[Forside]

Håndbog til kommunerne om eksport af elektronisk affald


Indholdsfortegnelse

1. Eksport af elektronisk affald

2. Hvordan skal elektronikaffald behandles?

3. De seks indsamlingsordninger

4. Tilsyn med elektronikaffald der eksporteres

5. Miljøstyrelsens behandling af eksportsager

6. Referencer


1. Eksport af elektronikaffald

Denne håndbog informerer om de regler, der gælder, når elektronikaffald bliver eksporteret. To bekendtgørelser regulerer eksport af elektronikaffald:

  • Bekendtgørelsen om elektronikaffald anviser retningslinier for hvilke indsamlingsordninger kommunerne skal etablere og stiller krav til hvordan affaldet skal håndteres og genanvendes. Disse krav gælder også når elektronikaffald bliver eksporteret.
  • Bekendtgørelsen om import og eksport af affald er en opfølgning på EF-forordning 259/93, som regulerer grænseoverskridende transport af affald. Bekendtgørelsens §10 fastsætter kommunernes tilsynspligt i forbindelse med eksport.

Et vigtigt miljøproblem

Elektriske og elektroniske produkter indeholder mange miljøbelastende stoffer, især tungmetaller. Mængden af elektronikaffald er beregnet til ca. 103.000 tons i 1997. Og mængden er stadig stigende. Miljø- og Energiministeriet har taget initiativ til, at affaldet så vidt muligt genanvendes frem for at ende på deponier eller på forbrændingsanlæg.

Hvad er kommunalbestyrelsens ansvar?

Kommunalbestyrelsen skal vide, hvem der afhenter og behandler kommunens elektronikaffald. Kommunalbestyrelsen skal sikre sig, at kommunens elektronikaffald bliver behandlet korrekt.

Samme krav til behandling i udlandet

Selvom elektronikaffald bliver eksporteret, skal behandleren i udlandet overholde elektronikaffaldsbekendtgørelsens krav.

2. Hvordan skal elektronikaffald behandles?

Hensigten med Elektronikaffaldsbekendtgørelsen er, at elektronikaffald i videst muligt omfang skal genanvendes og at de miljøfarlige stoffer fjernes fra affaldet, så de ikke skader miljøet. Retningslinierne for, hvordan det skal gøres, fremgår af elektronikaffaldsbekendtgørelsens §8 og bilagene til bekendtgørelsen. De øvrige bestemmelser i bekendtgørelsen fastsætter hovedsageligt regler om den dokumentation kommunalbestyrelsen skal have for at sikre sig, at affaldet bliver behandlet korrekt. Elektronikaffald består primært af radio- og fjernsynsapparater, IT-produkter og regulerings og styringsaggregater.

Bekendtgørelsens bilag nævner en række elektroniske produkter. Kommunalbestyrelsen skal indsamle alle elektriske og elektroniske produkter fra private. Fra virksomheder skal kommunalbestyrelsen indsamle alle elektroniske produkter der er nævnt i bilaget, medens de øvrige elektriske og elektroniske produkter skal anvises til genanvendelse.Ved behandling af elektronikaffald skal de miljøfarlige dele udtages af affaldet og behandles i overensstemmelse med bilagene i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.

De ikke miljøfarlige dele skal genanvendes i videst muligt omfang.

Læs mere om behandling og affaldstyper i elektronikaffaldsbekendtgørelsens bilag.

Eksempler på elektronikaffald
  • • Audio- og videoapparater, stationære og transportable
  • • Informationsteknologisk udstyr, stationært og transportabelt
  • • Radio- og telekommunikationsudstyr, stationært og transportabelt
  • Apparater og udstyr til styring, regulering og overvågning, stationære og transportable
  • Apparater og udstyr til medicinsk brug, samt laboratorieudstyr, stationært og transportabelt
  • Kondensatorer
  • Transformatorer
  Eksempler på dele der skal behandles særskilt
  • Billedrør
  • Bestykkede printkort
  • Elektroniske displays
  • Kviksølvkontakter og- relæer
  • Kviksølv tørcelle battterier
  • PCB-holdige kondensatorer og PCB-holdige olier
  • Flammehæmmet plast
  • Selentromler
  • Nikkel cadmium batterier og blyakkumulatorer (se Elektronikaffalds- bekendtgørelsens §8)

Klassificering af elektronikaffald efter OECD’s affaldslister

Kommunen har ansvaret for at klassificere. Kommunen kan i tvivlstilfælde kontakte Miljøstyrelsen. Eksport af orange og rødt affald samt affaldstyper, der ikke er opført på listerne skal anmeldes til Miljøstyrelsen. Eksport af grønt affald skal ikke anmeldes til Miljøstyrelsen, men kommunen skal orienteres om eksporten, jf. import/ eksportbekendtgørelsens §9.

