Nøgletalsprojekt
5. Evaluering af nøgletalsværktøjerne
5.1 Deltagende virksomheder
5.2 Evaluering
5.2.1
Miljøledelse af fotokemi og spildevand
5.2.2
Værktøj til miljøledelse af trykfarve
5.2.3
Værktøj til miljøledelse af alkohol i fugtevand
5.2.4 Værktøj til miljøledelse af afvaskere til manuel
afvaskning
5.2.5
Værktøj til miljøledelse af papir
5.8 Nøgletalsværktøjerne
generelt
5.8.1 Endelig
tilretning af værktøjerne
5.1 Deltagende virksomheder
Evaluering af værktøjer
I alt 15 virksomheder har evalueret et eller flere af de udviklede
nøgletalsværktøjer, heraf 7 på baggrund af praktisk afprøvning . Virksomhederne
dækkede følgende målgrupper:
- Miljøcertificerede virksomheder
- Virksomheder med Svanemærket
- Virksomheder, der gerne vil opnå økonomiske besparelser
- Virksomheder, der gerne vil opnå miljøforbedringer
- Virksomheder, der skal foretage registreringer i forbindelse med egenkontrol over for
miljømyndigheden.
Alle virksomhederne var arkoffset-trykkerier med den spredning i teknisk udstyr, som er
almindelig i branchen, fra traditionelle trykmaskiner til nyeste digitale teknologi.
Virksomhederne havde mellem 10 og 200 ansatte.
Virksomhederne fik ved et besøg af én af GA's miljøkonsulenter en præsentation af
værktøjernes baggrund, formål og procedure for registreringer.
Udvælgelse af værktøjer
De virksomheder, der ønskede at afprøve værktøjerne i praksis, udvalgte derefter
det eller de værktøjer, som var mest interessante og relevante i forhold til
virksomhedens miljøpåvirkninger. Nogle anvendte værktøjerne direkte, mens andre
foretog mindre tilpasninger. Kun en enkelt virksomhed ændrede en del og testede to
værktøjer (trykfarve og alkohol) parallelt med et særdeles godt resultat.
Nedsættelse af arbejdsgruppe
De fleste af disse virksomheder nedsatte en arbejdsgruppe til at stå for tilpasning af
registreringsskemaer, introduktion af værktøjerne til medarbejderne samt diskussion af
resultaterne, som der lægges op til i værktøjerne. Arbejdsgrupperne havde større eller
mindre deltagelse af medarbejderne, afhængig af virksomhedens organisation. De fleste
steder blev der givet en kort introduktion til de medarbejdere, der skulle foretage
registreringerne. Databehandling blev foretaget af virksomhedens miljøansvarlige, som
diskuterede resultaterne med virksomhedens ledelse.
Efter 1-2 måneders registrering besøgte GA's miljøkonsulenter igen virksomhederne
for en evaluering af værktøjerne.
5.2 Evaluering
Alle virksomheder, der deltog i evalueringen, blev bedt om at evaluere
nøgletalsværktøjerne ud fra følgende betragtninger:
 | Er værktøjerne pædagogiske, forståelige og anvendelige? |
 | Er niveauet for simpelt, tilpas eller for komplekst? |
 | Har I forslag til ændringer/forbedringer? |
 | Er de væsentlige referenceparametre med? |
 | Bør der være nøgletal for andre miljøpåvirkninger? |
De virksomheder, der afprøvede værktøjerne i praksis, blev desuden spurgt om:
 | Hvilke tilpasninger har virksomheden foretaget i skemaer og fremgangsmåder? |
 | Er der tilføjet eller slettet referenceparametre? |
 | Hvordan er medarbejderne blevet introduceret til værktøjerne? |
 | Har anstrengelserne stået mål med resultaterne? |
 | Vil I fortsætte registreringerne efter projektperioden? |
I de følgende afsnit er kommentarerne samlet for hvert af de 5 værktøjer og til
sidst kommentarer til værktøjerne generelt
5.2.1 Miljøledelse af fotokemi og spildevand
Værktøjet består af to dele: én for styring af udledning af spildevand fra
filmfremstilling og én om forbrug af kemikalier til film- og pladefremstilling.
Første del blev fundet særlig relevant for virksomheder, som har udledning af
skyllevand fra filmfremstilling og derfor skal overholde lovkrav for udledning af
spildevand.
Da mange af virksomhederne, der deltog i evalueringen havde investeret i
recirkuleringsanlæg, hvor skyllevandet genbruges til opblanding af fikser og ikke udledes
til kloak, fandt de ikke denne del af værktøjet interessant.
