterne af LCA-projektets fase
1.
Et vigtigt element i handlingsplanen var fastlæggelse af den projektorganisation, der
skulle forestå projektet.

Et andet vigtigt element i handlingsplanen var det første bud på de systemændringer,
der skulle gennemføres i Gabriel A/S kvalitets- og miljøstyringssystem for at
dokumentere indsatsen omkring produktorienteret miljøledelse og samtidig opfylde ISO
14040. Der blev identificeret behov for 2 egentlige nye procedurer med tilhørende
instruktioner, mens der skulle gennemføres ændringer i yderligere en række eksisterende
procedurer, håndbogsafsnit og instruktioner.
De nye procedurer/instruktioner omfattende;
- Proc. 4.2 Miljøvurdering af produkter
- Proc. 4.3 Udarbejdelse af miljødeklarationer
- Instr. 4.2.1 Vedligeholdelse af miljødatabase
- Instr. 4.2.2 Fortolkning, kvalitetssikring og rapportering af LCA-resultater
Et tredje vigtigt element i handlingsplanen var fastlæggelse af projektfaser i
LCA-projektets fase 2. Der blev identificeret 4 hovedfaser;
- Planlægning
- Systemopbygning
- Systemindførelse
- Systemrevision
Fase A. Planlægning omfattede følgende delaktiviteter:
- Lederseminar for nærmere introduktion til produktorienteret miljøfokus, projektmål og
-status, livscyklusvurdering, miljødeklarationer og ISO 14040
- Info-skrift til alle medarbejdere om projektet efterfulgt af afdelingsmøder herom (se
bilag
- Projektmappe til arbejdsgruppe og igangsættelse af denne på et opstartsmøde
6.1.2 Første lederseminar
Da systemarbejdet, lige som alle andre projekter, krævede ledelsesopbakning,
ressourcetildeling og prioritering var det afgørende at få introduceret Gabriel A/S'
ledergruppe nærmere til LCA-projektets fase 2.
Formålet med lederseminaret var derfor, at
- give ledergruppen en introduktion til livscyklusprojektet (LCA), herunder formål,
indhold og hidtidige samt forventede resultater
- give ledergruppen en introduktion til, hvordan projektets resultater, specielt
miljødeklarationer kan anvendes til at synliggøre miljøpåvirkningerne ved Gabriel A/S'
møbelstoffer overfor kunderne og dermed skabe en merværdi for kunden
- diskutere, hvordan projektet gennemføres, så det bliver en succes, såvel i forhold
til projektets formål som Gabriel A/S' behov og ønsker.
På lederseminaret var der specielt diskussion omkring den eksterne anvendelse af
LCA-resultaterne. Der var enighed om, at der vil være en nytteværdi i, at
miljøprofilere produkters miljøpåvirkninger, i hvert fald i forhold til
miljøinteresserede kunder.
Men synliggørelse af produkters individuelle miljøpåvirkninger rejste en del
spørgsmål i relation til fleksibilitet i leverandørvalg, handelsvaresalg, udlægning af
visse produktioner etc.
Konklusionen blev, at ledergruppen skulle tænke videre over anvendelse, indhold og
detaljeringsgrad af miljødeklarationer. Endvidere skulle der gives et overslag over
driftsomkostningerne ved at gennemføre en produktorienteret miljøindsats efter
projektets afslutning.
6.1.3 Indledende medarbejderinformation
Da systemarbejdet også krævede information og opbakning fra involverede og alle andre
medarbejdere ved Gabriel A/S blev der herefter udarbejdet en info-folder. Folderen er
vedlagt i bilag 5 og indeholdt informationer om:
- Miljøindsats på produktområdet
- Hvad er målet med LCA-projektet?
- Hvordan får vi miljøviden om produkterne?
- Hvordan sikrer vi en fortsat indsats?
- Hvad betyder projektet for dig?
Info-folderen blev udleveret til alle medarbejdere og suppleret med mundtlig
information i forbindelse med andre møder med medarbejderdeltagelse.
6.1.4 Projektmappe og opstartsmøde
Efter at såvel Gabriel A/S' ledergruppe og øvrige medarbejdere havde fået en
introduktion til systemopbygningen ( fase B.) skulle projektets arbejdsgruppe
"klædes nærmere på" gennem yderligere information om de opgaver, der skulle
løses i projektet.
Projektmappe
Derfor udarbejdede vi en projektmappe med alle nødvendige informationer om projektet.
Projektmappen indeholdt følgende;
- Intern kommunikation i gruppen, herunder mødereferater mm.