Fraktion OECD,s affaldslister af 24/11-99 * Klassificering
Skrot eller blandinger, ikke sorteret i fraktioner, herunder hele fjernsyn, computere, kaffemaskiner m.v. Ulistet (Rød procedure)
Billedrør AB 040 Orange
Printplader /bestykkede printkort GC 020 Grøn
Kviksølvkontakter og relæer AA 100 Orange
Kondensatorer som indeholder PCB (> 50 mg/kg) RA 010 Rød
Plast (kabinetter, printplader mv.) som indeholder PBB eller andre analoge polybromerede forbindelser (> 50 mg/kg) RA 010 Rød
Selentromler Ulistet (Rød procedure)
Elektroniske displays Ulistet (Rød procedure)

* Kommissionens beslutning af 24. 11.1999 om tilpasning i medfør af artikel 16, stk. 1 og artikel 42 stk. 3, af bilag II, III, IV og V til Rådets forordning (EØF) nr. 259/93 om overvågning af og kontrol med overførsel af affald indenfor, til og fra Det Europæiske Fællesskab.

3. De seks indsamlingsordninger

1. Kommunal modtagestation eller lignende

Den kommunale modtage/genbrugsstation modtager elektronikaffald (typisk fra private husholdninger), hvor det sorteres og eventuelt oparbejdes.

Forhandlere af elektronik, der modtager affaldet som led i en kommunal indsamlingsordning, kan efter aftale med kommunen aflevere det gratis på en kommunal modtage/genbrugsstation.

2. Fælleskommununal indsamlingsordning

Et fælleskommunalt selskab eller en organisation, der repræsenterer en række kommuner, kan etablere en indsamlingsordning. Den enkelte kommune, der repræsenteres af et fælleskommunalt selskab skal være informeret om de aftaler, fællesskabet har indgået med indsamlere (eksempelvis transportører eller entreprenører) og behandlere.

Det fælleskommunale selskab kan udlicitere opgaven med indsamling og behandling til en privat indsamler og indgå skriftlig aftale om, at indsamleren bliver et led i den kommunale indsamlingsordning.

Hvis det fælleskommunale selskab har myndighedsbeføjelse, kan selskabet sende en kopi af de aftaler der indgås til kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune. Aftalerne bør indeholde oplysninger om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet der bliver eksporteret, mængder, samt navnet på behandleren i udlandet.

Hvis det fælleskommunale selskab ikke har myndighedsbeføjelse, skal kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune være medunderskriver af de aftaler, der indgås. Aftalerne bør indeholde oplysninger om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet der bliver eksporteret, mængder samt navnet på behandleren i udlandet.

3. Private indsamlere

Den enkelte kommune kan indgå aftale med en privat indsamler om indsamling og behandling af affaldet som led i den kommunale indsamlingsordning.

Indsamleren (eksempelvis en transportør eller entreprenør), skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen, at affaldet bliver behandlet efter reglerne.

Indsamlere, der indgår aftale med kommunalbestyrelsen, skal oplyse om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet, der bliver eksporteret, mængder samt navnet på behandleren i udlandet. En indsamler, der vil eksportere, kan kun hente affald på en kommunal modtage/genbrugsstation, hvis han har en skriftlig aftale med kommunalbestyrelsen eller det fælleskommunale selskab om, at affaldet eksporteres.

4. Forhandlere

Forhandlere, der fungerer som led i den kommunale indsamlingsordning skal aflevere elektronikaffaldet til den kommunale affaldsordning.