Anden del af værktøjet vakte heller ikke særlig interesse blandt de virksomheder,
der afprøvede væktøjet, fordi det økonomiske incitament ikke umiddelbart var afklaret.
Værktøjet kan dog være relevant at anvende, hvis virksomheden overvejer at investere
i et recirkuleringsanlæg og ønsker at kende udgangspunktet, f.eks. i forbindelse med
handlingsplan for et målbart mål i virksomhedens miljøledelsessystem.
Tilpasningsmuligheder for den enkelte virksomhed:
Hvis virksomheden har recirkuleringsanlæg, kan man registrere, om forbruget af fikser
stiger, fordi mængden af recirkuleret skyllevand er for stor i forhold til den mængde
opblandet fikser, der er nødvendig.
5.2.2 Værktøj til miljøledelse af trykfarve
Virksomhederne fandt dette værktøj særlig relevant i forhold til et økonomisk
synspunkt.
Nogle virksomheder havde følgende kommentarer til værktøjet:
"Vi har ved hjælp af registreringerne kunne se, at den enkelte trykkers
arbejdsrutine ved fyraften har betydning for mængden af trykfarverester pr. trykværk.
Dermed kan de andre trykkere lære den mest optimale måde".
"Det med at spare på farveforbruget handler meget om omtanke og gode
arbejdsvaner. F.eks. har vi indført, at når en trykker åbner en dåse Pantone-farve
uden at bruge det hele, skal han opbevare dåsen ved sin egen maskine og selv bruge af den
igen senere i stedet for, at der står en samling dåser, og man ved ikke, hvornår de er
åbnet, og om de er opbevaret rigtigt. Der er forskel på trykmaskinerne og hvor høje
kvalitetskrav der stilles til farven".
Tilpasningsmuligheder for den enkelte virksomhed:
 | Man bør registrere farvespildet, der opstår på lageret pga. oprydning af gammel
farve, separat, så det ikke "forstyrrer" tallet for farvespild på
trykmaskinerne. |
 | Man kan forenkle registreringen ved at skrabe trykfarverester over i en stor tønde og
registrere antal fyldte tønder, men så får man ikke resultatet for hver trykmaskine,
men kun for virksomheden totalt. |
 | Man kan opgøre farvespild fra farvekasserne ved i en periode at tømme
trykfarveresterne over i farvebøtter, som vejes. |
5.2.3 Værktøj til miljøledelse af alkohol i fugtevand
Virksomhederne fandt værktøjet særligt relevant i forhold til overholdelse af point
i Svanemærket samt ved fastsættelse/opnåelse af mål i miljøcertificerede
virksomheder.
Én virksomhed havde følgende kommentar til værktøjet:
"Selve registreringen af alkoholprocenten ændrer ikke ret meget. Man skal i
stedet gå lige på og hårdt og forsøge at nedsætte alkoholprocenten gradvis, f.eks.
fra 10 til 8 til 6, så langt ned man kan komme, uden at det går ud over
trykkvaliteten".
og en anden var enig:
"Jeg tror ikke, at selve registreringen nedsætter forbruget, men derimod at
trykkerne på 4-farve trykmaskinen ser, at trykkerne på 5-farve trykmaskinen kan køre
med en alkoholprocent på kun 6, som de har gjort ved bare at skrue ned".
Tilpasningsmuligheder for den enkelte virksomhed:
 | Hvis man ofte trykker et andet papirformat end det, som maskinen er beregnet til, kan
graden af udnyttelse af formatet registreres. Alkoholforbruget bør blive mindre, fordi
der er en mindre papirmængde til at opsuge alkohol. |
 | Hvis man ikke fylder alkohol i fugtevandskarrene hver uge, kan registreringen i
skemaerne følge perioden for påfyldning i stedet for uger. |
5.2.4 Værktøj til miljøledelse af afvaskere til manuel
afvaskning
Virksomhederne fandt dette værktøj særlig relevant ved overholdelse af lovkrav,
egenkontrol over for miljømyndigheden samt overholdelse af point i Svanemærket. Således
udtalte en virksomhed, at de havde undgået et påbud fra Arbejdstilsynet på trods af
anvendelse af en lidt "skrap" afvasker, fordi Arbejdstilsynet kunne se, at
virksomheden arbejdede målrettet på at nedsætte forbruget gennem registreringer.
I flere virksomheder satte registreringerne gang i diskussioner om, hvilke faktorer der
har størst indflydelse på forbruget af afvaskere. En trykker havde observeret stor
forskel på, hvor ofte de forskellige trykkere vaskede af, mens den miljøansvarlige mente
at kunne se en sammenhæng mellem forbruget af afvaskere og ordrenes vanskelighed.