- Dokumentation under udarbejdelse
- Færdig, godkendt dokumentation
- Egne notater
- Opgavebeskrivelser
- Gennemførelse af opgaver
- Handlingsplan og projektansøgning
- Standarder (ISO 14040 og evt. uddrag af ISO 14001 og EMAS)
- Øvrig projektinformation, bl.a. miljøredegørelse for Gabriel 1997/98
- Diverse, f.eks. anvendte blanketter
|
Faneblad 5 indeholdt en opgavebeskrivelse for hver af de påtænkte nye
procedurer/instruktioner. I bilag 6 er vist et eksempel på opgavebeskrivelse for de nye
produktorienterede procedure.
Opstartsmøde
Da projektmappen imidlertid ikke skulle stå alene, blev der også gennemført et
opstartsmøde for arbejdsgruppen.
Formålet med opstartsmødet var at give arbejdsgruppen:
- et overordnet indtryk af livscyklusanalyser (LCA), anvendelse af disse i praksis samt
ISO 14040, ISO 14001 og EMAS vedr. krav til LCA.
- et mere detaljeret kendskab til dokumentation af produktorienterede livscyklusrutiner i
form af flowdiagrammer, procedurer og instruktioner til Gabriel A/S' kvalitetshåndbog
- en gennemgang af udvalgte projektopgaver, herunder de tilhørende, detaljerede krav i
ISO 14040.
Opstartsmødet gav en god introduktion til opgaverne og udgjorde dermed et godt
grundlag for det videre arbejde.
6.2 Systemopbygning
Efter opstartsmødet skulle fase B. Systemopbygningen iværksættes.
Systemopbygningen bestod jvf. handlingsplanen af følgende aktiviteter;
- Fastlæggelse af styringsrutiner baseret på LCA-projekts fase 1.
- Udarbejdelse af nye/reviderede procedurer og flowdiagrammer
- Udarbejdelse af arbejdsinstruktioner, blanketter, specifikationer baseret på fase 1.
- Kvalitetssikring af flowdiagrammer og procedurer og efterfølgende godkendelse i Gabriel
A/Sī styregruppe.
6.2.1 Fastlæggelse af styringsrutiner
Da LCA-projektets fase 1 stadig var i gang og på det tidspunkt primært omfattede
dataindsamling var det vanskeligt at fastlægge nye rutiner for produktorienteret
miljøledelse i Gabriel A/S' kvalitets- og miljøstyringssystem.
Men et godt sted at begynde processen var, at fastlægge de ambitioner, som Gabriel
A/S' ledelse havde med systemet. Elementer af disse fremkom i forbindelse med første
lederseminar.
Miljømålsætning og -politikker
Arbejdsgruppen udarbejdede på baggrund af første lederseminar adskillige forslag til
ændringer og udvidelse af Gabriel A/S' målsætning og politikker på miljøområdet.Det
er vanskeligt på samme tid at udtrykke sig præcist og entydigt og give rum for en
udvikling uden at målsætning og politikker nødvendigvis skal revideres.
De endelige forslag til ændringer af målsætningerne (Gabriels øverste strategiske
niveau) blev (ændringer angivet i kursiv):
Virksomheden indkøb, produktion og distribution skal ske under
hensyntagen til, at der sker en løbende reduktion af ressourceforbrug samt udledninger,
der måtte belaste det ydre miljø. Opfyldelse af målsætningerne skal ske gennem
anvendelse af Gabriel A/S' kvalitets- og miljøstyringssystem, som opfylder kravene i
kvalitets- og miljøstyringsstandarderne DS/EN ISO 9001, DS/EN ISO 14001, DS/EN ISO
14040 samt krav i EMAS-forordningen. |
Denne ændring i målsætningerne blev suppleret med følgende nye politikker:
- Livscyklusanalyse (LCA) i henhold til DS/EN ISO 14040 skal dokumentere produkters
miljøpåvirkning i størst muligt omfang på baggrund af tilgængelige miljødata.
- LCA skal anvendes til identifikation af indsatsområder for miljøforbedringer og
belyse miljøpåvirkninger ved produktudvikling.
- LCA skal give miljøinteresserede kunder grundlag for at udvælge miljørigtige
produkter og vurdere produkters miljømæssige egenskaber.
|
LCA-oplæg
For at fastholde den iterative arbejdsproces mellem projektets fase 1 og 2, bl.a. for
at kunne kommunikere procesresultaterne til Gabriel A/S' ledelse, blev der tidligt i fase
2 udarbejdet et oplæg til produktorienteret miljøledelse til Gabriel A/S' ledelse.
Dette oplæg blev løbende opdateret med den nyeste viden. Det endelige oplæg er vist
i bilag 7.
6.2.2 Model for produktorienteret miljøledelse
For at skabe og visualisere sammenhængen i den produktorienterede miljøindsats
udviklede arbejdsgruppen følgende model.

