[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

Genbrug af danske vinflasker

 

 

Tabel 4.10
Transport i Scenarium A.
Transport Oplysninger og reference

Transport-afstand

Mængde

Kategori fra Frees og Weidema (1997)
       

Lastbil
Note 1

Kap.ud
Note 2

Kørselsmønster
Indsamling via kommunale ordninger
– tømning af kuber
Se afsnit 4.2.1

33 km

98.085 tons

24 tons

50%

100% bykørsel
Indsamling via kommunale ordninger
- transport fra kommunen til sorteringsanlæg
Se afsnit 4.2.2

130 km

64.208 tons
se note 3

24 tons

70%

10% bykørsel
40% landevej
50% motorvej
Indsamling via detailhandelen
– transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg
Se afsnit 4.2.4

167 km

21.822 tons

52 tons

70%

20% bykørsel
30% landevej
50% motorvej
Indsamling via restauranter og værtshuse – transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg Se afsnit 4.2.5

163 km

6.649 tons

24 tons

70%

20% bykørsel
30% landevej
50% motorvej
Transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg til skyllerier i Danmark Fortrolige baggrundsoplysninger til Nejrup (1999). Note 4.

135 km

43.904 tons
+ 1.864 tons = 45.768 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skyllede og uskyllede flasker mellem skyllerier i Danmark Fortrolige baggrundsoplysninger til Nejrup (1999). Note 4.

150 km

Ca. 14% af 43.904 tons
= 6.147 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier til tapperier i Danmark Antagelse – ingen oplysninger haves

100 km

27.968 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Eksport af skyllede flasker - transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Danmark til tapperier i Europa Oplysninger fra danske skyllerier

Vægtet gennemsnit
1500 km

14.560 tons

40 tons

70%

10% bykørse
30% landevej
60% motorvej
Eksport af uskyllede flasker – transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg i DK til skyllerier i Europa Oplysninger fra danske skyllerier

Vægtet gennemsnit
1500 km

12.874 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Europa til tapperier i Europa Antagelse: Som i Danmark

100 km

12.874 tons
- 536 tons
= 12.338 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af natriumhydroxid Antagelse:
Fra Tyskland

600 km

249 tons
(Se tabel 4.9)

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af polyethylen til stræk- og krympefolie – både levering og til genvinding efter brug Antagelse:
PE Fra Tyskland. Genvinding i Danmark

600 km
+ 100 km
= 700 km

304 tons
(Se tabel 4.9)

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af pap til papbakker

– både levering og til genvinding efter brug

Antagelse:
Pap fra Sverige
Genvinding i Danmark

300 km
+ 100 km
= 400 km

387 tons
(Se tabel 4.9)

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skår til omsmeltning i Danmark (fra leverandører af skår i hele DK til Holmegaard). (Widheden et al., 1998) og Harsmann (feb 2000). Note 5

129 km

46.600 tons
+ 5.394 tons
= 51.994 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skår fra flaskeskyllerier i Europa til glasværker i Europa Antagelse: Som i Danmark

129 km

536 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skår fra danske sorteringsanlæg til omsmeltning i Europa Antagelse: Transport til glasværk i Tyskland

600 km

8.319 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skår fra sorteringsanlæg og Holmegaard til deponi Antagelse

20 km

3.146 tons

40 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Transport af skår og flasker via dagrenovationen fra forbruger til affaldsforbrændingsanlæg Antagelse

50 km

58.100 tons

24 tons

70%

50% bykørsel
30% landevej
20% motorvej
Transport af slagge fra affaldsforbrændingsanlæg til deponi Antagelse

20 km

58.100 tons

24 tons

70%

10% bykørsel
30% landevej
60% motorvej
Note 1: Lastbil: Dette er lastbilens totalvægt, dvs. egenvægt plus total lastekapacitet i tons. En af de fire kategorier nævnt ovenfor
Note 2: Forkortelsen "Kap.ud." står for kapacitetsudnyttelse, hvor 100% er en fuldt lastet lastbil, og 0% er tomkørsel.
Note 3: Ud fra fortrolige baggrundsdata til Nejrup (1999) er det vurderet, at ca. 55% af skårene sorteres, inden de når sorteringsanlæggene, dvs. på genbrugscentralerne etc. Det betyder, at kun 45% af den indsamlede mængde transporteres fra kommunen til sorteringsanlæg. De øvrige skår transporteres direkte til Holmegaard. Det betyder, at følgende transporteres fra kommunen til sorteringsanlæggene: 34.626 tons flasker + 1.864 tons vinflasker, der siden kasseres på skyllerierne + 0,45*58.449 tons skår + 0,45*3.146 tons = 64.208 tons
Note 4: Vurdering ud fra fortrolige baggrundsoplysninger til Nejrup (1999).
Note 5: Holmegaard har lavet en meget detaljeret opgørelse over transport af skår fra alle danske leverandører til Holmegaard i Næstved til Widheden et al. (1998). B. Harsmann fra Holmegaard (feb. 2000) vurderer, at denne afstand fortsat er gældende.