Tilpasningsmuligheder for den enkelte virksomhed:
 | Hvis der ønskes en grundigere registrering, kan man registrere forbrug af afvaskemiddel
pr. afvaskning ved at registrere hver gang, der afvaskes et farveværk eller en valse og
samtidig registrere forbruget.
|
 | Man kan opgøre forbruget af afvaskere i tre kategorier (MAL-kode 00-x til 0-x, 1-x til
2-x samt 3-x og derover) mod nu to (MAL-kode 00-x til 0-x samt 1-x og derover), så det er
tydeligere at se den forbedring, der ligger i at erstatte en afvasker med en MAL-kode på
f.eks. 4-5 med en afvasker med 1-1 fremfor en med 3-1. |
5.2.5 Værktøj til miljøledelse af papir
Virksomhederne fandt værktøjet særlig relevant ud fra et økonomisk synspunkt.
Selv om langt de fleste af virksomhederne syntes, at dette værktøj var det mest
interessante af de 5 nøgletalsværktøjer netop pga. det økonomiske incitament, og at
næsten alle erkendte problemet, fandt de, at registreringen virker for ressourcekrævende
i forhold til deres forventninger til resultatet.
Det er således ikke helt enkelt at opgøre visse af papirspildskategorierne, hvilket
følgende kommentar beskriver:
"Mængden af fraskær er svær at finde. Enten skal det vejes separat, eller
også skal man til at beregne den".
Nogle virksomheder får fra deres aftager af returpapir opgjort mængderne af det
papir, der afleveres til genbrug i forskellige kategorier, som bogbinderispån, blandet
trykmakulatur og prima trykmakulatur. Denne opgørelse kan dog vise sig ikke at være
tilstrækkelig detaljeret, hvis man virkelig ønsker at sætte fokus på papirspildet.
På én af virksomhederne, der har arbejdet længe med miljøledelse og registrering af
miljødata, blev der givet udtryk for, at de ikke ønskede at ændre deres
registreringsmetoder, før de nye metoder havde bevidst deres værd i andre virksomheder.
For andre var registreringerne ikke afskrækkende, men de var tvivlende over for,
hvordan de så kunne nedsætte spildet, når der var nogle tal til rådighed.
Det siger den virksomhed, der har afprøvet det, også:
"Det svære er, nu hvor vi har tallene, hvad vi gør ved det"?
Tilpasningsmuligheder for den enkelte virksomhed:
 | Papirforbrug i forbindelse med indkøring af ny trykmaskine registreres separat, da det
er en ekstraordinær "post" i en begrænset periode, og hvor spildmængden kan
være ekstraordinær.
|
 | I første omgang kan man nøjes med at registrere papirspild i to kategorier: Det
virksomheden selv er skyld i og kan arbejde på at nedbringe, og det, kunden er skyld i,
dvs. kasseret kundeoplag eller spild p.g.a. "forkert" format (designspild).
|
 | Man kan beslutte, at alt spild under f.eks. 100 ark ikke registreres.
|
 | Man kan registrere antal "gode" ark ud af antal "mulige" ark, dvs.
antal ark til ordren ved start i forhold til det antal ark, der kan leveres til kunden.
|
 | Man kan registrere på bestemte ordrer, som er særlig interessante i forhold til et
stort spild, f.eks. dyre papirkvaliteter, teknisk svære ordrer eller særligt vanskelige
papirkvaliteter.
|
 | Man kan skabe bevidsthed om størrelsen af virksomhedens papirspild ved i en periode på
f.eks. en måned at samle alt makulatur i et hjørne af produktionshallen. Eventuelt kan
man sætte et "prisbarometer" ved siden af!
|
 | Trykkeriet bør etablere et samarbejde med bogbinderne om at minimere papirforbruget til
indretning i færdiggørelse, blandt andet ved at motivere bogbinderne til at vurdere,
hvor mange trykark, de har behov for til indretning - eller rettere sagt hvor få de kan
nøjes med. |
5.8 Nøgletalsværktøjerne generelt
Form
De fleste virksomheder, der deltog i evalueringen, mente, at værktøjerne skulle være
mindre omfangsrige. En af deltagerne udtalte:
"Teksten er for lang. Det er ret tungt at komme igennem, når man ellers mest
læser Ekstra Bladet"!