Modellen for det produktorienterede miljøledelsessystem tager udgangspunkt i en LCA,
som resulterer i såvel miljøforbedringer som i miljøprofilering. I takt med væsentlige
ændringer i produktets livscyklus, gennemførte miljøforbedringer og tilbagemeldinger
på miljøprofileringen skal LCA'en opdateres.
Et andet udgangspunkt for modellen er virksomhedens produktorienterede miljøpolitik og
-målsætning. Derfra snor den sig i tre "sløjfer" på basis af et dokumenteret
miljøstyringssystem (f.eks. efter ISO 14001). Omdrejningspunktet for modellen er LCA'en,
som foregår efter ISO 14040 (se beskrivelse af ISO 14040 i bilag 2).
6.2.3 Flowdiagram
Efterhånden som fase 1 gled over i databehandling og -bearbejdning gennem UMIP
samt anvendelse af LCA-resultaterne fik arbejdsgruppen et nærmere indtryk af, at det at
gennemføre og vedligeholde en LCA er en krævende opgave.
Derfor blev målet med procedure for miljøvurdering af produkter (proc. 4.2) ændret
undervejs i fase 2. Det skyldes for det første, at vedligeholdelse og gennemførelse af
LCA stiller store kompetence- og ressourcekrav til Gabriel A/S' medarbejdere. For det
andet fastlagde Gabriel A/S en generel strategi om at fokusere på virksomhedens
kerneydelser og lægge udførelse af periferiydelser ud af huset (outsource).
Gabriel A/S valgte derfor at lade en miljøteknisk rådgiver (COWI), forestå
vedligeholdelse af det eksisterende LCA-materiale. Det betyder, at Gabriel A/S'
systemændringer nu skulle skabe input til og sikre anvendelse af resultaterne fra en LCA,
som i fremtiden skulle gennemføres eksternt.

Flowdiagram
For at sikre overblik over og sammenhæng i rutinerne for livscyklusvurdering og den
produktorienterede miljøledelse i forbindelse hermed udarbejdede arbejdsgruppen følgende
flowdiagram:.
Flowdiagrammet blev kvalitetssikret og justeret i flere omgange og udgjorde på den
måde det arbejdsmæssige udgangspunkt for det videre arbejde i systemopbygningen.
Ud fra flowdiagrammet blev der udarbejdet en række forslag til systemændringer. Disse
fulgte i et vist omfang de planlagte systemændringer, men med de ændringer, som
outsourcing af LCA'en medførte:
6.2.4 Systemændringer
Det vil føre for vidt at synliggøre alle systemændringer, men i korte træk blev
følgende afsnit og procedurer ændret på baggrund af målsætning, politikker,
flowdiagram m.v.
Kvalitetshåndbogens afs. 1 Ledelsens ansvar (se også afs. 6.2.1):
- Tilføjet "indkøb" samt ISO 14040 i målsætning
- Udvidet med 3 nye politikker
Procedure 3.1 Udarbejdelse af tilbud:
- Tilbud skal præcisere "produkters miljøegenskaber"
Procedure 3.6 Miljøpåvirkninger (se bilag 8):
- Ved LCA anvendes rådgivere, der kan dokumentere ISO 14040, - kontrakt skal godkendes
- LCA-resultater dokumenteres i LCA-systemmappe
- Kvalitetsstyregruppen gennemgår også væsentlige ændringer i LCA én gang årligt
Procedure 3.8 Miljøhandlingsprogram:
- Kvalitetsstyregruppen fastlægger også mål med udgangspunkt i LCA-systemmappe
Procedure 3.9 Information og besvarelse af henvendelser:
- Besvarelse af henvendelser sker også med udgangspunkt i LCA-systemmappe
Alle dokumentændringerne ligger som forslag, idet de afventer nærmere
kvalitetssikring og godkendelse i Gabriel A/S' kvalitetsstyregruppe. Efter godkendelse
skal der udarbejdes nødvendige tilhørende instruktioner, blanketter etc.
Der blev ikke under projektet udarbejdet et egentligt forslag til Procedure 4.3
Udarbejdelse af miljødeklarationer, idet det ikke var muligt i tilstrækkelig grad at få
præciseret muligheder og ambitioner hermed.
Det skyldes primært vanskelighederne med, på baggrund af LCA-projektets fase 1, at
udarbejde en specifik miljødeklaration, se kapitel 5. Projektmålet ændres derfor til at
udarbejde en kvalitativ miljødeklaration (miljøprofil, se afsnit 5.2), men desværre så
sent i projektet, at det ikke var muligt at udarbejde en procedure herfor.
6.2.5 Eksempel på ændret procedure
Den vigtigste af disse, - proc. 3.6 Miljøpåvirkninger er angivet i bilag 8.
Ændringer i forhold til eksisterende procedure er markeret med en * i margin.
