Håndbog til kommunerne om eksport af elektronisk affaldIndholdsfortegnelse1. Eksport af elektronisk affald 2. Hvordan skal elektronikaffald behandles? 3. De seks indsamlingsordninger 4. Tilsyn med elektronikaffald der eksporteres 5. Miljøstyrelsens behandling af eksportsager 1. Eksport af elektronikaffaldDenne håndbog informerer om de regler, der gælder, når elektronikaffald bliver eksporteret. To bekendtgørelser regulerer eksport af elektronikaffald:
Et vigtigt miljøproblem Elektriske og elektroniske produkter indeholder mange miljøbelastende stoffer, især tungmetaller. Mængden af elektronikaffald er beregnet til ca. 103.000 tons i 1997. Og mængden er stadig stigende. Miljø- og Energiministeriet har taget initiativ til, at affaldet så vidt muligt genanvendes frem for at ende på deponier eller på forbrændingsanlæg.
2. Hvordan skal elektronikaffald behandles?Hensigten med Elektronikaffaldsbekendtgørelsen er, at elektronikaffald i videst muligt omfang skal genanvendes og at de miljøfarlige stoffer fjernes fra affaldet, så de ikke skader miljøet. Retningslinierne for, hvordan det skal gøres, fremgår af elektronikaffaldsbekendtgørelsens §8 og bilagene til bekendtgørelsen. De øvrige bestemmelser i bekendtgørelsen fastsætter hovedsageligt regler om den dokumentation kommunalbestyrelsen skal have for at sikre sig, at affaldet bliver behandlet korrekt. Elektronikaffald består primært af radio- og fjernsynsapparater, IT-produkter og regulerings og styringsaggregater. Bekendtgørelsens bilag nævner en række elektroniske produkter. Kommunalbestyrelsen skal indsamle alle elektriske og elektroniske produkter fra private. Fra virksomheder skal kommunalbestyrelsen indsamle alle elektroniske produkter der er nævnt i bilaget, medens de øvrige elektriske og elektroniske produkter skal anvises til genanvendelse.Ved behandling af elektronikaffald skal de miljøfarlige dele udtages af affaldet og behandles i overensstemmelse med bilagene i elektronikaffaldsbekendtgørelsen. De ikke miljøfarlige dele skal genanvendes i videst muligt omfang. Læs mere om behandling og affaldstyper i elektronikaffaldsbekendtgørelsens bilag.
Klassificering af elektronikaffald efter OECDs affaldslister Kommunen har ansvaret for at klassificere. Kommunen kan i tvivlstilfælde kontakte Miljøstyrelsen. Eksport af orange og rødt affald samt affaldstyper, der ikke er opført på listerne skal anmeldes til Miljøstyrelsen. Eksport af grønt affald skal ikke anmeldes til Miljøstyrelsen, men kommunen skal orienteres om eksporten, jf. import/ eksportbekendtgørelsens §9.
* Kommissionens beslutning af 24. 11.1999 om tilpasning i medfør af artikel 16, stk. 1 og artikel 42 stk. 3, af bilag II, III, IV og V til Rådets forordning (EØF) nr. 259/93 om overvågning af og kontrol med overførsel af affald indenfor, til og fra Det Europæiske Fællesskab. 3. De seks indsamlingsordninger1. Kommunal modtagestation eller lignende Den kommunale modtage/genbrugsstation modtager elektronikaffald (typisk fra private husholdninger), hvor det sorteres og eventuelt oparbejdes. Forhandlere af elektronik, der modtager affaldet som led i en kommunal indsamlingsordning, kan efter aftale med kommunen aflevere det gratis på en kommunal modtage/genbrugsstation. 2. Fælleskommununal indsamlingsordning Et fælleskommunalt selskab eller en organisation, der repræsenterer en række kommuner, kan etablere en indsamlingsordning. Den enkelte kommune, der repræsenteres af et fælleskommunalt selskab skal være informeret om de aftaler, fællesskabet har indgået med indsamlere (eksempelvis transportører eller entreprenører) og behandlere. Det fælleskommunale selskab kan udlicitere opgaven med indsamling og behandling til en privat indsamler og indgå skriftlig aftale om, at indsamleren bliver et led i den kommunale indsamlingsordning. Hvis det fælleskommunale selskab har myndighedsbeføjelse, kan selskabet sende en kopi af de aftaler der indgås til kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune. Aftalerne bør indeholde oplysninger om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet der bliver eksporteret, mængder, samt navnet på behandleren i udlandet. Hvis det fælleskommunale selskab ikke har myndighedsbeføjelse, skal kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune være medunderskriver af de aftaler, der indgås. Aftalerne bør indeholde oplysninger om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet der bliver eksporteret, mængder samt navnet på behandleren i udlandet. 