[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning] |
||||
Genbrug af danske vinflasker |
|
|||
Tabel 4.10 Transport i Scenarium A. |
Transport | Oplysninger og reference | Transport-afstand |
Mængde |
Kategori fra Frees og Weidema (1997) | ||
Lastbil |
Kap.ud |
Kørselsmønster | ||||
Indsamling via kommunale ordninger tømning af kuber |
Se afsnit 4.2.1 | 33 km |
98.085 tons |
24 tons |
50% |
100% bykørsel |
Indsamling via kommunale ordninger - transport fra kommunen til sorteringsanlæg |
Se afsnit 4.2.2 | 130 km |
64.208 tons |
24 tons |
70% |
10% bykørsel 40% landevej 50% motorvej |
Indsamling via detailhandelen transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg |
Se afsnit 4.2.4 | 167 km |
21.822 tons |
52 tons |
70% |
20% bykørsel 30% landevej 50% motorvej |
Indsamling via restauranter og værtshuse transport fra indsamlingssted til sorteringsanlæg | Se afsnit 4.2.5 | 163 km |
6.649 tons |
24 tons |
70% |
20% bykørsel 30% landevej 50% motorvej |
Transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg til skyllerier i Danmark | Fortrolige baggrundsoplysninger til Nejrup (1999). Note 4. | 135 km |
43.904 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skyllede og uskyllede flasker mellem skyllerier i Danmark | Fortrolige baggrundsoplysninger til Nejrup (1999). Note 4. | 150 km |
Ca. 14% af 43.904 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier til tapperier i Danmark | Antagelse ingen oplysninger haves | 100 km |
27.968 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Eksport af skyllede flasker - transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Danmark til tapperier i Europa | Oplysninger fra danske skyllerier | Vægtet gennemsnit |
14.560 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørse 30% landevej 60% motorvej |
Eksport af uskyllede flasker transport af uskyllede flasker fra sorteringsanlæg i DK til skyllerier i Europa | Oplysninger fra danske skyllerier | Vægtet gennemsnit |
12.874 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skyllede flasker fra flaskeskyllerier i Europa til tapperier i Europa | Antagelse: Som i Danmark | 100 km |
12.874 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af natriumhydroxid | Antagelse: Fra Tyskland |
600 km |
249 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af polyethylen til stræk- og krympefolie både levering og til genvinding efter brug | Antagelse: PE Fra Tyskland. Genvinding i Danmark |
600 km |
304 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af pap til papbakker både levering og til genvinding efter brug |
Antagelse: Pap fra Sverige Genvinding i Danmark |
300 km |
387 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skår til omsmeltning i Danmark (fra leverandører af skår i hele DK til Holmegaard). | (Widheden et al., 1998) og Harsmann (feb 2000). Note 5 | 129 km |
46.600 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skår fra flaskeskyllerier i Europa til glasværker i Europa | Antagelse: Som i Danmark | 129 km |
536 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skår fra danske sorteringsanlæg til omsmeltning i Europa | Antagelse: Transport til glasværk i Tyskland | 600 km |
8.319 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skår fra sorteringsanlæg og Holmegaard til deponi | Antagelse | 20 km |
3.146 tons |
40 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Transport af skår og flasker via dagrenovationen fra forbruger til affaldsforbrændingsanlæg | Antagelse | 50 km |
58.100 tons |
24 tons |
70% |
50% bykørsel 30% landevej 20% motorvej |
Transport af slagge fra affaldsforbrændingsanlæg til deponi | Antagelse | 20 km |
58.100 tons |
24 tons |
70% |
10% bykørsel 30% landevej 60% motorvej |
Note 1: Lastbil: Dette er lastbilens totalvægt, dvs. egenvægt plus total
lastekapacitet i tons. En af de fire kategorier nævnt ovenfor Note 2: Forkortelsen "Kap.ud." står for kapacitetsudnyttelse, hvor 100% er en fuldt lastet lastbil, og 0% er tomkørsel. Note 3: Ud fra fortrolige baggrundsdata til Nejrup (1999) er det vurderet, at ca. 55% af skårene sorteres, inden de når sorteringsanlæggene, dvs. på genbrugscentralerne etc. Det betyder, at kun 45% af den indsamlede mængde transporteres fra kommunen til sorteringsanlæg. De øvrige skår transporteres direkte til Holmegaard. Det betyder, at følgende transporteres fra kommunen til sorteringsanlæggene: 34.626 tons flasker + 1.864 tons vinflasker, der siden kasseres på skyllerierne + 0,45*58.449 tons skår + 0,45*3.146 tons = 64.208 tons Note 4: Vurdering ud fra fortrolige baggrundsoplysninger til Nejrup (1999). Note 5: Holmegaard har lavet en meget detaljeret opgørelse over transport af skår fra alle danske leverandører til Holmegaard i Næstved til Widheden et al. (1998). B. Harsmann fra Holmegaard (feb. 2000) vurderer, at denne afstand fortsat er gældende. |