Proceduren opfylder kravene i opgavebeskrivelse 4.2 Miljøvurdering af produkter (se
afs. 6.1.4) i kombination med en aftale med en ekstern rådgiver om gennemførelse af LCA,
idet den behandler igangsætning, dokumentation og rapportering af LCA-resultater.
Der ligger et forslag fra COWI vedrørende vedligehold og gennemførelse af LCA for
Gabriel. Dette forslag skal indarbejdes i en kontrakt, der bl.a. vil forpligte COWI til at
opfylde ISO 14040, når en LCA gennemføres.
6.3 Systemindførelse
Efter dokumentation af de ændrede systemrutiner skulle disse præsenteres for Gabriel
A/S ledergruppe sammen med resultaterne fra LCA-projektets fase 1.
Der blev derfor gennemført yderligere et lederseminar forud for indførelse og
revision af de ændrede systemrutiner.
6.3.1 Andet lederseminar
Formålet med lederseminaret var:
- At give ledergruppen en præsentation af det gennemførte LCA-projekt, herunder
erfaringer og resultater fra processen
- At præsentere forslag til fremtidige Gabriel-aktiviteter vedr. LCA-dataindsamling,
forbedringer, miljøkommunikation og system på baggrund af LCA-resultaterne
- At diskutere erfaringer, resultater og forslag og på den baggrund overveje/beslutte
fremtidige tiltag.
UMIP PC-værktøjet blev demonstreret på lederseminaret, hvilket gav et godt indtryk
af værktøjets styrker, men også dets svage sider.
Særligt blev det efter demonstrationen diskuteret, at resultatet af en normalisering
og vægtning ser så utrolig præsis ud (med flere decimalers "sikkerhed").
Denne værdi dækker i virkeligheden over en ikke så gennemsigtig sammenlægning af en
lang række beregnede effektpotentialer hver med en evt. meget stor usikkerhed.
Dette faktum gjorde ledergruppen blev utryg ved at skulle bruge resultaterne i
markedsføringen (hvilket vi så kunne fortælle, at vi heller ikke kan anbefale (se
kapitel 5), idet der er risiko for, at kunder og andre interessenter læser resultaterne
ukritisk som endegyldige fakta.
Endvidere var der diskussion omkring finansiering af det fortsatte arbejde med LCA og
produktorienteret miljøindsats. Der var enighed om, at LCA skulle outsources, men
samtidig diskussion omkring de in- og eksterne omkostninger hertil og om de
miljøinteresserede kunder er parate til at medfinansiere denne ekstra indsats.
Det blev på mødet oplyst, at Gabriel A/S allerede i stigende grad får
miljøspørgsmål og at der anvendes en del interne ressourcer (timer) på at besvare
disse henvendelser.
6.3.2 De videre aktiviteter
Forud for lederseminaret havde Gabriel A/S udarbejdet sit miljøhandlingsprogram for
år 2000 og heri er et af indsatsområderne en fortsat produktorienteret miljøindsats.
Ambitionerne heri skal nærmere fastlægges af en forbedringsgruppe bl.a. med deltagelse
af Gabriels A/S' administrerende direktør. Derfor blev der ikke truffet egentlige
beslutninger på lederseminaret.
De videre aktiviteter med produktorienteret miljøindsats på Gabriel A/S afhænger af
den nedsatte forbedringsgruppe.
Ifølge handlingsplanen for fase 2 er der udover færdiggørelse/revision af
procedurer, instruktioner m.v. lagt op til følgende aktiviteter i de to sidste
projektfaser; C. Systemindførelse og D. Systemrevision;
Systemindførelse
Denne fase skal få systemet til at glide over i en rutinemæssig anvendelse af
livscyklusvurderinger. Følgende skal gennemføres:
- Gradvis indførelse af nye/reviderede procedurer og instruktioner.
- Indførelse af system gennem informationsmøder som minimum i design-,
produktudviklings- og salgsafdelingerne.
- Uddanne relevante medarbejdere i design-, produktudviklings-, og salgsafdelingerne.
Systemrevision
Denne fase skal sikre, at det indførte system efterleves i praksis. Følgende skal
gennemføres:
- Uddannelse i intern LCA-review
- Gennemførelse af internt ISO-14040 systemaudit
- Tilretning af procedurer/instruktioner (eller tilretning af praksis)
I hvilken udstrækning disse aktiviteter gennemføres i praksis ved Gabriel A/S
afhænger af den nedsatte forbedringsgruppe.
Under projektet blev muligheden for en certificering efter ISO 14040 ligeledes
drøftet. I første omgang var det spurgte certificerende organ ikke begejstret herfor,
men de ændrede senere holdning til, at de gerne ville gennemføre en certificering af et
miljøledelsessystem, hvori kravene i ISO 14040 er implementeret. Det skal bemærkes, at
en certificering efter ISO 14040 allerede er gennemført i bl.a. Italien.
|