3. Private indsamlere Den enkelte kommune kan indgå aftale med en privat indsamler om indsamling og behandling af affaldet som led i den kommunale indsamlingsordning. Indsamleren (eksempelvis en transportør eller entreprenør), skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen, at affaldet bliver behandlet efter reglerne. Indsamlere, der indgår aftale med kommunalbestyrelsen, skal oplyse om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet, der bliver eksporteret, mængder samt navnet på behandleren i udlandet. En indsamler, der vil eksportere, kan kun hente affald på en kommunal modtage/genbrugsstation, hvis han har en skriftlig aftale med kommunalbestyrelsen eller det fælleskommunale selskab om, at affaldet eksporteres. 4. Forhandlere Forhandlere, der fungerer som led i den kommunale indsamlingsordning skal aflevere elektronikaffaldet til den kommunale affaldsordning. 5. Producenter og importører af elektronik Producenter og importører af elektroniske og elektriske produkter kan få kommunalbestyrelsens skriftlige tilladelse til at tage deres egne varer tilbage som led i den kommunale indsamling. (Elektronikaffaldsbekendtgørelsen §6 stk. 2) Producenten/importøren skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen at affaldet bliver behandlet efter reglerne samt oplyse om mængder. Det gælder også ved eksport. Dokumentationen skal sendes til kommunalbestyrelsen en gang årligt. 6. Fritagelse fra den kommunale ordning Hvis en virksomhed foretrækker at indgå en aftale med en privat indsamler, som ikke er led i den kommunale aftaleordning eller selv ønsker at eksportere affaldet, skal kommunalbestyrelsen fritage virksomheden for at være med i den kommunale ordning (Elektronikaffaldsbekendtgørelsen §4, stk. 4) men kun hvis:
Kommunen har krav på at se de aftaler, virksomheden har indgået med indsamleren.Virksomheden har ansvaret for, at behandleren overholder bekendtgørelsens regler. Det gælder også ved eksport. Dokumentation med oplysninger om mængder, herunder andele til specialbehandling og genanvendelse, skal sendes til kommunalbestyrelsen en gang årligt. 4. Tilsyn med elektronikaffald der eksporteresKommunalbestyrelsen har tilsynet med eksport efter import/ eksportbekendtgørelsens §10. Kommunalbestyrelsen skal have dokumentation for at behandleren i udlandet kan overholde elektronikaffaldsbekendtgørelsens regler om håndtering og behandling. Hvordan kan tilsynet udføres? Kommunen kan ved besøg på virksomheden sikre sig, eventuelt ved udlevering af supplerende dokumentation, at virksomheden kan overholde kravene. Kommunen kan sende de danske regler for behandling til importmyndigheden i udlandet (den kompetente myndighed) og få dokumentation for at modtageren kan behandle affaldet efter reglerne. Reglerne, der er oversat til engelsk, kan ses på Miljøstyrelsens hjemmeside. Kommunen kan trække på sit netværk. Måske er den pågældende virksomhed i forvejen kendt og har allerede én gang fremlagt nødvendig dokumentation. Kommunen kan henvende sig til Miljøstyrelsen og spørge om den pågældende virksomhed tidligere har fremlagt dokumentation. Den fælleskommunale ordning kan indhente dokumentation fra udlandet på den enkelte kommunes vegne. 5. Miljøstyrelsens behandling af eksportsagerMiljøstyrelsen er den kompetente myndighed i Danmark for eksport af affald og behandler eksportsager efter EF-forordning 259/93. Eksportører af elektronikaffald, der søger om tilladelse til eksport, skal foruden anmeldelsen fremsende følgende:
Miljøstyrelsens medarbejdere svarer gerne på spørgsmål vedrørende denne håndbog. Det er Miljøstyrelsens Erhvervsaffaldskontor der behandler eksportsager.
Se om lovstof m.m. under Referencer 6. Referencer1. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1998 om
håndtering af affald fra elektriske og elektroniske produkter. 2. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 971 af 19. november 1996 om import
og eksport af affald. 3. EF-forordning 259/93 om overvågning og kontrol af overførsel af affald indenfor og
til og fra De Europæiske Fællesskaber. 4. Miljø- og Energiministeriets affaldsplan "Affald 21". 5. Øvrige informationer om elektronikaffald.
|