5. Producenter og importører af elektronik

Producenter og importører af elektroniske og elektriske produkter kan få kommunalbestyrelsens skriftlige tilladelse til at tage deres egne varer tilbage som led i den kommunale indsamling. (Elektronikaffaldsbekendtgørelsen §6 stk. 2) Producenten/importøren skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen at affaldet bliver behandlet efter reglerne samt oplyse om mængder.

Det gælder også ved eksport. Dokumentationen skal sendes til kommunalbestyrelsen en gang årligt.

6. Fritagelse fra den kommunale ordning

Hvis en virksomhed foretrækker at indgå en aftale med en privat indsamler, som ikke er led i den kommunale aftaleordning eller selv ønsker at eksportere affaldet, skal kommunalbestyrelsen fritage virksomheden for at være med i den kommunale ordning (Elektronikaffaldsbekendtgørelsen §4, stk. 4) men kun hvis:

  • Virksomheden dokumenterer, at den har indgået aftalen med den private indsamler inden eller senest samtidig med, at den kommunale ordning er etableret.
  • Det kan dokumenteres, at virksomheden er etableret efter, at den kommunale ordning er trådt i kraft.

Kommunen har krav på at se de aftaler, virksomheden har indgået med indsamleren.Virksomheden har ansvaret for, at behandleren overholder bekendtgørelsens regler. Det gælder også ved eksport. Dokumentation med oplysninger om mængder, herunder andele til specialbehandling og genanvendelse, skal sendes til kommunalbestyrelsen en gang årligt.

4. Tilsyn med elektronikaffald der eksporteres

Kommunalbestyrelsen har tilsynet med eksport efter import/ eksportbekendtgørelsens §10. Kommunalbestyrelsen skal have dokumentation for at behandleren i udlandet kan overholde elektronikaffaldsbekendtgørelsens regler om håndtering og behandling.

Hvordan kan tilsynet udføres?

Kommunen kan ved besøg på virksomheden sikre sig, eventuelt ved udlevering af supplerende dokumentation, at virksomheden kan overholde kravene. Kommunen kan sende de danske regler for behandling til importmyndigheden i udlandet (den kompetente myndighed) og få dokumentation for at modtageren kan behandle affaldet efter reglerne. Reglerne, der er oversat til engelsk, kan ses på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Kommunen kan trække på sit netværk. Måske er den pågældende virksomhed i forvejen kendt og har allerede én gang fremlagt nødvendig dokumentation.

Kommunen kan henvende sig til Miljøstyrelsen og spørge om den pågældende virksomhed tidligere har fremlagt dokumentation.

Den fælleskommunale ordning kan indhente dokumentation fra udlandet på den enkelte kommunes vegne.

5. Miljøstyrelsens behandling af eksportsager

Miljøstyrelsen er den kompetente myndighed i Danmark for eksport af affald og behandler eksportsager efter EF-forordning 259/93. Eksportører af elektronikaffald, der søger om tilladelse til eksport, skal foruden anmeldelsen fremsende følgende:

  • De aftaler, der er indgået med kommunerne
  • De aftaler der er indgået med virksomheder, der har fået fritagelse
  • Fritagelseserklæringer fra kommunerne
  • En erklæring fra en kommune om at behandleren i udlandet kan overholde bekendtgørelsens krav.

Miljøstyrelsens medarbejdere svarer gerne på spørgsmål vedrørende denne håndbog.

Det er Miljøstyrelsens Erhvervsaffaldskontor der behandler eksportsager.

  • Miljøstyrelsens telefonnummer: 32 66 01 00
  • Miljø- og Energiministeriets Internetadresse: www.mem.dk
  • Miljøstyrelsens Internetadresse: www.mst.dk

Se om lovstof m.m. under Referencer

6. Referencer

1. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1998 om håndtering af affald fra elektriske og elektroniske produkter.
http://www.mem.dk/love/index.htm

2. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 971 af 19. november 1996 om import og eksport af affald.
http://www.mem.dk/love/index.htm

3. EF-forordning 259/93 om overvågning og kontrol af overførsel af affald indenfor og til og fra De Europæiske Fællesskaber.
http://www.mst.dk

4. Miljø- og Energiministeriets affaldsplan "Affald 21".
http://www.mst.dk

5. Øvrige informationer om elektronikaffald.
http://www.elskrot.dk


[Forside] [Top]