Der kom forskellige kommentarer herom. Én foreslog at sætte noget af
"baggrundsstoffet" i et appendiks for personer med særlig interesse heri, mens
andre mente, at den indledende tekst, hvor fremgangsmåden for miljøledelse beskrives i
punktform, var god og skulle beholdes.
Flere deltagere mente, at værktøjerne skulle være mere "indbydende". Dette
kunne f.eks. ske ved, at det resultat, man kan opnå ved registreringerne, skal være
umiddelbart synlige i værktøjerne. Et forslag var at udarbejde en
"appetitvækker" i form af en "prisliste" for de anvendte stoffer og
materialer, f.eks. 1 liter afvaskningsmiddel, 1 klud, 1 ark papir osv., sådan at det er
tydeligt for såvel ledelse som medarbejdere, hvor meget der kan spares ved at bruge lidt
mindre af de forskellige råvarer.
Et andet forslag var at udarbejde nogle meget simple "1.
generations-værktøjer", hvor man kan pejle sig ind på de områder hvor der er
noget at hente, og så lade de afprøvede værktøjer være "2.
generations-værktøjer" til de grundigere registreringer.
Det er under alle omstændigheder vigtigt at gøre det fuldstændig klart i
værktøjerne, at de ikke skal anvendes til at finde f.eks. virksomhedens totale spild af
trykfarve, for det er hurtigt gjort ved at finde tal for indkøbt mængde trykfarve og
afleveret mængde trykfarve i bogholderiet. Derimod skal nøgletalsværktøjerne anvendes,
når virksomheden har udpeget f.eks. trykfarvespild som et prioriteret område, der skal
arbejdes med at nedbringe.
Indhold
De virksomheder, der afprøvede værktøjerne i praksis, syntes ikke, at
registreringerne var for besværlige; de sagde alle, at resultatet stod mål med
anstrengelserne. De øvrige virksomheder mente derimod, at registreringerne virkede for
omfattende, specielt for områder uden økonomisk incitament for at gå i gang.
Ellers var kommentarerne overvejende positive, hvor virksomhederne syntes, at
værktøjerne var forståelige og anvendelige. Flere deltagere var meget tilfredse med, at
værktøjerne var "grydeklare" og bare skulle tilpasses en smule.
De fleste mente, at niveauet i værktøjerne var passende; hverken for simpelt eller
for svært at gå til, men én deltager syntes dog, at dele af forklaringerne var lidt for
"udpindede".
Virksomhedernes miljøansvarlige syntes ikke, at der var for meget arbejde i
databehandlingen i forhold til det udbytte, de fik. De kunne se nogle spændende
sammenhænge, enten nogle nye eller nogle, man havde en formodning om i forvejen, som så
blev underbygget. Men:
"Medarbejderne synes altid, det er besværligt, når noget skal
registreres".
Dette kan dog afhjælpes noget ved i højere grad at tilpasse registreringsskemaerne
til virksomhedens forhold. Desuden kan en grundig information om formålet med
registreringerne og de resultater, der forventes opnået, formodentlig gøre det mere
interessant for de personer, der skal foretage registreringerne.
En ting skal under alle omstændigheder være på plads:
"Chefen har bakket op om projektet - det er nødvendigt".
Størstedelen af de virksomheder, der afprøvede værktøjerne i praksis, forestiller
sig at gentage registreringen om f.eks. et halvt år for at se, om de er blevet bedre
eller dårligere til at styre forbruget/spildet. To af virksomhederne fortsætter
registreringerne af hhv. papirspild og alkohol i en længere periode for at kunne opstille
et målbart mål i forbindelse med deres miljøledelsessystem. En stor del af
virksomhederne regner med, at de på et senere tidspunkt vil anvende et eller flere af de
værktøjer, der ikke blev afprøvet i projektperioden.
5.8.1 Endelig tilretning af værktøjerne
De kommentarer, der kom frem under virksomhedernes evaluering af værktøjerne, blev
efterfølgende vurderet. Afhængigt af, om der var tale om enkelt udsagn eller generelle
tilkendegivelser samt om udsagnene var tilknyttet produktionsforhold af generel eller
speciel karakter, blev værktøjerne ændret.
Der blev ikke ændret på værktøjernes form, da et flertal af virksomhederne, der
afprøvede værktøjerne i praksis, fandt dem let tilgængelige og logisk opbyggede.
Det blev samtidigt vurderet, at de udviklede værktøjer for arkoffset kan anvendes til
de øvrige delbrancher med forholdsvis få tilretninger. På den baggrund blev det
besluttet ikke at anvende yderligere ressourcer i projektet til udvikling af værktøjer
for de andre delbrancher.
|