Håndbog til kommunerne om eksport af elektronisk affald 3. De seks indsamlingsordninger1. Kommunal modtagestation eller lignende Den kommunale modtage/genbrugsstation modtager elektronikaffald (typisk fra private husholdninger), hvor det sorteres og eventuelt oparbejdes. Forhandlere af elektronik, der modtager affaldet som led i en kommunal indsamlingsordning, kan efter aftale med kommunen aflevere det gratis på en kommunal modtage/genbrugsstation. 2. Fælleskommununal indsamlingsordning Et fælleskommunalt selskab eller en organisation, der repræsenterer en række kommuner, kan etablere en indsamlingsordning. Den enkelte kommune, der repræsenteres af et fælleskommunalt selskab skal være informeret om de aftaler, fællesskabet har indgået med indsamlere (eksempelvis transportører eller entreprenører) og behandlere. Det fælleskommunale selskab kan udlicitere opgaven med indsamling og behandling til en privat indsamler og indgå skriftlig aftale om, at indsamleren bliver et led i den kommunale indsamlingsordning. Hvis det fælleskommunale selskab har myndighedsbeføjelse, kan selskabet sende en kopi af de aftaler der indgås til kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune. Aftalerne bør indeholde oplysninger om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet der bliver eksporteret, mængder, samt navnet på behandleren i udlandet. Hvis det fælleskommunale selskab ikke har myndighedsbeføjelse, skal kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune være medunderskriver af de aftaler, der indgås. Aftalerne bør indeholde oplysninger om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet der bliver eksporteret, mængder samt navnet på behandleren i udlandet. 3. Private indsamlere Den enkelte kommune kan indgå aftale med en privat indsamler om indsamling og behandling af affaldet som led i den kommunale indsamlingsordning. Indsamleren (eksempelvis en transportør eller entreprenør), skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen, at affaldet bliver behandlet efter reglerne. Indsamlere, der indgår aftale med kommunalbestyrelsen, skal oplyse om behandling af affaldet, herunder hvilke dele af affaldet, der bliver eksporteret, mængder samt navnet på behandleren i udlandet. En indsamler, der vil eksportere, kan kun hente affald på en kommunal modtage/genbrugsstation, hvis han har en skriftlig aftale med kommunalbestyrelsen eller det fælleskommunale selskab om, at affaldet eksporteres. 4. Forhandlere Forhandlere, der fungerer som led i den kommunale indsamlingsordning skal aflevere elektronikaffaldet til den kommunale affaldsordning. 5. Producenter og importører af elektronik Producenter og importører af elektroniske og elektriske produkter kan få kommunalbestyrelsens skriftlige tilladelse til at tage deres egne varer tilbage som led i den kommunale indsamling. (Elektronikaffaldsbekendtgørelsen §6 stk. 2) Producenten/importøren skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen at affaldet bliver behandlet efter reglerne samt oplyse om mængder. Det gælder også ved eksport. Dokumentationen skal sendes til kommunalbestyrelsen en gang årligt. 6. Fritagelse fra den kommunale ordning Hvis en virksomhed foretrækker at indgå en aftale med en privat indsamler, som ikke er led i den kommunale aftaleordning eller selv ønsker at eksportere affaldet, skal kommunalbestyrelsen fritage virksomheden for at være med i den kommunale ordning (Elektronikaffaldsbekendtgørelsen §4, stk. 4) men kun hvis:
Kommunen har krav på at se de aftaler, virksomheden har indgået med indsamleren.Virksomheden har ansvaret for, at behandleren overholder bekendtgørelsens regler. Det gælder også ved eksport. Dokumentation med oplysninger om mængder, herunder andele til specialbehandling og genanvendelse, skal sendes til kommunalbestyrelsen en gang årligt.
|
|||